"Autoveron tuotto ei ole mitenkään valtavan suuri valtiolle, mutta koska sitä maksaa pieni osa ihmisistä, se on kohtuuttoman suuri maksajilleen. Toki se voi jollekulle olla vain pari tonnia per ostettu uusi auto ja jollekin toiselle 40.000,-. Eli vaihteluväli on suuri riippuen millaisen auton ostaa."
Pieni osa ihmisistä maksaa autoveroa? Jos Suomessa myydään 100.000 uutta autoa vuodessa, niin onko se pieni joukko? Toki osa autoista menee yrityksille ja yhteisöille eikä niiden maksama autovero ainakaan suoraan rasita luonnollisia henkilöitä. Tuo uusien autojen ostajien joukko myös vaihtuu vuosittain, en usko ainakaan kovin monen ostavan uutta autoa kahtena peräkköisenä kalenterivuonna.
Autoveron suurin ongelma mielestäni on juurikin keskustelun avaajan ansiokkaasti esille tuoma laskentaperuste. Se ei perustu tuotteen todelliseen arvoon, vaan arvattuun ja autokauppiaiden toimesta paisutettuun arvoon. Lisäksi hyvä pointti on tuo ulkomaille jäävä ALV. Uskallan väittää, että minkään muun veron maksamisesta ei jää niin paskan maku suuhun kuin tuontiauton autoveron, kun näkee veroperusteen. Jos se maksettaisiin Saksan kuitista, niin OK. Se on se todellinen arvo mitä autosta maksoin, eikä mikään 'laskennallisesti saatu suunnilleen vastaavan Suomessa olevan Suomi-auton' arvo.
Henkilökohtaisesti minulle sopii hyvin, että systeemiä jatketaan, koska haen autoni Saksasta ja kun myyn ne puolen vuoden välein, on autojeni arvonalenema negatiivinen. Mutta yhteisestä ja maan lähtökohdasta systeemin sietäisi purkaa ja järkevöittää mitä pikimmiten.
Jos jonkun veron maksajajoukko on vaivaiset 100.000,-, niin se on todella pieni joukko veropohjaksi. Ja vaikka joukko ei joka vuosi koostukaan samoista ihmisistä, niin on kohtuutonta, että noin pieneltä porukalta veloitetaan niin suuri summa, oliko peräti 853miljoonaa ekua per vuosi.
Jos veropohja laajennettaisiin koskemaan kaikkia liikenteessä olevia autoja ja em. raha veroitettaisiin niiltä vuosittain, niin kaikki auton ostajat hyötyisivät autojen hinnan alentuessa. Jos verrataan vain nykyhetkeen, niin kaikki auton ostajat saisivat maksamansa rahan takaisin autojen hintaetuna. Joko niin, että ostaisivat saman tasoisen kuin nytkin, mutta halvemmalla, tai niin, että ostaisivat paremman, mutta samalla rahalla kuin nytkin.
Vaikka olisikin oikein, että valtio itse maksaisi veronsa, koska sehän ne rahatkin käyttää, niin se ei ole mahdollinen optio. Mutta verot pitäisi kohdistaa kohtuullisesti ja oikeudenmukaisesti. Sitä kumpaakaan autoverokummajainen ei tee.
Olisi luullut, että varsinkin TM:n autopalstan ihmiset nousisivat nyrkit pystyssä vaatimaan autoveron poistoa. Mutta ei.
Poliitikot ovat ovela ihmislaji. Taisi olla suunniteltu juttu, että Berner julkisti "suunnitelmansa", jotta saadaankin ihmiset suorastaan vaatimaan, ettei autoveroa saa poistaa.
Höpsistä HybridRules! Berner ja edeltäjänsä ovat julkistaneet erilaisia veroskenaarioita jo usean vuoden ajan. Täällä on ollut aiheesta autoverotus erilaisia keskusteluja yhtä kauan. Tuo on taas eräs versio.
Teatteria tai ajattelematon munaus, samapa tuo. Homma hoidetaan tyyliin, autovero poistettu 1.3 2018. Järkevä poliitikko hoitaa autoveron poiston ilmoituasiana. Kaikki kiittävät ja politikointi ainakin tämän asian kohdalla ennen vaaleja on muisto vain.
Kyllä käytetynkin auton, kuten kaikkien muidenkin tuotteiden ALV:n maksaa kuluttaja, autoliike on vain Valtion siihen pakottamana kolehdin kerääjä. Vai mistä se myyntivoitto tulee, jollei kuluttajan kukkarosta?
Autoliike ei tietysti maksa ALV:ia juuri siitä autosta yksilöidysti vaan koko sen kuukauden myynnin ja ostojen erotuksesta. Ja jos ei liike onnistunut saamaan tuota erotusta suuremmaksi kuin palkat, sotut, vellit ja kellit, ja kuukausi meni miinukselle, niin ei tietysti tarvitse maksaa veroa ollenkaan, eihän? No, himskatti, kyllä sittenkin pitää edelleen maksaa veroa tuosta autojen myynnin ja ostojen erotuksesta. Logiikka, että ALV maksetaan vain voitosta, ei pidä paikkaansa.
No, joka tapauksessa ALV:n maksaa aina kuluttaja. Ei uudestakaan autosta tietääkseni makseta (=autoliike tilitä valtiolle) ALV:tä autoyksilökohtaisesti, mutta tietysti autoliike lisää alvin auton verottomaan hintaan, kun myy auton kuluttajalle. Tuotteiden hinta kuluttajille sisältää aina alvin, koska kuluttaja on se hännän huippu, joka alvin maksaa. Siksi se onkin tehokas ja valtiolle tuottoisa vero. Firmat joko tilittävät sen valtiolle tai itkevät ja tilittävät riippumatta siitä jäikö firmalle toiminnastaan voittoa tai ei.
EU muodostaa sisämarkkina-alueen, enkä ole alv-asiantuntija, mutta luin tuon Quun antaman linkin takana olevia tekstejä ja tulin johonkin tulokseen. Mattia mukaillen, ehkä ymmärsin, ehkä en.
Tänään oli se uutinen, että käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on aiheuttanut Suomelle yli 100 miljoonen alv-menetykset. Oletin sen tarkoittavan Suomessa menetetystä käytettyjen autojen kaupasta syntymättä jääneen myynnin alv:tä. Siis sitä, minkä autokauppa tilittäisi myyntivoitostaan.
Ajattelin tosiaan kotimaisen kaupan alv asioita käyettyjen autojen kaupassa edellistä tekstiä kirjoittaessani.
Suomessa auton autoveroton hinta sisältää ALV:n (24%), ja se on siinä mukana yksityiskäytössä paaliin asti, eikä sitä lisätä uudelleen jokaisessa omistajanvaihdossa.
Quun kommentti käytetyn auton alvista ei ole tarkkaan ottaen oikein.
Kun yksityishenkilö myy autonsa, hänen ei tarvitse maksaa alvia. Kun liike myy käytettyjä autoja, se joutuu maksamaan myyntivoitosta alvia. Myyntivoitto onkin sikäli hyvin asiaa kuvaavaa sana, että alvia yritys joutuu maksamaan, jos myyntitulosta jää enemmän kuin alv-vähennyskelpoiset ostot ovat. Yritys voi siis joutua maksamaan alvia, vaikka sen toiminta kokonaisuutena on tappiollista. Siksi alv on valtion veroista tehoikkaammasta päästä jollei tehokkain.
Autoliikkeen pitää tietysti veloittaa tuo alvi asiakkaalta, vaikka käytetyistä autoista ei tehdäkään sellaista hintaerittelyä kuin uusista, joissa näkyy veroton hinta ja verot erikseen ja sitten kokonaismyyntihinta.
Eli, kun alv-velvollinen myy käytettyjä autoja, niiden hintaan lisätään aina uudestaan ja uudestaan alv. Alkuperäinen autovero ja alv keikkuvat myös mukana, mutta tietenkin on mahdoton laskea, mikä osa auton arvonalennuksesta on alkuperäistä auton verotonta hintaa, mikä alvia ja mikä autoveroa. Eikä sillä ole väliäkään. Kun uutena ostettu auto ekan kerran menee vaihtoon, sille lätkäistään joku vaihtoarvo, joka on sitten könttähinta, joka sen kun laskee vuosi vuodelta ja kilometri kilometriltä.
Ai, että liike myi vaihdossa viemäsi auton halvemmalla kuin siitä hyvitti sinulle eikä lisännyt siihen alvia? No, kun auton ostaa käyttämällä vanhaa autoa osana maksua, niin liike hinnoittelee vaihturin hyvityksen ja uuden myyntihinnan niin, että vanhan autosi tulevaan myyntihintaan on ajateltu alv mukaan, mutta se näkyy vain sen kaupan eli välirahan suuruudessa, ei selvästi eriteltynä.
Autoliike voi tosiaan hinnoitella vaihdossa saatavan käytetyn auton hyvityshinnan korkeammaksi kuin mitä autosta todennäköisesti saa edelleen myytäessä. Tämä on autoliikkeen myyntitaktiikkaa, mutta kuinka järkevää se on, onkin sitten toinen asia. Jokainen autonvaihtaja pyrkii tietysti maksimoimaan käytetystä autosta saatavan hyvitysarvon ja jokainen automyyjä voi antaa käytetystä autosta erilaisen hinta-arvion. Hyvityshinta riippuu varmasti myös siitä, millaiseen uuteen autoon ollaan vaihtamassa ja varmaan siitäkin, onko vaihtoauto sen merkkinen, mitä autoliikkeessä myydään.
Vaihtoautoni arvo sisältää uutena ostetun ALV:n eritysryhmillä on oikeus alvin palautukseen.
Kun saan autostani 25000 € hyvityksen ja autoliike jällenmyyntihinta on ollut siitä 26500 € niin autoliike maksaa verot tuhannestaviidestäsadasta.
Yritin kyllä sanoa, että myyntivoitosta maksetaan alv. Myyntivoitto on alverollisen myynnin ja arvonlisäverossa vähennyskelpoisten kulujen erotus. Ei sitä lasketa autokohtaisesti, eikä koko auton vaihtoarvosta vaan myyntivoitosta.
Siellä se alv piileskelee kuluttajilta, mutta on täyttä totta joka kuukausi alv-tilityksen maksun aikaan autoliikkeelle.
Ja asiakkaat (kuluttajat) sen maksavat välirahoissa tai käteishinnoissa. Mutta ei tosiaan suoraviivaisesti niin, että vaihtoauton arvoon lisätään alv. Jos oikein sylettää maksaa alv:tä, autoliike voi alkaa myydä halvemmalla kuin ostaa. Kuinka kauan se voi jatkua, on toinen juttu.
Kun käytettyjä ostetaan ulkomailta, se rahavirta on pois kotimaisilta autoliikkeiltä eikä ole siis generoimassa alvia valtiolle.
Juu, ei sitä kukaan ole käynyt keneltäkään nyysimässä pois, mutta jos ei olisi autoveroa, ihmiset eivät juurikaan hakisi autoja ulkomailta vaan ostaisivat Suomesta ja sitä kautta muodostaisivat autoliikkeelle tarpeen tilittää alvia valtiolle. Ja se on ikäänkuin "pois" Suomen valtion kassavaroista.
En tosiaan ole mikään alv-expertti. Taitaa olla niin, että käytettyjen autojen kaupassa sovelletaan jotain marginaaliveroa alvssä ja käytetyistä maksettava alv todella lasketaan jollain tapaa autoyksilökohtaisesti. Mutta joka tapauksessa käytettyjenkin autojen kaupassa valtio siipeilee mukana ja nyhtää alvia.
Erityisryhmien kohdalla on lakiteksteissä useissa asioissa poikkeamia perussääntöihin ja niistä en tiedä oikeastaan muuta kuin, että erilaisia erityisehtoja on olemassa.
Ulkomailta ostetun auton perusteluina on täällä mainittu ettei Suomen valikoima käytetyissä kata vaatimustasoa.
Ja jos Saksasta tuotu auto täyttää käytetyn vaatimukset on ALV 19% maksettu uutena Saksaan
Uusi auto
"Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.
Jos joudut maksamaan arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan"
Tämän jälkeen ALV se seuraa auton hinnassa, myös omistajanvaihdoissa ja sulaa pois autohinnan mukana.
Jokainen voi laskea paljonko euroissa Alvia 24% on heidän auton hinnassa jäljellä.
Jos haluaa ajatella, että uuden auton hintaan vaikuttaneet tekijät sulavat pois keskenään samassa suhteessa kuin alunperin olivat, niin ok, voihan niin tehdä. Vetokoukunkin hinta sulaa näin ollen pikkuhiljaa nollaan ja romuttamolta niitä voinee käydä noutamassa "vapaajakelusta". Enkä tiedä, jos joillekin eritysryhmille on auton vaihtoa varten säädetty joku periaate, että alvia katsotaan olevan jäljellä tietyn verran arvosta.
Minun pointti oli vain se, että käytettyjen autojenkin kaupassa pyörii alv ja jos haluaa ajatella, että vaihdokissa on vielä alvia jäljellä, niin sitten sen päälle tulee vielä uutta alvia, kun autoja myydään.
Eräässä tunnetussa paljon käytettyjä autoja myyvässä likkeessä oli Ruotsista "uitettuja" XC90 melko hyvään hintaan myytävänä. Mutta ei uusia, vaan rapiat yli 6000km ajettua. Miten olikaan sattunut juuri se kilometrimäärä ylittymään....
Kahden edellytyksen pitää täyttyä samanaikaisesti jotta katsottaisiin ettei kyseessä ole uusi ajoneuvo.
Ensimmäisestä käyttöönottopäivästä on pitänyt kulua vähintään kuusi kuukautta.
Mittariin on pitänyt kertyä vähintään 6001 kilometriä.
Mikäli tuo kuusi kuukautta olisi käyttöönotosta kulunut, mutta matkamittari ei ylitä 6000 kilometrin rajaa, mätkähtää auton hintaan voimassa oleva arvonlisävero päälle.
Muistaakseni johtui EU-säännöksistä tuo uuden kuljetusvälineen määritelmä.
Haku "käytetyn auton alv" toi oheisen linkin googlessa. En ole varma piruileeko Quu minulle, kun ei ole ymmärtävinään, mitä yritän selittää. Enempää en asiaa jankkaa, tuosta linkistä löytyy lisää. En kylläkään itse sitä lukenut otsikon lisäksi kuin vähän alkua, mutta vaikutti olevan selitys siihen, mitä Quu kysyy
Aivan liikeyritys joutuu maksamaan verot tuloistaan, vaihtoauton katteeseen pitää lisätä kaikki liikeyrityksen kulut jos meinaa menestyä.
Irti alvista
Käytetyssä autossa on aina jäljellä sen iästä riippuen niin auto- kuin arvonlisäveroakin, mutta jos auto myydään autoliikkeen kautta, joutuu se myyntitapahtuman palveluluonteen vuoksi uudelleen arvonlisäveron piiriin, koska myyjäliike on alv-velvollinen. Autoihin sovelletaan käytettyjen tavaroiden marginaaliverotusmenettelyä, eli veroa maksetaan saadusta voitosta.
Yksityishenkilöt eivät sen sijaan ole vaihtotilanteessa alv-verovelvollisia, koska lähtökohtaisesti myynnistä ei synny voittoa. He eivät myöskään voi vähentää arvonlisäveroa verotuksessaan, joten auton laskennallinen arvonlisäveron määrä ikään kuin haihtuu auton hinnasta kahden yksityishenkilön käydessä autokauppaa. Yksityishenkilöt eivät ole alvista kiinnostuneita – heitä motivoi enemmän auton todellinen markkina-arvo.
Arvonlisäveron luonteesta noin yleensä vielä kuitenkin yksi kommentti, vaikka aioinkin olla enää palaamatta siihen. Firma ei maksa ALVia tuloista. Tuloveroa maksetaan tuloista. ALV on vero, joka maksetaan lisäarvosta niin kuin sen nimi jo sanoo. Firman pitää maksaa alv siitä osasta käytetyn auton myyntihintaa, jonka verran se saa enemmän kuin sen auton ostohinta oli. Firman tuloa on se, mitä jää, kun firma vähentää saamastaan myyntihinnasta maksamansa ostohinnan sekä em. summien erotuksesta lankeavan alv:n. Siksi firma lisää käytetyn auton hintaan ALV:n tavalla tai toisella ennen kuin myy sen eteenpäin. Ja ALV:n firma tilittää valtiolle. Käytetyn auton ALV ei näy kuluttajalle, koska autoliikkeen ei tarvitse sitä eritellä. Ja välirahojen kanssa kun toimitaan, niin se ALV on huomioitu kaikissa tai joissain osatekijässä eli vaihturin hyvityshinnassa, välirahassa tai uuden myyntihinnassa. "Uusi" on tuossa siis joko ensirekisteröitävä tai käytetty auto, jonka kuluttaja ostaa. Eli alvia on siellä käytettyjen kaupassa pyörimässä koko ajan.
Luin itsekin koko artikkelin nyt. Quu on vähän valikoidusti klipsinyt siitä osia.
Autoliike ei tiedä myynnissä olevan ALV:n euromäärää ennen kuin auto on myyty ja paljonko siitä jää ALV:n maksuun velvoittamaa katetta mahdollisten vähennysten jälkeen. Artistihan katteen aina maksaa, mutta ei Alvia auton sisäänostoarvosta.
Artisti maksaa, mutta kun auto ostetaan ulkomailta, niin Suomen valtio ei saa artistin maksamaa alvia. Sitä minä vain olen tässä toistellut. En minä ole ainakaan tarkoittanut väittää, että liike veloittaisi alvin sisäänostohinnassa, mutta käytettyjen autojen kaupassa liikkuu alv-potti, joka on ulkomailta tuonnin takia pienempi kuin muuten olisi. Liike huomioi alvin parhaan kykynsä mukaan, kun ottaa vaihtoauton, mutta ei se varmaan mene nappiin joka kerta. Autoliikkeen kannalta osuu toivottavasti keskimäärin kohdilleen, jottei alvia joudu katteesta maksamaan.
"Autoveron tuotto ei ole mitenkään valtavan suuri valtiolle, mutta koska sitä maksaa pieni osa ihmisistä, se on kohtuuttoman suuri maksajilleen. Toki se voi jollekulle olla vain pari tonnia per ostettu uusi auto ja jollekin toiselle 40.000,-. Eli vaihteluväli on suuri riippuen millaisen auton ostaa."
Pieni osa ihmisistä maksaa autoveroa? Jos Suomessa myydään 100.000 uutta autoa vuodessa, niin onko se pieni joukko? Toki osa autoista menee yrityksille ja yhteisöille eikä niiden maksama autovero ainakaan suoraan rasita luonnollisia henkilöitä. Tuo uusien autojen ostajien joukko myös vaihtuu vuosittain, en usko ainakaan kovin monen ostavan uutta autoa kahtena peräkköisenä kalenterivuonna.
Autoveron suurin ongelma mielestäni on juurikin keskustelun avaajan ansiokkaasti esille tuoma laskentaperuste. Se ei perustu tuotteen todelliseen arvoon, vaan arvattuun ja autokauppiaiden toimesta paisutettuun arvoon. Lisäksi hyvä pointti on tuo ulkomaille jäävä ALV. Uskallan väittää, että minkään muun veron maksamisesta ei jää niin paskan maku suuhun kuin tuontiauton autoveron, kun näkee veroperusteen. Jos se maksettaisiin Saksan kuitista, niin OK. Se on se todellinen arvo mitä autosta maksoin, eikä mikään 'laskennallisesti saatu suunnilleen vastaavan Suomessa olevan Suomi-auton' arvo.
Henkilökohtaisesti minulle sopii hyvin, että systeemiä jatketaan, koska haen autoni Saksasta ja kun myyn ne puolen vuoden välein, on autojeni arvonalenema negatiivinen. Mutta yhteisestä ja maan lähtökohdasta systeemin sietäisi purkaa ja järkevöittää mitä pikimmiten.
Jos jonkun veron maksajajoukko on vaivaiset 100.000,-, niin se on todella pieni joukko veropohjaksi. Ja vaikka joukko ei joka vuosi koostukaan samoista ihmisistä, niin on kohtuutonta, että noin pieneltä porukalta veloitetaan niin suuri summa, oliko peräti 853miljoonaa ekua per vuosi.
Jos veropohja laajennettaisiin koskemaan kaikkia liikenteessä olevia autoja ja em. raha veroitettaisiin niiltä vuosittain, niin kaikki auton ostajat hyötyisivät autojen hinnan alentuessa. Jos verrataan vain nykyhetkeen, niin kaikki auton ostajat saisivat maksamansa rahan takaisin autojen hintaetuna. Joko niin, että ostaisivat saman tasoisen kuin nytkin, mutta halvemmalla, tai niin, että ostaisivat paremman, mutta samalla rahalla kuin nytkin.
Vaikka olisikin oikein, että valtio itse maksaisi veronsa, koska sehän ne rahatkin käyttää, niin se ei ole mahdollinen optio. Mutta verot pitäisi kohdistaa kohtuullisesti ja oikeudenmukaisesti. Sitä kumpaakaan autoverokummajainen ei tee.
Olisi luullut, että varsinkin TM:n autopalstan ihmiset nousisivat nyrkit pystyssä vaatimaan autoveron poistoa. Mutta ei.
Poliitikot ovat ovela ihmislaji. Taisi olla suunniteltu juttu, että Berner julkisti "suunnitelmansa", jotta saadaankin ihmiset suorastaan vaatimaan, ettei autoveroa saa poistaa.
Uuden auton ALV:n maksaa ensimmäinen ostaja, käytetyn auton yksityisen myyjän autosta ei makseta ALV, autoliike maksaa ALV:n myyntivoitosta.
Höpsistä HybridRules! Berner ja edeltäjänsä ovat julkistaneet erilaisia veroskenaarioita jo usean vuoden ajan. Täällä on ollut aiheesta autoverotus erilaisia keskusteluja yhtä kauan. Tuo on taas eräs versio.
Teatteria tai ajattelematon munaus, samapa tuo. Homma hoidetaan tyyliin, autovero poistettu 1.3 2018. Järkevä poliitikko hoitaa autoveron poiston ilmoituasiana. Kaikki kiittävät ja politikointi ainakin tämän asian kohdalla ennen vaaleja on muisto vain.
Sellaista diktaattoriministeriä ei onneksi Suomessa ole joka pystyy tekemään veropäätökset hallituksen ohi, ja laajaa eduskuntakierrosta.
Niin, luonnollisesti Juha Sipilän hallituksen liikenne ja viestintäministeri Anne Berner tekisi tämän odotetun ilmoituksen.
Kyllä käytetynkin auton, kuten kaikkien muidenkin tuotteiden ALV:n maksaa kuluttaja, autoliike on vain Valtion siihen pakottamana kolehdin kerääjä. Vai mistä se myyntivoitto tulee, jollei kuluttajan kukkarosta?
Autoliike ei tietysti maksa ALV:ia juuri siitä autosta yksilöidysti vaan koko sen kuukauden myynnin ja ostojen erotuksesta. Ja jos ei liike onnistunut saamaan tuota erotusta suuremmaksi kuin palkat, sotut, vellit ja kellit, ja kuukausi meni miinukselle, niin ei tietysti tarvitse maksaa veroa ollenkaan, eihän? No, himskatti, kyllä sittenkin pitää edelleen maksaa veroa tuosta autojen myynnin ja ostojen erotuksesta. Logiikka, että ALV maksetaan vain voitosta, ei pidä paikkaansa.
No, joka tapauksessa ALV:n maksaa aina kuluttaja. Ei uudestakaan autosta tietääkseni makseta (=autoliike tilitä valtiolle) ALV:tä autoyksilökohtaisesti, mutta tietysti autoliike lisää alvin auton verottomaan hintaan, kun myy auton kuluttajalle. Tuotteiden hinta kuluttajille sisältää aina alvin, koska kuluttaja on se hännän huippu, joka alvin maksaa. Siksi se onkin tehokas ja valtiolle tuottoisa vero. Firmat joko tilittävät sen valtiolle tai itkevät ja tilittävät riippumatta siitä jäikö firmalle toiminnastaan voittoa tai ei.
Autoverotuksesta Bernereineen keskusteltiin n. vuosi sittenkin. Aika pitkään eri vaihein, tammikuusta syksyyn:
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/kyllonen-risikko-berner-mista-tultu-mihin-menossa-vai-mennaanko/
Silloin jo mediassa hämmenneltiin sitä, miten verotuksesta ilmoitetaan, ettei autokauppa tyssää:
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-hallituksen-pitaa-astua-nopeasti-esiin-mita-aiotte-tehda-autoverolle/6279776
Nythän on kyse tuontiauto alv
https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/vat-buying-selling-cars/index_fi.htm
.... ja Bernerin autoverosuunnitelmista. Ihan ritirinnan...
EU muodostaa sisämarkkina-alueen, enkä ole alv-asiantuntija, mutta luin tuon Quun antaman linkin takana olevia tekstejä ja tulin johonkin tulokseen. Mattia mukaillen, ehkä ymmärsin, ehkä en.
Tänään oli se uutinen, että käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on aiheuttanut Suomelle yli 100 miljoonen alv-menetykset. Oletin sen tarkoittavan Suomessa menetetystä käytettyjen autojen kaupasta syntymättä jääneen myynnin alv:tä. Siis sitä, minkä autokauppa tilittäisi myyntivoitostaan.
Ajattelin tosiaan kotimaisen kaupan alv asioita käyettyjen autojen kaupassa edellistä tekstiä kirjoittaessani.
Suomessa auton autoveroton hinta sisältää ALV:n (24%), ja se on siinä mukana yksityiskäytössä paaliin asti, eikä sitä lisätä uudelleen jokaisessa omistajanvaihdossa.
Quun kommentti käytetyn auton alvista ei ole tarkkaan ottaen oikein.
Kun yksityishenkilö myy autonsa, hänen ei tarvitse maksaa alvia. Kun liike myy käytettyjä autoja, se joutuu maksamaan myyntivoitosta alvia. Myyntivoitto onkin sikäli hyvin asiaa kuvaavaa sana, että alvia yritys joutuu maksamaan, jos myyntitulosta jää enemmän kuin alv-vähennyskelpoiset ostot ovat. Yritys voi siis joutua maksamaan alvia, vaikka sen toiminta kokonaisuutena on tappiollista. Siksi alv on valtion veroista tehoikkaammasta päästä jollei tehokkain.
Autoliikkeen pitää tietysti veloittaa tuo alvi asiakkaalta, vaikka käytetyistä autoista ei tehdäkään sellaista hintaerittelyä kuin uusista, joissa näkyy veroton hinta ja verot erikseen ja sitten kokonaismyyntihinta.
Eli, kun alv-velvollinen myy käytettyjä autoja, niiden hintaan lisätään aina uudestaan ja uudestaan alv. Alkuperäinen autovero ja alv keikkuvat myös mukana, mutta tietenkin on mahdoton laskea, mikä osa auton arvonalennuksesta on alkuperäistä auton verotonta hintaa, mikä alvia ja mikä autoveroa. Eikä sillä ole väliäkään. Kun uutena ostettu auto ekan kerran menee vaihtoon, sille lätkäistään joku vaihtoarvo, joka on sitten könttähinta, joka sen kun laskee vuosi vuodelta ja kilometri kilometriltä.
Ai, että liike myi vaihdossa viemäsi auton halvemmalla kuin siitä hyvitti sinulle eikä lisännyt siihen alvia? No, kun auton ostaa käyttämällä vanhaa autoa osana maksua, niin liike hinnoittelee vaihturin hyvityksen ja uuden myyntihinnan niin, että vanhan autosi tulevaan myyntihintaan on ajateltu alv mukaan, mutta se näkyy vain sen kaupan eli välirahan suuruudessa, ei selvästi eriteltynä.
Autoliike voi tosiaan hinnoitella vaihdossa saatavan käytetyn auton hyvityshinnan korkeammaksi kuin mitä autosta todennäköisesti saa edelleen myytäessä. Tämä on autoliikkeen myyntitaktiikkaa, mutta kuinka järkevää se on, onkin sitten toinen asia. Jokainen autonvaihtaja pyrkii tietysti maksimoimaan käytetystä autosta saatavan hyvitysarvon ja jokainen automyyjä voi antaa käytetystä autosta erilaisen hinta-arvion. Hyvityshinta riippuu varmasti myös siitä, millaiseen uuteen autoon ollaan vaihtamassa ja varmaan siitäkin, onko vaihtoauto sen merkkinen, mitä autoliikkeessä myydään.
Vaihtoautoni arvo sisältää uutena ostetun ALV:n eritysryhmillä on oikeus alvin palautukseen.
Kun saan autostani 25000 € hyvityksen ja autoliike jällenmyyntihinta on ollut siitä 26500 € niin autoliike maksaa verot tuhannestaviidestäsadasta.
Yritin kyllä sanoa, että myyntivoitosta maksetaan alv. Myyntivoitto on alverollisen myynnin ja arvonlisäverossa vähennyskelpoisten kulujen erotus. Ei sitä lasketa autokohtaisesti, eikä koko auton vaihtoarvosta vaan myyntivoitosta.
Siellä se alv piileskelee kuluttajilta, mutta on täyttä totta joka kuukausi alv-tilityksen maksun aikaan autoliikkeelle.
Ja asiakkaat (kuluttajat) sen maksavat välirahoissa tai käteishinnoissa. Mutta ei tosiaan suoraviivaisesti niin, että vaihtoauton arvoon lisätään alv. Jos oikein sylettää maksaa alv:tä, autoliike voi alkaa myydä halvemmalla kuin ostaa. Kuinka kauan se voi jatkua, on toinen juttu.
Kun käytettyjä ostetaan ulkomailta, se rahavirta on pois kotimaisilta autoliikkeiltä eikä ole siis generoimassa alvia valtiolle.
"Kun käytettyjä ostetaan ulkomailta, se rahavirta on pois kotimaisilta autoliikkeiltä eikä ole siis generoimassa alvia valtiolle."
Miten se on keneltäkään pois kun eivät ole sitä koskaan saaneetkaan.
Juu, ei sitä kukaan ole käynyt keneltäkään nyysimässä pois, mutta jos ei olisi autoveroa, ihmiset eivät juurikaan hakisi autoja ulkomailta vaan ostaisivat Suomesta ja sitä kautta muodostaisivat autoliikkeelle tarpeen tilittää alvia valtiolle. Ja se on ikäänkuin "pois" Suomen valtion kassavaroista.
En tosiaan ole mikään alv-expertti. Taitaa olla niin, että käytettyjen autojen kaupassa sovelletaan jotain marginaaliveroa alvssä ja käytetyistä maksettava alv todella lasketaan jollain tapaa autoyksilökohtaisesti. Mutta joka tapauksessa käytettyjenkin autojen kaupassa valtio siipeilee mukana ja nyhtää alvia.
Erityisryhmien kohdalla on lakiteksteissä useissa asioissa poikkeamia perussääntöihin ja niistä en tiedä oikeastaan muuta kuin, että erilaisia erityisehtoja on olemassa.
Ulkomailta ostetun auton perusteluina on täällä mainittu ettei Suomen valikoima käytetyissä kata vaatimustasoa.
Ja jos Saksasta tuotu auto täyttää käytetyn vaatimukset on ALV 19% maksettu uutena Saksaan
Uusi auto
"Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.
Jos joudut maksamaan arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan"
Tämän jälkeen ALV se seuraa auton hinnassa, myös omistajanvaihdoissa ja sulaa pois autohinnan mukana.
Jokainen voi laskea paljonko euroissa Alvia 24% on heidän auton hinnassa jäljellä.
Jokaisen tulisi kai huolehtia siitä ettei Saksasta ostettu auto ole arvonlisävero-mielessä "uusi".
Jos haluaa ajatella, että uuden auton hintaan vaikuttaneet tekijät sulavat pois keskenään samassa suhteessa kuin alunperin olivat, niin ok, voihan niin tehdä. Vetokoukunkin hinta sulaa näin ollen pikkuhiljaa nollaan ja romuttamolta niitä voinee käydä noutamassa "vapaajakelusta". Enkä tiedä, jos joillekin eritysryhmille on auton vaihtoa varten säädetty joku periaate, että alvia katsotaan olevan jäljellä tietyn verran arvosta.
Minun pointti oli vain se, että käytettyjen autojenkin kaupassa pyörii alv ja jos haluaa ajatella, että vaihdokissa on vielä alvia jäljellä, niin sitten sen päälle tulee vielä uutta alvia, kun autoja myydään.
Eräässä tunnetussa paljon käytettyjä autoja myyvässä likkeessä oli Ruotsista "uitettuja" XC90 melko hyvään hintaan myytävänä. Mutta ei uusia, vaan rapiat yli 6000km ajettua. Miten olikaan sattunut juuri se kilometrimäärä ylittymään....
Kahden edellytyksen pitää täyttyä samanaikaisesti jotta katsottaisiin ettei kyseessä ole uusi ajoneuvo.
Ensimmäisestä käyttöönottopäivästä on pitänyt kulua vähintään kuusi kuukautta.
Mittariin on pitänyt kertyä vähintään 6001 kilometriä.
Mikäli tuo kuusi kuukautta olisi käyttöönotosta kulunut, mutta matkamittari ei ylitä 6000 kilometrin rajaa, mätkähtää auton hintaan voimassa oleva arvonlisävero päälle.
Muistaakseni johtui EU-säännöksistä tuo uuden kuljetusvälineen määritelmä.
Mikä on uusi ALV % käytetyssä autossa? Ja mihin summaan se auton hinnassa lasketaan?
Haku "käytetyn auton alv" toi oheisen linkin googlessa. En ole varma piruileeko Quu minulle, kun ei ole ymmärtävinään, mitä yritän selittää. Enempää en asiaa jankkaa, tuosta linkistä löytyy lisää. En kylläkään itse sitä lukenut otsikon lisäksi kuin vähän alkua, mutta vaikutti olevan selitys siihen, mitä Quu kysyy
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.is.fi/autot/art-2000000710371.html&ved=2ahUKEwj259r4pajZAhWO3KQKHTQFCGMQFjAAegQIExAB&usg=AOvVaw0pqdcjBny08HS5CLJqGLX-
Aivan liikeyritys joutuu maksamaan verot tuloistaan, vaihtoauton katteeseen pitää lisätä kaikki liikeyrityksen kulut jos meinaa menestyä.
Irti alvista
Käytetyssä autossa on aina jäljellä sen iästä riippuen niin auto- kuin arvonlisäveroakin, mutta jos auto myydään autoliikkeen kautta, joutuu se myyntitapahtuman palveluluonteen vuoksi uudelleen arvonlisäveron piiriin, koska myyjäliike on alv-velvollinen. Autoihin sovelletaan käytettyjen tavaroiden marginaaliverotusmenettelyä, eli veroa maksetaan saadusta voitosta.
Yksityishenkilöt eivät sen sijaan ole vaihtotilanteessa alv-verovelvollisia, koska lähtökohtaisesti myynnistä ei synny voittoa. He eivät myöskään voi vähentää arvonlisäveroa verotuksessaan, joten auton laskennallinen arvonlisäveron määrä ikään kuin haihtuu auton hinnasta kahden yksityishenkilön käydessä autokauppaa. Yksityishenkilöt eivät ole alvista kiinnostuneita – heitä motivoi enemmän auton todellinen markkina-arvo.
Arvonlisäveron luonteesta noin yleensä vielä kuitenkin yksi kommentti, vaikka aioinkin olla enää palaamatta siihen. Firma ei maksa ALVia tuloista. Tuloveroa maksetaan tuloista. ALV on vero, joka maksetaan lisäarvosta niin kuin sen nimi jo sanoo. Firman pitää maksaa alv siitä osasta käytetyn auton myyntihintaa, jonka verran se saa enemmän kuin sen auton ostohinta oli. Firman tuloa on se, mitä jää, kun firma vähentää saamastaan myyntihinnasta maksamansa ostohinnan sekä em. summien erotuksesta lankeavan alv:n. Siksi firma lisää käytetyn auton hintaan ALV:n tavalla tai toisella ennen kuin myy sen eteenpäin. Ja ALV:n firma tilittää valtiolle. Käytetyn auton ALV ei näy kuluttajalle, koska autoliikkeen ei tarvitse sitä eritellä. Ja välirahojen kanssa kun toimitaan, niin se ALV on huomioitu kaikissa tai joissain osatekijässä eli vaihturin hyvityshinnassa, välirahassa tai uuden myyntihinnassa. "Uusi" on tuossa siis joko ensirekisteröitävä tai käytetty auto, jonka kuluttaja ostaa. Eli alvia on siellä käytettyjen kaupassa pyörimässä koko ajan.
Luin itsekin koko artikkelin nyt. Quu on vähän valikoidusti klipsinyt siitä osia.
Autoliike ei tiedä myynnissä olevan ALV:n euromäärää ennen kuin auto on myyty ja paljonko siitä jää ALV:n maksuun velvoittamaa katetta mahdollisten vähennysten jälkeen. Artistihan katteen aina maksaa, mutta ei Alvia auton sisäänostoarvosta.
Artisti maksaa, mutta kun auto ostetaan ulkomailta, niin Suomen valtio ei saa artistin maksamaa alvia. Sitä minä vain olen tässä toistellut. En minä ole ainakaan tarkoittanut väittää, että liike veloittaisi alvin sisäänostohinnassa, mutta käytettyjen autojen kaupassa liikkuu alv-potti, joka on ulkomailta tuonnin takia pienempi kuin muuten olisi. Liike huomioi alvin parhaan kykynsä mukaan, kun ottaa vaihtoauton, mutta ei se varmaan mene nappiin joka kerta. Autoliikkeen kannalta osuu toivottavasti keskimäärin kohdilleen, jottei alvia joudu katteesta maksamaan.