F1 2009

355 kommenttia
1678911
  • Jännitys tiivistyy, koko 20 auton nippu sekunnin sisään harjoituksissa!



    Oma mielenkiintonsa on myös Ferrari-Mercedes välisessä tallimestaruus taistelussa.



    Sää tulee ilmeisesti olemaan vaihteleva.



    Saapa nähdä tuleeko Renault vielä hämmentämään kärkeä, kun vetivät pohjat. Lieneekö vedetty vaan pehmeillä renkailla ja aika-ajopainolla, vai onko oikeasti hyvässä iskussa.

      
  • kuinkas sade specialisteina hehkutetut jäivät aivan häntäpäähän?

    hamiltton,vettel ja alonso joka pääsi viimeisenä mukaan ensimmäiseltä osiolta?



    vai pelattiinko riskillä ja laitettiin kuivankelin säädöt toivoen että kisa ajettaisiin kuivana?

      
  • finman:

    kuinkas sade specialisteina hehkutetut jäivät aivan häntäpäähän?
    hamiltton,vettel ja alonso joka pääsi viimeisenä mukaan ensimmäiseltä osiolta?

    vai pelattiinko riskillä ja laitettiin kuivankelin säädöt toivoen että kisa ajettaisiin kuivana?






    Vettelillä ainakin oli ruuhkaa ja ajoitus pielessä. Mersulla väittivät että auto on kuivan kelin säädöissä.



    Odotan innolla lewisin kisaa, saattaa tehdä huikean nousun sillä kersin kanssa vikasta mutkasta ulos--> pitkä osuus kaasu pohjassa ja ykkösmutka on sirkuksen parhaita ohituspaikkoja.



    Myös Kimin kisaa tulee olemaan jännä seurata, hehän ratkovat tätä mersun ja Ferrarin jäsentenvälistä, heikistä ja fisistä kun ei taas varmaan ole pisteitä keräämään..



    Hurjaa riskinottoa nähdään varmaan vetteliltä, mitään hävittäväähän ei ole.. nousu voi olla helpohkoa, sillä muut tiimit tietävät tilanteen, eivätkä ehkä halua torpedoida mestaruustaistelua. Sympatiat saattavat olla muutenkin Vettelin ja Rubensin puolella.



    Yksi kysymysmerkki on myös Red Bullin koneet. Toivon että se kestää rääkin ja saadaan vielä jännitys vikaan kisaan.

      
  • Noniin nyt se on sitten taputeltu. Onnea Jenson.



    Mersu ohitti taulukossa Ferrarin, ja Lewis jätti ruudusta 18 jälleen aneemisen Räikkösen varjoonsa.



    Kilvanajo oli melko härskiä, linjoja vaihdeltiin rujosti ja ahdistettiin rinnalle tulevaa nurmikolle.



    Webberkin kiilasi kimiltä etusiiven, ja sai palkinnoksi voiton.

    Näin se vaan toimii näillä sääntötulkinnoilla-röyhkeimmät keräävät voitot.



    Jännä tuo Sutil-Trulli tapaus, meinasi tulla ottaanlyöntikilpailu :grin:

      
  • Uskallan olla hieman eri mieltä Kimin suorituksesta.

    Yritystä ja rohkeutta ei puuttunut eikä myöskään suomalaista sisua. Auto tulimeren läpi, kuskilla silmät ja kypärä bensassa.



    Kyllä se tulipunainen italialaisten ylpeys Ferrari on ollut se

    "aneeminen" koko kauden.

    Suomipoika on vaan osannut suitsia tätäkin kaakkia kiitettävällä tavalla ja jopa lämminverisen raviakin on löytynyt.



    Onnittelut Jenson Buttonille!:flower:

      
  • millä tavoin oli räikkösen suoritus aneeminen?

    jos lähdössä nostaa sijoitusta pari pykälää ja taistelussa 2 sijasta menettää etuspoilerin ja joutuu tulemaan varikolle ja tässä kohdin lewis meni ohitse ja tuo bensa liekitys vielä niin olisi kyllä hauska kuulla perustelut kun kuintenkin tuota ferraria ei puheiden perusteella ole kehitetty sitten kesän?

      
  • finman:



    olisi kyllä hauska kuulla perustelut






    Tässä ne tulee, pidä hauskaa.



    Minusta tuo Kimin kisa ja nousu nokan vaihdon jälkeen oli vain jotenkin löysäilyä. Turva-autohan piti huolen että muut eivät karanneet kauas.



    Lewis oli niinikään alussa hännillä, mutta yritti tuttuun tapaansa raivoisasti, ja ohitteli agressiivisesti, tuloksena podium.



    Olisin kyllä odottanut suurelta mestarilta paljon raivokkaampaa taistelua. Ei nokan vaihto alussa ole ennenkään estänyt ajamasta hienoa lopputulosta. Kuudes sija ( ilman barichellon rengasrikkoa lopussa seitsemäs ) ei minusta ollut mitään huikeaa, varsinkin kun kimillä oli kers ja radalla pystyi ohittamaan.



    Mutta ei haittaa vaikka ei oltaisi samaa mieltä. Tai minua ei ainakaan haittaa, voi täällä silti jutustella.

    Älytöntä jos täällä täytyisi kaikkien olla samaa mieltä ja olla joku ihmeen kriitiikkisuoja suomalaiskuskilla, vai mitä?

      
  • Tämä Kobaiyashi osoittautui muuten loistotyypiksi! Tällaisia rämäpäitä kaivataan. Oli saanut näköjään jo lempinimen ''hullu-kobayasi''. Samanoloinen tyyppi kuin Takuma Sato.

      
  • Itseäni ihmetyttää mitä Kovalainen tekee formuloissa. Kaveri ajaa ihan miten sattuu ja en kyllä jaksa uskoa että autoissa olisi noin paljon eroja tallin sisällä. Ei noilla näytöillä varmaankaan mistään huipputallista tartte paikkaa etsiä ensi kaudeksi.

      
  • ainahan asiat ovat katsojan omista mielipiteistä kiinni pärjäsikö kuski vai ei,ja kaikkia pitää saada kritisoida siinä olet oikeassa ja se on selvää että kaikille tulee ns.huonoja kisoja välillä...

    oikeasti että tietäisimme antoiko kuski kaiken niin pitäisi saada autojen data tiedot ja ostata tulkita niitä.



    kyllähän se on niin että tämän hetken mclaren on parempi auto kuin ferrari ja ei ekrs ole aina autuaaksi tekevä laite.

      
  • Hyvä, että on erilaisia mielipiteitä. Keskustelut viriävät ja joskus jopa roihahtavatkin.



    Heikillä ei todellakaan mene kovin hyvin. Vaikea on syytä tietää.

    Kaikkea ei voi laittaa huonon tuurinkaan piikkiin.



    Yksi kisa kaudesta jäljellä.

    Enemmän kuin kisa kiinnostaa nyt kuskien tallipaikat.

    (Ja ne suomalaisten.)

    Vain ja vain minun mielipiteeni. :wink:

      
  • Jahas, red bull pomo vakuuttaa ettei Räikköselle ole sijaa niillä. McLaren hommakin taitaa olla jumissa, joten ei jää kuin Brawn? Mutta entäs Nico? Hänhän lähtee pois williamsilta

    ( oliko se varmaa? ), ja brawnin piti olla osoite. Vai oliko se McLaren, mersuhan haluaisi saksaa puhuvan kuskin. Ja tuo Heikin pösilökin vielä.



    Melkoinen sekasotku tallipaikkojen kanssa siis on.



    Voi siis olla että Kimi ei noihin nykyisiin huipputalleihin pääse!



    En kyllä pitäisi välttämättä tuota Toyotaa minään huonona. Voihan ne ''tehdä brawnit'' ja nostaa iskukykyään. Uusi kausi ja uusi auto on aina uusi mahdollisuus. Trullikin on vetänyt tällä kaudella 3 podiumia, ja auto on ollut nopea. Siellä ei tarvitsisi myös jakaa huomiota jonkun toisen ''yhtä hyvän'' kanssa.

    Ennakkoon heikomman tallin nostaminen ja siinä pärjääminen toisi myös ihan eri respectit kuin parhaalla autolla ''helppo'' mestaruus.





    Alan olla sitä mieltä että Kimin meno toiseen talliin Ferrarilta on vain hyvä asia, eikä sitä kannata harmitella.

    On ihan selvää ettei joku Ferrarilla, joko autossa tai yhteistyössä toimi sillä tavalla kuin Kimi haluaisi ja siksi suoritukset on välillä mitä sattuu.

      
  • Mitä mieltä muuten olette Buttonin mestaruuden ''arvosta''?



    Monilla forumeilla ja lehdistössäkin tämä laitetaan näiden ''kekejen ja Villeneuvien'' laariin.



    Itse en oikein osaa sanoa - siinä mielessä arvostan että eihän mies tehnyt pienintäkään virhettä koko kautena. Kyllä kaikki kunnon mestaritkin on vetäneet omasta virheestä pellolle/seinään per kausi.



    Toisaalta se sai nauttia Ross Brawnin onnistuneista taktiikoista, siinä kun muut tallit sekoili niiden kanssa.



    En tiedä, en viitsi liian jyrkästi tuomita suuntaan enkä toiseen.

      
  • Mielestäni Kimin ei tarvitse mennä mihinkään talliin! McLaren saattaisi häntä kiinnostaa ja ehkä Brawn! Noilla rahoilla ralli saattaisi olla paras ratkaisu!

      
  • petos:

    ''Autonvalmistajien mielenkiinto näyttää käyvän aika vähiin. Veikkaan Toyotan lopettavan seuraavaksi. ''

    Unohditko jotain anti-formula- kiimassasi?

    Tallit eli autonvalmistajista Mercedes, Renault, Toyota ja Ferrari sopivat JUURI ÄSKEN jatkosta F1:ssä.




    Tässä kävi nyt niin, kuin elokuun alussa ennustin:

    http://www.reuters.com/article/businessNews/idUSTRE5A310C20091104?



    Miten se menikään: sinulle pannaan sielläkin epäilyttäville väittelle jauhot suuhun. Aika jännää että jauhot suussakin voi ennustaa asioita, joita palstamme formula-aktiivi pitää anti-formula-kiiman tuotteena.



    Alatko petos haukkumaan Järvilehtoakin. Hän näyttää olevan kanssani samoilla linjoilla formuloiden asemasta tekniikan kehittäjänä: "Formula ykkösissä on ennen kehitetty tekniikkaa normaaleihin autoihin, mutta nykyään siviiliautoissa on enemmän elektroniikkaa kuin formula ykkösissä. Sääntömuutokset ovat kieltäneet kaiken sellaisen."

    feedType=RSS&feedName=businessNews

    http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/989672

      
  • NHB:



    Sinulle pantiin siinä mielessä jauhot suuhun, ettei ketään kiinnostanut ( meitä typeryksiä ) sinun paniikinluontisi automerkkien formuloihin törsäämisestä.



    Toyotan vetäytymisen arvaaminen? Haluatko jonkun papukaijanmerkin, kun oikein osasit ''ennustaa'' tämän. Tällähän ei olekkaan spekuloitu kuin suunnilleen joka vuosi Toyotan mukana ollessa. Minä oletin sen jatkavan, kun kerran kesken kautta allekirjoitivat sopimuksen jatkamisesta, ja lajin kustannusten pienenemisestä oli/on merkkejä. Se oli silloin, mutta pidä hauskaa.



    Järvilehtoa en halua kommentoida, enkä ole väittänytkään että nykypäivänä mullistuksia siirrettäisi formuloista tavallisiin siviiliautohin.



    Muuten, Niin järjetöntä kuin homma onkin, automaailman järjen ääni volkswagenkin on uutisen mukaan kiinnostunut formuloihin liittymisestä tulevaisuudessa. Merkillistä.

      
  • petos:


    Toyotan vetäytymisen arvaaminen? Haluatko jonkun papukaijanmerkin, kun oikein osasit ''ennustaa'' tämän. Tällähän ei olekkaan spekuloitu kuin suunnilleen joka vuosi Toyotan mukana ollessa.




    Jännä juttu kun en muista sinun tai muiden olleen kanssani samaa mieltä siitä, että Toyota kannattaa lopettaa formuloissa ja käyttää rahat muuhun. Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että tuo on yksi yleisimmistä keskustelunaiheista täällä. Samoin aika erikoista, että tästäkin huolimatta väitit vastaan vielä muutama kuukausi sitten.



    Haluaisin, että kykenisit keskustelumaan analyyttisesti asioista, mitkä eivät ole sinulle mieluisia. Tuokin vastaus osoittaa vain täysin toisenlaista asennetta. Ei tarvitse kuin ehdollistaa autovalmistajien formuloihin käyttämien resurssien hyöty, niin sinä vastaat välittömäst laimeilla henkilökohtaisuuksilla. Vaikka moni valmistajakin on jo luopunut formuloista, jaksat edelleenkin vastailla v##tuilevaan sävyyn. Suomi24 on sopivampi kanava tuolle.

      
  • NHB:




    Jännä juttu kun en muista sinun tai muiden olleen kanssani samaa mieltä siitä, että Toyota kannattaa lopettaa formuloissa ja käyttää rahat muuhun.


    -No kun olen ollut koko ajan sitä mieltä että he varmaan tietävät itse paremmin, tai ainakin paremmin kuin selvästi autourheilua vastaan kampanjoiva tyyppi nettikeskustelussa. Varsinkin kuin asian kannattavuudesta ei ole mitään, ei yhtään mitään tutkittua tietoa, muuta kuin spekulointia.


    Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että tuo on yksi yleisimmistä keskustelunaiheista täällä.

    -tuo on todellakin ollut jokavuotinen sitkeä huhu, (joka toteutui vasta nyt ) jonka takia tuosta ei ole viitsitty edes pitää meteliä.
      
  • NHB:



    Haluaisin, että kykenisit keskustelumaan analyyttisesti asioista, mitkä eivät ole sinulle mieluisia. Tuokin vastaus osoittaa vain täysin toisenlaista asennetta. Ei tarvitse kuin ehdollistaa autovalmistajien formuloihin käyttämien resurssien hyöty, niin sinä vastaat välittömäst laimeilla henkilökohtaisuuksilla. Vaikka moni valmistajakin on jo luopunut formuloista, jaksat edelleenkin vastailla v##tuilevaan sävyyn. Suomi24 on sopivampi kanava tuolle.








    -pata kattilaa soimaa. Asiassa ärsyttää minua se että tässä selkeästi formuloita inhoava henkilö esittää väitteitä joilla ei ole mitään perinpohjaista faktaa takana. Mitään lukuja, asiantuntijoiden kommentteja, vaikuttajien haastatteluja tai mitään muutakaan ei tunnu olevan, tai ne ontuu.



    Lisäksi henkilö ei osallistu muuten palstan keskusteluihin, ainoastaan hanakasti raportoi näitä ikäviä asioita. Ja sinähän formulat ja niiden ystävät haukuit typeryksiksi, ja minua nimittelit ''fanipojaksi''.



    Ei ole minusta kovin rakentavaa keskustelutapaa, joskaan ei ole ollut tämä minunkaan.







      
  • Aletaanpa miettimään tarkemmin, jos saataisiin asiaan järkevä sävel.



    Tehdastallin omistaa ja pyörittämistä rahoittaa jokin automerkki.

    Tallilla on jonkinlainen budjetti per kausi.

    Automerkkihän antaa formulatoimintaan jonkun summan rahaa kirstustaan per kausi. Tuhlausta. Mutta se myös saa sitä rahaa aivan helvetisti sponsorisopimuksilla. Sitten se saa fanituotteista ja ym. miljoonabisneksen. Sitten se saa helkutisti näkyvyyttä ja mainosta, paitsi kisojen, myös erilaisten promotempausten muodossa. Nämä edistävät myyntiä, ja pitävät nykyisiä asiakkaita tyytyväisinä, ainakin niitä ketä liikuttaa.



    Menikö oikein?



    No, mistä ihan oikeasti me tiedetään mikä on homman lopputulos ja hyöty? Vetäytyminen kertoo toki siitä että rahaa palaa. Mutta kuinka paljon, ja miten suurta se on suhteessa kaikkeen?



    Sekin on varteenotettava argumentti, että ei näytä hyvältä että rahaa satsataan formulatalliin, mutta sitten jostain muusta karsitaan. Kyllä formulat tai ralli lopetetaan ekana. Silti jää kysymysmerkkejä ilmaan, onko se todella niin hirveää tuhlausta, vai tehdäänkö se lopettaminen vain osittain eleenä.



    Jotain lukuja olisi kiva tietää, niin asian ''vakavuus'' olisi paljon helpompaa sisäistää.

      
  • http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/8343221.stm



    Renault seuraava lähtijä?



    Mitähän tämä tekisi kuljettajamarkkinoille. Kubica jäisi taas työttömäksi, mutta olisi taatusti haluttu kuljettaja.



    Kannattaisi sen kiminkin allekirjoittaa se McLaren pesti, vaikka joutuisi välillä rahvaiden sekaan edustamaankin, ja palkasta tinkimään.



    Tosin sopimus on varmaan jo olemassa, kunhan pitkitetään julkaisua.

      
  • petos:


    Asiassa ärsyttää minua se että tässä selkeästi formuloita inhoava henkilö esittää väitteitä joilla ei ole mitään perinpohjaista faktaa takana. Mitään lukuja, asiantuntijoiden kommentteja, vaikuttajien haastatteluja tai mitään muutakaan ei tunnu olevan, tai ne ontuu.


    Itse lukisin mieluiten ihmisten omia mielipiteitä ja päättelyä. Haastatteluja ja muiden merkkihenkilöiden sanomisia voi lukea kyllä muualtakin. Toisaalta sulle näyttää olevan aivan turha lainata asiantuntijoiden kommentteja. Et näytä ottavan niitäkään mitenkään asialliseen sävyyn. Esimerkiksi BMW:n johtajan ja Mersun hallituksen jäsenen luulisi olevan jo riittävä auktoriteetti sinullekin, mutta heidän sanomisiin vastasit näin:

    -aivan sama mitä joku BMW-pamppu satuilee syyksi mediassa, idioottikin tajuaa että suurin syy oli surkeassa menestyksessä.

    -niin: selitetään jotain, mutta tehdään toista.



    En mä formuloita inhoa. Sitävastoin sitä tapaa, miten formuloita johdetaan en arvosta. Muutamia pienempia asioita, jotka ovat formuloissa /c:stä:

    -Kehitystyön lamauttuminen ja ohjautuminen yhteiskunnan kannalta merkityksettömiin asioihin. Se talli joka löytää aerodynamiikkaa rajoittavista säännöistä porsaanreiän, voittaa mestaruuksia. Suurin osa kehityksestä kohdistuu aerodynamiikan hiomiseen. Yhteiskunnalle tämä kehityssatsaus ei anna yhtään mitään. Potentiaalisia olisi kyllä. Nykyisellään se vain hukataan totaalisesti.

    -Kisojen tylsyys. Ohittaminen on niin vaikeata, että kisat ovat monesti tylsiä.

    -Kuljettajan panoksen vähäinen merkitys. Olipa kuljettaja kuinka hyvä tahansa, hän häviää kisan helposti sille kuskille, jonka talli kiertää paremmin aerodynaamiikan sääntöjä.



    Lisäksi henkilö ei osallistu muuten palstan keskusteluihin, ainoastaan hanakasti raportoi näitä ikäviä asioita. Ja sinähän formulat ja niiden ystävät haukuit typeryksiksi, ja minua nimittelit ''fanipojaksi''.




    Hankala suhun on enää kovin asiallisesti suhtautua.

      
  • NHB:



    Toisaalta sulle näyttää olevan aivan turha lainata asiantuntijoiden kommentteja. Et näytä ottavan niitäkään mitenkään asialliseen sävyyn. Esimerkiksi BMW:n johtajan ja Mersun hallituksen jäsenen luulisi olevan jo riittävä auktoriteetti sinullekin, mutta heidän sanomisiin vastasit näin:
    -aivan sama mitä joku BMW-pamppu satuilee syyksi mediassa, idioottikin tajuaa että suurin syy oli surkeassa menestyksessä.
    -niin: selitetään jotain, mutta tehdään toista.



    -mikä ihme nyt tuossakin oli asiatonta? nämä pamput ovat kuin paatuneimpia poliitikkoja, ja kääntävät asiat aina itselleen kulloinkin parhain päin.

    Kuten sanoin jo aiemmin, jos BMW olisi esim. tapellut mestaruudesta, en usko että olisivat vetäytyneet.
    Nyt kun kausi meni perseelleen, on helppo lässyttää kaikkea mitä nyt ovat selitelleet.

    Sitten kun joku vetäytyy voittoisan kauden päätteeksi ( ja valoisin menestysnäkymin seuraavaan kauteen ) ja ilmoittaa että tämä ei ole kannattavaa satsausta, uskon tämän.


    Kehitystyön lamauttuminen ja ohjautuminen yhteiskunnan kannalta merkityksettömiin asioihin. Se talli joka löytää aerodynamiikkaa rajoittavista säännöistä porsaanreiän, voittaa mestaruuksia. Suurin osa kehityksestä kohdistuu aerodynamiikan hiomiseen. Yhteiskunnalle tämä kehityssatsaus ei anna yhtään mitään. Potentiaalisia olisi kyllä. Nykyisellään se vain hukataan totaalisesti.


    -on tuossa toki asiaakin, mutta kai aikuisena ihmisenä annat hieman armoa ja ymmärrät että nuo asiat eivät käy sormia napsauttamalla ja niissä on omat ongelmansa.



    Kisojen tylsyys. Ohittaminen on niin vaikeata, että kisat ovat monesti tylsiä.

    -tämä tylsyys on aina aika henkilökohtainen mielipide.
    Minusta kisoista kiitettävä osa on muuta kuin tylsiä. Vertailua voi myös tehdä muuhunkin urheiluun.

    Toki kunnioitan mielipidettäsi. Jos sinusta on tylsää, ja vaihdat kanavaa, en minä voi sanoa että olet väärässä.


    Kuljettajan panoksen vähäinen merkitys. Olipa kuljettaja kuinka hyvä tahansa, hän häviää kisan helposti sille kuskille, jonka talli kiertää paremmin aerodynaamiikan sääntöjä.


    -tottakai tällaisia ilmiöitä esiintyy, onhan kyseessä jonkinasteinen välineurheilu. Mutta kyllä kuljettajan taidoilla ja kyvyllä ottaa autosta potentiaalia irti on edelleen todella iso merkitys. Todisteita on nähty tälläkin kaidella roppakaupalla.


    Hankala suhun on enää kovin asiallisesti suhtautua.

    -tällaista tämä on, välillä palaa hermot, tai tulee sanottua typerästi. Kyllä puolestani voidaan unohtaa vanhat kahinat, ja jatkaa astetta viisaampana.
      
  • petos:


    Tehdastallin omistaa ja pyörittämistä rahoittaa jokin automerkki.
    Tallilla on jonkinlainen budjetti per kausi.
    Automerkkihän antaa formulatoimintaan jonkun summan rahaa kirstustaan per kausi. Tuhlausta. Mutta se myös saa sitä rahaa aivan helvetisti sponsorisopimuksilla. Sitten se saa fanituotteista ja ym. miljoonabisneksen. Sitten se saa helkutisti näkyvyyttä ja mainosta, paitsi kisojen, myös erilaisten promotempausten muodossa. Nämä edistävät myyntiä, ja pitävät nykyisiä asiakkaita tyytyväisinä, ainakin niitä ketä liikuttaa.




    Vielä vähän aikaai sitten menestyvimmät F1 tallit saattoivat jopa tuottaa niukasti rahaa omistajilleen. Tupakkateollisuus tuntui saavan parhaan hyödyn formuloiden tuomasta näkyvyydestä ja se satsasi hyvin suuria summia rahaa formuloihin. Suurimpien sponsorisopimusten huhutaan olleen luokkaa $200-300 miljoonaa. Tämä panostus tietenkin tuli useammalta kilpailevalta tupakkiyhtiöltä. Nykyisin kun tämä kanava on onneksi onnistuttu kieltämään. Tilalle tulleet yhtiöt kuten pankit ja Red Bull eivät satsaa lähellekään noin paljon. Tyypillinen menestyvän tallin pääsponssi on muutamia kymmeniä miljoonia taaloja. Loput sponsorit maksavat huomattavasti pienempiä summia. Menestyvät F1 tiimin budejetit ovat olleet satoja miljoonia. Jostain on siis revittävä vielä isoja summia rahaa. Sellaisia summia ei oteta rättelä myymällä. Tai sitten pitää olla jo iso rättikaupias.



    No, mistä ihan oikeasti me tiedetään mikä on homman lopputulos ja hyöty? Vetäytyminen kertoo toki siitä että rahaa palaa. Mutta kuinka paljon, ja miten suurta se on suhteessa kaikkeen?


    Pari sataa miljoonaa on jo sellainen summa, joka saa huomiota jokaisen valmistajan budjetissa. Esimerkiksi Renaultin liikevaihto on alle 40 miljardia. Siitäpä voi laskea jo jonkilaisen arvion homman suuruusluokalle.



    Sekin on varteenotettava argumentti, että ei näytä hyvältä että rahaa satsataan formulatalliin, mutta sitten jostain muusta karsitaan. Kyllä formulat tai ralli lopetetaan ekana. Silti jää kysymysmerkkejä ilmaan, onko se todella niin hirveää tuhlausta, vai tehdäänkö se lopettaminen vain osittain eleenä.


    Ei noin isoja liikkeitä tehdä vain eleenä. Kaikkein älyttöminta olisi luopua tuottoisasta satsauksesta.

      
  • petos:



    -mikä ihme nyt tuossakin oli asiatonta? nämä pamput ovat kuin paatuneimpia poliitikkoja, ja kääntävät asiat aina itselleen kulloinkin parhain päin.

    Nyt kun kausi meni perseelleen, on helppo lässyttää kaikkea mitä nyt ovat selitelleet.

    Sitten kun joku vetäytyy voittoisan kauden päätteeksi ( ja valoisin menestysnäkymin seuraavaan kauteen ) ja ilmoittaa että tämä ei ole kannattavaa satsausta, uskon tämän.


    Luitko ollenkaan BMW:n CEO:n perusteluja? Omaan silmaan nuo vaikuttavat aika loogisilta perusteilta. Ainakin olisi kohtuullista hieman perustella, miksi ne ovat vain satuilua ja lässytystä? "Idioottikin tajuaa..." ei ole vielä kovin hyvä peruste.



    Toisaalla haluat lukea vaikuttajien sanomisia. Toisaalla sitten kommentoit niitä saduiksi ja lässytykseksi. Taitaa olla niin, että on aivan sama kuka näkemyksiä esittää, jos et itse ole samaa mieltä.

      
  • NHB:



    Menestyvät F1 tiimin budejetit ovat olleet satoja miljoonia. Jostain on siis revittävä vielä isoja summia rahaa. Sellaisia summia ei oteta rättelä myymällä. Tai sitten pitää olla jo iso rättikaupias.


    -kyllä, vielä jää hieman epäselväksi että mitähän luokkaa ne budjetit ovat juuri nyt, ja tulevalla kaudella. Vastahan tähän hulluuteen on herätty testirajoituksilla ym säännöillä. Sehän on tiedossa että nämä budjetit vain kasvoivat ja kasvoivat tuossa männä vuosina kestämättömiksi.

    Toyotalla ja Hondalla oli tiettävästi megasuuret teknologiakeskukset ja tehtaat, sekä henkilökuntaakin epäilyttävän paljon. Luulivat kai että rahalla voi jyllätä palkintopallille. Mutta kuten on todettu, oikeat ihmiset ( ja minun mielestä huippukuljettaja ) olisi olleet tärkeämpää kuin hienot puitteet.


    Pari sataa miljoonaa on jo sellainen summa, joka saa huomiota jokaisen valmistajan budjetissa. Esimerkiksi Renaultin liikevaihto on alle 40 miljardia. Siitäpä voi laskea jo jonkilaisen arvion homman suuruusluokalle.


    -niin voi. Vielä kun saisi jotain osviittaa tuosta mainoshyödystä. Ainahan mainostaminen maksaa. Saahan mainos kai olla kallis, jos se on sitten tehokaskin? Tosin ajat muuttuivat äkillisesti siihen suuntaan että sporttisuus ja ajettavuus yms. on toisarvoista ekoilun rinnalla. Tämä kai näkyy juuri tässä automerkki formuloissa- mainostuksessa.

      
  • NHB:



    Luitko ollenkaan BMW:n CEO:n perusteluja? Omaan silmaan nuo vaikuttavat aika loogisilta perusteilta. Ainakin olisi kohtuullista hieman perustella, miksi ne ovat vain satuilua ja lässytystä? "Idioottikin tajuaa..." ei ole vielä kovin hyvä peruste.






    -perustelu oli siis se että siviiliautojen markkinointiin on parempiakin keinoja, ja että säästyneillä rahoilla voidaan tehdä jotain fiksumpaa?



    Ihan loogista joo, mutta johan olen perustellut monta kertaa että tuon romuttaa se että vetäytyminen tehtiin heti kun alkoi mennä heikosti radalla. Hetki sitten ajettiin mestaruudesta, eikä ollut puhettakaan jostain lopettamisesta. Miten formulat muka muuttui heidän mielestään niin huonoksi satsaukseksi yhtäkkiä? Olisivat sitten vetäytyneet 2008 jälkeen, jos kerran fiksumpiakin ideoita on.



      
  • Pääpointti oli strategian muuttumisessa: "Premium will be increasingly defined in terms of sustainability and environmental compatibility. This is an area in which we want to remain in the lead."



    Olisi aika hankala tilanne, jos CEO satuilisi tuollaisia lausuntoja ulospäin, mutta yrittäisi samalla ohjata laivaa toiseen suuntaan. Tuskinpa BMW olisi saavuttanut asemaansa tuollaisella johtamisella.



    Miten hyvää mainosta sinun F1 on sinun mielestä valmistajalle, joka haluaa olla ympäristöasioissa ykkönen? Onko mitään järkeä satsata satoja miljoonia formuloihin samalla, kun imagosta yritetään muokata mahdollisimman vihreää?



    Siltä varalta, että kaipaat taas jotain lukuja, niin tyksi sellainen: http://www.autoblog.com/2009/11/02/add-lightness-bmw-signs-joint-venture-to-further-carbon-fiber-r/

    Maanantaina siis sovittiin 90 miljoonan käyttämisestä massatuotantokelpoisten hiilikuituosien kehittämiseen ja valmistamiseen. Osat tehdään vieläpä ihanan vihreästi hiilivapaalla vesivoimalla. Ensimmäinen käytökohde tulee olemaan ennätyksellisen vihreä supermini-kaupunkiauto. Onko tämä vai formulat paremmin linjassa nykyisen kestävän kehityksen johtajuuteen tähtäävän strategian kanssa?



    Jos BMW arvioisi jatkoa formuloissa vain viimeisen kauden menestyksen perusteella, niin olisivat kai voineet lopettaa jo 2006.

      
  • Ensimmäinen käytökohde tulee olemaan ennätyksellisen vihreä supermini-kaupunkiauto. Onko tämä vai formulat paremmin linjassa nykyisen kestävän kehityksen johtajuuteen tähtäävän strategian kanssa?



    Onko BMW sitten susi lampaan hahmossa vai päinvastoin?

      
  • Briggarikaan ei ole pieni "ruumis". Sekään ei jatka formuloissa tämän kauden jälkeen. Vapautunut paikka ei näytä kiinnostavan isoja rengasvalmistajia: http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=160624



    Olipa joskus aika, kun renkastoimittajia oli enemmän kuin yksi. Nyt on hanakala saada sitä yhtäkään.



    Ferrarikaan ei näytä oikein arvostavan formuloiden nykytilaa: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/990292



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit