Vahva näyttö myös Alonsolta. Vaikka kiipesi podiumille nicon ja vettelin mokailun avittamana, löi ajamalla molemmat Ferrarit, Brawnit sekä toisen redbullin ja toisen McLarenin!
Samoin Glock, tuli kyllä aivan ''puun takaa''.
Olin varma että vauhti jää aika-ajoon, mutta hyvin veti Toyota Glockin käsissä.
Harvinainen onnistuminen Toyotalle.
Kovalaiselta taas TODELLA synkkä kisa, ei hyvltä näytä hänen uraa ajatellen..
Autot ja maisemat yövalaistuksessa näyttävät huikeilta, ja jännitystä piisasi toden teolla siihen asti kunnes voittotaistelu ratkesi. Senkin jälkeen riitti jännättävää muiden sijojen ja mestaruuspisteiden ja jarruongelmien takia.
Rengas-rengasta-vastaan kisaaminen ja se kuinka kuskit vetävät aivan limiteillä senttien päästä muureista on jo minulle sinänsä viihdyttävää.
Mutta ymmärrän jos kaikkia ei mielytä tällainen.
Ulkoiset puitteet ovat kyllä hienot kaikin puolin.
Kaupunki elää ympärillä, ihmiset liikkuu omilla kulkineillaan radan ympäristössä ja osin yläpuolella kisan ollessa käynnissä!
Mutta kun itse kisa latistuu jonossa ajeluun. Sutil yritti ajamalla päästä ohi, tuloksena 20000$ sakkoa! Kimi ei edes yrittänyt. Tiedä sitten kumpi oli viisaampi!
Omaa syytään tietenkin sellaisessa tilanteessa on että ohitusta joutuu miettimään. Paalulta voittoon on taktiikkana ihan hyvä.
Sutil yritti ajamalla päästä ohi, tuloksena 20000$ sakkoa!
Eipä se mikään oikea ohitusyritys ollut, joko pää tai jarrut pettivät, eikä sutil saanut pysähtymään.
Nämä rangaistukset ovat kyllä aivan naurettavia.
Sakko tuli kuulema siitä kun hän yritti kääntää autonsa menosuuntaan, jolloin Heidfeld osui.
Sutil ei vaan nähnyt kulman taakse, joten ei hän sille mitään voinut. Olisi ilmeisesti pitänyt vaan odottaa siinä.
Yksi syy ratojen profiilin lisäksi tähän ohittamisongelmaan on nämä kirotut varikon läpiajo yms. rangaistukset joita kuskit pelkää yli kaiken.
Niissä pitäisi ottaa järki käteen, ja rangaista vain tahallisista/röyhkeistä edun tavoitteluista, ei joka pikku osumasta, vaikka kaveri siitä spinnaisikin!
Kas kummaa. Näyttää siltä, että en ollut kovin pahasti väärässä kun väitin, ettei tässä sirkuksessa mukana olemisen hyöty ole niin kovin selvä. Osa talleista on jo lopettanut, osa on vähentänyt panostustaan ja osa pohtii lopettamista. Ferrari lienee ainoa, jolla ei ole ongelmia hyödyntää näkyvyyttä formuloissa. Jokohan tästä aiheesta pustyttäisiin keskustelmaan analyyttisesti ilman suurempia tunteen purkauksia?
Kas kummaa. Näyttää siltä, että en ollut kovin pahasti väärässä kun väitin, ettei tässä sirkuksessa mukana olemisen hyöty ole niin kovin selvä. Osa talleista on jo lopettanut, osa on vähentänyt panostustaan ja osa pohtii lopettamista. Ferrari lienee ainoa, jolla ei ole ongelmia hyödyntää näkyvyyttä formuloissa. Jokohan tästä aiheesta pustyttäisiin keskustelmaan analyyttisesti ilman suurempia tunteen purkauksia?
Jokohan tästä aiheesta pustyttäisiin keskustelmaan analyyttisesti ilman suurempia tunteen purkauksia?
-Kirjoitin tämän asian tiimoilta parikin viestiä ( 5.8.09 16:58 ) joissa ei ollut yhtään mitään asiatonta.
Et ole niitä mitenkään kommentoinut tai kumonnut.
Nyt kysyt ''josko tästä voisi keskustella ilman suurempia tunteen purkauksia''??
Mutta jatketaan sitten. Toyotalla on jo kauan ollut panostukset ja siitä seuraava menestys pahasti epätasapainossa, aivan kuten oli Hondallakin. Ei silloin ole ihme ettei tätä kallista urheilua kannata jatkaa.
Muutenkin automaailmassa ekoilu ja kulutus paniikinluonti vain syvenee, ja sporttisuus on hieman OUT, ainakin suurien massojen kohdalla. Kyllä siis alkaa näyttää siltä että kaksi suurta jää, Mercedes-benz ja Ferrari ja loput jäävät myymään pelkkää tekniikkaa yksityistalleille.
''Autonvalmistajien mielenkiinto näyttää käyvän aika vähiin''
Unohditko jotain anti-formula- kiimassasi?
Enhän minä, samaa mieltähän minäkin (ainakin nyt olen), ihan vain asialinjalla...
Se minkä luulit oleva "anti-formula-kiimaa", taitaa näin jälkeenpäin paljastua aivan oikeaksi arvioksi. Jännä juttu, kun tälläinen anti-henkilö pystyi tuon päättelemään, mutta sinä kaikessa asiallisuudessasi keskityit aivan muuhun.
''Perheautojen markkinointiin on järkevämpiäkin tapoja kuin kiertää kilparataa nopeasti jollakin typerällä muovilelulla, jolla ei ole mitään tekemistä markkinoitavan perheauton kanssa. Tähän tuhlatut rahat voi käyttää johonkin, josta on oikeasti hyötyä. ''
onko tuollaisen sanominen sitten jotenkin enemmän asialinjaa? Aivan provosointia, jonka sinä olet aloittanut.
Olen edelleen samaa mieltä että F1 on hyvä näyttämö ( ja on toisenlaisen maailmantilanteen aikana ollut vielä parempi ) automerkeille, edellyttäen että siihen satsatut rahat ja siitä saatu mainos ovat tasapainossa. Sitä en muistaakseni ole kiistänyt etteikö parempiakin tapoja mainostaa olisi.
Olisikohan ollut niin että Alonson sopimus edellytti Kimin lähtöä Ferrarilta?
Alonso ei halunnut McLaren tilanteen toistuvan, jossa hän hävisi kisoja Hamiltonille.
Niin, mene ja tiedä. Se taitaa olla kylläkin statistiikka että Ferrarilla ajettujen parin kauden saldo on kovin tasapeli Massan ja Kimin välillä. Kuka olisi uskonut, kun kimi siirtyi talliin? Massan piti olla vain kimin haulikonkantaja.
Eli jos noin ajattelee, ei Alonson tarvitsisi Kimiä pelätä sen enempää kuin Massaakaan.
Juuri tämän alisuorittamisen massaan verrattuna- takia Kimi saakin kenkää- hänen piti olla se megamestari, michaelin manttelinperijä megapalkallaan.
Jos olisi ottanut kunnon niskalenkin massasta, olisi luultavasti tuo jäämies olemus/asennekin annettu anteeksi.
Saa nähdä onko Alonsosta siihen, hän tuo kuulema tukun luottoinsinöörejään mukanaan.
Yksi asia on ainakin varmaa: ensi kaudesta tulee jännä siinä mielessä että Alonso palaa kärkitaisteluihin, kimiä vastaan, Kimi toisessa autossa, fernando punaisessa
oli miten oli mutta kunnon korvauksen kimi sai ainakin hesarin mukaan.
mikäköhän sai "monten" maksamaan noinkin järjettömän summan että sai alonson vuotta aikaisemmin??? (silti vaikka suurin osa rahoista tulisikin sponsoreilta...)
''Perheautojen markkinointiin on järkevämpiäkin tapoja kuin kiertää kilparataa nopeasti jollakin typerällä muovilelulla, jolla ei ole mitään tekemistä markkinoitavan perheauton kanssa. Tähän tuhlatut rahat voi käyttää johonkin, josta on oikeasti hyötyä. ''
onko tuollaisen sanominen sitten jotenkin enemmän asialinjaa? Aivan provosointia, jonka sinä olet aloittanut.
Mistä provosoiduit?
Formulathan ovat leluja, joiden ainoa käyttö on kiertää rataa. Täysin turhia laitteita, joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
Muovi on eniten käytetty materiaali niissä.
Henkilöautojen kanssa formuloilla ei myöskään ole oikein mitään yhteistä. Tekniikan vaihtoa ei ole ja kehtitystyö on hyvin erilaista.
Tuo rahojen tuhlaaminenko on sitten se mistä provosoiduit? Mun mielestä formuloihin palavilla miljardeilla voisi tehdä muutakin kuin tarjota viihdeohjelmaa ihmisille.
No nyt se Alonson siirto vihdoin varmistui. Ei tarvii enää siitäkään jauhaa. Mitä tulee Kimin potkuihin, niin Bernie-setä kertoi maikkarille aika suoraan että kulttuurierot olisivat se suurin yksittäinen syy. Onhan se ollut kokoajan aika selvää, ettei Kimi ole oikein istunut tuohon Yhteen Suureen Ferrariperheeseen, toisin kuin Massa. Tämä on myös antanut Massalle edun siinä mielessä, että tallin henkilökunta on ollut enemmän hänen takanaan.
Toinen hyvin ilmeinen syy Kimin poistumiseen on huono menestys suhteessa järjettömään palkkaan. Räikkönen palkattiin Schumacheriksi Schumacherin paikalle, eikä yhdestä mestaruudesta huolimatta ole pystynyt lunastamaan niitä odotuksia, mitä häneen kolme vuotta sitten kohdistettiin. Kimi ei ole ollut halukas astumaan Schummelin saappaisiin tallin suureksi keskipisteeksi, toisin kuin italiassa olisi haluttu. Kimin sulkeutuneisuus on mun mielestä kääntyny latinoilmapiirissä häntä vastaan. Samalla kun Massa on pystynyt tasapäisesti kilpailemaan Räikkösen kanssa, on tallissa yhtäkkiä huomattu ettei Kimi olekaan palkkalappunsa arvoinen.
Syitä Kimin vähän heikkoon vauhtiin on varmasti monia, eikä niitä kaikkia me ulkopuoliset tiedetä. Yksi suurimmista on varmasti Ferrarin autonsuunnittelussa jo Schumacherin ajoilta periytynyt aliohjautuvuus, joka on Kimille melkoista myrkkyä. Massalle tämä taas sopii ja antaa hänelle etulyöntiaseman. Aliohjautuvuus aiheutti ainakin viime vuonna Kimille myös suuria vaikeuksia rengaslämpöjen kanssa, joka taas näkyi heikkoina tuloksina etenkin aika-ajoissa. Kisoissa pitkillä vedoilla renkaat kuluivat ja muuttivat auton balanssia yliohjaavammaksi, tuloksena Kimille yli kymmenen kisan nopeinta kierrosta. Tämä on fakta joka on tunnustettu myös Bridgestonen suunnalta. Samasta ongelmasta kärsi mm. Heidfeld verrattuna Kubicaan.
Mahdollinen siirto McLarenille olisi Kimin kannalta varmaan ihan hyvä juttu. Tallissa tiedetään ennestään Kimin toimintatavat ja ennenkaikkea se, millaisella autolla Kimi haluaa ajaa. Onhan siellä tietysti Hamilton joka tuntuu olevan aina perhanan nopea, mutta käteensopivalla autolla Kimi pystyisi varmasti haastamaan Lewiksen paremmin kuin Heikki on pystynyt.
Toinen hyvin ilmeinen syy Kimin poistumiseen on huono menestys suhteessa järjettömään palkkaan.
Tuskinpa Alonson kanssa tehty sopimus tästä johtui, tehtiinhän se heinäkuussa 2008, vaikka Kimi oli juuri voittanut MM:n Ferrarille.
Sopimuksen aientaminen jo ensi vuodelle saattoi johtua Ferrarin kyvyttömyydestä kehittää autoa kilpailukykyiseksi. Luottavat siihen että Alonso pystyy auttamaan auton kehitykseen paremmin kuin Kimi.
Formulathan ovat leluja, joiden ainoa käyttö on kiertää rataa. Täysin turhia laitteita, joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
Muovi on eniten käytetty materiaali niissä.
Henkilöautojen kanssa formuloilla ei myöskään ole oikein mitään yhteistä. Tekniikan vaihtoa ei ole ja kehtitystyö on hyvin erilaista.
Tuo rahojen tuhlaaminenko on sitten se mistä provosoiduit? Mun mielestä formuloihin palavilla miljardeilla voisi tehdä muutakin kuin tarjota viihdeohjelmaa ihmisille.
Taasko täällä väännetään tästä samasta asiasta? Niin kauan kuin autoja on yleisessä käytössä ollut, ihmiset ovat ajaneet niillä kilpaa. Formula 1 edustaa tässä kategoriassa sitä nopeinta ja teknologisinta ääripäätä.
Onko kilvanajossa mitään järkeä? Ei ole, mutta silti siihen kuten muuhunkin urheiluun syydetään maailmalla järjettömiä summia rahaa. Sirkushuveja kansalle, ja kansahan tykkää sillä formulat ovat kesäolympialaisten ja futiksen MM-kisojen jälkeen maailman seuratuin urheilutapahtuma.
Urheilijan näkökulmasta autourheilu on laji siinä missä muutkin. Jokaisella ammattilaisella on vain yksi tavoite: olla lajissaan paras. Tarkoitti tämä sitten seiväshyppyä, shakkia tai rallia, niin urheilijan kannalta eroa ei ole. Joka lajissa on omat vaatimuksensa ja ilman valtavaa harjoittelua kukaan ei menesty. Formulakuskinkaan työ ei ole sitä että ajellaan pari tuntia, korkataan shamppanjat ja mennään asuntovaunuun touhuamaan varikkotyttöjen kanssa. Se on raaka laji, jossa täytyy tehdä hirvittävä määrä työtä menestyäkseen.
Se että onko formuloista sitten mitään hyötyä henkilöautojen valmistuksessa, niin epäilen ettei ole. Ainoat syyt autonvalmistajien mukanaoloon, lienevät markkinointiin ja julkisuuteen perustuvat imagosyyt. Toisaalta autonvalmistajat ovat itse syypäitä kustannusten mielettömään nousuun. Tekninen kehitys taasen tuntuu kulkevan välillä jopa väärin päin. Luistonesto, ABS-jarrut yms, kaikki apinoitiin henkilöautoista formuloihin. Nopeuksia ja kustannuksia rajoitettaessa säännöt on tehty jo niin tiukoiksi, ettei mullistaville teknisille ratkaisuille ole juurikaan mahdollisuuksia.
Mutta vissiin niitä satoja miljoonia euroja kannattaa joka vuosi polttaa autoilla ajeluun. Mielipiteet on kuin persreikiä ja jokaisella on omansa. Näin saakin olla, enkä suoraan sanoen pysty mitenkään perustelemaan NHB:lle miksi formuloilla pitää ajaa. Mutta niin kauan kuin ajelevat niin mä katson.
''Perheautojen markkinointiin on järkevämpiäkin tapoja kuin kiertää kilparataa nopeasti jollakin typerällä muovilelulla, jolla ei ole mitään tekemistä markkinoitavan perheauton kanssa. Tähän tuhlatut rahat voi käyttää johonkin, josta on oikeasti hyötyä. ''
onko tuollaisen sanominen sitten jotenkin enemmän asialinjaa? Aivan provosointia, jonka sinä olet aloittanut.
Mistä provosoiduit?
Formulathan ovat leluja, joiden ainoa käyttö on kiertää rataa. Täysin turhia laitteita, joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
Muovi on eniten käytetty materiaali niissä.
Henkilöautojen kanssa formuloilla ei myöskään ole oikein mitään yhteistä. Tekniikan vaihtoa ei ole ja kehtitystyö on hyvin erilaista.
Tuo rahojen tuhlaaminenko on sitten se mistä provosoiduit? Mun mielestä formuloihin palavilla miljardeilla voisi tehdä muutakin kuin tarjota viihdeohjelmaa ihmisille.
-Ei formulat ole mitään leluja. Nimitys lelu kalskahtaa huonolta ja miellän ''leluksi'' leikkikalun kuten keppihevosen, barbie-nuken tai leikkiauton jota lapsi työntää lattiaa pitkin ja päristelee.
Ja mikä sinä olet julistamaan että formulat on ''typeriä'', tai autot leluja?
Kyllähän sinä tiedät että Formula-auto on niin huikea laitos, että pitää olla pätevä ylipäätänsä ajamaan sillä kierroksen radalla pyörähtämättä ulos, ja oltava huikean lahjakas ollakseen vielä nopea.
Ihmisiä nyt vain on kiinnostanut aina ja kiinnostaa edelleen katsoa kun autoilla ajetaan kilpaa. Se on viihdettä, samoin kun joku hollywood, musiikki, tai ooppera, ja mitä näitä alueita nyt onkaan. Kaikille on yhteistä se että tekijä on lahjakas, ja hänen edesottamustensa seuraamisesta halutaan maksaa.
Mitäänhän noista ei tarvita mihinkään välttämättömään, ja parempiakin rahareikiä on. Mutta SO WHAT!!? ketään ei kiinnosta kinastella tästä.
kuinkakohan suurta palkkaa toyota juotuu tarjoamaan että saa "huippukuskin" sinne ainakin kimi ja kubica ovat suuren kiinnostuksen alla ja ainakin huhuissa kubi on yhdistetty relluun ja kimi lareniin...
eihän toyotalla ole vielä ollut ns.huippukuskia vaikka eihän kuski paljoa mahda jos auto on "huono" ja millainen on tuo toiskun kone kun williams haluaa siitä eroon?
tokkopa kimi sinne haluaa kun tallilla ei ole meriittejä tehdä autoa millä voi voittaa,mutta...
ja taitaa olla vain 3 tallia joissa on virallisesti ilmoitettu molemmat kuskit red bull,toro rosso ja ferrari
mitä se massa nytten itkee että pikeen kolari varasti mestaruuden häneltä. kukaan ei tiedä olisiko esim sama bensaletku jäänyt jumiin ja miten muu loppukausi olisi mennyt
ja massan pitää muistaa että säännöt sanoo 30 marraskuuta jälkeen ei voida tuloksia muuttaa jos valitus ei ole tullut ennen sitä...
alonso taitaa olla ensimmäinen kuski ferrarin historiassa jonka tallipaikka on ostettu...
mielenkiintoinen on myös buttonin tilanne kun huhujen mukaan yrittää saada hilattua palkan takaisin honda vuosien tasolle ja brawn ei ole valmis maksamaan ja markkinoilta ei ole löytynyt halukasta ottajaa melkein mestarille ainoa joka saattaa maksaa pyydetyn hinnan on toyota jos kimi/kubica kieltäytyvät ja senkin kai vain että saavat numeron 1 autoon...
vähän samanlainen tilanne kuin oli hillillä kun juotui menemään rahan perässä arrowsille...
kuinkakohan suurta palkkaa toyota juotuu tarjoamaan että saa "huippukuskin" sinne ainakin kimi ja kubica ovat suuren kiinnostuksen alla ja ainakin huhuissa kubi on yhdistetty relluun ja kimi lareniin...
eihän toyotalla ole vielä ollut ns.huippukuskia vaikka eihän kuski paljoa mahda jos auto on "huono" ja millainen on tuo toiskun kone kun williams haluaa siitä eroon?
tokkopa kimi sinne haluaa kun tallilla ei ole meriittejä tehdä autoa millä voi voittaa,mutta...
-Mielestäni Toyotan ongelma on juuri ettei siellä ole koskaan ollut ketään todella lahjakasta nuorta, tai sitten hieman kokeneempaa megakuljettajaa. Vetonaula tarvittaisiin, joka takaisi huomiota ja näkyvyyttä vaikkei podiumilla aina nähtäisikään.
mitä se massa nytten itkee että pikeen kolari varasti mestaruuden häneltä. kukaan ei tiedä olisiko esim sama bensaletku jäänyt jumiin ja miten muu loppukausi olisi mennyt
ja massan pitää muistaa että säännöt sanoo 30 marraskuuta jälkeen ei voida tuloksia muuttaa jos valitus ei ole tullut ennen sitä...
-jep, kyllä omakin arvostukseni Massaan rapisee, mikäli äijä on tosiaan tuollaista huttua laukonut.
Mestaruuksia on hävitty rengasrikkoihin, moottoririkkoihin, kolareihin ja vaikka mihin, eikä niistä ole ollut tapana purnata. Varsinkin kun oli Hamiltonillakin omat vsatoinkäymiset joita ilman olisi voinut voitta isommalla kuin tuolla yhden pisteen erolla.
Taitaa Massan puheista olla häivähdys epäuskoa -hiipii mieleen että elämänsä tilaisuus voittaa mestaruus luiskahti pois, ja toista ei kenties enää tule.
alonso taitaa olla ensimmäinen kuski ferrarin historiassa jonka tallipaikka on ostettu...
-Sekin skenaario kannattaa muuten pitää ihan mahdollisena että Ferrari hyvissä ajoin varautuneena ensi kauteen rakentaa Alonsolle voittaja-auton, ja Kimin vauhti ja omistautuminen ei riitäkkään Hamiltonille- mitenkäs sitten suut pannaan...jännää tulee.
Mitä asiaa vatvoa enempää! Kimi on hoitanut leiviskänsä ja tekee mitä tahtoo! Katsotaan! Iso raha pelaa markkinoilla ja spanjot halusivat Alonson Ferrarille!
Aatelkaa jätkät jos saisitte 45 miljoonaa euroa tekemättä mitään, niin paljoko enää spekuloisitte täällä netissä????
Mitä asiaa vatvoa enempää! Kimi on hoitanut leiviskänsä ja tekee mitä tahtoo! Katsotaan! Iso raha pelaa markkinoilla ja spanjot halusivat Alonson Ferrarille!
Aatelkaa jätkät jos saisitte 45 miljoonaa euroa tekemättä mitään, niin paljoko enää spekuloisitte täällä netissä????
jos kuitenkin vielä f1 ajohaluja riittää ja saa vielä kassikaupalla lisää rahaa siitä niin...
ja toyotan tarjouksessa täytyy olla melkein avoin shekki jos kimiä todella meinaa sinne saada...
jos kuitenkin vielä f1 ajohaluja riittää ja saa vielä kassikaupalla lisää rahaa siitä niin...
ja toyotan tarjouksessa täytyy olla melkein avoin shekki jos kimiä todella meinaa sinne saada...
No, se on varmaan Kimin päätettävissä!
Huvittaa vaan Ferrarin kommentit Kimistä! Eivätkö tienneet aikoinaan ostaessaan, mitä saavat! Kimihän ei tunnetusti ole mikään lausuntoautomaatti, vaan lyhyesti kommentoi todellisen tilanteen "spagettiwestern" tyyliin!
Onkohan Kimillä sopimuksen suhteen kovia vaatimuksia McLarenille, kun eivät vielä ole saaneet sopimusta aikaan?
Mahdollista on myös että Hamiltonin klaani torpedoi tuon kimin siirron, vaikkei sitä missään kerrotakkaan ääneen.
Niillä on kuitenkin hurjasti vaikutusvaltaa McLarenilla.
Heikkihän tekee koko ajan aivan surkeaa tulosta verrattuna tallikaveriin, mutta ei se ketään tunnu haittaavan, whitmars vain hymyssäsuin toteaa että ''heikki teki hyvää työtä''.
Tai sitten voi olla vain ettei vielä ole sopimusta syntynyt, vastahan nämä Ferrari potkutkin varmistui, itse epäilen että asia on näin.
Voitot Vettelille, ja jos Button konttaa taas sijoilla 8-10, niin sehän olisi siinä
Alkukaudesta ihailin Buttonin virheetöntä ajoa, nyttemin äijä vain valittaa ja pelkää eikä saa mestarin tavoin autosta enempää irti. Jopa Rubens saa enemmän. Ei saa kyllä meikäläisen sympatioita enää.
Perkeleen Kovalainen, hävisi taas silmät päästään Lewikselle, pilasi shikaanissa Sutilin kisan, ja hankki Buttonille yhden pisteen joka voi osoittautua todella isoksi yhdeksi pisteeksi
Massa jälleen purnannut Alonsolle lehdissä. Taitaa vaan olla Alonso hieman väärä kanava ( vaikka se olisi tiennytkin sopukolarista ), eikä tuosta muutenkaan mitään hyvää seuraa.
Melkoinen valittaja Massa tuntuu olevan, muistatteko tämänkin?
Vahva näyttö myös Alonsolta. Vaikka kiipesi podiumille nicon ja vettelin mokailun avittamana, löi ajamalla molemmat Ferrarit, Brawnit sekä toisen redbullin ja toisen McLarenin!
Samoin Glock, tuli kyllä aivan ''puun takaa''.
Olin varma että vauhti jää aika-ajoon, mutta hyvin veti Toyota Glockin käsissä.
Harvinainen onnistuminen Toyotalle.
Kovalaiselta taas TODELLA synkkä kisa, ei hyvltä näytä hänen uraa ajatellen..
petos:
Ulkoiset puitteet ovat kyllä hienot kaikin puolin.
Kaupunki elää ympärillä, ihmiset liikkuu omilla kulkineillaan radan ympäristössä ja osin yläpuolella kisan ollessa käynnissä!
Mutta kun itse kisa latistuu jonossa ajeluun. Sutil yritti ajamalla päästä ohi, tuloksena 20000$ sakkoa! Kimi ei edes yrittänyt. Tiedä sitten kumpi oli viisaampi!
Omaa syytään tietenkin sellaisessa tilanteessa on että ohitusta joutuu miettimään. Paalulta voittoon on taktiikkana ihan hyvä.
jokaka:
Eipä se mikään oikea ohitusyritys ollut, joko pää tai jarrut pettivät, eikä sutil saanut pysähtymään.
Nämä rangaistukset ovat kyllä aivan naurettavia.
Sakko tuli kuulema siitä kun hän yritti kääntää autonsa menosuuntaan, jolloin Heidfeld osui.
Sutil ei vaan nähnyt kulman taakse, joten ei hän sille mitään voinut. Olisi ilmeisesti pitänyt vaan odottaa siinä.
Yksi syy ratojen profiilin lisäksi tähän ohittamisongelmaan on nämä kirotut varikon läpiajo yms. rangaistukset joita kuskit pelkää yli kaiken.
Niissä pitäisi ottaa järki käteen, ja rangaista vain tahallisista/röyhkeistä edun tavoitteluista, ei joka pikku osumasta, vaikka kaveri siitä spinnaisikin!
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Toyota+pohtii+vet%C3%A4ytymist%C3%A4+F1st%C3%A4/1135249686693?ref=rss
Kas kummaa. Näyttää siltä, että en ollut kovin pahasti väärässä kun väitin, ettei tässä sirkuksessa mukana olemisen hyöty ole niin kovin selvä. Osa talleista on jo lopettanut, osa on vähentänyt panostustaan ja osa pohtii lopettamista. Ferrari lienee ainoa, jolla ei ole ongelmia hyödyntää näkyvyyttä formuloissa. Jokohan tästä aiheesta pustyttäisiin keskustelmaan analyyttisesti ilman suurempia tunteen purkauksia?
NHB:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/09/30/toyotan-jenkkiautoissa-tappajamattoja/200921030/139
Isoilla firmoilla riittää monenmoista pohdittavaa.
NHB:
-Kirjoitin tämän asian tiimoilta parikin viestiä ( 5.8.09 16:58 ) joissa ei ollut yhtään mitään asiatonta.
Et ole niitä mitenkään kommentoinut tai kumonnut.
Nyt kysyt ''josko tästä voisi keskustella ilman suurempia tunteen purkauksia''??
Mutta jatketaan sitten. Toyotalla on jo kauan ollut panostukset ja siitä seuraava menestys pahasti epätasapainossa, aivan kuten oli Hondallakin. Ei silloin ole ihme ettei tätä kallista urheilua kannata jatkaa.
Muutenkin automaailmassa ekoilu ja kulutus paniikinluonti vain syvenee, ja sporttisuus on hieman OUT, ainakin suurien massojen kohdalla. Kyllä siis alkaa näyttää siltä että kaksi suurta jää, Mercedes-benz ja Ferrari ja loput jäävät myymään pelkkää tekniikkaa yksityistalleille.
petos:
Enhän minä, samaa mieltähän minäkin (ainakin nyt olen), ihan vain asialinjalla...
Se minkä luulit oleva "anti-formula-kiimaa", taitaa näin jälkeenpäin paljastua aivan oikeaksi arvioksi. Jännä juttu, kun tälläinen anti-henkilö pystyi tuon päättelemään, mutta sinä kaikessa asiallisuudessasi keskityit aivan muuhun.
''Perheautojen markkinointiin on järkevämpiäkin tapoja kuin kiertää kilparataa nopeasti jollakin typerällä muovilelulla, jolla ei ole mitään tekemistä markkinoitavan perheauton kanssa. Tähän tuhlatut rahat voi käyttää johonkin, josta on oikeasti hyötyä. ''
onko tuollaisen sanominen sitten jotenkin enemmän asialinjaa? Aivan provosointia, jonka sinä olet aloittanut.
Olen edelleen samaa mieltä että F1 on hyvä näyttämö ( ja on toisenlaisen maailmantilanteen aikana ollut vielä parempi ) automerkeille, edellyttäen että siihen satsatut rahat ja siitä saatu mainos ovat tasapainossa. Sitä en muistaakseni ole kiistänyt etteikö parempiakin tapoja mainostaa olisi.
Kimille fudut, Alonso tilalle Massan pariksi
Olisikohan ollut niin että Alonson sopimus edellytti Kimin lähtöä Ferrarilta?
Alonso ei halunnut McLaren tilanteen toistuvan, jossa hän hävisi kisoja Hamiltonille.
Toisaalta saattaahan Kimin sopimukseen lähdöstä olla paluupykälä, jos Massa ei pääsekään täyteen ajokuntoon.
Penteles:
Niin, mene ja tiedä. Se taitaa olla kylläkin statistiikka että Ferrarilla ajettujen parin kauden saldo on kovin tasapeli Massan ja Kimin välillä. Kuka olisi uskonut, kun kimi siirtyi talliin? Massan piti olla vain kimin haulikonkantaja.
Eli jos noin ajattelee, ei Alonson tarvitsisi Kimiä pelätä sen enempää kuin Massaakaan.
Juuri tämän alisuorittamisen massaan verrattuna- takia Kimi saakin kenkää- hänen piti olla se megamestari, michaelin manttelinperijä megapalkallaan.
Jos olisi ottanut kunnon niskalenkin massasta, olisi luultavasti tuo jäämies olemus/asennekin annettu anteeksi.
Saa nähdä onko Alonsosta siihen, hän tuo kuulema tukun luottoinsinöörejään mukanaan.
Yksi asia on ainakin varmaa: ensi kaudesta tulee jännä siinä mielessä että Alonso palaa kärkitaisteluihin, kimiä vastaan, Kimi toisessa autossa, fernando punaisessa
jaa että kimille tuli fudut...
oli miten oli mutta kunnon korvauksen kimi sai ainakin hesarin mukaan.
mikäköhän sai "monten" maksamaan noinkin järjettömän summan että sai alonson vuotta aikaisemmin??? (silti vaikka suurin osa rahoista tulisikin sponsoreilta...)
http://uutiset.msn.hs.fi/urheilu/artikkeli/Kimi%20Räikköselle%20ennätyssuuri%20kipuraha%20Ferrarilta/1135249710681?ref=msn
petos:
Mistä provosoiduit?
Formulathan ovat leluja, joiden ainoa käyttö on kiertää rataa. Täysin turhia laitteita, joilla ei ole mitään hyötykäyttöä.
Muovi on eniten käytetty materiaali niissä.
Henkilöautojen kanssa formuloilla ei myöskään ole oikein mitään yhteistä. Tekniikan vaihtoa ei ole ja kehtitystyö on hyvin erilaista.
Tuo rahojen tuhlaaminenko on sitten se mistä provosoiduit? Mun mielestä formuloihin palavilla miljardeilla voisi tehdä muutakin kuin tarjota viihdeohjelmaa ihmisille.
No nyt se Alonson siirto vihdoin varmistui. Ei tarvii enää siitäkään jauhaa. Mitä tulee Kimin potkuihin, niin Bernie-setä kertoi maikkarille aika suoraan että kulttuurierot olisivat se suurin yksittäinen syy. Onhan se ollut kokoajan aika selvää, ettei Kimi ole oikein istunut tuohon Yhteen Suureen Ferrariperheeseen, toisin kuin Massa. Tämä on myös antanut Massalle edun siinä mielessä, että tallin henkilökunta on ollut enemmän hänen takanaan.
Toinen hyvin ilmeinen syy Kimin poistumiseen on huono menestys suhteessa järjettömään palkkaan. Räikkönen palkattiin Schumacheriksi Schumacherin paikalle, eikä yhdestä mestaruudesta huolimatta ole pystynyt lunastamaan niitä odotuksia, mitä häneen kolme vuotta sitten kohdistettiin. Kimi ei ole ollut halukas astumaan Schummelin saappaisiin tallin suureksi keskipisteeksi, toisin kuin italiassa olisi haluttu. Kimin sulkeutuneisuus on mun mielestä kääntyny latinoilmapiirissä häntä vastaan. Samalla kun Massa on pystynyt tasapäisesti kilpailemaan Räikkösen kanssa, on tallissa yhtäkkiä huomattu ettei Kimi olekaan palkkalappunsa arvoinen.
Syitä Kimin vähän heikkoon vauhtiin on varmasti monia, eikä niitä kaikkia me ulkopuoliset tiedetä. Yksi suurimmista on varmasti Ferrarin autonsuunnittelussa jo Schumacherin ajoilta periytynyt aliohjautuvuus, joka on Kimille melkoista myrkkyä. Massalle tämä taas sopii ja antaa hänelle etulyöntiaseman. Aliohjautuvuus aiheutti ainakin viime vuonna Kimille myös suuria vaikeuksia rengaslämpöjen kanssa, joka taas näkyi heikkoina tuloksina etenkin aika-ajoissa. Kisoissa pitkillä vedoilla renkaat kuluivat ja muuttivat auton balanssia yliohjaavammaksi, tuloksena Kimille yli kymmenen kisan nopeinta kierrosta. Tämä on fakta joka on tunnustettu myös Bridgestonen suunnalta. Samasta ongelmasta kärsi mm. Heidfeld verrattuna Kubicaan.
Mahdollinen siirto McLarenille olisi Kimin kannalta varmaan ihan hyvä juttu. Tallissa tiedetään ennestään Kimin toimintatavat ja ennenkaikkea se, millaisella autolla Kimi haluaa ajaa. Onhan siellä tietysti Hamilton joka tuntuu olevan aina perhanan nopea, mutta käteensopivalla autolla Kimi pystyisi varmasti haastamaan Lewiksen paremmin kuin Heikki on pystynyt.
juuso01:
Tuskinpa Alonson kanssa tehty sopimus tästä johtui, tehtiinhän se heinäkuussa 2008, vaikka Kimi oli juuri voittanut MM:n Ferrarille.
Sopimuksen aientaminen jo ensi vuodelle saattoi johtua Ferrarin kyvyttömyydestä kehittää autoa kilpailukykyiseksi. Luottavat siihen että Alonso pystyy auttamaan auton kehitykseen paremmin kuin Kimi.
NHB:
Taasko täällä väännetään tästä samasta asiasta? Niin kauan kuin autoja on yleisessä käytössä ollut, ihmiset ovat ajaneet niillä kilpaa. Formula 1 edustaa tässä kategoriassa sitä nopeinta ja teknologisinta ääripäätä.
Onko kilvanajossa mitään järkeä? Ei ole, mutta silti siihen kuten muuhunkin urheiluun syydetään maailmalla järjettömiä summia rahaa. Sirkushuveja kansalle, ja kansahan tykkää sillä formulat ovat kesäolympialaisten ja futiksen MM-kisojen jälkeen maailman seuratuin urheilutapahtuma.
Urheilijan näkökulmasta autourheilu on laji siinä missä muutkin. Jokaisella ammattilaisella on vain yksi tavoite: olla lajissaan paras. Tarkoitti tämä sitten seiväshyppyä, shakkia tai rallia, niin urheilijan kannalta eroa ei ole. Joka lajissa on omat vaatimuksensa ja ilman valtavaa harjoittelua kukaan ei menesty. Formulakuskinkaan työ ei ole sitä että ajellaan pari tuntia, korkataan shamppanjat ja mennään asuntovaunuun touhuamaan varikkotyttöjen kanssa. Se on raaka laji, jossa täytyy tehdä hirvittävä määrä työtä menestyäkseen.
Se että onko formuloista sitten mitään hyötyä henkilöautojen valmistuksessa, niin epäilen ettei ole. Ainoat syyt autonvalmistajien mukanaoloon, lienevät markkinointiin ja julkisuuteen perustuvat imagosyyt. Toisaalta autonvalmistajat ovat itse syypäitä kustannusten mielettömään nousuun. Tekninen kehitys taasen tuntuu kulkevan välillä jopa väärin päin. Luistonesto, ABS-jarrut yms, kaikki apinoitiin henkilöautoista formuloihin. Nopeuksia ja kustannuksia rajoitettaessa säännöt on tehty jo niin tiukoiksi, ettei mullistaville teknisille ratkaisuille ole juurikaan mahdollisuuksia.
Mutta vissiin niitä satoja miljoonia euroja kannattaa joka vuosi polttaa autoilla ajeluun. Mielipiteet on kuin persreikiä ja jokaisella on omansa. Näin saakin olla, enkä suoraan sanoen pysty mitenkään perustelemaan NHB:lle miksi formuloilla pitää ajaa. Mutta niin kauan kuin ajelevat niin mä katson.
NHB:
-Ei formulat ole mitään leluja. Nimitys lelu kalskahtaa huonolta ja miellän ''leluksi'' leikkikalun kuten keppihevosen, barbie-nuken tai leikkiauton jota lapsi työntää lattiaa pitkin ja päristelee.
Ja mikä sinä olet julistamaan että formulat on ''typeriä'', tai autot leluja?
Kyllähän sinä tiedät että Formula-auto on niin huikea laitos, että pitää olla pätevä ylipäätänsä ajamaan sillä kierroksen radalla pyörähtämättä ulos, ja oltava huikean lahjakas ollakseen vielä nopea.
Ihmisiä nyt vain on kiinnostanut aina ja kiinnostaa edelleen katsoa kun autoilla ajetaan kilpaa. Se on viihdettä, samoin kun joku hollywood, musiikki, tai ooppera, ja mitä näitä alueita nyt onkaan. Kaikille on yhteistä se että tekijä on lahjakas, ja hänen edesottamustensa seuraamisesta halutaan maksaa.
Mitäänhän noista ei tarvita mihinkään välttämättömään, ja parempiakin rahareikiä on. Mutta SO WHAT!!? ketään ei kiinnosta kinastella tästä.
kuinkakohan suurta palkkaa toyota juotuu tarjoamaan että saa "huippukuskin" sinne ainakin kimi ja kubica ovat suuren kiinnostuksen alla ja ainakin huhuissa kubi on yhdistetty relluun ja kimi lareniin...
eihän toyotalla ole vielä ollut ns.huippukuskia vaikka eihän kuski paljoa mahda jos auto on "huono" ja millainen on tuo toiskun kone kun williams haluaa siitä eroon?
tokkopa kimi sinne haluaa kun tallilla ei ole meriittejä tehdä autoa millä voi voittaa,mutta...
ja taitaa olla vain 3 tallia joissa on virallisesti ilmoitettu molemmat kuskit red bull,toro rosso ja ferrari
mitä se massa nytten itkee että pikeen kolari varasti mestaruuden häneltä. kukaan ei tiedä olisiko esim sama bensaletku jäänyt jumiin ja miten muu loppukausi olisi mennyt
ja massan pitää muistaa että säännöt sanoo 30 marraskuuta jälkeen ei voida tuloksia muuttaa jos valitus ei ole tullut ennen sitä...
alonso taitaa olla ensimmäinen kuski ferrarin historiassa jonka tallipaikka on ostettu...
jatkoa edelliseen
mielenkiintoinen on myös buttonin tilanne kun huhujen mukaan yrittää saada hilattua palkan takaisin honda vuosien tasolle ja brawn ei ole valmis maksamaan ja markkinoilta ei ole löytynyt halukasta ottajaa melkein mestarille ainoa joka saattaa maksaa pyydetyn hinnan on toyota jos kimi/kubica kieltäytyvät ja senkin kai vain että saavat numeron 1 autoon...
vähän samanlainen tilanne kuin oli hillillä kun juotui menemään rahan perässä arrowsille...
finman:
Mitä asiaa vatvoa enempää! Kimi on hoitanut leiviskänsä ja tekee mitä tahtoo! Katsotaan! Iso raha pelaa markkinoilla ja spanjot halusivat Alonson Ferrarille!
Aatelkaa jätkät jos saisitte 45 miljoonaa euroa tekemättä mitään, niin paljoko enää spekuloisitte täällä netissä????
Nasse:
Ferrarikin haluaa rahaa!
Kukapa ei
Nasse:
jos kuitenkin vielä f1 ajohaluja riittää ja saa vielä kassikaupalla lisää rahaa siitä niin...
ja toyotan tarjouksessa täytyy olla melkein avoin shekki jos kimiä todella meinaa sinne saada...
jos kuitenkin vielä f1 ajohaluja riittää ja saa vielä kassikaupalla lisää rahaa siitä niin...
ja toyotan tarjouksessa täytyy olla melkein avoin shekki jos kimiä todella meinaa sinne saada...
No, se on varmaan Kimin päätettävissä!
Huvittaa vaan Ferrarin kommentit Kimistä! Eivätkö tienneet aikoinaan ostaessaan, mitä saavat! Kimihän ei tunnetusti ole mikään lausuntoautomaatti, vaan lyhyesti kommentoi todellisen tilanteen "spagettiwestern" tyyliin!
McLarenin neuvottelutaktiikkaa:
http://www.iltalehti.fi/formulat/2009100410363813_fo.shtml
Onkohan Kimillä sopimuksen suhteen kovia vaatimuksia McLarenille, kun eivät vielä ole saaneet sopimusta aikaan?
Penteles:
Mahdollista on myös että Hamiltonin klaani torpedoi tuon kimin siirron, vaikkei sitä missään kerrotakkaan ääneen.
Niillä on kuitenkin hurjasti vaikutusvaltaa McLarenilla.
Heikkihän tekee koko ajan aivan surkeaa tulosta verrattuna tallikaveriin, mutta ei se ketään tunnu haittaavan, whitmars vain hymyssäsuin toteaa että ''heikki teki hyvää työtä''.
Tai sitten voi olla vain ettei vielä ole sopimusta syntynyt, vastahan nämä Ferrari potkutkin varmistui, itse epäilen että asia on näin.
...siitä että Button onnistuu häviämään.
Voitot Vettelille, ja jos Button konttaa taas sijoilla 8-10, niin sehän olisi siinä
Alkukaudesta ihailin Buttonin virheetöntä ajoa, nyttemin äijä vain valittaa ja pelkää eikä saa mestarin tavoin autosta enempää irti. Jopa Rubens saa enemmän. Ei saa kyllä meikäläisen sympatioita enää.
Perkeleen Kovalainen, hävisi taas silmät päästään Lewikselle, pilasi shikaanissa Sutilin kisan, ja hankki Buttonille yhden pisteen joka voi osoittautua todella isoksi yhdeksi pisteeksi
Massa jälleen purnannut Alonsolle lehdissä. Taitaa vaan olla Alonso hieman väärä kanava ( vaikka se olisi tiennytkin sopukolarista ), eikä tuosta muutenkaan mitään hyvää seuraa.
Melkoinen valittaja Massa tuntuu olevan, muistatteko tämänkin?
https://www.youtube.com/watch?v=KNHYD1ZcPDo&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=tQuowdGKpco
Mitä ''vääryyttä'' tuossa tapahtui?