@Lumie kirjoitti:
Totta, 2400 € on niin mitätön summa, että sen kyllä ennemmin antaa valtiolle kuin pitää itse
Kyllä kyllä, etenkin kun sillä hillitään yhteiskunnan muiden verojen korotuspaineita.
esim.
Varainsiirtoveroprosentit
Varainsiirtoveroprosentit taulukossa
Kiinteistöjen ja rakennusten varainsiirtovero
Näitä ovat esimerkiksi tontti ja sillä mahdollisesti sijaitsevat rakennukset – kuten omakotitalo – tai maa-alue ja sillä mahdollisesti sijaitseva kesämökki (myös määräalat ja määräosat) sekä pelkkä rakennus tai rakennelma.
4 %
Asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtovero
Näitä ovat esimerkiksi kerrostalo- tai rivitalo-osake, liikehuoneisto, autopaikka, varasto, golfosake, lomaosake ja venepaikka.
2 %
Muiden kuin asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtovero
Näitä ovat osakeyhtiön osakkeet (ns. liikeosakkeet), jotka olet hankkinut muuten kuin arvopaperipörssistä – esimerkiksi puhelinosakkeet.
1,6 %
@Lumie kirjoitti:
Totta, 2400 € on niin mitätön summa, että sen kyllä ennemmin antaa valtiolle kuin pitää itse
Kyllä kyllä, etenkin kun sillä hillitään yhteiskunnan muiden verojen korotuspaineita.
esim.
Varainsiirtoveroprosentit
Varainsiirtoveroprosentit taulukossa
Kiinteistöjen ja rakennusten varainsiirtovero
Näitä ovat esimerkiksi tontti ja sillä mahdollisesti sijaitsevat rakennukset – kuten omakotitalo – tai maa-alue ja sillä mahdollisesti sijaitseva kesämökki (myös määräalat ja määräosat) sekä pelkkä rakennus tai rakennelma.
4 %
Asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtovero
Näitä ovat esimerkiksi kerrostalo- tai rivitalo-osake, liikehuoneisto, autopaikka, varasto, golfosake, lomaosake ja venepaikka.
2 %
Muiden kuin asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtovero
Näitä ovat osakeyhtiön osakkeet (ns. liikeosakkeet), jotka olet hankkinut muuten kuin arvopaperipörssistä – esimerkiksi puhelinosakkeet.
1,6 %
Kansalaisaloitteen perusteluissa on laskelma miten valtion tulot lisääntyvät autoveron poistuessa.
Verojenvaikutus yhteiskuntaan pätee kaikkiin veroihin.
Oikeudenmukaisinta olisi autokaupassakin varainsiirtovero (mikä ensimmäisenä pitäisi asuntokaupasta poistaa) jokaisesta autokaupasta missä omat varat siirtyy kauppiaan tilille.
Vuotuinen ajoneuvovero ja energiaverot (millä korvataan nykyinen autoveron tuotto) seuraa auton mukana paaliin sakka, ne syö kansalaisten varallisuutta ja nappaa palkasta ison siivun työmatka/vapa aika matkojen kuluina.
Autokanta uudistuu väistämättä joka tapauksessa, jos veronpoistolla taas pyritään lisäämään autokantaa, se on ilmastonkannalta hyvin huonoasia.
1.1.2019 voimaan astuva oikaisu on suunnitelluista hallitusohjelman mukaisista autoveronalennusportaista neljäs. Alun perin tammikuussa piti alentaa alle 140 grammaa sadalla kilometrillä hiilidioksidia päästävien autojen verotusta. Nyt raja siirretään kohtaan 170 g/km, mikä oikaisee korkeampiarvoisia WLTP-mittaustavan lukemia.
Kansalaisaloite on tarpeeton kun autovero poistuu asteittain hallitusohjelman mukaisesti.
"Kansalaisaloite on tarpeeton kun autovero poistuu asteittain hallitusohjelman mukaisesti."
Autovero poistuu hallitusohjelman mukaisesti ainoastaan siltä osin että autoveron poiston verotuottovaikutus on vuoden 2019 tasossa laskettuna 200 miljoonaa euroa (tämä laskettu vuonna 2015).
Esimerkiksi vuonna 2017 autovero tuotti 977,10 miljoonaa euroa ja tuossa summassa on siis mukana vuosien 2016 ja 2017 veronalennusten vaikutus. Joten aika marginaalista on tuo hallitusohjelman vaikutus.
"Veronalennus toteutetaan neljässä samansuuruisessa vaiheessa vuosina 2016–2019.
– Hallitusohjelman mukaisesti autoveroa lasketaan hallituskauden aikana siten, että verotuottovaikutus vuoden 2019 tasolla on noin 200 miljoonaa euroa. Autoveron ympäristöohjauksen tehostamiseksi veronalennus painottuu selvästi pienipäästöisten autojen eduksi, toteaa valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok.) tiedotteessa."
Autovero 977,1 noussut seitsemässä vuodessa 3,8%
Ajoneuvovero 1 169,2 noussut seitsemässä vuodessa 69%
Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 939,5 noussut seitsemässä vuodessa 34,9%
Sen nyt osasikin olettaa autoveron poiston olevan suuri Kepun navetan taakse kompostiin vietävä lupaus
Tällä hallituskaudella autoveron tuotto on noussut 4,9%
Silti pidän nykyisiä penipäästöisten autoveroa mitättömänä auton elinkaaressa.
@▫️ kirjoitti:
Voi olla että SDP vielä korottaa autoveroa.
Se on melko todennäköistä, etenkin jos vihreät menee mukaan hallitukseen.
No autoja kyllä löytyy halukkaille muutamasta satasesta lähtien, se taas on lompsasta kiinni kenellä niillä on varaa ajaa.
Autoveronpoisto nostaisi reippaasti käytettyjen tuontia eikä varmaankaan pienempien päästöjen listalta. Voisi vaikuttaa jopa suomessa rekisteröitävien uusien myyntiin <.
Euroopan laajat käytettyjen markkinat osoittaa jo nytkin suurta kiinnostusta, eikä vähiten ruotsin markkinat.
@_Quu kirjoitti:
Autoveronpoisto nostaisi reippaasti käytettyjen tuontia eikä varmaankaan pienempien päästöjen listalta. Voisi vaikuttaa jopa suomessa rekisteröitävien uusien myyntiin <.
Euroopan laajat käytettyjen markkinat osoittaa jo nytkin suurta kiinnostusta, eikä vähiten ruotsin markkinat.
Autovero pitäisi poistaa jo senkin takia, että se luo epätasa-arvoa. Ajatelkaas, jos ylinopeudesta sakotettaisiin kaikkia saman verran vaikka 1.000,- per tolpan räpsähdys. Ei olisi tavapalkansaajalla muuta vaihtoehtoa kuin ajaa kaiken aikaa varmuuden vuoksi alinopeutta, muuten loppuisi likviditeetti. Raharikkaat voisivat ajella kuten tähänkin saakka ja oikein raharikkaiden tilanne helpottuisi, mikä olisi käänteisesti verrannolinen seuraus autoveron poiston vaikutuksesta autojen hankintaan sakkojen jäädessä nykyiselleen.
Mutta entä autokaupassa? Valtio ihan kiusallaan tai muuten vaan rahakkaita suosiakseen nostaa laatuautojen hintaa rätkäisemällä niihin aina vaan sitä reilummin veroa mitä preemiumimpi auto on kyseessä. Auto on muutenkin kallis ostos, mutta valtio vielä erityisesti pyrkii varmistamaan, että rahvas ajaa rahvaan autolla eikä millään liian hienolla nelipyörällä. Kyllä minä niin olen tästä mieleni pahoittanut jo kauan sitten.
Tesla Model S 100 D
Autoveroton hinta 111 850,00 €
Autovero 3 598,53 €
Lisävarusteet 0 €
Kokonaishinta 115 448,53 €
Mutta sähköautojen osuushan on olematon myyntimääristä, joten niitä ei kannata ottaa esiin tässä yhteydessä. Eihän töpselipaikkaakaan ole kaikille tarjolla jne.
Majoriteetti ihmistä ei ole asenteellisestikaan ollenkaan valmiita luopumaan polttomoottoriautoista ja mieluummin maksavat esim. bensa XC90:stä saman kuin hybridistä.
Siinäkin muuten näkyy autoveron luoma epätasa-arvo: vanhanaikaisesta polttomoottoritekniikasta joutuu pulittamaan saman kuin edistyksellisestä hybridistä, vaikka jälkimmäinen on oikeasti kalliimpi. Siis vero tekee polttomoottoriversiosta yhtä kalliin kuin hybridi, joten polttomoottoritekniikka soveltuu paremmin iloiselle veronmaksajalle.
Autovero on iloinen asia. Ilman autoveroa olisin ilman muuta ottanut verottomana 11keur halvemman T6n kuin nyt tilaamani T8n, jolla ainakin teoriassa voi säästää luontoa.
Toisaalta, paasasin aiemmin vaihtotaseesta, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tämä veromalli johti kalliimpaan verottomaan autoon, eli isompaan "valuuttapakoon". Voi sen toisaalta nähdä niinkin, että alempi autovero johtaa kalliimman auton hankintaan ja sitä kautta heikentää vaihtotasetta. Todennäköisempää kuin se että olisin valinnut näiden kahden Volvon väliltä, olisin ehkä ottanut verovapaassa tilanteessa muita malleja jotka ovat samanhintaisia kuin tuo T8 ja saattanut sekä heikentää vaihtotasetta että päätyä saastuttavampaan autoon.
En tiedä mikä oli Quun pointti Camryn hinnaston postaamisella, mutta jatkan siitä.
Luulen että ihmisillä on väärä mielikuva autoveron suuruudesta. Kuvitellaan että se on puolet auton kuin auton hinnasta, ja että uuden Corollan/Golfin saisi muuten kymppitonnilla, tai viidellätoista nyt ainakin. Tosiasiassa eri merkeiltä ja eri hintaluokista löytyy vaikka kuinka paljon malleja joissa autoveron osuus on +-3000€. Se on sitten 10-15% hinnasta, eli todennäköisesti ei mitenkään ratkaisevassa roolissa uuden auton hankinnassa. Kyllä, se ohjaa varmasti valintoja kun niitäkin autoja on missä veron osuus on paaaaljon suurempi, mutta autovero ei estä uuden auton hankintaa.
EU-kansanäänestys
56,9 % äänesti Suomen EU-jäsenyyden puolesta ja 43,1 % vastaan. Äänestysprosentti oli 74 %.
Ainoa syy että äänestin puolesta, oli lupaukset autoverotuksen yhdenmukaisuus ja yhteinen euro.
Minä en äänestänyt nykyiseen eduskuntaan perussuomalaisia, mutta jytkyä varmasti auttoi vahvasti lupaukset autoveronpoistosta.
Ja sitten mä heräsin ja kaikki on ennallaan, paitsi auton käytönkulut on nousseet lohkaisemaan isonosan vuosituloista.
BMW 3-sarja G20 Sedan 320d A Business
On onhan autovero 5 074,51 € eli 11,7% arvonsa menettävästä tuotteesta yhteiskunnan markkinatalouden tappio.
Kokonaishinta 43 274,51 €
Tuosta käytettyjen maahantuonnin seuraamuksista mahdollisen autoveron poistumisen myötä. Mitä jos autoveron poisto koskisinkin vain euro6 ja uudempia? Kansallisia poikkeuksiahan tehdään jatkuvasti ja vastaavanlaisia rajoituksia tehtiin mm. nopeusrajoitettujen autojen tapauksessa (käy vain vm. 2014 tai uudempi).
Verotuolihin tällä olisi toki negatiivinen vaikutus, mutta ilmastopoliittisesti ehkä parantava.
Toki autovero nimike poistuisi ja tilalle joku suuripäästöistentuontivero, jos vanhempi kuin euro6.
Suhtaudun hieman skeptisesti kansalaisaloitteen väitteeseen autojen päästöjen laskusta. Autovero rankaisee nimenomaan runsaspäästöisiä autoja ja poiston myötä näiden hinnoista häviäisi jopa useita kymmeniä tuhansia euroja. Siihen on syynsä, miksi suomalaiset ajavat hinnat alkaen nuhapumpuilla - tehonlisäys nostaa verotuksen vuoksi hintaa järjettömän paljon.
Aloitteessa maalailtiin myös käytettyjen tuonnin vähenevän veronpoiston myötä. Esim Saksasta saa pikkurahalla käytettyjä tehomalleja, joita aivan varmasti laivattaisiin tänne into pinkeänä, jos verottaja ei muistaisi lisäkustannuksella. Ja taas päästöt kasvaisivat.
Noin lähtökohtaisesti toki kannatan lähes kaikkien verojen laskua ja autoveronkin poisto olisi ihan positiivinen asia, mutta perustelujen kanssa pitää olla tarkkana.
Lopullista autoveronpoistoa saatte odottaa vielä pitkään, valtio ei luovu 900 miljoonan tuotosta, nyt niiltä ei löydy edes 200 miljoonaa muutaman hoitajan palkkaamiseen, mikä osaltaan työllistäisi työttömiä aikaisempien säästöjen takia irtisanottuja ja heistä tulisi taas onnellisia veronmaksajia.
Muistaakseni luokkaa +15 snt polttoaineveroon riittäisi korvaamaan autoveron ja kohdistuisi nimenomaan päästöjä aiheuttavaan käyttöön omistamisen sijaan.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Muistaakseni luokkaa +15 snt polttoaineveroon riittäisi korvaamaan autoveron ja kohdistuisi nimenomaan päästöjä aiheuttavaan käyttöön omistamisen sijaan.
Polttoaineveron korotuksen vaikutus on niin laaja, että siinä autoveron poiston maksajaksi tulisi myös autottomat.
Etenkin vanhalla kalustolla työssä käyvät kiittää työssäkäynnin kulujen noususta.
Harrastus, loma ja vapaa ajan ajoista voi napata kilometrejä pois, siihenhän päästöihin perustuvalla kulujenlisäyksellä pyritään. Vähemmän kilometrejä, niin vähemmän verotuloja, nostetaan taas hintaa.
Nykyisen autoveronpoisto ei tuo uusien hintaa kuin harvojen vanhalla kalustolla ajavien saldon piiriin.
Odotetaan vielä, että saan myytyä autoverollisen omistusautoni.
Jos kuitenkin päätät myymisen sijaan vaihtaa kalliimpaan joskus, on väliraha pienempi autoverottomilla autoilla kuin autoverollisilla.
Niinpä, minun mahdollisen uuden hybridin autovero olisi tänä vuonna 2400 € eli ihan mitätön summa auton kokonaiskuluista.
Totta, 2400 € on niin mitätön summa, että sen kyllä ennemmin antaa valtiolle kuin pitää itse
Kyllä kyllä, etenkin kun sillä hillitään yhteiskunnan muiden verojen korotuspaineita.
esim.
Varainsiirtoveroprosentit
Varainsiirtoveroprosentit taulukossa
Kiinteistöjen ja rakennusten varainsiirtovero
Näitä ovat esimerkiksi tontti ja sillä mahdollisesti sijaitsevat rakennukset – kuten omakotitalo – tai maa-alue ja sillä mahdollisesti sijaitseva kesämökki (myös määräalat ja määräosat) sekä pelkkä rakennus tai rakennelma.
4 %
Asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtovero
Näitä ovat esimerkiksi kerrostalo- tai rivitalo-osake, liikehuoneisto, autopaikka, varasto, golfosake, lomaosake ja venepaikka.
2 %
Muiden kuin asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtovero
Näitä ovat osakeyhtiön osakkeet (ns. liikeosakkeet), jotka olet hankkinut muuten kuin arvopaperipörssistä – esimerkiksi puhelinosakkeet.
1,6 %
Kansalaisaloitteen perusteluissa on laskelma miten valtion tulot lisääntyvät autoveron poistuessa.
Verojenvaikutus yhteiskuntaan pätee kaikkiin veroihin.
Oikeudenmukaisinta olisi autokaupassakin varainsiirtovero (mikä ensimmäisenä pitäisi asuntokaupasta poistaa) jokaisesta autokaupasta missä omat varat siirtyy kauppiaan tilille.
Vuotuinen ajoneuvovero ja energiaverot (millä korvataan nykyinen autoveron tuotto) seuraa auton mukana paaliin sakka, ne syö kansalaisten varallisuutta ja nappaa palkasta ison siivun työmatka/vapa aika matkojen kuluina.
Autokanta uudistuu väistämättä joka tapauksessa, jos veronpoistolla taas pyritään lisäämään autokantaa, se on ilmastonkannalta hyvin huonoasia.
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta
1.1.2019 voimaan astuva oikaisu on suunnitelluista hallitusohjelman mukaisista autoveronalennusportaista neljäs. Alun perin tammikuussa piti alentaa alle 140 grammaa sadalla kilometrillä hiilidioksidia päästävien autojen verotusta. Nyt raja siirretään kohtaan 170 g/km, mikä oikaisee korkeampiarvoisia WLTP-mittaustavan lukemia.
Kansalaisaloite on tarpeeton kun autovero poistuu asteittain hallitusohjelman mukaisesti.
Tänään tarkennettu uusi hinnasto
Autoveroton hinta 25 410,00 €
Autovero 1 788,53 €
Lisävarusteet 0 €
Kokonaishinta 27 198,53 €
Vuotuinen ajoneuvovero 164,98 €
"Kansalaisaloite on tarpeeton kun autovero poistuu asteittain hallitusohjelman mukaisesti."
Autovero poistuu hallitusohjelman mukaisesti ainoastaan siltä osin että autoveron poiston verotuottovaikutus on vuoden 2019 tasossa laskettuna 200 miljoonaa euroa (tämä laskettu vuonna 2015).
Esimerkiksi vuonna 2017 autovero tuotti 977,10 miljoonaa euroa ja tuossa summassa on siis mukana vuosien 2016 ja 2017 veronalennusten vaikutus. Joten aika marginaalista on tuo hallitusohjelman vaikutus.
"Veronalennus toteutetaan neljässä samansuuruisessa vaiheessa vuosina 2016–2019.
– Hallitusohjelman mukaisesti autoveroa lasketaan hallituskauden aikana siten, että verotuottovaikutus vuoden 2019 tasolla on noin 200 miljoonaa euroa. Autoveron ympäristöohjauksen tehostamiseksi veronalennus painottuu selvästi pienipäästöisten autojen eduksi, toteaa valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok.) tiedotteessa."
Autoveron tuotot vuosina 2009 - 2017
687,0 941,1 1 068,0 1 007,0 932,5 918,0 884,1 963,5 977,1
Autovero 977,1 noussut seitsemässä vuodessa 3,8%
Ajoneuvovero 1 169,2 noussut seitsemässä vuodessa 69%
Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 939,5 noussut seitsemässä vuodessa 34,9%
Sen nyt osasikin olettaa autoveron poiston olevan suuri Kepun navetan taakse kompostiin vietävä lupaus
Tällä hallituskaudella autoveron tuotto on noussut 4,9%
Silti pidän nykyisiä penipäästöisten autoveroa mitättömänä auton elinkaaressa.
Voi olla että SDP vielä korottaa autoveroa.
Se on melko todennäköistä, etenkin jos vihreät menee mukaan hallitukseen.
No autoja kyllä löytyy halukkaille muutamasta satasesta lähtien, se taas on lompsasta kiinni kenellä niillä on varaa ajaa.
Autoveronpoisto nostaisi reippaasti käytettyjen tuontia eikä varmaankaan pienempien päästöjen listalta. Voisi vaikuttaa jopa suomessa rekisteröitävien uusien myyntiin <.
Euroopan laajat käytettyjen markkinat osoittaa jo nytkin suurta kiinnostusta, eikä vähiten ruotsin markkinat.
Autovero pitäisi poistaa jo senkin takia, että se luo epätasa-arvoa. Ajatelkaas, jos ylinopeudesta sakotettaisiin kaikkia saman verran vaikka 1.000,- per tolpan räpsähdys. Ei olisi tavapalkansaajalla muuta vaihtoehtoa kuin ajaa kaiken aikaa varmuuden vuoksi alinopeutta, muuten loppuisi likviditeetti. Raharikkaat voisivat ajella kuten tähänkin saakka ja oikein raharikkaiden tilanne helpottuisi, mikä olisi käänteisesti verrannolinen seuraus autoveron poiston vaikutuksesta autojen hankintaan sakkojen jäädessä nykyiselleen.
Mutta entä autokaupassa? Valtio ihan kiusallaan tai muuten vaan rahakkaita suosiakseen nostaa laatuautojen hintaa rätkäisemällä niihin aina vaan sitä reilummin veroa mitä preemiumimpi auto on kyseessä. Auto on muutenkin kallis ostos, mutta valtio vielä erityisesti pyrkii varmistamaan, että rahvas ajaa rahvaan autolla eikä millään liian hienolla nelipyörällä. Kyllä minä niin olen tästä mieleni pahoittanut jo kauan sitten.
Volvo V90 T8 AWD Business
Autoveroton hinta 64 640,00 €
Autovero 2 733,39 €
Lisävarusteet 0 €
Kokonaishinta 67 373,39 €
Vuotuinen ajoneuvovero 181,04 €
Tesla Model S 100 D
Autoveroton hinta 111 850,00 €
Autovero 3 598,53 €
Lisävarusteet 0 €
Kokonaishinta 115 448,53 €
Mutta sähköautojen osuushan on olematon myyntimääristä, joten niitä ei kannata ottaa esiin tässä yhteydessä. Eihän töpselipaikkaakaan ole kaikille tarjolla jne.
Majoriteetti ihmistä ei ole asenteellisestikaan ollenkaan valmiita luopumaan polttomoottoriautoista ja mieluummin maksavat esim. bensa XC90:stä saman kuin hybridistä.
Siinäkin muuten näkyy autoveron luoma epätasa-arvo: vanhanaikaisesta polttomoottoritekniikasta joutuu pulittamaan saman kuin edistyksellisestä hybridistä, vaikka jälkimmäinen on oikeasti kalliimpi. Siis vero tekee polttomoottoriversiosta yhtä kalliin kuin hybridi, joten polttomoottoritekniikka soveltuu paremmin iloiselle veronmaksajalle.
Autovero on iloinen asia. Ilman autoveroa olisin ilman muuta ottanut verottomana 11keur halvemman T6n kuin nyt tilaamani T8n, jolla ainakin teoriassa voi säästää luontoa.
Toisaalta, paasasin aiemmin vaihtotaseesta, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tämä veromalli johti kalliimpaan verottomaan autoon, eli isompaan "valuuttapakoon". Voi sen toisaalta nähdä niinkin, että alempi autovero johtaa kalliimman auton hankintaan ja sitä kautta heikentää vaihtotasetta. Todennäköisempää kuin se että olisin valinnut näiden kahden Volvon väliltä, olisin ehkä ottanut verovapaassa tilanteessa muita malleja jotka ovat samanhintaisia kuin tuo T8 ja saattanut sekä heikentää vaihtotasetta että päätyä saastuttavampaan autoon.
Toyota Camry 2,5 Hybrid Active
Autoveroton hinta 35 200,00 €
Autovero 3 385,11 €
Lisävarusteet 0 €
Kokonaishinta 38 585,11 €
Vuotuinen ajoneuvovero 183,23 €
En tiedä mikä oli Quun pointti Camryn hinnaston postaamisella, mutta jatkan siitä.
Luulen että ihmisillä on väärä mielikuva autoveron suuruudesta. Kuvitellaan että se on puolet auton kuin auton hinnasta, ja että uuden Corollan/Golfin saisi muuten kymppitonnilla, tai viidellätoista nyt ainakin. Tosiasiassa eri merkeiltä ja eri hintaluokista löytyy vaikka kuinka paljon malleja joissa autoveron osuus on +-3000€. Se on sitten 10-15% hinnasta, eli todennäköisesti ei mitenkään ratkaisevassa roolissa uuden auton hankinnassa. Kyllä, se ohjaa varmasti valintoja kun niitäkin autoja on missä veron osuus on paaaaljon suurempi, mutta autovero ei estä uuden auton hankintaa.
EU-kansanäänestys
56,9 % äänesti Suomen EU-jäsenyyden puolesta ja 43,1 % vastaan. Äänestysprosentti oli 74 %.
Ainoa syy että äänestin puolesta, oli lupaukset autoverotuksen yhdenmukaisuus ja yhteinen euro.
Minä en äänestänyt nykyiseen eduskuntaan perussuomalaisia, mutta jytkyä varmasti auttoi vahvasti lupaukset autoveronpoistosta.
Ja sitten mä heräsin ja kaikki on ennallaan, paitsi auton käytönkulut on nousseet lohkaisemaan isonosan vuosituloista.
BMW 3-sarja G20 Sedan 320d A Business
On onhan autovero 5 074,51 € eli 11,7% arvonsa menettävästä tuotteesta yhteiskunnan markkinatalouden tappio.
Kokonaishinta 43 274,51 €
Tuosta käytettyjen maahantuonnin seuraamuksista mahdollisen autoveron poistumisen myötä. Mitä jos autoveron poisto koskisinkin vain euro6 ja uudempia? Kansallisia poikkeuksiahan tehdään jatkuvasti ja vastaavanlaisia rajoituksia tehtiin mm. nopeusrajoitettujen autojen tapauksessa (käy vain vm. 2014 tai uudempi).
Verotuolihin tällä olisi toki negatiivinen vaikutus, mutta ilmastopoliittisesti ehkä parantava.
Toki autovero nimike poistuisi ja tilalle joku suuripäästöistentuontivero, jos vanhempi kuin euro6.
Kyllä nyt viimeistään sähköautojen autoverosta olisi luovuttava, se olisi ensiaskel kohti eurooppalaista tasa arvoa, tässä yhteydessä.
Suhtaudun hieman skeptisesti kansalaisaloitteen väitteeseen autojen päästöjen laskusta. Autovero rankaisee nimenomaan runsaspäästöisiä autoja ja poiston myötä näiden hinnoista häviäisi jopa useita kymmeniä tuhansia euroja. Siihen on syynsä, miksi suomalaiset ajavat hinnat alkaen nuhapumpuilla - tehonlisäys nostaa verotuksen vuoksi hintaa järjettömän paljon.
Aloitteessa maalailtiin myös käytettyjen tuonnin vähenevän veronpoiston myötä. Esim Saksasta saa pikkurahalla käytettyjä tehomalleja, joita aivan varmasti laivattaisiin tänne into pinkeänä, jos verottaja ei muistaisi lisäkustannuksella. Ja taas päästöt kasvaisivat.
Noin lähtökohtaisesti toki kannatan lähes kaikkien verojen laskua ja autoveronkin poisto olisi ihan positiivinen asia, mutta perustelujen kanssa pitää olla tarkkana.
Lopullista autoveronpoistoa saatte odottaa vielä pitkään, valtio ei luovu 900 miljoonan tuotosta, nyt niiltä ei löydy edes 200 miljoonaa muutaman hoitajan palkkaamiseen, mikä osaltaan työllistäisi työttömiä aikaisempien säästöjen takia irtisanottuja ja heistä tulisi taas onnellisia veronmaksajia.
Muistaakseni luokkaa +15 snt polttoaineveroon riittäisi korvaamaan autoveron ja kohdistuisi nimenomaan päästöjä aiheuttavaan käyttöön omistamisen sijaan.
Polttoaineveron korotuksen vaikutus on niin laaja, että siinä autoveron poiston maksajaksi tulisi myös autottomat.
Etenkin vanhalla kalustolla työssä käyvät kiittää työssäkäynnin kulujen noususta.
Harrastus, loma ja vapaa ajan ajoista voi napata kilometrejä pois, siihenhän päästöihin perustuvalla kulujenlisäyksellä pyritään. Vähemmän kilometrejä, niin vähemmän verotuloja, nostetaan taas hintaa.
Nykyisen autoveronpoisto ei tuo uusien hintaa kuin harvojen vanhalla kalustolla ajavien saldon piiriin.