Miksei kukaan keksi sähköautoa, jossa on esim, 15kw:n dieselaggregaatti varusteena, Akkuja tarvittaisiin esim. 150-200 kilometrin ajoon, eli Teslaan verrattuna kolmasosa. Teslaa pienempi sähköauto kuluttaa n. 15kw/100 km eli akkuvirran vähetessä generaattori kytkeytyisi päälle ja varmistaisi pitemmänkin matkan ja kotipuolessa voisi ladata pistorasiasta. Nyt hybrideissä monen sadan hevosvoiman bensiinimoottorit. Luulen, että tuollainenaggregaatti ei kuluttaisi läheskään polttomootorin verran. Autohan olisi kaytännössä täysi sähköauto,
Aika pitkälle tuollainen ratkaisu on esimerkiksi BMW i3 REX. Myös monessa muussa on tuollaisia piirteitä. Diesel ei ole suosittu, eikä mikään yksinkertainen aggregaatti päästönormeista läpi menisikään. BMW käytti ison skootterin kaksisylinteristä moottoria.
Sellainen ratkaisu on nimeltään sarjahybridi. Täyssähköauto on kyseessä silloin, kun auto ei kuljeta mukanaan muuta voimanlähdettä kuin sähköä.
LUT-yliopistossa on tutkittu sarjahybridilinja-autoa, jossa on pieni dieselmoottori lataamassa akkuja tarvittaessa. Mikään ei toki estä käyttämästä sarjahybridissäkin synteettistä polttoainetta tai korvaamalla dieselmoottori vaikka polttokennolla.
https://www.lut.fi/green-campus/sahkoiset-kulkuneuvot/cambus
P.s. Lopetin nimimerkin käytön palstalla, koska ilkeän kirjoittaa omalla nimellänikin.
Olen edelleen sitä mieltä, että kyseessä on sähköauto, Jos aggregaatti on pihalla ja sillä ladataan on kyseessä täyssähköauto, eihän auto muutu miksikään jos aggregaatti on auton kyydissä. Eihän bensa-autokaan muutu kaasuautoksi, jos takakontissa on grilliä varten kaasupullo.
Taitaa sarjahybridi olla kuvaavampi termi riippumatta voiko akkua ladata verkosta vai ei.
Määritelmäsi mukaan taitaisi nämäkin olla sähkölaivoja ja -junia, vaikka ei näitä kai ole juuri sarjahybrideiksikään kutsuttu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselsähköinen_voimansiirto
Kyllähän auto muuttuu kovastikin, jos kyydissä on aggregaatti ja polttomoottori tai vain akusto sähkömoottorin lisäksi.
Sinänsä kylläkin kiinnostava juttu, että onko sarjahybridillä parempi polttoainetalous kuin rinnakkaishybridillä. Polttomoottorin hyötysuhde on lähtökohtaisesti huono. Sarjahybridissä polttomoottoria voidaan käyttää parhaimmalla kierrosluvulla tuottamaan sähköä, kun taas rinnakkaishybridissä polttomoottori vetää suoraan pyöriä.
Jos jättää regeneroidun ja pistokkeella ladatun sähkön pois laskuista, niin voiko epäsuora polttomoottorin tehon siirto generaattorin-akun-sähkömoottorin kautta pyöriin olla tehokkaampi tai pienemmällä kulutuksella kuin 8-portaisen vaihteiston kautta suoraan pyörille menevä?
Luulisi, että ei.
Karkeasti yleistäen voisi vaikka todeta, että sarjahybridi on taloudellisempi kaupungissa ja rinnakkaishybridi maantiellä.
Polttomoottorin hyötysuhde on lähtökohtaisesti huono.
Parhailla on 60% joten mikä on sun laskuissas huono?
Polttomoottori on pahimmillaan laite jolla bensiini muutetaan ääneksi.
Joku siitä metelistä tykkää kun sitä pitää vielä kaiuttimilla lisätä joihinkin autoihin.
ja sähköautot on pahimmillaan laitteita joille nauraa koko Suomi, ja onhan ne niitä vieläkin huonoine suorituskykyineen, vähäisine ajomatkoineen ja hitaine tankkausakoineen ja puutteellisine ominaisuuksineen.
EQC:n huipputehoksi kerrotaan 300 kilowattia (408 hv), ja toimintamatka WLTP-syklillä on reilut 400 kilometriä. Tiloiltaan EQC on lähellä Mercedes-Benz GLC -polttomoottorimalleja.