Autooni, jolla oli ajettu vähän yli 40000 km vaihdettiin moottori takuutyönä. Mitään merkintää huoltokirjaan tai muutakaan "mustaa valkoisella" en merkkikorjaamosta saanut. Onko tällainen yleinen käytäntö vai mistä lienee kysymys ja miten tällainen vaikuttaa auton jälleen myynti arvoon?
Mikä auto? Onko sähköinen huoltoloki ajan tasalla?
Mitenkähän tuo sitten ihmisten mielissä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Oikeastihan se on pieni plussa kun autossa on 40tkm vähemmän ajettu kone, mutta ajatteleeko mahdollinen ostaja että autossa on jotain epäilyttävää? Minä ehkä suhtautuisin vähän epäillen, vaikka sille ei ole mitään loogista perustetta. Vanhassa, monta sataa tuhatta km ajetussa autossahan koneenvaihto on taas selkeä plussa.
Peugeot 308, huoltologista en tiedä.
Aivan näin, mutta lähinnä minua askarruttaa se, ettei moottorin vaihdosta ole mitään merkintää tai raporttia huoltokirjassa.
Oliko kyseessä kolmepyttyinen bensakone? Kaverilla hajosi samanlainen 70 tkm:n kohdalla. Nyt pitäisi tutkituttaa vaikka mitä tuhansilla euroilla.
Maahantuojan järjestelmässä on taatusti merkintä asiasta. Tietävät, kun tarjoat autoasi vaihdossa merkkiliikkeessä. Vaikea sanoa, miten vaikuttaa auton arvoon.
Itse suhtautuisin epäilevästi tuohon autoon, mutta tietoa tuskin tarjotaan ostajalle. Onhan moottorin vaihto nykyään jo vaativa korjaus, jossa monta asiaa voidaan tehdä väärin ja ongelmien osoittaminen remontista johtuviksi onkin hankalaa. Sama kuin kolarikorjaus.
Miksi uudella moottorilla varustettuun autoon pitäisi suhtautua varauksella?
Myönnän olevani myös ennakkoluuloinen. Ellei dokumentoitua hyväksyttävää selitystä koneen tuholle löydy, epäilen lähinnä edellistä käyttäjää?
Muutaman kymmenen tuhatta autoa vähemmän ajettu moottori on sinänsä merkityksetön juttu, mutta puoli miljoonaa ajetussa uusi vaihtokone on tietenkin etu.
Tuossa jo perustelin vastaukseni ja 740 GLE sitä täydensi.
Menneiltä vuosikymmeniltä tulee mieleen kaksi tapausta ja nämä eri merkkisistä pakettiautoista. Toisessa tehtiin ennakoivana työnä nokka-akselin vaihto ja näin vältettiin moottorin täystuho. Useita moottoreita oli mennyt viallisen nokka-akselin takia vaihtoon. Toisessa tapauksessa moottori hajosi käynnistyksen jälkeen ja meni vaihtoon muistaakseni ilman mitään kustannuksia ja käytössä oli lähes uutta vastaava pakettiauto remontin ajan. Merkintöjä huoltokirjaan ei tullut kummastakaan toimenpiteestä joten vallalla on edelleen samat käytännöt kuin menneinä aikoina. Pakettiautoissa ajetut kilometrit olivat vuodessa noin 70 000 km.
Näin oli ennen nykyisistä käytännöistä ei ole mitään tietoa mutta vakioasiakkaan kohdalla edut ovat luultavasti ennallaan jos ongelmia ilmenee. Autoihin tehdään osia monen alihankkijan toimesta joten näin viallisia osia menee joskus jakoon. Takaisinkutsuissa poistetaan viallisia osia ja niin sanotut maanantaipäivän osat aiheuttavat päänvaivaa samoista syistä joskus enemmän ja joskus vähemmän. Vastuullinen kaupankäynti takaa asiakkaan reilun kohtelun kaikissa tilanteissa. Tuppisuuna ei kannata asioida missään, on vaadittava reilua kohtelua jos tuntuu siltä jottei kaikki ole nyt ihan niin kuin pitää. Jälleenmyyntiarvosta on turha murehtia autoliikkeet eivät huomioi kuin kilometrit ja vuosiluvun. Itse myymällä voi tietysti tarinoida mitä lystää, hyvällä tuurilla ostaja on kiinnostunut autosta enemmän ja silloin kaikki dokumentit ovat arvossaan. Harrasteautoissa dokumentit ovat tärkeitä. Huoltokirja ja tehdyt remontit ovat tuttuja ja ne pitää olla muuten ei kannata autoa ostaa oli kyseessä sitten uusi tai vanha menopeli.