Virossa poliisi on keksinyt uuden tavan rangaista ylinopeudella ajavia. Kannattaisiko Suomessa ottaa käyttöön jotakin saman tyyppistä? Edellyttäisi varmaankin joidenkin lakien muuttamista.
Virossa poliisi on keksinyt uuden tavan rangaista ylinopeudella ajavia. Kannattaisiko Suomessa ottaa käyttöön jotakin saman tyyppistä? Edellyttäisi varmaankin joidenkin lakien muuttamista.
Edellyttäisi LP:n paluuta, että ylinopeudesta yleensä pysäytettäisiin tienpäällä, mekaaninen kameravalvonta ei sitä tee, ja moottoriteillä ei ole sitäkään nopeusvalvontaa.
Muistin virkistämiseksi:
Viimeisinä aikoinaan liikkuvan poliisin päätehtävänä oli tieliikenteen valvonta ja ohjaus. Valvonta jakautui nopeus-, ajotapa- ja rattijuopumusvalvontaan, raskaan liikenteen valvontaan sekä turvalaitevalvontaan (mm. turvavöiden käyttämättä jättäminen). Liikenteenvalvonnassa käytettiin monipuolista kalustoa, johon kuului autoja, moottoripyöriä, veneitä ja moottorikelkkoja. Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.
Ja tässä on sitten LP:n lakkauttamisen jo ennalta arvattavissa ollut lopputulos: poliisi todistaa oikeudessa kirjoittaneensa sakon asiassa, josta ei ymmärtänyt yhtään mitään, eikä edes viitsinyt ottaa selvää ennen kuin tulee oikeuteen todistamaan olevansa edelleen pihalla kuin lumiukon lintulauta:
Liikkuvaa poliisia todellakin tarvittaisiin. Keskustelun aiheena on kuitenkin tarkoitus olla se, olisiko "ylinopeusjäähy" hyvä rangaistusmuoto Suomessa.
Mielestäni ylinopeudesta pitää antaa niin tuntuvia sanktioita että se pistää jokaisen noudattamaan nopeusrajoituksia. Seisottaminen tien varressa on täysin väärä malli on jopa naurettavaa seisottaa poliiseja jonkun kaaharin takia, tämä kaikki on pois poliisien paljon tärkeämmistä valvontatöistä. Otsikon ohi mennyt aihe LP:n tarpeellisuudesta, olen tämän ansioituneen poliisivirkakunnan kannattaja. Siviiliautoilla ja tunnuksilla kulkeneet LP:n autot rauhoittivat liikennevirtaa sopivasti ja onhan se turvallisuudentunne kun näkee poliisin. Normaali ihminen ei voi pahoin nähdessään poliisin päinvastoin, lisää poliiseja ja mieluiten LP takaisin. Teiden varsilla seisovien peltipoliisien lukumäärä on jo täysin riittävä. Poliisien määrä pitää nostaa 10 000 nythän ollaan 2012 tasolla joka on noin 7500.
@tracktest kirjoitti:
Mielestäni ylinopeudesta pitää antaa niin tuntuvia sanktioita että se pistää jokaisen noudattamaan nopeusrajoituksia. Seisottaminen tien varressa on täysin väärä malli on jopa naurettavaa seisottaa poliiseja jonkun kaaharin takia, tämä kaikki on pois poliisien paljon tärkeämmistä valvontatöistä. Otsikon ohi mennyt aihe LP:n tarpeellisuudesta, olen tämän ansioituneen poliisivirkakunnan kannattaja. Siviiliautoilla ja tunnuksilla kulkeneet LP:n autot rauhoittivat liikennevirtaa sopivasti ja onhan se turvallisuudentunne kun näkee poliisin. Normaali ihminen ei voi pahoin nähdessään poliisin päinvastoin, lisää poliiseja ja mieluiten LP takaisin. Teiden varsilla seisovien peltipoliisien lukumäärä on jo täysin riittävä. Poliisien määrä pitää nostaa 10 000 nythän ollaan 2012 tasolla joka on noin 7500.
Eivätkö sanktiot ole jo tuntuvia?
Rikesakot ovat kirpeitä nekin, etenkin niille joiden nettotulot jäävät alle 1000 euron (jonka jälkeen päiväsakon arvo alkaa nousemaan 6 eurosta ylöspäin).
Sitä paremmalla syyllä kukin voinee miettiä miten ajaa. Ylinopeudet vähenee tehokkaimmin tuntuvilla sakoilla siitä ei pääse yli eikä ympäri. Valvontaa lisää näin yhä useampi ylinopeudella ajava jää kiinni, näin ne varmemmin vähenee. Liian usein näkee mistään mitään piittaamattomia kuljettajia tien päällä.
@tracktest kirjoitti:
Sitä paremmalla syyllä kukin voinee miettiä miten ajaa. Ylinopeudet vähenee tehokkaimmin tuntuvilla sakoilla siitä ei pääse yli eikä ympäri. Valvontaa lisää näin yhä useampi ylinopeudella ajava jää kiinni, näin ne varmemmin vähenee. Liian usein näkee mistään mitään piittaamattomia kuljettajia tien päällä.
Onko siinä piittaamattomuudessa ainoa vaaratekijä ylinopeus, vai riittääkö se että joku vaan jossakin sattuu ajamaan nopeammin kuin mitä liikennemerkki sallii?
Itse yhdistän piittaamattomuuden vaaratilanteisiin, eli laittomiin riskinottoihin, eli esimerkiksi ohituksiin.
Ylinopeutta ajavat koheltajat ohittelevat miten sattuu piittaamattomuutta sitähän se. Vaaratilanteita voi aiheuttaa alhaisemmillakin nopeuksilla mitä liikennemerkki sallii jos keliolosuhteet ovat poikkeavat. Rankkasade, musta jää, sankka sumu onhan näitä.
@tracktest kirjoitti:
Ylinopeutta ajavat koheltajat ohittelevat miten sattuu piittaamattomuutta sitähän se. Vaaratilanteita voi aiheuttaa alhaisemmillakin nopeuksilla mitä liikennemerkki sallii jos keliolosuhteet ovat poikkeavat. Rankkasade, musta jää, sankka sumu onhan näitä.
Minun näkemykseni mukaan ylinopeutta voi ajaa myös ihan tyylikkäästi, muut huomioiden. Ei siis pitäisi sakottaa aina vain pelkästään nopeudesta, vaan korostaa sitä koheltamista. Vaaratilanteita tai jopa vahinkoakin kun tosiaan voi aiheuttaa ihan ilman ylinopeuttakin.
Poliisi ei tule enää jokaiselle kolaripaikalle. Syynä lienee se ettei voida mitata peräänajajalle ylinopeutta, tai rattijuopumusta (sarkastinen kommentti). Mutta noista molemmista kirjataan mieluusti sakko jopa ilman vahinkoa tai vaaraa.
Ainakin Portugalissa tuo "Stop-and-Go penaltti" on automatisoitu: jos ajat mittauskohdassa ylinopeutta, syttyy vähän matkan päässä punaiset valot muutamaksi sekunniksi. Noita on kaiketi vain 50 km/h alueilla ja reilun pelin hengessä paikoista varotetaan etukäteen liikennemerkillä. Siellä ei siis kannata ajaa ylinopeutta ainakaan matkan jouduttamiseksi, vaikka rahallista seuraamusta ei tulekaan. Tiukassa jonoajossa penaltista kärsii tosin hetkellisesti takana tulevat syyttömätkin.
Ennemminkin asenteiden muuttamista tuo vaatisi?
Edellyttäisi LP:n paluuta, että ylinopeudesta yleensä pysäytettäisiin tienpäällä, mekaaninen kameravalvonta ei sitä tee, ja moottoriteillä ei ole sitäkään nopeusvalvontaa.
Muistin virkistämiseksi:
Viimeisinä aikoinaan liikkuvan poliisin päätehtävänä oli tieliikenteen valvonta ja ohjaus. Valvonta jakautui nopeus-, ajotapa- ja rattijuopumusvalvontaan, raskaan liikenteen valvontaan sekä turvalaitevalvontaan (mm. turvavöiden käyttämättä jättäminen). Liikenteenvalvonnassa käytettiin monipuolista kalustoa, johon kuului autoja, moottoripyöriä, veneitä ja moottorikelkkoja. Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.
Ja tässä on sitten LP:n lakkauttamisen jo ennalta arvattavissa ollut lopputulos: poliisi todistaa oikeudessa kirjoittaneensa sakon asiassa, josta ei ymmärtänyt yhtään mitään, eikä edes viitsinyt ottaa selvää ennen kuin tulee oikeuteen todistamaan olevansa edelleen pihalla kuin lumiukon lintulauta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5b394617-ef0b-4209-a3e1-a41ab4992838
Liikkuvaa poliisia todellakin tarvittaisiin. Keskustelun aiheena on kuitenkin tarkoitus olla se, olisiko "ylinopeusjäähy" hyvä rangaistusmuoto Suomessa.
Mielestäni ylinopeudesta pitää antaa niin tuntuvia sanktioita että se pistää jokaisen noudattamaan nopeusrajoituksia. Seisottaminen tien varressa on täysin väärä malli on jopa naurettavaa seisottaa poliiseja jonkun kaaharin takia, tämä kaikki on pois poliisien paljon tärkeämmistä valvontatöistä. Otsikon ohi mennyt aihe LP:n tarpeellisuudesta, olen tämän ansioituneen poliisivirkakunnan kannattaja. Siviiliautoilla ja tunnuksilla kulkeneet LP:n autot rauhoittivat liikennevirtaa sopivasti ja onhan se turvallisuudentunne kun näkee poliisin. Normaali ihminen ei voi pahoin nähdessään poliisin päinvastoin, lisää poliiseja ja mieluiten LP takaisin. Teiden varsilla seisovien peltipoliisien lukumäärä on jo täysin riittävä. Poliisien määrä pitää nostaa 10 000 nythän ollaan 2012 tasolla joka on noin 7500.
Eivätkö sanktiot ole jo tuntuvia?
Rikesakot ovat kirpeitä nekin, etenkin niille joiden nettotulot jäävät alle 1000 euron (jonka jälkeen päiväsakon arvo alkaa nousemaan 6 eurosta ylöspäin).
Sitä paremmalla syyllä kukin voinee miettiä miten ajaa. Ylinopeudet vähenee tehokkaimmin tuntuvilla sakoilla siitä ei pääse yli eikä ympäri. Valvontaa lisää näin yhä useampi ylinopeudella ajava jää kiinni, näin ne varmemmin vähenee. Liian usein näkee mistään mitään piittaamattomia kuljettajia tien päällä.
Onko siinä piittaamattomuudessa ainoa vaaratekijä ylinopeus, vai riittääkö se että joku vaan jossakin sattuu ajamaan nopeammin kuin mitä liikennemerkki sallii?
Itse yhdistän piittaamattomuuden vaaratilanteisiin, eli laittomiin riskinottoihin, eli esimerkiksi ohituksiin.
Ylinopeutta ajavat koheltajat ohittelevat miten sattuu piittaamattomuutta sitähän se. Vaaratilanteita voi aiheuttaa alhaisemmillakin nopeuksilla mitä liikennemerkki sallii jos keliolosuhteet ovat poikkeavat. Rankkasade, musta jää, sankka sumu onhan näitä.
Minun näkemykseni mukaan ylinopeutta voi ajaa myös ihan tyylikkäästi, muut huomioiden. Ei siis pitäisi sakottaa aina vain pelkästään nopeudesta, vaan korostaa sitä koheltamista. Vaaratilanteita tai jopa vahinkoakin kun tosiaan voi aiheuttaa ihan ilman ylinopeuttakin.
Poliisi ei tule enää jokaiselle kolaripaikalle. Syynä lienee se ettei voida mitata peräänajajalle ylinopeutta, tai rattijuopumusta (sarkastinen kommentti). Mutta noista molemmista kirjataan mieluusti sakko jopa ilman vahinkoa tai vaaraa.
Nopeusrajoitusten mukaisesti ajaminen on tyylikästä!
Liikennerikkeestä otettu sakko on vapaaehtoinen lisävero.👍
Ainakin Portugalissa tuo "Stop-and-Go penaltti" on automatisoitu: jos ajat mittauskohdassa ylinopeutta, syttyy vähän matkan päässä punaiset valot muutamaksi sekunniksi. Noita on kaiketi vain 50 km/h alueilla ja reilun pelin hengessä paikoista varotetaan etukäteen liikennemerkillä. Siellä ei siis kannata ajaa ylinopeutta ainakaan matkan jouduttamiseksi, vaikka rahallista seuraamusta ei tulekaan. Tiukassa jonoajossa penaltista kärsii tosin hetkellisesti takana tulevat syyttömätkin.