WLTP-standardin mukaiset CO2-päästöt

2 kommenttia

Miksi ladattavien hybridien WLTP-ajosyklissä kulutetun sähkön tuottamisesta aiheutuvia CO2-päästöjä ei ymmärtääkseni lisätä WLTP-päästöihin? Annetaanhan täyssähköautojenkin kuluttaman sähkön CO2-päästöt testeissänne maantie- ja taajama-ajossa, ja ne näyttävät olevan jopa isompia kuin hybridiautojen WLTP-päästöt. Olenko ymmärtänyt jotain väärin.

  
  • Minkä maan sähköntuotannon keskiarvoon tuo WLTP arvo tulisi rinnastaa? Tulisiko se rinnastaa esim. saksalaisen auton tapauksessa saksan sähköntuotannon co2 päästöjen keskiarvoon, ja vastaavasti japanilaisissa japanin sähköntuotannon co2 päästöjen keskiarvoon. Vaiko tulisiko testi suorittaa jokaisessa maassa johon autoa tuodaan/viedään ja tehdä testit vielä vuosittain koska tuo co2 päästön keskiarvo muuttuu vuosittain maakohtaisesti.
    Tuon edellisen perusteella on melko absurdia edes yrittää arvioida/lisätä polttoaineen tuotannossa (tässä tapauksessa siis sähkön tuotannossa) syntyviä hiilidioksidipäästöjä kulutus/päästölukemiin niin kauan kun näitä ei oteta huomioon dinofossiilisien polttoaineen tuotannossakaan.
    Toki näistä saa ja pitääkin keskustella, mutta tuo vertailu tahtoo aina päätyä omenoiden vertaamiseen appelsiineihin.

      
  • (Meitä) Sähköautojen hyvyydestä vakuuttuneita syytetään silloin tällöin viherpesusta, ainakin nettikeskusteluissa. Väitämme (mukamas) sähkön olevan täysin päästötöntä.

    Tässä kontekstissa pitäisin mahdollisimman suurta avoimuutta kannatettavana, siten että myös auton/akun valmistuksen päästöjä tuotaisiin esiin samoin kuin sähköntuotannon päästöt. Sähköntuotannon päästöksi kävisi EUn keskiarvo, ja testiä ei tarvitse uusia vuosittain, mutta laskukaavaan voi laittaa sopivin välein uudet lukemat.

    Vastaavasti samassa inforuudussa pitäisi tuoda esille polttoainelitran tuotantopäästöt.

    Vaikka co2 onkin aiheuttamassa ilmastokriisiä, on fossiilisista muutakin haittaa. Pienhiukkaset aiheuttavat terveyshaittoja ja ennenaikaisia kuolemia, ja juuri uutisoitiin öljypäästöstä Etelä-Amerikassa joka sotkee 2500km rantaviivaa. Siinä vertailussa muutama (mukamas) räjähtävä lepakko on pientä.

    On muuten hienoa huomata että yleinen keskustelu vaikuttaa yrityksiin. Lentoyhtiöt ja matkatoimistot tarjoavat co2-kompensointimahdollisuuksia, LähiTapiola kuittaa rahoitetun auton co2-päästöt, ja Zalandokin ilmoitti ryhtyneensä co2-neutraaliksi. Samoista pyrkimyksistä ovat ilmoittaneet myös autovalmistajat, mm. Volvo sähköisen XC40sen julkistamistilaisuudessa. Tätä lisää!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit