Marraskuussa käytettyjen autojen tuonti jatkui vahvana

25 kommenttia

Marraskuun tilastot ovat Verohallinnon puolesta julkaistu.

Henkilöautoja tuotiin lähes tuhat enemmän kuin edellisen vuoden marraskuussa (!), yhteensä 4865 kpl ja pakettiautoja tuotiin 447 kpl.

Mercedes-Benzin kohdalla pysytään edelleen yli 1000 kpl rajan yläpuolella!

Kaikkien henkilöautojen ja pakettiautojen päätökset helposti haettavissa sekä lisäksi erilaisina grafiikoina ja taulukoina FB sivun kautta:
https://www.facebook.com/Autoverohaku-316194059057427/
www.autoverohaku.fi

  
  • Niin, miksi ostaa täältä Kuselasta 250.000 km ajettuja romuja kun Ruotsista saa samaan hintaan 120.000 km ajettuja autoja.

      
  • Tai miksi ostaa uutta pikkuautoa, kun samaan hintaan saa vähemmän kuluttavan joitain kymmeniä tuhansia kilometrejä ajetun Volle Hütte varustellun Mersun kahden vuoden tehdastakuulla?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Tai miksi ostaa uutta pikkuautoa,

    Siksi kun se on näppärä kaupunkiliikenteessä ja ahtaissa parkkihalleissa.

      
  • muokattu 13.12.2019 12:27

    @740

    Tai miksi ostaa uutta pikkuautoa, kun samaan hintaan saa vähemmän kuluttavan MB:n

    Ja eiköhän tuo riipu siitä, mikä kyseinen uusi pikkuauto onkaan. Joku tyhmempi lukija voisi kuvitella, että vanha MB on maailman pihein edelleen, meinaan...

      
  • muokattu 13.12.2019 23:47

    Palstalla kun kirjoittelee ulkomailta autoja ostaneita, niin olisiko kommentteja, kannattaako Saksasta tai Ruotsista ostaa uutta autoa, jossa autovero on pieni, esim. lataushybridiä. Miten löytäisi myyjävaihtoehdot? Minusta näytti, että mobile.de sisältää hyvin vähän uusien autojen vaihtoehtoja. Ja mistä ruotsalaiset myyjät?

    GLE mainostaa, että Suomen hinnat ovat yläkantissa. Lataushybrideissä autovero on suhteessa kovin pieni. Miksi ei siis hakisi 0km ajettuakin autoa ulkomailta? Periaatteella lentäen sinne, autolla tänne. Tai autolautalla essuntaas.

      
  • Uuden tilaaja voisi kurkata mobilen ja autoscoutin myyntisivustojen lisäksi uusia autoja välittävien agenttien palveluita meinauto.de tapaan.

    Ruotsista en ole löytänyt kunnollista sivustoa lainkaan kun bytbil ja blocket ovat sitä mitä ovat, mutta joen ylihän olisi helppo hakumatka, joten tältä osin vihjeet otetaan vastaan?

    Noissa vertailuissa vaan monille käy niin, että 7 kk vanhan ja 8000 km sjetun esittelyauton saa vieläkin halvemmalla?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Uuden tilaaja voisi kurkata mobilen ja autoscoutin myyntisivustojen lisäksi uusia autoja välittävien agenttien palveluita meinauto.de tapaan.

    Ruotsista en ole löytänyt kunnollista sivustoa lainkaan kun bytbil ja blocket ovat sitä mitä ovat, mutta joen ylihän olisi helppo hakumatka, joten tältä osin vihjeet otetaan vastaan?

    Noissa vertailuissa vaan monille käy niin, että 7 kk vanhan ja 8000 km sjetun esittelyauton saa vieläkin halvemmalla?

    Onkohan Saksasta hankittavalle uudelle autolle keinoa saada autorahoitus jotakin kautta? Vai onko Saksassa ladottava pätäkät tiskiin autoa noudettaessa eli jos ei ole taskurahaa, niin suomalaisen pankkilainan turvin? Tällä hetkellähän Suomessa saa autorahoituksen niin pienellä korolla, ettei käteiskauppaa oikeastaan edes kannata tehdä. Eikä varmasti kannata tehdä "käteiskauppaa", jossa on hakenut ensin pankista lainan sitä "käteistä" varten.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Uuden tilaaja voisi kurkata mobilen ja autoscoutin myyntisivustojen lisäksi uusia autoja välittävien agenttien palveluita meinauto.de tapaan.

    Ruotsista en ole löytänyt kunnollista sivustoa lainkaan kun bytbil ja blocket ovat sitä mitä ovat, mutta joen ylihän olisi helppo hakumatka, joten tältä osin vihjeet otetaan vastaan?

    Noissa vertailuissa vaan monille käy niin, että 7 kk vanhan ja 8000 km sjetun esittelyauton saa vieläkin halvemmalla?

    Käytetty on monelle ainoa mahdollisuus autonhankintaan, hyvä niin että kierrätys rokkaa.
    Olen välillä seuraillut omieni kierrätys historiaa traficom sivuilla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Miksi ei siis hakisi 0km ajettuakin autoa ulkomailta? Periaatteella lentäen sinne, autolla tänne. Tai autolautalla essuntaas.

    Uudeksi luokiteltavasta autosta maksetaan normaalisti perittävän autoveron lisäksi myös ALV Suomeen. Yksityisen henkilön tehdessä kauppaa, ALV maksetaan myöskin ostomaan säädösten mukaan. Käsittääkseni tämä kaksinkertainen ALV estää tehokkaasti uusien tuonnin.

    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Miksi ei siis hakisi 0km ajettuakin autoa ulkomailta? Periaatteella lentäen sinne, autolla tänne. Tai autolautalla essuntaas.

    Uudeksi luokiteltavasta autosta maksetaan normaalisti perittävän autoveron lisäksi myös ALV Suomeen. Yksityisen henkilön tehdessä kauppaa, ALV maksetaan myöskin ostomaan säädösten mukaan. Käsittääkseni tämä kaksinkertainen ALV estää tehokkaasti uusien tuonnin.

    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/

    Kun lukee alaviitteiden alaviitteet tuosta linkistä, niin pääsin käsitykseen, että tupla-alvia ei tarvitse pulittaa. Uusi autohan ostetaan esim. Saksasta liikkeestä eli alv-velvolliselta, joka saa myydä auton alv0 hinnalla ja ostaja maksaa alvin tuodessaan auton Suomeen. Vai ymmärsinkö väärin verottajan ohjeet?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Miksi ei siis hakisi 0km ajettuakin autoa ulkomailta? Periaatteella lentäen sinne, autolla tänne. Tai autolautalla essuntaas.

    Uudeksi luokiteltavasta autosta maksetaan normaalisti perittävän autoveron lisäksi myös ALV Suomeen. Yksityisen henkilön tehdessä kauppaa, ALV maksetaan myöskin ostomaan säädösten mukaan. Käsittääkseni tämä kaksinkertainen ALV estää tehokkaasti uusien tuonnin.

    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/

    Kun lukee alaviitteiden alaviitteet tuosta linkistä, niin pääsin käsitykseen, että tupla-alvia ei tarvitse pulittaa. Uusi autohan ostetaan esim. Saksasta liikkeestä eli alv-velvolliselta, joka saa myydä auton alv0 hinnalla ja ostaja maksaa alvin tuodessaan auton Suomeen. Vai ymmärsinkö väärin verottajan ohjeet?

    . Myyjällä on oikeus myydä kuljetusväline ilman arvonlisäveroa. Uuden kuljetusvälineen hankinnasta maksetaan kuitenkin vero Suomessa myös siinä tapauksessa, että myyjä olisi myynyt sen lähtömaan arvonlisäverolla.

    En ole asiantuntija, mutta myyjän arvonlisäveron haihtuminen (esim. Saksassa) taivaan tuuliin, sillä perusteella että auto viedään rajan yli tuntuu oudolta. Yksityisten tuomista autoista uusiksi luokiteltavia on kyllä tosi vähän.
    Ehkä joku joka tälläisen on tuonut, tai tietää kaverin tuoneen voi avata mitä veroja on maksettu ja mihin?

      
  • muokattu 17.12.2019 15:16

    Kun tuot uuden ajoneuvon toisesta EU-maasta Suomeen, sinun on maksettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisäveroa 24 %.

    Ajoneuvo luokitellaan uudeksi, kun jompikumpi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
    1. ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön
    2. ajoneuvolla on ajettu enintään 6 000 km.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kun tuot uuden ajoneuvon toisesta EU-maasta Suomeen, sinun on maksettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisäveroa 24 %.

    Ajoneuvo luokitellaan uudeksi, kun jompikumpi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
    1. ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön
    2. ajoneuvolla on ajettu enintään 6 000 km.

    Nämä ovat ne selvimmät kohdat, kiitos.

      
  • muokattu 17.12.2019 20:28

    Verottajan sivuilta edellä olevan linkin takaa löytyy myös KHO:n tuomio uuden Saksasta Suomeen tuodun auton alviin liittyen. Pitkä tarina enkä yhdellä lukemalla ole varma, mikä itse kiistassa oli lopputulos, mutta EU:n yhteisöhankintojen sääntöjen kuvauksissa siinä sanotaan, että:

    Jos yksityishenkilö ostaa uuden auton Saksasta ja selvittää myyjälle vievänsä sen Suomeen, myyjän ei kuuluisi periä Saksan alvia, vaan ostaja maksaa Suomen alvin Suomeen.

    Yritysten välisestä tavaroiden yhteisökaupasta minulla on ihan omakohtaistakin kokemusta ja siinähän myyjä ei veloita alvia asiakkaalta, esim. Suomesta Saksaan lähetetään lasku alv0%.

    Pitää myös muistaa, että periaatteessa yritykset eivät koskaan maksa alvia vaan ainoastaan suorittavat veronkantoa valtion puolesta. Alvin varsinaisia maksajia ovat ne, jotka eivät ole arvonlisäverovelvollisia eli kuluttajat. Alv-velvolliset lisäävät laskuun "päälle" alvin ja kun asiakas maksaa laskun, myyjä vain tilittää laskun "päälle" lisäämänsä alvin valtiolle. Tarkennus: myyjän pitää maksaa laskun alvi valtiolle, vaikka ostaja ei koskaan maksaisi laskua (mikä on toisaalta outoa minun mielestä, mutta ei liity tähän autoasiaan).

    Koska myyjä vastaanottaa omassa toiminnassaan alvillisia laskuja muilta, hän vähentää omien myyntilaskujensa alvista sen osan, jonka hän on maksanut vastaanottamiensa laskujen mukana toiselle toimijalle edelleen valtiolle tilitettäväksi.

    Siis, jos Saksalainen autokauppa voi ihan lain mukaan myydä auton alv0 hinnalla, ei kaupalle siitä synny mitään rahamenetystä. Ei kauppa muutenkaan olisi saanut sitä rahaa itselleen vaan olisi tilittänyt sen valtiolle.

    Normaalisti alv-velvollinen ei voi myydä tavaraa yksityishenkilölle ilman alvia, koska juuri tuo yksityishenkilö-reppana on se, joka yleensäkään maksaa alvia. Yritykset vain toimivat valtion juoksupoikina tai -tyttöinä kantamassa veron. Sivumennen sanoen se on kätevää valtiolle siinäkin mielessä, että arvon kansalaiset vain huokailevat kalliita hintoja, kun latovat pätäkkää tai muovikortteja tiskiin kaupassa eivätkä tiedosta, että veroahan siinä myös maksetaan.

    Vero.fi -linkin teksteistä minä saan sellaisen käsityksen, että autokaupan alvia EU-maasta toiseen säännellään erityissäännöillä, koska saksalainen autokauppa saa myydä auton alv0-hinnalla toisen EU-maan yksityishenkilölle, joka sitten maahantuonnin yhteydessä maksaa alvin oman maansa prosentin mukaan. Nuohan ovat uusia pykäliä, tulleet voimaan 1.1.2017 jälkeen. Voi olla, että saksalainen autokauppias ei moisista tiedä eikä ehkä ole muutaman sattumakaupan takia halukas lähteä ottaaan veropykälistä selvääkään.

      
  • muokattu 19.12.2019 18:55

    Quun linkistä viimeistään saa vahvistuksen, että verolakien puolesta uuden auton voisi ostaa esim. Saksasta ilman, että alvia täytyy maksaa muualle kuin Suomeen. Ilmeisesti käytetyn auton tuonnista ei tarvitse maksaa alvia?

    Viime viikolla pyysin tarjouksen GLE:n postaamasta Meinautosta. Eivät myy ilman alvia, ainakin niin ilmoittivat minulle, vaikka kuulemma on tiedossa, että voisi myydä.

    Tarjous kyllä tuli ensin, mutta kun pyysin siinä esitetyn alvin osuuden jättämistä pois, niin ilmoittivat, että yksikään heidän diilereistään ei myy kuin sen 6kk:n säännön mukaan eli käytetyn auton, joka on ensin rekisteröity Saksassa. Tai voisihan sen ostaa uutena ja antaa olla Saksassa puoli vuotta ja päristellä sen 8000km ja sitten tuoda Suomeen käytetyn auton tuontisääntöjen mukaan. Hmm... olisihan sekin siedettävä tapa, jos hinnassa olisi selvää etua.

    Mutta miksi eivät myy alv0 hinnalla, se olisi mielenkiintoista tietää. Jos aikoo rehellisesti tilittää alvin valtiolle ei alvilla ole autoliikkeelle muuta väliä kuin tietysti jonkinlainen kassavaikutus, joka on positiivinen tai negatiivinen riippuen kulloisestakin ostojen/myyntien suhteesta ja laskujen maksuajoista. Jos on lyhyet maksuajat (esim. autorahoitukseen menevät autot), niin alvi voi parantaa maksukykyä, jos pisnes pyörii, koska raha asiakkaalta tulee ennen kuin alv lankeaa maksuun. Pitkillä maksuajoilla alvi pitää maksaa ennen kuin asiakas on maksanut laskun ja se tekee painetta kassaan.

    Vai onko autoliikkeillä jotenkin mahdollista harrastaa "verosuunnittelua" ja saada vähennettyä valtiolle tilitettävää alvia jollain konstilla eli kirjata ikäänkuin ylimääräisiä verollisia ostoja vähentämään uusien autojen myynnistä syntyvää alv-velkaa.

    Aika reippaan alennuksen olisi saanut saman automerkin omilta saksalaisilta sivuilta löytyvän konfiguraattorin antamasta "ohjehinnasta", mutta taitavat jäädä "näyteikkunaostoksiksi" uudet autot Saksasta. Tällä kertaa se ei kuitenkaan ole pottumaisen verottajan tai valtion vika.

    Vaikuttaa, että Jokeri oli sekä oikeassa että väärässä tupla-alvin asiassa.

      
  • eropa.eu:ssa
    Auto on uusi – Arvonlisäverotuksessa uudella autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu enintään 6 000 kilometriä tai joka on luovutettu omistajalleen kuuden kuukauden sisällä sen ensimmäisestä rekisteröinnistä
    Jos ostat auton yksityiseltä myyjältä, sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa myyjän sijaintimaassa. Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
    Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.

    Jos olet maksanut arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan veroviranomaisille

    eropa.eu:ssa
    Auto on käytetty ja rekisteröity EU:ssa – Arvonlisäverotuksessa käytetyllä autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu yli 6 000 kilometriä ja joka on luovutettu omistajalleen yli kuusi kuukautta ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen
    Sinun ei tarvitse maksaa autosta arvonlisäveroa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    eropa.eu:ssa
    Auto on uusi – Arvonlisäverotuksessa uudella autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu enintään 6 000 kilometriä tai joka on luovutettu omistajalleen kuuden kuukauden sisällä sen ensimmäisestä rekisteröinnistä
    Jos ostat auton yksityiseltä myyjältä, sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa myyjän sijaintimaassa. Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
    Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.

    Jos olet maksanut arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan veroviranomaisille

    eropa.eu:ssa
    Auto on käytetty ja rekisteröity EU:ssa – Arvonlisäverotuksessa käytetyllä autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu yli 6 000 kilometriä ja joka on luovutettu omistajalleen yli kuusi kuukautta ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen
    Sinun ei tarvitse maksaa autosta arvonlisäveroa.

    Huomauttaa voi, eri asia saako rahaa takaisin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    eropa.eu:ssa
    Auto on uusi – Arvonlisäverotuksessa uudella autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu enintään 6 000 kilometriä tai joka on luovutettu omistajalleen kuuden kuukauden sisällä sen ensimmäisestä rekisteröinnistä
    Jos ostat auton yksityiseltä myyjältä, sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa myyjän sijaintimaassa. Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
    Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.

    Jos olet maksanut arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan veroviranomaisille

    eropa.eu:ssa
    Auto on käytetty ja rekisteröity EU:ssa – Arvonlisäverotuksessa käytetyllä autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu yli 6 000 kilometriä ja joka on luovutettu omistajalleen yli kuusi kuukautta ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen
    Sinun ei tarvitse maksaa autosta arvonlisäveroa.

    Huomauttaa voi, eri asia saako rahaa takaisin.

    Kysyin muuten samasta autosta tarjouksen suomalaisesta liikkeestä. Jos saksalainen myyjä suostuisi myymään alv0 hinnalla ja maksaisin siis vain Suomen alv:n, niin hinta ilman ensirekisteröintiveroa olisi 7.000,- euroa halvempi Saksasta ostaessa ja autoveron jälkeen eroa olisi enää approx 2.000,-. Eli ei kannattaisi kaikki vaiva. Tosin tuossa on vain kahden tarjouksen välinen ero, eikä kumpikaan ehkä lopullinen hinta, mutta suunnilleen noin se näyttäisi olevan.

    Ja turhaa spekulaatiota ellei löydä myyjää, joka myisi EU:n säännösten mukaan mahdollisella alv0 (MwSt 0) hinnalla.

      
  • Hybridrules saattaa olla sen valinnan jäljillä, jonka seurauksena tuontiautot ovat vähintään 7000 km ajettuja ja yli puoli vuotta vanhoja?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Hybridrules saattaa olla sen valinnan jäljillä, jonka seurauksena tuontiautot ovat vähintään 7000 km ajettuja ja yli puoli vuotta vanhoja?

    Niin, Meinautosta lähettivät ensin saksankielisen tarjouksen sis. alv ja kun pyysin tarjousta alv0 hinnalla, sieltä soitti englantia puhuva hemmo, joka sanoi, että yksikään heidän diilereistään ei myy muuten kuin sen 6kk/6000km -säännön mukaan eli käytetyn auton. Sanoi kyllä tietävänsä EU-pykälät, mutta kun ei myy niin ei myy.

    Siis se 7.000,- euroa oli tästä nimenomaisesta automallista, jota en haluaisi lähteä sen enempää avaamaan, hintaero saksalaisen tarjouksen alv 0 hinta, kun siihen olisi lisätty Suomen alv, suomalaisen autoliikkeen tarjoukseen. Pyysin tarjouksen myös Suomesta ja siinä olevan autoveron summan kun lisäsin Saksan hinta + Suomen alv, niin loppujen lopuksi saksalainen tarjous jäisi n. 2.000,- halvemmaksi. Siis yksinkertaistetusti sanoen voisin teoriassa ostaa sen auton uutena Saksasta n. 2.000,- halvemmalla kuin sen saa Suomesta, joten ei minun mielestäni kannata alkaa veivaamaan. Ja asia jää ainakin Meinauton kanssa teoriatasolle muutenkin, kun eivät kerran myy kuin Saksan autoverollisella hinnalla.

      
  • Mitäpä vehjettä olit HybridRules tilaamassa?

      
  • Paras tapa hankkia auto on suoraan kuluttajalta, liikkeen sisäänostohinta on alku ja epävarmalta saa vielä halvemmalla setelitukko kädessä. Saksassa kannattaa ottaa muutamien päivien loma sitä varten samalla ilmoituksia lukien. Diilerit ottavat aina omansa. Tosin mobile.de ei enää näyttänytkään olevan halpa, ruotsi lienee parempi ostopaikka.
    Ja kyllä, tällä tavalla voi tienata elantonsa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Mitäpä vehjettä olit HybridRules tilaamassa?

    Kunhan kokeilin, mihin hintaan voisi auton saada Saksasta. Sellaisen uuden mallin, jota ei vielä käytettynä saa eli 6kk/6000km ei ole mahdollinen.

    Sellainen villi ajatus kyllä käväisi mielessä, että vosikohan tehdä saksalaisen tuttavan kanssa diilin, että ostaisi auton ja hän käyttäisi sitä puoli vuotta ja keräisi tarvittavat kilometrit. Itse voisi ajaa sillä, kun on reissussa siellä päin Saksaa. Mutta olisi sekin mutkikasta ja voisiko silläkään lopulta säästää mitään merkittävää, kun ei uuden hinnassakaan isoa eroa ole. Saksan alvi tietysti olisi edullisempi., siitä saisi vähän etua.

      
  • Uusien henkilöautojen myynnit 2019.

    Ruotsi 355.704 - Suomi 114.200.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit