Näköjään perheessä jo olevia polttomoottorikäyttöisiä autoja ei kannata ikinä vaihtaa sähköautoon, jos haluaa ajaa mahdollisimman edullisesti - eikä kyllä muuhunkaan.
Nyt vaan reippaasti vaihtamaan 6800 euron keskihintainen auto käytettyyn edulliseen sähköautoon
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.
”Täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä koko akuston vaihtaminen ei todennäköisesti ole tarpeellista, vaan yksittäisen tai yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen riittää. Silloin puhutaan ihan erilaisesta kustannuksesta kuin koko akuston vaihdossa. Sen sijaan itselataavassa hybridissä mahdollinen vaihtotyö koskee koko akustoa, mutta niissä vaihdon kokonaiskustannuskin on pienempi”, Hyundain tiedotuksesta vastaava viestintäpäällikkö Saara Vainio toteaa.
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa.
@_Quu kirjoitti:
Nyt vaan reippaasti vaihtamaan 6800 euron keskihintainen auto käytettyyn edulliseen sähköautoon
Parin vuoden sisällä ajattelin vaihtaa tuon meidän keskimääräisen (tai taitaa se olla vähän halvempikin), uuteen tai vähän käytettyyn halpaan sähköautoon.
Luithan itse lainaamasi jutun?
"Täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä koko akuston vaihtaminen ei todennäköisesti ole tarpeellista, vaan yksittäisen tai yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen riittää. Silloin puhutaan ihan erilaisesta kustannuksesta kuin koko akuston vaihdossa"
”Esimerkiksi uudessa Audi e-tronissa akusto on tehty moduuleista, jolloin on erittäin epätodennäköistä, että koko akusto uusittaisiin. Todennäköisesti siitä uusitaan yksittäisiä moduuleja. Audi e-tronin akuston hintaa ei ole vielä saatavilla”, Karjalainen kertoo.
BMW: BMW:n akkuihin on alusta lähtien voinut vaihtaa moduuleja. BMW Suomen tekninen kouluttaja Martti Monto kertoo, että kennoja myydään yksittäin, ja niiden hinta on halventunut teknologian kehittyessä. Kun yksi moduuli i3-täyssähköautoon maksoi aiemmin noin 1 500 euroa, uusimpaan akkuun sen hinta on muutaman satasen halvempi. BMW:n i3:n akussa on kahdeksan moduulia, joten koko paketin hinta on pudonnut 12 000 eurosta kymppitonniin.
@_Quu kirjoitti:
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa.
Ei näistä hinnoista oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Vaasalainen nyrkkipaja vaihtaa Leafin 62 kWh akuston alle kymppitonnilla, mutta Hyundain kokoinen jätti vaatii yli puolet pienemmästä akustosta yli tuplahintaa.
Vaikka onkin oletettavaa, että akkukorjausten hinnat tulevat volyymien myötä laskemaan alas, toivoisi tässä vaikkapa ihan EU-tason linjausta siitä, että korjauskulujen pitää olla jotenkin linjassa uuden akkumoduulin, tai koko akuston valmistuskuluihin nähden.
@_Quu kirjoitti:
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa.
Ei näistä hinnoista oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Vaasalainen nyrkkipaja vaihtaa Leafin 62 kWh akuston alle kymppitonnilla, mutta Hyundain kokoinen jätti vaatii yli puolet pienemmästä akustosta yli tuplahintaa.
Vaikka onkin oletettavaa, että akkukorjausten hinnat tulevat volyymien myötä laskemaan alas, toivoisi tässä vaikkapa ihan EU-tason linjausta siitä, että korjauskulujen pitää olla jotenkin linjassa uuden akkumoduulin, tai koko akuston valmistuskuluihin nähden.
Kyllä noille syntyy tarvikeosamarkkinat ja kilpailua siinä vaiheessa kun alkaa olla kysyntää.
@_Quu kirjoitti:
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa.
Ei näistä hinnoista oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Vaasalainen nyrkkipaja vaihtaa Leafin 62 kWh akuston alle kymppitonnilla, mutta Hyundain kokoinen jätti vaatii yli puolet pienemmästä akustosta yli tuplahintaa.
Vaikka onkin oletettavaa, että akkukorjausten hinnat tulevat volyymien myötä laskemaan alas, toivoisi tässä vaikkapa ihan EU-tason linjausta siitä, että korjauskulujen pitää olla jotenkin linjassa uuden akkumoduulin, tai koko akuston valmistuskuluihin nähden.
Kyllä noille syntyy tarvikeosamarkkinat ja kilpailua siinä vaiheessa kun alkaa olla kysyntää.
Jep, olisi varmaan ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa, jos näin EI kävisi.
Mielenkiintoista nähdä, mitä tässä alkaa tapahtumaan, kun alkupään Model Ässistä alkaa kahdeksan vuoden akkutakuut raukeamaan.
Onpahan tuohon otettu jo kantaakin:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/85021ded-5802-4483-a4f8-5f32379add84
Uuden auton osto on lähes aina huono sijoitus - lisää uutisia kymmeneltä!
Toki tietyllä käyttöprofiililla jopa vanhan ja arvottoman ruoskan vaihtaminen uuteen sähköautoon voi olla taloudellisesti kannattava liike.
Nyt vaan reippaasti vaihtamaan 6800 euron keskihintainen auto käytettyyn edulliseen sähköautoon
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.
”Täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä koko akuston vaihtaminen ei todennäköisesti ole tarpeellista, vaan yksittäisen tai yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen riittää. Silloin puhutaan ihan erilaisesta kustannuksesta kuin koko akuston vaihdossa. Sen sijaan itselataavassa hybridissä mahdollinen vaihtotyö koskee koko akustoa, mutta niissä vaihdon kokonaiskustannuskin on pienempi”, Hyundain tiedotuksesta vastaava viestintäpäällikkö Saara Vainio toteaa.
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa.
Parin vuoden sisällä ajattelin vaihtaa tuon meidän keskimääräisen (tai taitaa se olla vähän halvempikin), uuteen tai vähän käytettyyn halpaan sähköautoon.
Luithan itse lainaamasi jutun?
"Täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä koko akuston vaihtaminen ei todennäköisesti ole tarpeellista, vaan yksittäisen tai yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen riittää. Silloin puhutaan ihan erilaisesta kustannuksesta kuin koko akuston vaihdossa"
”Esimerkiksi uudessa Audi e-tronissa akusto on tehty moduuleista, jolloin on erittäin epätodennäköistä, että koko akusto uusittaisiin. Todennäköisesti siitä uusitaan yksittäisiä moduuleja. Audi e-tronin akuston hintaa ei ole vielä saatavilla”, Karjalainen kertoo.
BMW: BMW:n akkuihin on alusta lähtien voinut vaihtaa moduuleja. BMW Suomen tekninen kouluttaja Martti Monto kertoo, että kennoja myydään yksittäin, ja niiden hinta on halventunut teknologian kehittyessä. Kun yksi moduuli i3-täyssähköautoon maksoi aiemmin noin 1 500 euroa, uusimpaan akkuun sen hinta on muutaman satasen halvempi. BMW:n i3:n akussa on kahdeksan moduulia, joten koko paketin hinta on pudonnut 12 000 eurosta kymppitonniin.
Ei näistä hinnoista oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Vaasalainen nyrkkipaja vaihtaa Leafin 62 kWh akuston alle kymppitonnilla, mutta Hyundain kokoinen jätti vaatii yli puolet pienemmästä akustosta yli tuplahintaa.
Vaikka onkin oletettavaa, että akkukorjausten hinnat tulevat volyymien myötä laskemaan alas, toivoisi tässä vaikkapa ihan EU-tason linjausta siitä, että korjauskulujen pitää olla jotenkin linjassa uuden akkumoduulin, tai koko akuston valmistuskuluihin nähden.
Kyllä noille syntyy tarvikeosamarkkinat ja kilpailua siinä vaiheessa kun alkaa olla kysyntää.
Jep, olisi varmaan ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa, jos näin EI kävisi.
Mielenkiintoista nähdä, mitä tässä alkaa tapahtumaan, kun alkupään Model Ässistä alkaa kahdeksan vuoden akkutakuut raukeamaan.