HAH!
Tässäkin on mainio, syrjivä autoveromme osallisena.
Veron peruste on harhaanjohtavasti väitetty olevan päästöperusteinen.
160g hiilidioksidia päästävä auto merkistä riippumatta päästää juuri tuon mitatun verran, mutta tämän vääristävän veron, joka lasketaan auton verottomasta hinnasta, seurauksena 160g päästävän Skoda Octavian vero on tuhansia euroja pienempi kuin saman 160g päästävän vaikkapa Mercedeksen E -mallin, saatikka sitten kalliimman luokan S -sarjan Mercedeksen, jossa ero on jo viisinumeroinen luku.
Eli sen lisäksi, että autovero syrjii suomalaisia verrattuna muihin EU -kansalaisiin, se syrjii myös exponentiaalisesti näitä ns. premium- ja loistoautomerkkejä.
2019 käytettynä tuotiin esim. Merdeces-Benzejä 8839 kpl, ja syynähän on syrjivän autoveron muodostama Suomen autokaupan sisämarkkina, jonka vuoksi käytetty auto maksaa Suomessa selkeästi enemmän kuin muualla EU alueella.
Runsaasti (itse rajattavissa olevia) tilastoja ja grafiikoita käytettynä tuotujen autojen tiedoista ja veroista löytyy täältä:
https://www.facebook.com/Autoverohaku-316194059057427/
www.autoverohaku.fi
"Veron peruste on harhaanjohtavasti väitetty olevan päästöperusteinen.
160g hiilidioksidia päästävä auto merkistä riippumatta päästää juuri tuon mitatun verran, mutta tämän vääristävän veron, joka lasketaan auton verottomasta hinnasta, seurauksena 160g päästävän Skoda Octavian vero on tuhansia euroja pienempi kuin saman 160g päästävän vaikkapa Mercedeksen E -mallin, saatikka sitten kalliimman luokan S -sarjan Mercedeksen, jossa ero on jo viisinumeroinen luku."
Tässä ei ole mitään varsinaista syrjivyyttä. Veron määrään vaikuttavat veroprosentti ja auton verotusarvo. Ei kai voida lähteä siitä että esimerkiksi Skoda Octavialla ja Mersun E-sarjalla olisi uutena sama verotusarvo. Silloinhan autot olisivat samanhintaisia autokaupoissakin.
Mikä on se erinomainen laskuoppi jolla saat Skodan ja Mersun hinnan kaupassa samaksi jos kummankin päästöGRAMMAN hinta on sama?
Aloitus on aika lailla pieleen mennyt. Siinä lukee näin.
"Eli sen lisäksi, että autovero syrjii suomalaisia verrattuna muihin EU -kansalaisiin, se syrjii myös exponentiaalisesti näitä ns. premium- ja loistoautomerkkejä."
Nämä niin sanotut "syrjivyydet" eivät ole relevantteja. Valtiolla on verotusoikeus ja siis oikeus periä autoveroa. Juridisesti merkityksellinen syrjivyys on kyseessä vain silloin kun tuontiautosta kannetaan enemmän veroa kuin mitä vastaavissa Suomi-autoissa on jäljellä.
Vuotuisen ajoneuvoveron puolella grammoilla on sama hinta, mutta rekisteröintivaiheessa kertoimeen lisätään auton hinta. Rekisteröintivaiheessa grammalla ei ole hinta, vaan prosenttikerroin, esimerkiksi 27. On hyvä huoimioida että loppusumma sisältää vielä sen saman 24 % arvonlisäveronkin kuin mitkä tahansa tavarat.
10 000 + 27 % =12 700 €
30 000 + 27 % = 38100 €
Samoilla päästögrammoilla olevan auton vero voi olla joko 2700 euroa tai 8100 euroa, eli ehkä KATEUSgramma voisi olla parempi nimitys tuolle verolle.
Kuinka lasket vastaavan suomi-auton jäljellä olevan autoveron?
Veron voi arvioida verohallinnon laskurilla. Jos vaikka suunnittelee tuontiauton hankintaa.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_maara/
suomi-auton jäljellä olevan autoveron?
"suomi-auton jäljellä olevan autoveron?"
Vastaavan suomi-auton jäljellä olevan autoveron.
Vastaavan käytetyn Suomi-auton hinnasta ei ilmene jäljellä olevaa autoveron määrää.
"Vastaavan käytetyn Suomi-auton hinnasta ei ilmene jäljellä olevaa autoveron määrää."
Miksi pitäisi ilmetä ? Autovero maksetaan vain rekisteröinnin yhteydessä.
@▫️ kirjoitti:
Juridisesti merkityksellinen syrjivyys on kyseessä vain silloin kun tuontiautosta kannetaan enemmän veroa kuin mitä vastaavissa Suomi-autoissa on jäljellä.
Toki varmaankin autoveron korkea taso vähentää kalliiden autojen myyntiä Suomessa. Lähtökohtaisesti kuitenkin autovero määräytyy kaikille autoille samoilla perusteilla.
Ja toki suomalaiset kärsivät autoverosta. Pattitilanteessa oleva valtio ei kuitenkaan uskalla tehdä autoverolle mitään.
Viime vuoden uusien autojen myyntimäärä oli surkea. Ruotsissa myytiin yli kolme kertaa enemmän uusia autoja kuin Suomessa, vaikka asukkaita on vain tuplaten enemmän.
Et vastannut huutoosi ▫️, "kannetaan enemmän veroa kuin mitä vastaavissa Suomi-autoissa on jäljellä" mistä tiedä paljon autoveroa on jäljellä. Turha tähän on ruotsin tilastoja vetää, siihen on monta syytä, miksi siellä elintaso on korkea. Suomessa pyritään vähentämään päästöjä ja autokannan lisäys on huono vaihtoehto.
Autoveron poisto lisäisi käytettyjen tuontia entisestään, ja varmaan vähiten pienempipäästöisiä.
Autoveron palautusta saa jos rekisteröi alle 10-vuotiaan autonsa ulkomaille.
Autoveron poisto helpottaisi kotimaan kauppaa, usein kun myy samaan aikaan nykyisen ajokkinsa sinne autokauppaan, ja samalla saa sieltä osamaksurahoituksen.
Tuontiautojen verotuspäätöksiä joulukuulta 2019. Viimeisessä sarakkeessa on autoveron määrä.
Tesloja tuotu 16 kpl joulukuussa 2019.
https://www.vero.fi/contentassets/f3326d05d3954bed9c1686a17917754d/joulukuu-2019-autot.pdf
Tarttis varmaan muutamapinna lisätä päästöperusteveroja ja polttoaineveroja, kun maksuhalukkuutta näyttää olevan, niin ei tarvitse ottaa niin paljon sitä valtionvelkaa.
Edustatko tässä SDP:tä (KePua, Vihreitä, Rkp:tä tai vasemmistoliittoa), vai onko tämä omasta ajatusriihestäsi lähtöisin?
Oppositio ei käsitykseni mukaan lisäisi velanottoa, vaan pyrkisi tasapainottamaan menopuolelta.
Niin, ja mitäs se oppositio on tehnyt kun on päässyt valtaan, puoluekannasta riippumatta.
Tai kun autoa verotetaan tuotaessa, mutta veroa ei palauteta vietäessä.
Tai kun määräaikaisella sopimuksella liisattavaa autoa rekisteröitäessä peritään sopimuskauden sijasta koko käyttöiän vero.
Tai kun veroa peritään autoista, jollaisista ei aiemmin Suomeen tuotaessa ole peritty veroa.
Tai kun yksi maahantuoja saa omalla katteellaan asettaa kaupan esteitä muillekin toimijoille.
JUURI NYT
Bensiinistä saattaa joutua pulittamaan elokuussa jopa 1,75 euroa litralta – dieseliä taas tullaan rankaisemaan bensaakin suuremmalla lisäverolla
Hyvä homma. Saa ajaa tikkari + vähän päälle myös työmatkat.
Korotusten vaikutukset päästöihin lienevät kuitenkin marginaalisia, sillä Traficomin tekemän tutkimuksen mukaan yksityisautoilu alkaisi vähentyä vasta, jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän.
Eikö joku voisi tehdä aloitteen kansalaisaloitteisiin polttoaineiden korotuksesta 2,26 euroa litralta saataisiin vähän painetta poliitikoihin.
Tämä animaatio näyttää, kuinka ilmasto lämpenee edelleen – Suomalaistutkija teki päivitetyn version huomiota herättäneestä videostaan
https://yle.fi/uutiset/3-11161116
Jopa yli miljardin eläimen pelätään kuolleen Australian paloissa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tilanne-vain-pahenee-jopa-yli-miljardin-elaimen-pelataan-kuolleen-australian-paloissa-tama-sydantasarkeva-menetys-pitaa-sisallaan-tuhansia-arvokkaita-koaloja/7683508#gs.sk03g1
Australialaisten piina jatkuu: Sadat tuhannet mätänevät kalat täyttivät joen
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/australialaisten-piina-jatkuu-sadat-tuhannet-matanevat-kalat-tayttivat-joen-loyhka-on-karmea-ja-vesi-on-kuin-ruskeaa-monjaa/7694838#gs.sk3ra0
Jääkaudesta on aikaa, minne se otsoonikerros haihtunut.
Oliko ne kengurut, koalat ja kalat potentiaalisia asiakkaita saksalaisille premium-autoille Suomessa, vai miten nämä liittyvät otsikon aiheeseen?
Yritin saada tolkkua siitä mitä Mersun GLC maksaisi haluamillani varusteilla, mutta en onnistu. *tustako minä tiedän esimerkiksi mikä on "P65 Etuistuinten mukavuuspaketti", kun ei sitä ainakaan hinnasto selitä.
Äkkiseltään Toyota RAV4 PHEV ja MB GLC EQ Power maksaa about saman, mikä noin yleisen elämänkokemuksen perusteella on epätodennäköistä. Toyotan hinnastosta saa tolkun, Mersun ei.
Pitäkää tunkkinne (saattaa sisältyä tai olla sisältymättä B51 Tirefit-renkaanpaikkaussarjaan)
Pohdin muutenkin tätä auton ostamisen päätöksentekoa. Olen tietävinäni autoista jotain, teen excelissä vertailua johon kokoan hintoja, varusteita ja ominaisuuksia, käyn koeistumassa ja ehkä ajamassakin. Mutta silti valinta johtaa käytännössä aina siihen mistä on jo ennen näitä vertailuja tullut "mä haluun"-fiilis. Harvemmin, jos koskaan, mieli muuttuu koeajolla. Jotain hard stoppeja voi toki tulla, yleensä hinta (varusteltuna), mutta pääasiassa halun kohde on ollut realistinen ja siksi tullut myös (työsuhdeautoksi) hankittua.