@Ruuhkamies kirjoitti:
lämmitys käynnistyy automaattisesti, jos on vaarana, että kylmyys käy akustolle vaaralliseksi. Tuo lämmityksen laukaiseva raja on kuitenkin muistaakseni hyvin alhainen, jotain luokkaa alle -20 astetta. Ja nyt puhutaan siis akuston, ei ilman, lämpötilasta.
Juuri tästä kyselin. En näe tätä sähköauton hankinnan esteeksi, mutta uteliaana halusin ymmärtää mistä on kyse?
Teslassa "vampire drain" (=akkujen tyhjeneminen parkissa) on jotain 1-2%-yksikköä per vuorokausi, eli tuollainen kahden viikon parkki veisi noin 15-30%-yksikön verran. Virtaa kuluu myös siihen, ettei auto ole täysin unessa, vaan suorittaa joitain toimintoja, esim netin yli.
Kontrollerien virrankulutus nukutettuna putoaa milliampeerilokkaan, mutta langaton kommunikointi ja muut hereillä pidettävät järjestelmät tietenkin kuluttavat selvästi enemmän, mutta niidenkään hukkalämmöllä ei akkuja pidetä lämpimänä.
Mutta paljonkohan se vampyyri purkaa akkua vaikkapa -20 asteen pakkasessa?
Esim. kommunikointi ei varmaankaan autoissa ole koko aikaa hereillä, vaan auto heräilee aika ajoin kyselemään, onko postia tullut. Minun on muutaman kerran pitänyt vaihtaa paluulentoa ja siksi asettaa pysäköintilämmitys uuteen aikaan, jolloin serveriltä on tullut tieto, että auto ei vastaa juuri nyt, mutta asetus on sitten kuitenkin vaihtunut.
Ongelmaa ei varmaan ole ollenkaan, jos jättää auton uinumaan piuhan perään, vaikka vain suko-töpselillä. Esim. lentokentällä tai kotona.
@HybridRules kirjoitti:
Ongelmaa ei varmaan ole ollenkaan, jos jättää auton uinumaan piuhan perään, vaikka vain suko-töpselillä. Esim. lentokentällä tai kotona.
Kuten jo sanottu, ongelmaa ei ollut koko kysymystä esittäessäni, mutta uteliasta kiinnostaisi yhä tietää paljonko sukosta virtaa tehoa autoon täydellä akulla -20 asteessa?
@HybridRules kirjoitti:
Ongelmaa ei varmaan ole ollenkaan, jos jättää auton uinumaan piuhan perään, vaikka vain suko-töpselillä. Esim. lentokentällä tai kotona.
Kuten jo sanottu, ongelmaa ei ollut koko kysymystä esittäessäni, mutta uteliasta kiinnostaisi yhä tietää paljonko sukosta virtaa tehoa autoon täydellä akulla -20 asteessa?
Mistä tämä puhe itsestään lämpenevistä akuista juontaa juurensa? Ymmärtääkseni lämmitys tapahtuu vain tarvittaessa ennen lataamista tai liikkeelle lähteä. Silloin kun tehoa sähköautoon virtaa, niin suko on se rajoittava tekijä ja sen tehonkeston mukaan mennään eli liikutaan jossain 2-3,6 kilowatin alueella.
Viekö tosiaan ajon jälkeen muutaman tunnin kuluttua täyteen varautunut akku seuraavat 2 viikkoa pakkaseen pysäköitynä jatkuvasti virtaa niin paljon kuin sulake kestää?
Kuulostaa yllättävältä? Olisin odottanut tehonkulutuksen laskevan dramaattisesti akun varauduttua täyteen, vaikka akkua pidetäänkin pakkasella sulana sen vaurioitumisen estämiseksi?
@740 GLE kirjoitti:
Viekö tosiaan ajon jälkeen muutaman tunnin kuluttua täyteen varautunut akku seuraavat 2 viikkoa pakkaseen pysäköitynä jatkuvasti virtaa niin paljon kuin sulake kestää?
Kuulostaa yllättävältä? Olisin odottanut tehonkulutuksen laskevan dramaattisesti akun varauduttua täyteen, vaikka akkua pidetäänkin pakkasella sulana sen vaurioitumisen estämiseksi?
No ei täyteen akkuun mitään virtaa ennen kuin laitetaan auton lämmitys päälle ennen liikkeelle lähtöä. Tarkoitin sitä, että aina silloin, kun joko ladataan akkua tai lämmitetään auto, sukon rajat tulevat vastaan ensimmäisenä. Miten se akku vaurioituu pakkasilla? Tuossa hybridissäni ei ole mitään akun lämmitintä, enkä ole havainnut mitään vaurioita ainakaan kolmekympin pakkasilla.
Esim. kommunikointi ei varmaankaan autoissa ole koko aikaa hereillä, vaan auto heräilee aika ajoin kyselemään, onko postia tullut. Minun on muutaman kerran pitänyt vaihtaa paluulentoa ja siksi asettaa pysäköintilämmitys uuteen aikaan, jolloin serveriltä on tullut tieto, että auto ei vastaa juuri nyt, mutta asetus on sitten kuitenkin vaihtunut.
Ongelmaa ei varmaan ole ollenkaan, jos jättää auton uinumaan piuhan perään, vaikka vain suko-töpselillä. Esim. lentokentällä tai kotona.
Kuten jo sanottu, ongelmaa ei ollut koko kysymystä esittäessäni, mutta uteliasta kiinnostaisi yhä tietää paljonko sukosta virtaa tehoa autoon täydellä akulla -20 asteessa?
En ole löytänyt tähän yksiselitteistä vastausta, jatkan etsintöjä.
Mistä tämä puhe itsestään lämpenevistä akuista juontaa juurensa? Ymmärtääkseni lämmitys tapahtuu vain tarvittaessa ennen lataamista tai liikkeelle lähteä. Silloin kun tehoa sähköautoon virtaa, niin suko on se rajoittava tekijä ja sen tehonkeston mukaan mennään eli liikutaan jossain 2-3,6 kilowatin alueella.
Viekö tosiaan ajon jälkeen muutaman tunnin kuluttua täyteen varautunut akku seuraavat 2 viikkoa pakkaseen pysäköitynä jatkuvasti virtaa niin paljon kuin sulake kestää?
Kuulostaa yllättävältä? Olisin odottanut tehonkulutuksen laskevan dramaattisesti akun varauduttua täyteen, vaikka akkua pidetäänkin pakkasella sulana sen vaurioitumisen estämiseksi?
No ei täyteen akkuun mitään virtaa ennen kuin laitetaan auton lämmitys päälle ennen liikkeelle lähtöä. Tarkoitin sitä, että aina silloin, kun joko ladataan akkua tai lämmitetään auto, sukon rajat tulevat vastaan ensimmäisenä. Miten se akku vaurioituu pakkasilla? Tuossa hybridissäni ei ole mitään akun lämmitintä, enkä ole havainnut mitään vaurioita ainakaan kolmekympin pakkasilla.