Miten Mersun mitattu voi melu olla yli kaksinkertainen (4 dB) verrattuna samassa numerossa olleisiin parhaisiin pieniin katumaastureihin ? Oliko radio jäänyt soimaan mittausten ajaksi ? Jotain ongelmia on autossa tai mittauksissa. Joskin Mersun tekstissä todetaan että melu on kuuluvaa ....
Näitä testejähän tehdään jopa pelkän kuuloaistin turvin joten tulokset saattavat olla sitten mitä sattuu!
Aistin varassa tehty päätelmä on vähän sama juttu kuin voimakkailla makuasioilla/mieltymyksillä ladattu päätelmä testin/vertailun voittaneen auton erinomaisuudesta. Usein näissä vertailujen lopputuloksissa on marginaalinen piste-ero. Tästä huolimatta voittajalle lohkaistaan ylitsevuotavat kehut ominaisuuksista ja kaikesta muusta mihin makuasiat/mieltymykset antavat omat mausteensa. Testien ja vertailujen päätteeksi olisi mukava tietää millä arvoisat testaajat työn ulkopuolella ajavat omat ajonsa. Useimmilla autotoimittajilla nämä mieltymykset tulevat voimakkaimmin esiin yksittäisten autojen koeajoissa, tyyliin siinä autossa tämä on toteutettu paremmin. Puolueetonta arviota uusista autoista lukee mielellään, näin ei tosin aina ole ja jutun kerronta nojaa liikaa omiin mieltymyksiin ja se ikävä kyllä näkyy ja kuuluu.
Näköjään GLB:ssä on semmoinen varustelu kuin offroad-ohjelma.
Kopsaus (turvallisuus)
Offroad-ohjelma
DSR
Ajoavustinpaketti
DSR = downhill speed regulation eli alamäkiavustin
Miten voi? No tietenkin voi! Toisissa on vaan parempi äänieristys. Sitä paitsi vasta 10 dB ero kuulostaa kaksinkertaiselta.
Taitaa renkailla olla jonkinlainen rooli tässä. Mersussa on isommat renkaat, jotka lienevät vielä enemmän tai vähemmän meluavaa sorttia. Karkealla asfaltilla renkaiden erot kasvavat. Vertailunkin meluisin ja isorenkaisin olivat sama auto.
Täytyypä käydä koeajolla.
Koeautossa näyttää olleen alla Pirellin Scorpion Verde, 18 tuumaa ja 55 profiililla. Rengas on minulle outo, mutta koosta ja profiilista ei pitäisi meluongelmia seurata.
Etkö sitten renkaiden leveyttä huomannut katsoa?
Kyllä huomasin. Ihan normileveys.