Katumaastureiden laatututkimuksessa Britanniassa
Epäluotettavimman katumaasturin tittelin "nappasi" BMW X6. Hinnakas saksalaismaasturi oli kaikilla osa-alueilla kehno, ja keskimääräiset korjauskustannukset (2 071 euroa) tutkijoiden mielestä kohtuuttomat.
Tutkimukseen on kerätty tiedot peräti 750 000 katumaasturin omistajan kokemuksista.
Kuluttajien tyytyväisyys ja raportit oman auton vioista ovat vain osa Warrantywisen tutkimusta. Yhtiö on myös selvittänyt eri maasturimallien korjausten kustannukset ja korjauksiin kuluneet ajat. Sen jälkeen yhtiö on pisteyttänyt mallikohtaiset tiedot ottaen ensin huomioon autojen ajomäärät ja iän.
Tutkimus kuulostaa huolellisesti tehdyltä. Yleensä erilaisissa luotettavuusvertailuissa otos on 20 000–50 000 autoa.
Tässäkin tutkimuksessa on silti muistettava, etteivät tulokset ole yksi yhteen siirrettävissä suomalaisiin oloihin. Tosin brittien keskimääräinen ajosuorite ja jopa olosuhteet ovat melko lähellä suomalaisia.
Niin tai näin, seuraavassa Warrantywisen tutkimuksen helmet ja pohjasakka.
Korkeimmat laatupisteet sai Renault Kadjar. Ranskalaismaasturin asiakastyytyväisyys oli korkea, keskimääräiset korjauskustannukset (386 euroa) hallinnassa ja korjaamokäyntejä vähän.
Korjauskustannukset ovat kalliiden autojen arkea, esimerkiksi ilmajousitus on kallis korjata jos osuu kohdalle. Topin otsikkoon vetämän merkin (mallin) ohella epäluotettavimpien listalla olivat Mercedes-Benz GL, Porsche Cayenne, Range Rover Sport ja Chevrolet Captiva. Yllätyksellistä no ei sentään, kalliit autot ovat hieman kalliimpia huoltaa sekä korjata. Korjauskustannusten huippuja haettaessa lista on hieman toisenlainen mutta ymmärrettävä sekin.
Topi tiesitkö että Audi A8:n ilmajousituksen korjauskustannukset ovat noin 10 000 euroa. Ajattelin että vannoutunut Audimies saattaa olla jyvällä myös oman merkkinsä korjauskustannuksista ja tyyppivioista. Oliko otsikko tarkoitushakuinen tiettyyn merkkiin suunnattu, kyllä se oli kun ottaa huomioon mistä osoitteesta se tuli.
Voi pientä- Se bemu nyt vaan oli copy/pasten uhri kun maalailin suoraan artikkelista kuten huomaat.
Ei minulla ole ikinä ollut mitään tiettyä automerkkiä, vaan täälläkin olen puhunut useista laadukkaista autoista.
Ei täällä mitään pientä ole. Topi taisi mennä suoraan ihon alle. Kunhan jauhat potaskaa siihen olet kyllä pätevä mutta tämä tästä. Jatka vain samaan malliin ja ota yleisösi olet ilmeisesti ansioituneita Suomi24 kasvatteja. Muutama uusi nimimerkki haiskahtaa vahvasti olevan täällä pelkästään trollaamassa.
Ja jos rypee pelkästään negatiivisissa tunnelmissa on syytä tuulettaa hieman ettei pää kipeydy enempää.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/14a-2020/tm-ajettua-bmw-x6-m-competition-lentava-panssarivaunu/
Ilmajousitus oli tärkein syy, jonka vuoksi ostin nykyisen autoni rautajousisena sedanina enkä farkkuna, jossa on takana ilmajouset vakiona.
Se oli silloin, nyt on nyt. Laadukkaat Arnottin korvaavat osat ovat nykyään saatavissa yleisimpiin Euromerkkeihinkin, joten ilmajousia on tänään enää turha pelätä. Sen välttelemäni tonnin nurkkaa kohden 200.000 km välein maksavan jousipaljeparin hinta on tänään suunnilleen tavallisen farkku-Volvon (V70) YHDEN nivomatic iskunvaimentimen tasolla. Myös Audi A8 ilmajousia niin eteen kuin taaksekin näyttää olevan tarjolla satasilla per kappale.
Minä käännän takkini niin päin, että isoissa autoissa ja etenkään isoissa farkuissa ja katumaastureissa ei ole enää mitään perustelua käyttää rautajousia. Koska isoon autoon kuitenkin jossain vaiheessa ladataan iso kuorma, on ilmajousitus mielestäni selkeästi paras tasonsäätömekanismi pitämään välillä yksin, välillä kuorman kanssa ajettava tilava auto ryhdissään Citroenin luovuttua Hydractivesta.
Halpoihin hinnalla myytäviin pikkuautoihin rautajouset sen sijaan sopivat kustannustehokkaana yksinkertaisena ratkaisuna hyvin, kun kuormaakaan ei kyytiin mahdu paljoa.
Oikeastaan halusin mielipiteitä Englantilaisten autotestien voittajista vaikuttamatta etukäteen mielipiteisiin vaan unohdin ttestin täysin.
Olen miettinyt Englantilaisten testien voittajia, jotka yleensä Ranskalaisia niin nyt kuin aiemmin tänä keväänäkin englantilaisten kyselyissä oli Ranskalaiset autot voittajina ja vielä sellaiset, joita täällä ei oikein arvosteta. Nythän oli ensimmäinen poikkeus kun Skodan Octavia farkku valittiin Englannin parhaaksi perheautoksi vaikka Skodaa ei aiemmin ole listoilla juuri näkynyt.
Mietiskelin siis onko Englantilaisilla vielä kaunoja toisesta maailmansodasta Saksalaisia vastaan vai miestä Ranskalaisten autojen suosio heillä kertoo. Itse en ikinä automyyjän aikana innostunut kun vaihdossa tarjottiin ranskalaista varsinkaan rellua vaikka olen Citroeniä uutenakin joskus myynyt.
Autotestien voittajat ja katumaastureiden laatututkimukset Britanniassa, ovatkin helposti yhteensovitettavissa. Haiskahtaa selittelyltä, tajusit varmaan jo että aloituksesi oli huono. Selittelet sitä edelleen hyvin heikolla menestyksellä.
Vastauksista päätellen se on kyllä ollut ihan joku muu kuin Topi27, kenen ihon alle tämäkin juttu on mennyt.
"Epäluotettavimman katumaasturin tittelin "nappasi" BMW X6. Hinnakas saksalaismaasturi oli kaikilla osa-alueilla kehno, ja keskimääräiset korjauskustannukset (2 071 euroa) tutkijoiden mielestä kohtuuttomat. Tutkimukseen on kerätty tiedot peräti 750 000 katumaasturin omistajan kokemuksista."
Mikä tässä on nyt niin vaikea ymmärtää? Renault Kadjar = Qashqai, ja varmasti luotettava mukamaasturi yksinkertaisella datsun-toteutuksella.
X6 on taas ylipainoinen, liian isoilla ja alustaa kuluttavilla pyörillä varustettu ajan tuote, joka vastaa lähinnä venäläiseen, kiinalaiseen tai Lähi-Idän öljymaiden kysyntään. Sama ongelma on vaikka mersun tai Audin saman luokan tuotoksilla.
Jostain syystä nämä rumilukset ovat jatkuvasti luotettavuustilastojen häntäpäässä. Ihme juttu.
En pitänyt aloituksesta se oli mielestäni provosoiva ja yhtä merkkiä/mallia halveeraava. Tikun nokkaan nostettiin vain yksi malli vaikka samassa lauseessa olivat myös nämä merkit/mallit Mercedes-Benz GL, Porsche Cayenne, Range Rover Sport ja Chevrolet Captiva.
Ovatko nuo 2071€:n korjauskustannukset koko auton iältä? (Itse satun omistamaan nimeltä mainitsemattoman auton, jonka korjauskustannukset ovat 14 vuoden ajalta olleet 95€, kun laskuista jätetään pois palaneet polttimot, loppuunkuluneet renkaat ja pyyhkijän sulat sekä tietenkin huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot. Ainut pettänyt osa oli akku joka lopetti kerralla toimintansa 7 vuotiaana. Valmistajalle on koitunut enemmän korjauskustannuksia sillä auto on saanut aikanaan "takaisinkutsun". Seuraava korjaus tullee olemaan etujarrupalojen vaihto - ovat nimittäin aika ohkaiset jo.)
Kyseessä on jatkettua takuuta tarjoavalle firmalle ilmoitetun yksittäisen korjauksen keskimääräinen hinta.
Brittiläinen liikenne ja arvostukset poikkeavat meikäläisestä, mikä aiheuttaa eron samastakin mittausdatasta saatavaan paremmuusjärjestykseen. En nähnyt mitään valoa siinä, että vaikkapa VW Golf oli kalliimpi kuin Jetta samoilla varusteilla ja olisiko ollut Vauxhall Novan (=Opel Corsa) osalta sama tilanne? Ymmärtämättömälle ulkomaalaiselle selitettiin TÄYSIN LUONNOLLINEN asia, että urheilullisempi töpöperäinen liftback on TIETENKIN sadania kalliimpi.
Eteläisen Englannin liikenne on niin tukkoista ja pysäköintipaikat kortilla, että pieni koko on tavaratilaa tärkeämpää taviksille, joiden kartanon pihalla ei ole Jaguarin tai Bentleyn parkkipaikkaa. Naapurit eivät lakanneet kauhistelemasta, miten vaimonikin jaksaa ja osaa pyöritellä Seittenneliskanttisen kokoista laivaa tavallisen rahvaan asuinalueen ahtailla parkkipaikoilla.
Maaseudulla tiet dual carriagewayn ulkopuolella ovat Juha Kankkusen mukaan "typical English Mickey Mouse roads", joilla yleinen ajotapa on pyrkivä. Vakionopeussäätimellä ei tee mitään, koska ajaminen on jatkuvaa kiihdyttämistä ja jarruttamista. Kapeikoissa väistämisvelvollisuus määräytyy demokratian ja kohteliaisuuden eikä liikennesääntöjen mukaan ja koko saari on liikenneympyröiden luvattu maa. Liikenneympyrä on tukkoisella tiesuudella hyvä ohituspaikka.
Näillä asetuksilla olisi melkoinen ihme, jos auton valinnan arvostukset olisivat samat kuin pohjanmaalla.
Ja kyllä, natsiviha ja epäluulo jatkuu, mutta se ei estä heitä ihailemasta saksalaisvaunuja. Ne ihailtavat saksalaisautot ovat vaan liian suuria ja kömpelöitä luokkayhteiskunnan alimmille askelmille.
👍 😀 🚗