Uudenlainen rengastesti

13 kommenttia
muokattu 14.11.2020 18:33

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

Kitkarengas näköjään voi voittaa sopivissa olosuhteissa nastarenkaan jopa jäällä ja kesärengas talvirenkaan sopivissa talviolosuhteissa.

  1
  • Hyvä linkki tuo. Joskus kuulee jonkun kertovan että hän selviäisi kesärenkaillakin talviolosuhteissa, mutta se taitaa olla vain osoitus siitä että mielipiteenvapaus on voimassa, ei sitä että jokaisen mielipiteellä olisi merkitystä.

    Ohessa minun mielestäni mielenkiintoinen Nokian keski-eurooppa, kitka, ja nastarenkaiden testivideo Tyre Reviewsin vertailemana. Harvemmin (minun kohdallani ei koskaan) tulee ajettua järven jäällä, mutta jos haluaa löytää maksimaalisen suorituskykyeron, niin sieltä se löytyy.

    Testikuljettaja hämmästyy sitä miten iso pitoero keski-eurooppakitkan ja pohjoismaisen kitkan välillä on vaikka kuvio on melkein sama. Toisaalta hän hämmästelee myös sitä miten pieni ero kierrosajassa on kun pohjoismaiseen renkaaseen laitetaan 760 (seitsemänsataakuusikymmentä) nastaa parantamaan pitoa. Se mitä tässä ei näytetä on ajo märällä tai märäksi suolatulla asfaltilla missä keskieurooppakitka on parempi (mikä tarkoittaa sitä että pohjoismainen kitkarengas ei ole talviominaisuuspainotteisena fiksu kesärenkaaksi).

    Selasin äskettäin ruotsalaisen autolehden Teknikens Världin talvirengastestin. Pisteet oli jaettu paremmuusjärjestyksessä, eli ei ollut erillistä nasta/kitka/keskieurooppa-vertailua, vaan vertailussa oli talvirenkaat joita myydään kuluttajille. Talvirengastestin voitti Goodyearin kitkarengas. Tuotevertailun lisäksi oli toimituksen pohdintaa siitä kenen kannattaa valita kitka, kenen nasta, ja kenelle keskieurooppakitka sopii paremmin.

    Nyt kun talvirengaspakko on muuttunut, niin kitkarenkaan edut korostuvat. Ne voi laittaa alle hyvissä ajoin, jo kauan ennen kuin niitä järvenjää-olosuhteita esiintyy, ja pitää alla kunnes takatalvea ei enää esiinny - käytännössä uuden lain myötä on rengasvalinnan osalta oltava varma siitä että maaliskuussa ei enää sataisi lunta.

    • Kirjoitin tämän naapureiden innoittamana, koska joidenkin autojen nastarenkaan ääni kuuluu hämmästyttävän kovana liikennemeluna. Toiset eivät rapistele ihan yhtä äänekkäästi, mutta sitä en osaa sanoa mikä merkitys on kuluneisuudella tai renkaan valmistajalla, ja onko niissä hiljaisemmissa nastarenkaissa oletuksen mukaista pitoa järvenjää-ajossa.
      
  • muokattu 24.11.2020 15:19

    @Karrette kirjoitti:
    Nyt kun talvirengaspakko on muuttunut, niin kitkarenkaan edut korostuvat. Ne voi laittaa alle hyvissä ajoin, jo kauan ennen kuin niitä järvenjää-olosuhteita esiintyy, ja pitää alla kunnes takatalvea ei enää esiinny - käytännössä uuden lain myötä on rengasvalinnan osalta oltava varma siitä että maaliskuussa ei enää sataisi lunta.

    En kokenut uuden lain vaikuttavan millään muulla tavoin, paitsi kuljettajan vastuuta korostettaessa nyt ei tarvitse enää selitellä kenellekään. Talvirenkaat (nastoin tai ilman) voi vaihtaa alle silloin kun niitä kokee tarvitsevansa. Huhtikuussa sataa lunta kuten aina ennenkin. Rengasvalinta on kuljettajan vastuulla, kuten ennenkin. Renkaat on edelleen helpompi vaihtaa itse lämpimässä hyvin valaistussa tallissa hallinosturilla kuin soitella ympäri kyliä ja jonottaa muiden kanssa milloin rengasmonttööri ehtisi hoitaa homman silloin kun minulle ei sopisi. Ja tietenkin myös kitkarenkaan edut ovat aivan samat kuin ennenkin.

    onko niissä hiljaisemmissa nastarenkaissa oletuksen mukaista pitoa järvenjää-ajossa.

    Ajaako joku toissa syksynä ostettujen renkaiden oletuspidolla?

      
  • muokattu 24.11.2020 15:32

    Kyselin jo toisessa keskustelussa mielenkiintoisen kitkarenkaan ajettavuusarvostelun perään ja nyt näyttää siltä, etten enää olekaan tällä planeetalla aivan yksin mielipiteineni. Kitkarengaskuskeilta ei saa ulos järkevää arviointia kitkarenkaan toiminnasta liukkaalla, mutta onneksi TM on huomannut saman ilmiön kuin minäkin. Uusin testi näyttää kertovan, että kitkarengaskokeiluni oli muutaman vuoden liian aikainen ja joudun tekemään uuden kokeilun muutaman vuoden kuluttua:

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17b-2020/tm-vertailu-talvirenkaat-kitkarenkaiden-vastaisku/

    Kysehän on siitä, että perinteiset kitkarenkaat luistavat väärin, eikä se ole mikään mielipidekysymys:

    • "Nasta- ja kitkarenkaiden merkittävin ero jäisellä tiellä on se, että ääritilanteessa ja pidon menetyksen jälkeen nastat antavat edelleen apua ohjautuvuuteen, eikä hallittavuus koskaan romahda täysin nollaan."

    Tätä yllättävän harvojen tuntemaa nasterenkaan selkeää etua seuraa kuitenkin uusien kitkarenkaiden käyttäytymisestä havainto, joka saa minut jo odottamaan mielenkiinnolla seuraavaa kitkarengaskokeiluani. Olen TM:n arviosta tämän kehityssuunnan eduista täysin samaa mieltä:

    • "Nyt parhaat kitkarenkaat pystyvät jo samaan. Eivät yhtä hyvin, mutta paremmin kuin takavuosien kitkarenkaat. Kehityssuunta on erinomainen."
      
  • Minä ajan päivittäin sekä kitkoilla että nastoilla enkä ole huomannut "vääränlaista" luistoa. Silloin kun kitkoilla on he...tin liukasta, on nastoillakin todella liukasta. Jos nastat lisäävätkin pitoa jääkeleillä, niin kitkat lisäävät turvallisuutta olemalla hiljaisemmat ja siten ne väsyttävät kuskia vähemmän pidemmillä matkoilla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kyselin jo toisessa keskustelussa mielenkiintoisen kitkarenkaan ajettavuusarvostelun perään ja nyt näyttää siltä, etten enää olekaan tällä planeetalla aivan yksin mielipiteineni. Kitkarengaskuskeilta ei saa ulos järkevää arviointia kitkarenkaan toiminnasta liukkaalla, mutta onneksi TM on huomannut saman ilmiön kuin minäkin. Uusin testi näyttää kertovan, että kitkarengaskokeiluni oli muutaman vuoden liian aikainen ja joudun tekemään uuden kokeilun muutaman vuoden kuluttua:

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17b-2020/tm-vertailu-talvirenkaat-kitkarenkaiden-vastaisku/

    Kysehän on siitä, että perinteiset kitkarenkaat luistavat väärin, eikä se ole mikään mielipidekysymys:

    • "Nasta- ja kitkarenkaiden merkittävin ero jäisellä tiellä on se, että ääritilanteessa ja pidon menetyksen jälkeen nastat antavat edelleen apua ohjautuvuuteen, eikä hallittavuus koskaan romahda täysin nollaan."

    Tätä yllättävän harvojen tuntemaa nasterenkaan selkeää etua seuraa kuitenkin uusien kitkarenkaiden käyttäytymisestä havainto, joka saa minut jo odottamaan mielenkiinnolla seuraavaa kitkarengaskokeiluani. Olen TM:n arviosta tämän kehityssuunnan eduista täysin samaa mieltä:

    • "Nyt parhaat kitkarenkaat pystyvät jo samaan. Eivät yhtä hyvin, mutta paremmin kuin takavuosien kitkarenkaat. Kehityssuunta on erinomainen."

    Sinähän kerroit ajaneesi yhden talven (vai oliko vain osan talvea) Continentalin Viking 7 (oliko viime- vai edellinen talvi?), mutta vaihdoit pois, kun ei jäällä toiminut. Minusta TM:n testi antaa ihan hyvän arvosanan ao. renkaalle myös jäällä ajossa ja se kuuluisa pidon raja jääajossa on pehmeä.

    Minulla oli edellisessä autossa Viking 7 ja sellaiset on nytkin alla. Ei tosin ole kokemusta jäällä ajamisesta, mitä nyt viime talvena jossain risteyksessä luisti vähän.

    "Takavuodet", joista TM mainitsee, minä ymmärrän olevan paljon kauempana takana kuin 1-2 vuotta.

    Alatko siis jo "lämmetä" kitkarenkaille testitulosten perusteella?

      
  • Pääkaupunkiseudulla on satanut lunta, ja se suli pois. Vanhan tieliikenneasetuksen mukaan oli sallittua ajaa marraskuussa kesärenkailla, mutta nykyisen aikana oli voimassa ajokielto jos alla on kesärenkaat ja sataa lunta, tai maassa on lunta, tai tiellä on riitettä, eli talvisen oloinen keli. Kuten Ruotsissa on sääntö.

    En osaa sanoa noista nastojen edusta, että onko niitä vaiko ei. Haitat tunnistan helposti, urille kuluneet karkeat eli meluisat asfalttitiet, kulumisen tuottama pöly tai kostealla kelillä lika, sekä nasta-autojen tuottama kovempi tai joskus kova liikennemelu.Vaihdoin nastat pois syksyllä 2011, ja autonvaihdon yhteydessä käytetyn auton alla tuli (tammikuu 2013) Hakkapeliitta 5:t (enemmistössä vaihtoautoja on nuo melurenkaat alla). Vaihdoin ne viikon käytön jälkeen pois kun en keksinyt mikä niiden etu voisi olla, mutta haitat kuuli selkeästi heti kun auto lähti liikkeelle paljaalla asfaltilla.

    Kun kävin viikonloppuna jaloittelemassa huomasin yhdessä autossa Hakkapeliitta 2:t, ja useammassa oli Hakkapeliitta 4:t (vuonna 2006 tuli Hakkapeliitta 5-malli). Noiden vanhojen renkaiden käyttäjät eivät saa kokea enää testivoittopitoa, tosin eipä tuon 15 vuoden ikäiset nastattomat yhtään sen parempia enää ole kun kumi on ominaisuuksiltaan vanhentunut.

    Testeissä voi mitata eroja, joten voi hyvinkin olla että liukkaimmilla keleillä voi nastoilla ajaa, kiihdyttää tai jarruttaa jonkin verran kovempaa ennenkuin ESP, luistonesto tai ABS puuttuu peliin. Toisaalta, talvirenkaiden käyttöaika on lokakuun lopusta huhtikuun alkuun (lähes 6 kuukautta), eikä niitä nasta-jääkelejä ole vielä ollut ensimmäisen kuukauden aikana.

    Ruotsalainen Teknikens Värld-autolehti valitsi parhaaksi talvirenkaaksi Goodyearin kitkarenkaan (jäärata oli karheampi tai pisteiden painotus eli ominaisuuksien arvostus lähes 6 kuukauden käyttöaikana on erilainen), ja suositelluin rengas on minunkin suosikkini. Tällä hetkellä autoissamme on autokaupoista johtuen toisen merkkiset kitkarenkaat, ja niillä pärjää hyvin, vaikka eivät olekaan "minun merkkiset".

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Alatko siis jo "lämmetä" kitkarenkaille testitulosten perusteella?

    Kyllä vain, ja ihan tosimielellä minä ne Continentalin kitkarenkaatkin ostin, vaikka en vielä niistä pitänytkään. Mutta Nokian kitkarenkaan sanallinen arvio kuulostaa varsin lupaavalta. Sattumoisin pääsin myös viime keväällä kitkoista ainakin tällä erää jo luovuttuani talviajokoulutuksessa vertaamaan tuon Nokian kitkarenkaan toimintaa omaan autooni viime talveksi asennettuihin Nokian nastarenkaisiin. Lumiolosuhteissa en havainnut mitään eroa, mikä ei tietenkään yllätä ketään. Ei minulla Contin kitkarenkaastakaan ole mitään pahaa sanottavaa lumella (eikä sulalla, koska minusta talvirenkaan pieni epävakaus sulalla tiellä on täysin hyväksyttävä hinta talvipidosta).

    Pelkät metrit eivät ole valintakriteerini koska kaikkien uusina mitattujen renkaiden metrit heikkenevät kulumisen myötä. Minua kiinnostaa myös se, mitä tapahtuu luiston rajalla ja sen jälkeen. TM toimitus on selvästi havainnut saman ilmiön, koska siitä puhutaan tässä uusimmassa vertailussa. Juuri tällä taustalla tuo kuvaus uusien parhaiden kitkarenkaiden toiminnasta kuulostaakin hyvältä kehitykseltä.

    Ajoin koko talven kitkoilla, jotka vaihdoin pois seuraavaksi talveksi. Koetalveni sattui olemaan poikkeuksellisen haasteellinen, koska työmatkalleni osuvan Pohjantien siltaremonttien vuoksi 60 rajoitettuja jäisen kiiltäväksi kuluvia mutkia toisen kaistan kautta ajettiin koko talvi, eikä betonipossujen välissä ole varaa ylimääräisiin kuvioihin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alatko siis jo "lämmetä" kitkarenkaille testitulosten perusteella?

    Minua kiinnostaa myös se, mitä tapahtuu luiston rajalla ja sen jälkeen. TM toimitus on selvästi havainnut saman ilmiön, koska siitä puhutaan tässä uusimmassa vertailussa.

    Olen ehkä huomannut tuon "luiston rajan jälkeisen" luistamisen kitkoilla siten, että takavetoisella autolla kylki edellä ajettaessa saa olla aika tarkkana ettei tule ajettua liian leveästi. Alkuun ajattelin, että totuttua leveämpi luisto johtuu 50/50 painojakautumasta eli perässä on reilusti painoa siihen edelliseen 70 luvulta olleeseen takavetoautooni nähden. Mutta voihan tosiaankin syy olla myös siinä että nyt on alla kitkat, jotka sitten luistaessaan todella luistavat, ja 80 luvulla oli nastat. 99,9% ajoajasta on ajovakaudenhallinta tietenkin päällä estämässä tahalliset ja tahattomat kylki edellä ajamiset. Mutta aika hyvin on vielä kuitenkin selkärangassa tuo takavetoisella ajo, sillä silloin oli melkeinpä sääntö, että talvisin auto meni aina kylki edellä mutkissa kun perässä ei ollut sitä painoa eikä pitoa yhtään - halusi tai ei.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alatko siis jo "lämmetä" kitkarenkaille testitulosten perusteella?

    Kyllä vain, ja ihan tosimielellä minä ne Continentalin kitkarenkaatkin ostin, vaikka en vielä niistä pitänytkään. Mutta Nokian kitkarenkaan sanallinen arvio kuulostaa varsin lupaavalta. Sattumoisin pääsin myös viime keväällä kitkoista ainakin tällä erää jo luovuttuani talviajokoulutuksessa vertaamaan tuon Nokian kitkarenkaan toimintaa omaan autooni viime talveksi asennettuihin Nokian nastarenkaisiin. Lumiolosuhteissa en havainnut mitään eroa, mikä ei tietenkään yllätä ketään. Ei minulla Contin kitkarenkaastakaan ole mitään pahaa sanottavaa lumella (eikä sulalla, koska minusta talvirenkaan pieni epävakaus sulalla tiellä on täysin hyväksyttävä hinta talvipidosta).

    Pelkät metrit eivät ole valintakriteerini koska kaikkien uusina mitattujen renkaiden metrit heikkenevät kulumisen myötä. Minua kiinnostaa myös se, mitä tapahtuu luiston rajalla ja sen jälkeen. TM toimitus on selvästi havainnut saman ilmiön, koska siitä puhutaan tässä uusimmassa vertailussa. Juuri tällä taustalla tuo kuvaus uusien parhaiden kitkarenkaiden toiminnasta kuulostaakin hyvältä kehitykseltä.

    Ajoin koko talven kitkoilla, jotka vaihdoin pois seuraavaksi talveksi. Koetalveni sattui olemaan poikkeuksellisen haasteellinen, koska työmatkalleni osuvan Pohjantien siltaremonttien vuoksi 60 rajoitettuja jäisen kiiltäväksi kuluvia mutkia toisen kaistan kautta ajettiin koko talvi, eikä betonipossujen välissä ole varaa ylimääräisiin kuvioihin.

    Minä pohdiskelin Nokian ja Continentalin välillä ja talvirengastestistä yritin löytää viisautta. Pisteytyksessä Nokia rankattiin paremmaksi jääajossa vain kiihdytyksessä yhdellä pisteellä, muuten oli tasapisteet. Päädyin Contiin, koska edelliset oli ja niistä oli hyvät kokemukset hiljaisina ja miellyttävinä ajaa. Kitkat on mukavamman tuntuiset kuin kesärenkaat. Tekisi mieli ajaa sellaisilla ympäri vuoden, mutta ei lukemani perusteella kannata. Aika pienet erot kärkikastin renkailla ja tuskin testivoittajakaan mikään sateentekijä on verrattuna muihin saman tason renkaisiin.

      1
  • Kävin painamassa peukkua sekä Lukijan että HybridRulesin kommenteille, jotka ovat hyvin samoja kuin omanikin. Kävi itselläkin mielessä ajaa kesä sulalla teillä erittäin mukavilla kitkarenkailla, mutta yhden talven ikäisiset myymällä sai vielä hyvän alennuksen uusien nastarenkaiden hinnasta, joten annoin heidän mennä seuraavan kuskin talvikäyttöön.

    Kitkarenkaat lähestyvät ominaisuuksiltaan nastoja trendinomaisesti, joten annan muutaman vuoden kulua ja palaan aiheeseen tunnettujen talvirengasvalmistajien saatua ulos seuraavat mallinsa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

    Kitkarengas näköjään voi voittaa sopivissa olosuhteissa nastarenkaan jopa jäällä ja kesärengas talvirenkaan sopivissa talviolosuhteissa.

    Asut pohjoisemmassa, valintasi lienee oikein. Mutta mikä rengas voitti etelän kelit, täällä lumisinakaan talvina ei ole kuin vettä, sitä on tullut. Ks. Viimeisimmät jarrutukset.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

    Suomi tosiaan on pitkä maa ja vieläpä venyy. Näin aina väitettiin ja hiljalleen ymmärrän.

      
  • Rengas valinta ei välttämättä liity tähän, mutta..Joskus tuntuu kuin opettaisi persuille matikkaa...mahdoton tehtävä. Kuu kun on kuulemma litteä, näin iltalehdissä kerrotaan. Ja vi..n tutkijat, eivät ne tiiä.

      1
  • @Vital kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

    Kitkarengas näköjään voi voittaa sopivissa olosuhteissa nastarenkaan jopa jäällä ja kesärengas talvirenkaan sopivissa talviolosuhteissa.

    Asut pohjoisemmassa, valintasi lienee oikein. Mutta mikä rengas voitti etelän kelit, täällä lumisinakaan talvina ei ole kuin vettä, sitä on tullut. Ks. Viimeisimmät jarrutukset.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

    Suomi tosiaan on pitkä maa ja vieläpä venyy. Näin aina väitettiin ja hiljalleen ymmärrän.

    Mikä valinta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit