Bemari veti ISON herneen nenään

7 kommenttia

Oivoi, BMW – saksalaisvalmistaja provosoitui outoon sanailuun "rumasta uutuusmallista"

BMW oli etukäteen valmistautunut kritiikkiin iX:n ulkomuodosta esimerkiksi YouTube-videoilla. Jostakin syystä yhtiö kuitenkin astui ansaan ja alkoi vastailla sosiaalisessa mediassa melko kärkevästi yksityisten ihmisten mielipiteisiin. BMW GROUP
Timo Nieminen
BMW esitteli viime viikolla täyssähköisen iX:n, joka saapuu Euroopassa jälleenmyyjille reilun vuoden kuluttua. Uutuus on baijerilaisvalmistajalle todella tärkeä. BMW on kuvaillut mallia muun muassa teknologiansa lippulaivaksi.

BMW iX kohtasi verkkosivujen keskusteluissa ja sosiaalisessa mediassa heti rajua kritiikkiä. Etenkin muotoilun tölvimiseen BMW oli osannut valmistautua etukäteen. Yhtiö oli askarrellut useita mainoskampanjoita ja -videoita, joissa se vastasi kritiikkiin automallin muotoilusta.

Mutta ilmeisesti BMW ei ollut ehtinyt miettiä strategiaa esimerkiksi Twitter-keskusteluihin "rumasta autouutuudesta"

BMW vastasi Twitterissä esitettyihin mielipiteisiin tavalla, jonka kuluttajat kokivat loukkaavaksi. Autonvalmistaja epäili, etteivät kritiikkien kirjoittajat ole valmiita muutokseen. Uuden iX:n ulkomuotojen arvostelijoilta puuttuu BMW:n mukaan avoimuutta ja näkemyksellisyyttä.

BMW jopa rohkeni twiiteissään käyttää termiä "OK, Boomer". Se on ilmaus, jota nuoret tapasivat vuosia sitten käyttää englanninkielisessä maailmassa esimerkiksi halveksiessaan ns. suurten ikäluokkien ongelmia uuden teknologian omaksumisessa. Boomereilla tarkoitetaan noin 55–75-vuotiaita.
Jos BMW toivoi, etteivät Boomerit käytä Twitteriä, se ajoi pahasti ojaan. Monet Boomer-ikäluokan kuluttajat kiirehtivät ripittämään BMW:tä siitä, että se solvaa juuri sitä ikäluokkaa, joka on (n)ostanut BMW:n varakkaaksi yhtiöksi. Boomer-vertaus on autonvalmistajalta erikoinen myös siksi, että juuri näillä ikäluokilla on rahaa uusien henkilöautojen ostamiseen.

Kun monissa viesteissä sanottiin BMW iX:n keulamaskin muistuttavan oravaa, saksalaisyhtiön viestintäosasto veti siitäkin herneen nenään ja vastaili kärkevästi. Kun pieniin hiilidioksidipäästöihin pyrkivää automallia verrataan sympaattiseen eläimeen, olisi BMW-viestintä tietenkin voinut vastata vaikkapa veitikkamaisilla kiitoksilla.

Tai olla kokonaan vastaamatta.

Joka tapauksessa BMW:n valitsema viestintästrategia on osoittautunut täysin vääräksi. "Äitis on" -tyyppiset vastaukset kuuluvat paremmin alakoulun välitunnille kuin suuren autonvalmistajan viestinnän ammattilaisille.

https://www.ksml.fi/teemat/3163004

  
  • Ei ole helppoa luoda nahkaa hyvin konservatiivisesta pitkään syrjäytyvän teknologian nimeen vannoneesta brändistä uuden teknologian aallon harjalle.

      
  • muokattu 18.11.2020 09:24

    Toivottavasti suurin osa selviää tästäkin uuden teknologian esiinmarssista kotikonstein turvautumatta mielialalääkitykseen. Trolleilla tuppaa olemaan tarve esiintyä asiantuntijoina vaikka kaikki tieto perustuu ahkeraan googlettamiseen. Keskittykää vaihteeksi asioihin tämän viidennen sukupolven eDrive-sähköautotekniikan osalta. Valmistajan mukaan se on teknisesti hyvin edistyksellinen ja suoraan sanottuna älykkäin auto minkä BMW on valmistanut. Luulisi tästäkin löytyvän jutunjuurta puhtaan potaskan sijaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Valmistajan mukaan se on teknisesti hyvin edistyksellinen ja suoraan sanottuna älykkäin auto minkä BMW on valmistanut. Luulisi tästäkin löytyvän jutunjuurta puhtaan potaskan sijaan.

    Jep. Vähän odotinkin, että olisit nostanut mallin esille jossain langassa. Meinasin itsekin aloittaa tuolla uusien autojen puolella, mutta en sitten jaksanut..

    Virallisia speksejä ei ole vielä ilmoitettu, mutta mitä arvioita niistä on annettu, niin vaikuttaa varsin hyvältä. Akkua on luvattu olevan yli 100 kWh, joka riittää jo moneen tarpeeseen - varsinkin jos luvattu kulutustaso vastaa todellisuutta. Sisustus näyttää kuvien perusteella erittäin miellyttävältä ja laadukkaalta. Ulkoasu on tosiaan.. mielipiteitä jakava, enkä itsekään siihen ihan lämpene, suurimpana(!) asiana nuo valtavat munuaiset, jotka on toki jo nähty muissakin Bemarin uutuuksissa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Valmistajan mukaan se on teknisesti hyvin edistyksellinen ja suoraan sanottuna älykkäin auto minkä BMW on valmistanut. Luulisi tästäkin löytyvän jutunjuurta puhtaan potaskan sijaan.

    Jep. Vähän odotinkin, että olisit nostanut mallin esille jossain langassa. Meinasin itsekin aloittaa tuolla uusien autojen puolella, mutta en sitten jaksanut..

    Virallisia speksejä ei ole vielä ilmoitettu, mutta mitä arvioita niistä on annettu, niin vaikuttaa varsin hyvältä. Akkua on luvattu olevan yli 100 kWh, joka riittää jo moneen tarpeeseen - varsinkin jos luvattu kulutustaso vastaa todellisuutta. Sisustus näyttää kuvien perusteella erittäin miellyttävältä ja laadukkaalta. Ulkoasu on tosiaan.. mielipiteitä jakava, enkä itsekään siihen ihan lämpene, suurimpana(!) asiana nuo valtavat munuaiset, jotka on toki jo nähty muissakin Bemarin uutuuksissa.

    Mitä sitä ohittamaan sattui sopivasti tämä lanka käteen, missä mollaus oli taas päivän sana.

    BMW iX saattaa kiinnostaa HR:ää onhan tässä ison auton mitat! BMW X5:n kokoinen auto tarjoaa X7:n tilat ja tavaratilan kokoluokka on noin 650 litraa. BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021. Ilmanvastuskerroin 0,25 taitaa olla katumaasturille huippulukema. Tehoja luvataan yli 370 kilowattia (500 hv), riittänee useimmille. Yli 100 kilowattitunnin akkukin on niin suuri, että toimintamatkaa riittää ja lupailujen mukaan WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka yli 600 kilometriä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Valmistajan mukaan se on teknisesti hyvin edistyksellinen ja suoraan sanottuna älykkäin auto minkä BMW on valmistanut. Luulisi tästäkin löytyvän jutunjuurta puhtaan potaskan sijaan.

    Jep. Vähän odotinkin, että olisit nostanut mallin esille jossain langassa. Meinasin itsekin aloittaa tuolla uusien autojen puolella, mutta en sitten jaksanut..

    Virallisia speksejä ei ole vielä ilmoitettu, mutta mitä arvioita niistä on annettu, niin vaikuttaa varsin hyvältä. Akkua on luvattu olevan yli 100 kWh, joka riittää jo moneen tarpeeseen - varsinkin jos luvattu kulutustaso vastaa todellisuutta. Sisustus näyttää kuvien perusteella erittäin miellyttävältä ja laadukkaalta. Ulkoasu on tosiaan.. mielipiteitä jakava, enkä itsekään siihen ihan lämpene, suurimpana(!) asiana nuo valtavat munuaiset, jotka on toki jo nähty muissakin Bemarin uutuuksissa.

    Mitä sitä ohittamaan sattui sopivasti tämä lanka käteen, missä mollaus oli taas päivän sana.

    BMW iX saattaa kiinnostaa HR:ää onhan tässä ison auton mitat! BMW X5:n kokoinen auto tarjoaa X7:n tilat ja tavaratilan kokoluokka on noin 650 litraa. BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021. Ilmanvastuskerroin 0,25 taitaa olla katumaasturille huippulukema. Tehoja luvataan yli 370 kilowattia (500 hv), riittänee useimmille. Yli 100 kilowattitunnin akkukin on niin suuri, että toimintamatkaa riittää ja lupailujen mukaan WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka yli 600 kilometriä.

    Siis Bemarin tehdas tiedottaja alkoi mollaamaan bemarin vuosikausia ostaneita asiakkaita Boomereiksi.
    Miten ihmeessä tuo liittyy auton tekniikkaan?

      
  • Hylkään tämän ketjun tähän.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Siis Bemarin tehdas tiedottaja alkoi mollaamaan bemarin vuosikausia ostaneita asiakkaita Boomereiksi.

    Boomer, Beamer, Bimmer, mitä näitä nyt on....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit