Tarvitaan vain talvi – Näin pelkät sähköautoilun energiakulut nousevat 24 euroon sadalla kilometrill

8 kommenttia

Tarvitaan vain talvi – Näin pelkät sähköautoilun energiakulut nousevat 24 euroon sadalla kilometrillä ja toimintamatka jopa puolittuu

Mitä hakee henkilö kirjoituksellaan, joka keskittyy pelkästään pahimpaan mahdollisuuteen.

Muistan jo 40 vuotta sitten kun Mathildan venesatamassa bensa maksoi tuplaten kesäisin.
Samaten esim. makkarapaketti saaristokunnissa jostain syystä kesäisin aina yli tuplaantuu puhumattakaan surkeista burgereista satamissa 30-40 euroa.
Eihän mikään pakko ole ostaa kalleimmasta paikasta ja toivottavasti kirjoittaja ei eksy kahville kadulle Monagossa sielläkun menee kupilliseen helposti yli 100 euroa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/1d7ac364-1fce-43c0-8be1-223ee1115a92?ref=ampparit:4d06

  
  • @Topi27 kirjoitti:
    Tarvitaan vain talvi – Näin pelkät sähköautoilun energiakulut nousevat 24 euroon sadalla kilometrillä ja toimintamatka jopa puolittuu

    Mitä hakee henkilö kirjoituksellaan, joka keskittyy pelkästään pahimpaan mahdollisuuteen.

    Muistan jo 40 vuotta sitten kun Mathildan venesatamassa bensa maksoi tuplaten kesäisin.
    Samaten esim. makkarapaketti saaristokunnissa jostain syystä kesäisin aina yli tuplaantuu puhumattakaan surkeista burgereista satamissa 30-40 euroa.
    Eihän mikään pakko ole ostaa kalleimmasta paikasta ja toivottavasti kirjoittaja ei eksy kahville kadulle Monagossa sielläkun menee kupilliseen helposti yli 100 euroa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/1d7ac364-1fce-43c0-8be1-223ee1115a92?ref=ampparit:4d06

    Tuossa jutussa on myös se hassun hauska halpa kulutuksen vähentäminen ilmanvastusta alentamalla, polttoaineen säästö 0,2 litraa sadalla nopeudella 140km/h. Mitä jos hemmo olisi vain alentanut nopeuttaan vaikka kohtuulliseen 110km/h. Paljonko olisi kulutus pudonnut ja paljonko olisi maksanut? Voipi olla, että olisi kustannus mennyt miinuspuolelle (negatiivinen kustannus on siis tuottoa) ja hemmo säästänyt rahaa sen sijaan, että muotoilemalla autoa tuli lisää kustannuksia.

      
  • muokattu 01.12.2020 14:36

    Eiköhän nuo sähköautoilun energiakulut nouse eniten sillä, että perhe syö sen ABC-aterian mummon lihapullien sijaan/lisäksi latautumista odottaessa mummolareissulla. (Siinä sivussa mummo pahoittaa vielä mielensä, kun lihapullat ei maistu.)

      
  • Tuo koko artikkeli on yhtä tahallista väärinymmärtämistä otsikoinnista lähtien. Toki on myös se mahdollisuus, että kirjoittaja on oikeasti noin pihalla.

    1,9 kW teholla autoa ei voi ladata työpaikan pihassa, kun lämppäri on 7,4 kW tehoinen? Meinasiko tämän järjen jättiläinen huudattaa sitä lämppäriä koko päivän, vai mikä neronleimaus tuo oli?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Eiköhän nuo sähköautoilun energiakulut nouse eniten sillä, että perhe syö sen ABC-aterian mummon lihapullien sijaan/lisäksi latautumista odottaessa mummolareissulla. (Siinä sivussa mummo pahoittaa vielä mielensä, kun lihapullat ei maistu.)

    En tiedä millaisia ruokailutottumuksia eri perheillä on, mutta moderneilla patteriautoilla ajaa jo sellaisen matkan (ajallisesti), että jos lataamaan joutuu pysähtymään, niin lapsille on ihan paikallaan antaa jotain sapuskaa - jos ei muuten, niin ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ja ei sitä mahaa ole tietenkään pakko vetää täyteen, jos tunnin päästä on tarkoitus syödä mummolassa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tuo koko artikkeli on yhtä tahallista väärinymmärtämistä otsikoinnista lähtien. Toki on myös se mahdollisuus, että kirjoittaja on oikeasti noin pihalla.

    1,9 kW teholla autoa ei voi ladata työpaikan pihassa, kun lämppäri on 7,4 kW tehoinen? Meinasiko tämän järjen jättiläinen huudattaa sitä lämppäriä koko päivän, vai mikä neronleimaus tuo oli?

    Helsingissä näyttäisi sää olevan nollan lähellä. Jos hybdirin akkua lataa tuolla 1900 watilla, niin se tuskin muuta lämmitystä kaipaa. Noilla säillä tuo 1,9 kilowattiakin riittää mainiosti sisätiloille. Harvoin näkee yhtä luokatonta tekstiä.

    Kommentteja lukiessa tulee mieleen, että yllättävän moni pyrkii tekemään kaiken mahdollisimman tyhmästi.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tuo koko artikkeli on yhtä tahallista väärinymmärtämistä otsikoinnista lähtien. Toki on myös se mahdollisuus, että kirjoittaja on oikeasti noin pihalla.

    1,9 kW teholla autoa ei voi ladata työpaikan pihassa, kun lämppäri on 7,4 kW tehoinen? Meinasiko tämän järjen jättiläinen huudattaa sitä lämppäriä koko päivän, vai mikä neronleimaus tuo oli?

    Helsingissä näyttäisi sää olevan nollan lähellä. Jos hybdirin akkua lataa tuolla 1900 watilla, niin se tuskin muuta lämmitystä kaipaa. Noilla säillä tuo 1,9 kilowattiakin riittää mainiosti sisätiloille. Harvoin näkee yhtä luokatonta tekstiä.

    Kommentteja lukiessa tulee mieleen, että yllättävän moni pyrkii tekemään kaiken mahdollisimman tyhmästi.

    Samaa mieltä, mutta ehkä tämän päivän lämpötila ei ole koko totuus vuosittain ilmenevästä lämmityksen tarpeesta.

      
  • Kylmilläkin keleillä sellainen 10 min lämmitys riittänee ihan hyvin, tai ääritapauksessa vaikka hieman pidempikin. Tuskin se lämppäri kovin kauaa missään tilanteessa huutaa maksimiteholla? Jos ajatellaan, että työpäivä on keskimäärin sellainen kahdeksan tuntia, niin eiköhän siinä ehdi vähän liruttelemaan, vaikka lopuksi auton lämmittäisikin.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tuo koko artikkeli on yhtä tahallista väärinymmärtämistä otsikoinnista lähtien. Toki on myös se mahdollisuus, että kirjoittaja on oikeasti noin pihalla.

    1,9 kW teholla autoa ei voi ladata työpaikan pihassa, kun lämppäri on 7,4 kW tehoinen? Meinasiko tämän järjen jättiläinen huudattaa sitä lämppäriä koko päivän, vai mikä neronleimaus tuo oli?

    Helsingissä näyttäisi sää olevan nollan lähellä. Jos hybdirin akkua lataa tuolla 1900 watilla, niin se tuskin muuta lämmitystä kaipaa. Noilla säillä tuo 1,9 kilowattiakin riittää mainiosti sisätiloille. Harvoin näkee yhtä luokatonta tekstiä.

    Kommentteja lukiessa tulee mieleen, että yllättävän moni pyrkii tekemään kaiken mahdollisimman tyhmästi.

    Samaa mieltä, mutta ehkä tämän päivän lämpötila ei ole koko totuus vuosittain ilmenevästä lämmityksen tarpeesta.

    Joo varmasti olosuhteet vaihtelevat. Puolet vuodesta menee ilman, että tatvitsee miettiäkään lämmityksiä. Tuokin pointti oli vain niin tarkoitushakuista kuin olla ja voi. "Sähköautot eivät sovellu Suomeen, koska hybridin lataaminen on kallista joillakin suurteholatureilla ja työpaikkani väärin kytketty latauspiste ei riitä lämmitysten maksimitehoihin... "

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit