Autozeitungissa oli vertailu Corvette - Porsche. Corvettessa oli 6,2 litran moottori ja Porschessa kolmen litran moottori. Kuitenkin kulutusero moottorien välillä oli vain 1,5 litraa satasella. Tuollaisia kulutuseroja saattaa nähdä vaikkapa moottoriltaan kahden litran autojen ryhmävertailuissa.
Mitä järkeä siis on puristaa moottorikoot pieniksi ? Yhden litran moottori kuulostaa ja näyttää ihan älyttömältä.
https://www.autozeitung.de/corvette-c8-stingray-porsche-911-vergleich-199089.html
Mielenkiintoista.
Kuinkahan pieneksi saisi kulutuksen esimerkiksi kolmen litran suorasta kuutosdieselistä? Parilla mersulla ajellut missä kyseisen kaltainen motti keulilla ja alin yhdistetty lukema alkoi kutosella (tankkauksista mitattuna). Autoilla ikää lähemmäs 30 vuotta.
Onhan noita suoria kutosdieseleitä kehitetty ihan näihin päiviin asti. Isolla kuormalla eli maantieajossahan ne menevät ihan kohtuullisilla kulutuksilla, mutta kaupungissa ja pienissä nopeuksissä kulutusero pienempiin moottoreihin kasvaa. Vanhat moottorit saavat tasoitusta keveämmistä päästövaatimuksista.
Mielenkiintoista, että Vetten testikulutus oli 0,4 litraa pienempi kuin WLTP kulutus. Noin ei luulisi käyvän, varsinkaan kun samassa testissä olleen Porschen testilutus oli 1,0 litraa suurempi kuin WLTP kulutus. Ilmeisesti Vetten sylinterien lepuutus toimii hyvin ja silloinhan kone toimii vain 3,1 litraisena.
Meinaatko, ettei sylinterienlepuutustoiminto sitten toimi WLTP-mittauksessa?