Talven ja pimeän ajan takia nopeusrajoituksia alennetaan aina talven kynnyksellä. Näin pienennetään onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen.
Talvirajoitusten ansiosta säästyy vuosittain arviolta 8 ihmisen henki ja 36 jää loukkaantumatta. Alennetuista rajoituksista on muutakin hyötyä: polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee.
Alennetut rajoitukset ovat voimassa kevääseen saakka, kunnes jälleen ajo-olojen parannuttua palataan kesänopeusrajoituksiin. Tavallisesti takaisin kesänopeuksiin siirrytään maalis-huhtikuun vaihteessa.
Samat hyödy saadaan kesälläkin, jos jätetään talvinopeudet voimaan kesäkaudellekin. 👍🏿
Ja kun laitetaan mies lippujen kanssa kävelemään jokaisen auton edellä, niin saavutetaan vielä suurempi turvallisuushyöty sekä lisäksi työttömyyttä ja kansanterveyttä parantava vaikutus.
Toiveesi voi toteuta, jos demarit ja vihreät saa valtaa kaunakin nuuskia päästöjä.
Vertaa eu
https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/sweden/speed_limits_fi.htm
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/talvinopeusrajoitukset#722fde7c
Liikenteessä asioita päätetään sen heikoimman osan perusteella.
Ei siinä auta, että olet maanteiden Mansell tai pikiteiden Piquet.
Siinä körottelet muiden tasanopeustaavien mukana.