Volkswagen suunnittelee rakentavansa kuusi akkutehdasta Eurooppaan
16.3.202108:39päivitetty 16.3.202108:39
AUTO
SÄHKÖAUTO
ENERGIA
AKKUTEKNOLOGIA
TEOLLISUUS
Lisää sähköä liikenteeseen. Volkswagen-konserni aikoo nopeuttaa liikenteen sähköistämistä perustamalla akkutehtaita Eurooppaan ja investoimalla pikalatausinfraan. Kuvassa Volkswagen ID.4 -täyssähköauto.KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Volkswagen investoi myös latausinfraan ja aikoo tuoda markkinoille nykyistä edullisemman akkutyypin vuonna 2023.
Lukuaika noin 1 min
Volkswagen-konserni aikoo rakentaa kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä. Tehtaat se rakentaisi joko yksin tai yhteistyökumppaniensa kanssa.
Volkswagen ei ole ilmoittanut tehdasinvestointien suuruutta. Joulukuussa yhtiö kuitenkin kertoi, että se aikoo satsata 35 miljardia euroa sähköiseen liikkuvuuteen vuoteen 2025 mennessä.
Volkswagen aikoo kasvattaa osuuttaan Ruotsin Northvoltista. Seuraava uusi akkutehdas rakennettaisiin Saksaan. Sen jälkeen yksi tehdas tulisi joko Espanjaan, Ranskaan tai Portugaliin vuoteen 2026 mennessä ja yksi tehdas Slovakiaan tai Tšekin tasavaltaan vuoteen 2027 mennessä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Näiden neljän akkutehtaan jälkeen rakennettaisiin vielä kaksi tehdasta, joiden tuotanto alkaisi vuonna 2030.
"Muutoksemme tulee olemaan nopea, ennennäkemätön. Sähköisestä liikkuvuudesta on tullut ydinliiketoimintaamme", sanoi VW-konsernin pääjohtaja Herbert Diess Volkswagenin maanantaina pidetyssä Power Day -tilaisuudessa.
Lisää latausinfraa ja uusi akkutyyppi
Volkswagen aikoo myös laajentaa sähköautojen latausinfraa yhteistyökumppaneiden kanssa. Vuoteen 2025 mennessä se ylläpitäisi 18 000:ta julkista pikalatauspistettä Euroopassa, mikä tarkoittaisi nykyisen pikalatausverkon viisinkertaistamista. Investoinnin suuruus on 400 miljoona euroa.
Latausinfraa on tarkoitus laajentaa myös Yhdysvalloissa ja Kiinassa.
Volkswagen kertoi myös ottavansa käyttöön uudenlaisen, nykyakkkuja edullisemman akun vuonna 2023. Yhtiön mukaan se tekisi sähköisestä liikkuvuudesta vihdoinkin kohtuuhintaisen ja hallitsevan teknologian.
Volkswagenin ilmoitukset nostivat sen osakekurssia päivän päätteeksi 2,4 prosenttia ja samalla sysäsivät akkuvalmistajien LG Chemin ja SK Innovationin osakkeeet reilun viiden prosentin laskuun.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/4ffc07bd-cb2b-40f9-afa3-2acb359ad033?ref=ampparit:84d8
Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.
Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
Hienoa, että olet ymmärtänyt sähköautojen ympäristöystävällisyyden ja oikein perehtynyt kuinka paljon ne ovat ympäristöystävällisempiä.
Kiitos siitä.
VTT ainakin kirjoittaa webisivuillaan, että:
"Väite, että ”sähköauton valmistuspäästöt vastaavat 9 vuoden ajamista dieselautolla”, on levinnyt tehokkaasti. Muutenkin törmään usein ennakkoluuloon, ettei sähköauto olisi sen ekologisempi kuin esimerkiksi bensiini- tai dieselauto.
Tämän hetken haarukka akkujen valmistuksen aiheuttamista kasvihuonekaasupäästöistä on noin 60 - 100 kg/kWh, riippuen lähteestä ja oletuksista (esimerkiksi em. komission raportti, IVL, Tesla). Se tarkoittaa, että esimerkiksi 60 kWh akulla varustetun sähköauton akun valmistus tuottaa noin 3 600 - 6 000 kg kasvihuonekaasupäästöt. Mitä se sitten tarkoittaa? Se vastaa enimmillään noin 30 000 km ajamista bensiiniautolla. Aika paljon vähemmän kuin tuossa väitteessä."
Ja lähde:
https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/syyta-optimismiin-sahkoautojen-akkujen-tulevaisuus-vasta-alussa
Älkää olko huolissanne kyllä liikenteenpäästöt vähenee sähköautojen yleistyessä, kaivoksia ja akkuteollisuutta ei ole merkittävästi alueilla missä liikennepäästöjä on.
Tuossa kirjoituksessa nyt ei muutenkaan onnistunut edes tehon ja kapasiteetin erojen ymmärtäminen kohdalleen.
Ja kirjoituksen pohjana käytetyssä tutkimuksessa hihasta ravistetut alkuarvot olivat rankasti yläkanttiin. Tuo IVL:n tutkimus sai aikoinaan kovasti kritiikkiä ja IVL itsekin on sittemmin korjannut arvonsa järkevämmiksi. Kannattaisi vähän miettiä, että mitä lainailee ja laittaa lähteensä esiin, mutta tuo taitaa tässä tapauksessa olla olla liikaa vaadittu.
On ne aikavastuuttomia kun julkaisevat tutkimuksia, ennen kuin oikoluettavat ne NHB:llä
Tässä on esimerkki tietojen oikaisuluvusta
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/ylen-juttu-maalaa-valheellista-kuvaa-sahkoautoilusta/
Ylipäätään olisi hyvä harrastaa vähän lähdekritiikkiä, eikä vain pää märkänä kopioida huonosti kirjoitettuja ikivanhoja roskalehtien lööppiuutisia. Ja ne lähteet olisi edelleen hyvä laittaa näkyville.
Todella ikivanhoja juttuja, ylen sähköautot teksti on julkaistu 8.7.2019 Päivitetty 8.7.2019 16:16 sitä tuossa 10 myyttiä käsitellään.
Kyllähän asioita pitää lähestyä useammasta näkökulmasta, olette todella markkinointimiehen unelmia, kun he saavat syötettyä teille yhden totuuden, niin se on siinä.
Kun harvemmin vaivaudut laittamaan lähteitä, on lukijan vaikea tietää kuinka vanhasta/uudesta/luotettavasta/epäluotettavasta lähteestä on kyse .
No mitäpä luulet, tarkoitinkohan roskalehden lööppiuutisella tuota Ylen juttua vai sitä ennen lainaamaasi Iltalehden sekoilua vuodelta 2018, joka pohjautui IVL 2017 julkaistuun tutkimukseen? Kumpiko se voisi olla? Ovatko vinkit niin hankalatajuisia, että menet ihan arvalla tässä?
Tuossa IVL:n tutkimuksessa pyöriteltiin jo tuolloin 2017 useita vuosia vanhoja asioita. Nykytilanteesta tuo vertaisarvioimaton isoja ajatusvirheitä sisältävä tutkimus ei kerro yhtään mitään. IVL itsekin tajusi nopeasti virheensä ja korjasi nopeasti tutkimustaan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
Kyllähän noin fiksujen pitäisi osata jäljittää tekstiä hakukoneella.
Eikä tämäkään ole akkujen historiassa kovin vanha juttu:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
Akkutallisuudesta on paljon monenlaista tietoa usealla hakusanalla ja lauseella.
En minä ala niitä enempää tänne linkittämään.
Ei NHB:lläkään ole omaa tuotantoa, kaikki on jostain apinoitua tietoa.
En pyytänyt sinua hakemaan sen enempää linkkejä. Minulle riittäisi ihan vain se että silloin kun lainaat jotain tekstiä muutenkin, kertoisit mistä lainaat. Se on ihan vain kohteliaisuutta ja keskustelukumppaneiden kunnioitusta.
Ei minullakaan aina lähdeviitteitä kaikelle ole, tämä on kuitenkin keskustelupalsta eikä tieteellinen julkaisu, mutta suorat lainaukset koitan edest linkittää tai mainita lähteen. Aina en toki onnistu.
Audi ei enää suunnittele uusia polttomoottoreita – Audi-johtaja paljasti, mikä uhkakuva ajaa autonvalmistajia kuin paniikissa kohti täyssähköisyyttä
https://www.ksml.fi/teemat/3991975
Minä olen löytänyt niin monta eri versiota eri näkökulmasta tutkittua, että onko tuo se ILV:n korjattu versio
Tuollaiset neljänvuoden takaiset akkuteknologiat on nykyisellä teknologian tahdilla jo historiaa eikä niistä kannata edes keskustella tämän päivän akkuteknologiassa.
Nyt kun 2-3 vuoden aikana eurooppaan valmistuu useita akkutehtaita niin hiilipäästöt jatkavat laskuaan koko ajan. Esim. Ruotsin Northvolt, josta Volkkarikin tilasi 11,8 miljardin edestä akkuja niin ei tuota niitä hiilivoimalla vaan huomattavasti ympäristöystävällisemmin. Lisäksi maailmalla akkutehtaat ovat pelkästään saaneet tuotantoa tehostamalla niin akkujen hintaa kuin hiilipäästöjä alas ja sama tulee jatkumaan joka kuukausi.
Tuollaiset neljänvuoden takaiset jutut on enää pelkkää historiaa.
Eurooppaan on siis perustettu useita kaivoksia akku teollisuutta varten, ja parivuttavanha kaivos teollisuus ja tuotanto on vanhanaikaista
Ja noiden uusien tuotteiden valmistuksen päästöt on kuinka paljon pienempiä?
Ei ole. Tuorein version, joka sekin on jo yli kaksi vuotta vanha, löytyy helpoiten IVL:n sivuilta.
https://www.ivl.se/english/ivl/topmenu/press/news-and-press-releases/press-releases/2019-12-04-new-report-on-climate-impact-of-electric-car-batteries.html
Hyvä niin, minä lähinnä vertaan akkuteollisuuden valmistus/suomalaisen fossiilisella ajavan varotuksella ohjaava päästöjen vähennystä. Työmatkat ei sillä lyhene, eikä julkisten peitealue laajene, harvaanasutussa Suomessa.
Sähköautojen ihastelijat toistelevat tällä hetkellä innokkaasti akkujen kirjainyhdistelmien mukaisia huippuominaisuuksia, ennätyspitkiä pakkaskelin ajosuoritteita kaikkien autoalan lehtien testitulosten vastaisesti ja akkujen lähes ikitakuita.
Kuinkahan käytännössä näiden akkujen takuiden ja laadun kanssa tulee tapahtumaan kun tavallinen kansa astuu käyttäjäkaartiin mukaan. Harrastajien lisäksi mukaan tulevat oikeat urakkakäyttäjät ja sen lisäksi huolettomat käyttäjät. Tuotannon muuttuessa todelliseksi massatuotannoksi laatu laskee tämän päivän tasolta. Minkään valmistajan talous ei kestä korvata akkuja suurille asiakasmassoille kovin pitkään. Akkuhan on sähköauton ylivoimaisesti kallein yksittäinen komponentti.
Jaa että mihin perustan väitteeni? Monesko akku itselläsi on porakoneessasi ja kannettavassasi? Minulla on kummassakin kolmas. Jaa että väärinkäytetty. Ei vaan paljon käytetty. Niiden akkutekniikka lienee jo koeteltua. Se vain on vahvistanut epäilyjäni akkutekniikan olevan sähköauton kompastuskivi toistaiseksi.
Kyllä tuo akkujen valmistus on jo nyt "todellista massatuotantoa". Tesla teki viime vuonna noin puoli miljooonaa autoa ja yhdessä autossa on joku 5-10 tuhatta kennoa. Siitä kun alat laskeaan määriä, niin ei se enää mitään pientä hommaa ole.
Porakoneiden akkujen nopeasta kulumisesta on turha vetää mitään johtopäätöksiä. Sähköautossa akkujen hallinta on aivan eri tasolla niin lämmön, purkamisen kuin lataamisenkin suhteen. Samoin tehot molempiin suuntiin ovat akuuporakoneessa suuria. Kyse ei ole väärinkäytöstä vaan siitä, että porakone on käyttökohteena paljon haastavampi ja akkujen hallinta on niissä kehittymätön.
Hyviä uutisia Audilta ja toivottavasti lopettavat savuttajat kokonaan lähiainkoina.
Audi lopettaa polttomoottoriensa kehitystyön kokonaan: ”EU suunnittelee jo nykyistä tiukempia päästörajoja"
https://www.apu.fi/artikkelit/audi-lopettaa-polttomoottoriensa-kehitystyon-kokonaan-eu-suunnittelee-jo-nykyista-tiukempia-paastorajoja
Volkkarilla kovat tavoitteet euroopan sähköautojen myynnistä 70 % osuus.
Nopeampi laajentaminen sähköisessä liikkumisessa
Volkswagen aikoo jälleen kiihdyttää maailmanlaajuista sähköistymistä: vuoteen 2030 mennessä brändi kasvattaa markkinaosuuttaan yli 70 prosenttiin täyssähköautojen toimituksista Euroopassa – eli kaksinkertaistaa aikaisemman 35 prosentin suunnitellun tavoitteensa.
Yhdysvalloissa ja Kiinassa brändi tavoittelee yli 50 prosentin markkinaosuutta täyssähköautoissa samalla ajanjaksolla.
Tavoitteen saavuttamiseksi Volkswagen esittelee vähintään yhden uuden täyssähköauton joka vuosi. Vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla esiteltävä nelivetoinen ID.4 GTX on näistä ensimmäinen ja sitä seuraa vuoden toisella puoliskolla urheilullinen ID.5.
Kiinan markkinoille suunnattu seitsenpaikkainen sähköinen SUV-malli ID.6 X / Cross lanseerataan syksyllä.
https://autotoday.fi/volkswagen-muuttuu-perusteellisesti-ei-kuitenkaan-hylkaa-polttomoottoreita/
Nyt taitaa olla käännösvirhettä koko juttu. Ei Volkkari takuulla tavoittele tuollaisia markkinaosuuksia / osuutta euroopan sähköautojen myynnistä. Volkkari on varmaan puhunut sähköautojen osuudesta omasta myynnistään.
Kovat ovat myyntiluvut 6 miljoonaa autoa vuosimyynnissäkin, jotta autonomisen ajamisen tavoitteet saavutetaan. Ehkä tuo 70% on sittenkin se tavoite.
lainaus:
Trinity mahdollistaa alusta alkaen tason 2+ autonomisen ajamisen ja tulevaisuudessa tason 4.
– Trinitystä tulee asiakkaillemme eräänlainen aikakone, joka säästää aikaa ja vähentää stressiä. Tätä teknologiaa ei kuitenkaan ole varattu vain eliitille, vaan se skaalataan mahdollisimman monen ihmisen saataville, sanoi Brandstätter.
Noin kuuden miljoonan auton vuosimyynti on yritykselle riittävä määrä, minkä se tarvitsee vaativaa kehitystyötä edellyttävän autonomisen ajamisen maailmanlaajuiseen käyttöön.
Taitaa tavoite olla todellinen kun katsoo muuta uutisointia. Uusia halvempia akkuja, uutta latausinfraa, uusia automalleja ensivuonna jo täyssähköisenä 27 kpl.
Volkswagenilla suuret sähköautosuunnitelmat: Aikoo rakentaa 6 akkutehdasta Eurooppaan
Jari Kainulainen16.3.202110:01AUTOSÄHKÖAUTOENERGIAAKKUTEKNOLOGIATEOLLISUUSINVESTOINNIT
Volkswagen investoi myös latausinfraan ja aikoo tuoda markkinoille nykyistä edullisemman akkutyypin vuonna 2023.
Lisää sähköä liikenteeseen. Volkswagen-konserni aikoo nopeuttaa liikenteen sähköistämistä perustamalla akkutehtaita Eurooppaan ja investoimalla pikalatausinfraan. Kuvassa Volkswagen ID.4 -täyssähköauto. NIKO ROUHIAINEN
Volkswagen-konserni aikoo rakentaa kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä. Tehtaat se rakentaisi joko yksin tai yhteistyökumppaniensa kanssa.
Volkswagen ei ole ilmoittanut tehdasinvestointien suuruutta. Joulukuussa yhtiö kuitenkin kertoi, että se aikoo satsata 35 miljardia euroa sähköiseen liikkuvuuteen vuoteen 2025 mennessä.
Volkswagen aikoo kasvattaa osuuttaan Ruotsin Northvoltista. Seuraava uusi akkutehdas rakennettaisiin Saksaan. Sen jälkeen yksi tehdas tulisi joko Espanjaan, Ranskaan tai Portugaliin vuoteen 2026 mennessä ja yksi tehdas Slovakiaan tai Tšekin tasavaltaan vuoteen 2027 mennessä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Näiden neljän akkutehtaan jälkeen rakennettaisiin vielä kaksi tehdasta, joiden tuotanto alkaisi vuonna 2030.
"Muutoksemme tulee olemaan nopea, ennennäkemätön. Sähköisestä liikkuvuudesta on tullut ydinliiketoimintaamme", sanoi VW-konsernin pääjohtaja Herbert Diess Volkswagenin maanantaina pidetyssä Power Day -tilaisuudessa.
Lisää latausinfraa ja uusi akkutyyppi
Volkswagen aikoo myös laajentaa sähköautojen latausinfraa yhteistyökumppaneiden kanssa. Vuoteen 2025 mennessä se ylläpitäisi 18 000:ta julkista pikalatauspistettä Euroopassa, mikä tarkoittaisi nykyisen pikalatausverkon viisinkertaistamista. Investoinnin suuruus on 400 miljoona euroa.
Latausinfraa on tarkoitus laajentaa myös Yhdysvalloissa ja Kiinassa.
Volkswagen kertoi myös ottavansa käyttöön uudenlaisen, nykyakkuja edullisemman akun vuonna 2023. Yhtiön mukaan se tekisi sähköisestä liikkuvuudesta vihdoinkin kohtuuhintaisen ja hallitsevan teknologian.
Volkswagenin ilmoitukset nostivat sen osakekurssia päivän päätteeksi 2,4 prosenttia ja samalla sysäsivät akkuvalmistajien LG Chemin ja SK Innovationin osakkeeet reilun viiden prosentin laskuun.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5b757854-6b0d-4dea-b652-fbe899a297fb?ref=ampparit:7a76
toinen uutisointi
Volkswagen investoi sähköautoihin 46 miljardia euroa – Tavoitteena maailman ykkössija jo 2025 ja standardoida kaikki mikä sähköautoihin liittyy
Jari Kainulainen17.3.202106:52AUTOSÄHKÖAUTOTEOLLISUUSSIJOITTAMINEN
Saksalaisvalmistaja aikoo standardisoida koko sähköisen liikkuvuuden ketjun.
Suuret suunnitelmat. Volkswagen-konserni pyrkii sähköautobisneksen ykköseksi. VW-merkin uuden sukupolven ensimmäinen sähköauto on kuvan ID.3, jota valmistetaan Zwickaussa Saksassa. Ensi vuonna samaa perusrakennetta käytetään jo konsernin 27 sähköautossa. UWE MEINHOLD
Volkswagen-konserni pyrkii globaaliksi markkinajohtajaksi sähköautoissa vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2030 sen Euroopan-myynnistä 60 prosenttia olisi tiistaina julkistetun strategian mukaan täyssähköautoja.
Konserni aikoo myydä jo tänä vuonna miljoona sähköautoa, mikä tietäisi niiden tuotannon kaksinkertaistamista viime vuoteen verrattuna.
Saksalaisvalmistaja aikoo voittaa sähköistymiskisan standardisoimalla koko sähköisen liikkuvuuden ketjun alkaen autoista ja akuista aina latausinfraan asti. Konsernin sähköautot on tarkoitus rakentaa entistäkin enemmän yhteisiä alustaratkaisuja käyttäen, mikä toisi merkittäviä säästöjä ja helpottaisi investointeja uuteen tekniikkaan. Seuraavan viiden vuoden aikana sähköistämiseen aiotaan investoida 46 miljardia euroa.
Volkswagen-konserni valmistaa VW-päämerkin lisäksi muun muassa Audia, Škodaa ja Seatia. Vuoteen 2022 mennessä yhteistä meb-alustaa on tarkoitus käyttää 27 sähköautossa. Ensi vuonna julkistetaan ensimmäiset autot, jotka käyttävät Premium Platform Electric -alustaa (ppe). VW:n mukaan se mahdollistaa korkeamman suorituskyvyn, nopeammat latausajat ja pidemmän sähkökantaman.
VW aikoo tuoda markkinoille vuonna 2023 uudentyyppisen akun, jonka luvataan olevan 30–50 prosenttia nykyakkuja edullisempi. Sähköautojen nykyinen korkea hinta johtuu pitkälti akkujen kalleudesta.
Kiinteistä kustannuksista aiotaan säästää vuoteen 2023 mennessä 5 prosenttia eli 2 miljardia euroa, ja materiaalikustannuksista 7 prosenttia.
Volkswagen on aiemmin kertonut aikeistaan vähentää 4000 työntekijää Saksasta, ja suunnitelmastaan rakentaa kuusi akkutehdasta Eurooppaan joko yksin tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Konserni aikoo myös investoida pikalatausinfraan yhdessä kumppaneiden kanssa niin Euroopassa, Yhdysvalloissa kuin Kiinassa.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6c1d2fd8-6fcf-40f5-8b99-f9c552bbd039?ref=ampparit:6aca
Lisäksi Hesari ja talouselämä uutisoivat samaa.
Ei tuollainen 70 prosentin markkinaosuus erittäin tiukkaan kilpaillulla alalla ole vaihtoehto. Ja se, että Eurooppalainen markki ottaisi 50 prosentin markkinaosuuden Kiinassa ja Jenkeissä on vieläkin villimpi väite. Tässä Volkkarin oma tiedote. Siinä sanotaan selkeästi, että puhutaan osuudesta Volkarin omasta myynnistä:
Further acceleration of e-campaign: all-electric vehicles expected to exceed 70 percent of European and 50 percent of Chinese and US sales volumes by 2030
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-is-accelerating-transformation-into-software-driven-mobility-provider-6878
Akkuteknologian uudistaja
Alan piireissä Our Next Energy tunnetaan entistä suoritusvoimaisempien akkujen kehittäjänä. Yhtiö myös kokeilee aktiivisesti erilaisten akkuseosten tarjoamia mahdllisuuksia.
Firman kehittämän Gemini-teknologian avulla akkujen litium-pitoisuutta kyetään leikkaamaan viidenneksellä. Grafiitin määrä vähenee 60 prosentilla ja nikkelin sekä koboltin osuus putoaa lähes olemattomin, InsideEV´s-julkaisu kertoo.
Lupaavia lukuja, etenkin kun kyse on keskeisistä akkumateriaaleista. Yhtiö kutsuu saavutustaan kestäväksi energian varastointitavaksi, joka säästää merkittävästi myös ympäristöä.
Luotto omaan teknologiaan on vankkumaton, olivatpa olosuhteet sitten minkälaiset hyvänsä.
”Autoilijoita askarruttavat jokapäiväiset tilanteet kuten moottoritienopeudet, kylmät säät, vuoristonousut ja vedettävät taakat. Me pakkaamme akkuihimme kaksinkertaisen energiamäärän, jonka ansiosta sähköautolla voi helposti ajaa pitkiä matkoja tosimaailman olosuhteissa.”
Teslalla yli tuhat kilometriä
Vuonna 2020 perustettu One keskittyykin juuri pitkänmatkan akkupakettien kehittelyyn. Tulokset ovat olleet lievästi sanoen lupaavia.
Viime joulukuussa yhtiö kertoi Teslan Model S-malliin asennetun Gemini-akun prototyypin yltäneen yhdellä latauksella huikeaan 1 200 kilometrin matkaan, CarandDriver-lehti kertoo.
Vastaavan on tuskin yltänyt yksikään markkinoilla myytävä sähköauto.
Gemini-akku koostuu kahdesta erityyppisestä akkukennosta, joilla molemmilla on oma tarkoituksensa. Litium-rautafosfaatista leivotut kennot vastaavat 99 prosentista ajokilometreistä.
Loput herutellaan energistiheydeltään erittäin korkeista magnesium-kennoista, jotka samalla pidentävät ajokennojen elinkaarta.
Kaksi kennotyyppiä, yksi akku
Kiinassa suosittujen litium-kennojen energiatiheyttä saataneen ajan myötä nostettua, mutta kehittyneiden koboltti-nikkelikennojen suorituskykyä ne tuskin saavuttavat.
Toisen puolen akusta muodostavat korkean energiatiheyden magnesium-kennot. Äärirajoilla ajettaessa ne tuottavat sen ylimääräisen potkun auton suorituskykyyn.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/d4f3d0e2-a183-4d88-bc67-ad689c5dce00?ref=ampparit:225b