Loppuunmyyty Lucid Air Dream -loistopainoksen tilauskirjat suljettu

35 kommenttia
2»
  • muokattu 06.11.2021 00:45

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entisenä automyyjänä varmaan osaat, mutta haluatko, valaista minulle käytettyjen autojen ostohinnoittelua autoliikkeessä. Siis, kun liike ostaa auton kuluttajalta.

    Minusta tuntuu, että alalla vallitsee joku kartellin tapainen periaate. On se autokauppiatten keskinäinen "nettiauto", jonka avulla autoliikkeiden yhteisö voi valvoa, ettei kukaan poikkea linjasta. Sivustollahan näkyy, mihin hintaan mikäkin liike on ostanut minkäkin auton.

    En ole Topi, mutta rohkenen silti yrittää. Ei tarvita mitään kartellia, koska vaihtoautokaupan tulos tehtään ostamalla. Markkina nimittäin määrää myyntihinnan tason, johon ei yksittäinen myyjä voi paljoa vaikuttaa. Ei ole suuri ihme, että eri ammattilaiset osaavat arvioida kohtuullisen hyvin mitä mistäkin härvelistä voi saada. Toki joitain isojakin eroja aiheuttavia häröpalloja esiintyy, tyypillisesti siten, että jokin liike ei halua jotain määrättyä mallia tai huonossa tapauksessa takuuajalta ulos ajettua DSG-automaattia suurella ajomäärällä ei halua kukaan.

    Jos joku onnistuu ostamaan auton alle sen käyvän vaihtohinnan, se on hänen onnensa. Tätä eivät muut pysty toistamaan vaikka näkisivätkin tuon yksittäistapauksen. Jos taas joku tarjoaa muita enemmän, se on hänen katteestaan pois annettua alennusta. Sillä voi saada enemmän asiakkaita, mutta vähemmän rahaa.

    Pysyäkseen kilpailussa mukana ja saadakseen tilin pitää maksaa vaihtarista juuri niin vähän kuin mahdollista kauppaa kuitenkaan menettämättä.

    Topin kertoman high end mallin ostajan tunnistan itsekin. Mersufoorumeilla pyörii ainakin muutama stereotyyppinen auton ostaja. Topi kertoo siitä tyypistä, joka näkee lehdestä, että Mersun uusin malli on tilattavissa ja soittaa saman tien tilauksensa sisään autoa edes luonnossa näkemättä. Hänen vaihtosyklinsä määrittelee mallisuudistus, koska seuraava tilataan sitten kuin uusi malli on saatavilla. Sitten on meitä nuukapihejä, jotka ovat pysyvässä vaihesiirrossa vaanien uuden mallin markkinoille tulon aikoihin hetkeä, jolloin vanha malli on jo ehtinyt muuttua ostajien silmissä vanhaksi, mutta lähes uudenveroisia vähän käytettyjä takuuautoja on vielä valittavaksi saakka, että saa valita omat tekniikat, värit ja varusteet. Nämä kumpikin asiakasryhmä ovat omalla tavallaan helppoja, koska he tietävät mitä hakevat ja ostavat sen. Oikean auton osuessa kohdalle ei tarvita miettimisaikaa kun valinta on ollut jo valmiiksi selvä jo ainakin vuoden.

    740 GLE totesi aivan oikein markkina määrää. Kuvittelemaasi kartellia sotkee se hassu puoli, että ostajakin siis asiakas osallistuu yhdessä sinun keksimääsi kartelliin hinta tietoisuudellaan ja marssii halvempaan paikkaan. Asiakkaat osaavat kyllä pääsääntöisesti vertailla hintoja halutessaan. Kaikki ei tosin edes välitä vaan luottavat hyvään monivuotiseen suhteeseen myyjän kanssa.
    Eniten minun aikana oli merkitystä ja varmasti vieläkin vaihtoauton kunnolla. Hyvästä ja halutusta mallista saa kunnollisella auton sisä ja ulkopesulla heti myytävän eikä se jää varastoon kasvamaan korkoa, jolloin voi hieman enemmän maksaa, mutta se hieman enemmän on hyvin pieni liikkuma vara, joskin voi muodustua vastaavasti huonoon verraten isommaksi.
    Aikanani palkkaus oli pelkkä provisio ja usein hyvän auton pystyi myymään jo ennen kuin se tuli sisälle taloon asiakkaan odottaessa uutta saapuvaksi ja kun oli useampi asiakas kenelle soittaa tarjoten kyseistä autoa voi valkata sen seuraavankin vaihtoauton ennen uuden luovuttamista ja kun uuden myymisen lisäksi joutui yleensä myymään 2-5 vaihtoautoa ennen kuin rahat tipahti omalle pankkitilille ketjun päättymisen jälkeen kannatti valkata vaihdossa kuranttia ja pesulla loistavia vaihtoautoa ja unohtaa ongelma yksilöt muille.

    h e m mallin tyypillinen tapaus sattui syksyllä tutun kanssa Turun reissulla ja totesin Mersun aloittaneeni uuden EQS myynnin ja kehotin heti tilaamaan kun autoista on kovaa pulaa osien takia. Henkilö ostanut tutulta myyjältä muutaman auton jo vuoden sisällä näkemättä ja koeajamatta ja soitti tilauksen kesken muita hommia ja onnistui tilaamaan itselleen Mersun ja jopa sähköisen, mutta malli meni sekaisin myyjän myydessä toista mallia. Kyseinen ostaja sotkee mallinimet tavan takaa ja kun luovutus päivän piti koittaa kysyin joko auto maassa ja ja oli pariin kertaan jo siirretty luvattua aikaa ihmettelin hänen mainitsemaa rangea ja kysyin auton mallia niin ei hän tiennyt mitä oli tilannut puhelimessa ja ja kaivoi automyyjän viestin kännykästään etsien mallin. Kun huomioi miehen olevan todella tarkka muuten rahan käytöstä ostaen aina halvinta ja sitten myöhemmin toimimattomuuden takia ostamalla kalliimpaa tilalle ja näin talokin rakennettu moneen kertaan uudestaan edes valmistumatta vielä niin onhan se koomista.

      
  • En ole sanonut autokaupan olevan kartelli vaan, että siinä on kartellinomaisia piirteitä. Sinä ja GLE kuvaatte kuluttajan käyttäytymistä markkinoilla. Eihän kartelli ole se, että kuluttajalle tarjottaisiin vain yhtä hintaa. Autokaupassa kartellimaisuus on oikeastaan ostokartelli eli hinnoittelussa, kun autoliike ostaa sisään autoja.

    Autoliikkeillä on käsite "oikea hinta". Jos menet ostamaan uuden auton, jonka toimitusaika on esim. 6kk, voit saada tarjouksen, jossa autoliike on antanut hyvityshinnan vaihtoautolle 6kk:n päähän. Joudut antamaan arvion, paljonko autossa on silloin kilometrejä ja autokauppias antaa sille hinnan sinne 6kk päähän. Vapaassa kilpailussa niin ei tehtäisi. Autokauppa on sisäisesti luonut hinnaston eli tietynlaisen kartellin, jonka perusteella voi laskea ns. auton arvonaleneman. Se on jossain määrin keinotekoista hinnoittelua. Luulen, että autoveron avulla kalliiksi tehtyjen polttisautojen nopea "arvon alenema" ensimmäisinä vuosina on liittynyt autoliikkeiden reagointiin autoveroon. Kun 100.000,- maksavan auton hinnassa on autoveroa 35.000,- niin autoliikkeen kannalta sen auton myyntihinta on alunperinkin ollut 65.000,-. Verohan on mennyt valtiolle ensirekisteröinnin yhteydessä. Eivätkä autoliikkeet halua maksaa hyvitystä vaihdossa enempää kuin on uuden hinta. Niinpä on sovittu, että uusien kalliiden autojen "arvon alenema" on aluksi hyvin nopea.

    Näin olen itsekseni pohdiskellut päättelemällä asioita, ei ole todisteita antaa, ellei autojen hinnan muodostumista sellaiseksi lasketa.

      
  • muokattu 06.11.2021 12:46

    .

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR, jos tuosta Tesla mainostamisesta saat oikeasti palkkaa ymmärrän tuon ylenpalttisen hypetyksen ja kehumisen, muuten en. Miten TM suhtautuu siihen jos täällä keskusteluissa toimitaan jonkun automerkin mainostajana ja saadaan siitä ansiotuloja tai palkkioita?

    Enhän minä tässä ketjussa ole Teslasta kirjoittanut.

    Olen tosi tyytyväinen, että hommasin Teslan ja olen kyllä kertonut ongelmistakin sen kanssa. Viimeksi totaalisesta blackoutista, josta sain elvytettyä sen tekemällä virtakatkoresetin akkujen kaapelit irrottamalla. Tesla on niin erilainen kuin perinneautot, että haluan vain rohkaista ihmisiä tutustumaan siihen. Ymmärrän hyvin, ettei Tesla kaikille sovi. Tutustumisen arvoinen se kuitenkin on kaikille ja jokainenhan päättää itsellisesti, minkä auton hankkii. Tesla on menestyksellisesti puskenut ennestään täydelle automarkkinalle ja ansaitsee vähintään sen, että siihen oikeasti tutustutaan eikä muodosteta mielipidettä trollikirjoitusten perusteella.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR, jos tuosta Tesla mainostamisesta saat oikeasti palkkaa ymmärrän tuon ylenpalttisen hypetyksen ja kehumisen, muuten en. Miten TM suhtautuu siihen jos täällä keskusteluissa toimitaan jonkun automerkin mainostajana ja saadaan siitä ansiotuloja tai palkkioita?

    Enhän minä tässä ketjussa ole Teslasta kirjoittanut.

    Olen tosi tyytyväinen, että hommasin Teslan ja olen kyllä kertonut ongelmistakin sen kanssa. Viimeksi totaalisesta blackoutista, josta sain elvytettyä sen tekemällä virtakatkoresetin akkujen kaapelit irrottamalla. Tesla on niin erilainen kuin perinneautot, että haluan vain rohkaista ihmisiä tutustumaan siihen. Ymmärrän hyvin, ettei Tesla kaikille sovi. Tutustumisen arvoinen se kuitenkin on kaikille ja jokainenhan päättää itsellisesti, minkä auton hankkii. Tesla on menestyksellisesti puskenut ennestään täydelle automarkkinalle ja ansaitsee vähintään sen, että siihen oikeasti tutustutaan eikä muodosteta mielipidettä trollikirjoitusten perusteella.

    En ole lukenut kaikkea, joten kerrot myös ongelmista mikä on hyvä asia. Kiitos vastauksesta!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit