Miksiköhän lähes jokainen sähköautouutuus markkinoille tullessa on aina loppuunmyyty
Vähän kuin Tesla, mutta vähemmän mokia ja parempaa laatua? Peter yrittää välttää virheet, joita teki Model S:n kohdalla
4:16
MTV
Uutiset
Lucid Airissa jopa suuntavilkun naksutus voi olla matkustajille hämmentävä kokemus.
Luetuimmat
NYT
TÄNÄÄN
JULKAISTU 34 MINUUTTIA SITTEN
Kalifornialaisvalmistajan mukaan sen esikoismalli on maailman ensimmäinen luksusluokan sähköauto. Yhtiön nokkamies haluaa välttää kovimman kilpailijansa tekemät virheet, mikä on realistinen suunnitelma, sillä hän oli aikoinaan suunnittelemassa myös kyseistä kilpailevaa mallia.
Kaliforniassa majailevan sähköautomerkin menopelit käyvät kaupaksi kuin kuumille kiville – tuttua, eikö totta?
Nyt ei kuitenkaan ole kyse Teslasta, vaan niin ikään kalifornialaisesta Lucid Motorsista. Teslan haastajaksikin nimetty start-up kertoo sulkeneensa Lucid Air Dream -loistopainoksensa ennakkotilaussivuston. Syy? Loppuunmyyty.
Inhorealistisesti voi ajatella niinkin, että jos uuden valmistajan autoista ei menisi kaupaksi edes muutaman sadan auton erä, niin voisi firman talousjohtajan jakkaralla alkaa ukko/akka tutista.
Autoalalla ei taida olla perinteisten valmistajien piirissä totuttu siihen, että myydään autoja, joita ei vielä ole saatavana. Ehkä siksi ilmiö tapahtuu nimenomaan sähköautojen kohdalla.
Satuin huomaamaan, että Kugan ladattavasta hybridistä myytiin joku First Edition-erä, kun auto tuli myyntiin viime keväänä ja laajemmin autoa oli saatavana syksyksi. Ja sitten ilmeni akun tuleen syttymisongelma, jonka takia jo toimitettuja autoja ei saanut ladata. Vieläkin takaisinkutsu on tapahtumatta ainakin osalle autoja. Tiedän yhden viime keväänä ajoon saadun, joka on nyt telakalla ja sijaisauto annettu asiakkaalle ajoon, kun akun vaihtoa odotellaan.
Sanoisin, että siksi lähes jokainen sähköautouutuus markkinoille tullessa on aina loppuunmyyty, koska ne tuodaan markkinoille etukenossa eikä valmistusmäärä riitä vielä varsinaisiin toimituksiin. Ja kyseessä on markkinointimanööveri.
Luinko oikein, että Lucid Airin tilaukset suljettiin 500kpl erän tultua täyteen? Sitten pitäisi vielä valmistaa ja toimittaa menopelit. Parempihan on rajata ennakkotilauserä pieneksi, jotta sen saa varmasti myytyä kokonaan ja pystyy sen myös lähitulevaisuudessa valmistamaan. Aika noloa olisi joutua tiedottamaan, että tehtiinpä eka erä autoja, mutta pahus, kun puolet jäi varastoon.
Että tällainen inhorealistinen kommentti tällä erää.
Joo varmasti näinkin, mutta tuntuu vaan niin epätodelliselta kun Euroopassa laki päästöistä nuijittiin n. 12 vuotta sitten ja sitä ennen asiaa väännettiin vuosia, että suuret autotehtaat suurine markkinavoimineen arvioivat sähköauton kysynnän näin persiilleen vaikka tekevät sitä ihan työkseen.
Tuntuu, että Midaksen viisasten kiveä on uskottavampi markkinoida kuin sähköautoja. Varsinkin kun nyt tekevät kauppansa tuhannet virtuaalivaluutat ja Christie myi lähipäivinä 69 000 000 eurolla digitaalisen kuvan ja jopa netissä pyörivistä tviiteistä ja muista digitaalisista kuvista jotka ovat kaikkien nähtävillä maksetaan tuhansia tai miljoonia joko yksin tai porukalla rekisteröiden ne jonkin nimiin sijoituskohteena vaikka miljardeilla verkossa on mahdollisuus katsoa samoja kuvia ilman eri maksua.
Onko rahaa vaan aivan liikaa pienellä osaa väestöä, joilla vaan itsekkyys on viety maksimaaliseen huippuunsa ajattelematta ympäristöä yhtään ja maapallon väestöstä suurimmalla osalla ei rahaa ole tai ymmärrystä pienintäkään tehdä mitään ympäristön puolesta.
Teeveestä tullut nyt neliosainen sarja Haluamme luonnon takaisin. Ohjelmassa keskityttiin yhteenpieneen asiaan eli nurmikoiden leikkuuden lopettamiseen, jotta saataisiin niittyjä perhosille ja hyönteisille ja samalla parannettaisiin maaperää lisäämällä maaperän mikrobeja ja sienirihmastoja hajottamaan luontaisesti maatuva aines.
Vaan ei vanhat ukot vastustivat luonnon ennallistamista tekosyynään nurmikon hoitamattomuus kuulemma epäsiistiä. Alpeilla ihmiset ihastelevat kukkaketoja kuvaten niitä ihmetellen kuinka kaunista ja kehuvat kotona tuttavilleen kuinka upeaa on, mutta kun omaan pihapiiriin voisi saman luoda ilmaiseksi se ei käy.
Järjetöntä.
Polttomoottoriautoista sähköautoihin siirtyminen on todella iso asia vaikutuksiltaan perinteisille autotehtaille ja koko autoihin liittyvälle infralle sitten, kun se todella tapahtuu. Minä en ihmettele, että perinteiset autotehtaat siirtyvät sähköautojen tuotantoon niin hitaasti kuin pystyvät. Mutta nythän näyttää alkavan tapahtua, kun lainsäätäjät vaativat. Taitaa olla melkoinen rakennemuutos edessä ja työttömiä pukkaa sitä mukaa kuin polttomoottoriautot vähenevät. Monet Reiskan huoltopajat joutuvat lopettamaan jne.
Nykyinen hidas muutos ekologisempaan elämisen suuntaan johtaa 2050 ennen näkemättömiin tuhoihin ja kansainvaelluksiin. I ja II maailmansota oli ku pikku pieru 30 ms tuulessa tuleviin katastrofeihin nähden. Eihän Yksin sähköautot auta mitään vaan ruoasta, vaatteista, asumisesta ja jopa pihanurmikoista lähtien kaikken täytyy muuttua.
"Loppuunmyyty kymmenessä minuutissa" – uusi maasturi taitaa olla juuri niin haluttu kuin valmistaja mallijulkistuksessa vihjaili
Amerikkalaislehdissä on arvioitu, että GMC Hummer Electric SUVin loppuunmyyty ensipainos sisältäisi 10000 autoa. GENERAL MOTORS
Timo Nieminen
Kun General Motors viime viikolla julkisti GMC Hummer Electric SUVin eli järeän täyssähköisen maasturinsa, yhtiö elvisteli mallin "ennenkuulumattoman suurella kiinnostuksella". Loputtomat kyselyt kuulemma pakottivat uutuusmallin ensiesittelyyn jo nyt, vaikka ensimmäiset Hummerin täyssähkömaasturit luovutetaan asiakkaille vasta vuonna 2023.
Heti ensiesittelyn jälkeen General Motors avasi mahdollisuuden varata GMC Hummer Electric SUV Edition 1. Varaamiseen riitti yksinkertaisen lomakkeen täyttäminen verkossa ja sadan dollarin varausmaksun tilittäminen.
Noin varttitunti varausten alkamisesta verkkokeskusteluissa alettiin kysellä, miksi varaajille kerrotaan ainoastaan pääsystä jonotuslistalle.
General Motors on nyt kertonut vastauksen: GMC Hummer Electric SUVin ensimmäinen myyntierä eli Edition 1 varattiin loppuun kymmenessä minuutissa.
Valmistaja ei halua kertoa, kuinka suurta valmistuserää Edition 1 tässä tapauksessa tarkoittaa. Siksi on vaikea arvioida, millaisen varausvyöryn sähkömaasturi todellisuudessa aiheutti. Tällaisissa ulostuloissa on erinomaisen myynnin aloituksen lisäksi kysymys myös näyttävästä markkinointiponnistuksesta.
GMC Hummer -sähkömaasturin sisätiloissa näkyy sekä nostalgiaa että 2020-lukua. GENERAL MOTORS
General Motorsin on varauslistan täyttymisellä helppo todistaa, että tämä auto on haluttua tavaraa.
GMC Hummer Electric SUVin ennakkomyynnissä olleen version lähtöhinta on 105 595 Yhdysvaltain dollaria eli noin 89 000 euroa.
Sähkö-SUV on tietenkin hyvin läheistä sukua GMC Hummer Electric -avolavalle, jonka ensiesittely ja markkinoinnin aloituspotku järjestettiin lokakuussa jokseenkin samanlaisella reseptillä. Silloinkin General Motors avasi varauskirjat ja kertoi varsin pian, että ykköspainos on loppuunmyyty.
https://www.ksml.fi/teemat/4093787
Ihan käypäinen vertaus. Fossiilisten polttoaineiden polttaminen tappaa vuodessa n 9 miljoonaa ihmistä (https://www.nrdc.org/stories/fossil-fuel-air-pollution-kills-one-five-people) ja kahina nro 2 vei n 80 miljoonaa ihmistä. Poliitikkojen nykylinjausten perusteella fossiilisten käyttö kasvaa ainakin vuoteen 2040 saakka. Mutta eipä tarvitse käydä pissitauolla Saariselän mökkikeikalla peräkärryn kanssa 30 asteen pakkasella.
Tai sitten ei, maapallo ei kestä tätä väestönkasvunmäärää.
Lucid toimittaa ensimmäiset autonsa - 800 kilometrin toimintamatka ja 1111 heppaa
Lucid Air -sähkösedan on ollut nyt tuotannossa kuukauden verran. Ensimmäiset asiakastoimitukset on tarkoitus tehdä jo lauantaina, mikä on iso merkkipaalu Lucidille.
TEKSTI
Tuulilasin toimitus
KUVAT
Lucid Motors
Julkaistu: 29.10.2021
Ensimmäiset toimitettavat Air-versiot ovat Dream Edition Range ja Dream Edition Performance. Ensimmäisen toimintamatka yhdellä latauksella on peräti 800 kilometriä, jälkimmäisestä lohkeaa nimensä mukaisesti huimat 1111 hevosvoimaa. Molempien versioiden hinta on 169 000 dollaria eli 145 000 euroa.
Lucidin mukaan sillä on tilauskirjoissa 13 000 varausta odottamassa.
”Lucid Airin luominen on ollut osoitus rakkaudesta työhön, ensimmäinen asiakasluovutus on hieno hetki meille kaikille vuosien työn ja seikkailun jälkeen. Olen todella innoissani, kun pääsen luovuttamaan avaimet ensimmäiselle asiakkaallemme”, sanoo Lucidin pääjohtaja Peter Rawlinson.
https://www.apu.fi/artikkelit/lucid-toimittaa-ensimmaiset-autonsa-800-kilometrin-toimintamatka-ja-1111-heppaa
Mielenkiintoista nähdä, miten homma etenee. Tokkopa tuota Suomeen myydään kuin joillekin, joilla on varaa ostaa se "ylimääräiseksi ajeluautoksi".
Onkohan Lucidilla joku yhteistyötaho Suomessa. Sinänsä hassua, että jopa ihan tuntemattomuudesta tuleva Lucid saa sähköauton myyntiin ennen Toyotaa...
Suomi kuului niihin onnekkaisiin maihin joissa Lucidia myytiin ja myydään. Heti tilauskirjojen auetessa olisi kuulemma Suomeen varattu muutamia kymmeniä.
Onhan se selkeästi halvempi kuin Taicanin Turpo S Tai Taycan Cross Turismo
Tällä sivustolla vaihtelee kovasti suhtautuminen autojen hintoihin. Palstan suppeassa lukija/kirjoittajakunnan piirissä on välillä 50.000,- hinta yläkipuraja ja Lucid maksaa artikkelin mukaan kolminkertaisesti. Onko Lucidilla mitään "tukiverkkoa" Suomessa? Joka iskee 150.000,- rahaa kiinni autoon, jolla ei ole tukea Suomessa, on todennäköisesti henkilö, joka ei osta ao. autoa käyttöautoksi ja jolla on reilusti pätäkkää.
Onhan se ilman muuta käheää omistaa Lucid, siitä ei ole epäilystä. Siis, jos hakee erikoisuutta
No entisenä automyyjänä suhtaudun autoihin yleisluontoisesti ja kaikkia myydään halvasta kalleimpaan. Muistan aikanaan kun esittelimme Suomessa ensimmäistä Saab 9000 Turboa ensikertaa pullakahveineen ja päivän lopuksi liikkeen toinen myyjä alkoi haukkumaan toimitusjohtajalle, ettei noin kalliita pysty myymään turha tuhlata aikaa esittelyyn niin totesin päivän aikana jo yhden myyneeni ja nimi kauppakirjassa. Itse asiassa kalleimpia autoja oli helpompi myydä suhteessa kun vain toteutti asiakkaan toiveet niin ei niistä tarvinnut vääntää tunti tai päivätolkulla vaan homma hoitui minuuteissa varusteista ja väristä helpohkosti verrattuna halvempien autojen kauppaan. Joskus tuli myytyä kallein malli ihan muutaman minuutin puhelulla asiakkaan tietäessä mitä tahtoo ja lähinnä sovittiin toimituksesta kotipihaan. Oudoin pyyntö oli kun asiakas pyysi ajamaan auton limitillä minua hänen ollessa hanttimiehen paikalla kertoen kuulleensa minun osaavan ajaa. Auton mittari nopeus oli hiukan reilu 260 ja hetken mietin poliisitilannetta, mutta ei siihen aikaan paljon tarvinnu yllyttää ja halusi vielä mutkaisella soratiellä testata jousitusta ja kun ajelin vähän siistimmin n. 140 niin käski antaa vaan menemään niinkuin muutenkin ajan ja nostin vauhdin 160-180 paikkeille reilun 15 km ajaksi ja oli pakko kaveria kunnioittaa harva siinä vauhdissa viihtyy hanttimiehen paikalla. Ajon jälkeen kaveri totesi sovitaan väristä huomenna puhelimessa.
Onhan Taycaneitakin myyty jo sadoissa määrin ja huomattavasti kalliimpia Ferrareita ja Lampojakin myydään, joten eiköhän Suomeen muutama Lucidin luxury versiokin pääty ja ensi vuonnahan pitäisi myyntiin tulla alle 80 000 versiotkin.
Tosta tulikin mieleen sinun jossakin vaiheessa täällä todenneen nähneesi hesarin sivulla farkku Taycan Cross Turismon ja kiinnostuneen siitä. Oletko käynyt koeajolla. On aika kivan näköinen muotoilu ainakin minun silmään ja autohan muuten on markkinoiden parhaimmistoa.
Entisenä automyyjänä varmaan osaat, mutta haluatko, valaista minulle käytettyjen autojen ostohinnoittelua autoliikkeessä. Siis, kun liike ostaa auton kuluttajalta.
Minusta tuntuu, että alalla vallitsee joku kartellin tapainen periaate. On se autokauppiatten keskinäinen "nettiauto", jonka avulla autoliikkeiden yhteisö voi valvoa, ettei kukaan poikkea linjasta. Sivustollahan näkyy, mihin hintaan mikäkin liike on ostanut minkäkin auton.
Liikkeet ovat sopineet, että ostaessaan sisään käytettyjä autoja, niissä oleville ns. lisävarusteille ei anneta arvoa, mutta samaa autoa kuluttajalle myytäessä lisävarusteilla onkin sitten myyntihintaa nostava vaikutus. Sama varuste on arvoton tai arvokas riippuen siitä onko liike ostamassa vai myymäsä autoa. Eri liikkeet tarjoavat niin samaa hintaa ja jopa autoa näkemättä, että joku hintataulukko liikkeillä täytyy olla.
Vaikuttaa siltä, että autoliikkeille on tiedossa käytetyn autona "oikea" hinta eikä markkinatalouden periaatteet kilpailusta ole voimassa.
Minä en osaa/halua ottaa huomioon "pitäisi tulla" tai "on tulossa" mallistoa vaan parempi kiinnittää huomio siihen mitä on eikä siihen, mitä olisi tai voisi olla.
Muistaakseni Lucidin piti tulla jo aikaisemmin kuin nyt näyttäisi olevan tulossa. Lucidin toimitusten on ilmoitettu alkavan lauantaina eli huomenna, joten olisi ihme, jos Lucid taas viivästyttäisi toimituksia. Eli suhtaudun tähän ekaan erään Lucideja kuin se olisi jo olemassa oleva auto.
150.000,- ja siitä ylöspäin maksavat autot ovat kaiketi marginaalinen volyymi. Ainakin, jos on uskominen tämän palstan kirjoittajien näkemykseen, minkä hintainen auton tulisi olla. Varmaan Suomeen päätyy jokunen Lucid, onhan Suomessakin ihmisiä joilla pätäkkää riittää ja osa niistä ostaa eksoottisia autoja. Onhan ne käheitä autoja.
https://www.teslarati.com/lucid-group-lcid-q3-earnings-call/
520 kappaletta kaikkiaan aikovat toimittaa Dream editionia eikä ole kerrottu, montako huomenna (tai siis lauantaina jenkkiaikaa)
Onko 150keur Lucid jotenkin olennaisesti eri kuin 120keur Tesla?
Kyllä se on. Teepä rahoituslaskelma vaikka viideksi vuodeksi 120.000,- vs 150.000,- ja mieti kuukausituloja vasten. Prosentuaalinen erokin on melko suuri, mutta eurot ratkaisee.
Tietysti ajattelen asiaa vain omalta kannaltani ja 120.000,- on minulle kallein ajateltavissa oleva. Sellaisen hinnan olen hyväksynyt kahden Discon ja yhden Volvon kohdalla. Ostamani Model X maksoi 96.000,-. En olisi ostanut sadanviidenkymmenen donan Teslaa
Korjaan hintatiedon, tarkistin papereista: auton perushinta ilman alv oli 76.443.55,-. Siihen sisältyi lisähinnallinen vanneversio 2.200,-. Toimitus- ja rekisteröintimaksu 600,-, alv 18.346,45, autovero 2.463,02. Kaikki yhteensä 97.253,02. Jostain syystä tuo on muistissani pyöristynyt arvoon 96.000,-. Kuitenkin yli 20.000,- halvempi kuin XC90T8, jonka hankin. Uuden T8:n hinta on kyllä vuoden 2017 hinnasta laskenut ja minulla oli kaikki lisävarusteet, mitä siihen sai ja siinä oli talvirengassarja mukana. Teslaan ostin talvirenkaat ja vanteet erikseen, koska Tesla-brändätyt oli niin kalliit.
Mutta verrataanpa Lucid Airia Model Y:hyn, jolloin Lucid maksaa yli tuplaten sen,mitä Y. Lucidissa on bling-blingiä enemmän, mutta Y:ssä sähköautoa enemmän, minun mielestäni. Jos bling-blingin kokee n. 80.000,- arvoiseksi, niin silloin hakee kaupasta Lucidin, muut ostavat Y:n.
ekat toimitukset tehty
https://www.teslarati.com/lucid-air-dream-edition-deliveries-dreams-come-true/
En ole Topi, mutta rohkenen silti yrittää. Ei tarvita mitään kartellia, koska vaihtoautokaupan tulos tehtään ostamalla. Markkina nimittäin määrää myyntihinnan tason, johon ei yksittäinen myyjä voi paljoa vaikuttaa. Ei ole suuri ihme, että eri ammattilaiset osaavat arvioida kohtuullisen hyvin mitä mistäkin härvelistä voi saada. Toki joitain isojakin eroja aiheuttavia häröpalloja esiintyy, tyypillisesti siten, että jokin liike ei halua jotain määrättyä mallia tai huonossa tapauksessa takuuajalta ulos ajettua DSG-automaattia suurella ajomäärällä ei halua kukaan.
Jos joku onnistuu ostamaan auton alle sen käyvän vaihtohinnan, se on hänen onnensa. Tätä eivät muut pysty toistamaan vaikka näkisivätkin tuon yksittäistapauksen. Jos taas joku tarjoaa muita enemmän, se on hänen katteestaan pois annettua alennusta. Sillä voi saada enemmän asiakkaita, mutta vähemmän rahaa.
Pysyäkseen kilpailussa mukana ja saadakseen tilin pitää maksaa vaihtarista juuri niin vähän kuin mahdollista kauppaa kuitenkaan menettämättä.
Topin kertoman high end mallin ostajan tunnistan itsekin. Mersufoorumeilla pyörii ainakin muutama stereotyyppinen auton ostaja. Topi kertoo siitä tyypistä, joka näkee lehdestä, että Mersun uusin malli on tilattavissa ja soittaa saman tien tilauksensa sisään autoa edes luonnossa näkemättä. Hänen vaihtosyklinsä määrittelee mallisuudistus, koska seuraava tilataan sitten kuin uusi malli on saatavilla. Sitten on meitä nuukapihejä, jotka ovat pysyvässä vaihesiirrossa vaanien uuden mallin markkinoille tulon aikoihin hetkeä, jolloin vanha malli on jo ehtinyt muuttua ostajien silmissä vanhaksi, mutta lähes uudenveroisia vähän käytettyjä takuuautoja on vielä valittavaksi saakka, että saa valita omat tekniikat, värit ja varusteet. Nämä kumpikin asiakasryhmä ovat omalla tavallaan helppoja, koska he tietävät mitä hakevat ja ostavat sen. Oikean auton osuessa kohdalle ei tarvita miettimisaikaa kun valinta on ollut jo valmiiksi selvä jo ainakin vuoden.
Juuri näin on asiat, ei tuota tuon selvemmin voi valaista!
Kyllä siellä automyyjällä (tai tässä tapauksessa ostajalla) on hinnoittelutyökalut käytössä. Sinne syötetään specsit, ja se antaa varsin kaavamaisen tuloksen hinnoista, myyntiajoista yms. Se tuottaa kartellimaisen tilanteen jossa kuluttaja ainakin autoa myydessä saa suunnilleen samanlaisen tarjouksen kaikkialta. Autoliikkeen kulurakenne toki vaikuttaa lopulliseen hintaan, ja vaihtokauppa on sitten (osittain) asia erikseen.
Omaan merkkiin perehtyneitä on mahdoton viedä kioskille.
Mitä tarkoitat?
Merkkiin perehtyneillä on omasta merkistä tietoa jota merkkiä alvariinsa vaihtavalla ei ole. Tieto lisää tuskaa sanotaan, mutta autoissa tämä on päinvastoin. Tietämys omasta autosta on helpottavaa, kun tietää oman merkkinsä/mallinsa tyyppiviat niihin osaa suhtautua tietyllä varauksella. Tiettyjä tyyppivikoja hoidetaan ennakoivasti, näin mikään tietty osa ei aiheuta päänvaivaa, eikä näin muodosta koskaan varsinaista ongelmaa. Pitää punnita ne viat, joita pystyy sietämään. Jokaisessa merkillä on omat kipukohtansa, elinkaaren lopun mallit ovat yleensä niitä missä tyyppiviat ovat selätetty. Sanon tämän kokemuksella omasta merkistäni (BMW 5-sarja reilut 35 vuotta). Oma mieltymys painaa eniten. Jokaisella merkillä on kuitenkin omat huolensa ja murheensa, se on hyvä pitää mielessä.
Jaa joo, olet oikeassa. Luulin sinun viittaavan hinnoitteluun jotenkin, pahoittelut väärinkäsityksestä.
Autoliikkeillähän on oma "nettiauto", josta voivat nähdä kaikkien myytyjen autojen toteutuneet kauppahinnat, autojen iän, varusteet, myyntiajan ja hintapyynnön muutoksen.
Teoriassa autoliikkeet toimivat markkinaehtoisesti, jolloin on kummallista, että kilpailevat yritykset ilmaisevat avoimesti toisilleen hinnoittelunsa ostaessaan käytettyjä autoja sisään. Normaalisti yritykset eivät kerro toisilleen hinnoittelunsa perusteita.
Wikipedia:
"Kartelli on talouselämässä yritysten yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on keskinäistä kilpailua rajoittamalla saavuttaa monopoli tai siihen verrattava asema markkinoilla. Kartellin jäsenet pyrkivät jäädyttämään hintatason, rajoittamaan hyödykkeen tarjontaa ja tukahduttamaan kilpailua sopimalla keskenään hyödykkeiden toimittamisesta ja hintatasosta. Kartelli on epätäydellistä kilpailua, monopolien tavoin ne aiheuttavat kuluttajille tappiota."
En väitä, että autoliikkeet muodostaisivat puhtaan kartellin, mutta kartellia muistuttavaa toimintaa niillä on. Tietenkin vain isoilla liikkeillä, ei jobbareilla eikä pienillä, pelkkää käytettyjen kauppaa tekevillä.
Kartelli- ja vapaan hinnoittelun ero ei voi olla merkittävän suuri, mutta kartellihinnoittelussa hinta muodostuu ilman toimijoiden keskinäistä kilpailua ja niin, että toimijat tietävät toistensa hinnat.
Kuvaat tuossa edellä autokaupan toimintaa ja paria eri "konseptia", jollaisia kuluttajalla voi olla.
Minä olen miettinyt sitä, että autojen hintojen kaavamaisuus viittaa tietynlaiseen kartellin tapaiseen toimintaan hinnoittelussa.
Miksi muuten ajattelet, että jonkun liikkeen antama poikkeavan alhainen hintatarjous tarkoittaa, että liike ei halua ostaa sitä mallia? Miksi liike ei vain kohteliaasti ilmoita, että ei ole kiinnostunut ostamaan ao. mallia?
Kartellinomaiseksi toiminnan tekee se, että toisiaan vastaan muka kilpailevat firmat kertovat toisilleen oman hinnoittelunsa vaihtoautojen sisäänostossa sen autoliikkeiden "nettiauton" välityksellä.
Ainahan hintataso jollain lailla määräytyy markkinoiden mukaan, niin kuin kirjoitat, mutta kartellimainen hinta-avoimuus kilpailijoiden kesken pyrkii pitämään aisoissa vapaan kilpailun kuluttajan epäeduksi.