TM 16/2021 olleessa koeajossa saatiin Skodan toimintamatkoiksi mielestäni yläkanttiin olevia lukuja. Jos akun nettokapasiteetti on 77kWh ja kulutus moottoritiellä on 22kWh/100km, pitäisi toimintamatkaksi kaiketi tulla 350km, eikä 384km, kuten koeajossa. Vastaavasti taajamassa 428km (eikä 455km) ja maantiellä 453km (eikä 476km). Vai olenko ymmärtänyt asian jotenkin väärin?
Olet ymmärtänyt väärin Polttiksetkin kulkevat NEDC normilukemallaan, mutta harvoin ruutukaavalla tai moottoritienipeidella.
Normikulutukseen kannattaa suhtautua kuin huippunopeuteen, joka on myös todellisuudessa saavutettavissa, mutta ei välttämättä käytännöllinen jokaisen kuljettajan jokaisella matkalla.
Outoa kyllä. Näyttäisi siltä, että TM:n ilmoittama toimintamatka on laskettu bruttokapasiteetin(?) mukaan, mikä kaiketi ei ole missään olosuhteissa käytettävissä. Jos olet ymmärtänyt väärin, niin sitten olen minäkin.
Yritin tuota laskeskella tuon vertailussa esitetyn taulukon mukaan, eikä se oikein bruttokapasiteetillekaan passaa, siis noi ilmoitetut toimintamatkat. Pitäis tietää se TMn käyttämä laskentakaava, jolla tuo "laskennallinen toimintamatka" on laskettu.
Olisko huomioitu jotain rekuperaatiotakin akkuun päin?
Mulla se on ollut sekalaisessa ajossa vajaa 4kWh/100 km, toisaalta moottoritieajossa Suomen tasaisilla teillä ei käytännössä juuri mitään.
Rekuperaatio on jo noissa kWh/100km kulutuslukemissa ja tosiaan kaikki matkat eivät käy yks yhteen edes tuosta bruttokapasiteetista laskettuna.
Eihän tuo 22 kWh/100km kulutus mitenkään fakta ole. Olosuhteet, korkeuserot, tuulet ja ajotyyli vaikuttaa. Oliko lataushäviöt huomioitu.
Eihän yksikään testi kerro miten joku toinen ajaa.
Esim. sähköautoileva motoristi ajoi kesäkelissä rinnakkaismerkillä samalla akulla yli 500 km tosin ei moottoritie ajoa. Kulutus 15,2 kWh/100 km.
Sähköauto Volkswagen ID.4 kulutustesti Suomen kesäkelissä -toimintamatka 506 km.
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto-volkswagen-id-4-kulutustesti-suomen-kesakelissa--toimintamatka-506-km
On se 22 kWh/100km fakta: nuo kulutusluvut on otettu suoraan TM:n testiartikkelista. Kulutukset ovat todellisia mitattuja kulutuksia. Lähinnä mietitytti, miten noilla todellisilla kulutuksilla on päädytty TM:n ilmoittamiin toimintamatkoihin.
No edelleen olen eri mieltä faktoistasi. Mikäli ymmärsin oikein kyseisen artikkelin niin tuo mainitsemasi kulutus 22 kWh/ 100 km sisälsi lataushävikin eli Skodan ajon aikainen kulutus oli alle 22 kWh/ 100 km.
Lataus häviö myös heittelee hiukan latauksesta, laturista ja olosuhteista huomioiden, joten ei ole aina sama, josta seuraa, ettei ole myöskään fakta.
Voin hyvin olla väärässä lataushävikistä, mutta artikkelin alussa mainitaan akun lataus täyteen hävikin kanssa.
Trailerinvetotoimintamatka:
https://kipparilehti.fi/trailerivene-sahkoauto-veturina-lyhyen-matkan-vetojuhta-volkswagen-id-4/
Pitkälti yli 40 kWh/100km