Turun kaupunki jätti ministeriölle lausunnon auto­kannan pienentämisestä ja nopeus­rajoitusten alent

7 kommenttia

Myös käytettyjen diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen tuontia tulisi rajoittaa”, otsakkeella Turun kaupunki, Ilmasto- ja ympäristöpolitiikka merkityssä lausunnossa todetaan.

Samaisessa lausunnossa Turun kaupunki ilmoittaa ympäristöministeriölle myös nopeusrajoitusten alentamisen olevan ”nopeasti vaikuttava ja kustannustehokas keino liikenteen päästöjen vähentämiseksi”.

https://www.is.fi/autot/art-2000008587220.html

  
  • muokattu 05.02.2022 09:20

    Tekisi mieli kysyä ko. paperin kirjoittajalta ja sen hyväksyjältä, että mitä oikein mietit sillä hetkellä, kun päätit ehdottaa EU:n vapaan kaupan rajoittamista...
    Oliko ajatuksena, että semmoinen menisi ihan tuosta vaan läpi ja siihen ei kukaan kiinnittäisi huomiota, ei suomessa tai EU:ssa.

    Itseasiassa, jos asiaa ajatellaan vain ja ainoastaan päästöjen kannalta, niin 60km/h kattonopeus kaikkialla ja sen varmistamiseksi rajoittimet jokaiseen ajoneuvoon, vähentää päästöjä.
    Vaikka matka kestää kauemmin, eli pidempi aika tuprutellaan päästöjä, niin niitä tulee silti vähemmän kuin, että ajettaisiin 80km/h.
    Mitä muuta se 60km/h kattonopeus tuo mukanaan, niin se on sitten ihan eri juttu, nyt oli asiaa pelkästään nopeus ja päästöt.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Tekisi mieli kysyä ko. paperin kirjoittajalta ja sen hyväksyjältä, että mitä oikein mietit sillä hetkellä, kun päätit ehdottaa EU:n vapaan kaupan rajoittamista...
    Oliko ajatuksena, että semmoinen menisi ihan tuosta vaan läpi ja siihen ei kukaan kiinnittäisi huomiota, ei suomessa tai EU:ssa.

    Itseasiassa, jos asiaa ajatellaan vain ja ainoastaan päästöjen kannalta, niin 60km/h kattonopeus kaikkialla ja sen varmistamiseksi rajoittimet jokaiseen ajoneuvoon, vähentää päästöjä.
    Vaikka matka kestää kauemmin, eli pidempi aika tuprutellaan päästöjä, niin niitä tulee silti vähemmän kuin, että ajettaisiin 80km/h.
    Mitä muuta se 60km/h kattonopeus tuo mukanaan, niin se on sitten ihan eri juttu, nyt oli asiaa pelkästään nopeus ja päästöt.

    Omasta mielestäni autojen voimalinjat on suunniteltu niin, että maantieajossa 80 km/h olisi taloudellisempaa kuin 60 km/h. Siltä ainakin tuntuu. Voin olla väärässäkin, mutta olisihan tähän jotain konkreettista näyttöä hyvä saada.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    Omasta mielestäni autojen voimalinjat on suunniteltu niin, että maantieajossa 80 km/h olisi taloudellisempaa kuin 60 km/h. Siltä ainakin tuntuu. Voin olla väärässäkin, mutta olisihan tähän jotain konkreettista näyttöä hyvä saada.

    Tähän auttaa TM:n testien ja koeajojen kulutuskäyrät paremmin kuin mutu tai vatu.

      
  • Nopeusrajoitusten alentaminen vain lisäisi ylinopeuksia ja ylinopeushan on hirmuisen vaarallista niin kuin meille on vuosikaudet opetettu...

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Nopeusrajoitusten alentaminen vain lisäisi ylinopeuksia ja ylinopeushan on hirmuisen vaarallista niin kuin meille on vuosikaudet opetettu...

    Tuo se nopeusrajoitusten alentaminen paljon muutakin mukanaan, mutta jos kapeasti tuijotetaan pelkästään nopeuden laskua, niin kuin virkahenkilö on todennäköisesti tehnyt ja löytänyt siletä sen hyvän asian.

      
  • https://m.hikipedia.info/wiki/Turku
    ”Turku on suomen persereikä!”

    Ei maine tyhjästä voi syntyä?

      
  • @Karrette kirjoitti:
    https://m.hikipedia.info/wiki/Turku
    ”Turku on suomen persereikä!”

    Ei maine tyhjästä voi syntyä?

    Tuota mieltä on koko muu Suomi! :smiley:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit