@HybridRules kirjoitti:
Minulla on siis Tidal, Spotify,Caraoke, TuneIn, BlueTooth ja Radio sekä internetselaimen kautta nettiradiot.
Mitä minulta jää puuttumaan, kun minulla ei ole AndroidAutoa (muuta kuin se androidauto itsessään)?
En osaisi kaivata enää mitään lisää. Eikö TuneIn toimi nettiradiona, siinä ominaisuudessa olen sitä joskus käyttänyt?
Totta vie, nyt vasta katsoin tarkemmin TuneIn-sovellusta ja saahan sieltä kaikenlaisia kanavia. Olen jotenkin olettanut, että TuneIn vaatii maksullisen kirjautumisen, mutta näköjään ei ainakaan nettiradiokanaviin. Noloa tunnustaa, mutta en ole tullut tutkineeksi tuota sen vertaa aikaisemmin.
Mutta nettiselaimella käyttämällä esim. se Radio Paradise -sivusto näyttää kappaleen tietoja ja näkyy joku kommenttikenttäkin olevan.
Kokeilin Volvon TuneIn Radiota tässä aika tuoreeltaan, kun halusin ajaessa kuunnella BBC:n ja muiden ukraina-uutisia. Volvossa apit (tunein, sporify, sää yms) toimivat niin takkuillen ja hitaasti ettei juuri huvita käytttää. Ovat jääneet kuriositeeteiksi, ja striimaan kännykällä sen mitä haluan kuunnella.
@M880 kirjoitti:
Kokeilin Volvon TuneIn Radiota tässä aika tuoreeltaan, kun halusin ajaessa kuunnella BBC:n ja muiden ukraina-uutisia. Volvossa apit (tunein, sporify, sää yms) toimivat niin takkuillen ja hitaasti ettei juuri huvita käytttää. Ovat jääneet kuriositeeteiksi, ja striimaan kännykällä sen mitä haluan kuunnella.
Minä en Volvossa tullut koskaan kokeilleeksi. XC90T8:ssa oli kyllä TuneIn.
Totta vie, nyt vasta katsoin tarkemmin TuneIn-sovellusta ja saahan sieltä kaikenlaisia kanavia. Olen jotenkin olettanut, että TuneIn vaatii maksullisen kirjautumisen, mutta näköjään ei ainakaan nettiradiokanaviin. Noloa tunnustaa, mutta en ole tullut tutkineeksi tuota sen vertaa aikaisemmin.
Mutta nettiselaimella käyttämällä esim. se Radio Paradise -sivusto näyttää kappaleen tietoja ja näkyy joku kommenttikenttäkin olevan.
Jostain syystä luovuin aikanaan TuneInin käytöstä ja nyt kun muistelen, niin olikohan syynä Ylen kanavien poistuminen TuneInistä? Niitä tosin voi kuunnella fm-radiosta, joten eipä tuo puute suuremmin haittaa muualla kuin joissain maanalaisissa tiloissa. MyTuner ja Simple Radio ovat nyt käytössä.
Radio Paradisea on kiva suositella, mukavan vaihtelevaa musiikkia eikä ollenkaan mainoksia. Olen jopa laittanut asemalle pieniä tukisummia silloin tällöin.
Onko nämä Saksasta nyt tulevat MY:t korirakenteeltaan erilaisia kuin muualla valmistetut. Eikö Saksan tehtaalle tullut aivan uutta tekniikkaa tuottamaan isoja painevalettuja kori osia. Poikkeaako Y:n runko nyt Saksassa tehdyissä autoissa.
@Topi27 kirjoitti:
Onko nämä Saksasta nyt tulevat MY:t korirakenteeltaan erilaisia kuin muualla valmistetut. Eikö Saksan tehtaalle tullut aivan uutta tekniikkaa tuottamaan isoja painevalettuja kori osia. Poikkeaako Y:n runko nyt Saksassa tehdyissä autoissa.
Ymmärtääkseni kyse ei ole painevaletuista osista vaan tavanomaista suurempien puristettujen osien tekemisestä. Auton korihan koostuu useista puristimilla muotoonsa prässätyistä peltiosista (Teslassa alumiinia) ja ymmärsin Giga Press -nimityksen tarkoittavan tavanomasita suurempaa (pinta-alaltaan) puristinta (ovatkohan epäkesko- vai hydraulisia puristimia). Mutta en kyllä tiedä asiasta mitään tarkempaa. Luulisin, että runko on suunnilleen sama, mutta valmistustekniikka eri. Enkä tiedä, onko näissä uusissa akku koriin integroitu, siitähän puhuttiin paljonkin (ainakin Teslaratissa) taannoin, että akkukennopaketteja olisi sijoitettu runkoon jotenkin eri tavalla kuin aikaisemmat yhtenäiset isot akkupaketit, mutta en tiedä siitäkään tarkemmin.
Saas nähdä, miten Y:n myynti lähtee vetämään. Tämän vuoden ekalla neljänneksellä Y:tä rekisteröitiin melkein tuplasti sen mitä kolmosia: Y 289kpl ja kolmonen 168kpl eli yhteensä 457kpl. Tekniikan Maailman agendalla on pyrkiä tekemään Tesla-vastaista kampanjaa, mutta ne, jotka siitä huolimatta menevät koeajolle, huomaavat kyllä TM:n tarkoituksellisen mustamaalaamisen. Olisi kiva tietää, mikä pohjimmiltaan on TM:n motiivi. Saa tietysti myyviä klikkiotsikoita, mutta onkohan se varsinainen syy?
@HybridRules kirjoitti:
TM:n tarkoituksellisen mustamaalaamisen. Olisi kiva tietää, mikä pohjimmiltaan on TM:n motiivi. Saa tietysti myyviä klikkiotsikoita, mutta onkohan se varsinainen syy?
Kerro meille tietämättömille, missä teslan tm koeajajat on tarkoitukselliseen mustamaalaamiseen syyllistyneet.
@HybridRules kirjoitti:
TM:n tarkoituksellisen mustamaalaamisen. Olisi kiva tietää, mikä pohjimmiltaan on TM:n motiivi. Saa tietysti myyviä klikkiotsikoita, mutta onkohan se varsinainen syy?
Kerro meille tietämättömille, missä teslan tm koeajajat on tarkoitukselliseen mustamaalaamiseen syyllistyneet.
Selvimmin se näkyy kirjoituksien sävyssä. Positiivisista puolista TM kertoo negatiivissävytteisesti ja negatiivisista puolista korostuneen negatiivisesti.
Yksi konkreettinen esimerkki on talvitestissä mainittu automaattiset kaukovalot. TM:n toimittajan mukaan automaatti piti ottaa pois päältä, koska vastaantulijat sähköttivät niin voimallisesti. Ja oikein alleviivattiin, miten piti käyttää kosketusnäyttöä automaattiasetuksen poistamiseksi. Minä lähdin sitten työmatkalle vaimon Model Y:llä, koska kiinnosti todeta itse, miten tuo on. Ajoin kotiin päin pimeässä (arki-ilta maaliskuussa, klo 19-23 ajoaika).
Mäkisellä ja mutkaisella maantieosuudella yksi rekka väläytti valoja ja liikennettä oli lähinnä yksittäisiä vastaantulijoita pitkin matkaa. Model Y:n kaukovalot ovat muuten reippaasti peremmat kuin minulla on äksässä. Pitäisi oikeastaan hankkia lisävalot omaan autoon.
TM:n jutussa oli tässä asiassa kaksi mustamaalausta: väite, että Model Y:n kaukovaloautomatiikka ei toimi. Toisekseen ei ole mitään syytä ottaa automatiikkaa pois päältä, koska rattiviiksellä voi vaihtaa lyhyisiin, mikäli automatiikka näyttää viivästyvän vaihtamisessa. Jos automatiikan ottaa pois päältä, pitää joka kerta vaihtaa manuaalisesti, jos sen antaa olla päällä, tarvitsee vaihtaa manuaalisesti vain silloin, kun automatiikka myöhästyy. Jutussa siis annettiin väärä todistus ja ryyditettiin mustamaamaalista vielä väitteellä, jota tavallinen lukija ei välttämättä hoksaa. Luulee kenties, että Teslassa on joku eksoottinen vaihtoautomatiikka, joka on joko pakko ottaa pois päältä tai pitää käytössä ja kärsiä vastaantulijoiden sähköttämisestä. Lisäksi kirjoitettiin TM:n bravuuri eli mussutettiin kosketusnäytöstä.
Model 3 käyttötestissä ja Model Y talvitestissä oli molemmissa sama periaate: todetaan, että mitattavissa olevat asiat toimii ihan ok, mutta sitten testin lopuksi kirjoitetaan mielipide, että Tesla on ihan paska auto. Model Y:n ajettavuus on kuulemma jopa niin huono, ettei sillä tavallinen kuski ehkä edes pysy tiellä.
Kaikissa Tesloissa on samanlainen autopilot-ohjelmisto. Minulla ei ole yhtään sellaista yllättävää jarrutusta tullut kohdalle, jolle ei olisi joku syy. Minulla on FSD-ominaisuus ja auto reagoi joskus moottoritien yläpuolella oleviin liikennevaloihin, joita näkee esim. tunneleiden edellä (Hämeenlinnan tunneli), hidastaa vastaantulevien isojen autojen kohdalla vaikka itse ajaisin tasaisella nopeudella, väistää moottoritien rampilta tulevaa joskus vaikka liikennesääntöjen mukaan ei pitäisi/tarvitsisi, hidastaa, koska GPS-karttadata näyttää väärää nopeusrajoitusta, hidastaa polkupyöräilijän sattuessa maantiellä kohdalle jne. Minusta auto on ylivarovainen, mutta kehitys kehittyy koko ajan. Jos ei halua olla mukana Teslan automaattiajon nykyisessä vaiheessa, niin Teslan voi ostaa ilman autopilotin kehittyneempää versiota ja ajaa kuten perinneautoa.
Itsekin olen sitä mieltä Teslan vakionopeuden säätimestä, että nykyisen rinnalla voisi olla sellainen vaatimattomampi versio kuin perinneautoissa, että vakkari vain säätäisi nopeuden ja pitäisi etäisyyden edellä ajavaan. Huono sää estää silloin tällöin vakkarin käytön, koska se ei mene päälle. Minulle ei ole koskaan käynyt niin, että vakkari lähtisi itsekseen yllättäen pois päältä.
Minusta TM:n artikkeleita on ollut hämmentävää lukea. Yleensä testeistä lukee mielenkiinnolla sellaisista aiheista, joita ei itse entuudestaan tunne. Nyt, kun näen, miten TM kirjoittaa omien tarkoitusperiensä mukaan epätotuuksia, en enää ota todesta TM:n muitakaan juttuja, siis luottamus meni ja siksi lopetin tilauksenikin.
Ihan samanlailla noita on arvosteltu merkistä toiseen.
Teslassa lisäksi jousituksen jäykkyys (korin tutina pienistäkin epätasaisuuksista, natinat ja kitinät) rengasmelu, ohjaus on etäinen, vuotaa pesukoneessa, pikkuvikojenkin takuukorjaukset kestää kuukausia, samoihin kiroituksiin Teslan kohdalla joutuu tottumaan kauttaaltaan nettijulkaisuissa.
@Quu kirjoitti:
Ihan samanlailla noita on arvosteltu merkistä toiseen.
Teslassa lisäksi jousituksen jäykkyys (korin tutina pienistäkin epätasaisuuksista, natinat ja kitinät) rengasmelu, ohjaus on etäinen, vuotaa pesukoneessa, pikkuvikojenkin takuukorjaukset kestää kuukausia, samoihin kiroituksiin Teslan kohdalla joutuu tottumaan kauttaaltaan nettijulkaisuissa.
Juu, en mietikään mielipidekirjoituksia, koska ne ovat tarkoituksella mollaavia. Sinäkin omaat vahvat mielipiteet vaikka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Kunhan luet erilaisia kitinöitä.
Se, että lehdetkin kirjoittavat TM:n tapaan, on jotain muuta. Jonkinlainen "imperiumin vastaisku" ehkä. Joku motivaatiohan perinnelehdillä on perinneautojen puoltamiseen. Onko vain perinne vai johtuuko mainostuloista vai mistä, mutta neutraali asenne TM:llä ei ole vaikka voisi olettaa. En oleta enää.
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Ei ollut kyse trollaamisesta vaan kolaritestin tuloksista ja takaisikutsusta.
Sinun vastineesi täyttää trollauksen kaikki kriteerit.
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
Vilkun käyttämättömyys liittyy takseihin, hehän tunnetusti eivät osoita kääntymisaikeitaan vilkuilla. Tämä johtuu säästösyistä ja on ihan tunnettu asia.
@tracktest kirjoitti:
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
Takaisinkutsu tarkoittaa Teslan tapauksessa useimmiten OTA-päivitystä ohjelmistoon. Tuskin S:n etukontin salvassakaan mekaanista ongelmaa on, ellei sitten jossain vuosimallissa ole jotenkin erilainen mekaniikka kuin normaalisti. Jos kolmosen kameran kaapelia pitää siirtää vähän johonkin suuntaan, ei taida olla kummoinen juttu.
Autoissa on monissa merkeissä eri syistä ns. takaisinkutsuja, joka nimitys on aika omituinen, koska eihän autoja mihinkään tehtaalle kutsuta takaisin vaan niihin toimitetaan valmistajan toimesta korjaus, jonka toteuttaa joku paikallinen liike.
Onhan Model kolmosen jossain valmistuserässä oleva ongelma peruutuskamerassa huomattavasti pienempi juttu kuin se, että bemarit syttyvät tuleen kesken ajon.
Eikä ole tarkoituksen mukaista laajentaa TM:n testn rehellisyydestä koskevaa kommenttia lajemmin autoteollisuden tekemisiiin.
En nyt taas muista, mikä on trollaamisen määritelmä, mutta TM tekee mielipidevaikuttamista Teslaa vastaan, onko trollaamista vai ei, en tiedä. Hämmentävää se ainakin on.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
Vilkun käyttämättömyys liittyy takseihin, hehän tunnetusti eivät osoita kääntymisaikeitaan vilkuilla. Tämä johtuu säästösyistä ja on ihan tunnettu asia.
Ei mennä nyt siihen, koska äskeinen oli vitsihuumoria. Mutta aamulla yllättäen kääntynyt, ja minut turhaan risteyksessä odottamaan jättänyt, bemari ei ollut taksi. Yksittäistapaus.
@tracktest kirjoitti:
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
Takaisinkutsu tarkoittaa Teslan tapauksessa useimmiten OTA-päivitystä ohjelmistoon. Tuskin S:n etukontin salvassakaan mekaanista ongelmaa on, ellei sitten jossain vuosimallissa ole jotenkin erilainen mekaniikka kuin normaalisti. Jos kolmosen kameran kaapelia pitää siirtää vähän johonkin suuntaan, ei taida olla kummoinen juttu.
Autoissa on monissa merkeissä eri syistä ns. takaisinkutsuja, joka nimitys on aika omituinen, koska eihän autoja mihinkään tehtaalle kutsuta takaisin vaan niihin toimitetaan valmistajan toimesta korjaus, jonka toteuttaa joku paikallinen liike.
Onhan Model kolmosen jossain valmistuserässä oleva ongelma peruutuskamerassa huomattavasti pienempi juttu kuin se, että bemarit syttyvät tuleen kesken ajon.
Eikä ole tarkoituksen mukaista laajentaa TM:n testn rehellisyydestä koskevaa kommenttia lajemmin autoteollisuden tekemisiiin.
En nyt taas muista, mikä on trollaamisen määritelmä, mutta TM tekee mielipidevaikuttamista Teslaa vastaan, onko trollaamista vai ei, en tiedä. Hämmentävää se ainakin on.
Tämän asian olen sinulle selventänyt useaan kertaan, mutta vedät sen aina täysin tietämätttömänä esiin uudestaan ja uudestaan.
BMW EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja
Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.
Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
Voi asian noinkin tulikita, mutta se ei ole minun tulkintani. Kerroin Quun pyynnöstä yhden esimerkin. Ei siinä ole mitään makuasiaa vaan faktaa.
@tracktest kirjoitti:
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
Takaisinkutsu tarkoittaa Teslan tapauksessa useimmiten OTA-päivitystä ohjelmistoon. Tuskin S:n etukontin salvassakaan mekaanista ongelmaa on, ellei sitten jossain vuosimallissa ole jotenkin erilainen mekaniikka kuin normaalisti. Jos kolmosen kameran kaapelia pitää siirtää vähän johonkin suuntaan, ei taida olla kummoinen juttu.
Autoissa on monissa merkeissä eri syistä ns. takaisinkutsuja, joka nimitys on aika omituinen, koska eihän autoja mihinkään tehtaalle kutsuta takaisin vaan niihin toimitetaan valmistajan toimesta korjaus, jonka toteuttaa joku paikallinen liike.
Onhan Model kolmosen jossain valmistuserässä oleva ongelma peruutuskamerassa huomattavasti pienempi juttu kuin se, että bemarit syttyvät tuleen kesken ajon.
Eikä ole tarkoituksen mukaista laajentaa TM:n testn rehellisyydestä koskevaa kommenttia lajemmin autoteollisuden tekemisiiin.
En nyt taas muista, mikä on trollaamisen määritelmä, mutta TM tekee mielipidevaikuttamista Teslaa vastaan, onko trollaamista vai ei, en tiedä. Hämmentävää se ainakin on.
Tämän asian olen sinulle selventänyt useaan kertaan, mutta vedät sen aina täysin tietämätttömänä esiin uudestaan ja uudestaan.
BMW EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja
Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.
Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.
Joo, mutta olen kuullut, että bemareissa on muutakin. Sitä paitsi tulipalo on aina tulipalo vaikka voissa paistaisi. Se on selvää ja kaikkihan sen tietävät, että baijerilainen suunnittelu on vähän sitä ja tätä.
@tracktest kirjoitti:
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
Takaisinkutsu tarkoittaa Teslan tapauksessa useimmiten OTA-päivitystä ohjelmistoon. Tuskin S:n etukontin salvassakaan mekaanista ongelmaa on, ellei sitten jossain vuosimallissa ole jotenkin erilainen mekaniikka kuin normaalisti. Jos kolmosen kameran kaapelia pitää siirtää vähän johonkin suuntaan, ei taida olla kummoinen juttu.
Autoissa on monissa merkeissä eri syistä ns. takaisinkutsuja, joka nimitys on aika omituinen, koska eihän autoja mihinkään tehtaalle kutsuta takaisin vaan niihin toimitetaan valmistajan toimesta korjaus, jonka toteuttaa joku paikallinen liike.
Onhan Model kolmosen jossain valmistuserässä oleva ongelma peruutuskamerassa huomattavasti pienempi juttu kuin se, että bemarit syttyvät tuleen kesken ajon.
Eikä ole tarkoituksen mukaista laajentaa TM:n testn rehellisyydestä koskevaa kommenttia lajemmin autoteollisuden tekemisiiin.
En nyt taas muista, mikä on trollaamisen määritelmä, mutta TM tekee mielipidevaikuttamista Teslaa vastaan, onko trollaamista vai ei, en tiedä. Hämmentävää se ainakin on.
Tämän asian olen sinulle selventänyt useaan kertaan, mutta vedät sen aina täysin tietämätttömänä esiin uudestaan ja uudestaan.
BMW EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja
Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.
Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.
Joo, mutta olen kuullut, että bemareissa on muutakin. Sitä paitsi tulipalo on aina tulipalo vaikka voissa paistaisi. Se on selvää ja kaikkihan sen tietävät, että baijerilainen suunnittelu on vähän sitä ja tätä.
Minulla on noin 35 vuoden kokemus BMW:stä ja se on täysin päinvastainen kuin se mitä sinä koitat julistaa. Huomaat varmasti itse miten koitat mustamaalata arvostettua automerkkiä vain siksi että omasta automerkistäsi on tuotu esiin asioita mitkä ovat laajasti tiedossa.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
Voi asian noinkin tulikita, mutta se ei ole minun tulkintani. Kerroin Quun pyynnöstä yhden esimerkin. Ei siinä ole mitään makuasiaa vaan faktaa.
Njoo, mutta ero on siinä onko kyseessä erilainen tulkinta tai jopa käyttövirhe, vai mustamaalauskampanja jonka taka on joku agenda tai ideologia. Jälkimmäiseen en usko.
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
Voi asian noinkin tulikita, mutta se ei ole minun tulkintani. Kerroin Quun pyynnöstä yhden esimerkin. Ei siinä ole mitään makuasiaa vaan faktaa.
Njoo, mutta ero on siinä onko kyseessä erilainen tulkinta tai jopa käyttövirhe, vai mustamaalauskampanja jonka taka on joku agenda tai ideologia. Jälkimmäiseen en usko.
Sekä M3 käyttötesti että MY talvitesti ovat sillä tavalla saman kaltaiset, että konkreettiset asiat, jotka voi mitata tai yksiselitteisesti todeta, ovat ihan ok selvitetty. Sitten Teslan arvio on "kalibroitu" tarkoituksen mukaiseksi toimittajien mielipiteillä ja Tesla on pudonnut pahnan pohjimmaiseksi. En osaa arvata, mikä TM:llä on takana tässä. Voihan olla, että he vain mielistelevät ns. suurta yleisöä. Tai pitävät niiden puolia, jotka mainostavat lehdessä. Syytä en tiedä, mutta TM:n linja tässä on selkeä. Suurin osa TM:n lukijoista taputtavat pieniä karvaisia käsiään ja nyökyttelevät tyytyväisenä, että samaa mieltä. Mitäpä siitä, että Model Y lataa tehokkaimmin ja on pienikulutuksinen. Tärkeintä, että TM:n toimittaja oli sitä mieltä, että huono auto, mikä huono auto. Älä osta.
@tracktest kirjoitti:
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
Takaisinkutsu tarkoittaa Teslan tapauksessa useimmiten OTA-päivitystä ohjelmistoon. Tuskin S:n etukontin salvassakaan mekaanista ongelmaa on, ellei sitten jossain vuosimallissa ole jotenkin erilainen mekaniikka kuin normaalisti. Jos kolmosen kameran kaapelia pitää siirtää vähän johonkin suuntaan, ei taida olla kummoinen juttu.
Autoissa on monissa merkeissä eri syistä ns. takaisinkutsuja, joka nimitys on aika omituinen, koska eihän autoja mihinkään tehtaalle kutsuta takaisin vaan niihin toimitetaan valmistajan toimesta korjaus, jonka toteuttaa joku paikallinen liike.
Onhan Model kolmosen jossain valmistuserässä oleva ongelma peruutuskamerassa huomattavasti pienempi juttu kuin se, että bemarit syttyvät tuleen kesken ajon.
Eikä ole tarkoituksen mukaista laajentaa TM:n testn rehellisyydestä koskevaa kommenttia lajemmin autoteollisuden tekemisiiin.
En nyt taas muista, mikä on trollaamisen määritelmä, mutta TM tekee mielipidevaikuttamista Teslaa vastaan, onko trollaamista vai ei, en tiedä. Hämmentävää se ainakin on.
Tämän asian olen sinulle selventänyt useaan kertaan, mutta vedät sen aina täysin tietämätttömänä esiin uudestaan ja uudestaan.
BMW EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja
Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.
Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.
Joo, mutta olen kuullut, että bemareissa on muutakin. Sitä paitsi tulipalo on aina tulipalo vaikka voissa paistaisi. Se on selvää ja kaikkihan sen tietävät, että baijerilainen suunnittelu on vähän sitä ja tätä.
Minulla on noin 35 vuoden kokemus BMW:stä ja se on täysin päinvastainen kuin se mitä sinä koitat julistaa. Huomaat varmasti itse miten koitat mustamaalata arvostettua automerkkiä vain siksi että omasta automerkistäsi on tuotu esiin asioita mitkä ovat laajasti tiedossa.
Otan osaa! Jo 35 vuotta korpivaellusta! Saattaa olla, että en ihan tosissani näitä kirjoita🙂
P.S. siis näitä bemarijuttuja en tarkoita totena otettavaksi, mutta TM:n linjasta kyllä olen tosissani
Velttoon ohjauksen tottuu ajan kanssa, mutta kovaan nykyttävään jousitukseen ei koskaan, se vaan matkan karttuessa alkaa sylettämään monttu montulta enemmän.
@Quu kirjoitti:
Velttoon ohjauksen tottuu ajan kanssa, mutta kovaan nykyttävään jousitukseen ei koskaan, se vaan matkan karttuessa alkaa sylettämään monttu montulta enemmän.
ok. Sinulla on siis asiasta kokemusta, mikä Toyota oli kyseessä?
Minä en ala arvioimaan eri autoja. Koko tämä lätinähän lähti TM-lehteä koskevasta maininnasta, josta pidän kiinni, mutta ei sitäkään ole tarvis sen enempää retostella. TM:llä on tietenkin oikeus valita oma linjansa.
ok. Sinulla on siis asiasta kokemusta, mikä Toyota oli kyseessä?
Jaaha, jos teslan kehnon alustan arvostelu pudotetaan toyotan tasolle, niin arvosanaa voidaan nostaa, sillä ehdolla että teslan hintakin tulee samaan karvalakkiluokan tasoon
@tracktest kirjoitti:
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Mitä tekemistä Teslan ylösnousevan konepellillä ja bemareilla? Vai lähteekö S-mallista konepelti lentoon, jos nimen omaan bemari ajaa riittävää ylinopeutta vastaa. On se sitten jo aika haastavaa liikkua, pitää havainnoida minkä merkkinen auto tulee vastaa, koska autosta karisee mahdollisesti ilmavirrassa osat tielle....
Montako bemaria on Teslasi takapuskuriin jo osunut, kun niin pelkäät? Mun etupuskuriin (bemari muuten) on osunut vuosien saatossa vain yksi auto, Volvo, sekin tuli kovaa liikennevaloissa peruutamalla päälle, joten en ehtinyt alta pois Oli vaihteet menneet vanhalta gubbelta sekasin En ole kyllä mitenkään pelännyt Volvoja tuon jälkeenkään edes liikenevaloissa.
En osaisi kaivata enää mitään lisää. Eikö TuneIn toimi nettiradiona, siinä ominaisuudessa olen sitä joskus käyttänyt?
Totta vie, nyt vasta katsoin tarkemmin TuneIn-sovellusta ja saahan sieltä kaikenlaisia kanavia. Olen jotenkin olettanut, että TuneIn vaatii maksullisen kirjautumisen, mutta näköjään ei ainakaan nettiradiokanaviin. Noloa tunnustaa, mutta en ole tullut tutkineeksi tuota sen vertaa aikaisemmin.
Mutta nettiselaimella käyttämällä esim. se Radio Paradise -sivusto näyttää kappaleen tietoja ja näkyy joku kommenttikenttäkin olevan.
Kokeilin Volvon TuneIn Radiota tässä aika tuoreeltaan, kun halusin ajaessa kuunnella BBC:n ja muiden ukraina-uutisia. Volvossa apit (tunein, sporify, sää yms) toimivat niin takkuillen ja hitaasti ettei juuri huvita käytttää. Ovat jääneet kuriositeeteiksi, ja striimaan kännykällä sen mitä haluan kuunnella.
Minä en Volvossa tullut koskaan kokeilleeksi. XC90T8:ssa oli kyllä TuneIn.
Jostain syystä luovuin aikanaan TuneInin käytöstä ja nyt kun muistelen, niin olikohan syynä Ylen kanavien poistuminen TuneInistä? Niitä tosin voi kuunnella fm-radiosta, joten eipä tuo puute suuremmin haittaa muualla kuin joissain maanalaisissa tiloissa. MyTuner ja Simple Radio ovat nyt käytössä.
Radio Paradisea on kiva suositella, mukavan vaihtelevaa musiikkia eikä ollenkaan mainoksia. Olen jopa laittanut asemalle pieniä tukisummia silloin tällöin.
Onko nämä Saksasta nyt tulevat MY:t korirakenteeltaan erilaisia kuin muualla valmistetut. Eikö Saksan tehtaalle tullut aivan uutta tekniikkaa tuottamaan isoja painevalettuja kori osia. Poikkeaako Y:n runko nyt Saksassa tehdyissä autoissa.
Ymmärtääkseni kyse ei ole painevaletuista osista vaan tavanomaista suurempien puristettujen osien tekemisestä. Auton korihan koostuu useista puristimilla muotoonsa prässätyistä peltiosista (Teslassa alumiinia) ja ymmärsin Giga Press -nimityksen tarkoittavan tavanomasita suurempaa (pinta-alaltaan) puristinta (ovatkohan epäkesko- vai hydraulisia puristimia). Mutta en kyllä tiedä asiasta mitään tarkempaa. Luulisin, että runko on suunnilleen sama, mutta valmistustekniikka eri. Enkä tiedä, onko näissä uusissa akku koriin integroitu, siitähän puhuttiin paljonkin (ainakin Teslaratissa) taannoin, että akkukennopaketteja olisi sijoitettu runkoon jotenkin eri tavalla kuin aikaisemmat yhtenäiset isot akkupaketit, mutta en tiedä siitäkään tarkemmin.
Saas nähdä, miten Y:n myynti lähtee vetämään. Tämän vuoden ekalla neljänneksellä Y:tä rekisteröitiin melkein tuplasti sen mitä kolmosia: Y 289kpl ja kolmonen 168kpl eli yhteensä 457kpl. Tekniikan Maailman agendalla on pyrkiä tekemään Tesla-vastaista kampanjaa, mutta ne, jotka siitä huolimatta menevät koeajolle, huomaavat kyllä TM:n tarkoituksellisen mustamaalaamisen. Olisi kiva tietää, mikä pohjimmiltaan on TM:n motiivi. Saa tietysti myyviä klikkiotsikoita, mutta onkohan se varsinainen syy?
Kerro meille tietämättömille, missä teslan tm koeajajat on tarkoitukselliseen mustamaalaamiseen syyllistyneet.
Selvimmin se näkyy kirjoituksien sävyssä. Positiivisista puolista TM kertoo negatiivissävytteisesti ja negatiivisista puolista korostuneen negatiivisesti.
Yksi konkreettinen esimerkki on talvitestissä mainittu automaattiset kaukovalot. TM:n toimittajan mukaan automaatti piti ottaa pois päältä, koska vastaantulijat sähköttivät niin voimallisesti. Ja oikein alleviivattiin, miten piti käyttää kosketusnäyttöä automaattiasetuksen poistamiseksi. Minä lähdin sitten työmatkalle vaimon Model Y:llä, koska kiinnosti todeta itse, miten tuo on. Ajoin kotiin päin pimeässä (arki-ilta maaliskuussa, klo 19-23 ajoaika).
Mäkisellä ja mutkaisella maantieosuudella yksi rekka väläytti valoja ja liikennettä oli lähinnä yksittäisiä vastaantulijoita pitkin matkaa. Model Y:n kaukovalot ovat muuten reippaasti peremmat kuin minulla on äksässä. Pitäisi oikeastaan hankkia lisävalot omaan autoon.
TM:n jutussa oli tässä asiassa kaksi mustamaalausta: väite, että Model Y:n kaukovaloautomatiikka ei toimi. Toisekseen ei ole mitään syytä ottaa automatiikkaa pois päältä, koska rattiviiksellä voi vaihtaa lyhyisiin, mikäli automatiikka näyttää viivästyvän vaihtamisessa. Jos automatiikan ottaa pois päältä, pitää joka kerta vaihtaa manuaalisesti, jos sen antaa olla päällä, tarvitsee vaihtaa manuaalisesti vain silloin, kun automatiikka myöhästyy. Jutussa siis annettiin väärä todistus ja ryyditettiin mustamaamaalista vielä väitteellä, jota tavallinen lukija ei välttämättä hoksaa. Luulee kenties, että Teslassa on joku eksoottinen vaihtoautomatiikka, joka on joko pakko ottaa pois päältä tai pitää käytössä ja kärsiä vastaantulijoiden sähköttämisestä. Lisäksi kirjoitettiin TM:n bravuuri eli mussutettiin kosketusnäytöstä.
Model 3 käyttötestissä ja Model Y talvitestissä oli molemmissa sama periaate: todetaan, että mitattavissa olevat asiat toimii ihan ok, mutta sitten testin lopuksi kirjoitetaan mielipide, että Tesla on ihan paska auto. Model Y:n ajettavuus on kuulemma jopa niin huono, ettei sillä tavallinen kuski ehkä edes pysy tiellä.
Kaikissa Tesloissa on samanlainen autopilot-ohjelmisto. Minulla ei ole yhtään sellaista yllättävää jarrutusta tullut kohdalle, jolle ei olisi joku syy. Minulla on FSD-ominaisuus ja auto reagoi joskus moottoritien yläpuolella oleviin liikennevaloihin, joita näkee esim. tunneleiden edellä (Hämeenlinnan tunneli), hidastaa vastaantulevien isojen autojen kohdalla vaikka itse ajaisin tasaisella nopeudella, väistää moottoritien rampilta tulevaa joskus vaikka liikennesääntöjen mukaan ei pitäisi/tarvitsisi, hidastaa, koska GPS-karttadata näyttää väärää nopeusrajoitusta, hidastaa polkupyöräilijän sattuessa maantiellä kohdalle jne. Minusta auto on ylivarovainen, mutta kehitys kehittyy koko ajan. Jos ei halua olla mukana Teslan automaattiajon nykyisessä vaiheessa, niin Teslan voi ostaa ilman autopilotin kehittyneempää versiota ja ajaa kuten perinneautoa.
Itsekin olen sitä mieltä Teslan vakionopeuden säätimestä, että nykyisen rinnalla voisi olla sellainen vaatimattomampi versio kuin perinneautoissa, että vakkari vain säätäisi nopeuden ja pitäisi etäisyyden edellä ajavaan. Huono sää estää silloin tällöin vakkarin käytön, koska se ei mene päälle. Minulle ei ole koskaan käynyt niin, että vakkari lähtisi itsekseen yllättäen pois päältä.
Minusta TM:n artikkeleita on ollut hämmentävää lukea. Yleensä testeistä lukee mielenkiinnolla sellaisista aiheista, joita ei itse entuudestaan tunne. Nyt, kun näen, miten TM kirjoittaa omien tarkoitusperiensä mukaan epätotuuksia, en enää ota todesta TM:n muitakaan juttuja, siis luottamus meni ja siksi lopetin tilauksenikin.
Ihan samanlailla noita on arvosteltu merkistä toiseen.
Teslassa lisäksi jousituksen jäykkyys (korin tutina pienistäkin epätasaisuuksista, natinat ja kitinät) rengasmelu, ohjaus on etäinen, vuotaa pesukoneessa, pikkuvikojenkin takuukorjaukset kestää kuukausia, samoihin kiroituksiin Teslan kohdalla joutuu tottumaan kauttaaltaan nettijulkaisuissa.
Juu, en mietikään mielipidekirjoituksia, koska ne ovat tarkoituksella mollaavia. Sinäkin omaat vahvat mielipiteet vaikka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Kunhan luet erilaisia kitinöitä.
Se, että lehdetkin kirjoittavat TM:n tapaan, on jotain muuta. Jonkinlainen "imperiumin vastaisku" ehkä. Joku motivaatiohan perinnelehdillä on perinneautojen puoltamiseen. Onko vain perinne vai johtuuko mainostuloista vai mistä, mutta neutraali asenne TM:llä ei ole vaikka voisi olettaa. En oleta enää.
En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.
Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.
Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.
Ei ollut kyse trollaamisesta vaan kolaritestin tuloksista ja takaisikutsusta.
Sinun vastineesi täyttää trollauksen kaikki kriteerit.
Tesla on julkistanut kaikkiaan 475 000 autoaan koskevan takaisinkutsun autossa havaittujen teknisten vikojen takia.
Takaisinkutsu koskee sekä Tesla Model S:ää että Model 3:a, mutta autojen viat poikkeavat toisistaan.
Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.
Model 3:n korjaukset liittyvät peruutuskameraan. Kameran kaapeli voi vaurioitua, kun luukkua avataan ja suljetaan ja näin peruutuskameran kuva voi hävitä.
Unohdit bemareiden puuttuvat vilkut.
Mutta noin muuten, minusta tuntuu että sinäkin olet saanut värilasit. Tai sitten minä olen naivi kun en usko TM:llä olevan erityistä agendaa.
Kyllä minäkin olen iloinen jos omaa autoani kehutaan, ja toisaalta harmistun jos haukutaan (koska silloin olisin voinut itse kenties valita paremmin), kolmanneksi voin olla eri mieltä ihan hyvilläkin mielin, koska suurin osa autoista on merkistä riippumatta riittävän hyviä ja paremmuuden hakemisessa mennään hiusten halkomiseen ja makuasioihin.
Vilkun käyttämättömyys liittyy takseihin, hehän tunnetusti eivät osoita kääntymisaikeitaan vilkuilla. Tämä johtuu säästösyistä ja on ihan tunnettu asia.
Takaisinkutsu tarkoittaa Teslan tapauksessa useimmiten OTA-päivitystä ohjelmistoon. Tuskin S:n etukontin salvassakaan mekaanista ongelmaa on, ellei sitten jossain vuosimallissa ole jotenkin erilainen mekaniikka kuin normaalisti. Jos kolmosen kameran kaapelia pitää siirtää vähän johonkin suuntaan, ei taida olla kummoinen juttu.
Autoissa on monissa merkeissä eri syistä ns. takaisinkutsuja, joka nimitys on aika omituinen, koska eihän autoja mihinkään tehtaalle kutsuta takaisin vaan niihin toimitetaan valmistajan toimesta korjaus, jonka toteuttaa joku paikallinen liike.
Onhan Model kolmosen jossain valmistuserässä oleva ongelma peruutuskamerassa huomattavasti pienempi juttu kuin se, että bemarit syttyvät tuleen kesken ajon.
Eikä ole tarkoituksen mukaista laajentaa TM:n testn rehellisyydestä koskevaa kommenttia lajemmin autoteollisuden tekemisiiin.
En nyt taas muista, mikä on trollaamisen määritelmä, mutta TM tekee mielipidevaikuttamista Teslaa vastaan, onko trollaamista vai ei, en tiedä. Hämmentävää se ainakin on.
Ei mennä nyt siihen, koska äskeinen oli vitsihuumoria. Mutta aamulla yllättäen kääntynyt, ja minut turhaan risteyksessä odottamaan jättänyt, bemari ei ollut taksi. Yksittäistapaus.
Tämän asian olen sinulle selventänyt useaan kertaan, mutta vedät sen aina täysin tietämätttömänä esiin uudestaan ja uudestaan.
BMW EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja
Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.
Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.
Voi asian noinkin tulikita, mutta se ei ole minun tulkintani. Kerroin Quun pyynnöstä yhden esimerkin. Ei siinä ole mitään makuasiaa vaan faktaa.
Joo, mutta olen kuullut, että bemareissa on muutakin. Sitä paitsi tulipalo on aina tulipalo vaikka voissa paistaisi. Se on selvää ja kaikkihan sen tietävät, että baijerilainen suunnittelu on vähän sitä ja tätä.
Minulla on noin 35 vuoden kokemus BMW:stä ja se on täysin päinvastainen kuin se mitä sinä koitat julistaa. Huomaat varmasti itse miten koitat mustamaalata arvostettua automerkkiä vain siksi että omasta automerkistäsi on tuotu esiin asioita mitkä ovat laajasti tiedossa.
Njoo, mutta ero on siinä onko kyseessä erilainen tulkinta tai jopa käyttövirhe, vai mustamaalauskampanja jonka taka on joku agenda tai ideologia. Jälkimmäiseen en usko.
Sekä M3 käyttötesti että MY talvitesti ovat sillä tavalla saman kaltaiset, että konkreettiset asiat, jotka voi mitata tai yksiselitteisesti todeta, ovat ihan ok selvitetty. Sitten Teslan arvio on "kalibroitu" tarkoituksen mukaiseksi toimittajien mielipiteillä ja Tesla on pudonnut pahnan pohjimmaiseksi. En osaa arvata, mikä TM:llä on takana tässä. Voihan olla, että he vain mielistelevät ns. suurta yleisöä. Tai pitävät niiden puolia, jotka mainostavat lehdessä. Syytä en tiedä, mutta TM:n linja tässä on selkeä. Suurin osa TM:n lukijoista taputtavat pieniä karvaisia käsiään ja nyökyttelevät tyytyväisenä, että samaa mieltä. Mitäpä siitä, että Model Y lataa tehokkaimmin ja on pienikulutuksinen. Tärkeintä, että TM:n toimittaja oli sitä mieltä, että huono auto, mikä huono auto. Älä osta.
Otan osaa! Jo 35 vuotta korpivaellusta! Saattaa olla, että en ihan tosissani näitä kirjoita🙂
P.S. siis näitä bemarijuttuja en tarkoita totena otettavaksi, mutta TM:n linjasta kyllä olen tosissani
Velttoon ohjauksen tottuu ajan kanssa, mutta kovaan nykyttävään jousitukseen ei koskaan, se vaan matkan karttuessa alkaa sylettämään monttu montulta enemmän.
ok. Sinulla on siis asiasta kokemusta, mikä Toyota oli kyseessä?
Minä en ala arvioimaan eri autoja. Koko tämä lätinähän lähti TM-lehteä koskevasta maininnasta, josta pidän kiinni, mutta ei sitäkään ole tarvis sen enempää retostella. TM:llä on tietenkin oikeus valita oma linjansa.
Jaaha, jos teslan kehnon alustan arvostelu pudotetaan toyotan tasolle, niin arvosanaa voidaan nostaa, sillä ehdolla että teslan hintakin tulee samaan karvalakkiluokan tasoon
Mitä tekemistä Teslan ylösnousevan konepellillä ja bemareilla? Vai lähteekö S-mallista konepelti lentoon, jos nimen omaan bemari ajaa riittävää ylinopeutta vastaa. On se sitten jo aika haastavaa liikkua, pitää havainnoida minkä merkkinen auto tulee vastaa, koska autosta karisee mahdollisesti ilmavirrassa osat tielle....
Montako bemaria on Teslasi takapuskuriin jo osunut, kun niin pelkäät? Mun etupuskuriin (bemari muuten) on osunut vuosien saatossa vain yksi auto, Volvo, sekin tuli kovaa liikennevaloissa peruutamalla päälle, joten en ehtinyt alta pois Oli vaihteet menneet vanhalta gubbelta sekasin En ole kyllä mitenkään pelännyt Volvoja tuon jälkeenkään edes liikenevaloissa.