@Jorma L2 kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, että softa menee jumiin?
Totta kai on.
Jumiihan tietokoneet, pädit, puhelimet aina silloin tällöin.
Joskus päivitys huonontaa toimintaa, kunnes tulee päivityksen korjaava päivitys.
Ja niin edelleen.
Mutta kuinka monta kertaa on ajettu sen takia ulos, että ajonvakautuksen softa on mennyt jumiin?
@Jorma L2 kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, että softa menee jumiin?
Totta kai on.
Jumiihan tietokoneet, pädit, puhelimet aina silloin tällöin.
Joskus päivitys huonontaa toimintaa, kunnes tulee päivityksen korjaava päivitys.
Ja niin edelleen.
Mutta kuinka monta kertaa on ajettu sen takia ulos, että ajonvakautuksen softa on mennyt jumiin?
Autoista en tiedä, mutta tulee mieleen pari tapausta, kun lennonvakautus on mennyt jumiin ja sen takia on ajettu alas.
@Jorma L2 kirjoitti:
Onko mitään mahdollisuutta, että softa menee jumiin?
Totta kai on.
Jumiihan tietokoneet, pädit, puhelimet aina silloin tällöin.
Joskus päivitys huonontaa toimintaa, kunnes tulee päivityksen korjaava päivitys.
Ja niin edelleen.
Mutta kuinka monta kertaa on ajettu sen takia ulos, että ajonvakautuksen softa on mennyt jumiin?
Autoista en tiedä, mutta tulee mieleen pari tapausta, kun lennonvakautus on mennyt jumiin ja sen takia on ajettu alas.
On monta asiaa tapahtunut, kun softa on pettänyt.
varmaan joku avaruusrakettikin on pudonnut softavihreen takia.
Millainen ohjaustuntuma välittyykään rattiin sähköjohtojen, tietokoneen ja sähkömoottoreiden kautta?
Paras mahdollinen kaikissa olosuhteissa, jos softa on maltettu hieroa kohdalleen ja ratin vastukset on oikein mitoitettu.
Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin. Matalilla nopeuksilla kuljettaja saa maksimaalisen tuen kevyestä ohjauksesta. Nopeuden lisääntyessä, sähköisen ohjaustehostimen vaikutus pienenee, joten suuremmissa nopeuksissa suoraan ajaminen on helppoa ja ajovakaus entistä parempi.
En lukenut juttua, kommentoin vain aloitusta sähköinen ohjaus. Pahoittelut tästä kiireessä jäi väliin. Aiheellisia kysymyksiä mitä jos...
Valinnainen lentokoneen ratti. Toimii siis näin.
Somessa kiertävät tuoreet videot vahvistavat epäkäytännöllisyyden. Ratin ohjaussuhdetta ei nimittäin ilmeisesti ole sovitettu sen muotoon sopivaksi. Lisäksi ohjauspyörän pyörittely tuottaa Twitterissä jaetulla videolla sen verran hankaluuksia kuskille, että äänimerkki raikaa vahinkopainallusten myötä.
Teslan ja Toyotan rateissa on se ero, että Teslan ratin pyöritys vaatii (useamman?) kierroksen ääriasennosta toiseen, Toyotan ratti ei. Toyotan ratti ei myöskään ole mekaanisessa yhteydessä renkaisiin. Yhteistä Teslan kanssa on lähinnä ratin muoto, mikä ei Toyotan osalta ole (yksinään) se juttu.
Käsittämätöntä että Teslan sovelluksella päästään liikenteeseen suorittamaan testiajoa. Ajo näyttää vaaralliselta koska kädet menevät ristiin. Kaikkeaa sitä ihmisille tarjotaan tai yritetään tarjota.
Ärsyttävää kehitystä! Varmasti näihin erikois-ratteihin tottuu, kun niillä ajaa pidempään, mutta jos ajaa myös jatkuvasti monilla erilaisilla/eri merkkisillä autoilla tämän perushallintalaitteiden kanssa kikkailu on s---nasta.
@tracktest kirjoitti:
En lukenut juttua, kommentoin vain aloitusta sähköinen ohjaus. Pahoittelut tästä kiireessä jäi väliin. Aiheellisia kysymyksiä mitä jos...
Valinnainen lentokoneen ratti. Toimii siis näin.
Somessa kiertävät tuoreet videot vahvistavat epäkäytännöllisyyden. Ratin ohjaussuhdetta ei nimittäin ilmeisesti ole sovitettu sen muotoon sopivaksi. Lisäksi ohjauspyörän pyörittely tuottaa Twitterissä jaetulla videolla sen verran hankaluuksia kuskille, että äänimerkki raikaa vahinkopainallusten myötä.
Meneehän kädet samalla tavalla ristiin perinteisellä ratillakin, jos otteen pitää väärin.
Minä olen ajatellut muodostaa mielipiteen tuosta ratista, kun pääsen itse kokeilemaan. En kylläkään näe mitään syytä, miksi perinteinen ratti pitäisi vaihtaa tuollaiseksi Yoke-ratiksi.
@tracktest kirjoitti:
En lukenut juttua, kommentoin vain aloitusta sähköinen ohjaus. Pahoittelut tästä kiireessä jäi väliin. Aiheellisia kysymyksiä mitä jos...
Valinnainen lentokoneen ratti. Toimii siis näin.
Somessa kiertävät tuoreet videot vahvistavat epäkäytännöllisyyden. Ratin ohjaussuhdetta ei nimittäin ilmeisesti ole sovitettu sen muotoon sopivaksi. Lisäksi ohjauspyörän pyörittely tuottaa Twitterissä jaetulla videolla sen verran hankaluuksia kuskille, että äänimerkki raikaa vahinkopainallusten myötä.
Meneehän kädet samalla tavalla ristiin perinteisellä ratillakin, jos otteen pitää väärin.
Minä olen ajatellut muodostaa mielipiteen tuosta ratista, kun pääsen itse kokeilemaan. En kylläkään näe mitään syytä, miksi perinteinen ratti pitäisi vaihtaa tuollaiseksi Yoke-ratiksi.
@tracktest kirjoitti:
En lukenut juttua, kommentoin vain aloitusta sähköinen ohjaus. Pahoittelut tästä kiireessä jäi väliin. Aiheellisia kysymyksiä mitä jos...
Valinnainen lentokoneen ratti. Toimii siis näin.
Somessa kiertävät tuoreet videot vahvistavat epäkäytännöllisyyden. Ratin ohjaussuhdetta ei nimittäin ilmeisesti ole sovitettu sen muotoon sopivaksi. Lisäksi ohjauspyörän pyörittely tuottaa Twitterissä jaetulla videolla sen verran hankaluuksia kuskille, että äänimerkki raikaa vahinkopainallusten myötä.
Meneehän kädet samalla tavalla ristiin perinteisellä ratillakin, jos otteen pitää väärin.
Minä olen ajatellut muodostaa mielipiteen tuosta ratista, kun pääsen itse kokeilemaan. En kylläkään näe mitään syytä, miksi perinteinen ratti pitäisi vaihtaa tuollaiseksi Yoke-ratiksi.
Ratin nimeksi voi hyvin laittaa Joke-ratti!
Joo, mikä ettei. Jos muistin oikein, niin Tesla kutsuu sitä nimellä Yoke.
Paras mahdollinen kaikissa olosuhteissa, jos softa on maltettu hieroa kohdalleen ja ratin vastukset on oikein mitoitettu.
Onko mitään mahdollisuutta, että softa menee jumiin?
Kuten hydraulisessa versiossa, ohjaustehostin kytkeytyy pois päältä. Näin auton ohjaaminen vaikeutuu.
Totta kai on.
Jumiihan tietokoneet, pädit, puhelimet aina silloin tällöin.
Joskus päivitys huonontaa toimintaa, kunnes tulee päivityksen korjaava päivitys.
Ja niin edelleen.
Mutta kuinka monta kertaa on ajettu sen takia ulos, että ajonvakautuksen softa on mennyt jumiin?
Autoista en tiedä, mutta tulee mieleen pari tapausta, kun lennonvakautus on mennyt jumiin ja sen takia on ajettu alas.
On monta asiaa tapahtunut, kun softa on pettänyt.
varmaan joku avaruusrakettikin on pudonnut softavihreen takia.
Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin. Matalilla nopeuksilla kuljettaja saa maksimaalisen tuen kevyestä ohjauksesta. Nopeuden lisääntyessä, sähköisen ohjaustehostimen vaikutus pienenee, joten suuremmissa nopeuksissa suoraan ajaminen on helppoa ja ajovakaus entistä parempi.
Tässä on kuitenkin muuta kuin sähköinen tehostin. ” steer-by-wire”-ohjaus, eli ratista ei ole mekaanista yhteyttä pyöriin”
En lukenut juttua, kommentoin vain aloitusta sähköinen ohjaus. Pahoittelut tästä kiireessä jäi väliin. Aiheellisia kysymyksiä mitä jos...
Valinnainen lentokoneen ratti. Toimii siis näin.
Somessa kiertävät tuoreet videot vahvistavat epäkäytännöllisyyden. Ratin ohjaussuhdetta ei nimittäin ilmeisesti ole sovitettu sen muotoon sopivaksi. Lisäksi ohjauspyörän pyörittely tuottaa Twitterissä jaetulla videolla sen verran hankaluuksia kuskille, että äänimerkki raikaa vahinkopainallusten myötä.
Tässä näyte Teslan lentokoneratista.
https://tekniikanmaailma.fi/teslan-uudenlaisen-ratin-kaytosta-leviaa-tosielaman-video-internetissa-ja-kaikki-arviot-eivat-ekstaattisia/
https://osultan.smugmug.com/Cars/Refresh-Model-S/n-jF42tn/i-MqTr9SD
Tällainen on Toyotan ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu malli bZ4X – autossa on samanlainen ratti, josta Teslaa ryöpytettiin kesällä.
https://tekniikanmaailma.fi/toyota-bz4x-on-yhtion-ensimmainen-alusta-alkaen-sahkoautoksi-suunniteltu-malli-siina-on-samanlainen-ratti-josta-teslaa-ryopytettiin-kesalla/
Teslan ja Toyotan rateissa on se ero, että Teslan ratin pyöritys vaatii (useamman?) kierroksen ääriasennosta toiseen, Toyotan ratti ei. Toyotan ratti ei myöskään ole mekaanisessa yhteydessä renkaisiin. Yhteistä Teslan kanssa on lähinnä ratin muoto, mikä ei Toyotan osalta ole (yksinään) se juttu.
Käsittämätöntä että Teslan sovelluksella päästään liikenteeseen suorittamaan testiajoa. Ajo näyttää vaaralliselta koska kädet menevät ristiin. Kaikkeaa sitä ihmisille tarjotaan tai yritetään tarjota.
Ärsyttävää kehitystä! Varmasti näihin erikois-ratteihin tottuu, kun niillä ajaa pidempään, mutta jos ajaa myös jatkuvasti monilla erilaisilla/eri merkkisillä autoilla tämän perushallintalaitteiden kanssa kikkailu on s---nasta.
>
TM:n jutussa ei ole mitään uutta. Johdonmukaista Teslaa mustamaalaavaa narratiivia
Meneehän kädet samalla tavalla ristiin perinteisellä ratillakin, jos otteen pitää väärin.
Minä olen ajatellut muodostaa mielipiteen tuosta ratista, kun pääsen itse kokeilemaan. En kylläkään näe mitään syytä, miksi perinteinen ratti pitäisi vaihtaa tuollaiseksi Yoke-ratiksi.
Ratin nimeksi voi hyvin laittaa Joke-ratti!
Joo, mikä ettei. Jos muistin oikein, niin Tesla kutsuu sitä nimellä Yoke.