Sähkön hinta

75 kommenttia
13»
  • muokattu 13.09.2024 16:41

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Lisäsin sähkön kulutusseurantaan laskurit ostetun sähkön ja kulutetun sähkön kulutuspainotetuille keskihinnoille. Ostetun sähkön keskihinta on maksetut energialaskut jaettuna ostetun sähkön kilowattituntien määrällä.
    Kulutetun sähkön hinta on (ostettu sähkö € - myyty sähkö €)/(ostettu sähkö kWh + oman tuotannon itse käytetty osuus kWh). Kumpikin lasketaan siis kulutuspainotettuna.

    Ostetun sähkön keskihinta tammi - elokuussa on ollut 8.4 c / kWh
    Kulutetun sähkön keskihinta on ollut 6.1 c/kWh.

    Näihin tulee tietenkin siirtohinta 5.7 c/kWh vielä päälle, eli maksan kulutuksesta kaksinumeroisen hinnan, mutta siirtohintojen erojen vuoksi energian hinta lienee vertailukelpoisempi yleisesti?

    Noiden päälle vielä saa laskea sähköveron ja huoltovarmuusmaksun 2,8 c/kWh + tietenkin kiinteät kulut. (Vai sisältyykö tuo 2,8 c tuohon 5,7:ään? Olisi siinä tapauksessa todella edullinen siirtohinta.)

    mikä on huoltovarmuusmaksu?

    En tiedä? Kuka sen perii?

    Antamani lukemat on laskettu sähkön myyjän ja siirtoyhtiön perimien laskujen perusteella.

    Jos näiden lisäksi menee vielä jotain muutakin, sittenhän meillä on paneelien tuotto laskettu alakanttiin kun tuo osa puuttuu.

    --740 GLE

    Turkuenergialle esitetty kysymys varmaan selittää miksi huoltovarmuusmaksu ei näy kaikkien laskussa:

    "Laskulleni on ilmestynyt rivit ”valmistevero” ja ”huoltovarmuusmaksu”. Mitä nämä ovat?

    Sähkövero muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta, jotka molemmat tilitetään valtiolle. Sähköveroa maksetaan sähkön kulutuksesta. Huoltovarmuusmaksulla katetaan valtiolle syntyviä menoja yhteiskunnan varautumiseen ja häiriötilanteiden hallintaan liittyvistä kustannuksista.

    Jatkossa erittelemme nämä tiedot laskuissa. Aiemmin huoltovarmuusmaksu on esitetty osana sähköveroa."

    https://www.turkuenergia.fi/ukk/mita-tarkoittavat-laskulla-olevat-valmistevero-ja-huoltovarmuusmaksu

    Eli sitä ei ole aina eritelty näkyviin, mutta se maksetaan sähkönsiirron laskun yhteydessä.

    https://www.google.com/search?sca_esv=dcbcba9590325d4b&rlz=1C1GCEA_enFI1083FI1083&sxsrf=ADLYWIKtevfYvgckfskcEYcJr55AeonG4Q:1726204502991&q=Mikä+on+sähkön+huoltovarmuusmaksu?&sa=X&ved=2ahUKEwjtj9fxlL-IAxV8ExAIHUhCJBYQzmd6BAgTEAY&biw=1920&bih=919&dpr=1

    Siirtomaksuna ilmoittamani 5.7 senttiä sisältää siirron verot ja huoltovarmuusmaksun jota ei minun laskullani eritellä. Näistä erittelyistä huolimatta laitan taulukkolaskelmaan myös perusmaksun sisältävän kokonaishinnan. Näin kaikki laskulla olleet veloitukset tulevat otetuksi huomioon kWh hinnassa.

    --740 GLE

      
  • @Lukija72611 kirjoitti:
    Aina nää samat änkyrä kommentoijat .. :-)

    Mikään ei sua estä olla olematta pörssipelin nappula laudalla.

    Mielenkiintoinen näkökulma, kiitos siitä. En koe olevani nappulana muiden pelissä vaan pelaan omaa peliäni, omaksi edukseni ja asumismukavuudesta tinkimättä.

    Pörssisijoituksiamme seuraan paljon paljon sähkön kulutusta isommalla taulukolla. Siihen käytän oikeasti jonkin verran aikaakin mitä en edes kadu koska rullaavan 10-vuotiskauden tuotto näyttää ylittävän kestävällä tavalla osingot mukaan laskevan vertailuindeksin.

    Mulla pieni kulutus ja tiedän sen aina etukäteen.
    Siksi sopimushinta. Varmuuden vuoks :-)

    Hieno homma, jos tuo sopii sinulle. Ihmisiä ohjaa yleisemminkin enemmän tarve välttää riskejä ja vähemmän tarve saavuttaa mitään.

    Minä en halua asua kovin pienen kulutuksen talossa joten hinnalla on minulle merkitystä.

    Se siirto hinta on siten se mihin et voi vaikuttaa.

    Siirtohintaan ei ole mitään mielenkiintoa edes yrittää vaikuttaa koska pelkkä siirtohinta päivällä 2.87 senttiä ja yöllä 2.01 senttiä / kWh on EVVK kuten sinun koko sähkölaskusi.

    Kyllä elämä menee vaikeaksi kun täytyy tälläseenkiin
    näin tarkkaan perehtyä.

    Tässäkin asiassa, ilman kettuilua, kaada ittelles vaan mutta älä yritä painostaa uteliasta ihmistä olemaan välittämättä siitä mitä ympärillä tapahtuu.

    Minä koen elämäni ahdistavaksi ellen ymmärrä mitä on tekeillä.

    --740 GLE

      1
  • Päivänä muutamana kävi naapurin leskirouva vierailulla ja kertoi, että elämä on muuttunut mukavammaksi, kun ei tarvitse enää herätä aamuneljältä laittamaan pesukonetta päälle. Uudessa koneessa on ajastin! Ei köyhyys, vaan se nuukuus. No, kuka mitenkin.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Päivänä muutamana kävi naapurin leskirouva vierailulla ja kertoi, että elämä on muuttunut mukavammaksi, kun ei tarvitse enää herätä aamuneljältä laittamaan pesukonetta päälle. Uudessa koneessa on ajastin! Ei köyhyys, vaan se nuukuus. No, kuka mitenkin.

    Tunnistan saman ajattelutavan omassakin toiminnassani. Jotkut kysyvät miksi nuukailla kun ei ole pakko. Itse vastaan tähän kysymyksellä mitä saavuttaisin kuluttamalla enemmän kuin vaikkapa pyykin pesemiseksi on tarpeen?

    Taivas meni niin pilveen ja hinta korkealle, että vaihdoin boilerin ja lattialämmitysten ohjauksen aamuyön halvoille tunneille. Jos ylituotantoa sattuu tulemaan, niin meneepä jälleen kerran myyntiin selvästi yli kuukauden keskihinnan. Viime kuussa oli myydyn sähkön keskihinta yli 40% kalliimpi kuin ostetun sähkön keskihinta.

    Pointti ei olekaan mitä niillä senteillä saa aikaan vaan että määrästä riippumatta käsi alle kun on ilmaista rahaa tarjolla.

    --740 GLE

      
  • muokattu 14.09.2024 18:38

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Pointti ei olekaan mitä niillä senteillä saa aikaan vaan että määrästä riippumatta käsi alle kun on ilmaista rahaa tarjolla.

    --740 GLE

    Miksi haalisin lisää? Salkkuani tuskin pystyn tässä elämässä tyhjäämään. Pelkät osingot ylittävät vuotuiset menot ja elämä on rajallinen.

    Se koeajettukin taisi mennä hylkyyn. Joku toinen malli, joka vastaisi vaatimuksia? Katsellaan...

      
  • muokattu 14.09.2024 21:20

    Keskustelua voisi jatkaa vaikka loputtomiin. Viisasten kiveä tässäkään asiassa ei ole ..
    Hanhikiven voimala meni piparix ja kukaan ei voi ennustaa miten tuulee tai mikäkin
    voimala miloinkin huollossa (tuntuu et ne on varsinkn jotkut y-voimalat jostakin syystä jatkuvasti).
    Totuus on kuitenkin se oliko tuon ukraina hässäkän takia mun sopimussähkön hinta tuplaantui.
    Huomasin tietysti tän omassa laskussa kun jouduin uusimaan oman sopimuksen vuosi sitten.

    Sen huoltovarmuuden kanssa on viisasta varautua, niin kuin toimitaankin.
    Infran rakentamisen maksaa tietysti lopulta arvaa kuka ?
    Täysin ok.

      
  • Nyt kun ydinvoima käy vähän vajaalla eikä ole erityisen tuulista, muttei kulutuskaan ole lähelläkään huippua, pörssisähkön hinta kiipeää näköjään herkästi yli 20 sentin ja yksittäisiä 50-60 snt/kWh näkyy olevan. Spekuloidaanpa mistä hinta johtuu vs että vähätuulisia tunteja on varmasti tammikuussakin jolloin kulutusta on 6000 MW enemmän kuin huomenna.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Päivänä muutamana kävi naapurin leskirouva vierailulla ja kertoi, että elämä on muuttunut mukavammaksi, kun ei tarvitse enää herätä aamuneljältä laittamaan pesukonetta päälle. Uudessa koneessa on ajastin! Ei köyhyys, vaan se nuukuus. No, kuka mitenkin.

    meille NUUKILLE sähköverkon tasapainottajille pitäisi maksaa viitseliäisyydestä !!!

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:
    Nyt kun ydinvoima käy vähän vajaalla eikä ole erityisen tuulista, muttei kulutuskaan ole lähelläkään huippua, pörssisähkön hinta kiipeää näköjään herkästi yli 20 sentin ja yksittäisiä 50-60 snt/kWh näkyy olevan. Spekuloidaanpa mistä hinta johtuu vs että vähätuulisia tunteja on varmasti tammikuussakin jolloin kulutusta on 6000 MW enemmän kuin huomenna.

    niin kauan kun on pörssi, on ongelmia! oli se sitten sähköpörssi tai osakekaupan mahdollistava, pelkkää leikkiä.
    hinta kiinteäksi 5s/kwh ja kaikki olisi tyytyväisiä. ei se ole keltään täysjärkiseltä pois jos sähköyhtiötkin joutuu supistelemaan ja yhdistymään vähän kun huonostivointialueet suomessa... turhat portaat alas.

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Päivänä muutamana kävi naapurin leskirouva vierailulla ja kertoi, että elämä on muuttunut mukavammaksi, kun ei tarvitse enää herätä aamuneljältä laittamaan pesukonetta päälle. Uudessa koneessa on ajastin! Ei köyhyys, vaan se nuukuus. No, kuka mitenkin.

    meille NUUKILLE sähköverkon tasapainottajille pitäisi maksaa viitseliäisyydestä !!!

    Voin maksaa pari kymppiä! Tule hakemaan, mutta vasta keskiviikkona. Huominen minulla menee rajankäynnissä.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Pointti ei olekaan mitä niillä senteillä saa aikaan vaan että määrästä riippumatta käsi alle kun on ilmaista rahaa tarjolla.

    --740 GLE

    Miksi haalisin lisää? Salkkuani tuskin pystyn tässä elämässä tyhjäämään. Pelkät osingot ylittävät vuotuiset menot ja elämä on rajallinen.

    En edes yritä käännyttää koska sinulla on kaikki mitä tarvitset.

    Myönnän olevani sen verran jäljessä että rahalla on minulle edelleen arvo, enkä näe mielekkäänä kuluttaa enempää kuin on tarpeen. Siksi en polje moottoristani läpi kaikkea polttoainetta johon minulla olisi varaa vaan ainoastaan sen mitä matkanteko vaatii. Samasta syystä sähkön ylituotanto pyritään kuluttamaan halpaan aikaan ja myymään kalliiseen aikaan vaikka tämä valinta ei taloutta horjutakaan.

    Minulla on mukana on myös "koska mä voin" näkökulma. Saan tyydytystä asioista jotka osaan tehdä enkä asioista jotka ostan.

    Nyt kun oman kulutuksen suhde pörssisähkön keskihintaan alkaa olla tiedossa, seuraan mielenkiinnolla kulutusvaikutuksella tarjottavien toistaiseksi voimassa olevien hybridi-sähkösopimusten hintatasoa vuoden vaihteen jälkeen.

    --740 GLE

      
  • muokattu 17.09.2024 07:01

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Pointti ei olekaan mitä niillä senteillä saa aikaan vaan että määrästä riippumatta käsi alle kun on ilmaista rahaa tarjolla.

    --740 GLE

    Miksi haalisin lisää? Salkkuani tuskin pystyn tässä elämässä tyhjäämään. Pelkät osingot ylittävät vuotuiset menot ja elämä on rajallinen.

    En edes yritä käännyttää koska sinulla on kaikki mitä tarvitset.

    Myönnän olevani sen verran jäljessä että rahalla on minulle edelleen arvo, enkä näe mielekkäänä kuluttaa enempää kuin on tarpeen. Siksi en polje moottoristani läpi kaikkea polttoainetta johon minulla olisi varaa vaan ainoastaan sen mitä matkanteko vaatii. Samasta syystä sähkön ylituotanto pyritään kuluttamaan halpaan aikaan ja myymään kalliiseen aikaan vaikka tämä valinta ei taloutta horjutakaan.

    Minulla on mukana on myös "koska mä voin" näkökulma. Saan tyydytystä asioista jotka osaan tehdä enkä asioista jotka ostan.

    Nyt kun oman kulutuksen suhde pörssisähkön keskihintaan alkaa olla tiedossa, seuraan mielenkiinnolla kulutusvaikutuksella tarjottavien toistaiseksi voimassa olevien hybridi-sähkösopimusten hintatasoa vuoden vaihteen jälkeen.

    --740 GLE

    Jos luulet, että saan tyydytystä ostamisesta ja poljen autolla sen mitä siitä lähtee, olet väärässä. Kyllähän rahalla arvo on, mutta se ei merkitse kaikkea. Yrittäjänä kahlasin läpi 90-luvun laman ja sen opetukset ovat minulla vielä hyvin muistissa. Sieltä ja kodinperintönä jäi kohtuullinen elämäntapa.

    Pörssisähkön hintaa en seuraa kuin satunnaisesti, vaikka kaupunkiasunnossani siitä sopimus onkin. Valokuvaus on lähempänä sydäntä. Viimeviikollakin kierros Pohjois-Karjalassa. Petkeljärvi - Möhkö - Patvinsuo ym. Kuvauskalustokin on melko iäkästä, mutta laadukasta.

    Näillä mennään. Auton laitoin lataukseen, vaikka en pörssisähkön hinnasta ole hajulla. Kiinteä sopimus, ja aamukahvin jälkeen on lähdettävä rajankäyntiin.

      
  • muokattu 18.09.2024 02:29

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Pointti ei olekaan mitä niillä senteillä saa aikaan vaan että määrästä riippumatta käsi alle kun on ilmaista rahaa tarjolla.

    --740 GLE

    Miksi haalisin lisää? Salkkuani tuskin pystyn tässä elämässä tyhjäämään. Pelkät osingot ylittävät vuotuiset menot ja elämä on rajallinen.

    En edes yritä käännyttää koska sinulla on kaikki mitä tarvitset.

    Myönnän olevani sen verran jäljessä että rahalla on minulle edelleen arvo, enkä näe mielekkäänä kuluttaa enempää kuin on tarpeen. Siksi en polje moottoristani läpi kaikkea polttoainetta johon minulla olisi varaa vaan ainoastaan sen mitä matkanteko vaatii. Samasta syystä sähkön ylituotanto pyritään kuluttamaan halpaan aikaan ja myymään kalliiseen aikaan vaikka tämä valinta ei taloutta horjutakaan.

    Minulla on mukana on myös "koska mä voin" näkökulma. Saan tyydytystä asioista jotka osaan tehdä enkä asioista jotka ostan.

    Nyt kun oman kulutuksen suhde pörssisähkön keskihintaan alkaa olla tiedossa, seuraan mielenkiinnolla kulutusvaikutuksella tarjottavien toistaiseksi voimassa olevien hybridi-sähkösopimusten hintatasoa vuoden vaihteen jälkeen.

    --740 GLE

    Jos luulet, että saan tyydytystä ostamisesta ja poljen autolla sen mitä siitä lähtee, olet väärässä.

    En oikeastaan. Nämä olivat esimerkkejä omista valinnoistani joissa vapaaehtoisesti tyydyn itse vaatimattomuuteen kulutuksessani. Siksi ihmettelin kysymystä sähkön hinnan optimoinnista vaikka ei ole pakko.

    Kyllähän rahalla arvo on, mutta se ei merkitse kaikkea. Yrittäjänä kahlasin läpi 90-luvun laman ja sen opetukset ovat minulla vielä hyvin muistissa. Sieltä ja kodinperintönä jäi kohtuullinen elämäntapa.

    Tämä selvä. Tätä vaatimatonta kuluttamista minäkin ajoin takaa. Mutta sinä puhuit aiemmin salkun tyhjentämisestä johon ei enää aika riitä. Huomaat varmaan väärinkäsitykseni syyn itsekin kun vertaat kohtuullista elämäntapaa salkkusi tyhjentämiseen. Jos olen tunnistanut aiemman talousaiheiset kommenttisi oikein, ne eivät kuvaa samaa käytöstä koska salkkusi ei tyhjene vaatimattomalla kulutuksella enää ikinä, vai mitä?

    Jos kohtuullinen elämäntapa on jäänyt päälle, eikö ajamisen ja asumisen kustannusten rutiininomainen optimointi tule silloin luonnostaan vaikka ei olisi pakkokaan? (Tällä en syyllistä sinua kiinteähintaisesta sopimuksestasi vaan perustelen omaa kikkailuani sentin osilla)

    Näillä mennään. Auton laitoin lataukseen, vaikka en pörssisähkön hinnasta ole hajulla. Kiinteä sopimus, ja aamukahvin jälkeen on lähdettävä rajankäyntiin.

    Täällä vaihto kulutusvaikutuksella varustettuun hybridisopimukseen on vahvasti harkinnassa.

    Kiva kuulla jonkun kuvaavan vielä oikealla kameralla. Teetin juuri kodin seinälle valokuvanäyttelyn 20 vuoden aikana mökin maisemissa otetuista luontokuvista. Uusia ei vaan tahdo tulla enää. Laiskuus.

    --740 GLE

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Pointti ei olekaan mitä niillä senteillä saa aikaan vaan että määrästä riippumatta käsi alle kun on ilmaista rahaa tarjolla.

    --740 GLE

    Miksi haalisin lisää? Salkkuani tuskin pystyn tässä elämässä tyhjäämään. Pelkät osingot ylittävät vuotuiset menot ja elämä on rajallinen.

    En edes yritä käännyttää koska sinulla on kaikki mitä tarvitset.

    Myönnän olevani sen verran jäljessä että rahalla on minulle edelleen arvo, enkä näe mielekkäänä kuluttaa enempää kuin on tarpeen. Siksi en polje moottoristani läpi kaikkea polttoainetta johon minulla olisi varaa vaan ainoastaan sen mitä matkanteko vaatii. Samasta syystä sähkön ylituotanto pyritään kuluttamaan halpaan aikaan ja myymään kalliiseen aikaan vaikka tämä valinta ei taloutta horjutakaan.

    Minulla on mukana on myös "koska mä voin" näkökulma. Saan tyydytystä asioista jotka osaan tehdä enkä asioista jotka ostan.

    Nyt kun oman kulutuksen suhde pörssisähkön keskihintaan alkaa olla tiedossa, seuraan mielenkiinnolla kulutusvaikutuksella tarjottavien toistaiseksi voimassa olevien hybridi-sähkösopimusten hintatasoa vuoden vaihteen jälkeen.

    --740 GLE

    Jos luulet, että saan tyydytystä ostamisesta ja poljen autolla sen mitä siitä lähtee, olet väärässä.

    En oikeastaan. Nämä olivat esimerkkejä omista valinnoistani joissa vapaaehtoisesti tyydyn itse vaatimattomuuteen kulutuksessani. Siksi ihmettelin kysymystä sähkön hinnan optimoinnista vaikka ei ole pakko.

    Kyllähän rahalla arvo on, mutta se ei merkitse kaikkea. Yrittäjänä kahlasin läpi 90-luvun laman ja sen opetukset ovat minulla vielä hyvin muistissa. Sieltä ja kodinperintönä jäi kohtuullinen elämäntapa.

    Tämä selvä. Tätä vaatimatonta kuluttamista minäkin ajoin takaa. Mutta sinä puhuit aiemmin salkun tyhjentämisestä johon ei enää aika riitä. Huomaat varmaan väärinkäsitykseni syyn itsekin kun vertaat kohtuullista elämäntapaa salkkusi tyhjentämiseen. Jos olen tunnistanut aiemman talousaiheiset kommenttisi oikein, ne eivät kuvaa samaa käytöstä koska salkkusi ei tyhjene vaatimattomalla kulutuksella enää ikinä, vai mitä?

    Jos kohtuullinen elämäntapa on jäänyt päälle, eikö ajamisen ja asumisen kustannusten rutiininomainen optimointi tule silloin luonnostaan vaikka ei olisi pakkokaan? (Tällä en syyllistä sinua kiinteähintaisesta sopimuksestasi vaan perustelen omaa kikkailuani sentin osilla)

    Näillä mennään. Auton laitoin lataukseen, vaikka en pörssisähkön hinnasta ole hajulla. Kiinteä sopimus, ja aamukahvin jälkeen on lähdettävä rajankäyntiin.

    Täällä vaihto kulutusvaikutuksella varustettuun hybridisopimukseen on vahvasti harkinnassa.

    Kiva kuulla jonkun kuvaavan vielä oikealla kameralla. Teetin juuri kodin seinälle valokuvanäyttelyn 20 vuoden aikana mökin maisemissa otetuista luontokuvista. Uusia ei vaan tahdo tulla enää. Laiskuus.

    --740 GLE

    Ilmaisin itseäni huonosti. En tosiaankaan ole mitään tyhjäämässä, vaan elelen ihan normaalia elämää. Ja tuota optimointia en ole ajatellutkaan, mutta sitä kai se sitä on, kun lämmittää talon itse tehdyllä oman metsän polttopuulla ja antaa autonkin ajella itsekseen rajoitusten mukaan. Mutta ikää kertyy ja kaupunkiasuminen lisääntyy. Maaseutuasuntoakin olemme vaimon kanssa opetelleet mökiksi kutsumaan. Ajastaan mökin lämmitys siirtyy sähkölle, mutta kilometrit vähenee. Saisi vain taloyhtiö autojen latauksen järjestykseen.

    Sähköt on pysyneet kesän ajan päällä kahta työkatkoa lukuun ottamatta. Silloinkin olin matkoilla, joten generaattorille ei käyttötunteja kertynyt yhtään. Eilen kuukausikäyttö: puoli tuntia pienellä kuormalla. Muutaman kuormaerottimen ovat kj-verkkoon lisänneet. Toivottavasti vikakatkot ainakin lyhenevät.
    Sähkösopimus on katkolla tulevana vuonna. Saapa nähdä millaisia sopimuksia on sitten tarjolla.

    Rajankäynnistä tuli parikymmentä ruutua kuvattua. Diginä toki.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit