Oktomurskeen käyttö

10 kommenttia

Asfalttipinnoitteen kestävyyttä on saatu parannettua oktomurskeella.
Kylkiäisenä tuli myöhemmin tieto, että luja ja varsin kova murske, tai siis nastarenkaiden siitä jauhama pöly, aiheutti nokkahihnapyörien kulumista ja sitä kautta moottorivaurioita.

Taas herää kysymys, miksi nastojen käyttöä ei vieläkään rajoiteta?
Meillä on varaa pilata joka vuosi vastapinnoitetut tiet nastoilla yhdessä talvessa. Vai onko?

  2
  • muokattu 22.09.2022 19:05

    Kyllä on, me olemme kuuluisia nastojen valmistajia ja todella varakas kansa joka saa lainaa ulkomailta. Neroja kaikki siis olemme.
    Teemme maailman parhaita ja äänekkäimpiä tienpinnoiteita.
    Äänen vuoksi maassamme hirvikolareita ei ole lainkaan ja porot ovat karanneet Lapin pohjoisimpaan nurkkaan. (Stressilihasta ei makseta täyttä hintaa, siksi valtion tukiasia)

    Tuskin muistatte. Se että syytetty TM:n kytkös nastavalmistaja xxxx aikoinaan (puoli tuttu turkulainen firma oli yksi niistä, joiden nimiä ei voi mainita), mutta oli yksi niistä merkittävistä valmistajista. En muista tuomioita, muistaaksen ei tullut lainkaan.

    En itsekään tuota usko, eli tämä on valeuutinen.

    TM kyllä testasi (muistaakseni VTT: kanssa) nastojen kulutusta per/satametriä. Joistain ihmeen syystä sitä en ole enää löytänyt, tai sitten en vain osaa käyttää julkaisumme hakua. En saa tähän liitettä.

    Luotan edelleen TM:an, mutta...

    Jk. Tarkennus. Etten saa syytettä tästä noin 30 vuotta sitten tapahtuneista asioista joista en edes tiedä juuri mitään.

    Olen ikuisesti TM:n tilaaja ja he ovat aina olleet 99,99% oikeassa. Toimitus on hyvä ja puhtaan analyyttinen.

    Minun lehteni on TM. Aina, ja luottamuksen arvoinen.

      
  • @Lukija90718 kirjoitti:
    Asfalttipinnoitteen kestävyyttä on saatu parannettua oktomurskeella.
    Kylkiäisenä tuli myöhemmin tieto, että luja ja varsin kova murske, tai siis nastarenkaiden siitä jauhama pöly, aiheutti nokkahihnapyörien kulumista ja sitä kautta moottorivaurioita.

    Taas herää kysymys, miksi nastojen käyttöä ei vieläkään rajoiteta?
    Meillä on varaa pilata joka vuosi vastapinnoitetut tiet nastoilla yhdessä talvessa. Vai onko?

    Onneksi minä ajelen vain eteläisessä Suomesss. niin ei tarvitse nokkahihnasta murehtia

      
  • Käsi sydämelle ja laskin käteen. Nastarengas oli oiva ratkaisu aikoinaan, mutta ei täytä enää kuin yhden kohdan jossain olosuhteissa olevista kriteereistä.

    Nastojen aiheuttama kulu yhteiskunnalle on muuttuvasta (yleinen hyöty rakennuskannasta sisältäen mökit ym, sekä tietenkin oleellisempana tienpinnan kuluminen, ja stressitason nousu jopa kouluissa) laskukaavasta.
    Sain tulokseksi 1,5-12 mrd isohkon kunnan tasolla. (12 mrd on kaavoitettavan suurehkon alueen pitkäaikainen luku, ei vuosittainen,)

    Nastat ovat kuin kotimainen öljy jota ei milloinkaan ole ollut, mutta se on aina ollut isältä pojalle ja siitä emme luovu.

    Paljonko otetaan velkaa lisää vuosittain, nastat ovat sen arvoisia?

      
  • Oikea rengasvalinta korostuu talvisissa olosuhteissa

    Pohjolan ankarissa talviolosuhteissa renkaisiin on voitava luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalainen liikenneonnettomuustutkimus osoittaa, että renkaat ovat keskeinen riskitekijä 37% talviliikenneonnettomuuksista. Rengasonnettomuustilastojen valossa rengasriski talvikeleillä näyttää kasvavan 2,7-kertaiseksi kitkarenkailla nastarenkaisiin verrattuna.

    Talven nopeasti muuttuvat keliolosuhteet asettavat kovan haasteen renkaiden pidolle. Henkilöauton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on reilun kämmenen kokoinen, ja talviolosuhteissa renkaiden pito-ominaisuuksien merkitys korostuu entisestään. Muuttuvissa keliolosuhteissa nastarengas tasaa tien kitkavaihteluita paremmin kuin nastaton rengas.

    Varsinkin jäisellä tiellä nastarenkaan pito on ratkaisevasti kitkarenkaita parempi. Tutkimukset osoittavat, että nastarengas on kitkarenkaaseen nähden tutkitusti merkittävästi turvallisempi. Toimiva nastarengas säästää ihmishenkiä ja vähentää materiaalivahinkoja.

    Nastarenkaiden ansiosta
    Ajoneuvon hallinta helpottuu lisääntyneen jarrutus- ja kiihdytyspidon ansiosta.
    Sivuttaispito kasvaa ja auton oikaisu on helpompaa mahdollisessa sivuluisussa.
    Ajoneuvotekniikan toiminta paranee. Uusikin teknologia on täysin riippuvainen kitkasta ajoneuvon ja tienpinnan välillä. Nastarenkaat antavat lukkiutumattomille jarruille sekä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmille mahdollisuuden toimia optimaalisesti.

      
  • Miksi sitten ulos ajoja kesisin enemmän kuin talvella? Tuolla logiikalla pitäisi käyttää nastoja myös kesäisin.

    @Quu kirjoitti:
    Oikea rengasvalinta korostuu talvisissa olosuhteissa

    Pohjolan ankarissa talviolosuhteissa renkaisiin on voitava luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalainen liikenneonnettomuustutkimus osoittaa, että renkaat ovat keskeinen riskitekijä 37% talviliikenneonnettomuuksista. Rengasonnettomuustilastojen valossa rengasriski talvikeleillä näyttää kasvavan 2,7-kertaiseksi kitkarenkailla nastarenkaisiin verrattuna.

    Talven nopeasti muuttuvat keliolosuhteet asettavat kovan haasteen renkaiden pidolle. Henkilöauton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on reilun kämmenen kokoinen, ja talviolosuhteissa renkaiden pito-ominaisuuksien merkitys korostuu entisestään. Muuttuvissa keliolosuhteissa nastarengas tasaa tien kitkavaihteluita paremmin kuin nastaton rengas.

    Varsinkin jäisellä tiellä nastarenkaan pito on ratkaisevasti kitkarenkaita parempi. Tutkimukset osoittavat, että nastarengas on kitkarenkaaseen nähden tutkitusti merkittävästi turvallisempi. Toimiva nastarengas säästää ihmishenkiä ja vähentää materiaalivahinkoja.

    Nastarenkaiden ansiosta
    Ajoneuvon hallinta helpottuu lisääntyneen jarrutus- ja kiihdytyspidon ansiosta.
    Sivuttaispito kasvaa ja auton oikaisu on helpompaa mahdollisessa sivuluisussa.
    Ajoneuvotekniikan toiminta paranee. Uusikin teknologia on täysin riippuvainen kitkasta ajoneuvon ja tienpinnan välillä. Nastarenkaat antavat lukkiutumattomille jarruille sekä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmille mahdollisuuden toimia optimaalisesti.

    Miksi sitten ulos ajoja kesisin enemmän kuin talvella? Tuolla logiikalla pitäisi käyttää nastoja myös kesäisin.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Miksi sitten ulos ajoja kesisin enemmän kuin talvella? Tuolla logiikalla pitäisi käyttää nastoja myös kesäisin.

    @Quu kirjoitti:
    Oikea rengasvalinta korostuu talvisissa olosuhteissa

    Pohjolan ankarissa talviolosuhteissa renkaisiin on voitava luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalainen liikenneonnettomuustutkimus osoittaa, että renkaat ovat keskeinen riskitekijä 37% talviliikenneonnettomuuksista. Rengasonnettomuustilastojen valossa rengasriski talvikeleillä näyttää kasvavan 2,7-kertaiseksi kitkarenkailla nastarenkaisiin verrattuna.

    Talven nopeasti muuttuvat keliolosuhteet asettavat kovan haasteen renkaiden pidolle. Henkilöauton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on reilun kämmenen kokoinen, ja talviolosuhteissa renkaiden pito-ominaisuuksien merkitys korostuu entisestään. Muuttuvissa keliolosuhteissa nastarengas tasaa tien kitkavaihteluita paremmin kuin nastaton rengas.

    Varsinkin jäisellä tiellä nastarenkaan pito on ratkaisevasti kitkarenkaita parempi. Tutkimukset osoittavat, että nastarengas on kitkarenkaaseen nähden tutkitusti merkittävästi turvallisempi. Toimiva nastarengas säästää ihmishenkiä ja vähentää materiaalivahinkoja.

    Nastarenkaiden ansiosta
    Ajoneuvon hallinta helpottuu lisääntyneen jarrutus- ja kiihdytyspidon ansiosta.
    Sivuttaispito kasvaa ja auton oikaisu on helpompaa mahdollisessa sivuluisussa.
    Ajoneuvotekniikan toiminta paranee. Uusikin teknologia on täysin riippuvainen kitkasta ajoneuvon ja tienpinnan välillä. Nastarenkaat antavat lukkiutumattomille jarruille sekä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmille mahdollisuuden toimia optimaalisesti.

    Miksi sitten ulos ajoja kesisin enemmän kuin talvella? Tuolla logiikalla pitäisi käyttää nastoja myös kesäisin.

    Mistä päättelit, että ulosajo johtuu pidon menetyksestä?
    Miksi kukaan ostaa kalliita merkkikesärenkaita jossa pito on marginaalisesti parempi kuin halvemmissa? Paljon suurempi ero pidossa on ääriolosuhteissa nastat vs kitkat.

      
  • QuuQuu
    muokattu 22.09.2022 21:16

    @Vital kirjoitti:

    Miksi sitten ulos ajoja kesisin enemmän kuin talvella? Tuolla logiikalla pitäisi käyttää nastoja myös kesäisin.

    Vesiliirto, ja siihenkin on syynä usein kehnot renkaat, talvirenkaaksi suunniteltu on huono valinta.

      
  • muokattu 22.09.2022 23:28

    ” Oikea rengasvalinta korostuu talvisissa olosuhteissa”.
    Heh. Kymmenen vuotta taisi mennä jolloin hankin aina renkaani romuuttamoilta (nyk, kierrätyskeskus). Näyttivät mustilta ja epäilinkin niiden olevan kumia. Mikä merkki tai koko, höh. Mahtuivat tuohon ruostuneelle vanteelle ja pirun ärsyttävää vaihtaa ilman laitteita.

    Ei se auto mihinkään suoralla vetele, kaikki menee aina suoraan ja jos kuitenkin sliksisi velmuloi, teit ajovirheen.

    Jos nyt kuitenkin olisi pikaisesti muka pakko hidastaa (jonkun tosi törpön vuoksi), turha jarruttaa kun nuo eivät muutenkaan toimi. Vakuutuksiakaan ei ole, joten parasta on vain tähdätä johonkin halpaan.

      
  • muokattu 23.09.2022 10:29

    @Quu kirjoitti:
    Oikea rengasvalinta korostuu talvisissa olosuhteissa

    Pohjolan ankarissa talviolosuhteissa renkaisiin on voitava luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalainen liikenneonnettomuustutkimus osoittaa, että renkaat ovat keskeinen riskitekijä 37% talviliikenneonnettomuuksista. Rengasonnettomuustilastojen valossa rengasriski talvikeleillä näyttää kasvavan 2,7-kertaiseksi kitkarenkailla nastarenkaisiin verrattuna.

    Talven nopeasti muuttuvat keliolosuhteet asettavat kovan haasteen renkaiden pidolle. Henkilöauton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on reilun kämmenen kokoinen, ja talviolosuhteissa renkaiden pito-ominaisuuksien merkitys korostuu entisestään. Muuttuvissa keliolosuhteissa nastarengas tasaa tien kitkavaihteluita paremmin kuin nastaton rengas.

    Varsinkin jäisellä tiellä nastarenkaan pito on ratkaisevasti kitkarenkaita parempi. Tutkimukset osoittavat, että nastarengas on kitkarenkaaseen nähden tutkitusti merkittävästi turvallisempi. Toimiva nastarengas säästää ihmishenkiä ja vähentää materiaalivahinkoja.

    Nastarenkaiden ansiosta
    Ajoneuvon hallinta helpottuu lisääntyneen jarrutus- ja kiihdytyspidon ansiosta.
    Sivuttaispito kasvaa ja auton oikaisu on helpompaa mahdollisessa sivuluisussa.
    Ajoneuvotekniikan toiminta paranee. Uusikin teknologia on täysin riippuvainen kitkasta ajoneuvon ja tienpinnan välillä. Nastarenkaat antavat lukkiutumattomille jarruille sekä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmille mahdollisuuden toimia optimaalisesti.

    Jotkut ovat toista mieltä:
    https://yle.fi/uutiset/3-10689503

      1
  • muokattu 23.09.2022 12:03

    Ihmeen pienellä turvallisuus toleranssilla näyttävät ajavan, kun rengas valinnoilla on merkittävä merkitys.

    Uusien turvaa antavien ominaisuuksien hyödyt ovat aina ulos mitattu. Tesla on niistä uusin yksi esimerkki.

    En osaa kuljettaa lapsenlapsiani, siihen tarvitaan hävittäjistä tuttuja turvaistuimia. (Kai ne sitten lentävät kattoikkunasta ja laskuvarjo vie heidät suoraan puiston hiekkalaatikkoon?).Enää ei ajatella jos törmään, vaan kun törmään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit