Nuo lapinmatkojen sähköauto seikkailut tosiaan voi lopettaa. Valtava osa ihmisten automatkoista suuntautuu joko työpaikalle tai kauppaan. Eikä monella ole se mökki maan äärilaidalla, ellei sitten ole pääkaupungissa.
Suurella osalla työpaikka tai kauppa ei ole kovin kaukana. Päivittäin ajellaan se 12-94 km.
Tämä valtava enemmistö käy vuodessa yhden pidemmän lomareissun jossain päin suomea ja joku intomieli voi lähteä käymään kerran vuodessa glorifioidulla huvimatkalla vaikka Helsingissä. Katsoo sitten päivän verran kaduilla istuvia oikeassa olijoita tai lippujaan heiluttavia äärikänkkäränkkä tyyppejä ja palaa sysisuomeen kaiken oleellisen nähneenä. Sysisuomessa on kaikkea mitä valtava osa ihmisistä tarvitsee. Sille pienelle osalle on sitten kotiseudulla ooppera ja baletti. Nautin siitä, että he voivat kaiken kaaoksen keskellä glorifioida itsensä kerran vuodessa. Ajella taksilla kotiin olettaen että heidän osoitteensa on totta kai kuljettajan tiedossa ja että kyyti on mahdollisimman halpa. Eikä matkalla joudu hengenvaaraan. Joillakin on tapana joutua vaikeuksiin joka asiassa. Mutta onneksi heitä on minimaalinen osa kansasta ja he ovat aktiivisia kirjoitelemaan lehtiin seikkailuistaan. Sysisuomessa niiden lukeminen on suurta kansanhuvia.
Taas jaksaa arkea. Sähköllä tai bensalla. Sillä ei todellakaan ole väliä edes ilmaston kannalta, kunhan vain kaikki yli 7,7, wltp /100 km kuluttavat bensa autot kielletään ja vain rauta-akkuiset sähköautot hyväksytään.
Litium- ja kobolttikaivokset nääs...
Arkea jaksaa hyvin kun ei tarvitse polttaa 7.7 litraa bensaa pienessä ja ahtaassa autossa vaan saa ajaa lyhyet kauppa- ja työmatkatkin 5 litraa dieseliä sadalle kuluttavalla isolla ja mukavalla keskimääräisen ajomatkan lisäksi kaikkeen muuhunkin käyttöön sopivalla.
Sulla on todella mainio auto. Kun minä ajan kylmiltään TDI-DSG:llä kauppaan 1,5 km, auton oma kulutusmittari näyttää 10 litran kulutusta sataselle ja sen lisäksi lisälämmitin on hörppinyt vaikka kuinka paljon ohi mittarin.
Lähikauppareissulla menee pari kilowattituntia. Kolme jos pakkaskelillä esilämmittää.
Ei minulla ole, mutta Rouvalla on. Viisi litraa sadalle on tankkikirjan kertoma ympärivuotinen keskikulutus, johon sisältyy myös vetotehtävät ja lyhyet työ- ja kauppareissut. Muistaakseni viime vuonnakin on jossain välissä käyty kaupassa koska ruuasta ei ole ollut puutetta? Tuon verran se kuluttaa enkä minä sille mitään voi kun ajan tuolla autolla vain poikkeuksellisesti.
Minun vanha autonihan kuluttaa 3 - 5 desiä enemmän. Kulutti aiemmin vastaavalla ajosyklillä 3 desiä enemmän, mutta nyt pelkässä työmaapyörityksessä kuluu enemmän kun pitkiä matkoja tulee vain harvoin jos silloinkaan.
Tai no sen verran voin, että ensi keväänä ajattelin vaihtaa tuon viiden litran auton raskaasti pyörivät nastattomat talvirenkaat nykyaikaisiin kesärenkaisiin, että saan kesäkulutuksen putoamaan autolle normaalimpiin lukemiin.
Lukija31722:n pointti ei tainnut olla se ympärivuotinen kulutus kuitenkaan, vaan nimenomaan se kauppareissu lyhyellä "syklillä". Mitä sinun ja rouvasi auton hetkellinen ja/tai käynnistys/sammutus (lähdön ja perillesaapumisen) -välinen kulutus näyttäisi siis, jos pääset katsomaan.
1,5 km kauppaan ja käyt siellä autolla? Eikö olisi mukavampaa polkupyörällä? En tiedä, kumpi on nopeampi, mutta ero on joka tapauksessa merkityksettömän pieni.
Itselläni on 7 km ja senkin ajaa pyörällä.
Joo, ajan pyörällä kauppaan ja sitten takaisin kotiin ottamaan auton ja ajan uudelleen saman kaupan ohi jatkaakseni matkaa eteenpäin... Tai sitten toisinpäin.
Toki olen usein käynyt siellä kävellen ja pyörälläkin, mutta se ei estä näkemästä kuinka paljon polttoainetta kuluu aivan lyhyellä matkalla - riittää kun joskus ajaa kotoa kaupan pihaan.
Okei, olen joskus käynyt siellä erillisreissuna autollakin, kun on pitänyt tehdä jättiostokset tai hakea kiireesti jotain - esim. bensaa kanisteriin pihatyökoneita varten.
Jos käyt kaupassa autolla vain satunnaisesti, kulutuksella ei ole mitään merkitystä.
Jos autolla käy kaupassa säännöllisesti 3 kertaa viikossa, sillä on merkitystä. Mutta jos käy 3 kertaa viikossa satunnaisesti, sillä ei ole merkitystä. Sama polttoainemäärä kuluu, mutta auton käyttöä kuuluu vähentää suunnitelmallisesti.
Kaupassakäynnissä autolla voi tulla vastaan sama vertailu kuin paketoinnissa. Autokuljetus voi säästää luonnonvaroja pilaantumisen estäjänä ja voi ostaa vaikka painavampia raaka-aineita valmiiden tuotteiden sijaan ja kokata itse.
Edellinen kaveri kertoi, että lyhyt matka nostaa kulutusta. Sitten hän mainitsi, että käykin kaupassa matkalla muualle. Hyvä juttu, mutta tällöin kauppamatka ei olekaan 1,5 km, vaan pidempi, jolloin moottori ja voimansiirto ehtii lämmetä ja kulutus siksi putoaa.
Nyt pitäisi päättää, onko 1,5 km mittaisia kauppamatkoja sellaista määrää, että sillä on jotain käytännön merkitystä.
Maailmanlaajuisesti voi todeta, ettei perussuomalaisen kulutus tunnu missään. Mutta kun perussuomalaisia on yli 5 miljoonaa ja maailmassa on myös muita peruskuluttajia, saattaa olemattomilla 1,5 km matkoilla olla merkitystä. Ja toisinpäin, miksi perussuomalaisen kulutus olisi täysin merkityksetöntä, jos peruskiinalaisen ei.
Minuakin jäi tämä vaivaamaan, joten lisätään rautalankaa.
Meillä kauppaan on 2 km, mutta Herbertin tavoin ihmettelen auton käynnistämistä tuon matkan vuoksi edes kesällä. Meillä kauppareissu on jomman kumman työmatkaan integroitu operaatio, josta tulee ajomatkaa lisää max. 100 metriä. Kauppareissun todellinen kulutuslisä on siis parin risteyksen ajaminen ja uusi käynnistys pysäköinnin jälkeen.
En pystynyt motivoimaan itseäni käymään lyhyttä reissua erikseen, mutta eilen seurasin kulutusmittaria lauhassa nollan vaiheilla olevassa kelissä eilen treeneihin ajaessani. Esilämmitystä puolisen tuntia ei tuottanut kuviteltua eikä todellista savua, koska auton tehdaswebaston paikalla on Weban letkusarjalla asennettu kilowattiluokan kiertovesipumpullinen sähkölämmitin.
Viimeksi edellisenä päivänä käynnistetyn auton ajomatkan keskikulutus tietenkin lähtee yli 20 litran lukemista, mutta se putoaa alle 10 litran jo 600 metrin ajon jälkeen. Kaupan kohdalla 2 km ajon jälkeen lukema on 6.6. Ajoin kummankin työmatkaa selvästi lyhemmän 8 km suuntaansa treenipaikalle, jossa lämpömittari näytti 65 astetta, eli edelleen käyntilämpöistä viileämpää moottoria. Keskikulutus menomatkalla oli optimistisen mittarin mukaan 5.1 sadalle.
Puolentoista tunnin treenien jälkeen kotiin lähtiessä lämpömittari ei nouse edes asteikolle moottorin jäädyttyä. Keskikulutus jatkaa silti samaa matkaa tauon jälkeen. Lähtiessä näyttöön haettu edellisen pätkän 5.1 nousee saman tien 5.5 lukemaan. Kotipihassa lämpötila on taas 65 astetta ja koko matkan keskikulutus 4.9 sadalle.
Auton pääasiallisen käyttäjän mukaan kohtuullisella pakkaskelilläkin on aika normaalia, että yli 20 km työmatkalla hyvin esilämmitetty auto tulee suoraan kotiin 4.x lukemat taulussa ja kaupan kohdalla pysäytettynä suunnilleen 5.0.
En epäile Lukijan havaintoja, koska teknisten erojen lisäksi myös ajosykliemme erot selittävät miksi näemme aivan eri lukemat. Uudehko Mercedes osaa lämpötilojen hallintansa niin jäähdytysnesteen kuin pakokaasun puhdistuksenkin osalta selvästi etevämmin kuin vanhanaikainen TDI+DSG, joten sen kulutus todella jää litratolkulla alle 10 sadalle vaikka sillä ajettaisiin lyhyitäkin matkoja. Ja toisaalta meillä ei ajeta tuollaisia pikkumatkoja oikeastaan lainkaan, koska erilaiset roudauskeikat integroidaan työmatkaan.
Uudempi Mersu lämmittää itsensä pois paljon kuluttavalta kylmäkäyntiohjelmalta reilusti nopeammin ja energiatehokkaammin kuin minun vanhempi mallini. Sekin menee kesällä kohtuullisen vähällä, mutta tekniikan lämpeneminen kestää paljon pidempään, mikä nostaa talvikulutusta. Suurimmillaan ilman lämmitysmahdollisuutta työpaikalla ja erittäin kovan jopa alle -30 asteen pakkaskelissä olen onnistunut ajamaan jopa 6.7 litraa sadalle kuluttaneen tankillisen, mikä on tuolle vanhalle Webastollisellekin autolle erittäin paljon. Kun laitetaan riittävästi pakkasta, niin uskoisin omallani pääseväni jopa 10 litraa sadalle keskikulutukseen maitokauppareissullani, ainakin esilämmittämällä Webastolla huolellisesti. Jo puoli tuntia Webasto Thermotopin 0.6 litraa tunnissa kulutuksella tekee 4 km matkalle 7.5 litran pohjat ennen kuin auto on liikahtanut paikaltaan minnekään.
Nyt pitäisi vielä keksiä, miksi lähtisin kotoa kylmällä autolla 2 + 2 km kauppareissulle vähintään yhden perheenjäsenen ajaessa kaupan ohitse viitenä päivänä viikossa ja miksi polttaisin Webastoa puoli tuntia kun kovallakin pakkasella 15 minuutin lisä sähköllä esilämmitettyyn riittää jo vallan hyvin? Ei kai tavoitteena ole kuluttaa niin paljon kuin mahdollista?
Herbert taisi tarkoittaa että kenenkään olemattomilla matkoilla ei ole merkitystä?
Ainakin minun näkökulmani toinen toinen puoli on juuri siinä, että ei ajella mitään suunnittelematta parin kilometrin pätkiä, vaan kootaan autolla hoidettavat asiat yhdeksi matkaksi ja jätetään ne erilliset 1.5 km matkat todella kokonaan ajamatta.
Minä voin järjestää elämäni varsin helposti asentoon, jossa 2 x 8 km on lyhin ajomatkani. Toimistopäivinä tosin sisällytän nämäkin töistä paluun yhteyteen. Jos jollain on syystä tai toisesta tarve ajaa lyhyitä matkoja erikseen, niin tämän keskustelun perusteella en suosittele sellaiselle käyttäjälle TDI+DSG yhdistelmää.
Meillä suurin henkinen hidaste pyöräilylle on umpijäässä olevat pyörätiet+tavalliset kesärenkaat kapearenkaisissa pyörissä. Mutta mutta, kilowatin lämmitin puoli tuntia ja vain 2 km ajoa tekeekin matkaan kuluneen polttoaineen lisäksi 25 kWh/100km sähköä.
Kilowattiluokan lämmitin selittää paljon. Kokeilepa meille kulutukset hyvässä pakkasessa ilman lämmitintä vain tuolle 2km kauppamatkalle.
Aiemmin kirjoitit: "Arkea jaksaa hyvin kun ei tarvitse polttaa 7.7 litraa bensaa pienessä ja ahtaassa autossa vaan saa ajaa lyhyet kauppa- ja työmatkatkin 5 litraa dieseliä sadalle kuluttavalla isolla ja mukavalla keskimääräisen ajomatkan lisäksi kaikkeen muuhunkin käyttöön sopivalla." Tuosta joku saattaa ymmärtää, että ajat lyhyitä kauppamatkojakin.
Jos esimerkkihenkilö ajaa vuodessa 25 tkm ja käy satunnaisesti, sovitaan 15 krt vuodessa kaupassa 1,5 km päässä kylmällä autolla (sis. kesäajan kylmäkäynnistykset). Kauppamatkoista tulee 30 km. Se on 0,12% vuotuisista ajoista. Ja tässä ero ei siis tule kauppamatkoista, vaan kylmänä ajettujen kauppamatkojen kulutuksen erosta verrattuna lämpimänä ajettuihin matkoihin. Kaupassa käynnistähän ei olla tässä esimerkissä luopumassa. Toki jos käy usein kaupassa, voi miettiä käyntikertojen harventamista. Itse käyn kerran viikossa. Pyöräilystä vieraantuneille tiedoksi, että nelihenkisen perheen ruoat saa tuotua kahdella pyörällä tai yhdellä + peräkärryllä. Laadukkaat nastarenkaat maksaa satasen ja itselläni ne on käyräsarvisessa krossarissa 35 mm levyisinä. Yleensä tiet on aurattu sen verran, ettei ongelmia ajettavuudessa ole.
Mutta vaikka tuo autoilumäärä lavennettaisiin koskemaan peuskiinalaisia, asialla ei ole mitään merkitystä.
Sohin tätä muurahaispesää joustavalla, lyhyellä kepillä. Itse en juuri koskaan lähde kotoa pelkästään kauppaan (7km suuntaansa) vaan poikkean kaupassa työmatkalla tai muun asioinnin yhteydessä.
Sitten, kauppaan ratin ja penkin välissä menijöitä ei Suomessa ole 5 miljoonaa, joitain satoja satoja tuhansia ehkä? Aika paljon on suomalaisia jotka eivät aja itse kauppaan, mm. ne joilla ei ole autoa, iäkkäät mummut ja vaarit, alle 18v, perheet: tuskin jokainen omilla autoillaan yhtäaikaa kauppaan ajaa jne
Polttis vie kylmänä bensaa dieseliä, mutta ei kai sähkisten omistajat oleta, että autossa 1 kW lämmitin on? Lämmittimet on luokkaa 5 kW+ - muistellaanpa aikaa ennen webastoa, 1700W sisälämmitin huutaa autossa pakkasaamuna 1½ h eikä -15 C pakkasessa ikkunat ole sulaneet / sisälämpötila on juuri ja juuri plussalla.
Kai tuo lienee useimmille selvä asia, että samalle reissulle sovitetaan useampien asioiden hoitaminen. Hätätapaukset sitten erikseen. Tällä hetkellä suurimman osan ajasta maalla asuvana minulla on yleensä 4 - 5 paikkaa käytävänä kaupunkimatkalla. Eilen pankki, tilitoimisto, pari markettia ja autopesula. 70 km ja sähköä parin euron edestä. Auton esilämmitys oli päällä vartin ja lienee vienyt 1 kWh:n verran (laturin mukaan lämmitysteho on n. 4,5 kW).
Sama matka tänään omalla autolla. Vain pari astetta kylmempi keli on hyvin vertailukelpoinen, vaikka auto onkin seissyt viikon ajamatta, joten laturi varmaan työskenteli alkumatkasta varsin suurella teholla? Taas hieman reilu puoli tuntia lämmitystä painvoimaisella kierrolla toimivalla letkulämmittimellä.
600 metrin kohdalla kulutuslukema putosi ensi kertaa alle 20 litran. 2 km ajon jälkeen kaupan kohdalla ei puhettakaan mistään uudemman auton 6.6 lukemista sadalle, vaan 10.2. Kun ei ollut kiirettä, kurvasin kaupan pihan kautta takaisin kotiin ja kotipihassa 9.2 sadalle. Tämä oli minulle yllätys ja se kertoo jotain siitä kuinka usein näitä reissuja ajetaan.
Kotoa uudestaan matkaan ja perillä kulutuslukema 6.9 sadalle. Tämä lukema on varsin tarkka, koska silloin kun Webasto ei ole käytössä, tällä vanhalla autolla pitää ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen kuin saa näkyvää eroa tankkikirjasta laskettuun kulutukseen. Uudemman Eemelin ajotietokone näyttää useita desilitroja optimistisia lukemia, mutta eroa on silti uudemman, isomman, tehokkaamman ja painavamman farkun eduksi enemmän kuin litra ja 2 x 2 km kauppareissulla monta litraa.
Paluumatkalla kävin tankkaamassa tarpeettoman varhain ensimmäistä kertaa tänä vuonna siltä varalta että lakko jatkuu pitkään ja polttoaineiden saatavuus heikkenee jossain vaiheessa. Minun autoni ei enää pääse mökki- eikä mummolamatkoille, joten pelkän tammi - helmikuun työmatkapyörityksen keskikulutus on 6.5. Tuon enempää minä en saa näin lauhana talvena kulumaan ilman perävaunua.
Tankkauksen jälkeen auto oli jo poistunut kylmäkäyntiohjelmalta, joten näppäsin kotiin lähtiessäni käynnissä olevan matkan laskureille resetin lennosta 60 rajoituksella. Kotipihassa sen jälkeen kertynyt kulutuslukema oli normaali lämpimän tekniikan 4.2.
Suurin ero on lämpenemisessä, joten pätkäajossa tällaisella vanhalla autolla saa näköjään menemään paljonkin. Ja toisaalta plussan puolella olevasta tallista lähtien en näkisi ikinä viitosta ylittävää tankillisen keskikulutusta.
Tällä perusteella en tiedä, mikä osuus on uudemman tehokkaammalla lämmittimellä ja mitä jää auton eroksi, mutta lämpenemisnopeuden ero on kyllä ihan persdynollakin selvä jo viileissä syksyn aamuissa ennen lämmityskauden alkua. Katsotaan, onko Rouvan auto kotona perjantain treenivuorolla?
Olet oikeassa. Pelkkä kauppamatka autolla on minulle niin outo käsite, etten edes nähnyt tuota täysin ilmeistä epätarkkuutta tekstissäni, jonka tarkoitus oli puhua yhdistetystä kauppa- ja työmatkasta, jolta aiemmat havaintoni ovat.
Kappas, volkkarihan kuluttaa melkoisesti kylmänä, audi vie 2 litraisena 5,5 ja 1,6litrainen 5 litraa pakkasessa ensimmäisen 5-6 minuuttia.