Leveäkaistatie

14 kommenttia

Onneksi leveäkaistapääteitä ei enää rakenneta.

https://www.is.fi/autot/art-2000009639519.html

"En mä tiennyt, että vastaantulijoiden kaistalla ei saisi ajaa eikä ne siitä edes välittäneet."

  1
  • Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

      2
  • @Josef kirjoitti:
    Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

    Se on tehty paremmin moottoripyörille. Mahtuu kuin suunniteltiin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

    Se on tehty paremmin moottoripyörille. Mahtuu kuin suunniteltiin.

    Olisiko keskikaide ratkaisu?

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

    Se on tehty paremmin moottoripyörille. Mahtuu kuin suunniteltiin.

    Olisiko keskikaide ratkaisu?

    Voisi se olla, varsinkin vaijeri, silloin tie olisi hengenvaarallinen myös motoristeille.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

    Se on tehty paremmin moottoripyörille. Mahtuu kuin suunniteltiin.

    Olisiko keskikaide ratkaisu?

    Voisi se olla, varsinkin vaijeri, silloin tie olisi hengenvaarallinen myös motoristeille.

    Tähän sinulla on varmaankin näkemystäsi tukevaa tilastoa Ruotsista, jossa on tuhansia kilometrejä keskikaiteellisia teitä.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

    Se on tehty paremmin moottoripyörille. Mahtuu kuin suunniteltiin.

    Olisiko keskikaide ratkaisu?

    Voisi se olla, varsinkin vaijeri, silloin tie olisi hengenvaarallinen myös motoristeille.

    Tähän sinulla on varmaankin näkemystäsi tukevaa tilastoa Ruotsista, jossa on tuhansia kilometrejä keskikaiteellisia teitä.

    Katso vaikka tuolta: https://www.rakennuslehti.fi/2011/10/keskikaiteita-on-rakennettu-vilkkaasti-tana-vuonna/

    Kaide ei taida olla suuri ongelma, vaan sen toteutus. Moottoriteillä kaiteet ovat tielle päin melko sileää pintaa ja mahdollinen törmäys tapahtunee kulmassa, joka ohjaa motoristi takaisin omalle ajoradalle päin. Ei se varmaan herkkua ole, mutta parempi kuin lähteä jonnekin nurmikoille törmäilemään siltarumpuihin ja pian vastaantulijoihin.

    Keskikaide on halpa ratkaisu ja tehdään halvalla. Motoristi saa törmäillä tolppiin ja leikkautua vaijereihin. Kaide ei ohjaa takaisin, vaan takaa ilmalennon.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Leveäkaistatie on hyvä keksintö, mutta autoilijat pilasin sen.

    En tiedä, mitä hyvää tuossa on. Leveäkaistatie sotii kaikkia tiensuunnittelun perusteita vastaan. Niissä on huomioitu, että autoja ajaa ihmiset, eikä koneet. Ehkä joku maallikkosuunnittelija, joka ei ymmärrä liikenteestä tai ihmisen toiminnasta mitään, sai idean siirrettyä käytäntöön.

      
  • 3,8-kaistainen leveäkaistatie on sentään turvallisempi kuin 3-kaistatie. Jaettu ohituskaista keskellä johti vielä yllättävämpiin kohtaamisiin ja nokkakolareihin ja niistä luovuttiin.

      
  • Leveäkaistatien piennar pyöräilijöille ja mopoilijoille voi jäädä ajoittain kapeaksi, ellei ohittavat kuljettajat osaa ennakoida myös vastaantulijoiden ja ohitettavien kohdalle osuvia tilanteita.

    Laki edellyttää huomioimaan ajolinjan valinnassa tilanteen, eli muun liikenteen, mopot, pyöräilijät jalankulkijat. TLL 19 § "..ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

    Toinen juttu on sitten vauhtisokeus. Kovin leveällä kaistalla tuntuu tavallinen maantienopeus hidastelulta, että kyllähän taitava rattimies voisi viranomaisen määrittelemää rajoitusta nopeamminkin hallita autonsa tiellä joka on useamman metrin levyinen.

      
  • Onkohan leveäkaistapääteillä kevyt liikenne kielletty liikennemerkein?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Onkohan leveäkaistapääteillä kevyt liikenne kielletty liikennemerkein?

    Ei mielestäni ole. Ihan tavallinen valtatie, missä ei ole leveää piennarta polkupyörille, vaan molempiin suuntiin yksi tavallista paljon leveämpi kaista autoille. Siinä mielessä vanhanaikainen konsepti.

    Traktorilla ilmeisesti saisi väistää pientareelle helpottamaan ohituksia jos jonoa alkaa kertymään. "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

    Ihminen, ajokortistaan huolimatta, on se heikoin lenkki.

      
  • muokattu 12.06.2023 15:22

    @koreileva kirjoitti:
    Tähän sinulla on varmaankin näkemystäsi tukevaa tilastoa Ruotsista, jossa on tuhansia kilometrejä keskikaiteellisia teitä.

    Vaijerikaiteiden vaarallisuus motoristeille ei ole mikään uusi asia. Onhan tämä tiedetty jo ainakin 20 vuotta.

    https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/9696/Vaijerikaiteen-vaarallisuus-motoristeille-tunnustettiin-–-milloin-meillä.htm

    Ongelma ei ole keskikaide, vaan sen väärä rakenne. Turun Liikenneturvan yhteyspäällikkö Aho hieman liioittelee. Ei siihen betoniseinää tarvita ainakaan moottoripyörän vuoksi. Ihan normaali metallikaide ylimääräisellä aivan tien pintaan noudattavalla alajohteellakin on jo parempi vaihtoehto. Se ei estä aitaan törmäämistä, mutta aitaan liukuva jatkaa alajohteen suuntaan eikä viipaloidu kananmunaleikkurin siimoihin.

    Olennaista on estää siimaleikkurimainen toiminta sekä pingotetun vaijerin väistämättä aiheuttama törmäys seuraavaan pylvääseen. Jos motoristi luistaa tiellä nutullaan, silloin osuma pienessä kulmassa metallikaiteeseen on vähiten huono arpa niistä joita pakassa on enää jäljellä. Sekään ei takaa onnellista lopputulosta, mutta tällainen muiden turvaksi rakennettu kaide ei sentään tarkoituksella viipaloi motoristeja.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:
    Onneksi leveäkaistapääteitä ei enää rakenneta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009639519.html

    "En mä tiennyt, että vastaantulijoiden kaistalla ei saisi ajaa eikä ne siitä edes välittäneet."

    onneksi postivat turusta, aina kun ohitin omalla kaistalla, jotkut peelot paikalliset lähti ajamaan kilpaa! kyllä! kilpaa sisäpuolen samalla kaistalla, aina siihen huoltoasemalle saakka, ja luulivat ettei pääse ohi jostain kansan roppeloista, kiesus mitä porukkaa... ja kun ohitti 'lievällä' ylinopeudella, niin ajoivat romuillaan puskurissa levennyksen päähän saakka....

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Onneksi leveäkaistapääteitä ei enää rakenneta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009639519.html

    "En mä tiennyt, että vastaantulijoiden kaistalla ei saisi ajaa eikä ne siitä edes välittäneet."

    onneksi postivat turusta, aina kun ohitin omalla kaistalla, jotkut peelot paikalliset lähti ajamaan kilpaa! kyllä! kilpaa sisäpuolen samalla kaistalla, aina siihen huoltoasemalle saakka, ja luulivat ettei pääse ohi jostain kansan roppeloista, kiesus mitä porukkaa... ja kun ohitti 'lievällä' ylinopeudella, niin ajoivat romuillaan puskurissa levennyksen päähän saakka....

    Vai romuillaan, ei sinunkaan auto kehuttava ollut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit