Eemeli

13 kommenttia

Sääli on sairautta eikä nykyisessä talvihenkilöautossa mitään vikaa ole. Mukava sillä on ajella muutaman sadan kilometrin reissuja ja viisi sataakin menee. Mutta silti, ensi talvena on tiedossa useampi 800km suuntaansa siirtymä ja muutoinkin saattaa kilometrejä tulla. Ei viitsisi niitä 22-vuotiaaseen kerätä, vaikken tiedä miksei.

Kuinkahan hyvä ajopeli vai pettymys olisi E-Mersu, vaikka tuollainen:https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13729032?

Uudemmat eivät oikein innosta ja aidot dieselit on ajettu jo kovin pitkään, onkohan vanha hybridi turha riski? Kulkeeko auto enää hybridipuolen vikaantuessa? Kuinka tuollaisessa osat ovat säilyneet, toimivatko led-valot enää kummoisellakaan teholla?

  
  • Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

      
  • En tiedä autosta mitään, mutta onhan se komea peli vielä 10 vuoden jälkeenkin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

    Laitappas muutama ehdotus hintaluokassa 5-25000.

    Sähköauto olisi kiva, mutta isoakkuinen olisi liioittelua ja pikkuakkuisella menee matkaan pari päivää. Niin paljon kilometrejä ei tule yhteensä, että luontoa sähköllä pelastaisi.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

    Laitappas muutama ehdotus hintaluokassa 5-25000.

    Sähköauto olisi kiva, mutta isoakkuinen olisi liioittelua ja pikkuakkuisella menee matkaan pari päivää. Niin paljon kilometrejä ei tule yhteensä, että luontoa sähköllä pelastaisi.

    Rahaa pitäisi käyttää enemmän, valitettavasti. Luonnon pelastaminen on vain sivuvaikutus, sähkärillä on mukavampi ajella pitkää matkaa kuin polttiksella, nimimerkillä kokemusta on. Luulen, että n. 40.000,- saisi Saksanmaalta tai ehkä Ruotsista Model S:n tai X:n.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

    Laitappas muutama ehdotus hintaluokassa 5-25000.

    Sähköauto olisi kiva, mutta isoakkuinen olisi liioittelua ja pikkuakkuisella menee matkaan pari päivää. Niin paljon kilometrejä ei tule yhteensä, että luontoa sähköllä pelastaisi.

    Rahaa pitäisi käyttää enemmän, valitettavasti. Luonnon pelastaminen on vain sivuvaikutus, sähkärillä on mukavampi ajella pitkää matkaa kuin polttiksella, nimimerkillä kokemusta on. Luulen, että n. 40.000,- saisi Saksanmaalta tai ehkä Ruotsista Model S:n tai X:n.

    Miksi vakkarilla ajaen olisi sähkis parempi? Vaihtelevassa ajossa sähkiskokemus on varmasti sähäkämpi ja silti halvempi kulutukseltaan, mutta tasaisessa kasikympissä talvella?

      
  • muokattu 01.10.2023 10:25

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

    Laitappas muutama ehdotus hintaluokassa 5-25000.

    Sähköauto olisi kiva, mutta isoakkuinen olisi liioittelua ja pikkuakkuisella menee matkaan pari päivää. Niin paljon kilometrejä ei tule yhteensä, että luontoa sähköllä pelastaisi.

    Rahaa pitäisi käyttää enemmän, valitettavasti. Luonnon pelastaminen on vain sivuvaikutus, sähkärillä on mukavampi ajella pitkää matkaa kuin polttiksella, nimimerkillä kokemusta on. Luulen, että n. 40.000,- saisi Saksanmaalta tai ehkä Ruotsista Model S:n tai X:n.

    Miksi vakkarilla ajaen olisi sähkis parempi? Vaihtelevassa ajossa sähkiskokemus on varmasti sähäkämpi ja silti halvempi kulutukseltaan, mutta tasaisessa kasikympissä talvella?

    Minulla on vain yksi auto omaa käyttöä varten. Olen huomannut, että täällä on kirjoittajia, joilla on jopa kolme autoa. En nyt muista, miten sinun tapauksessa on asia. Mutta minä käytän siis vain yhtä autoa eli samaa kulkinetta kesät, talvet sekä pitkät ja lyhyet matkat. Käyttökokemus on hyvä kaikissa tapauksissa. Jos irrotetaan vain yksi tilanne eli ajetaan joku pitkä matka vakkarilla, niin siinä ei varmaan synny eroa käyttövoiman suhteen paitsi, jos matkalla tulee ohitettua hitaampia, jolloin sähkärin ajokokemus on huomattavasti parempi kuin polttiksella. Toinen sähkärin etu tarkasteltaessa vain tuota pitkää vetoa vakkarilla, on selkeästi halvempi käyttövoimakustannus. Mitä enemmän sähkärillä ajaa, sitä halvemmaksi se tulee suhteessa polttikseen. Sanoit budjetin ylärajaksi 25.000,-. Tiedän esimerkin, jossa vuoden 2015 Model S ostettiin v. 2020 alussa Saksasta 40.000,- euron hintaan. Nyt saisi selkeästi tuoreemman samaan hintaan. Tuo 15.000,- hintaero kuoleentuisi säästyneillä bensa- ja huoltokustannuksilla jossain ajassa, joka on sitä lyhyempi, mitä enemmän ajaa.

    Sähköauton hankinnassa asenteet ovat suurin tekijä, joten en odota sinun vaihtavan mielipidettäsi. Polttis on sinulle tuttu ja turvallinen valinta, joten siitä kannattaa pitää kiinni.

      
  • muokattu 02.10.2023 15:28

    @Late1969 kirjoitti:
    Sääli on sairautta eikä nykyisessä talvihenkilöautossa mitään vikaa ole. Mukava sillä on ajella muutaman sadan kilometrin reissuja ja viisi sataakin menee. Mutta silti, ensi talvena on tiedossa useampi 800km suuntaansa siirtymä ja muutoinkin saattaa kilometrejä tulla. Ei viitsisi niitä 22-vuotiaaseen kerätä, vaikken tiedä miksei.

    Kuinkahan hyvä ajopeli vai pettymys olisi E-Mersu, vaikka tuollainen:https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13729032?

    Uudemmat eivät oikein innosta ja aidot dieselit on ajettu jo kovin pitkään, onkohan vanha hybridi turha riski? Kulkeeko auto enää hybridipuolen vikaantuessa? Kuinka tuollaisessa osat ovat säilyneet, toimivatko led-valot enää kummoisellakaan teholla?

    Tämä oli vissiin minulle? Minun autoni on vuosimallin 2012 pre-facelift ja sen viimesten 9.5 vuoden historiikki on tuolla. Pitäisi aueta myös vierailijoille kirjautumatta:

    http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=198&t=50898

    Tärkein syy siihen, että omani on sedan on siinä, että autoa lähes 10 vuotta sitten ostaessani farkussa vakiona olevat ilmajouset vähintään takana olivat varsin kallis kuluva osa. Tänään on toisin ja nyt ostaisin omanikin farkkuna tilojen vuoksi. Laadukkaita amerikkalaisia Arnottin ilmajousia ja tarvikekompressoreita saa jo niin halvalla, että enää vain sinnikkäimmät sissit jaksavat kaivaa kompressorin ilmankuivaimen irti ehjästä autosta kuivatakseen silica-ryynit uunissa. Ilmaperä on farkussa vakiona eikä sitä tarvitse pelätä koska ilmajousiparin saa suunnilleen Volvon yhden tasonsäätöiskunvaimentimen hinnalla.

    Moottorinahan tuossa on OM651, jossa on omat riskinsä, mutta suurin osa niistä on korjattu tuotantoon jo tuota autoa aiemmin. 2009 - 2010 mallisiin vaihdettiin jakoketjuja takuuseen. Omani hakuehtona oli vähintään maaliskuussa 2011 valmistunut moottori ja vähintään kesäkuussa 2011 valmistunut vaihteisto. 200.000 km huollossa vuosia sitten petti hermo ja pyysin jakoketjun mittauksen. Sen voi tehdä kiristimen puolelta. Silloin ketjun venymä oli alle 25% hylkyrajasta ja nyt 282.000 ajettu moottori on edelleen oireeton tältä ja muilta osin.

    Sekä 7G-Tronicin edeltäjä 5G- että etenkin seuraaja 9G-Tronic vaihtavat Mersumaisen pehmeästi, 9G jopa silkinpehmeästi, mutta 7G on ensimmäinen yritys oikeasti talousoptimoituun turbiiniautomaattiin. Se tavoite onnistui, W212 Eemelin käytännön kulutuspohjat ajetaan saman aikakauden Bemarien tapaan automaattivaihtein. Mersu uhrasi vaihtotapahtuman laatua tälle tavoitteelle. Ei se nykivä ole, mutta pienillä vaihteilla selvästi tunnistettava, koska automatiikka pitää turbiinin lukituksen kiinni aina kun mahdollista, joten voimalinja tuntuu joissain tilanteista "kovalta".

    Alustaltaan auto on kestävin mitä minulla on ikinä ollut. Kolinoille allergisen kuskin auton ensimmäinen alustan osa vaihtui vasta 250.000 km jälkeen. Tämä on selvästi enemmän kuin edeltäjältä tai seuraajalta voi kohtuudella odottaa.

    Omassa autossani on kilahtanut yksi suutin. Se ei ollut mikään naftanhajuinen tihkuminen joka "pitäisi vissiin käyttää jossain välissä huollossa" vaan matka keskeytyi komeaan savupilveen jonka sisällä kävin ensimmäisenä katsomassa tuliko kampi lohkon kyljestä ulos. Ei tullut, pajalle ja uusi suutin tilalle.

    Muita häröjä on ollut 220/250 sekä tuolle 300 H mallille yhteisen tuplaturbon vuoksi. Ahtimet ovat edelleen alkuperäiset eivätkä vihellä havaittavasti, mutta niiden paineensäätöjärjestelmää on sepätty pariinkin otteeseen, onneksi halvalla painetunnistimen ja paineletkujen vuoksi.

    300 H oli tarjolla jo omaani ostaessani, mutta silloin hintaero oli niin iso, että en löytänyt itselleni perustelua maksaa vaadittua lisähintaa. En tiedä, onko tuo hintaero alentunut vuosien varrella, mutta Spritmonitorin historiaa vilkaistessani huomaan, että koko listakärki koostuu minun autoni tavoin dieseleistä ja jostain syystä hybridikuskit eivät yllä aivan listakärkeen.

    Huolettomin versio olisi manuaalivaihteinen 200 D yhdellä turbolla ilman Ad Blue laitteita, mutta tähän asti kokemani perusteella en itse olisi silti valmis luopumaan pienestä ja herkkäliikkeisestä ensiöahtimesta, joka ylipaineistaa imusarjan jo tyhjäkäynniltä alkaen. 220/250 moottoriversio on aina hereillä kaikilla käyntinopeuksilla ja sen turvin pelkällä dieselmoottorilla voisi vetää vielä isomman eron tarjotun sähköauton ostohintaan. Tuo 300 H on 250 CDI hybridivarustein. Omaa kokemusta 2012 mallisen kanssa ei ole, mutta taksimiesten tietotoimisto (=merkkikerho) tietää kertoa että Ad Blue järjestelmä ei ole aivan pomminvarma vehje. Ad Blue cleaneria olen käyttänyt vaimon uudemmassa Eemelissä jatkuvasti siitä lähtien kun eka vikakoodi ilmaantui näyttöön.

    Ajomäärä on ikäisekseen Eemeliksi yllättävän vähäinen eikä tuollaisen ohjaamosta erota onko sillä ajettu 20.000 vai 200.000 km. Tarkista huoltohistoria tavalla tai toisella Daimlerin DSB-huoltolokista.

    Yhdestä yksilöstä ei voi näkemättä sanoa mitään, mutta korimallisarjassa on viehättävät piirteensä. Siksi kai tuo alun perin 8 vuodelle budjetoimani auto on edelleen täällä jo kymmenettä vuottaan.

    Ajamisen kannalta W/S212 on viimeinen perinne-Mersu, niin hyvässä kuin pahassa. Kaarteeseen käännettynä se jatkaa kaartamista kunnes toisin käsketään. Jos sinulla on tarve tuntea sormissasi onko pyörän alle jäävä hiekanjyvänen punagraniittia vai tavallista, kannattaa ostaa jotain muuta. W212 missio on olla häiritsemättä tarpeettomalla tiedolla kuljettajaa, joka haluaa istua ratin takana muutaman tunnin ihan rauhassa. Myös hallintalaitteet ovat vanhaa tyyliä eli Mersukuskille tuttuja.

    Ruoste ei ole tämän korin ongelma taka-apurunkoa lukuunottamatta.

    Linkittämäsi auton sisustus on hieno, Elegance nahkaverhoilu kuljettajan muotoon sopeutuvalla säädettävyydellä. Tuo istuimen syrjässä oleva säätöpaneli tekee istuimesta mukavan hyvin eri kokoisille. Elegance on harvinainen mutta tuon suositeltavan säädettävyyden saa kyllä muihinkin istuinkuoseihin.

    Varusteluversiot Mersun ostajalle:
    Classic - eikö rahat riittäneet kuin perusmalliin?
    Elegance - E niinkuin eläkeläinen
    Avantgarde - vaimo kielsi ostamasta Bemaria

    Omani on se kaikkein pervoin yhdistelmä, eli pehmennetty Avantgarde :blush:

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Uudemmat eivät oikein innosta ja aidot dieselit on ajettu jo kovin pitkään,

    En ole varma tunnistinko kysymyksen oikein, mutta viimeinen OM646-moottorinen E-sarjalainen on tämän puheena olevan W212 edeltäjä W211 facelift vuosilta 2007 - 2009. Siinä on vain 5-vaihteinen automaatti ja jopa manuaalivaihteisia on saatavana ja moottorina on vanha höyrykone, vailla teknistä käyttöikää. OM646 on maanteiden DC-3, joka lentää suoraan aktiivipalveluksesta museoon käymättä romuttamon kautta jos vain joku jaksaa vaihtaa kuluvia osia vanhenevaan tekniikkaan.

    Pre-faceliftiin on saatavissa myös paljon mukavampi ja kauniimmin käyvä OM647 viisisylinterisenä (270 CDI), mutta sitten sinulla ei auto enää nykyisestä modernimmaksi muutu.

    Jos W212 koriin on pakko saada miljoonamoottori, niin se on sitten 320 tai 350 CDI:n 3 litran V6 OM642, jonka Laredon isolla ovaalilla ajetut FIAn sertifioimat pitkien matkojen absoluuttiset nopeusennätykset ovat yhä voimassa.

    Mutta ei sekään moottori ongelmaton ole, vaikka lohko ja liikkuvat osat kestävätkin ikuisuuden. V-koneita sanotaan haaramoottoriksi, mutta tuo V6 tunnetaan kurahaarana johtuen sen varsin syvällä lohkojen välissä olevan öljynjäähdyttimen taipumuksesta vuotaa öljyä kilometrien kertyessä. Kympin osa ja asiantuntijalla päivän työ. Myöskään imusarja läppineen ei ole aivan viaton. Mutta sama lohko kansia avaamatta menee hyvällä todennäköisyydellä pitkään.

    En aio pelätä hyvin hoidetun nelosmoottorinkaan elinkaarta ainakaan alle 300.000 km ja minulla on omat rahat siinä arvauksessa kiinni. Saa nähdä miten käy?

      
  • muokattu 02.10.2023 17:08

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuo 15.000,- hintaero kuoleentuisi säästyneillä bensa- ja huoltokustannuksilla jossain ajassa, joka on sitä lyhyempi, mitä enemmän ajaa.

    Vai säästääkö sittenkään?
    Käytettynä 8 vuotta vanhan Teslan ostanutta odotti 12 000 euron akkuremontti
    Kuluttaja osti Tesla-merkkisen sähköauton vuoden 2022 huhtikuussa. Vuosimallin 2014 Tesla Model S -autolla oli ajettu ostohetkellä vain 71 719 kilometriä. Kuluttaja maksoi autosta 42 800 euroa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

    Laitappas muutama ehdotus hintaluokassa 5-25000.

    Sähköauto olisi kiva, mutta isoakkuinen olisi liioittelua ja pikkuakkuisella menee matkaan pari päivää. Niin paljon kilometrejä ei tule yhteensä, että luontoa sähköllä pelastaisi.

    Rahaa pitäisi käyttää enemmän, valitettavasti. Luonnon pelastaminen on vain sivuvaikutus, sähkärillä on mukavampi ajella pitkää matkaa kuin polttiksella, nimimerkillä kokemusta on. Luulen, että n. 40.000,- saisi Saksanmaalta tai ehkä Ruotsista Model S:n tai X:n.

    Miksi vakkarilla ajaen olisi sähkis parempi? Vaihtelevassa ajossa sähkiskokemus on varmasti sähäkämpi ja silti halvempi kulutukseltaan, mutta tasaisessa kasikympissä talvella?

    Minulla on vain yksi auto omaa käyttöä varten. Olen huomannut, että täällä on kirjoittajia, joilla on jopa kolme autoa.

    Sen siitä saa kun hankkii suuren perheen. Sitten lapset lentävät pesästä ja yht'äkkiä huomaatkin että autoja onkin liikaa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Aiheesta eli eemelistä sivuun menee tämä minun ehdotus, mutta jos pitää ajaa pitkiä matkoja, paras valinta olisi hyvä sähköauto.

    Laitappas muutama ehdotus hintaluokassa 5-25000.

    Sähköauto olisi kiva, mutta isoakkuinen olisi liioittelua ja pikkuakkuisella menee matkaan pari päivää. Niin paljon kilometrejä ei tule yhteensä, että luontoa sähköllä pelastaisi.

    Rahaa pitäisi käyttää enemmän, valitettavasti. Luonnon pelastaminen on vain sivuvaikutus, sähkärillä on mukavampi ajella pitkää matkaa kuin polttiksella, nimimerkillä kokemusta on. Luulen, että n. 40.000,- saisi Saksanmaalta tai ehkä Ruotsista Model S:n tai X:n.

    Miksi vakkarilla ajaen olisi sähkis parempi? Vaihtelevassa ajossa sähkiskokemus on varmasti sähäkämpi ja silti halvempi kulutukseltaan, mutta tasaisessa kasikympissä talvella?

    Minulla on vain yksi auto omaa käyttöä varten. Olen huomannut, että täällä on kirjoittajia, joilla on jopa kolme autoa.

    Sen siitä saa kun hankkii suuren perheen. Sitten lapset lentävät pesästä ja yht'äkkiä huomaatkin että autoja onkin liikaa.

    Et olisi antanut lasten lentää pesästä, vaan lähettänyt tien päälle autoillaan. Minulla ei toimisi useamman auton pitäminen käytössä, koska pidän autossa aina valmiina tietyt tavarat. Olisi vaivalloista siirrellä niitä autosta toiseen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Sääli on sairautta eikä nykyisessä talvihenkilöautossa mitään vikaa ole. Mukava sillä on ajella muutaman sadan kilometrin reissuja ja viisi sataakin menee. Mutta silti, ensi talvena on tiedossa useampi 800km suuntaansa siirtymä ja muutoinkin saattaa kilometrejä tulla. Ei viitsisi niitä 22-vuotiaaseen kerätä, vaikken tiedä miksei.

    Kuinkahan hyvä ajopeli vai pettymys olisi E-Mersu, vaikka tuollainen:https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13729032?

    Uudemmat eivät oikein innosta ja aidot dieselit on ajettu jo kovin pitkään, onkohan vanha hybridi turha riski? Kulkeeko auto enää hybridipuolen vikaantuessa? Kuinka tuollaisessa osat ovat säilyneet, toimivatko led-valot enää kummoisellakaan teholla?

    Tämä oli vissiin minulle? Minun autoni on vuosimallin 2012 pre-facelift ja sen viimesten 9.5 vuoden historiikki on tuolla. Pitäisi aueta myös vierailijoille kirjautumatta:

    http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=198&t=50898

    Tärkein syy siihen, että omani on sedan on siinä, että autoa lähes 10 vuotta sitten ostaessani farkussa vakiona olevat ilmajouset vähintään takana olivat varsin kallis kuluva osa. Tänään on toisin ja nyt ostaisin omanikin farkkuna tilojen vuoksi. Laadukkaita amerikkalaisia Arnottin ilmajousia ja tarvikekompressoreita saa jo niin halvalla, että enää vain sinnikkäimmät sissit jaksavat kaivaa kompressorin ilmankuivaimen irti ehjästä autosta kuivatakseen silica-ryynit uunissa. Ilmaperä on farkussa vakiona eikä sitä tarvitse pelätä koska ilmajousiparin saa suunnilleen Volvon yhden tasonsäätöiskunvaimentimen hinnalla.

    Moottorinahan tuossa on OM651, jossa on omat riskinsä, mutta suurin osa niistä on korjattu tuotantoon jo tuota autoa aiemmin. 2009 - 2010 mallisiin vaihdettiin jakoketjuja takuuseen. Omani hakuehtona oli vähintään maaliskuussa 2011 valmistunut moottori ja vähintään kesäkuussa 2011 valmistunut vaihteisto. 200.000 km huollossa vuosia sitten petti hermo ja pyysin jakoketjun mittauksen. Sen voi tehdä kiristimen puolelta. Silloin ketjun venymä oli alle 25% hylkyrajasta ja nyt 282.000 ajettu moottori on edelleen oireeton tältä ja muilta osin.

    Sekä 7G-Tronicin edeltäjä 5G- että etenkin seuraaja 9G-Tronic vaihtavat Mersumaisen pehmeästi, 9G jopa silkinpehmeästi, mutta 7G on ensimmäinen yritys oikeasti talousoptimoituun turbiiniautomaattiin. Se tavoite onnistui, W212 Eemelin käytännön kulutuspohjat ajetaan saman aikakauden Bemarien tapaan automaattivaihtein. Mersu uhrasi vaihtotapahtuman laatua tälle tavoitteelle. Ei se nykivä ole, mutta pienillä vaihteilla selvästi tunnistettava, koska automatiikka pitää turbiinin lukituksen kiinni aina kun mahdollista, joten voimalinja tuntuu joissain tilanteista "kovalta".

    Alustaltaan auto on kestävin mitä minulla on ikinä ollut. Kolinoille allergisen kuskin auton ensimmäinen alustan osa vaihtui vasta 250.000 km jälkeen. Tämä on selvästi enemmän kuin edeltäjältä tai seuraajalta voi kohtuudella odottaa.

    Omassa autossani on kilahtanut yksi suutin. Se ei ollut mikään naftanhajuinen tihkuminen joka "pitäisi vissiin käyttää jossain välissä huollossa" vaan matka keskeytyi komeaan savupilveen jonka sisällä kävin ensimmäisenä katsomassa tuliko kampi lohkon kyljestä ulos. Ei tullut, pajalle ja uusi suutin tilalle.

    Muita häröjä on ollut 220/250 sekä tuolle 300 H mallille yhteisen tuplaturbon vuoksi. Ahtimet ovat edelleen alkuperäiset eivätkä vihellä havaittavasti, mutta niiden paineensäätöjärjestelmää on sepätty pariinkin otteeseen, onneksi halvalla painetunnistimen ja paineletkujen vuoksi.

    300 H oli tarjolla jo omaani ostaessani, mutta silloin hintaero oli niin iso, että en löytänyt itselleni perustelua maksaa vaadittua lisähintaa. En tiedä, onko tuo hintaero alentunut vuosien varrella, mutta Spritmonitorin historiaa vilkaistessani huomaan, että koko listakärki koostuu minun autoni tavoin dieseleistä ja jostain syystä hybridikuskit eivät yllä aivan listakärkeen.

    Huolettomin versio olisi manuaalivaihteinen 200 D yhdellä turbolla ilman Ad Blue laitteita, mutta tähän asti kokemani perusteella en itse olisi silti valmis luopumaan pienestä ja herkkäliikkeisestä ensiöahtimesta, joka ylipaineistaa imusarjan jo tyhjäkäynniltä alkaen. 220/250 moottoriversio on aina hereillä kaikilla käyntinopeuksilla ja sen turvin pelkällä dieselmoottorilla voisi vetää vielä isomman eron tarjotun sähköauton ostohintaan. Tuo 300 H on 250 CDI hybridivarustein. Omaa kokemusta 2012 mallisen kanssa ei ole, mutta taksimiesten tietotoimisto (=merkkikerho) tietää kertoa että Ad Blue järjestelmä ei ole aivan pomminvarma vehje. Ad Blue cleaneria olen käyttänyt vaimon uudemmassa Eemelissä jatkuvasti siitä lähtien kun eka vikakoodi ilmaantui näyttöön.

    Ajomäärä on ikäisekseen Eemeliksi yllättävän vähäinen eikä tuollaisen ohjaamosta erota onko sillä ajettu 20.000 vai 200.000 km. Tarkista huoltohistoria tavalla tai toisella Daimlerin DSB-huoltolokista.

    Yhdestä yksilöstä ei voi näkemättä sanoa mitään, mutta korimallisarjassa on viehättävät piirteensä. Siksi kai tuo alun perin 8 vuodelle budjetoimani auto on edelleen täällä jo kymmenettä vuottaan.

    Ajamisen kannalta W/S212 on viimeinen perinne-Mersu, niin hyvässä kuin pahassa. Kaarteeseen käännettynä se jatkaa kaartamista kunnes toisin käsketään. Jos sinulla on tarve tuntea sormissasi onko pyörän alle jäävä hiekanjyvänen punagraniittia vai tavallista, kannattaa ostaa jotain muuta. W212 missio on olla häiritsemättä tarpeettomalla tiedolla kuljettajaa, joka haluaa istua ratin takana muutaman tunnin ihan rauhassa. Myös hallintalaitteet ovat vanhaa tyyliä eli Mersukuskille tuttuja.

    Ruoste ei ole tämän korin ongelma taka-apurunkoa lukuunottamatta.

    Linkittämäsi auton sisustus on hieno, Elegance nahkaverhoilu kuljettajan muotoon sopeutuvalla säädettävyydellä. Tuo istuimen syrjässä oleva säätöpaneli tekee istuimesta mukavan hyvin eri kokoisille. Elegance on harvinainen mutta tuon suositeltavan säädettävyyden saa kyllä muihinkin istuinkuoseihin.

    Varusteluversiot Mersun ostajalle:
    Classic - eikö rahat riittäneet kuin perusmalliin?
    Elegance - E niinkuin eläkeläinen
    Avantgarde - vaimo kielsi ostamasta Bemaria

    Omani on se kaikkein pervoin yhdistelmä, eli pehmennetty Avantgarde :blush:

    Kiitokset herätyksestä. Muistan lukeneeni Mersun legendaarisesta ohjauksesta ja kuinka Mersu käytti kiertokuulaa sitkeästi varastot loppuun. Jos se jää kaartamaan ikuisesti, ei ole minua varten. Oli vuokra-autona kuukauden Ford F-150, jossa oli kyllä tarkka ohjaus, mutta ei kulkenut metriäkään itse suoraan, palautti kyllä käännöksen jälkeen aika paljon. Suoralla, sileällä ja vaakasuoralla tiellä oli kivaa viihdettä tökkiä ohjausta sormella aina asteen verran, että olisi kulkenut kaistalla. Tuon jälkeen oli kuukauden Mazda CX-5 ja siinä oli samaa ominaisuutta puolitettuna. Oli se jo paljon parempi, mutta itse suoraan kulkeva on paras. Voihan tilanne olla eri Suomessa, kun teiden vinouden ja kuluneisuuden takia suoraan ajo ei ole aina paras vaihtoehto.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kiitokset herätyksestä. Muistan lukeneeni Mersun legendaarisesta ohjauksesta ja kuinka Mersu käytti kiertokuulaa sitkeästi varastot loppuun. Jos se jää kaartamaan ikuisesti, ei ole minua varten.

    Hammastanko siellä on jo näiden edeltäjässä, mutta W212 perusmallit tunnistaa selvästi tästä vanhasta Mersumaisesta piirteestä jäädä kaartamaan epämääräisellä ohjauksen keskialueella.

    Vaikka tämä olisikin sinulle kynnyskysymys, käy silti muodostamassa mielipiteesi itse. Minun autoni on hydraulisella hinnat-alkaen tehostimella ja se käyttäytyy vanhan tahmean Mersun tavoin.

    Jo W212 sarjassa on myös sähköisellä tehostuksella varustettuja. Omassa hakuseulassani tuli tässä kohtaa huti, koska edeltäneen S204:n tarkempaa nopeavälitteistä parametriohjausta jäi ikävä kun en tajunnut että se pitää ostaa lisävarusteena. Tilanne vaihtuu pysyvästi vasta S/W213 mallissa 2017 lähtien. Wanhan liiton Mersukuskit eivät välttämättä tykkää, mutta muille nämä uudemmat lienevät helpommin lähestyttäviä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit