Keskustelua talviominaisuuksista on hieman jo käyty sähköautoketjussa, mutta avaampa nyt kuitenkin oman keskustelun tämän vuoden testille.
Mukana ovat siis seuraavat autot:
BMW I5 eDrive 40 M Sport
BYD DOLPHIN Comfort
HONDA CR-V P:HEV Advance Tech 2WD
HONDA E:NY1 Advance
HYUNDAI KONA Electric 65 kWh Premium
JEEP AVENGER 54 kWh Summit
KIA EV9 1st Edition GT-Line AWD 6P Relax
MERCEDES-BENZ E 300 e T A
MG 4 Luxury
RENAULT ESPACE E-Tech Full Hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4control
TESLA MODEL 3 Long Range Dual Motor
TOYOTA PRIUS 2,0 Plug-in Hybrid Premium
VOLKSWAGEN ID.7 Pro Elegance 77 kWh
VOLVO EX30 Twin Ultra
Volvohan hylättiin heti, koska päivityspaketti ei ehtinyt vertailun autoon. Mittaukset kuitenkin tehtiin muiden mukana.
Teslalla on näytön paikka runsaasti parannetulla Model 3:lla.
Kiitos kun avasit keskustelun, sitähän on pyritty rajoittamaan täälläkin.
Yksi oma autoni oli talvivertailussa 2014 ja kyllä siinä oli uskomattoman hyvin saatu kaivettua esiin auton hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Itselläni meni useampi vuosi että olen saanut omakohtaisesti todettua tekstin pitävän paikkaansa. Puolikas virke on enää todentamatta.
Tänä talvena tuli ajettua ko. auto jumiin eräällä metsätiellä ja taas kerran tuli todettua ettei ole manuaalivaihteiston voittanutta kiinni juuttuneen auton irti heijaamisessa. Tässäkin sähkömoottorin liikuttamassa "automaatissa" vain takapyörät pyörivät eteen tai taaksepäin ilman tuntoa eikä heijaukseen saanut sopivaa rytmiä vaikka keppiä pystyikin heiluttelemaan sekunnin murto-osassa pakilta eteen ja taas takaisin.
Latauskokeesta voi varovasti päätellä Teslan etumatkan kutistuneen, ID.7 kykenee lataamaan jopa paremmin. VW: kulutuksenkin oltua lähes samaa tasoa, osiosta kummatkin saivat 10 pistettä.
BMW ottaa myös hyvin virtaa vastaan, mutta hieman reilumpi kulutus pudottaa arvosanaksi 9.
Yllämainittu kolmikko on kuitenkin tasapisteissä puolivälin krouvissa pienellä erolla johtavaan johtotähteen.
Valovertailussa kerrotaan Mercedeksen valousta seuraavaa:
"Manuaalipitkien käyttö edellyttäävalokytkimen kääntöä ja lisäksi viiksen liikautuksen"
Mistähän tässä on kyse? Oliko tavoitteena saada pakotetuksi kaukovalot päälle silloinkin kun valoautomatiikan ehdot kaukovalojen kytkemiselle esim. kirkkaassa valaistuksessa eivät täyty? Jos kirkkaassa päivänvalossa pitää saada kaukovalot päälle, miksi muista asetuksista riippumatta toimiva kaukovalovilkku ei kelpaa?
Vai käykö uudessa Mersussa tosiaan niin, että kun automatiikka on päällä kaukovaloja myöden ja kuljettaja pakottaa valoviiksestä kaukovalot pois päältä, niin sen jälkeen ei enää automatiikka kytkeydykään päälle pelkästään valoviiksi kaukovaloasentoon työntämällä? On tosiaan varsin kömpelöä jos automatiikkaa ei saa palautetuksi päälle työntämällä valonvaihtoviikseä takaisin eteen estettyään kaukovalot hetkeksi automatiikan vaihtovirheen tai vastaantulijan turhan panikoinnin vuoksi.
Miten valokytkimen/viiksen toiminta yleensä liittyy talviajoon erityisesti. Eikö talvivertailussa luulisi keskityttävän talvikelissä tarvittaviin ominaisuuksiin? Sama valovipu kesät talvet.
Pitkiä valoja tarvitaan Suomessa erityisesti talvella, kun on pimeää. Muina vuodenaikoina tarve on vähäisempi yön pimeimpiä tunteja lukuunottamatta. Talvella sataa lunta ja räntää pimeässä, jolloin ainakaan käsikäyttöisiä pitkiä ei tule pidettyä päällä, kun lähivloilla näkee paremmin. Ehkä Teslan tekoäly osaa saman kuin ihminen ja pitkien käyttökytkin voi löytyä jostain auton perusasetuksista katsastusta varten.
Ainakin uudessa Vitossa automaattiset pitkät toimivat vain valokytkimen auto-asennossa ja manuaaliset pitkät vain valokytkimen valot päällä asennossa. Ts. jos haluat manuaaliset pitkät päälle pysyvästi, pitää kääntää valokytkintä autolta valot päälle asentoon ja sitten vaihtaa lyhyiltä pitkille. Jossain toisessa autossa pelkkä työntö viiksestä vaihtaa automaattipitkiltä manuaalipitkille. Ihan hyvä tuo Mersun systeemi, ei tule vahingossa sekoiltua manuaali- ja automaattipitkien kanssa.
Teslassa auto/manuaaliasento valitaan painamalla pitkään kaukovalopainiketta ratissa. Pitkä painallus automaattinen kaukovalojen vaihto siis päälle/pois ja manuaaliasetuksessa sitten lyhyt painallus vaihtaa kaukovalot päälle/pois. Kokonaan valoautomatiikan saa pois keskinäytön valot-asetuksesta.
Näin se on toiminut jo toistakymmentä vuotta. Ihmettelen vaan mitä TM tarkoittaa "manuaalipitkien" käytöllä?
Sinäkin kuvaat kaksi asiaa, syystä tai toisesta hetkeksi estetty automaattikaukovalojen käyttölupa on eri asia kuin joissain olosuhteissa mukavampi käsikäyttö. En tiedä kumpaa TM tarkoitti, vai tarkoittiko molempien yhdistelmää?
Miten noissa pelkällä viiksen liikkeellä manuaalipitkille siirtyvissä valitaan lähivaliasennossa käytetäänkö automatiikkaa vai manuaalivaihtoa? Jos valoa on vähintään riittävästi, olisi ihan hyvä tietää jo lähivaloilla ollessa millä ehdoilla siirtyminen kaukovaloille tapahtuu?
Minusta valokytkin on oikea vastaus tähän toiseen kysymykseen ja valikko on huonompi vastaus, vaikka toimiva sekin on.
Minusta kaukovalojen hetkellinen esto muuten automatiikka päällä pitäen on hyvä erottaa manuaali- ja automaattiohjauksen valinnasta koska käyttötilanne on eri. Automatiikalta pitää saada kaukovalot pois sekunniksi multibeamin jo varjostamalla alueella hädissään valoja vilkuttelevan vuoksi, joka luulee häikäistyvänsä kun ei ole nähnyt selkeää vaihtoa lähivaloille. Yksikään näistä ei koe mitään ongelmaa kun pakottaa lähivalot sekunniksi ja tökkää täydet valot takaisin päälle saman tien. Automatiikka saa olla päällä koko ajan, kaukovalot vain estetään hetkeksi tuottamaan vastaantulijaa rauhoittava hetkellinen välähdys lähivalolle.
Pakkovaloasento on tarpeen niissä keleissä jolloin kuljettaja vaihtaa mieluummin itse tai jos kaukovaloa on jälkiasennettu niin paljon yli tehtaan asetusten että automatiikka ei osaa käsitellä kasvanutta valokuviota oikein. Tällöin automatiikan ja pakkovalojen vaihto valokatkaisimesta ajon aikana on kätevämpää kuin valivalikon asetuksista. Kerran asetetut valikot saavat olla AUTO-asennossa täysautomaatilla ja täysin manuaali on katkaisimen käännön päässä valokatkaisinta edes vilkaisematta.
Eikö valojen indikointimerkkivaloissa näy asetus? En muista, miten aikaisemmissa autoissani oli, mutta nykyisessä näkyy ajovalomerkin sisällä A, jos pitkien vaihtoautomatiikka on päällä. Pitkät päällä on sitten eri symboli, joka palaa vain, kun pitkät ovat päällä. Tilapäisesti kaukovalot saa sammutettua, kun painaa pitkien vaihtopainiketta lyhyesti. Samalla periaatteella minun mielestäni aikaisemmissakin autoissani on ollut. Jos on ollut eteen työnnetyllä viiksellä pitkät päälle, niin se on ollut joko lukittuva viiksi tai keskiasentoon palautuva, mutta työntö eteen on kytkenyt kaukovalot ja veto taakse tai toinen työntö eteen sammuttanut ja automaattivaihto on aina toiminut pitkiltä lyhyille. Siis pitkät on pitänyt jossain vaiheessa (edellinen ajokerta, tai kerran ajon alettua) kytkeä päälle ja sitten automatiikka on kytkenyt lähivaloille tarpeen mukaan. Valoautomatiikka on pitänyt muistissa kerran päälle kytketyn automatiikan ja vaihtanut lähivaloille automaattisesti ympäristön valoisuuden tai vastaantulijan mukaan.
Yksi työntö eteenpäin automaattiset- ja toinen työntö manuaaliset pitkät valot. Ja jos ei halua käyttää automaattisia pitkiä valoja ollenkaan, niin taas valokytkin auto-asennosta valot päällä asentoon. Useammin kuitenkin pitää siirtyä automaatisilta pitkiltä pakkolyhyille, kun auto meinaa pitää lumipyryssä pitkiä päällä toisen perässä ajettaessa.
Tuohan kuulostaa ihan hyvältä järjestelyltä, samoin kuin HR:n mainitsema painonappi. Lisäsit vielä yhden tilanteen, jossa käsiohjaus automaattivaloille on tarpeen.
Myös Mersu näyttää kojetaulussa onko automatiikka päällä vai ei, mutta ymmärsin jutussa olleen kyse siitä kuinka vaihdetaan automaatti- ja pakkovalojen välillä ja kuinka rajataan kaukovalot pois hetkeksi automatiikasta poistumatta.
Samoin kuin kaukovalovilkku. Viiksestä pieni nyky.
-
Ilmastonmuutosta? LATAUS 1.3 Mbps LÄHETYS 0.0 Mbps
Ja niinhän siinä kävi että lopputuloksissa ovat BMW ja Mercedes tasapistein kärjessä, I.D7 rankattiin kolmanneksi .
Tesla nosti tasoaan nousten Priuksen ohi neljänneksi.
Ohjelmistopäivitykset vaan tekevät nykyään testit vanhentuneiksi tuoreeltaan, Teslaan mm. tullut testin aikana päivitystä ainakin ajovaloihin.