Itselataava

19 kommenttia

Mikähän on vikana kun autotpoimittajat ovat niin ammattitaidottomia, että puhuvat itselataavasta autosta? Viimeksi Rav4 uutisoinnissa autotoimittajan ammattitaidottomuus tuli esiin. Ihan yksnkerrtaistettuna, kevyt hybridi, hybridi ja ladattava hybridi, yksikään auto ei lataa itse itseään. Aina lataukseen käytetään auton tuottamaa energiaa, parkkipaikalla ei mun auto lataa itseään, mikä on harmi koska tuollainen itselataava ratkaisisi maailman energia ongelmat. Eli autotoimittajat, ammattitaito kirjoituksiin. Tähän ryntää muutamat kommentoimaan, että kyllä se lataa itse, mutta ei lataa, ei todellakaan. Norjassa tuollainen mainonta on kielletty ja voisi olla kielletty täälläkin.

  
  • muokattu 11.08.2024 15:45

    @Jari170 kirjoitti:
    Mikähän on vikana kun autotpoimittajat ovat niin ammattitaidottomia, että puhuvat itselataavasta autosta? Viimeksi Rav4 uutisoinnissa autotoimittajan ammattitaidottomuus tuli esiin. Ihan yksnkerrtaistettuna, kevyt hybridi, hybridi ja ladattava hybridi, yksikään auto ei lataa itse itseään. Aina lataukseen käytetään auton tuottamaa energiaa, parkkipaikalla ei mun auto lataa itseään, mikä on harmi koska tuollainen itselataava ratkaisisi maailman energia ongelmat. Eli autotoimittajat, ammattitaito kirjoituksiin. Tähän ryntää muutamat kommentoimaan, että kyllä se lataa itse, mutta ei lataa, ei todellakaan. Norjassa tuollainen mainonta on kielletty ja voisi olla kielletty täälläkin.

    Höpön höpö! Kaikki autot lataavat ihan itse akkuaan. Lisäksi kuski voi ladata ladattavaksi tarkoitettua pistorasiasta. Kukas se muka Ravin akkua lataisi jos ei Rav itse?

      2
  • Itselataava vastaa kysymykseen mistä sähkö tulee autoon jolla voi ajaa bensiinin lisäksi myös sähköllä.
    Auto voi ladata akkua joko moottorilla tai samaan tapaan ottaa talteen hidastusenergiaa kuin polkupyörässä dynamo tuottaa sähköä lampulle.

    Minulla on auto jota voi ladata verkkovirralla, ja sen jälkeen kun se on käytetty loppuun tuottaa auto itse sähköä jonka voi käyttää ajamisen sähkömoottorilla.

    Sitten meillä on toinen auto jossa tätä sähkömoottoria ei ole. Sillä voi hidastettaessa pyörittää auton kampiakselia ja mäntiä jonkun matkaa ilman polttoainetta - nollakulutuksella, tai vaihtoehtoisesti voi lämmittää jarrulevyjä.

    Aloittaja voisi perustella paremmin miksi itselataavaa on huono sana? Töpselillä ladattava on helpommin ymmärrettävä, mutta ehkä tuo energian hukkaaminen jarruttamisella sen sijaan että ottaa liike-energian talteen ajamista varten saattaa olla monelle vieras asia.

      2
  • @Jari170 kirjoitti:
    Mikähän on vikana kun autotpoimittajat ovat niin ammattitaidottomia, että puhuvat itselataavasta autosta? >Viimeksi Rav4 uutisoinnissa autotoimittajan ammattitaidottomuus tuli esiin. Ihan yksnkerrtaistettuna, kevyt >hybridi, hybridi ja ladattava hybridi, yksikään auto ei lataa itse itseään. Aina lataukseen käytetään auton tuottamaa >energiaa, parkkipaikalla ei mun auto lataa itseään, mikä on harmi koska tuollainen itselataava ratkaisisi maailman >energia ongelmat. Eli autotoimittajat, ammattitaito kirjoituksiin. Tähän ryntää muutamat kommentoimaan, että >kyllä se lataa itse, mutta ei lataa, ei todellakaan. Norjassa tuollainen mainonta on kielletty ja voisi olla kielletty >täälläkin.

    yksi aurinkopaneeliajoneuvohan taannoin esiteltiin alle 30k€ sähkökisaan, taisi mennä konkkaan kun ei
    uudessakaupungissa aloitettu...

      
  • Toyota on ajonaikana itselataava, ei itsekseen lataava.

      
  • HybridRules tulee ja kertoo totuuren, ootellaan...

      
  • muokattu 12.08.2024 08:42

    Totuus on, että jokainen auto on "itselataava" mutta ei "itselataava hybridi". Ollakseen "itselataava hybridi" auton pitää olla tietenkin myös hybridi. Ladattavissa autoissa tuota "itselataavuutta" ei pidetä mitenkään mainostamisen arvoisena, joten niitä sanotaan lataushybrideiksi tai sähköautoiksi tai täyssähköautoiksi. Itselataavuushan tarkoittaa pelkästään sitä että auto lataa akkuansa itse, vaikka joidenkin mielestä itselataavuus tarkoittaa suunnilleen sitä että keijukaiset ripottelevat keijukaispölyä akun päälle jolloin akku täyttyy salaperäisesti sähkövirrasta. Itselataavaa parempi termi olisi kuitenkin "ei ladattava" mutta autotekniikka on muutenkin täynnä typeriä termejä niin tuokin menettelee.

    Esim.
    Täyssähköauto, miksei samalla vaikka täysbensa-auto. Mielummin sähköauto.
    Citymaasturi, miksei sitä kutsuta hybridiksi kun kerran hybridi tarkoittaa risteytystä ja citymaasturissa on yhdistetty kahden autotyypin ominaisuuksia. Mm. muuli on aasin ja hevosen jälkeläisenä hybridi.
    jne... jne...

      1
  • Ei ladattavassa olisi kertaköyttöinen akku, niin kuin ei ladattavat patterit.

      
  • Hybridi-auto käyttää kahta eri käyttövoimaa, yleensä polttomoottoria ja sähkömoottoria.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Hybridi-auto käyttää kahta eri käyttövoimaa, yleensä polttomoottoria ja sähkömoottoria.

    Hybridi = risteytys, sekasikiö... ja autoissa kuitenkin juuri niin kuin sanoit.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei ladattavassa olisi kertaköyttöinen akku, niin kuin ei ladattavat patterit.

    Kyllä ei ladattavakin voi latautua itse, mutta ei latautuvassa voisi vaikka ollakin se kertakäyttöinen akku eli patteri.

      
  • Sekasikiö on melko yksinkertaistettu nimitys älykkäiden insinöörien taidonnäytteelle.

      
  • Olen omistanut viisi Toyotaa, joista kaksi viimeisintä ovat olleet hybridejä. Viimeisimmän auton heräteakku tyhjeni neljä kertaa vuoden sisällä, eikä sitä vaihdettu Toyotan kustannuksella, joten vaihdoin takaisin saksalaisiin automerkkeihin.
    Ei nenään mitään hybridiä, bensaa sen pitää olla.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei nenään mitään hybridiä, bensaa sen pitää olla.

    Kovat aineet

      1
  • muokattu 13.08.2024 17:13

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Olen omistanut viisi Toyotaa, joista kaksi viimeisintä ovat olleet hybridejä. Viimeisimmän auton heräteakku tyhjeni neljä kertaa vuoden sisällä, eikä sitä vaihdettu Toyotan kustannuksella, joten vaihdoin takaisin saksalaisiin automerkkeihin.

    Jospa vika ei olekaan akussa?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Olen omistanut viisi Toyotaa, joista kaksi viimeisintä ovat olleet hybridejä. Viimeisimmän auton heräteakku tyhjeni neljä kertaa vuoden sisällä, eikä sitä vaihdettu Toyotan kustannuksella, joten vaihdoin takaisin saksalaisiin automerkkeihin.

    Jospa vika ei olekaan akussa?

    Niinpä, käytin autoa neljässä virallisessa Toyota huollossa, ja syytä ei minulle kerrottu miksi mittauksissa terve auto purkaa heräteakun.
    Maahantuojan infopalvelu on aivan surkea.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Olen omistanut viisi Toyotaa, joista kaksi viimeisintä ovat olleet hybridejä. Viimeisimmän auton heräteakku tyhjeni neljä kertaa vuoden sisällä, eikä sitä vaihdettu Toyotan kustannuksella, joten vaihdoin takaisin saksalaisiin automerkkeihin.

    Jospa vika ei olekaan akussa?

    Jospa vika ei käyttäjän mielestä ollutkaan yhdessä komponentissa vaan auton ja huollon epäluotettavuudessa?

    Akkuongelma on teknisesti pikku juttu, mutta se sysäsi Toyotan Saksassa eniten tiepalvelukäyntejä vaatineeksi autoksi. Mallia en muista koska en ole pienten etuvetoisten kohderyhmää.

    --740 GLE

      
  • muokattu 14.08.2024 14:47

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Olen omistanut viisi Toyotaa, joista kaksi viimeisintä ovat olleet hybridejä. Viimeisimmän auton heräteakku tyhjeni neljä kertaa vuoden sisällä, eikä sitä vaihdettu Toyotan kustannuksella, joten vaihdoin takaisin saksalaisiin automerkkeihin.

    Jospa vika ei olekaan akussa?

    Jospa vika ei käyttäjän mielestä ollutkaan yhdessä komponentissa vaan auton ja huollon epäluotettavuudessa?

    Akkuongelma on teknisesti pikku juttu, mutta se sysäsi Toyotan Saksassa eniten tiepalvelukäyntejä vaatineeksi autoksi. Mallia en muista koska en ole pienten etuvetoisten kohderyhmää.

    --740 GLE

    Tuollainen satunnainen tyhjeneminen (ja muun ajan toimiminen) saa arvaamaan, että vika voisi olla ohjelmistopohjainen? Jospa tilanne on se, ettei vikaa ole osattu korjata? Aikamoinen katastrofi luotettavuuteen profiloituneelle merkille tuollainen hinaustilastojen hännänhuipuksi jääminen.

    Olen kerran kokenut akun yhtäkkisen totaalipettämisen ja tietenkin tien päällä, kaukana kotoa ja tiukan aikataulun tilanteessa. Onneksi siitä on jo 11 v. V...taisi kyllä jos virran kanssa joutuisi temppuilemaan yhtään tuota tiheämmin.

    Quulla taisi olla myös ongelmia virran kanssa? Mitenkäs huolto toimi sen kanssa?

      
  • Ei minulla ole mitään sähkö ongelmia.
    Toyotaan en ole koskenut enää sormenpäilläkään.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Ei minulla ole mitään sähkö ongelmia.
    Toyotaan en ole koskenut enää sormenpäilläkään.

    Eli 336949 onkin siis Quu. Luulin että Quun lisäksi jollain toisella oli ollut sähköongelmia Toyotassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit