MB 200D:lhän se näyttää olevan. Sattui olemaan hyllyssä auto, tekniikka ja kuljetus-lehden "suomen henkilöautot 1988". Pari muutakin tietoa: -omapaino 1290kg -> aika vähän tämän päivän mittapuun mukaan. -kulutus 5,3-7-7.9 -ovh 217900mk (esimerkiksi audi 100D 198900mk, VW golf D 94600mk) -dieselvero 1173mk ! (VW 897mk)
Missähän vaiheessa tuo dieselvero "karkasi" nykyisiin summiin? Jotenkin muistaisin, että vuonna -94 se oli jotain 2000mk, luokassa...
Kaikki oikein, mutta vuosimalli on 1995 !!! Ja MB E 200D.
Tämä kertoo totuuden siitä millaisilla dieselautoilla Suomessa ajetaan. keski-ikähän ajoneuvoillamme lienee 10 vuotta.
Vääntöä on huimasti !
Jees, kannattaa ostaa "hyvä" diesel-auto käytettynä, se tulee kuulemma halvaksi. Eikä vie edes paljon naftaa, eikä savuta... Näitähän sitä rahdataan Saksasta innosta vinkuen. Ainakin vielä, kun saasteisiin perustuvista maksuista ei ole tietoakaan
Kaikki oikein, mutta vuosimalli on 1995 !!! Ja MB E 200D.
Tämä kertoo totuuden siitä millaisilla dieselautoilla Suomessa ajetaan. keski-ikähän ajoneuvoillamme lienee 10 vuotta.
Vääntöä on huimasti !
Kertooko tuo MB:n tuotekehityksestä, kun -88 vuosimallin Mersussa olivat kaikki nuo antamasi arvot täsmälleen samoja, kulutusta lukuunottamatta
Eikös tuo W124-koppa (?) tullut jo 1982-84 tms, ja varmaan tuo mylly on ollut alusta asti mukana kuvioissa? Ja oliko tuo voimanpesä jo tuotakin ennen? Eli osta 1995 tiisselimersu, niin ostat palan autoilun historiaa?
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 29.11.2005 klo 13:30]
Eikös tuo W124-koppa (?) tullut jo 1982-84 tms, ja varmaan tuo mylly on ollut alusta asti mukana kuvioissa? Ja oliko tuo voimanpesä jo tuotakin ennen? Eli osta 1995 tiisselimersu, niin ostat palan autoilun historiaa?
W124:ää valmistettiin 1986-1995. Saman tehoinen 2 litran diesel oli W123:ssa jo vuonna 1976!
Kertooko tuo MB:n tuotekehityksestä, kun -88 vuosimallin Mersussa olivat kaikki nuo antamasi arvot täsmälleen samoja, kulutusta lukuunottamatta
No eihän tuo ainoa MB:hen saatavilla ollut kone kuitenkaan ole. Mutta mitkähän olivat muiden parilitraisten perus-naftakoneiden tehot ja väännöt vastaavana ajankohtana? Muistelisin, etteivät ne VW:llä ja Volvollakaan päätä huimanneet, ja japsidieseleistä ei tuohon aikaan oltu juuri kuultukaan.
Toyota camry vm.88-92 2.0td 86hv/4500r/min 175nm/2000r/min kulutus 4.8l/90km/h 6.8l/120km/h ja kaupunki 6.8l. Mielestäni aika hyvin 80 luvun lopun japsilta vai mitä? (lähde TM automaailma) Toyota carina 2.0 "vapari" vm.88 73hp ja 132nm kulutus 4.5l 6.2l 7.2l
[sellieri muokkasi tätä viestiä 29.11.2005 klo 14:15]
Toyota carina 2.0 "vapari" vm.88 73hp ja 132nm kulutus 4.5l 6.2l 7.2l
Eli MB:n moottorin voidaan sanoa vastanneen tuolloista vapaasti hengittävien standardia. Olihan auto selvästi painavampikin kuin Carina, joten kulutuksetkin ovat jotakuinkin verrannolliset.
ot. mutta kerrotakoon! kyllähän mersulla oli myös vertailukelpoinen dsl moottori.
aki ja japsidieseleistä ei tuohon aikaan oltu juuri kuultukaan.
kukakuinki tuohon pointtiin kiinnitin huomioni! itse ajelin -90 luvulla huomattavia määriä japsi dieseleillä (joista myös pitkä historia) ja mielestäni ne olivat täysin kilpailukykyisiä saksalaisten rinnalla, joilla nyttemmin ajelen. Tänä päivänäkin valitsisin mielelläni -03 pwd passattiini toyotan d4d moottorin ominaisuuksiensa vuoksi jos se olisi mahdollista! huom. molemmat dsl koneet tulleet erittäin tutuiksi
Mielenkiintoista seurata mitä porukka arvaa. Oli pakko kuutiosenttien perusteella odottaa mikä dieselkopio sieltä tulee. Aivan, Toytoahan se oli hankkinut dieseltekniikkaa Saksasta. Asiassa ei ole mitään uutta.
En usko, että kyse on kopiosta. Japanilaisten vanhat diesel-koneet ovat hyvinkin erilaisia saksalaisiin verraten mm. paljon kevyempiä kuin MB:n. Silti kestivät yhtä paljon ajoa kuin legendaariset 200D:t.
VW:n oli edelläkävijä pienten nopeakäyntisten dieseleiden kanssa 1970-luvulla samoin kuin suorasuihkutuksen kanssa 1990-luvulla. Sen sijaan kestävyydessä ja luotettavuudessa nuo VW:n pirteät ja pihit VAG-koneet ovat aina olleet MB:ä ja japanilaisia selvästi huonompia. Nykyään myös kestävät MB:n, Toyotan ja Hondan dieselit ovat ohittaneet ominaisuuksissa (teho, vääntö, kulutus, käyntiääni, päästöt) nuo VAG:n TDI:t. Lisäksi esim. Toyotassa ei hihnat katkeile, kuten usein TDI:ssa käy. Toyotan DCAT:n maailman puhtain diesel, joten kyllä tällä hetkellä Saksassa ollaan jo pahoin jäämässä jälkeen japanilaisesta huipputeknologiasta niiden omalla erikoisalallakin.
Diesel rintamalla siis muutoksia on kilpailuasetelmissa tapahtunut. Bensapuolella tosin saksalaiset ovat saaneet ehkä hiukan japanilaisten etumatkaa ominaisuuksissa kiinni - mutta ei vielä kuitenkaan moottorien kestävyydessä. Viimevuosina saksalaiset ovat näemmä kopioineet japanilaisten suorasuihkut (GDI,D4), moniventtiilitekniikan ja muuttuvat venttiilienvälykset (Vtec, VVT). Kohtahan ne kopioivat hybriditeknologiankin... Eipä ole montaa vuotta, kun pystyi hankkimaan saksalaisen uutuuden, jossa oli 8v-moottori, yksipisteruisku ja/tai työntötangot koneessa. Toisaalta nuo taisivat olla viimeisiä vahvoja saksalaismoottoreita.
[A Tapio muokkasi tätä viestiä 30.11.2005 klo 18:14]
VW:n oli edelläkävijä pienten nopeakäyntisten dieseleiden kanssa 1970-luvulla samoin kuin suorasuihkutuksen kanssa 1990-luvulla. Nykyään myös kestävät MB:n, Toyotan ja Hondan dieselit ovat ohittaneet ominaisuuksissa (teho, vääntö, kulutus, käyntiääni, päästöt) nuo VAG:n TDI:t. . Viimevuosina saksalaiset ovat näemmä kopioineet japanilaisten suorasuihkut (GDI,D4), moniventtiilitekniikan ja muuttuvat venttiilienvälykset (Vtec, VVT). Kohtahan ne kopioivat hybriditeknologiankin... Eipä ole montaa vuotta, kun pystyi hankkimaan saksalaisen uutuuden, jossa oli 8v-moottori, yksipisteruisku ja/tai työntötangot koneessa. Toisaalta nuo taisivat olla viimeisiä vahvoja saksalaismoottoreita.
edelläkävijä oli Fiat vuonna 1986 suorasuihkutuksen kanssa ja common raililla vuonna 1997. Muuttuva venttilienajoituskin oli jo vuonna 1980 käytössä Alfassa näissä uusimmissa virityksissä tosin muuttuu nostokin. Enpä näe mitään ylivoimaista toyotan tai hondan dieseleissä verrattuna vaikka Alfan 2.4 JTD koneseen.
Diesel rintamalla siis muutoksia on kilpailuasetelmissa tapahtunut.
Bensapuolella tosin saksalaiset ovat saaneet ehkä hiukan japanilaisten etumatkaa ominaisuuksissa kiinni - mutta ei vielä kuitenkaan moottorien kestävyydessä. Viimevuosina saksalaiset ovat näemmä kopioineet japanilaisten suorasuihkut (GDI,D4), moniventtiilitekniikan ja muuttuvat venttiilienvälykset (Vtec, VVT). Kohtahan ne kopioivat hybriditeknologiankin...
Hoh hoijaa, onpahan taas aika lailla nousevan auringon värittämä tarina.
Diesel-rintamalla ei sinänsä ole mitään uutta tapahtunut. Japseilla on edelleen muutama kilpailukykyinen diesel-moottori, eurooppalaisilla huomattavasti enemmän. Ranskalaiset ja italialaiset tekevät edelleen käyttöominaisuuksiltaan parhaat dieselit, kestävyys on kaikilla nykykoneilla riittävä.
Bensakoneiden kestävyydessä ja ominaisuuksissa ei ole myöskään suuria eroja havaittavissa. Germaani tosin tekee luonteeltaan enemmän alhaalta vääntäviä koneita, japanilaiset ja ranskalaiset ovat perusluonteeltaan enemmän kierroskoneita.
Ensimmäisiä suoraruiskutusjärjestelmiä oli tietääkseeni käytössä lentokoneenmoottoreissa jo II maailmansodan kalustossa...
Hybriditekniikkaakin on kokeiltu jo paljon aiemmin kuin Toyota sen teki. SixPack voi kertoa siitä tarkemmin.
Muistelen lukeneeni jostain toyotan ostaneen volkkarilta dsl "osaamista" ja myyneen vaihdossa fsi (toyotan d4 bensa) ruiskutukseen perustuvaa osaamista. Mielestäni toyota on jo vanhemmassa d4d koneessaan tehnyt aika hyvän kompromissin ominaisuuksissaan, ei toki täydellisesti. Itseäni rasittaa vag pumppusuutin dsl:n karkea käyntiääni sekä julmetusti väristävä kone. Muitakin erikoisia ominaisuuksia niistä löytyy hyvässä ja pahassa (en jaksa moneen kertaan toistaa niitä www.ultimatevw.com löytyy lisää aiheesta). Psa konserni on onnistunut mielestäni tekemään loistavat ominaisuudet dsl koneisiinsa, kunhan niihin tulee myös luotettavuus? niin siinäpä voisi olla kova luu markkinoilla. Honda voi tuoda mukanaan todellisen yllätyksen ja vieläpä aivan omalla osaamisella? Tuo hybridi vääntäminen lienee jo aivan toinen topicci.
ps. itse pyrin välttämään autojen mustamaalaamisen valmistusmaiden suhteen vaan pyrin vertailemaan muita oleellisenpia ominaisuuksia niissä
edit: nyt kun tarkemmin luin läpi topicin niin en voinut välttyä kommentoimasta six pack:n provosoivaa "heittoa" kerrottakoon kuiteski, että silloin kyseessä ei ollut kopio. pitkään palstaa seuranneena olen huomannut ko. henkilön mainitsemat "wokkipannut" ovat muuntuneen varteen otettavaksi japanilaisvalmisteiseksi tila-autoksi. Positiivistä kehitystä (ennakkoluuloista kannattaa hankkiutua eroon). olen vakavasti harkinnut jopa uuden alfan 159 ostoa, joten kerron, kun aihe ajankohtainen.
pahus six pack kerkes itse kommentoimaan aiheesta
[sellieri muokkasi tätä viestiä 01.12.2005 klo 10:04]
ps. itse pyrin välttämään autojen mustamaalaamisen valmistusmaiden suhteen vaan pyrin vertailemaan muita oleellisenpia ominaisuuksia niissä
Olet tässä asiassa oikeassa. Minulla on ollut niin vietävän mukavaa mollata Wokkipannuja. Silti seuraava autoni saattaa olla Grandis. Samaan syssyyn olen monesti silti kehunut japseja hyvinä autoina. Esim. Hondan uusi diesel on todella hyvä, vääntävä ja hiljainen. Tosiasioita ei voi mihinkään piilottaa. Japanilaiset ovat ostaneet dieseltekniikka Saksasta. Ja Toyota nimenomaan etunenässä! Tämä oli TM-lehdessä myös. Miksi se on suomalaisille niin hiivatin arka paikka? Muualla maailmassa samaa ilmiötä ei ole havaittu. Auto kuin auto, mikä ihmeellistä siinä on? Maailman sivu on tiedosssa japskien kopionti, tekniikan ostaminen jne. Miksi se on joillekin ylipääsemätön arka paikka täällä kaukana peräpohjolassa, jossa vähiten ketään tämä asia kiinnostaisi.
ps. itse pyrin välttämään autojen mustamaalaamisen valmistusmaiden suhteen vaan pyrin vertailemaan muita oleellisenpia ominaisuuksia niissä
Olet tässä asiassa oikeassa. Minulla on ollut niin vietävän mukavaa mollata Wokkipannuja. Silti seuraava autoni saattaa olla Grandis. Samaan syssyyn olen monesti silti kehunut japseja hyvinä autoina. Esim. Hondan uusi diesel on todella hyvä, vääntävä ja hiljainen. Tosiasioita ei voi mihinkään piilottaa. Japanilaiset ovat ostaneet dieseltekniikka Saksasta. Ja Toyota nimenomaan etunenässä! Tämä oli TM-lehdessä myös. Miksi se on suomalaisille niin hiivatin arka paikka? Muualla maailmassa samaa ilmiötä ei ole havaittu. Auto kuin auto, mikä ihmeellistä siinä on? Maailman sivu on tiedosssa japskien kopionti, tekniikan ostaminen jne. Miksi se on joillekin ylipääsemätön arka paikka täällä kaukana peräpohjolassa, jossa vähiten ketään tämä asia kiinnostaisi.
Mites muuten 50- ja 60-luvuilla tuo Dkw:n ja Ifan (zwickaun, Trabi Warre etc) 2-tahtitekniikka? Kumpi oli enemmän ottavana, ja kumpi antavan osapuolena? Noh taisi kuitenkin olla 30-luvun "huipputekniikkaa" molemmissa vissiin. Dkw:stähän leivottiin sitten myöhemmin uusvanha merkki Audi...
Mites muuten 50- ja 60-luvuilla tuo Dkw:n ja Ifan (zwickaun, Trabi Warre etc) 2-tahtitekniikka? Kumpi oli enemmän ottavana, ja kumpi antavan osapuolena? Noh taisi kuitenkin olla 30-luvun "huipputekniikkaa" molemmissa vissiin. Dkw:stähän leivottiin sitten myöhemmin uusvanha merkki Audi...
Historiassa joudut menemään luennoillasi kauemmas taaksepäin. Juutuit vain DDR ja Neukkujuttuihin, jotka jakoivat maineikkaat tehtaat rautaesiriipun taakse. Horcht (Audin esi-isä) valmisti aikoinaan enemmän V8-moottoreita Saksan teille kuin Mercedes. Mieti mistä Audin -05 maski on perujaan? Samalla voit kelata mitä Toyota teki vaikka -30 luvulla? August Horch perusti yrityksen v. 1899. Tämä historian siipien havinasta.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 01.12.2005 klo 15:27]
Toyotan ensimmäinen sarjatuotanto malli oli vuonna -36 esitelty Toyota AA. Tuossa mallissa moottorin alakerta oli lisenssinä Chevroletilta mutta kansi oli jo omaa tekoa. Tätä ennen Toyota oli yksi johtavista kutomoteollisuuskoneiden valmistajista omistaen lukuisia patentteja alalle. Itse Toyotan tehdas oli perustettu jo vuonna 1891.
Teknologiassahan yleensäkin Japani menee kaukana Eurooppaa edellä, joten sikäli lie turha alkaa miettimään kuka kopioi ja ketä. Yhteistyötä toki tehdään usealla saralla eri tehtaiden välillä. Viimeisimpiä esimerkkejä Toyotan kohdalla oli hybriditeknologian lisenssin myyminen Fordille ja PSA-yhteistyön synnyttämä Aygo. Ja käsittääkseni jotain yhteistyötä on ollut mm. VW:n kanssa. Ainakin VW on lainannut Toyotalta mallistoonsa Hiluxia 90-luvulla.
Toyotalla ei 60-luvulla ja 70-luvun alussa ollut vielä omia dieseleitä vaan Suomessa myydyt diesel-Crownit (suosittuja edustusautoja taksissa aikanaan) oli maahantuoja (Korpivaara Oy) varustanut Peugeotin dieselillä. 70-luvun lopulla Toyotakin sai aikaan omat ajanmukaiset dieselit - Datsunillahan sellaiset olivat olleet jo pitempään.
p.s. Käsittääkseni VW:n ekat dieselit tulivat myös vasta 70-luvulla.(?) Uutta oli ainoastaan pieni kuutiotilavuus ja nopea käyntisyys (Golf 1,5d -75). Nuo koneet eivät kuitenkaan olleet kovin lujia ja lisäksi tuppasivat ryntäilemään paljon...
[A Tapio muokkasi tätä viestiä 01.12.2005 klo 15:58]
Mites muuten 50- ja 60-luvuilla tuo Dkw:n ja Ifan (zwickaun, Trabi Warre etc) 2-tahtitekniikka? Kumpi oli enemmän ottavana, ja kumpi antavan osapuolena? Noh taisi kuitenkin olla 30-luvun "huipputekniikkaa" molemmissa vissiin. Dkw:stähän leivottiin sitten myöhemmin uusvanha merkki Audi...
Historiassa joudut menemään luennoillasi kauemmas taaksepäin. Juutuit vain DDR ja Neukkujuttuihin, jotka jakoivat maineikkaat tehtaat rautaesiriipun taakse. Horcht (Audin esi-isä) valmisti aikoinaan enemmän V8-moottoreita Saksan teille kuin Mercedes. Mieti mistä Audin -05 maski on perujaan? Samalla voit kelata mitä Toyota teki vaikka -30 luvulla? August Horch perusti yrityksen v. 1899. Tämä historian siipien havinasta.
Pahoittelen kirjoitukseni sävyä. Toki tunnen Horsch-, Auto-Union- ja Audi-merkkiset autot ennen sotia. (Riian automuseossa muuten näin ensimmäisen kerran tuon ikäisiä Audeja) Kahdeksan sylinterisillä moottoreilla isoja autoja toki valmisti 30-luvulla moni muukin auton valmistaja. Kaikkien muiden ohella muun muassa sellaiset merkit kuin Skoda ja Fiat, joita tuskin tänä päivänä tulisi mieleenkään kutsua "premiumiksi." Esi-kommunistisen ajan Tsekkoslovakiassa muuten isoja autoja (isoilla koneilla) valmisti sellaisiakin merkkejä, kuin Praga ja Walter. Jonkun pitäisi herättää henkiin nuo merkit valtavalla touhulla toitottaen, että "perinteet elävät." Mitä tulee Japskeihin juuri esimerkiksi 30-luvulla, niin totta turiset! Japanin autoteollisuus oli tuolloin vasta aloittelemassa, Mitsubishi muistaakseni rakenteli ensimmäisenä siellä auton joskus 1917? Nousevan auringon maan teollisuustuotteet tuolloin eivät arvatenkaan olleet muutenkaan maailman huippuluokkaa. Palatakseni 50- ja 60-luvuille, Dkw:n näperellessä (mm. Saabin ohella) kaksitahtisten parissa, mm. BMW ja Mercedes valmistivat kahdeksan sylinterisiä loistoautoja. Tuolloin kyllä mielestäni vasta luotiin nykyisen kaltaisten parempien autojen brändit. Sota katkaisi pahasti lähes kaikkien eurooppalaisten auton valmistajien henkilöautotuotannon ja tuotekehityksen. "Perinteet" luotiin enimmäkseen 50-luvulla.
[Candyman muokkasi tätä viestiä 02.12.2005 klo 08:03]
Historiassa joudut menemään luennoillasi kauemmas taaksepäin. Juutuit vain DDR ja Neukkujuttuihin, jotka jakoivat maineikkaat tehtaat rautaesiriipun taakse. Horcht (Audin esi-isä) valmisti aikoinaan enemmän V8-moottoreita Saksan teille kuin Mercedes. Mieti mistä Audin -05 maski on perujaan? Samalla voit kelata mitä Toyota teki vaikka -30 luvulla? August Horch perusti yrityksen v. 1899. Tämä historian siipien havinasta.
Nykyisen Audin esi-isä on DKW, joka toki kuului samaan autovalmistajien yhteenliittymään (Auto Union) kuin Horch ja "esi-Audikin". Neljäs oli muuten Wanderer. Näistä neljästä autovalmistajastahan tulevat ne neljä ympyrää Auto Union -merkkiin.
Nyky-Audi on "feikkien feikki". Volkswagen otti nimen uudelleen käyttöön, kun DKW:hen asennettiin nelitahtimoottori. Mukana oli myös Daimler-Benz kehittämässä Audiin "pyörrepuristemoottoria", jota mainostettiin bensa- ja dieselmoottorin välimuodoksi. Sekin moottori häipyi nopeasti historian roskatynnyriin.
Mielenkiintoista ehkä onkin, että ensimmäinen etuveto-VW ei ollutkaan DKW-sukua kuten Audi, vaan peräisin Wankelin takia vararikkoon menneeltä NSU:lta. NSU ehti ennen nurin menoaan jo mainostaa uutta NSU K 70-malliaan. Siitä tuli sitten VW K 70.
Niin, vielä tämä Horch - Audi yhteenkuuluvuus. Mainittu August Horch todella perusti autotehtaan joka valmisti Horch-merkkisiä autoja. August kuitenkin päätti luopua autonvalmistuksesta, ja myi tehtaat pois. Myöhemmin hän tuli katumapäälle, ja päätti aloittaa autonvalmistuksen uudestaan. Ongelma oli: Horch-merkin oikeudet olivat menneet kaupan myötä, joten mikä autolle nimeksi? No, saksankielinen Horch tarkoittaa suomeksi Kuule tai Kuuntele. August mietti, mitä sana olisi esimerkiksi latinaksi? Audi. Näin syntyi original Audi, jolla ei siis ole mitään tekemistä nykyisen DKW-Audin kanssa.
EDIT: Jos siis Audi-omistaja käyttää puheessaan paljon Kuule- sanaa, kyse ei suinkaan ole sivistymättömyydestä. Hän on vain osannut latinasta suomentaa, mitä hänen autonsa nimi tarkoittaa.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 02.12.2005 klo 08:10]
Tuossa lyhyt läpileikkaus Horcht-Audi historiasta. Löytyy valtavasti lisää, mutta tuo linee sellainen, että sen jaksaa lukea. Japani on toki ottanut pitkät askeleet teollisuusmaaksi kopioimalla kaikki, se ei liene kenelläkään epäselvää. Miksi kopio on Suomalaiselle niin tärkeä, on minulle epäselvä. Saksassa tehtiin autoja ja Japanissa ompelukoneita. Molemmat tuotteet paikallaan. Mutta asioissa "historian siivet" Japani jäänee Samuraitarinoiden ja -miekkojen varaan, niihin ei pidä sotkea autoja historiallisessa mielessä.
Tuossa lyhyt läpileikkaus Horcht-Audi historiasta. Löytyy valtavasti lisää, mutta tuo linee sellainen, että sen jaksaa lukea. Japani on toki ottanut pitkät askeleet teollisuusmaaksi kopioimalla kaikki, se ei liene kenelläkään epäselvää. Miksi kopio on Suomalaiselle niin tärkeä, on minulle epäselvä. Saksassa tehtiin autoja ja Japanissa ompelukoneita. Molemmat tuotteet paikallaan. Mutta asioissa "historian siivet" Japani jäänee Samuraitarinoiden ja -miekkojen varaan, niihin ei pidä sotkea autoja historiallisessa mielessä.
Linkki ei näemmä toimi ainakaan täältä tien päältä lähetettynä...?
Silloin kun Opel oli vielä Adamin omistuksessa, se oli Euroopan suurin ompelukonevalmistaja. BMW aloitti autovalmistuksen Austin (Dixin) lisenssivalmistuksella; sotien jälkeen se teki italialaisen Isetta-tehtaan lisenssillä BMW Isettaa.
Nyky-Audi on "puukorin edelläkävijän" eli DKW:n sukua; etuveto VW:t saivat "vaikutteita" paitsi NSU:sta, monesta muustakin saksalaisesta automerkistä. Vielä 60-luvun alussa oli Länsi-Saksassa lukuisia automerkkejä, joista nykypolvi ei tiedä juuri mitään: mm. Borgward, DKW, Goggomobile, Hansa, Lloyd, NSU. Niin ja Neuvostoliitto ei ole ainoa maa, missä Fiatia (=Lada) tehtiin lisenssillä. Länsi-Saksassa tehtiin Fiat 1100 -mallia nimellä Neckar 1100 jo 60-luvulla.
Nykyiset japanilaisautot eivät ole minkään eurooppalaisen auton kopioita. Toyota, Mazda, Nissan ja Honda ovat maailman menestyksekkäimpiä autotehtaita - heillä on varaa kehittää teknologiansa itse ja myydä sitä eurooppalaisillekin, kuten on muuten tapahtunutkin!
Toinen asia on sitten tehtaiden "allianssit" ja omistussuhteet: Renault-Nissan, Ford-Mazda-Volvo-Jaguar, GM-Opel-Saab, Daimler-Chrysler jne. Tämä sekoittaa kuviota entisestään.
Historiaa on mukava katsella, mutta en ole niin varma, antaako se kovin paljon vastauksia siihen, minkälaisia nykypäivän autot ovat.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 03.12.2005 klo 09:29]
Vielä 60-luvun alussa oli Länsi-Saksassa lukuisia automerkkejä, joista nykypolvi ei tiedä juuri mitään: mm. Borgward, DKW, Goggomobile, Hansa, Lloyd, NSU.
Saksassa oli myös Glas-merkkinen auto vielä -60 luvulla.Mihinkän se sulautui? Entä Monteverdi, lienee Sveitsiläinen. Ei ole kuullut siitäkään mitään. Ilahduttavasti täällä Espoossa näkee aika ajoin kesäisin viininpunaisen Aston Martin Lagondan. 4-ovinen Limo Aston. Se on nähtävä oikeasti, on aika erikoinen.
Oliskos tuo MB 200 D jostakin 80 luvun puolivälin paikkeilta ??
Eiköhän se 200D Mersu ole. Korimallia W124.
MB 200D:lhän se näyttää olevan. Sattui olemaan hyllyssä auto, tekniikka ja kuljetus-lehden "suomen henkilöautot 1988". Pari muutakin tietoa:
-omapaino 1290kg -> aika vähän tämän päivän mittapuun mukaan.
-kulutus 5,3-7-7.9
-ovh 217900mk (esimerkiksi audi 100D 198900mk, VW golf D 94600mk)
-dieselvero 1173mk ! (VW 897mk)
Missähän vaiheessa tuo dieselvero "karkasi" nykyisiin summiin? Jotenkin muistaisin, että vuonna -94 se oli jotain 2000mk, luokassa...
/j
Sehän on Mersu 200D W124 ja oikein voimamoottorilla
KYLLÄ TE POJAAT OSAATTE !!!
Kaikki oikein, mutta vuosimalli on 1995 !!! Ja MB E 200D.
Tämä kertoo totuuden siitä millaisilla dieselautoilla Suomessa ajetaan. keski-ikähän ajoneuvoillamme lienee 10 vuotta.
Vääntöä on huimasti !
Kaikki oikein, mutta vuosimalli on 1995 !!! Ja MB E 200D.
Tämä kertoo totuuden siitä millaisilla dieselautoilla Suomessa ajetaan. keski-ikähän ajoneuvoillamme lienee 10 vuotta.
Vääntöä on huimasti !
Jees, kannattaa ostaa "hyvä" diesel-auto käytettynä, se tulee kuulemma halvaksi. Eikä vie edes paljon naftaa, eikä savuta... Näitähän sitä rahdataan Saksasta innosta vinkuen. Ainakin vielä, kun saasteisiin perustuvista maksuista ei ole tietoakaan
Kaikki oikein, mutta vuosimalli on 1995 !!! Ja MB E 200D.
Tämä kertoo totuuden siitä millaisilla dieselautoilla Suomessa ajetaan. keski-ikähän ajoneuvoillamme lienee 10 vuotta.
Vääntöä on huimasti !
Kertooko tuo MB:n tuotekehityksestä, kun -88 vuosimallin Mersussa olivat kaikki nuo antamasi arvot täsmälleen samoja, kulutusta lukuunottamatta
Kaikki oikein, mutta vuosimalli on 1995 !!! Ja MB E 200D.
Tämä kertoo totuuden siitä millaisilla dieselautoilla Suomessa ajetaan. keski-ikähän ajoneuvoillamme lienee 10 vuotta.
Vääntöä on huimasti !
Kertooko tuo MB:n tuotekehityksestä, kun -88 vuosimallin Mersussa olivat kaikki nuo antamasi arvot täsmälleen samoja, kulutusta lukuunottamatta
Eikös tuo W124-koppa (?) tullut jo 1982-84 tms, ja varmaan tuo mylly on ollut alusta asti mukana kuvioissa? Ja oliko tuo voimanpesä jo tuotakin ennen? Eli osta 1995 tiisselimersu, niin ostat palan autoilun historiaa?
W124:ää valmistettiin 1986-1995. Saman tehoinen 2 litran diesel oli W123:ssa jo vuonna 1976!
Kertooko tuo MB:n tuotekehityksestä, kun -88 vuosimallin Mersussa olivat kaikki nuo antamasi arvot täsmälleen samoja, kulutusta lukuunottamatta
No eihän tuo ainoa MB:hen saatavilla ollut kone kuitenkaan ole. Mutta mitkähän olivat muiden parilitraisten perus-naftakoneiden tehot ja väännöt vastaavana ajankohtana? Muistelisin, etteivät ne VW:llä ja Volvollakaan päätä huimanneet, ja japsidieseleistä ei tuohon aikaan oltu juuri kuultukaan.
Toyota camry vm.88-92 2.0td 86hv/4500r/min 175nm/2000r/min kulutus 4.8l/90km/h 6.8l/120km/h ja kaupunki 6.8l. Mielestäni aika hyvin 80 luvun lopun japsilta vai mitä? (lähde TM automaailma) Toyota carina 2.0 "vapari" vm.88 73hp ja 132nm kulutus 4.5l 6.2l 7.2l
ai jai Sellieri minkäs nyt teit.
Heitit kehiin kolme sanaa jotka taatusti saa joillekin näillä palstoilla karvat pystyyn ja silmittömän ryöpyn päälle...
Nimittäin Japanilainen, Toyota ja vielä Diesel
W124:ää valmistettiin 1986-1995. Saman tehoinen 2 litran diesel oli W123:ssa jo vuonna 1976!
No,no. Jos nyt pilkkua viilataan niin W124 oli mallistossa vuosina 1985 - 1995.(esiteltiin loppuvuonna 1984)
Vuonna 1976 oli mersulla tarjolla neljä dieselmottoria W123 mallistossa 200 D 55hv, 220D 60hv, 240 D 65hv ja 300 D 80hv.
Eli MB:n moottorin voidaan sanoa vastanneen tuolloista vapaasti hengittävien standardia. Olihan auto selvästi painavampikin kuin Carina, joten kulutuksetkin ovat jotakuinkin verrannolliset.
ot. mutta kerrotakoon! kyllähän mersulla oli myös vertailukelpoinen dsl moottori.
aki
ja japsidieseleistä ei tuohon aikaan oltu juuri kuultukaan.
kukakuinki tuohon pointtiin kiinnitin huomioni! itse ajelin -90 luvulla huomattavia määriä japsi dieseleillä (joista myös pitkä historia) ja mielestäni ne olivat täysin kilpailukykyisiä saksalaisten rinnalla, joilla nyttemmin ajelen. Tänä päivänäkin valitsisin mielelläni -03 pwd passattiini toyotan d4d moottorin ominaisuuksiensa vuoksi jos se olisi mahdollista! huom. molemmat dsl koneet tulleet erittäin tutuiksi
Mielenkiintoista seurata mitä porukka arvaa.
Oli pakko kuutiosenttien perusteella odottaa mikä dieselkopio sieltä tulee. Aivan, Toytoahan se oli hankkinut dieseltekniikkaa Saksasta. Asiassa ei ole mitään uutta.
En usko, että kyse on kopiosta. Japanilaisten vanhat diesel-koneet ovat hyvinkin erilaisia saksalaisiin verraten mm. paljon kevyempiä kuin MB:n. Silti kestivät yhtä paljon ajoa kuin legendaariset 200D:t.
VW:n oli edelläkävijä pienten nopeakäyntisten dieseleiden kanssa 1970-luvulla samoin kuin suorasuihkutuksen kanssa 1990-luvulla. Sen sijaan kestävyydessä ja luotettavuudessa nuo VW:n pirteät ja pihit VAG-koneet ovat aina olleet MB:ä ja japanilaisia selvästi huonompia. Nykyään myös kestävät MB:n, Toyotan ja Hondan dieselit ovat ohittaneet ominaisuuksissa (teho, vääntö, kulutus, käyntiääni, päästöt) nuo VAG:n TDI:t. Lisäksi esim. Toyotassa ei hihnat katkeile, kuten usein TDI:ssa käy. Toyotan DCAT:n maailman puhtain diesel, joten kyllä tällä hetkellä Saksassa ollaan jo pahoin jäämässä jälkeen japanilaisesta huipputeknologiasta niiden omalla erikoisalallakin.
Diesel rintamalla siis muutoksia on kilpailuasetelmissa tapahtunut. Bensapuolella tosin saksalaiset ovat saaneet ehkä hiukan japanilaisten etumatkaa ominaisuuksissa kiinni - mutta ei vielä kuitenkaan moottorien kestävyydessä. Viimevuosina saksalaiset ovat näemmä kopioineet japanilaisten suorasuihkut (GDI,D4), moniventtiilitekniikan ja muuttuvat venttiilienvälykset (Vtec, VVT). Kohtahan ne kopioivat hybriditeknologiankin... Eipä ole montaa vuotta, kun pystyi hankkimaan saksalaisen uutuuden, jossa oli 8v-moottori, yksipisteruisku ja/tai työntötangot koneessa. Toisaalta nuo taisivat olla viimeisiä vahvoja saksalaismoottoreita.
VW:n oli edelläkävijä pienten nopeakäyntisten dieseleiden kanssa 1970-luvulla samoin kuin suorasuihkutuksen kanssa 1990-luvulla. Nykyään myös kestävät MB:n, Toyotan ja Hondan dieselit ovat ohittaneet ominaisuuksissa (teho, vääntö, kulutus, käyntiääni, päästöt) nuo VAG:n TDI:t. . Viimevuosina saksalaiset ovat näemmä kopioineet japanilaisten suorasuihkut (GDI,D4), moniventtiilitekniikan ja muuttuvat venttiilienvälykset (Vtec, VVT). Kohtahan ne kopioivat hybriditeknologiankin... Eipä ole montaa vuotta, kun pystyi hankkimaan saksalaisen uutuuden, jossa oli 8v-moottori, yksipisteruisku ja/tai työntötangot koneessa. Toisaalta nuo taisivat olla viimeisiä vahvoja saksalaismoottoreita.
edelläkävijä oli Fiat vuonna 1986 suorasuihkutuksen kanssa ja common raililla vuonna 1997. Muuttuva venttilienajoituskin oli jo vuonna 1980 käytössä Alfassa näissä uusimmissa virityksissä tosin muuttuu nostokin. Enpä näe mitään ylivoimaista toyotan tai hondan dieseleissä verrattuna vaikka Alfan 2.4 JTD koneseen.
Diesel rintamalla siis muutoksia on kilpailuasetelmissa tapahtunut.
Bensapuolella tosin saksalaiset ovat saaneet ehkä hiukan japanilaisten etumatkaa ominaisuuksissa kiinni - mutta ei vielä kuitenkaan moottorien kestävyydessä. Viimevuosina saksalaiset ovat näemmä kopioineet japanilaisten suorasuihkut (GDI,D4), moniventtiilitekniikan ja muuttuvat venttiilienvälykset (Vtec, VVT). Kohtahan ne kopioivat hybriditeknologiankin...
Hoh hoijaa, onpahan taas aika lailla nousevan auringon värittämä tarina.
Diesel-rintamalla ei sinänsä ole mitään uutta tapahtunut. Japseilla on edelleen muutama kilpailukykyinen diesel-moottori, eurooppalaisilla huomattavasti enemmän. Ranskalaiset ja italialaiset tekevät edelleen käyttöominaisuuksiltaan parhaat dieselit, kestävyys on kaikilla nykykoneilla riittävä.
Bensakoneiden kestävyydessä ja ominaisuuksissa ei ole myöskään suuria eroja havaittavissa. Germaani tosin tekee luonteeltaan enemmän alhaalta vääntäviä koneita, japanilaiset ja ranskalaiset ovat perusluonteeltaan enemmän kierroskoneita.
Ensimmäisiä suoraruiskutusjärjestelmiä oli tietääkseeni käytössä lentokoneenmoottoreissa jo II maailmansodan kalustossa...
Hybriditekniikkaakin on kokeiltu jo paljon aiemmin kuin Toyota sen teki. SixPack voi kertoa siitä tarkemmin.
Muistelen lukeneeni jostain toyotan ostaneen volkkarilta dsl "osaamista" ja myyneen vaihdossa fsi (toyotan d4 bensa) ruiskutukseen perustuvaa osaamista. Mielestäni toyota on jo vanhemmassa d4d koneessaan tehnyt aika hyvän kompromissin ominaisuuksissaan, ei toki täydellisesti. Itseäni rasittaa vag pumppusuutin dsl:n karkea käyntiääni sekä julmetusti väristävä kone. Muitakin erikoisia ominaisuuksia niistä löytyy hyvässä ja pahassa (en jaksa moneen kertaan toistaa niitä www.ultimatevw.com löytyy lisää aiheesta). Psa konserni on onnistunut mielestäni tekemään loistavat ominaisuudet dsl koneisiinsa, kunhan niihin tulee myös luotettavuus? niin siinäpä voisi olla kova luu markkinoilla. Honda voi tuoda mukanaan todellisen yllätyksen ja vieläpä aivan omalla osaamisella? Tuo hybridi vääntäminen lienee jo aivan toinen topicci.
ps. itse pyrin välttämään autojen mustamaalaamisen valmistusmaiden suhteen vaan pyrin vertailemaan muita oleellisenpia ominaisuuksia niissä
edit: nyt kun tarkemmin luin läpi topicin niin en voinut välttyä kommentoimasta six pack:n provosoivaa "heittoa" kerrottakoon kuiteski, että silloin kyseessä ei ollut kopio. pitkään palstaa seuranneena olen huomannut ko. henkilön mainitsemat "wokkipannut" ovat muuntuneen varteen otettavaksi japanilaisvalmisteiseksi tila-autoksi. Positiivistä kehitystä (ennakkoluuloista kannattaa hankkiutua eroon). olen vakavasti harkinnut jopa uuden alfan 159 ostoa, joten kerron, kun aihe ajankohtainen.
pahus six pack kerkes itse kommentoimaan aiheesta
Olet tässä asiassa oikeassa.
Minulla on ollut niin vietävän mukavaa mollata Wokkipannuja. Silti seuraava autoni saattaa olla Grandis. Samaan syssyyn olen monesti silti kehunut japseja hyvinä autoina. Esim. Hondan uusi diesel on todella hyvä, vääntävä ja hiljainen.
Tosiasioita ei voi mihinkään piilottaa. Japanilaiset ovat ostaneet dieseltekniikka Saksasta. Ja Toyota nimenomaan etunenässä! Tämä oli TM-lehdessä myös. Miksi se on suomalaisille niin hiivatin arka paikka? Muualla maailmassa samaa ilmiötä ei ole havaittu. Auto kuin auto, mikä ihmeellistä siinä on? Maailman sivu on tiedosssa japskien kopionti, tekniikan ostaminen jne. Miksi se on joillekin ylipääsemätön arka paikka täällä kaukana peräpohjolassa, jossa vähiten ketään tämä asia kiinnostaisi.
Minulla on ollut niin vietävän mukavaa mollata Wokkipannuja. Silti seuraava autoni saattaa olla Grandis. Samaan syssyyn olen monesti silti kehunut japseja hyvinä autoina. Esim. Hondan uusi diesel on todella hyvä, vääntävä ja hiljainen.
Tosiasioita ei voi mihinkään piilottaa. Japanilaiset ovat ostaneet dieseltekniikka Saksasta. Ja Toyota nimenomaan etunenässä! Tämä oli TM-lehdessä myös. Miksi se on suomalaisille niin hiivatin arka
paikka? Muualla maailmassa samaa ilmiötä ei ole havaittu. Auto kuin auto, mikä ihmeellistä siinä on? Maailman sivu on tiedosssa japskien kopionti, tekniikan ostaminen jne. Miksi se on joillekin ylipääsemätön arka paikka täällä kaukana peräpohjolassa, jossa vähiten ketään tämä asia kiinnostaisi.
Mites muuten 50- ja 60-luvuilla tuo Dkw:n ja Ifan (zwickaun, Trabi Warre etc) 2-tahtitekniikka? Kumpi oli enemmän ottavana, ja kumpi antavan osapuolena? Noh taisi kuitenkin olla 30-luvun "huipputekniikkaa" molemmissa vissiin.
Dkw:stähän leivottiin sitten myöhemmin uusvanha merkki Audi...
Dkw:stähän leivottiin sitten myöhemmin uusvanha merkki Audi...
Historiassa joudut menemään luennoillasi kauemmas taaksepäin. Juutuit vain DDR ja Neukkujuttuihin, jotka jakoivat maineikkaat tehtaat rautaesiriipun taakse. Horcht (Audin esi-isä) valmisti aikoinaan enemmän V8-moottoreita Saksan teille kuin Mercedes.
Mieti mistä Audin -05 maski on perujaan?
Samalla voit kelata mitä Toyota teki vaikka -30 luvulla?
August Horch perusti yrityksen v. 1899. Tämä historian siipien havinasta.
Toyotan ensimmäinen sarjatuotanto malli oli vuonna -36 esitelty Toyota AA. Tuossa mallissa moottorin alakerta oli lisenssinä Chevroletilta mutta kansi oli jo omaa tekoa. Tätä ennen Toyota oli yksi johtavista kutomoteollisuuskoneiden valmistajista omistaen lukuisia patentteja alalle. Itse Toyotan tehdas oli perustettu jo vuonna 1891.
Teknologiassahan yleensäkin Japani menee kaukana Eurooppaa edellä, joten sikäli lie turha alkaa miettimään kuka kopioi ja ketä. Yhteistyötä toki tehdään usealla saralla eri tehtaiden välillä. Viimeisimpiä esimerkkejä Toyotan kohdalla oli hybriditeknologian lisenssin myyminen Fordille ja PSA-yhteistyön synnyttämä Aygo. Ja käsittääkseni jotain yhteistyötä on ollut mm. VW:n kanssa. Ainakin VW on lainannut Toyotalta mallistoonsa Hiluxia 90-luvulla.
Toyotalla ei 60-luvulla ja 70-luvun alussa ollut vielä omia dieseleitä vaan Suomessa myydyt diesel-Crownit (suosittuja edustusautoja taksissa aikanaan) oli maahantuoja (Korpivaara Oy) varustanut Peugeotin dieselillä. 70-luvun lopulla Toyotakin sai aikaan omat ajanmukaiset dieselit - Datsunillahan sellaiset olivat olleet jo pitempään.
p.s. Käsittääkseni VW:n ekat dieselit tulivat myös vasta 70-luvulla.(?) Uutta oli ainoastaan pieni kuutiotilavuus ja nopea käyntisyys (Golf 1,5d -75). Nuo koneet eivät kuitenkaan olleet kovin lujia ja lisäksi tuppasivat ryntäilemään paljon...
Dkw:stähän leivottiin sitten myöhemmin uusvanha merkki Audi...
Mieti mistä Audin -05 maski on perujaan?
Samalla voit kelata mitä Toyota teki vaikka -30 luvulla?
August Horch perusti yrityksen v. 1899. Tämä historian siipien havinasta.
Pahoittelen kirjoitukseni sävyä. Toki tunnen Horsch-, Auto-Union- ja Audi-merkkiset autot ennen sotia. (Riian automuseossa muuten näin ensimmäisen kerran tuon ikäisiä Audeja)
Kahdeksan sylinterisillä moottoreilla isoja autoja toki valmisti 30-luvulla moni muukin auton valmistaja. Kaikkien muiden ohella muun muassa sellaiset merkit kuin Skoda ja Fiat, joita tuskin tänä päivänä tulisi mieleenkään kutsua "premiumiksi." Esi-kommunistisen ajan Tsekkoslovakiassa muuten isoja autoja (isoilla koneilla) valmisti sellaisiakin merkkejä, kuin Praga ja Walter. Jonkun pitäisi herättää henkiin nuo merkit valtavalla touhulla toitottaen, että "perinteet elävät."
Mitä tulee Japskeihin juuri esimerkiksi 30-luvulla, niin totta turiset! Japanin autoteollisuus oli tuolloin vasta aloittelemassa, Mitsubishi muistaakseni rakenteli ensimmäisenä siellä auton joskus 1917?
Nousevan auringon maan teollisuustuotteet tuolloin eivät arvatenkaan olleet muutenkaan maailman huippuluokkaa.
Palatakseni 50- ja 60-luvuille, Dkw:n näperellessä (mm. Saabin ohella) kaksitahtisten parissa, mm. BMW ja Mercedes valmistivat kahdeksan sylinterisiä loistoautoja. Tuolloin kyllä mielestäni vasta luotiin nykyisen kaltaisten parempien autojen brändit. Sota katkaisi pahasti lähes kaikkien eurooppalaisten auton valmistajien henkilöautotuotannon ja tuotekehityksen. "Perinteet" luotiin enimmäkseen 50-luvulla.
Historiassa joudut menemään luennoillasi kauemmas taaksepäin. Juutuit vain DDR ja Neukkujuttuihin, jotka jakoivat maineikkaat tehtaat rautaesiriipun taakse. Horcht (Audin esi-isä) valmisti aikoinaan enemmän V8-moottoreita Saksan teille kuin Mercedes.
Mieti mistä Audin -05 maski on perujaan?
Samalla voit kelata mitä Toyota teki vaikka -30 luvulla?
August Horch perusti yrityksen v. 1899. Tämä historian siipien havinasta.
Nykyisen Audin esi-isä on DKW, joka toki kuului samaan autovalmistajien yhteenliittymään (Auto Union) kuin Horch ja "esi-Audikin". Neljäs oli muuten Wanderer. Näistä neljästä autovalmistajastahan tulevat ne neljä ympyrää Auto Union -merkkiin.
Nyky-Audi on "feikkien feikki". Volkswagen otti nimen uudelleen käyttöön, kun DKW:hen asennettiin nelitahtimoottori. Mukana oli myös Daimler-Benz kehittämässä Audiin "pyörrepuristemoottoria", jota mainostettiin bensa- ja dieselmoottorin välimuodoksi. Sekin moottori häipyi nopeasti historian roskatynnyriin.
Mielenkiintoista ehkä onkin, että ensimmäinen etuveto-VW ei ollutkaan DKW-sukua kuten Audi, vaan peräisin Wankelin takia vararikkoon menneeltä NSU:lta. NSU ehti ennen nurin menoaan jo mainostaa uutta NSU K 70-malliaan. Siitä tuli sitten VW K 70.
Niin, vielä tämä Horch - Audi yhteenkuuluvuus. Mainittu August Horch todella perusti autotehtaan joka valmisti Horch-merkkisiä autoja. August kuitenkin päätti luopua autonvalmistuksesta, ja myi tehtaat pois. Myöhemmin hän tuli katumapäälle, ja päätti aloittaa autonvalmistuksen uudestaan. Ongelma oli: Horch-merkin oikeudet olivat menneet kaupan myötä, joten mikä autolle nimeksi?
No, saksankielinen Horch tarkoittaa suomeksi Kuule tai Kuuntele.
August mietti, mitä sana olisi esimerkiksi latinaksi? Audi.
Näin syntyi original Audi, jolla ei siis ole mitään tekemistä nykyisen DKW-Audin kanssa.
EDIT: Jos siis Audi-omistaja käyttää puheessaan paljon Kuule- sanaa, kyse ei suinkaan ole sivistymättömyydestä. Hän on vain osannut latinasta suomentaa, mitä hänen autonsa nimi tarkoittaa.
Tuossa lyhyt läpileikkaus Horcht-Audi historiasta. Löytyy valtavasti lisää, mutta tuo linee sellainen, että sen jaksaa lukea. Japani on toki ottanut pitkät askeleet teollisuusmaaksi kopioimalla kaikki, se ei liene kenelläkään epäselvää. Miksi kopio on Suomalaiselle niin tärkeä, on minulle epäselvä. Saksassa tehtiin autoja ja Japanissa ompelukoneita. Molemmat tuotteet paikallaan. Mutta asioissa "historian siivet" Japani jäänee Samuraitarinoiden ja -miekkojen varaan, niihin ei pidä sotkea autoja historiallisessa mielessä.
www.germancarsfans.com/classics.cfm/classicid/5040721.001/audi/1.html
Linkki ei näemmä toimi ainakaan täältä tien päältä lähetettynä...?
www.germancarsfans.com/classics.cfm/classicid/5040721.001/audi/1.html
Linkki ei näemmä toimi ainakaan täältä tien päältä lähetettynä...?
Silloin kun Opel oli vielä Adamin omistuksessa, se oli Euroopan suurin ompelukonevalmistaja. BMW aloitti autovalmistuksen Austin (Dixin) lisenssivalmistuksella; sotien jälkeen se teki italialaisen Isetta-tehtaan lisenssillä BMW Isettaa.
Nyky-Audi on "puukorin edelläkävijän" eli DKW:n sukua; etuveto VW:t saivat "vaikutteita" paitsi NSU:sta, monesta muustakin saksalaisesta automerkistä. Vielä 60-luvun alussa oli Länsi-Saksassa lukuisia automerkkejä, joista nykypolvi ei tiedä juuri mitään: mm. Borgward, DKW, Goggomobile, Hansa, Lloyd, NSU. Niin ja Neuvostoliitto ei ole ainoa maa, missä Fiatia (=Lada) tehtiin lisenssillä. Länsi-Saksassa tehtiin Fiat 1100 -mallia nimellä Neckar 1100 jo 60-luvulla.
Nykyiset japanilaisautot eivät ole minkään eurooppalaisen auton kopioita. Toyota, Mazda, Nissan ja Honda ovat maailman menestyksekkäimpiä autotehtaita - heillä on varaa kehittää teknologiansa itse ja myydä sitä eurooppalaisillekin, kuten on muuten tapahtunutkin!
Toinen asia on sitten tehtaiden "allianssit" ja omistussuhteet:
Renault-Nissan, Ford-Mazda-Volvo-Jaguar, GM-Opel-Saab, Daimler-Chrysler jne. Tämä sekoittaa kuviota entisestään.
Historiaa on mukava katsella, mutta en ole niin varma, antaako se kovin paljon vastauksia siihen, minkälaisia nykypäivän autot ovat.
Saksassa oli myös Glas-merkkinen auto vielä -60 luvulla.Mihinkän se sulautui? Entä Monteverdi, lienee Sveitsiläinen. Ei ole kuullut siitäkään mitään. Ilahduttavasti täällä Espoossa näkee aika ajoin kesäisin viininpunaisen Aston Martin Lagondan. 4-ovinen Limo Aston. Se on nähtävä oikeasti, on aika erikoinen.
bemari ostin Glas merkin ja Monteverdin tuotanto loppui 1982. Aston Martin Lagonda on kyllä ...tin ruma auto