Lehdet hehkuttaa japsiautoja ovat vähävikaisempia,mutta tekeekö se siitä hyvän?
Mielestäni auton tärkeinpiä asioita ovat Ajo-ominaisuudet ja mukavuus,nämä "tojot"ei sitä tarjoa.Autolla jolla ajetaan paljon esim,taksit kuluu tietenkin enemmän ja se näkyy näissä tilastoissa.Taitaa olla tuo hinta joka vaikuttaa siihen hankintaan.
No vähävikaisimpiahan monet japanilaiset merkit todella ovatkin. Auton vanhetessa erot vain kasvavat laadukkaasti tehtyjen autojen hyväksi. Ja se jos mikä tekee autosta oikeasti hyvän.
Ajettavuudestakin on vaikea löytää puutteita. Esim. testivoitot ja kiitettävät arvosanat kielivät tästä ja toisaalta ajamisen vaivottomuus on juuri esim. Toyotan tavaramerkkiä. Eihän Avensis tai Corolla mitään suurta hekumaa tuota jos vertaat vaikka RS-Focukseen Mukavuus on yleensä keskitasoa jousitukseltaan. Ei ranskalaisen pehmeä, mutta ei saksalaisen kovakaan. Ja toisaalta esim. Toyotat ovat usein niitä hiljaisempia melultaan. Eikös se ole mukavuutta? Tosin Ranskassa nuo äänieristeet tehdään paremmin, mutta ohjaus ja ajettavuus ovat viime vuosina olleet ongelmana niissä - ja tietysti myös se krooninen laadun puute. Saa nähdä tulevaisuudessa kuinka muuttuu (näinhän on jo monesti luvattu, mutta...).
Ennen kuin julistan japanilaiset autot hyviksi niin täsmennän, että
A) kyse on mieltymyksistä ja arvostuksista (japanilainen laatu on parhaiten arvostettua kautta maailman) ....toisaalta
B ) japanilainen auto on usein suunniteltu saksassa, muotoiltu ranskassa ja valmistettu briteissä. Ainoastaan laatukriteerit ja merkki tulevat Japanista eli voidaan kysyä, että mitä tarkoitat japanilaisella...
C) kaikki japanilaiset merkit eivät ole onnistuneet yhtä hyvin esim. viimeisin Primera on ollut laadultaan käsittääkseni edeltäjiään heikompi eli ei pidä yleistää hyvyyttä tai huonoutta
D) taksikanta tosiaan kertoo myös autojen hyvyydestä... miksi Avensis, Prius ja Corolla ovat yleisiä takseja jos ne olisivat huonoja tai epämukavia? ...ja laadun suhteen Prius on kuulemma selvä ykkönen.
No lopulta siis vastaus. Monet japanilaiset automerkit tai paremminkin mallit ovat suorastaan erinomaisia kun niitä vertaillaan samanhintaisiin (muun maalaisiin) ja kokoisiin kilpailijoihin. Hyvyys saa hienon kruunun, kun laatu ja vähävikaisuus tulevat hyvien ominaisuuksien, käyttökulujen, hinnan ja yleisen arvostuksen kaupan tekijäisinä. Mielestäni Toyota, Subaru, Honda ja Mazda ovat onnistuneet japanilaisista parhaiten näissä seikoissa.
Itse olen omistanut lukuisia eri merkkejä (saksalaisista japanilaisiin ja italialaisista jenkkeihin) ja nyttemmin pitäytynyt pari viime kertaa Toyotassa (nykyinen vm.08). Syy: tasapainoinen kokonaisuus. Olisin saanut esim. Opelin, Skodan, Fordin, Nissanin halvemmalla, mutta mitään syytä ei tullut koeajoilla merkkiä vaihtaa. Volkkari olisi ollut samanhintainen ja jotkut asiat siinä olivat paremmin kohdallaan, mutta suurinosa ominaisuuksista miellytti Toyotassa selvästi enemmän ja oletettu laatu on parempaa (aika näyttää. Joku toinen olisi valinnut ehkä toisin, mutta minä olen Auto valintaani erittäin tyytyväinen.
Niin ja lisättäköön, että maailman parhaan ajettavan sarjatuotantoauton tittelistä kilpailevat varmasti myös Lancer Evo ja Impeza WRX. Toisaalta eikö lie Lexus LS600h oman luokkansa hiljaisin ja mukavin? Ja nuo mallit ovat oikeasti japanilaista suunnittelua ja valmistusta. Ja tiettävästi ovat vielä varsin lujaa tekoa.
Ei sillä etteikö jokaisesta automaasta tule ne omat helmet...
rs2300:
Minä vuosien japsiautoilun jälkeen ajattelin ihan samaa ja hankin ranskalaisen auton. Vuoden päiät sitä kesti ja auto lähti kiertoon. Ne hyvät ajo-ominaisuudet eivät paljoa lämmittäneet kun töihin lähtiessä kiireisenä pakkasaamuna oli huutavat kakarat pakattu takapenkille ja tuli aika startata autoa ja kun avainta käänsi niin ainoat reaktiot olivat seuraavat: Nopeusmitarin osoitin kääntyi osoittamaan lukemaa 220/km/h, oikea takalasi aukesi ja arvatkaapa mitä, auto ei käynnistynyt. Pari kertaa jäin tien päälle ja siellä hinausautoa odotellessa ei ne auton ajo-ominaisuudet lämmittäneet yhtään.
On ja tuota kenenkään paha kiistää?
Ollut meillä kait puoleksi japseja ja puoleksi euroja ja laadun eron tosiaan huomaa, tosin nykyjapsit tehdään Euroopassa pääosin ja myös sen huomaa!
Käsitin niin, että suomeen tuotavat Corollat tuodaan kyllä japanista. Avensikset ja aurikset jostain euroopasta, oliko briteistä ja tsekeistä?
Mitenkäs honda ja nissan?
Eikös Corollat tule Turkista ja Briteistä?
Kaikki mazdat tulee japanista...
o-rengas:
Nykyistä sedan-Corollaa tuotiin aluksi Japanista. Kesästä alkaen käsittääkseni Etelä-Afrikasta!
Avet Briteistä, 3d Aurikset Turkista ja 5d Briteistä.
Aygot tehdään Tsekin tasavallassa.
Ja Corolla Versot taitavat tulla just sieltä Turkista (?)
rs2300:
Mahdoit varmaan huomata kun A Tapio kirjoitteli näin:
Olisin saanut esim. Opelin, Skodan, Fordin, Nissanin halvemmalla... Volkkari olisi ollut samanhintainen
Jos siis puhutaan Toyotasta! Voisit piruuttasi tehdä vertailua myös Mazdan hinnoista, niin ehkä huomaat että japskien "halpuus" alkaa olla jossakin määrin myyttiä. Ne on ne korealaiset jotka alkavat olla sitä ns. edullista automerkkiä nykyään.
Milloin viimeksi muuten koeajoit TOSISSASI jotakin japskia? Tai korealaista?
Tärkein kriteeri japsin hankinnassa on alkuperämaa japani, vaikka nämä eurojapsitkin ovat toimivuudessaan valovuoden edellä euroja niissä kuitenkin käytetään euroalihankkijoiden puolikelvottomia osia. Aidossa japsissa, kestävät esimerkiksi alustan nivelet ja suojakumit loputtomiin, koska ne ovat kumiseoksia eikä euromuovia jotka eivät pakkasta kestä.
Aloitit viestiketjun sanomalla, että pidät ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta muita tärkeämpinä. Samoin sanoit myös, että nämä japanailaisia autoja pidetään kestävämpinä, mutta mielestäsi niistä puuttuu arvostamasi ominaisuudet.
Kansanautoista varmaan puuttuukin, mutta se hintaluokka josta löytyy arvostamasi ominaisuudet euro- tai USA-autoista niin eikös niitä vastaavia valmisteta japanissakin?
Ehkei ihan bentleyn tasoa, mutta kuitenkin.
Eikös Nissanilta, Mitsulta, Subarulta, Hondalta ja Lexukselta löydy melkoisen hyviä ajo-ominaisuuksia omaavia ajopelejä?
Lisähuomautuksena mainitsisin, että maailman kestävin auto on Rolls-Royce, sillä kaikista valmistetuista rolsseista n. 80% on edelleen ajossa.
[
Lisähuomautuksena mainitsisin, että maailman kestävin auto on Rolls-Royce, sillä kaikista valmistetuista rolsseista n. 80% on edelleen ajossa.
------------------------------------------------------------
tuolla logiikalla trabant oli maailman halutuin auto aikanaan...
Joka joutuu työnpuolesta ajamaan autolla paljon tienpäällä,ei sitä tee miellellään Hiacella,kun se on niin"tuiju".Jos olet eri mieltä lue uusin pakutesti,jos et usko sitä kokeile.Henkilöautopuolella sama linja jos käyt vain kaupassa eikä tule kilometrejä hommaa se "japsi"se kun on luotettava kun katsotaan vuosimallia.Kun Volvo,Mercedes,Audi ja Bmw ajaa vuodessa yli 120000/km,tottakai se näkyy "nivelremonteissa.Eli kysyn edelleen jos ajat autolla paljon pohjolanoloissa,etkai lähe "japsilla".
rs2300:
On eurooppalainen ja eurojapski pihassa ja pohjoiseen lähden mieluummin eurojapskilla, arvaa miksi?
Alusta kestää japseissa yleensä aina yli 300tkm, mutta monessako eurossa?
Itselläni on japanissa tehtyjä autoja pihalla pari kappaletta enkä muita aio hankkia. Alkaa mennä hankalaksi auton osto kun ei Japanissa enää tehdä paljon mitään. Tai tehdään mutta ei tuoda.
Tuli aika vaihtaa perheen kolmosauto (juniorilla pääsääntöisesti käytössä
Rahaa oli varattu n. 10 000eur ja vanha romu vaihdossa eli n. 9000 yhteensä.
Piti valita tilastollisesti kestävä kulkemisväline, jolla pääsee kouluun/töihin tms.
(polttoaineet maksaa käyttäjä
Valinnassa oli sitten:
Yaris 80 tkm - 100 tkm vm 2003 1,4 VVT-I, tai
Corolla 120 tkm - 160tkm vm 2001 1,4 VVT-I tai
Huyndai 1 tkm vm. 2008, 1,1 L , takuu 5v ilman km-rajaa.
Vilkuilin hesarin sivuilta luotettavuus-/vikatilastoja ja nyt Huyndai seisoo pihassa.
Ajo-ominaisuuksia ei juuri ole, mutta em. kriteerit täyttyvät mielestäni hyvin. Koslassa on viisi ovea, jotka kaikki aukeavat. Mitä muuta autolta voi toivoa?
Suapi kommentoida tehtyjä tyhmyyksiä. Onneksi niitä ei voi enää perua.
oliko tuo Huyndai esittelyauto vai miksi oli tonni mittarissa?
Mielenkiintoisena yksityiskohtana katsastusvikatilastoihin: Peugeot 406 roikkuu tilaston hännillä, mutta toisaalta on eniten ajettujen autojen joukossa. Mitäköhän tästä voisi päätellä? Jaa-a. Ehkä sen, että autonhankinnassa tunneasiat menevät joskus järkiperusteiden edelle.
Vanhemmalla ranskiksella ajaminen on taloudellinen itsemurha, jos kaikki ilmenevät viat korjauttaa merkkiliikkeessä. Toisaalta tee-se-itse-mies voi saada hyvinkin mukavia ja edullisia kilometrejä. Ainakin tuo 406 on sikäli kiitollinen pidettävä, että pohjaa ei tarvitse hitsailla.
"Vanhemmalla ranskiksella ajaminen on taloudellinen itsemurha"
Enpä osaisi asiaa osuvammin muotoilla. Välillä kävi em. asiasta johtuen mielessäni ihan oikeakin itsemurha. Onneksi Kuusakoski auttaa hairahtaneita autoilijoita pääsemään eroon pahasta.
Jussi-:
Ottakaa pojat laskutikku käteen. Mitään järkeä ei ole maksaa paljon käytetystä sen takia että se on kuulemma toimiva. Tällainen auto kannattaa ostaa vain uutena, koska se pitää arvonsa hyvin.
Sen sijaan saattaa hyvinkin kannattaa ostaa edullinen ranskalaisen käytettynä, niin jää korjausrahaakin vielä paljon verrattuna ylihinnoilteltuihin Toyotiin ja Volkkareihin. Kaikissa autoissa osat kuitenkin kuluvat ja ainakin itselläni olleet ranskalaiset on kestäneet kilometrejä ihan siinä missä saksalaiset ja japanilaisetkin.
Ylihinnoitelluista suosikkiautoista ottaisin vanhempana yksilönä itse vain sellaisen, joka ei kuulu ruostuviin autoihin. Ja niitä vanhempanakin vähän ruostuvia on vähänlaisesti.
AkiK:
Aika lailla samaa mieltä, viisi ranskalaista ollut vuosien saatossa, suht. uuhdehkoja, vähänlaisesti ollut vikoja kaiken kaikkiaan.
Nykyisenkin auton hinta näillä varusteilla oli tippunnut tuolta 52 Eurosta reiluun 20 kEuroon n. 3 vuodessa, no eilen tuli ensimmäinen varsinainen vika puolen vuoden jälkeen ostosta, jos kuluvia osia ei lasketa (jarrulevyt), nimittäin pesunestesäiliön korkkii hajosi, ei auttanut pulittaa kuin 10 euroa uudesta.
Minulle sopii hyvin tuollaiset hinnanpudotukset. Auto saa haukkuakin, jos auto vain kestää näinkin hyvin. Minulle on tärkeämpää että oma auto auto toimii, kuin se että mitä mieltä muut ovat autosta. Erittäin hyvää kyytiä/euro.
AkiK:
Laskutikkua en tarvitse. Olen tiedostanut ranskalaisten edullisuuden, ja itsekin sellaisella ajelen.
Mutta seison myös sanojeni takana. Omakohtainen kokemus: 406:n ohjausvaihde alkoi vuotaa öljyä. Edessä oli koko hammastangon vaihto. Merkkiliikkeessä arvelivat kustannusten nousevan pariin tuhanteen euroon. "On kauhee homma, apurunko pitää pudottaa jne..."
Hyväkuntoinen hammastanko löytyi purkaamolta ja remontti tuli maksamaan kaikkineen 500 euroa, ei tosin Automaassa.
Tämän tapauksen perusteella ei tietenkään mitään yleistyksiä voi tehdä, mutta eikös tuo ole osoitettu (katsastustilastot) että ranskalaiset eivät ole vähävikaisimpia autoja.
Vanhempiin autoihin vaikuttaa aika paljon myös se miten ne on pidetty ja miten niillä on ajettu.
Vähävikaisia autoja on monissa merkeissä, eikä kaikista tarvitse maksaa ylihintaa käytettynä.
Kovasti näyttää taas tunteita herättävän tämä aihe. Ranskalainen vai japsi? Kitkat vai nastat? PC vai mäkki? Farkut vai toppahousut? Makuja ja tarpeita on erilaisia.
En pane pahakseni Pösöjen huonoa mainetta. Pysyypähän käytettyjen hinnat matalina. Sen minkä huoltokuluissa ehkä häviää, pääomakuluissa voittaa. Saattaapa seuraava auto olla muunmaalainenkin, jää nähtäväksi...
Niin, itsellä on ajossa jo 4 vuotta vm. -97 nissan primera Kilometrejä takana 200tkm. Ja auto on toiminut lähes moitteetta. Itse olen kaikki perushuollot tehnyt eli ei ole edes kallis pitää. Tottakai näissäkin omat pienet tyyppivikansa on mutta pieniä ne on. Ja auton ajettavuus on hyvällä tasolla, mukavuus on ehkä keskitasoa mutta itse pidänkin enemmän ajettavuudesta.
Velipoika osti tuossa japanista tuodun nissan skylinen vm. -95 ja auton kunto vastaa suomessa lähes uutta autoa, kilometrejä takana n. 100tkm. Eli jos haluat "aidon" japskin niin tilaa sellainen japanista, eikä tule muuten edes kalliiksi...
Primera on tosiaan yllättävän hyvä enklantilaiseksi ja myös verrattuna muihin eurooppalaisiin jos valintakriteerinä on hinta-/laatusuhde!
Minulla oli (käytettynä ostettu) pari vuotta ja pelkillä huolloilla selvisin vaikka kilsoja oli mittarissa n. 260tkm kun siitä luovuin!
AkiK:
Kyllä minun pösön remonttihinnoilla olisi ostanut parikin Toyotaa.
Jussi-:
oikea rivi: Japsi, Nastat, PC, Farkut.
rs2300:
Ei se ihan näin mene. Japsiautoissa on loistavia ajettavia. Hiace ei vain tällä hetkellä kuulu niihin. Ja yksinkertaisesti Hiacen yleistäminen kakkiin japseihin on muutenkin älyttömän kapeakatseista. Kyllä sen nyt kaikki tietää, ettei se mikään japanilaisen autoteknologian riemuvoitto ole. Ja toisekseen, suomeen ei edes tuoda japanilaista hiacea, vaan tänne tuodaan jotain helvatan eurohiacea joka on vieläkin jälkeenjääneempi.
80 ja 90 luvun hiacet myivät nimenomaan hyvin, koska ne oli mukavuudessa ja ajettavuudessa ylivertaisia muihin. Miettikääpäs vuoden 90 hiacea, sehän on todella henkilöautomainen verrattuna samanikäisiin vaikkapa mersun pakuihin. Sitten kun se silti pesee mersun kirkkaasti kestävyydessä ja laadussakin. Tosin Hiacen kehitys pääsi jossain vaiheessa lipeämään ja jämähtämään kokonaan. Aivan älyttömän ruma facelift tehtiin. Eikä autoa haluttu jostain syystä pitää mukavuudessa ja ajettavuudessa muiden tasolla.
Ei se että on ajettavuutta, tarkoita sitä että ei voi olla kestävyyttä. Ne eivät ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia. Japseistakin löytyy molempia.
Matti-:
Minusta Hiace (ainakin vanhemmat, uusimmalla en ole ajanut) on ihan riittävän hyvä ajaa, ei se mitään kärsimystä ole. Jos sellainen työkaluna olisi, en valittaisi yhtään. Tai jos tuollainen pakettiauto pitäisi ostaa, Hiace olisi todennäköisin valinta.
Kyllähän joku Pösön Boxer tai vastaava on ihan eri luokkaa ajettavuudeltaan, mutta ei se ainakaan minun työn tekooni toisi yhtään lisää tehoa tai tuottavuutta. Vanhoilla Hiluxeilla yms. on tullut sen verran paljon ajettua, että tiedän mistä on kyse. 30 tkm vuodessa ei ainakaan vanhalla Hiluxilla ole mitenkään erikoinen rasitus.
Tosin Hiacen kehitys pääsi jossain vaiheessa lipeämään ja jämähtämään kokonaan. Aivan älyttömän ruma facelift tehtiin. Eikä autoa haluttu jostain syystä pitää mukavuudessa ja ajettavuudessa muiden tasolla.
Kyllä tuo uusi Hiace mustana on ihan sievä. Krominen karjapuskuri vaan keulalle lisäksi niin jopa on nätti peli. Eikä ole paalissa ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen.