Myös megane on yksi hiljaisimpia luokassaan. Hakkaa monen isommankin luokan auton äänieristyksessä.
Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).
Uusi Avensis ei ole hiljainen ainakaan rengasmelun osalta. Itselläni Sol Edition 17" renkailla ja melu häiritsevän kova varsinkin hiemankin karkeammalla asfaltilla (ja sitähän Suomen tiestössä riittää. Uusi Peugeot 508 on miellyttävän hiljainen, mutta hieman aloittajan hintahaarukan yläpuolella.
Myös megane on yksi hiljaisimpia luokassaan. Hakkaa monen isommankin luokan auton äänieristyksessä.
Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).
Taitavat olla aikalailla eri hintaluokan autoja, vaikkakin "Sport Evolutionin" mieltäisi erityisen meluisaksi. Muistatko oliko testattu Suomessa vaiko etelämpänä?
Saatko sortattua kaikki yli 30 k hintaiset "tarpeettomina" pois? Tai mitkä muut ovat mediaania? Ja Astra olisi nyt sijoitusten perusteella jopa merkittävästi hiljaisempi vaikka vielä numerossa 12/2005 melu oli pettymys 5 db:n erolla ajonopeudella 60 km/h?
Minunkin käsitykseni mukaan Megane on/oli 80 km/h saakka luokassaan muita hiljaisempi, ja sitten kovemmissa nopeuksissa desibelinumeroerot tasoittuvat.
Tämä ei liity käytettyihin autoihin, mutta puheenaiheena olevaan hintaluokkaan.
Megane (sijalla 10 ) on Ruotsissa myydympi kuin Focus jok aon sijalla 11, Octavia 15, Astra 20 ja Auris 21. Edelle menee samasta kokoluokasta Golf sijalla 3 ja Kia Cee´d 7.
Eiköhän tuossa 235+255:den viestissä haettu sitä, että ikivanha sporttibemari on TM:n mittausten mukaan hiljaisempi kuin uusi Megane. Sport Evolutionissa tuskin on äänieristykseen panostettu yhtään sen enempää kuin perusmalleissa. Melkein voisi luulla päinvastoin. Auto näyttää siis tältä:
Käytettyä autoahan tässä haetaan. 25k:han saa jo vaikka mitä. Oman kokemukseni mukaan uusimman mallinen Citroen C5 on kyllä noista ranskalaisista perhefarkuista hiljaisin. 508 on kokematta, mutta aivan uutena mallina sitä tuskin saa tuohon hintaan.
Uusi Astra on ilmeisesti älyttömän paljon hiljaisempi kuin vanhanmallinen.
Kun käytetyistä autoista puhutaan, lienee ylihintaisten valikoiminen listalta pois käytännössä mahdottomuus.
Osta hybrid auris jos ei ihan 100 must ole tuo farmari. Saat uuden tuohon 25000e jos osaat edes hiukan tingata. (huom! esittely auton siis)
Hiljainen,melko"eko",automaattivaihteet,huippuvarusteet(peruutuskamerat jne.). Rengasäänet hiukan hämää aluksi kun itse tekniikka ei pidä ääntä ollenkaan.
Farmarinostajalle hybridi-Auris tuskin tarjoaa mitää. Farkku ostetaan useimmiten käytännöllisemmän kontin takia, ja se konttihan on hybridi-Auriksessa kertakaikkisen onnettoman kokoinen.
Haloo: Citroën! Etenkin uusi C5, eiköhän ne pienemmätkin mallit ole luokassaan hiljaisimmasta päästä vähintäänkin ellei hiljaisimmat.
Citroën on muutenkin kokenut mielettömän buumin: se taitaa olla 'tavismerkeistä' halutuimpia. Ainakin tyylikkäimpiä ja tunnelmaltaan korkealuokkaisimpia ne ovat. Upeita tuotteita yksi toisensa jälkeen on tullut viime vuosina. VW saa tutista kunhan kuluttajien hidas herääminen nykytilanteeseen jatkuu.
Ei tuo automaattisesti tarkoita että kaikkiin tilanteisiin ja aina olisi tuo yksi merkki joka ikisessä tapauksessa paras, mutta jos minä tuon luokan autoa etsisin niin Citikka olisi ensimmäinen merkki johon kiinnittäisin huomiota.
Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin. Uudemmat eivät ole siitä huonontuneet, E61 tai E91 ovat vielä uudempaa tekniikkaa (mutta E39 on poikkeuksellisen onnistunut auto kokonaisuutena). Näistä asioista perillä olevat ovatkin jo nämä maininneet tässä keskustelussa.
Kun käytetyistä autoista puhutaan, lienee ylihintaisten valikoiminen listalta pois käytännössä mahdottomuus.
Tarkoitin lähinnä sitä että kun vertaa 4 vuoden takuulla varustetun uuden auton hankintaa vanhempaan isomoottoriseen autoon on siinä olemassa riski että se hiljaisuus tulee tarpeettoman kalliiksi. Itse en siis ostaisi käytettyä 25k S-luokan mersua jos uuden Meganen (en ole koeajanut sitä ) saa 4 vuoden takuulla.
Esim. tuossa 12/2005-lehdessä valinta olisi ollut helppo, saksalaiset uudet -tosin suositut- autot olivat meluisia.
mun vanha vehje löytyy sijalta 70 ja silti pidin sitä ihan hiljaisena, paitsi 140km/h ja nastoilla kuivalla asfaltilla, joka alkoi kyllä häiritsemään musiikin kuuntelua, tarkoitan tietenkin 120 km/h, vai mikä se kesärajoitus nyt olikaan
noilla äänenpaineilla on samanlaiset erot kuin normaalien 30-vuotiaiden ihmisten kuulon herkkyysvaihtelut
Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).
Pahoittelen kämmäystä, tuo mitä kirjoitin yllä ei pidä paikkaansa. Olin tehnyt jopa kaksi eri kämmäystä eli typon takia en löytänyt oman listani hiljaisinta Méganen tulosta (eli yo. Penteleen listalla sijalla 15.) ja lisäksi tuo Penteleen listalla viidentenä ollut 2009 koeajon mittaustulos puuttui multa kokonaan. Tuossahan oli kautta linjan noin 1 dB paremmat tulokset kuin siinä toisessa mittauksessa mitä en huomannut.
Eli tuon parhaan mittauksen osalta Mégane menee mun listalla sijalle 141. ja tulos on käytännössä identtinen siihen mitä Pösö 508:lle mitattiin tänävuonna.
noilla äänenpaineilla on samanlaiset erot kuin normaalien 30-vuotiaiden ihmisten kuulon herkkyysvaihtelut
Näillä korvanappisukupolven edustajilla siis
Melun häiritsevyyden kokemisessa on varmasti suuret erot ilman todellisia kuulon herkkyyden erojakin. Mun kuulokynnys oli viimeksi mitattaessa toisessa korvassa -5 dB jollain ylemmällä taajuudella, mutta siitä onko toi nyt sitten hyvä vai huono asia voinee olla montaakin mieltä.
Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin.
Niin paljon kuin E39:n omistajana haluaisin olla samaa mieltä niin pakko kuitenkin tunnustaa että onhan varsinkin moottoritekniikka kehittynyt reilusti ja siksi kyllä suosittelen uudempia malleja jos ei halua mitään harrasteautoa ostaa. E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.
Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin.
Niin paljon kuin E39:n omistajana haluaisin olla samaa mieltä niin pakko kuitenkin tunnustaa että onhan varsinkin moottoritekniikka kehittynyt reilusti ja siksi kyllä suosittelen uudempia malleja jos ei halua mitään harrasteautoa ostaa. E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.
Sitä juuri tarkoitin: E91 ja E61 ovat kehittyneempiä tietenkin. Mutta moneen muuhun uudempaan autoon nähden E39 on edelleen erittäin hyvä ja se on mielestäni hyvä automalli huomioida ikäänsä nähden hyvänä vehkeenä. Periaatteessa aina mitä uudempi sitä parempi (saman merkin/mallisarjan suhteen ainakin), siinä olen samaa mieltä.
E39 alkaa kyllä olla siinä iässä että ikä vaikuttaa vaikka olisi lähes ajamaton. Plus tietty turvallisuus harppaa aina eteenpäin reippaasti tekniikan kehittyessä.
tästähän tuli hyvä keskustelu. Nykyfocus menee satasen rajoitukseen asti, mutta moottoritiellä jo moottorin pörinä on karsea (kierrokset n. 3800 120 km/h nopeudella).
Suurin osa meidän ajosta tulee joko kaupungissa tai sitten motarilla. Paras olisi jos auto ei olisi liian kankea kaupungissa ja sitten hiljainen ja vakaa motarilla.
Uudessa meganessa vierastin outoa mittaristoa. Astra ja avensis on tarkimmassa syynissä nyt. Molemmat lyhyen ajon perusteella hiljaisia, tosin avensiksesssa rengasmelu urissa kuului kyllä selvästi. Ehkä syynä V-luokan renkaat.
Citikka C5:ssa TM 2009 farmaritestin perusteella melu nousee moottoritienopeudessa ja ohjausta moitittiin, joten en ole vielä käynyt kokeilemassa. Ehkä autosta kokemusta omaavat osaavat kommentoida?
Uskaltaisikohan ostaa uusimman korimallin Lagunan vaikka vähän käytettynä?
Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.
Mutta jos kriteetinä on vain tuo melu, niin onhan siinä uudessa/uudehkossa Lagunassa kuitenkin takuu, joten kyllähän sen siinä mielessä uskaltaa ostaa jos auto muuten miellyttää.
Näinhän se monesti menee, että ranskalainen auto ostetaan mukavuuden takia, japanilainen kestävyyden vuoksi, italialainen ulkomuotojen vuoksi, venäläinen politiikan vuoksi ja saksalainen siksi, että isälläkin oli sellainen ja paremmasta ei vielä tiedetä.
E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.
Mahtuu juuri ja juuri. Itse hain autoa jokseenkin samoilla kriteereillä ja valinta kohdistui juurikin E61:een. Koska itse en yli 80 000 km ajettua halunnut, eikä Saksasta noutamiseen ollut aikaa, rikkoutui tuo hintaraja tonnilla ja kulkuneuvoksi valikoitui -06 523iA. Valintaan olen enemmän kuin tyytyväinen ja sitä on helppo suositella muillekin.
Ketjun aloittajan kilometreillä on aika pitkälle makuasia ottaako dieselin vai bensakoneisen. Dieseleitä on huomattavasti enemmän tarjolla käytettyjen markkinoilla, joten hyvän yksilön löytäminen on huomattavasti helpompaa kuin vastaavan bensakoneisen. Ekologiselle omalletunnolle parhaita ovat maaliskuun 2007 malliuudistuksen jälkeen valmistetut autot, joissa on uudet bensakoneet sekä 8-vaihteiset automaatit - ja siten reippaasti alemmat co2-päästöt. Niitä ei kyllä valitettavasti Suomesta alle tuon 25 k:n saa.
Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.
Itselläni on vm. 2008 Laguna 2.0 dci koneella. Huoltoväli on 30tkm/2v., koneessa on jakopää ketjulla ja kulutus n. 5 litraa/100 km maantiellä. En saa millään kovia käyttökuluja. Vakuutukset ovat ehkä jonkun verran kalliimmat kuin muutamalla muulla merkillä. Laatu on parantunut erittäin paljon edellisestä versiosta. Autolla on ajettu n. 60 tkm ilman minkäänlaisia vikoja/takuukorjauksia. Jälleenmyyntiarvo on varsinkin uuden ostajalle melko huono, mutta toisaalta edullinen ostaa käytettynä.
Ja varsinaiseen aiheeseen. Moottorin äänet on saatu vaimennettua suhteellisen hyvin ja käyntiääni on hiljainen verrattuna esim. VAG:n pumppusuutin koneeseen (olen omistanut sellaisenkin). Omassa on 16" kesä- ja talvirenkaat 205/60. Suosittelen kyllä tätä rengaskokoa, joka on käsittääkseni vakio Expression varustelussa. Minua rengasmelu ei ainakaan haittaa, mutta ei Laguna hiljaisin ole. Jos C5:een vertaa, se on hiljaisempi, mutta Laguna on mielestäni huomattavasti ketterämmän oloinen ajaa. Suosittelen, että ketjun avaaja käy kuitenkin koeajamassa uusimman korimallin Lagunan. Uskon, että edessä on huolettomia ja varsinkin 1.5 dci koneella edullisia kilometrejä kokoluokassaan!
Ei kai E60/E61 5-sarjalaisessa vielä kahdeksanvaihteisia ollut? Itse ainakin olen siinä uskossa, että tulivat vasta malliuudistuksen myötä.
6-pykäläinen ZF kyllä uusiutui tuolloin, mutta ei siihen käsittääkseni vaihteita tullut lisää.
Näemmä pitää paikkansa. Ilman parempaa tietoa oletin tuon olevan saman laatikon, joka nyt tuli malliuudistuksen myötä 1-sarjaan. Kuusivaihteinen, mutta täysin sähköisesti ohjattu laatikko on siis kyseessä. Joka tapauksessa kone- ja laatikkopäivityksen myötä kulutus- ja päästöluvut kaunistuivat huimasti. Tarkat tiedot löytyvät tuolta:
Avensiksen rengasmeluun tuntuu vaikuttavan valittu rengaskoko. 16" on mainittu 17" selkeästi hiljaisemmaksi korkeamman profiilinsa vuoksi. Itse jos nyt olisin ostamassa Avensista ottaisin 16" renkaat, sen verran 17" melu paikoitellen ärsyttää.
Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.
Ja tässä toisen Laguna käyttäjän kommentti: Minä ajoin III-sukupolven Lagunalla 170.000 km saakka ja autossa ei ollut minkäänlaista häiriötä, sisustuskin oli kuin uudessa autossa, kun vaihdoin sen tässä askettäin pois. Uskallanpa sanoa, että nyt laatu on ainakin yhtä hyvä kuin ns. "premium" saksalaisilla, mutta edulliseen hintaan!
Lagunaan kannattaa kuitenkin laittaa 16" renkaat 17" sijasta, jolloin profiilina voi käyttää 60-sarjan renkaita. Moottori 2.0 dCi on käyntiääneltään hiljainen, moni luuli sitä bensakoneeksi. VW:n vielä uudetkin dieselit ovat yllättävän meluisia!
Ja mitä tulee termiin "perheauto", niin hitto kun nuo isommankin kokoluokan farmarit ovat vielä ahtaita (Passat, Avensis jne..), minun piti vaihtaa Grand Espaceen, kun en sopeutunut niin pieneen autoon kuin Lagunakin oli:-)
Grand Espacen melutaso muuten on; 1. penkkirivi: 65 dBA, 2. penkkirivi: 65 dBA ja 3. penkkirivi: 65 dBA - repikää siitä!
Grand Espacen melutaso muuten on; 1. penkkirivi: 65 dBA, 2. penkkirivi: 65 dBA ja 3. penkkirivi: 65 dBA - repikää siitä!
TM 13/2003 koeajossa 100 km/h melut oli 65/65/66 dB(A) ja 120 km/h melut vastaavasti 67/67/68 dB(A). Siitäkin huolimatta tuo on edelleen hiljaisin 7h tila-auto mitä TM on mun tietääkseni mitannut. Lantikalta ja Rangelta löytyy toki pari hiljaisempaakin mittausta, mutta muut hiljaisemmat on sitten isoja sedaneita.
Myös megane on yksi hiljaisimpia luokassaan. Hakkaa monen isommankin luokan auton äänieristyksessä.
Ryne:
Mun listalla paras Mégane:n sijoitus 270. eli aika lähellä kaikkien autojen mediaania. Esim. vuoden 1991 BMW M3 Sport Evolution oli vähän hiljaisempi (!).
EDIT: Ylläoleva on väärin, katso korjaus alempaa.
Uusi Avensis ei ole hiljainen ainakaan rengasmelun osalta. Itselläni Sol Edition 17" renkailla ja melu häiritsevän kova varsinkin hiemankin karkeammalla asfaltilla (ja sitähän Suomen tiestössä riittää. Uusi Peugeot 508 on miellyttävän hiljainen, mutta hieman aloittajan hintahaarukan yläpuolella.
235+255:
Taitavat olla aikalailla eri hintaluokan autoja, vaikkakin "Sport Evolutionin" mieltäisi erityisen meluisaksi. Muistatko oliko testattu Suomessa vaiko etelämpänä?
Saatko sortattua kaikki yli 30 k hintaiset "tarpeettomina" pois? Tai mitkä muut ovat mediaania? Ja Astra olisi nyt sijoitusten perusteella jopa merkittävästi hiljaisempi vaikka vielä numerossa 12/2005 melu oli pettymys 5 db:n erolla ajonopeudella 60 km/h?
Minunkin käsitykseni mukaan Megane on/oli 80 km/h saakka luokassaan muita hiljaisempi, ja sitten kovemmissa nopeuksissa desibelinumeroerot tasoittuvat.
Tämä ei liity käytettyihin autoihin, mutta puheenaiheena olevaan hintaluokkaan.
Megane (sijalla 10 ) on Ruotsissa myydympi kuin Focus jok aon sijalla 11, Octavia 15, Astra 20 ja Auris 21. Edelle menee samasta kokoluokasta Golf sijalla 3 ja Kia Cee´d 7.
http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/topplistajuli11.PDF
Eiköhän tuossa 235+255:den viestissä haettu sitä, että ikivanha sporttibemari on TM:n mittausten mukaan hiljaisempi kuin uusi Megane. Sport Evolutionissa tuskin on äänieristykseen panostettu yhtään sen enempää kuin perusmalleissa. Melkein voisi luulla päinvastoin. Auto näyttää siis tältä:
http://media.photobucket.com/image/M3%20Sport%20Evolution%201991/eaganawesome/m3small-L.jpg
Käytettyä autoahan tässä haetaan. 25k:han saa jo vaikka mitä. Oman kokemukseni mukaan uusimman mallinen Citroen C5 on kyllä noista ranskalaisista perhefarkuista hiljaisin. 508 on kokematta, mutta aivan uutena mallina sitä tuskin saa tuohon hintaan.
Uusi Astra on ilmeisesti älyttömän paljon hiljaisempi kuin vanhanmallinen.
Kun käytetyistä autoista puhutaan, lienee ylihintaisten valikoiminen listalta pois käytännössä mahdottomuus.
Ryne:
Farmarinostajalle hybridi-Auris tuskin tarjoaa mitää. Farkku ostetaan useimmiten käytännöllisemmän kontin takia, ja se konttihan on hybridi-Auriksessa kertakaikkisen onnettoman kokoinen.
Haloo: Citroën! Etenkin uusi C5, eiköhän ne pienemmätkin mallit ole luokassaan hiljaisimmasta päästä vähintäänkin ellei hiljaisimmat.
Citroën on muutenkin kokenut mielettömän buumin: se taitaa olla 'tavismerkeistä' halutuimpia. Ainakin tyylikkäimpiä ja tunnelmaltaan korkealuokkaisimpia ne ovat. Upeita tuotteita yksi toisensa jälkeen on tullut viime vuosina. VW saa tutista kunhan kuluttajien hidas herääminen nykytilanteeseen jatkuu.
Ei tuo automaattisesti tarkoita että kaikkiin tilanteisiin ja aina olisi tuo yksi merkki joka ikisessä tapauksessa paras, mutta jos minä tuon luokan autoa etsisin niin Citikka olisi ensimmäinen merkki johon kiinnittäisin huomiota.
Käytetyistä kun puhutaan niin jos vanhempi kelpaa niin BMW:n E39 5-sarja on edelleenkin aika huippuvehje ominaisuuksiltaan kaikin puolin. Uudemmat eivät ole siitä huonontuneet, E61 tai E91 ovat vielä uudempaa tekniikkaa (mutta E39 on poikkeuksellisen onnistunut auto kokonaisuutena). Näistä asioista perillä olevat ovatkin jo nämä maininneet tässä keskustelussa.
Simppa:
Tarkoitin lähinnä sitä että kun vertaa 4 vuoden takuulla varustetun uuden auton hankintaa vanhempaan isomoottoriseen autoon on siinä olemassa riski että se hiljaisuus tulee tarpeettoman kalliiksi. Itse en siis ostaisi käytettyä 25k S-luokan mersua jos uuden Meganen (en ole koeajanut sitä ) saa 4 vuoden takuulla.
Esim. tuossa 12/2005-lehdessä valinta olisi ollut helppo, saksalaiset uudet -tosin suositut- autot olivat meluisia.
Tässä autoja jotka ovat maksaneet testausajankohtana alle 30 k, siis uuden auton hinta.
Merkki/melu etu/taka nopeudella 100 km/h sekä hinta.
>> Tästä tarkemmat tiedot <<
no penteles kun oli hyvä lista
mun vanha vehje löytyy sijalta 70 ja silti pidin sitä ihan hiljaisena, paitsi 140km/h ja nastoilla kuivalla asfaltilla, joka alkoi kyllä häiritsemään musiikin kuuntelua, tarkoitan tietenkin 120 km/h, vai mikä se kesärajoitus nyt olikaan
noilla äänenpaineilla on samanlaiset erot kuin normaalien 30-vuotiaiden ihmisten kuulon herkkyysvaihtelut
Näillä korvanappisukupolven edustajilla siis
Listalla on mielenkiintoisia "yllätyksiä".
Esim. sijalla 10 oleva Mazda6 2,0 Elegance jonka etumelu on kohtuullinen, mutta takana on 3 dB enemmän melua!
Sijalla 55 olevan Toyota Auriksen takamelu on 1 dB pienempi kuin edessä.
235+255:
Pahoittelen kämmäystä, tuo mitä kirjoitin yllä ei pidä paikkaansa. Olin tehnyt jopa kaksi eri kämmäystä eli typon takia en löytänyt oman listani hiljaisinta Méganen tulosta (eli yo. Penteleen listalla sijalla 15.) ja lisäksi tuo Penteleen listalla viidentenä ollut 2009 koeajon mittaustulos puuttui multa kokonaan. Tuossahan oli kautta linjan noin 1 dB paremmat tulokset kuin siinä toisessa mittauksessa mitä en huomannut.
Eli tuon parhaan mittauksen osalta Mégane menee mun listalla sijalle 141. ja tulos on käytännössä identtinen siihen mitä Pösö 508:lle mitattiin tänävuonna.
Penteles:
Vastaavia tilanteita löytyy 122 auton mittauksista mun listalta, uusimpina tätä vuonna mitatut Renault Grand Scenic, Toyota Verso ja VW Sharan.
o-rengas:
Melun häiritsevyyden kokemisessa on varmasti suuret erot ilman todellisia kuulon herkkyyden erojakin. Mun kuulokynnys oli viimeksi mitattaessa toisessa korvassa -5 dB jollain ylemmällä taajuudella, mutta siitä onko toi nyt sitten hyvä vai huono asia voinee olla montaakin mieltä.
Putput:
Niin paljon kuin E39:n omistajana haluaisin olla samaa mieltä niin pakko kuitenkin tunnustaa että onhan varsinkin moottoritekniikka kehittynyt reilusti ja siksi kyllä suosittelen uudempia malleja jos ei halua mitään harrasteautoa ostaa. E61 mahtuu kuitenkin käytettynä kysyjän budjettiin myös.
235+255:
Sitä juuri tarkoitin: E91 ja E61 ovat kehittyneempiä tietenkin. Mutta moneen muuhun uudempaan autoon nähden E39 on edelleen erittäin hyvä ja se on mielestäni hyvä automalli huomioida ikäänsä nähden hyvänä vehkeenä. Periaatteessa aina mitä uudempi sitä parempi (saman merkin/mallisarjan suhteen ainakin), siinä olen samaa mieltä.
E39 alkaa kyllä olla siinä iässä että ikä vaikuttaa vaikka olisi lähes ajamaton. Plus tietty turvallisuus harppaa aina eteenpäin reippaasti tekniikan kehittyessä.
Moi taas,
tästähän tuli hyvä keskustelu. Nykyfocus menee satasen rajoitukseen asti, mutta moottoritiellä jo moottorin pörinä on karsea (kierrokset n. 3800 120 km/h nopeudella).
Suurin osa meidän ajosta tulee joko kaupungissa tai sitten motarilla. Paras olisi jos auto ei olisi liian kankea kaupungissa ja sitten hiljainen ja vakaa motarilla.
Uudessa meganessa vierastin outoa mittaristoa. Astra ja avensis on tarkimmassa syynissä nyt. Molemmat lyhyen ajon perusteella hiljaisia, tosin avensiksesssa rengasmelu urissa kuului kyllä selvästi. Ehkä syynä V-luokan renkaat.
Citikka C5:ssa TM 2009 farmaritestin perusteella melu nousee moottoritienopeudessa ja ohjausta moitittiin, joten en ole vielä käynyt kokeilemassa. Ehkä autosta kokemusta omaavat osaavat kommentoida?
Uskaltaisikohan ostaa uusimman korimallin Lagunan vaikka vähän käytettynä?
t ketjun aloittaja
Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.
Mutta jos kriteetinä on vain tuo melu, niin onhan siinä uudessa/uudehkossa Lagunassa kuitenkin takuu, joten kyllähän sen siinä mielessä uskaltaa ostaa jos auto muuten miellyttää.
Näinhän se monesti menee, että ranskalainen auto ostetaan mukavuuden takia, japanilainen kestävyyden vuoksi, italialainen ulkomuotojen vuoksi, venäläinen politiikan vuoksi ja saksalainen siksi, että isälläkin oli sellainen ja paremmasta ei vielä tiedetä.
Laguna 2008-> on hiljainen vain, jos alla on ns. toyotarenkaat, normaalikokoisilla 17" 215 tai 225 melutaso ei ole tavanomaista alhaisempi.
235+255:
Mahtuu juuri ja juuri. Itse hain autoa jokseenkin samoilla kriteereillä ja valinta kohdistui juurikin E61:een. Koska itse en yli 80 000 km ajettua halunnut, eikä Saksasta noutamiseen ollut aikaa, rikkoutui tuo hintaraja tonnilla ja kulkuneuvoksi valikoitui -06 523iA. Valintaan olen enemmän kuin tyytyväinen ja sitä on helppo suositella muillekin.
Ketjun aloittajan kilometreillä on aika pitkälle makuasia ottaako dieselin vai bensakoneisen. Dieseleitä on huomattavasti enemmän tarjolla käytettyjen markkinoilla, joten hyvän yksilön löytäminen on huomattavasti helpompaa kuin vastaavan bensakoneisen. Ekologiselle omalletunnolle parhaita ovat maaliskuun 2007 malliuudistuksen jälkeen valmistetut autot, joissa on uudet bensakoneet sekä 8-vaihteiset automaatit - ja siten reippaasti alemmat co2-päästöt. Niitä ei kyllä valitettavasti Suomesta alle tuon 25 k:n saa.
Ei kai E60/E61 5-sarjalaisessa vielä kahdeksanvaihteisia ollut? Itse ainakin olen siinä uskossa, että tulivat vasta malliuudistuksen myötä.
6-pykäläinen ZF kyllä uusiutui tuolloin, mutta ei siihen käsittääkseni vaihteita tullut lisää.
A Tapio:
Itselläni on vm. 2008 Laguna 2.0 dci koneella. Huoltoväli on 30tkm/2v., koneessa on jakopää ketjulla ja kulutus n. 5 litraa/100 km maantiellä. En saa millään kovia käyttökuluja. Vakuutukset ovat ehkä jonkun verran kalliimmat kuin muutamalla muulla merkillä. Laatu on parantunut erittäin paljon edellisestä versiosta. Autolla on ajettu n. 60 tkm ilman minkäänlaisia vikoja/takuukorjauksia. Jälleenmyyntiarvo on varsinkin uuden ostajalle melko huono, mutta toisaalta edullinen ostaa käytettynä.
Ja varsinaiseen aiheeseen. Moottorin äänet on saatu vaimennettua suhteellisen hyvin ja käyntiääni on hiljainen verrattuna esim. VAG:n pumppusuutin koneeseen (olen omistanut sellaisenkin). Omassa on 16" kesä- ja talvirenkaat 205/60. Suosittelen kyllä tätä rengaskokoa, joka on käsittääkseni vakio Expression varustelussa. Minua rengasmelu ei ainakaan haittaa, mutta ei Laguna hiljaisin ole. Jos C5:een vertaa, se on hiljaisempi, mutta Laguna on mielestäni huomattavasti ketterämmän oloinen ajaa. Suosittelen, että ketjun avaaja käy kuitenkin koeajamassa uusimman korimallin Lagunan. Uskon, että edessä on huolettomia ja varsinkin 1.5 dci koneella edullisia kilometrejä kokoluokassaan!
1998 V70 on hiljaisin, jos vaan niin vanhalla kehtaa ajaa.
53nen Duett on vielä hiljaisempi
BMW E61 ehdottaisin aloittajan koeajolistalle minäkin, jos meluttomuus on tärkeä kriteeri.
simppa:
Näemmä pitää paikkansa. Ilman parempaa tietoa oletin tuon olevan saman laatikon, joka nyt tuli malliuudistuksen myötä 1-sarjaan. Kuusivaihteinen, mutta täysin sähköisesti ohjattu laatikko on siis kyseessä. Joka tapauksessa kone- ja laatikkopäivityksen myötä kulutus- ja päästöluvut kaunistuivat huimasti. Tarkat tiedot löytyvät tuolta:
http://www.5series.net/information/2008_LCI_Detailed_Changes.pdf
Avensiksen rengasmeluun tuntuu vaikuttavan valittu rengaskoko. 16" on mainittu 17" selkeästi hiljaisemmaksi korkeamman profiilinsa vuoksi. Itse jos nyt olisin ostamassa Avensista ottaisin 16" renkaat, sen verran 17" melu paikoitellen ärsyttää.
A Tapio:
Itse jättäisin Lagunan kauppaan jo ihan käyttökulujen ja oletetun "laadun" ja haluttavuuden käytettynä vuoksi.
Ja tässä toisen Laguna käyttäjän kommentti: Minä ajoin III-sukupolven Lagunalla 170.000 km saakka ja autossa ei ollut minkäänlaista häiriötä, sisustuskin oli kuin uudessa autossa, kun vaihdoin sen tässä askettäin pois. Uskallanpa sanoa, että nyt laatu on ainakin yhtä hyvä kuin ns. "premium" saksalaisilla, mutta edulliseen hintaan!
Lagunaan kannattaa kuitenkin laittaa 16" renkaat 17" sijasta, jolloin profiilina voi käyttää 60-sarjan renkaita. Moottori 2.0 dCi on käyntiääneltään hiljainen, moni luuli sitä bensakoneeksi. VW:n vielä uudetkin dieselit ovat yllättävän meluisia!
Ja mitä tulee termiin "perheauto", niin hitto kun nuo isommankin kokoluokan farmarit ovat vielä ahtaita (Passat, Avensis jne..), minun piti vaihtaa Grand Espaceen, kun en sopeutunut niin pieneen autoon kuin Lagunakin oli:-)
Grand Espacen melutaso muuten on; 1. penkkirivi: 65 dBA, 2. penkkirivi: 65 dBA ja 3. penkkirivi: 65 dBA - repikää siitä!
Autotohtori-71:
TM 13/2003 koeajossa 100 km/h melut oli 65/65/66 dB(A) ja 120 km/h melut vastaavasti 67/67/68 dB(A). Siitäkin huolimatta tuo on edelleen hiljaisin 7h tila-auto mitä TM on mun tietääkseni mitannut. Lantikalta ja Rangelta löytyy toki pari hiljaisempaakin mittausta, mutta muut hiljaisemmat on sitten isoja sedaneita.