Nämä ovat yleistyneet, itse laitoin matkailuautooni pyöreät ja hyväksytyt (RL-merkintä on)niin kuitenkin jotku vilkuttelevat valoja, kun luulevat että ajan sumuvalot päällä.Valoni ovat oikein suunnatut ja eivät häikäise ketään.Taitaa vaan olla tapa vilkutella "sumaripelleille", vaan siinä se oma tyhmyys paljastuu, kun ei erota huomiovaloja sumareista.
Onko sinulla kokemuksia Led-huomiovaloista ja mitä mieltä olet niistä.
rs2300:
Teitkö oikein eli laitoitko tarpeeksi korkealle jotta ovat hyväksystyssä paikassa ja toisekseen onko ajovalot kytketty pois päältä sillä niitä ei ledien kanssa saa samaan aikaan käyttää?
(En kyllä tajua ylipäänsä miksi pitää laittaa jotain halvannäköisiä jouluvaloja autoonsa jotta näyttäisi yhtä idiootilta kuin sumari- ja Audipellet.)
Putput:
"Teitkö oikein eli laitoitko tarpeeksi korkealle jotta ovat hyväksystyssä paikassa ja toisekseen onko ajovalot kytketty pois päältä sillä niitä ei ledien kanssa saa samaan aikaan käyttää?
(En kyllä tajua ylipäänsä miksi pitää laittaa jotain halvannäköisiä jouluvaloja autoonsa jotta näyttäisi yhtä idiootilta kuin sumari- ja Audipellet.)"
Jos esim. Octavian huomiovalot ovat maskin alla sumuvalojen kanssa samassa lyhdyssä, niin eiköhän niiden minimi asennuskorkeus liene sama kuin sumuvaloilla eli 25 cm maasta.
Led-huomiovalot ovat järkevät jos:
a) ei halua polttaa kalliita Xenoneita päivällä
b) ei halua vaihtaa alvariinsa H7 polttimoita
c) ei halua kuluttaa polttoainetta turhiin valoihin päivällä.
Kuinka paljon säästyy polttoainetta jos tuollaiset ledivalot laittaa? Mikä on ledivalojen takaisinmaksuaika jos ne tosiaan laittaa sen vuoksi että polttoainetta säästyy?
Ihan turhat ja häikäisee vastaantulijoita.
vok:
Ei varmasti säästy yhtään, jos tekee ulkoisen asennuksen. Ilman vastus lisääntyy. Ja vaikka olis upotetut, niin aika pitkälle saa ajaa että hinta on säästynyt polttoaineena takaisin.
Mielestäni kaikki tuollaiset normista poikkeavat valot ovat liikenteessä haitaksi. Huomio kiinnittyy että mikäs tuo on. Tai niinku kerran parkkihallissa joku yritti tulla tuollaisilla vasemmalta eteen, aika pimeä se on kun ei valaise ollenkaan ja näkyy oikeastaan vaan eteenpäin.
Mieluummin sitten vaikka ajaa vaan parkeilla vaikka se lain vastaista onkin. Mutta ei ole niissä maissa jossa lain säätämisessä käytetään järkeä.
drive:
Veikkaan, että samaa sanottiin aikoinaan halogeeneista tai 12V sähköjärjestelmistä. Mikään et muuttua saa.. vai miten sitä nyt laulettiin jossain takavuosien iskelmässä.
Huomiovalojen tarkoitus on näkyä, siis ei valaista!
Toisessa viestissä väitetään, että ledit häikäisevät ja toisessa etteivät ne näkyisi. Aika päätöntä? Kyllä on herkät silmät, jos tuollaiset ledit häikäisevät keskellä päivää!
Drivelle sen verran, että esimerkiksi Audeissa ne ledit ovat myös parkkivalot. Lisäksi parkkihallissa syttyy jo oikeat valotkin, ellei kuski käytä noita ledejä parkkiasennossa. Yhtä helposti tuntuisivat mersussa ajovalot syttyvän.
Oma mielipiteeni ledeistä on, että ei niistä mitään merkittävää hyötyä ole, mutta ei kyllä haittaakaan. Jos jotain hyötyä pitäisi etsiä, niin säästypähän xenon-polttimot.
Itse olen tälläinen idiootilta näyttävä Audipelle. Eipä noista mitään suurta hyötyä ole, mutta enpä mitään haittaakaan ole keksinyt. Varsinkin Suomen valoisassa kesässä varmasti säästävät xenon-polttimoita kun niitä harvemmin tarvii polttaa. Toinen "etu" on se että eipä tarvi enään tapella lamppujenvaihdon kanssa kun etuvaloissa ei kertakaikkiaan ole mitään mitä voisi itse vaihtaa. Tässä juuri yksi päivä vaihdoin perheen toiseen autoon polttimoa ja kyllä se on joissain nykyautoissa tehty todella vaikeaksi.
Polttoaineensäästöstä en tiedä, varmaankin aika minimaalista. Toisaalta kun polttoaineenkulutusta aletaan minimoimaan niin kun monesta paikasta säästetään, vaikka ihan vähänkin, niin pienistä puroista tulee iso virta. Ja toisaalta jos tulevaisuudessa autot liikkuvat sähkön voimalla, pienikin säästö ajovalojen sähkönkulutuksesta on varmasti eduksi.
Aika oudolta kuulostaa jos päivänvalossa häikästyy noista huomiovaloista jotka eivät teholtaan ees vastaa normaaleja lähivaloja. Pimeässähän noiden kaverina palavat xenonit jotka ovat sen verran kirkkaammat, että ledejä ei välttämättä edes huomaa ja jos jostain häikästyy niin niistä xenoneista. Parkkihalliin ajettaessa xenonit kyllä syttyvät automaattisesti ihan muutaman sekunnin viiveellä, toki senkin voi estää kääntämällä valot 0-asentoon tai parkeille. Itse näin teenkin kun ajan omaan talliin koska xenonithan kuluvat eniten juuri käynnistelystä. Tämä onkin oikeastaan ainoa haitta, mutta eipä tuo kovin suuri vaiva ole ja tuskinpa kovin moni vaivautuu edes näin tekemään saati miettii asiaa. Mitä itse ajovaloihin tulee, ne ovat aika huonot ainakin A4:ssä, mutta se tuskinpa on ledien vika.
Sitä en kyllä ymmärrä miksi joku tuollaiset haluaa erikseen autoonsa asentaa.
Tämän Lancia-klovnin on hiukan vaikea ymmärtää tätä ohjekirjan kohtaa, joka pyrkii kuvaamaan LED-huomiovaloilta ajovaloille kytkeymisen herkkyyssäädön vaikutusta:
---
AUTOMAATTINEN AJOVALOJEN TUNNISTIN
(hämärätunnistin) (kuva 27) (mikäli varusteena)
Tämä tunnistin havaitsee muutokset ulkoilman valoisuu-
den tasossa herkkyysasetuksen mukaisesti: mitä suurem-
pi herkkyys, sitä pienempi ulkoilman kirkkaus tarvitaan
valojen kytkeytymiselle.
---
Tulkitsen tuon niin, että asennossa 3 ajovalot kytkeytyvät hämärämmässä kuin asennoissa 1 tai 2, mutta en ole vielä onnistunut todentamaan tulkintaani valaistusoloissa, joissa säädön vaikutus olisi havaittavissa. Olisi mukava nähdä samainen ohjekirjan kohta esim. englanniksi tai saksaksi, josko noilla selkokielillä asia olisi onnistuttu ilmaisemaan yksiselitteisemmin...
212-korisessa E-mersussa avantgarde-paketilla valot käsittäkseni toimivat Auto-asennolla seuraavasti:
- kirkkaalla palaa keulassa vain ne ledihärpäkkeet, perässä ei pala mitään
- hämärässä syttyy sitten xenonit ja takapään valot ja samalla nuo keulan ledihärpäkkeet himmenevät (parkkivaloiksi?), mutta eivät sammu kokonaan
Nuo ledi(huomio)valot on käsittääkseni suunniteltu - ja pykälien mukaan pitääkin olla - nimenomaan siten, että ne vähän häikäisevät: valokeilan pitää suuntautua jotain luokkaa 10% yläviistoon valaisimesta, mitä esim. tavalliset lyhyet ajovalot eivät saa tehdä. Eli vaikka valoteho noissa ei ole kovin suuri niin ne on tarkoituksella suunniteltu 'häikäiseviksi' herättääkseen muiden liikkujien huomion.
Mitä kulutukseen tulee, niin jos autosta sammutetaan paria lediä lukuunottamatta kaikki ulkopuolen valot, niin helposti voisi arvioida että sähkönkulutus putoaa 0,2 kW tai ylikin kaikkine häviöineen. Jos taas moottorin keskikuormitus normaaliajossa olisi esim. 20kW (harva ajaa kaasu pohjassa jatkuvasti...) niin tällöin moottorin tarvitsisi tuottaa keskimäärin 1% vähemmän tehoa eli kyllähän tuo kulutukseenkin jo alkaa vaikuttaa (ei paljoa mutta kuitenkin).
Jos lasketaan lähivalojen kuluttavan 2 X 55 W ja etu- ja takavalojen 4 X 5 W, niin kai siitä laturista riittää akun varaamiseen vähän enemmän virtaa, kun ledit ei montaa wattia vie. Auttaa ainakin lyhyessä pätkäajossa pitämään akun varaustasoa hiukan korkeammalla ja helpottaa "webastomiehien" virrankaipuuta kylmästarteissa.
Matala profiili:
Juuri noin toimivat Lancia Deltassakin. Mielenkiintoista olisi tietää, missä valojen toimintaa ohjaava kirkkausanturi sijaitsee. Joka tapauksessa se tuntuu olevan kohtalaisen fiksu eli esim. aamuhämärissä paistava vasta-aurinko ei saa automatiikkaa vaihtamaan ajovaloilta LEDeille.
simppa: "Toisessa viestissä väitetään, että ledit häikäisevät ja toisessa etteivät ne näkyisi. Aika päätöntä? Kyllä on herkät silmät, jos tuollaiset ledit häikäisevät keskellä päivää!"
En minäkään noita häikäiseviksi halua sanoa, joissain tapauksissa huonosti näkyviksi kyllä. Kyllähän esim. Audin ledien valo on kirkas ja ehkä valon värin (valkoisempi kuin tavallinen lähivalo) takia aika huomiota herättävä. Ehkä tämä antaa vaikutelman häikäisevyydestä vaikkei sitä varsinaisesti ainakaan minun silmissäni ole.
Esim. Octaviassa huomiovalot puolestaan ovat sumuvalojen yhteydessä alhaalla. Joissain tilanteissa valo jää lumivallin tai istutusten taakse. Auton näkee ajovalojen korkeudesta ylöspäin, jolloin vaikutelma on kuin valoja ei olisi sytytetty eli havaittavuus voi olla heikko.
Lähivalojen korkeudella huomiovalot olisivat siis parempi toteutukseltaan kuin sumuvalojen yhteydessä. Toisaalta kun nykyään on tapana piilottaa vilkut ajovalojen viereen saman lasin alle, vähenee valoisan aikaan huomiovaloilla tämän muodin vaarallisuus (ainakin Audissa vilkutettaessa saman puoleinen huomiovalo himmenee). Tiedän kyllä paremmankin tavan ratkaista asia, mutta parempi huomiovalojen avulla kuin ei ollenkaan.
"Oma mielipiteeni ledeistä on, että ei niistä mitään merkittävää hyötyä ole, mutta ei kyllä haittaakaan. Jos jotain hyötyä pitäisi etsiä, niin säästypähän xenon-polttimot."
Tehdasasennuksena varmaan ihan ok (kustannusvaikutus vähäinen), mutta jälkiasennuksena ei perusteltua syytä taida löytyä.
nimim Erkki:
En tiedä, kun omassaautossani ei tuollaisia valoja ole. Mutta automaatti-ilmastoini toimii periaatteessa samalla tavalla. Se tunnistaa mm. aurinkoisuuden ja jopa huurtuneen tuulilasin ja siten osaa yllättävän hyvin ohjata puhallusta ja lämpötilaa. Omassa autossani valoisuuden tunnistava anturi on kojelaudan päällä pieni pallukka.
Mahtaako ajovalojen ohjaus kurakeleillä hämääntyä? Vaarallista se tuskin on, koska lähivalot silloin syttyvät herkemmin.
Sumuvalojen paikalle näköjään tehtailla (ainakin Masennetaan LED-huomiovaloja. Siis miks'ei samassa tarkoituksessa voitaisi käyttää (jo olemassa olevan kaluston osalta) nykyisiä sumuvaloja? Ei ne häikäise päiväaikaan sen enempää kuin LEDitkään. Tietysti pykälistä löytyy estäviä syitä, mutta jos niitä pykäliä rustataisiin uuteen asentoon? Ja säästäisihän tällä tavoin kalliita xenon-polttimoita ja lisäksi ehken hieman energiaakin eli pienennetäisiin päästöjä.
urau:
"Ja säästäisihän tällä tavoin kalliita xenon-polttimoita ja lisäksi ehken hieman energiaakin eli pienennetäisiin päästöjä."
Kalliit Xenon-polttimot kyllä säästyisivät, mutta energiaa ei. Normaalit halogeenisumarit kuluttaa sen saman 55W kuin lähivalohalogeenitkin, mutta Xenonit sytyttyään vain n. 35W.
"kuitenkin jotku vilkuttelevat valoja, kun luulevat että ajan sumuvalot päällä.Valoni ovat oikein suunnatut ja eivät häikäise ketään.Taitaa vaan olla tapa vilkutella "sumaripelleille", vaan siinä se oma tyhmyys paljastuu, kun ei erota huomiovaloja sumareista."
Omassa (S-MAX) autossa on parkit sumuvalojen umpioissa ja kyllähän näitä valojen vilkuttelijoita tulee aina välillä vastaan vaikka 5w parkkivalo ei ainakaan häikäise...
Se 5 W parkkivalo ei kyllä lain mukaan riitä huomiovaloksi. Jos vain parkkivalot ovat ajaessa päällä, niin ei ihme että jotkut vilkuttelee. Toisaalta ovatpahan sitten ainakin havainneet autosi, sehän niiden päivävalojen tarkoitus nimenomaan on!
Muistaakseni omassa Mondeossani oli aina moottorin käydessä vähintään alennetulla jännitteellä olevat lähivalot päällä. Pelkille parkeille sai vain sytytysvirran sammuttamalla. Älytön systeemi!
Lumivallit kyllä peittävät aika tehokkaasti sumareiden korkeudele asetettuja huomiovaloja. Esim. uudesta E-mersusta ei näe välillä mitään valaistusta, kun penkat peittävät. Varsinkin, jos on vielä valkoinen ulkoväri, voi tämä mielestäni aiheuttaa haittaa.
dddddddd:
Valoja saatetaan vilkutella myöskin siksi, koska niitä omituisia LED-valoletkuja saatetaan luulla parkkivaloiksi. Käyttäkää oikeita valoja, jos junttien vilkuttelu häiritsee. Vai onko se keulalla näkyvä LED-letkun näkyminen enemmänkin imago-kysymys?
ddr5:
Tai sitten sillä tosiaankin vain säästetään varsinaisten ajovalojen polttimoita ja polttoainetta. Mutta ole huoleti, kyseessä on vain ylimenokauden ilmiö siihen asit kunnes kaikki valot autoissa on LEDejä. Toisaalta voi vain kuvitella sitä valituksen määrää mitä sitten syntyy, kun valopisteiden määrä auton nokalla voi vaihdella tarpeen mukaan päivävalojen muutamasta LEDistä kaukovalojen koko patteristoon.
Miksi niitä LED-valoja ei voi tehdä nykyisten valojen kaltaisiksi? Olisi miellyttävämpi katsella sellaista tyylikästä ratkaisua kuin amerikkalaisen joulukuusen näköistä härveliä, joka näyttää amis-tuningilta jo tehtaanhihnalta tullessaan. Minä olen kyllä vanhanaikainen, myönnettäköön.
"Se 5 W parkkivalo ei kyllä lain mukaan riitä huomiovaloksi. Jos vain parkkivalot ovat ajaessa päällä, niin ei ihme että jotkut vilkuttelee. Toisaalta ovatpahan sitten ainakin havainneet autosi, sehän niiden päivävalojen tarkoitus nimenomaan on"
Ajan kyllä aina valot "auto" asennossa ja silloin autossani palaa normaalit lähivalot ja ne parkit siinä sumuvalojen umpioissa. Tämä järjestely on ihan uudesta asti. Valoja silti vilkutellaan välillä. Auton eka katsastus oli just pari viikkoa sitten eikä sielläkään mitään valoista tai suuntauksesta sanottu.
Ei ole mitenkään häiriöksi itsellä vaikka toiset välillä vilkauttelee mutta itse varoittelen mm. hirvistä vastaan tulijoita valoja vilkuttelemalla, niin ainakin ajelee sitten varovaisemmin.
ddr5:
Moni on tottunut tietynlaiseen valojen ulkonäköön. Uudenlaiset valot näyttävät joltain muualta. Varo vain sitä, että kehu LED-alojen tyylikkyyttä siinä vaiheessa kun niitä korvataan uudemmalla ja paremmalla tekniikalla.
Tuli tuossa Auriksen mukana nuo led-huomiovalot ilman automaattitoimintoa ja niiden kanssa kun ei pala takavalot, niin olenkin alkanut pähkäilemään sitä että milloinkahan normaalit ajovalot pitäisi lain mukaan laittaa päälle, onko se silloin kun ajovalot näkyvästi valaisevat tien pintaa, mikähän mahtaa olla koppalakkien kanta ?
Samppa1300:
Itselläni on LED-päivävaloissa automatiikka, mutta sateisella säällä käännän ajovalot kytkimestä päälle takavalojen sytyttämiseksi. Selkeällä säällä mielestäni oikea aika ajovalojen kytkemiseen on jo vähän ennen kuin ne alkaisivat näkyvästi valaista tien pintaa.
Jossain äskeisessä TM:n autoesittelyssä muuten mainittiin sivumennen, ettei takavalojen kytkeminen päivävalojen kanssa (VW-Audi -tyyliin) ole enää sallittua reilun vuoden päästä valmistettavissa autoissa.
nimim Erkki:
Huomasin saman A1-esittelyssä mutta tarkoittanee varmaankin sitä että jos autoon saisi nuo takavalot kytkettyä ennen tuota niin silloin ne saisi olla päällä, täytyy kysyä Toyotalta josko siihenkin saisi takavalot päälle ledien kanssa, jo oman turvallisuuden vuoksi.
Näyttää olevan aika monenkirjavaa käytäntöä näiden "päivävalojen", eli huomiovalojen käytön suhteen.
Käsittääksen lainsäädäntö on sama kuin ennenkin, eli ajovalot ja huomiovalot eivät saa palaa samaan aikaan. Varmaan korjaatte, jos olen väärässä.
Kuitenkin, joissain uusissa autoissa nämä näyttävät palavan yhtä aikaa, joissain ei. Saman merkin sisälläkin näyttää olevan eri käytäntöä. Takavalotkin palavat joissain huomiovalojen kanssa ja toisissa ei.
Oma lukunsa ovat nämä jälkiasennushuomiovalot. Niille johdot on ilmeisesti vedetty pääsääntöisesti suoraan akulta.
Tuskin laki tässä tapauksessa on kovin monitulkintainen, miksi käytäntö on kuitenkin näin sekava?
Tehdasasenteiset LED-huomiovalot ja ajovalot tuskin palavat missään autossa yhtäaikaa. Omassani LEDien kirkkaus puoliintuu ajovalot kytkettäessä ja niistä tulee etuvalot eli parkit - eiköhän muissakin?
Aiemmissa kirjoituksissa on todettu jo, että LED huomiovalot säästävät ajovaloja ja latauskapasiteettia vapautuu akkujen lataukseen. Tämä on näin talvella monessa autossa hyvä asia. Sähköä syö penkin lämmittimet etu- ja takalasin lämmittimet ja jopa peilien lämmittimet. Lyhyessä ajossa parin sadan watin vapautumien lataukseen jo tuntuu. Polttoaineen säästönä se on marginaalinen mutta säästö kuitenkin. Kun muistetaan, miten autotehtaat ponnistelevat saadakseen hiilipäästöt alas, niin ei ihme, että tämäkin kivi on käännetty.
Huomiovalojen paras tarkoitus on taajaman ulkopuolella mahdollisimman hyvissä ajoin saada vastaantulijat tietoiseksi sinun lähestymisestäsi, ettei lähetä vaarallisiin ohituksiin. Vaikkakin laillista, niin silti huono vaihtoehto on laittaa huomiovalot sumuvalojen korkeuteen, koska pienehkötkin mäennyppylät peittävät ne heti ja tulet esille viime hetkessä. Mitä ylemmäs saat huomiovalot, sen parempi. Sama juttu on taaajamissa näin talvella lumivallien aikaan.