siis SUVi -kelejä, ainakin täällä Etelässä.
Pieni varoituksen sana, älkää yrittäkö niin paljon niillä kaksivetoisilla. Näyttää meinaan hirveältä kun luistelette puolelta toiselle, samalla kun lumi tunkee matalan alustan joka koloon. Ymmärtäkää se, että vaikka me nelivetokuskit hyvine maavaroimemme ajamme ripeästi, meille ajo on helppoa ja mukavaa. Tänään on päivä, jolloin voitte rauhassa ajaa autonne kykyjen mukaan tai jättää koko kulkineen kotiin.
Korotettua Samaraa ei vielä lasketa SUV-luokkaan.
Onko siinäkin neliveto?
No, Niva voisi olla tänään oiva peli.
Kerrassaan HUVittavaa, tänään on se toinen päivä vuodesta kun kyseisestä kulkineesta on jotain iloa liikkeelle lähdettäessä, NAUTI veliseni, näitä kelejä ei riitä jaettavaksi asti
HUVIttavaa on myös tuo ripeästi ajaminen, suurin osa autoista kuitenkin on 'vajaavetoisia' (Zilo-suomea ?) joten miten ihmeessä pystyt etenemään muuta liikennettä ripeämmin ?
Ymmärtäkää se, että vaikka me nelivetokuskit hyvine maavaroimemme ajamme ripeästi, meille ajo on helppoa ja mukavaa.
Ja kun tillannenopeutesi on suurempi kuin muilla ja sitä myöten myös pysähtymismatkasi, niin sinä olet ensimmäisten joukossa ajamassa kohden lepikkoa. Tai meidän "vajaavetoisten" perään. No, sinulla on täysveto niin ehkä saat masiinasi takaisin tielle.
Ehkä se onkin niin, että täysälyiset osaavat ajaa liukkailla myös vajaavetoisella mutta vajaaälyiset tarvitsevat täysvedon.
HUVIttavaa on myös tuo ripeästi ajaminen, suurin osa autoista kuitenkin on 'vajaavetoisia' (Zilo-suomea ?) joten miten ihmeessä pystyt etenemään muuta liikennettä ripeämmin ?
Kyllä meikäläinen nauttii kyseisestä ajoneuvotyypistä ja sen tuomasta monipuolisuudesta joka ikinen päivä. Huonossa kelissä hymy vain on vielä herkemmässä.
Nopeammin pääsee etenemään liikennevaloista keulapaikalle sattuessa. Vaikka lähden aivan normaalisti (siis aavistuksen hitaammin kuin kesäkelillä), on pian hyvin yksinäistä (tuurilla vierellä on jokin muukin fiksi nelivetokuski) kun muut ovat jääneet seuraaviin punaisiin ja itse olen ajanut saman risteyksen vihreillä jo puoli minuuttia sitten.
Tämä riittääkin tälläkertaa, seuraavaksi varmaan alkavat järjenvastaiset höpötykset takavetoisten erinomaisuudesta, nelivedon turhuudesta talvikeleillä ja tietenkin huomiot siitä kuinka huonoja kuskeja nelivetokuskit ovatkaan kun haluavat ajaa paremmilla (Suomen olosuhteisiin sopivilla) autoilla.
Tuo lepikkoon ajaminen nelivetoisella vielä unohtui listasta, joo kyllä sillä SUVillakin joutuu kaarteissa ja jarrutuksissa kelin huomioimaan, mutta kuitenkin se on huomattavasti matala-alustaisia urheiluperheautoja vakaampi myös tuolloin (kun ei alusta haukkaa loskaa) ja kaarteissa käytös on neutraalia, eikä rattimiesten suosimaa urheilullista yliohjautuvuutta.
Olet tämän puolen jo hoitanut ansioituneesti, myönnetään
Millaisia kenkiä Zilo käytät talvella?
Vähän OT, mutta miksen vastaisi.
Ulkoillessani pääosin vaelluskenkiä, johtuen lähinnä joka kelillä ulkona ja metsässäkin liikkumisesta (koirallinen kun olen).
Härveli-kuski kyllä ymmärtää Ziloa ja muita SUVikuskeja. Itselleni nykyisen auton valinta viime syksynä oli täysosuma ja tähän mennessä ajettujen kilometrien (hiukka yli 8000) pohjalta päivääkään en vaihtaisi pois.
Isommat peilit, parempi näkyvyys henkilö-autoa korkeammalta, alustan äänien vaimeus korkeamman maavaran ansiosta, liikkeelle lähdön keveys ja eteneminen lumipinnalla, pohja ei kolise samoissa paikoissa missä entisellä pollella, mahdollisuus pysäköidä vähän syrjempäänkin... voi veikkoset meikäläinen naattii talvesta
Ja kuten toisaalla todettu, en pidä itseäni vajaa-älyisenä sillä ennen auton vaihtoa kartoitin auton käyttöni hyvinkin tarkkaan. Kaikkia vetotapoja tullut elämän aikana käytettyä kelissä kuin kelissä. Auton käyttötaidot myös ns. vajaavetoisilla hallussa. Sanotaan vain että ennen pahoissa paikoissa joutui enemmän "sumplimaan" ...nyt kaikki on rennompaa
Tuskinpa jatkossa enää ns. tavalliseen autoon palaan...
Tuskinpa jatkossa enää ns. tavalliseen autoon palaan...
Pidä mielessä että tämä on vain ja ainoastaan SINUN mielipiteesi, ehkä näistä keskusteluista on ollut jotain hyötyäkin, teikäläisten perustelut eivät enään ole niin sporttisia kuin aikaisemmin, HUVittavia edelleen mutta kuitenkin.
Tosiasiahan on että kun SUV lipeää käsistä niin siinä ei riitä edes taitavan kuskin eväät, näin oli käynyt tänä aamuna Land-Rover Freelander joka helpossa paikassa oli parkkeerannut tukevasti kymmenen metrin päähän kuusikkoon. Eli liikaa uskoa auton ominaisuuksiin!
Tottakai mielipiteeni ovat omani...ei ole tapana kirjoitella toisten mielipiteitä. Jokaisella auton valinnan suhteen vapaus kunhan ei aleta tietyn autotyypin valinneita haukkumaan vajaa-älyisiksi tai ajotaidoiltaan kelvottomiksi...silloin saa yleensä härvelin nenilleen
Jaa mutten...perusteluni oman autoni valinnalle ovat kyllä mielestäni ...siis minun... ihan hyvät. Ei niissä mitään huvittavaa pitäisi olla
Jaa mutten...perusteluni oman autoni valinnalle ovat kyllä mielestäni ...siis minun... ihan hyvät. Ei niissä mitään huvittavaa pitäisi olla
Jeps, oma epäilykseni SUVikuskien vajaa-älyisyydestä heräsi siitä, että tämän viestiketjun aloittaja osoitti ainakin tekstin sävyä tutkien kärsivänsä jonkinlaisesta alemmuuskompleksista, vähä-älyisyydestä tms, kun piti nostaa itsensä & ajokkinsa jalustalle heti, kun sääolot sen sallivat. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki ko. tyylisillä ajavat henkilöt olisivat samanlaisia. Ja sinä, Härveli, et mielestäni ole syyllistynyt tällaiseen.
Sama koskee myös niitä, jotka haukkuvat tietynmerkkisellä autolla ajavia. Ja ennenkuin viestiketjun aloittaja ehtii älähtämään, niin edellä mainittu koskee myös niitä vajaavetoiskuskeja, jotka eivät voi käsittää mitä iloa on suvista tai muista 4WD-ajoneuvoista.
Sama koskee myös niitä, jotka haukkuvat tietynmerkkisellä autolla ajavia. Ja ennenkuin viestiketjun aloittaja ehtii älähtämään, niin edellä mainittu koskee myös niitä vajaavetoiskuskeja, jotka eivät voi käsittää mitä iloa on suvista tai muista 4WD-ajoneuvoista.
Aivan hyvä kommentti.
Tuo avaukseni oli tarkoitus olla puolisatiirinen vastaisku niille, oletettavasti AIKUISILLE henkilöille, jotka teksteistä (esim. 530d-/HUV-keskustelut) päätellen aivan vakavalla naamalla vakuuttavat itselleen että kaksivetoisella, matala-alustaisella autolla selviää talvesta aivan yhtä hyvin kuin nelivetoisella korkean maavaran omaavalla autolla. Selviäähän sillä, mutta talviautoilu on huomattavasti haastavampaa, eikä lähellekään niin miellyttävää kuin tällä "turhalla" autotyypillä.
Ehkäpä kyseessä sitten ovat ennakkoluulot nelivetoisia kohtaan, kun ei ennenkään ole tarvittu, niin ei tarvita nytkään.
Ulkoillessani pääosin vaelluskenkiä, johtuen lähinnä joka kelillä ulkona ja metsässäkin liikkumisesta (koirallinen kun olen).
Tuossa jalkkis tavoitteli jo vähän samaa mitä minä kysyessäni kengistäsi. Ajattelin, että mukavuudenhaluisena kulkisit talvisin kumisaappaissa kaupungilla, jottei sukat kastuisi eikä tarvitsisi välittää loskavalleista. Mutta eihän sitä kukaan näe, onko sukat kuivat vai märät. Ei myöskään voi nauraa muille, jos niiden housun lahkeet eivät ole puhtaat. Jää hyöty vähäisemmäksi.
Tämä nyt mikään kenkäkauppiaan neuvontapalsta ole, mutta kyllä laadukkaissa vaelluskengissäkin jalat kuivina pysyvät, jollei yli varren syvässä ojassa kahlaa. Tuo Goretex kun on toimiva materiaali. Siinä olet oikeassa, että mukavuudenhalu (ja kuivana pysymisen tarve) on ohjannut kenkävalintaanikin, toki siitä poikkean tilaisuuden vaatiessa.
Autoissa riittää yksi mahdollisimman monikäyttöinen kulkuneuvo, se kun on toimiva joka autoilutilanteessa.
Kyllä minäkin oikeastaan mukavuudenhalusta mieluummin kaupungille ottaisin hyvät vedenpitävät vaelluskengät (itsellä Chevalierit)...meniköhän oikein... tai sitten edes nahkavarsi kumisaappaat. Pitävät kuivina eivätkä hiosta kuten perinteiset kumpparit
Suburbanin 33" Desert Duellerit näyttävät myös hyvin pitävän vettä.
Pitäisiköhän nimimerkki vaihtaa G-man:ksi koska tämä on musta ja erittäin tummat ikkunat. Ilmeisesti auton omapaino tekee sen, ettei loskassa vetele, uratkaan ei heijaa, johtunee pitkästä akselivälistä. Lähtis hintaan 21 K, aj. 138tkm, -96. Mutten tiedä tarvitsenko tällaista?
Isommat peilit, parempi näkyvyys henkilö-autoa korkeammalta, alustan äänien vaimeus korkeamman maavaran ansiosta, liikkeelle lähdön keveys ja eteneminen lumipinnalla, pohja ei kolise samoissa paikoissa missä entisellä pollella, mahdollisuus pysäköidä vähän syrjempäänkin... voi veikkoset meikäläinen naattii talvesta
Ja kuten toisaalla todettu, en pidä itseäni vajaa-älyisenä sillä ennen auton vaihtoa kartoitin auton käyttöni hyvinkin tarkkaan. Kaikkia vetotapoja tullut elämän aikana käytettyä kelissä kuin kelissä. Auton käyttötaidot myös ns. vajaavetoisilla hallussa. Sanotaan vain että ennen pahoissa paikoissa joutui enemmän "sumplimaan" ...nyt kaikki on rennompaa
Tuskinpa jatkossa enää ns. tavalliseen autoon palaan...
Kesällähän ne hauskimmat autoreissut tehdään! On se todella säälittävän näköistä, kun maasturi tai vastaava puskee kesällä vastatuuleen, sivutuulesta puhumattakaan (!), kuski hiestä märkänä, kun "vajaavetoinen" henkilöauto painaa heittämällä ohi puolihuolimattomasti...Ai niin, eikä tarvitse tankkailla rajussakaan ajossa, keskinopeudella 120 km/h keskikulutus about 6 litraa, aika pitkät tankkausvälit, se on sitä mukavuutta se, siihen ei tuollaiset "autot" pysty...(paitsi tietysti jos uhraat tavaratilan ja laitat lisätankin, aika moni on niin tehnytkin).
Mikähän tuon kuvaamasi maasturin merkki on? Itselläni tulee mieleen ainoastaan Pajero Sport. Pienenä vinkkinä muuten, maasturissa ei sivutuuli tunnu juuri lainkaan verrattuna mahdollisimman aerodynaamiseen pikkuautoon. Tunnettu tosiasiahan on, että mitä aerodynaamisemmaksi auto on muotoiltu, sitä herkemmin se reagoi sivutuuleen.
Miten lisätankki liittyy mukavuuteen? Miksi sellainen pitäisi laittaa? Eikö 800 km tankkausväli riitä?
Kerrotaan nyt tässä tuon HR-V:n arvot (se kun on aika hyvä esimerkki maltillisesta SUVsta):
Yhdistetty kulutus 8,6 l/100 km.
Kiihtyvyys 11,2 s 0-100 km/h
Huippunopeus 170 km/h
Vaikka kyseessä ei ole mikään GTI, en usko että tuollakaan jalkoihin jää. Tämähän on sitten hyvin kohtuuhintainen kulkine. Suurin osa SUV-luokan kulkineista kiihtyy tuohon 10 s pintaan 0-100 km/h, joka lienee aikas tavallinen arvo myös muissa autoluokissa. Sitten kun suorituskykyä oikein halutaan, kiihtyvyydet ovat n. 6 s 0-100 km/h ja huippunopeudet 260 km/h. Vieläkö menee heittämällä ohi?
Että ihan hyvän yleistyksen sitten vetäisit.
Olet Tukke osin oikeassa. Tottakai punnitsin nämäkin jutut auton vaihtoa tehdessä. Kuten sanoin kartoitin melko tarkkaan auton käyttötarpeeni aikaisempien vuosien pohjalta.
Olemattoman vähän moottoritieajoa, valtaosa kesäisestä ajosta max. 100 nopeusalueella tai sitä pienemmällä, talvella max. 80 tai sitä pienemmällä. Talviajosta valtaosa lumi- ja jääpolanteisilla, usein huonosti auratuilla teillä, talviharrastuksen takia liikkumista syrjäisemmillä kylä- ja mökkiteillä. Vuotuisesta ajosta paljon yksinajoa työmatkoilla. Pienehkö tavaratila riittävä, kuljetuskapasiteetia kaivatessa kärry perään.
Eli kaikkea ei voi saada, bensankulutus nousi hiukan aikaisemmasta mutta plussana tuli monta muuta seikkaa.
100 teillä (eli valtaosa suomen teistä) härveli kulkee kyllä kevyesti muun liikenteen seassa, tuulellakin kokeiltu eikä liiemmin hikoiluttanut...on onneksi ilmastointi
No höh...!!!
Kyllä tuossa ekassa kommentissa on asiaa.
Me voitais kaikki ajella hiukan hiljempaa tällä kelillä. On kauheeta kattoo tuota touhua kun sännätään kaasu pohjassa ja sitten paniikissa pompitaan jarrupolkimen päälle, se siitä mihinkään pysähdy tai käänny, puskee kun pässi pusikkoon.
Ja sitten sanotaan että tuo talvikeli pahus vieköön yllätti. Ja niinkö se talvi muka tulee salamana kirkkaalta taivaalta, joojoo, niin kai.
Ei mee tälläset selitykset läpi: läksin juuri ajelemaan töihin ja oli ihan SUVikeli. Kun 10 min ajon jälkeen koitin pysähtyä liikennevaloihin, luisuin jalankulkijan päälle koska olikin yllättäen tullut metri lunta ja sen alla tie aivan yllättäen peilijäätiköllä.
Hyvää talvi-ilmaa SUVen keskelle, kaikille teille ja Teille !!!
Kyllä nyt neliveto viimeistään näillä keleillä on parempi kuin 2-vetoiset. Mutta muistakaa vaan että ei niillä nyt liukkaalla kauheasti kovempaa pääse mutkissa kuin etuvedolla. Joku täällä ihmetteli joskus kauan sitten ihmetteli maastureiden määrä ojissa liukkailla (ehkä oli pientä liioittelua), jotkut ehkä luulevat liikaa autoistaan.
4-vetohan on keksitty sitä varten, että voitaisiin juuttua kiinni entistä pahempiin paikkoihin
http://www.autosema.cz/images/zavody/2004/040328_benesov/t2_mar2.jpg
http://www.autosema.cz/images/zavody/2004/040328_benesov/t2_mar2.jpg
Tuo voi oikeasti pitää paikkansa. Luullaan liika autosta ja sitten oikaistaan. Tuo linkissä oleva kuva kertoo kaiken.
Se on varmasti totta että moni ylimittaa 4-vedon hyödyn. Siis SUVit ei pysähdy tai kykene vähentämään nopeuttaan liukkaalla yhtään nopeammin kuin kaksivetoisetkaan...ne on fysiikan lait mitkä on otettava huomioon talviliikenteessäkin. Ainoastaan etenemiskyky on parempaa mutta kun auto lähtee liian nopeuden / huonon kitkan renkaan ja tien välillä liukumaan tieltä...on yleensä leikki kaukana.
Tuo pitää paikkansa kun tienpinta on pelkästään jäinen. Oma näkemykseni on kuitenkin että, kun teillä on reilusti lunta tai sohjoa on korkealla maavaralla varustettu auto huomattavasti tasapainoisempi jarrutuksissakin kuin matala urheiluperheauto (jonka etupään maavarasta lähtee vielä useampi sentti, jos hätäjarrutusta tehdään). Matala-alustainen auto kun haukkaa lunta alustan alle ja kuljettajasta tulee samantien matkustaja, autolla kun ei ole kunnon kosketuspintaa tiehen renkaiden kautta, kun alusta on täysi sohjoa ja sitä työntyy sieltä pyörien alle. Kyse ei ole välttämättä siitä, että jarrutusmatka olisi SUV:lla metreissä lyhyempi, mutta auton tielläpysymisen todennäköisyys hätäjarrutuksessa sohjon keskellä on parempi.
Tämä on varsinkin tullut nyt mieleen nyt kun on syitä tuohon Loimaan onnettomuuteen miettinyt...
Tuohon turvallisuuteen lisäisin vielä sen, että kun auto käyttäytyy liukkaallakin tasapainoisesti, eikä sohjo heittele, on kuskilla paljon paremmat mahdollisuudet huomioida esim. jalankulkijoita liikenteessä ja huomata riskit huomattavasti aiemmin kuin "vempulan" ratista, jossa keskittyminen menee ajoneuvon liikkeessä ja tiellä pitämiseen.
Oikeassa olet, ettei lisäetenemiskykyä ja vakautta tule ulosmitata hölmöilyllä. Paras turvallisuustekiä on kuljettaja, joka osaa lukea tienpinnan liukkautta näkemällä/tunnustelemalla ja sovittaa nopeutensa näiden mukaan vaikka auto olisi kuinka hyvä.
Ennemin ajan Quattrolla,alustana tietty säädettävä ilmajousitus .SUV-laivat aina ne pyörii jaloissa
Kyllä Audi Allroad onkin aivan mainio auto, muu Audin tarjonta ei oikein täytä kunnon talviautolle asetettavia kriteereitä nelivedosta huolimatta.
No johan ankan heitit
Audista löytyy ajo-ominaisuuksia vaikka HUVille jaettavaksi, tsiisus mitä juttua