BMW 520d seisontalämmitys

44 kommenttia
«1

Moi



Olisi semmoinen kysymys, että minulla on -08 BMW 520 d kaukokäynnisteisellä seisontalämmityksellä(lisävarustelistalla tällä nimell&#228:wink:. Myyjälle aikanaan sanoin, että haluan Webaston kaukokäynnistyksellä. Tämmöinen tarjottiin. Kaveri nyt tilasi vastaavan pirssin ja myyjä väitti, että kyseinen polttoainelämmitin lämmittäisi vain sisätilat ja Webasto pitäisi asentaa jälkiasennuksena???? Millä ihmeellä moottori sitten jäisi kylmäksi kun Webasto asennetaan moottorin normaalin jäähdystysvesikierron väliin ja sitä kautta lämmittää sekä koneen että sisätilat ja kuka haluaisi 2000 euron sisätilan lämmittimen polttoainetoimisena jos kuitenkin auto pitäisi laittaa johdon nokkaan. Kahta Webastoa tuskin saman konepellin alle mahtuu...

30 asteen pakkasilla tänä talvena kone on ainakin käynnistynyt yhtä noepasti ja hyvin kuin kesällä niin vähän ihmettelen miten edellämainittu olisi mahdollista, lämpömittarista asian voisi todeta mutta kun semmoista ei autossa ole.

Onko kellään ns. ihan oikeaa faktaa asiasta koska autonmyyjätkin puhuvat ristiin?

  
  • Kahdenlaista tietoa olen itsekin lukenut, joissakin malleissa lämmittää tosiaan vain sisätilaa, ei moottoria.



    Kannattaa varmaan kysyä tarkemmin bmwforum:ilta, jossa löytynee asiantuntemusta...



      
  • Onko manuaalivaihteinen? Meinaan vaan, että vaihteiston toiminnasta huomaa aika äkkiä ilman mittareitakin, onko kone kylmä. Myös noissa perinteisissä automaateissa. Ainakin Audin 7-vaihteinen S-tronic oli aivan tolkuttoman jähmeä kylmänä.

      
  • Suoraa vastausta kysymykseesi en tiedä mutta omassa 520dA Touring -09 ei ole polttoainetoimista lisälämmitintä eikä lohko-/letku-/säteilylämmitintä. Silti auto lähtee kovillakin pakkasilla kuin palmun alta. Eikä edes heti käynnistyksen jälkeen käy mitenkään erityisen epätasaisesti. Yksikään aikaisempi autoni ei ole tuolla lailla lähtenyt kylmänä käyntiin. En tiedä mitä bmw:n insinöörit ovat oikein kehitelleet mutta toiminta miellyttää tätä käyttäjää.



    Näet autosi moottorin lämpötilan ns. "salavalikon" kautta.



    Salavalikkoon pääset ( kun autossa on virrat päällä ) painamalla trippimittaria pitkään. Kun mittariston näyttöön tulee valikon numero 1 niin heti sen jälkeen näpyttele trippimittaripainikkeen avulla valikkoon 19 ja näytöön tulee Lock On. Heti sen jälkeen näpyttele niin monta kertaa kuin autosi VIN numeron viiden viimeisen numeron summa on.



    Tämän jälkeen lukitus vapautuu ja näyttöön tulee valikon 01 -numero näkyviin ja lämpötilan löydät sen jälkeen valikosta 7. Ei siis 1-valikon alivalikoista vaan päävalikosta 7. Alivalikkoihin pääsee/joutuu odottamalla vähän aikaa mutta äkkiä sen tuntuman oppii. Näkymä ei siis näy iDrive näytön kautta vaan mittaristossa olevan pikkunäytön kautta.



    Kun sammutat autosi niin salavalikon lukitus palautuu takaisin ja jos haluat uudelleen tietää moottorin lämpötilan niin joudut tekemään tuon proseduurin uusiksi. Netistä ja foorumeilta löytyy lisää tietoa asiasta, valikoista yms.

      
  • OT: Ilmeisesti BMW:llä aliarvioidaan kuljettajan asiantuntemus, kun moottorinlämpötilaa ei saa selville ilman kikkailuja.

      
  • juvavi:

    Moi

    Olisi semmoinen kysymys, että minulla on -08 BMW 520 d kaukokäynnisteisellä seisontalämmityksellä(lisävarustelistalla tällä nimell&#228:wink:. Myyjälle aikanaan sanoin, että haluan Webaston kaukokäynnistyksellä. Tämmöinen tarjottiin. Kaveri nyt tilasi vastaavan pirssin ja myyjä väitti, että kyseinen polttoainelämmitin lämmittäisi vain sisätilat ja Webasto pitäisi asentaa jälkiasennuksena???? Millä ihmeellä moottori sitten jäisi kylmäksi kun Webasto asennetaan moottorin normaalin jäähdystysvesikierron väliin ja sitä kautta lämmittää sekä koneen että sisätilat ja kuka haluaisi 2000 euron sisätilan lämmittimen polttoainetoimisena jos kuitenkin auto pitäisi laittaa johdon nokkaan. Kahta Webastoa tuskin saman konepellin alle mahtuu...
    30 asteen pakkasilla tänä talvena kone on ainakin käynnistynyt yhtä noepasti ja hyvin kuin kesällä niin vähän ihmettelen miten edellämainittu olisi mahdollista, lämpömittarista asian voisi todeta mutta kun semmoista ei autossa ole.
    Onko kellään ns. ihan oikeaa faktaa asiasta koska autonmyyjätkin puhuvat ristiin?




    Kyllähän tuo fakta on sellainen että 500 sarjan tehtaalta saatava seisontalämmitin on todella vain sisätilalämmitin. Sillä ei ole mitään tekemistä vanhan kunnon webaston kanssa. Valitettavasti automyyjille, kuten muillekin ihmisille webasto sananna on iskostunut kaaliin yleisnimenä ja käsityksenä. Vastaavasti voi puhua myös lohkolämmittimestä jollaista mun ymmärtääkseni ei ole ollut enään vuosiin. Lohkolämmitimen on korvannut säteilylämmitin joka asennetaan öljypohjaan eikä sillä ole vanhan kunnon lohkiksen voimaa.

      
  • Kyllä E60/61:stä löytyy suuntaa-antava moottorinlämpömittari. Nimittäin kierroslukumittarissa on moottorin lämpötilan mukaan liikuva "punainen alue" (oikeasti viivoitettu alue). Sen alaraja kylmällä mottorilla on n. 3900 rpm ja normaalilämpöisellä moottorilla n. 4600 rpm ainakin 6-sylinterisissä dieseleissä. Eli tämän kierroslukumittarin viivoitetun alueen perusteella voi päätellä suunnilleen onko moottori aivan kylmä, normaalilämpöinen vaiko jotain siltä väliltä.

      
  • E60/61 LCI malleissa eli -08 vuosimallista eteenpäin on poistettu tuo kierroslukumittarin feature.

      
  • Mulle tuttu BMW:n huoltomies sanoi, että seisontalämmityksen kytkennän saisi muutettua siten, että myös kone lämpiää. Takuu ei tosin muokkauksesta pidä. Oliko vielä niin, että nykyään lämmittimen toimittaa Eber, omassa vanhassa vielä Webasto.

      
  • samanlainen pelkkä sisälämmitin (webasto) on/oli myös audi a6 2v sitten kun se oli yhtenä ostokohteena

      
  • Taitaa autot olla suunniteltu leveysasteille, jotka sijaitsevat keski-euroopassa ja etelämpänä.

    Pohjoismaihin tarkoitettuna on vaikea ymmärtää, että asennetaan kallis p-lämmitin ja käytetään sitä vain sisätilojen lämmitykseen. Kuullostaa pelkältä mukavuusvarusteelta, ei ole moottoria ja voimansiirtoa ajateltu.

    Vaikka jonkun BMW tuntuukin käynnistyvän kuin palmun alta, faktaa on että -20-30 C pakkasilla moottori kuluu ja kuluttaa heti startin jälkeen huomattavasti enemmän kuin esilämmitettynä. Omassa autossa puolen tunnin webasto-lämmitys tarkoittaa -20 C lämpötilasssa, että kabiini on lämmin ja moottorin lämpömittari näyttää 1/4 heti startin jälkeen. Koko lämpömittarin puuttuminen on kovin vaikea ymmärtää.

      
  • Jep, todella ihmeellinen logiikka! Moottorin lämmittämistä minäkin ajattelin kun otin kys.olevan lisälämmittimen tulevaan autooni. Tsekkasin tilauspaperista ja hinta näyttää olevan 1376,03e (alv 0). Kohtalaisen hintava sisätilan lämmitin. Kulkee muuten nimellä auxiliary heating.

      
  • Jos BMW:n uuden dieselmoottorin saa käymään, ja saahan sen kokemusten mukaan, niin laturin perässä oleva sähkövastus alkaa heti lisälämmittää moottoria ja sisätilaa. Lämpiää nopeammin kuin bensakone.



    Saks. ins. mielestä dieselmoottori ei kaipaa esilämmitystä ja ajon aikana em. sähköinen lisälämmitin riittää. Niinpä polttoainetoimista seisontalämmitystä tarvitaan vain sisätilan ja ikkunoiden takia. Siis lisävaruste on ns. mukavuuslämmitys.



    Olen eri mieltä, esilämmitys tarvitaan myös moottorin kulumisen vähentämiseksi, olkoonkin että BMW ...d käynnistyykin jäätyneenä. Mutta minähän en ole saksalainen insinööri.

      
  • Tuskin moottoria sentään sähkövastuksella lämmitetään :weary:

      
  • Puhutaanko tässä taukolämmöstä jolla jo lämpimäksi ajetun moottorin lämpöä voidaan tarjota lyhyen pysäkin aikana matkustamon pitämiseksi lämpimänä vai polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä, joka lämmittää erillisellä kamiinalla sekä moottorin että matkustamon?

      
  • Kaikki kylmän maan asukkaat tietävät että itse moottorin esilämmitys on tärkeintä. Toki on hyvä jos tulee ohjaamonkin vähän lämmintä. Saksalaiset insinöörit saisivat vaikka juosta Ruotsiin. Siellähän heillä on sitten vertaisiansa.

      
  • Obelixille: Mulla oli joskus vuoden -98 Mersun Vito (autona säälittävä, tiedän), jossa oli myös sähkövastukset (muistaakseni 3 tai 3,5 kW) lämmittämässä jäähdytysnestettä. Auto lämpeni vajaan 3 km:n matkalla töihin normaalilämpöiseksi 20 asteen pakkaskelillä. Mutta eipä sitä virtaa sitten näillä lyhyillä matkoilla riittänyt enää akun lataukseen, minkä takia akkua piti sitten latailla ihan valtakunnan verkosta.



    Eli jos samanlainen tsydeemi on tuossa BMW:ssä, niin ei se ole mikään uusi keksintö.

      
  • 3kW (3000W) tarkoittaa 12 voltin sähköjärjestelmässä 250A virtaa. Ei ihme, ettei akku oikein pysy latingissa, tuohan todennäköisesti tarkoittaa ettei laturi edes pysty jauhamaan noin suurta virtaa edes ajon aikana, saati tyhjäkäynnillä ja akku purkautuu ajon aikana. Henkilöautojen laturit ovat suurimmillaan (esim. Volvo XC90 Diesel) yleensä 150-160A nimellisvirraltaan.



    Viton latureita löytyy listan lopusta:



    http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=117

      
  • Ei tullut silloin aikoinaan laskettua noita ampeereja, mutta kyllä se taisi ottaa osan tarvitsemastaan virrasta akusta, kun ei se pysynyt latingissa semmoisessa pienessä pätkäajossa, ja akunkin taisi joutua uusimaan joka vuosi. Ja nämä "isot" akuthan ei ole kovin halpoja..



    Tyhjäkäynnillä auto ei lämmennyt käytännössä lainkaan eli kai se vaati jonkin verran kierroksia (ja/tai vauhtia) ennen kuin vastukset alkoivat töihin.



    Sinällään toimiva systeemi, jos ajaa päivittäin niin pitkiä matkoja, että akku ehtii latautua kunnolla. Ja syöhän se polttoainekäyttöinenkin lämmitin virtaa, mutta paljon kohtuullisemmin kuin sähkövastukset.

      
  • Kardaani-Make:

    Obelixille: Mulla oli joskus vuoden -98 Mersun Vito (autona säälittävä, tiedän), jossa oli myös sähkövastukset (muistaakseni 3 tai 3,5 kW) lämmittämässä jäähdytysnestettä. Auto lämpeni vajaan 3 km:n matkalla töihin normaalilämpöiseksi 20 asteen pakkaskelillä.




    Sähkövastus kyllä, mutta eihän sillä moottoria ole tarkoitus lämmittää, vaan sisäilmaa.

      
  • Jorma L:

    Henkilöautojen laturit ovat suurimmillaan (esim. Volvo XC90 Diesel) yleensä 150-160A nimellisvirraltaan.


    BMW:n nelipyttyisissä ainakin on nykyään (vuodesta 2007?) 180 A /2520 W laturit. Dieselmallien lämpövastus lienee 1 kW:n luokkaa. Ja tämähän ei ole tuo "seisontalämmitys", vaan toimii ainoastaan moottorin käydessä.

      
  • Opelixi:

    OT: Ilmeisesti BMW:llä aliarvioidaan kuljettajan asiantuntemus, kun moottorinlämpötilaa ei saa selville ilman kikkailuja.




    Lämpömittarit on poistuneet aika monesta autosta. Syitä on monia. Mittaristosta saadaan selkeämpi, jatkuvaa lämpötilatietoa ei moni tarvitse (ylikuumenemisesta kyllä varoitetaan) ja raadollisempana syynä se, että monet taloudellisemmat nykykoneet käyvät pakkasilla liian kylminä jolloin kuluttajat valittavat käyntilämpötiloista jos mittarin koko ajan näkee.



    Sinänsä kyllä nuo autojen lämpötilan mittarit ovat aina aika suuntaa antavia. Näkee niistä nyt toki sen, onko kone täysin kylmä vai lämmin.



    Omassa toisessa autossani on aina näkyvillä oleva moottorin lämpömittari, auto on bensakoneinen ja kun sen laittaa käyntiin -20 c:ssä niin lämpömittari näyttää 90 astetta jo muutaman minuutin käynnin jälkeen. Uskoo ken haluaa. Sisälle alkaa lämmintä tulemaan vasta parinkymmenen minuutin kohdalla mistä voisi päätellä että tuo mittari on jossain aika mielenkiintoisessa paikassa nestekiertoon nähden.

      
  • Opelixi: "Sähkövastus kyllä, mutta eihän sillä moottoria ole tarkoitus lämmittää, vaan sisäilmaa."



    Kyllä ne vastukset lämmitti nimenomaan sitä vettä ja sitä kautta moottoria ja sitä kautta tietysti myös sisään tulevaa ilmaa. Tarkoitin nimenomaan moottorin lämpötilaa sanoessani auton lämmenneen normaalilämpöiseksi.



    Kyseessä ei ollut siis nykyisen kaltainen ratkaisu, jossa on lämminilmakanavissa ptc-vastukset..

      
  • Itse en näe mitään lisäarvoa periteisen kaltaiselle lämpömittarille. En halua tietää asteen tarkkuudella nesteiden lämpöä jäähdytysjärjestelmän pisteessä x. Riittävän näkyvä hälytys lämpöjen noustessa vaarallisen korkealle ja huoltovalon syttyminen lämpöjen jäädessä epätavallisen alhaiseksi riittää mainiosti. Ylikuumenemisen estävä suojajärjestelmä on myös suotavaa. Monissa nykymoottoreissa nesteiden lämpötila seilaa muutenkin moottorin käyttötilan mukaan ihan tarkoituksella. Mittarin kyttääminen on aika turhaa kun lämpöjen ei ole edes tarkoitus pysyä vakiolämpötilassa. Lämpömittari ainoastaan sotkee mittariston selkeyttä.

      
  • Joo, kyllä se lämpömittari on varmaan poistettu tarpeettomana uusavuttomien autoista ja polkupyöristä. Itse olen ymmärtänyt, miten se toimii ja käytän sitä lähes päivittäin (eli aina kun olen autolla liikkeellä ).



    Parilla omalla ja yhdellä muulla matkalla se on osoittautunut tarpeelliseksi/mielenkiintoiseksi. Päivittäisessä käytössä samoin, ei tarvitse uusia pakoputkia jne. osia tai autoa yleensäkään niin usein kuin eräiden.

      
  • Jos ei ole lämpömittarista kiinnostunut, niin ei kai sillä mitään tee.

    Itselle tuli mieleen, että jos talvella palelee autossa, niin mittarista voisi päätellä, jos osaa, että esim. termostaatti on rikki. Jopa bensamoottori-autossa lämpömittari ei välttämättä nouse yhtään jos termari on jäänyt auki-asentoon.

    Toki on faktaa, että suurin osa autoilijoista ei edes tiedä mikä termostaatti on eikä sen tehtävää autossa.

      
  • FARwd:

    Jorma L:
    Henkilöautojen laturit ovat suurimmillaan (esim. Volvo XC90 Diesel) yleensä 150-160A nimellisvirraltaan.

    BMW:n nelipyttyisissä ainakin on nykyään (vuodesta 2007?) 180 A /2520 W laturit. Dieselmallien lämpövastus lienee 1 kW:n luokkaa. Ja tämähän ei ole tuo "seisontalämmitys", vaan toimii ainoastaan moottorin käydessä.




    On toki selvää, että jos sähkön tarve on suuri, laturi pitää mitoittaa kulutuksen mukaan. 180A/2520W tarkoittaa luultavasti maksimituottoa, teho tulee 14V:lla ja vaatinee tietyt moottorin kierrokset.

    Tällaiset systeemit on yleisemmin käytössä jossain marginaalisilla markkinoilla kuten Suomi ja tilapäisesti ns. suuressa maailmassa. Laturin hyötysuhde on sen verran huono, että taloudellisimmin saisi lämmön talteen bensaa polttamalla kuin muuntaen sen välillä sähköksi. Voi toki olla että moottorin lämpiämistä voi nopeuttaa silläkin että kuormittaa moottoria laturilla.



      
  • mikahe:

    Joo, kyllä se lämpömittari on varmaan poistettu tarpeettomana uusavuttomien autoista ja polkupyöristä. Itse olen ymmärtänyt, miten se toimii ja käytän sitä lähes päivittäin (eli aina kun olen autolla liikkeellä ).

    Parilla omalla ja yhdellä muulla matkalla se on osoittautunut tarpeelliseksi/mielenkiintoiseksi. Päivittäisessä käytössä samoin, ei tarvitse uusia pakoputkia jne. osia tai autoa yleensäkään niin usein kuin eräiden.




    Vai että oikein ymmärsit kuinka lämpömittari toimii. Pitikö pitkäänkin miettiä kyseisen huipputekniikan ihmeen toimintaa? Siinähän sitä onkin meriittiä kerrakseeni. Noilla näytöillä onkin hyvä liikua trollaamisen ja oman pahan olon purkamisen välimaastossa joka ikisessä viestissä.

      
  • Jorma L:

    Jos ei ole lämpömittarista kiinnostunut, niin ei kai sillä mitään tee.
    Itselle tuli mieleen, että jos talvella palelee autossa, niin mittarista voisi päätellä, jos osaa, että esim. termostaatti on rikki. Jopa bensamoottori-autossa lämpömittari ei välttämättä nouse yhtään jos termari on jäänyt auki-asentoon.
    Toki on faktaa, että suurin osa autoilijoista ei edes tiedä mikä termostaatti on eikä sen tehtävää autossa.




    No kai sen rikkinäisen termostaatin tajuaa jokainen jo sisätilojen tavallista hitaasta lämpenemisestä. Normaalia selvästi korkeampi polttoaineen kulutuskin on aika helppo havaita. Vähän vähemmällä päättelykyvyllä varustettuja varten syttyy vikavalo ja huolto pelastaa tilanteen. Moderneissa moottoreissa ei edes perinteistä termostaattia ole ja se on pelkästään hyvä asia.



      
  • Ihan tiedoksi, nille jotka ei asiaa tiedä, mutta siitä kirjoittelevat, että ainakin minun F10 530d bemarissa on tuo kaivattu moottorin lämpömittari.

    Varmaan sen takia kun sen puutteesta on valitettu sillä E60:ssa sitä ei ollut. En tosin ummarra mitä turhalla mittarilla tekee.

    Ajelin E60 530d:llä jopa -42 pakkasessa ilman mitään lämmittimiä eikä ollut talviongelmia. Kaikista omistamistani autoista ml. 3 kpl V70 T5 bensavolvoa E60 diesel oli toistaiseksi paras talviauto.

    Nykyisestä F10 en tiedä kun äärioloihin en ole joutunut. Kunnon pakkasiahan ei tänä talvena ole vielä etelässä ollut ja pohjoisessa en ole ehtinyt käymään.

      
  • Henkilöautoista puuttuu monia muitakin mittareita kojetaulusta joita nämä 'Keravan insinöörit' kokevat tarpeellisina. Tosin minuakin ensin oudoksutti. Sitäpaitsi kovilla pakkasilla monessa uudessa dieselissä lämpömittari ei juuri nouse työmatka-ajossa.





    OT



    Nunchaku:

    3 kpl V70 T5 bensavolvoa




    Shame on you :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit