Tämä aihe on herättynyt nyt myös saksalaiset autolehdet, tosin suomalainen TM ja Tuulilasi ovat hiljaa kuin hiiret. Varmaan oma lehmä ojassa. Kumma, että saksalaislehdet voivat kyllä kritisoida oman maan tuotoksia, mutta suomalaisille lehdille asia on tabu.
Asiasta voi lukea vaikka tuolta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0
http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html
http://auto.t-online.de/vw-steuerketten-in-tsi-motoren-leiern-aus/id_54628214/index
http://www.auto-news-blog.de/2012/03/08/vw-1-4-tsi-probleme-mit-steuerketten-wunder-punkt-beim-tsi/
http://www.focus.de/auto/ratgeber/vw-tsi-motoren-probleme-mit-der-steuerkette_aid_722003.html
Hyvä aloitus!
Suomalainen autolehdistö on vain myyjäpuolen asialla. Jäisi varmaan moni kokkelitilaisuus väliin jos kritiikki olisi suorasuokaista. Tai voihan toki vaan olla niin että toimittajia ei kiinnosta oma ala.
Toisaalata vikaongelmien kaivelu vaatii tarkkuutta jottei autofirmat nosta syytteitä. Lehti ei voi esittää mielipiteitä kuten vaikkapa minä tässä kirjoituksessa.
Voisivat kuitenkin vaikka kertoa mitä muissa Euvostoliiton maissa on noussut lehdistössä esille tai mitä takaisinkutusuja vaikkapa Saksassa ja Ranskassa on mutta ei Suomessa.
Omat kokemukset VAG kulkineesta on murskaavat. Onneksi on työsuhdeauto. Ikinä en omalla rahalla moisia romuja osta. Riski maanantaikappaleeseen ja kalliisiin remontteihin takuun jälkeen on aivan liian suuri.
AInoa mitä VAG voisi tehdä on, takuun laajennus joko ilmaiseksi tai rahaa vastaan. Esmes Nissan tarjoaa Qassuun takuun 3v->5v 731e hintaan.
Ruotsalainen automedia on uutisoinut otsikon aiheesta, tuommoinen linkki löytyy vuodelta 2010.
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962
Tuulilasin Ketoselta on kysytty aiheesta joskus taannoin.
http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottori-ongelmat?page=1
On se näköjään vaikeata saksalaisilla jakoketjujen kanssa. Myös BMW:llä on tiettyjen mallien kanssa on hyvin suuria ongelmia ketjun kanssa.
Eihän VAGin tarvitse tehdä takuisiin muutoksia kun tuotteet menevät hyvin kaupaksi näinkin. Sellainenhan vain söisi tulosta.
Asettaa kyseenalaiseen valoon koko downsizing trendin. Yhä pienemmistä moottoreista puristetaan suuret tehot ja väännöt kulutussäästön nimissä ja näitä ihmemoottoreita ylistetään maasta taivaaseen.
Turbo pienen moottorin kyljessä ei varmasti ainakaan lisää koneen luotettavuutta ja ilmeisten kustannuspaineiden vuoksi joissain osissa on jouduttu tekemään kompromisseja. Pienen/keskikokoisen auton hinta ei kuitenkaan saa nousta kovin paljoa turbon vuoksi, jotta kauppa käy.
Kirjoittajan "vautsi" kertomus 1.4 TSI 103 kW moottorin jakopään ongelmista on lukemisen arvoinen.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=264.120
Ja tuolla Ketosen palstalla esiintyy tuo sama koodi 1535 0018 FGW
http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottori-ongelmat?page=1
DaViega voisi sisäpiiriläisenä (toki muutkin saa) kertoa onko tuo koodi totta vai tarua?
Ainahan kaikkia vähänkään isompia kehitysaskelia on epäilty ja alussa varmaan ilmennytkin lastentauteja, mutta niistä on yleensä tuotekehittelyllä selvitty. On vaikea keksiä syitä, että miksi juuri nykyinen downsizing kehitys poikkeaisi tässä suhteessa historiallisesta kehityksestä kun aina ennenkin on menty kohti suurempia litratehoja ja -vääntöjä.
JaSa:
Mitä tekemistä ominaisteholla on ketjun kestävyyden kanssa? Itse asiassa iskutilavuuden pieneneminen vain vähentää ketjun kuormaa. Venttiilien koon ja määrän pienentäminen vähentää ketjun kuormaa. Samoja ongelmia on ollut myös esimerkiksi vanhoissa 116i Bemareissa, vaikka autossa ei edes ole ahdinta. Ja onhan noita ongelmia ollut läpi historia ketjujen ja hihnojen kanssa. Vanhojen pienitehoisten autojen ketjuja ja hihnoja sai vaihtaa nykyautoja useammin.
Kai tuo on sitten sitä saksalaista optimointia: tuotteet menevät (toistaiseksi) kaupaksi, joten miksi firma ei jatkossakin tarjoaisi paskaa kansalle? Japanilaisilla autonvalmistajilla hiukan erilaiset laatukäsitykset ja kyllä, myös takaisin kutsut suunnittelu- tai valmistusvirheen johdosta ovat laatua: ongelmia ei jätetä asiakkaiden maksettavaksi.
slowgear:
Onhan nuo ongelmat vähintäänkin outoja, koska kyseessä ei ole mikään uusi mullistava tekniikka, vaikka varmaan jotkut valmistajat haluavat sellaisen kuvan luodakin. Volkkarin moottoriosaaminen ei ole koskaan ollut parhaasta päästä, joten miten voisi odottaa valmistajan osaavan tehdä hyviä turbomoottoreita? Kyseisen valmistajan kohdalla turboidea lienee saanut alkunsa siitä, ettei vapareista ole saatu tarpeeksi kilpailukykyisiä ja moderneja --> huonosta moottorista kehitetään turboversio --> lukuisia ongelmia.
Jarski:
Minusta tuo ketjuongelma ei kyllä liity mitenkään moottorityyppiin, vaan osaksi valittuun ketjuun.
Jarski:
Ja mihinkähän tietoon tuo väite perustuu? Ei japseilla tietääkseni mitään erityistakuuta ole, jossa tehdas sitoutuu maksamaan asiakkaiden kulut aina ja ikuisesti. Eikä mikään takuukaan ole ilmainen, senkin maksaa aina asiakas joko tuotteen, huollon tai varaosien hinnassa.
slowgear:
Tämä tuntuisi riippuvan tehtaasta. Tojo toi 80-luvulla moniventtiilikoneet perusperheautoihin (Corolla). Muistan että ns. automihet tiesivät noiden vaativan todella kalliit kansiremontit kun niitä kansiremontteja piti kuitenkin tehdä 100tkm välein. vaan ei Corollat tarvinneet niitä remontteja.
Samaa voisi sanoa Priuksestakin. Ei siinäkään ole ollut lastentauteja vaikka tekniikka on hyvin uutta.
Ei pieni turbokone sen huonompi ole luotettavuuden suhteen kuin isompi vapaastihönkivä. Kyse on siitä miten temppu tehdään. Kaiken voi sössiä jos suunnittelusta, testauksesta tai materiaaleista tingitään.
En oikein usko että BMWn uudet pienet bensaturbot ovat jotenkin erityisen epäluotettavia tai lyhytikäisiä. Laadulla on tekijänsä.
AkiK:
Tuo on totta mutta kyse on oikeastaan samasta asiasta kuin vakuutukset. Jos kaikki menee hyvin ne on turhia mutta joskus jollekin se iso vahinko kuitenkin sattuu. Kyse on siis vahinkojen kustannusten jakamisesta isommalle joukolle.
Iso asia olisi jos talo palaisi eikä olisi vakuutusta.
Minä maksaisin mieluusti ekstraa jos autoon saisi isojen ja kalliiden järjestelmien takuun/vakuutuksen vaikka 7 vuoteen asti. Ikävä kyllä asiaan usein sotketaan nykyään mukaan huollot, sijaisautopalvelut, renkaanvaihdot ym...
kello68:
EU voisi tehdä dirktiivin jossa uusiin autoihin on hinnoiteltava 7-vuoden takuu. Kilpailu ajaisi tämän extra-takuun hinnnan alas (jopa Kia tasolle?) ja autonvalmistajien olisi pakko tosissaan keskittyä laatuun mainostamisen sijaan.
Appiukon 103kilowattisen jakopää kesti noin 30000km, auto oli Golf -07 ja artisti maksoi.
Eräällä ruotsalaisella foorumilla todettiin, että Ruotsin maahantuoja antoi periksi ja suostui lopulta korjaamaan FSI ja TSI-moottoreiden ketjuviat takuutöinä.
Toisen naapurin VW-sivuilta selviää, että Virossa Volkkareiden takuu on 3v ja sopurahalla takuun saa pidennettyä ainakin viiteen vuoteen saakka.
Jännää, että Kesko saa täällä meillä pyörittää palettiaan surutta ja maksattaa tyyppiviat vuodesta toiseen asiakkailla.
kello68:
Luulo ei ole tiedon väärti. Ainakin Mini Cooper S:ssä (ja JCW:ssä:wink: on tuossa 1,6 litraisessa Prince-moottorissa ollut suuria ongelmia jakoketjun kanssa. On ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että se rupeaa aikaa myöten ääntämään. Kuulostaa tältä:
https://www.youtube.com/watch?v=kCj4vBnUDN8
Mini2.fi-foorumilta voi lukea lisää.
Ketjun kiristimen vaihtaminen auttaa väliaikaisesti, mutta ei poista ongelman uusiutumista.
Bemareista Prince-sarjan ahdettu moottori löytyy myös uusimman 116i:n ja 118i:n nokalta. En tiedä, koskeeko ongelma niitäkin.
Ei tuo kone ainakaan Minissä muutenkaan ihan ongelmaton ole ollut mm. turbon osalta.
kello68:
Kyllä turbo yhden potentiaalisen vikapaikan tuo lisää.
Aivan varmasti turbo heikentää luotettavuutta. Ei tarvitse kuin vähän selailla nettiä viimevuosilta, ja huomaa esim. VAG konsernin ongelmat välijäähdyttimen ja ahtoilmaputkeen tiivistyneen ja jäätyneen kosteuden kanssa. Ongelma oli aikanaan näyttävästi esillä vaikkapa Kuningaskuluttajassa ja nykyisinhän järjestään kaikkiin VAG autoihin annetaan maskisuojus ko. ongelman pienentämiseksi.
Samanlainen ongelma on koskenut myös muiden merkkien turboautoja.
Samoin nettiä selaamalla huomaa, että ei ole yksi eikä kaksi turboa kun on hajonnut huomattavasti ennen aikojaan. Huoltovälit alkavat nykyään olemaan myös poikkeuksetta Suomen olosuhteisiin liian pitkiä, pahimmillaan öljyt tarvitsee vaihtaa yli 30tkm:n välein. Turbokone on kriittinen öljyn laadulle, eli voi kysyä missä kunnossa noin paljon ajettu öljy on Suomen vaihtelevissa säissä.
Takuuajoista sen verran että esimerkiksi Renaultilla on kahden vuoden takuu Saksassa, Suomessa 4 vuotta ja Ruotsissa 5 vuotta / 100 000 km. Rekisteröintitilastoissa Top 30:ssä on vain yksi ranskalainen, Peugeot 508 sijalla 28. Peugeotissa on viiden vuoden / 100 000 km takuu, tai vähintään 2 vuotta jolloin ilman kilometrirajaa.
Silti Volkswagen käy kaupaksi vaikka siinä on lyhyempi takuu ja se on käytettynä kalliimpi ostaa. Kovin nopeasti ei laatumielikuvat muutu. Tosin autot ovat niin kalliita että kokeiluja ei ehkä uskalleta tehdä ainakaan montaa kertaa.
Turboautoista sen verran että kaikki dieselit ovat nykyisin turbolla varustettuja.
Pari kommenttia. Käsittääkseni Toyotalla oli kuin olikin ensialkuun ongelmia Corollan 12-venttiilisten koneiden kanssa, siis silloin 80-luvulla. Mitä huoltoväleihin tulee, niin korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö auton huollontarvetta tarkkaileva järjestelmä analysoi myös öljyn tilaa? Eli kovin huonoilla öljyillä ei pitäis joutua ajamaan, jos järjestelmä toimii ja sen ohjeita noudatetaan.
Noissa TSI moottoreissa (sekä 1,2 että 1,4 koneet) on sellainen ongelma että jakoketjun kiristys toimii öljynpaineella ja siellä ei ole kai minkäänlaista jousikiristintä (toivottavasti olen ymmärtänyt oikein),minun tuttavani on saanut koneen yläkerran särkymään kahdesti niin että auto on sammunut rinteeseen (peräkärri perässä pienellä mökkitiellä ja kone on kerennyt pyörähtämään hieman taaksepäin ennen kun hän on kerennyt painamaan kytkimen pohjaan, tällöin siellä ei ole ollut enää öljynpainetta ja koska ketju on löysällä ovat venttiilit ottaneet kiinni mäntiin ja kone ei enää käynnisty ennen venttiiliremonttia.
on se ihme.vw tekee suorituskyvyltään ihan päteviä koneita mutta tuollaisissa aakkosten alkupään asioissa kuten luotettavuus,laatu ja asikaspalvelu mokaa.Täsmälleen vastaavanlaisia puuttuvasta öljynpaineesta johtuvia nokkaketjun kiristysongelmia oli jo 2000-luvun vaihteessa 1,8t koneessa ja ilmeisesti joissakin saman ikäisissä v6 koneissa.Nyt ovat sitten onnistuneet tuotekehityksessään siten että ongelmat tulevat eteen paljon pienemmillä kilometreillä ja useimmiten kallista jälkeä syntyy,hyvä hyvä.Ilmeisesti noissa 1,8 ja 2,0 TSI koneissa kuitenkaan samoja ongelmia ei ole tullut vastaan?
Kale_tm:
Vois joo. Tuota taisivat kuluttaja ja autojärjestöt yrittää vuosia sitten. Ajatus oli jotenkin sellainen että kalliiden ja isojen kokonaisuuksien takuu pitäisi olla ainakin 150tkm. Lopputulos oli se 2 vuoden takuu. Arvata sopii mitkä firman lobbasivat isolla rahalla sitä lakiehdotusta vastaan...
Simppa, Minin ketjuongelmaa en tiennytkään mutta siinähän onkin kyse PSA yhteistyökoneesta. Tuo ketjuongelma taas sitten ei myöskään liity pieneen kokoon tai ahtamiseen.
Mutta saapas tosiaan nähdä onko niin, että Fiatin pikkuturboista muodostuukin luotettavin pienennyskone EU alueella. Se olisi aikasmoinen ylläri
Älä minua tähän vetäkö, ettei tule Rosti-Ahde-Räty skandaalia all over again
Pysyn kuitenkin kannassani, joka on suurin piirtein sama kuin kolme ensimmäistä kirjoittajaa. Viedään auton ostajaa kuin pässiä narussa niin kauan kun mainosrahoja tipahtaa kassaan - parasta antia lehdissä on käytetyt, klassikot ja unelma-autot, mutta vertailut ovat lähinnä täytettä enkä niitä kovin tosissani ota.
Turbo on 1 liikkuva osa lisää, mutta koska 80-luku on kaukana takanapäin, en karttaisi autoa sen takia, että siinä on turbo.
Minin ketjuongelma ei nyt suoranaisesti liity ahtamiseen, mutta tuo ongelma koskee ainoastaan ahdettuja JCW ja MCS-malleja. Vapaastihengittävissä versioissa ei moisia ongelmia ole.
Ja on noista turbojakin paukkunut. Noissa oli meinaan sellainenkin ongelma, että turboon öljyä vievää putkea ei ollut kunnolla lämmpöeristetty, jonka seurauksena se meni helposti tukkoon. Seurauksena ahdin sanoi itsensä irti.
Turhapa noita ongelmia PSA:n niskaan on kaataa. Kyse on ihan yhtälailla bemarin koneesta.
Ja taitaa olla ainoa kone, joka täyttää määritelmän "pikkuturbo", kun bemarin myllyistä puhutaan.
Ettei tämä nyt menisi pelkästään euroautojen mollaukseksi, niin eipä tojollakaan ole aina onnistuttu. Lähteiden mukaan aikanaan jopa puolessa linjalta lähteneissä 2.2 dieseleissä oli se EGR vika. Ja kuulemma turbon ahtoilmaletku on murtuvaa sorttia, mikäli Tuulilasia on uskominen.
Syy hajoamisiin näyttäisi olevan jakopään ketjun kiristimen konstruktio, joka sopivissa olosuhteissa saattaa päästää ketjun löysälle:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg215299#msg215299
Eli kyseessä on rakenteellinen puute, jonka vuoksi joka ainoa TSI kone, jossa on kyseinen konstruktio on vaarassa vikaantua epäsuotuisissa olosuhteissa. Kuinka monessa TSI koneessa on vastaava konstruktio?
Minä ymmärrän kyllä että uusissa malleissa voi olla jotain suunnitelun kukkasia kun kiireellä pitää saada uudet mallit myyntiin mutta sitä en ymmärrä ettei valmistaja rupea tekemään mitään korjaustoimia ongelman ratkaisemiseksi. Näissä TSI koneissa on ollut tuota vikaa jo kauan eikä valmistaja ole reagoinut mitenkään. Samoin kun olen kuullut monelta ihmiseltä että takuu on tasan 2v ja sen jälkeen menee omaan piikkiin korjaukset kuten tuolla minun tuttavalla kun auton venttiilit vaurioituvat 2,5 vuotta ja 35 Tkm ajetusta autosta toistamiseen. Minusta nuo koneet ovat todella päteviä muuten mutten uskalla ostaa perheeseen tuollaista kun kuitenkin suunittelen pitäväni autoa yleensä 3-4 vuotta.
simppa:
Pienehkönä erona vain se, että Toyotalla ei asiakas maksa tehtaan virheistä. EGR-venttiileissä tosin oli alkuaikoina ongelmia käytännössä jokaisella valmistajalla.
Autoilia:
Mitä pätevää on moottorissa, joka ei kestä edes 50 000km ilman merkittävää remonttia? Muutenkin aika outoa tuo pikkuturbojen ylistys, volkkarin 1.2TSI vastaa suorituskyvyltään modernia 1.6 vaparia ja sellaista ei ajamalla rikki saa. 1.4TSI sitten vastaa 1.8 tai 2.0 vaparia ja niitä vielä vähemmän ajamalla saa loppuun. Mahtaakohan edes valmistuskuluiltaan olla sen kalliimpia?
Vw:n innostus pikkuturboihin johtuu edelleen siitä, ettei moottoriosaaminen riitä kilpailijoiden tasolle vapaasti hengittävissä moottoreissa. Jollain konstilla kuitenkin on pitänyt pysyä kelkassa mukana ja se konsti tuntuu olevan halvalla ja huonosti (ja kiireellä?) suunnitellut ja valmistetut turbomoottorit (lähinnä nuo pienemmät, ilmeisesti isommat turbokoneet ovat matalaviritteisyyden johdosta ihan asianmukaisia kestoltaan?).