Järkevä farkku

137 kommenttia
245
  • Rotalla jäi varmasti lukematta aloitusotsikko. Siinä ei etsitty Ferraria, Maybachia tai muutakaan "fiilistä', vaan järkiautoa. Octavia täyttää aika hyvin nuo kriteerit, niinkuin moni muukin täällä ehdotettu.

      
  • Sinäkin sitä Octaviaa edelleen työnsit vaihtoehdoksi, vaikka aloittaja edellisessä viestissään jo mainitsi, että ei Skodaa kelpuuta. Kumma juttu, kun ei tuo tekstin sisäistäminen taida sinulla toimia. :lol:

      
  • Just.



    Epäilin Octavia vs. Astra yms takapenkin leveyttä ja sen päälle kommentoin autoa muuten kun se on mainittu.



    Osaatko tämänkin käsittää väärin? :lol:

      
  • Ainahan sitä epäillä saa, mutta todellisuudessa molemmat mainitsemasi automallit vaan ovat Octaviaa leveämpiä. :smirk: Skodan hyvyydestähän ei miljoona kärpästä voi olla väärässä, eihän? :tongue:

      
  • Veikkaan, että suosikkiryhmäsi pienempiin jäseniin ei mahdu ison lapsen selkä menosuuntaan istuinta?



    Mazdasta ei ole kokemusta, mutta Avensikseen mahtuu Britax Secura merkkinen 6kk...3 vuotta vanhan lapsen istuin juuri ja juuri. Normaalimittainen nainen mahtuu ajamaan normaalisti, mutta keskimittaiselle miehelle tila on liian pieni turvaistuimen edessä.



    Avensis on siis ehdoton minimi lapsiperheen auton koolle!



    Ottaisin nykyisillä tiedoilla riittävän ison auton! Vaikka mainitsit mondeon olevan liian iso, niin minusta esim. avensis tai S80 volle on liian pieniä autoja lasten kanssa! haaveilee oikeasti isosta tila-autosta

      
  • Kumppani:

    "Shoot", sanoisi ruåtsalainen, eli auto täyttää tilojensa puolesta minun mielestäni vaatimukset aika liki. Olen itse ainakin kiinnostunut kuulemaan ennakkoluulottamasti.




    No kun kerran yllytät... Croma (meillä 2,2 bensa automaattina ja business-varusteltuna) on osoittautunut oivalliseksi arkiautoksi. Tilaa ihmisille on vähintään riittävästi sekä edessä että takana. Takapenkin jalkatilat vertautuvat uuteen Mondeoon, joten selkä menosuuntaan -turvaistuimen edessä saattaa mahtua istumaan pitempikin aikuinen. Ajoasentoa on moitiskeltu, mutta itse olen yli kaksimetrisenä tottunut siihen, etten saa täydellistä ajoasentoa juuri missään autossa eikä Croma ole minulle ollenkaan huonoimmasta päästä. Tavaratila on lyhyehkö, mutta korkea. Tilavuutta siis on, mutta esim. lastenvaunujen kuljetukseen löytyy parempia ratkaisuja. Meillä turvaistuin- ja vaunukausi on kuitenkin jo kaukana takana ja normaaliin matkalaukkujen ja kassien kuljetukseen tavaratila toimii mainiosti.



    Ajettavuudeltaan Croma on läheistä sukua kanta-autolleen Vectralle. Ohjaustunto on huomattavasti parempi kuin Fiatin sähkötehostimella varustetuissa malleissa ja jousituksen viritys on kohtalainen kompromissi saksalaisen ja ranskalaisen koulukunnan väliltä. Kaiken kaikkiaan kelpo maantievaunu pitkänkin matkan taittamiseen. Rengasmelua voisi olla vähemmänkin, mutta business-paketin 17" pyörillä on osuutensa asiaan.



    Sisätilojen laatuvaikutelma ja muotoilu ovat aivan hyväksyttävää tasoa koko- ja hintaluokka huomioiden. Esim. uuden Mondeon kiiltomuovikojelauta häviää mielestäni laatuvaikutelmassa ja vaikkapa Passatin perusmallien lähes kauttaaltaan muovinen oviverhoilu näyttää suorastaan halvalta Croman ovipaneeleihin ulottuvan beigen nahkaverhoilun rinnalla.



    Auton huonointa antia on Opelin 2,2-litrainen moottori, joka on automaatin kanssa hiukan laiskanpulskea ja janoinen. Moottoritiepainotteisessa ajossamme kulutus pyörii kesät talvet 9,5 l / 100 km kieppeillä. Pitkän viitosen ansiosta kierrokset pysyvät alhaalla, mutta bensaa palaa silti.



    Entä sitten luotettavuus? Kaikkihan tietävät millaisia Fiatit ovat vai tietävätkö sittenkään? Yllätys, yllätys: Croma vain yksinkertaisesti toimii. 67 tkm takana ja vikalistalla seuraavat merkinnät:



    -ensimmäisenä talvena takaoven kahva jäätyi konepesun jälkeen ja onnistuin rikkomaan mekanismin liialla voimankäytöllä, korjattiin takuuna



    -konepellin etureunan muovikromilista katkesi omia aikojaan, minkä huomasi tarkkaan katsomalla, korjattiin takuuna



    -viime keväänä takalasin pesurin moottori rikkoutui, korjattiin takuuajan päättymisen jälkeen kustannusjaolla 50-50 minun ja Delta-Auton kesken (edelliseen autoomme Focus C-MAXiin sama moottori vaihdettiin takaisinkutsukampanjalla ennen kuin ehti hajota, liekö peräisin samalta alihankkijalta)



    Noin kamalaa on siis omistaa "laatututkimusten" mukaan todella surkea auto, joka viettää enemmän aikaa pajalla kuin tien päällä ja jonka kanssa ei koskaan voi olla varma töihin pääsystä. Tuulilasin nk. kestotestin Croma selvitti ilman vikoja, mitä on keskustelupalstoilla pidetty merkittävänä ansiona mm. Mazda6:lle ja Honda Accordille. Jostain syystä Croman suorituksesta ei ole suuremmin elämöity.



    Ai niin, yksi huono puoli vielä: Delta-Auton huollot ovat oikeasti kalliita. 60 tkm:n huolto ehjään autoon maksoi 600 EUR, ainoana lisätyönä ajovalopolttimoiden vaihto varmuuden vuoksi.



    Entä Croman paras puoli? Ilman muuta se, ettei niitä ole massoittain. Voi kokea olevansa individualisti melkoisen tavallisen auton ratissa. Sitä paitsi on kiva aiheuttaa pientä hämmennystä autovalinnallaan: "mitä se tuokin noin huonolla autolla ajaa?"...

      
  • mietintämyssy: "Veikkaan, että suosikkiryhmäsi pienempiin jäseniin ei mahdu ison lapsen selkä menosuuntaan istuinta?"



    Pitää sovittaa. Mittanauhan mukaan Golfin tila vastaa jotakuinkin vanhaa kutosta, mutta vasta kokeilemalla se selviää.



    "Mazdasta ei ole kokemusta, mutta Avensikseen mahtuu Britax Secura merkkinen 6kk...3 vuotta vanhan lapsen istuin juuri ja juuri. Normaalimittainen nainen mahtuu ajamaan normaalisti, mutta keskimittaiselle miehelle tila on liian pieni turvaistuimen edessä."



    Securasta en tiedä, mutta Britax Multi-Tech menee kutoseen jotenkin. Polvet on aika lähellä hanskalokeroa, mutta ei kiinni. Kuljettajan taakse ei ole kokeiltu.



    Kuka osaa sanoa, mikä selkä menosuuntaan-penkki menee pienimpään tilaan? Two-Way Elite?



    "Avensis on siis ehdoton minimi lapsiperheen auton koolle!"



    Saattaa olla, mikä on aika valitettavaa ja aika vaikeata hyväksyä lapsuutensa 70-80-luvuilla varttuneelle. Tuolloin meni lähes autoon kuin autoon neljän lapsen lauma (iloisesti ilman turvaistuimia). 80-luvulla nykyinen Avensis olisi ollut kooltaan lähes edustusautoluokkaa, mikä rahoistaan kiinnostuneelle tuntuu liioittelulta ja on pahasti ristiriidassa ajatuksen päästöjen vähentämisestä kanssa. Vaan niin kai maailma muuttuu.



    "Ottaisin nykyisillä tiedoilla riittävän ison auton! Vaikka mainitsit mondeon olevan liian iso, niin minusta esim. avensis tai S80 volle on liian pieniä autoja lasten kanssa!"



    Tai sitten unohdan koko ajatuksen vaihdosta.





      
  • petos: "Aika pahan heitit, en meinaa keksiä mitään joka täyttäisi hyvin kaikki kriteerit."



    Älä muuta sano. Kyllähän noita "dynaamisia yms." autoja on tarjolla pilvinpimein, mutta ihan tavikselle sopivaa arkiautoa onkin jo vaikeampi löytää. Eikö ole kummallista.



    "Mieleeni tulee parhaimpina vaihtoehtoina Mazda3, Mitsubishi Lancer, ja ehkä astra."



    Mazdan ja Mitsun tavaratilat ei riitä, tilavana farkkuversiona voisi ehkä harkita, jos sellaiset olisi olemassa. Astra on lähes yhtä hyvä kuin Golf.



    "Kaikki ovat tosin liian pieniä, jos kerran Legacyn takatilatkaan ei tyydytä."



    Kokeilin äskettäin Legacyä. Jostain syystä takapenkillä polvet oli selkänojassa kiinni, kun olin säätänyt etupenkin itselleni sopivaksi. Golfissa jäi tilaa. Ja se oviauton ahtaus oli totaalinen yllätys, jota en ennestään tiennyt. Ellei sitten ole tullut uusimman vuosimallin mukana. Tuskin.



    "En ymmärrä miksi pitää ostaa ihan uutena jos kerran rahalla on merkitystä, suuri osahan häviää heti kun nimet on papereissa. ( tai no, ymmärränhän minä, onhan siinä oma fiiliksensä ja turva, kun tietää että auto ei ole ollut kellään muulla )"



    Jep. Saahan sitä vähän fiilistä järkiautoonkin laittaa. Ja jos meinaa pitää autoa pitkään, ei uusi välttämättä ole huono.

      
  • Herbert:



    arkiautoa onkin jo vaikeampi löytää. Eikö ole kummallista.

    -ongelma on siis että jos halutaan pienempi ja näppärämpi auto kuin Avensis-kutonen-jne-luokan, mutta kunnon tavaratilalla?

    kun mennään mazda kolmonen-lancer-paikkeille, kaikki kenties natsaisi mutta ei niissä tavara/takatilaa juuri ole.



    Mazdan ja Mitsun tavaratilat ei riitä, tilavana farkkuversiona voisi ehkä harkita, jos sellaiset olisi olemassa. Astra on lähes yhtä hyvä kuin Golf.

    ...........

    Ja se oviauton ahtaus oli totaalinen yllätys, jota en ennestään tiennyt. Ellei sitten ole tullut uusimman vuosimallin mukana. Tuskin.



    -juu, olin aikanaan hyvin tyytyväinen Lancer farkkuun, mutta tavaratila kävi aivan liian lyhyeksi.

    Sitten siirryin Galanttiin, ja sitten oli tilaa hulppeasti, mutta se ketteryys ja keveys meni sitten siinä.

    Nykyään Legacyn tavaratila menettelee, ja tuo takaoven pullonkaula ei vaivaa minua, koska ei tarvitse pujottaa sinne ketään.
      
  • AkiK: "Itse kallistuisin Vectraan. Tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan noissa hintaluokissa aivan ylivoimainen, laatukin ainakin tilastojen mukaan kärkipäätä."



    Opelin laadusta voisi aloittaa kokonaan uuden ketjun, sen verran ristiriitaisia käsitykset siitä on. Ihan heti ei unohdu sellaiset tapaukset, kuten TM:n käyttötesti-Astrastan moottorista löytyneet liian pienet männät tai Vecrasta kiihdytyskokeessa särkynyt vaihteisto (vetopyörästö?). Eikä Vi Bilagaren tuska kahden långtest-Vectran ja yhden Saab 9-3:n kanssa.



    Muuten tuo tarjous Vectrasta on sellainen, joka varmasti tuottaa tuskaa muita autoja myyvien keskuudessa.



    "Noista Herbertin alkuperäisistä vaihtoehdoista Golf Variant, joka lienee kaikkein taloudellisimpia autoja pitää kun ottaa huomioon jälleenmyynnit, long-life huollot, vakuutukset, polttoainetaloudellisuuden ym."



    Mutta ennenkaikkea ostohinnan. Golf Variant 1,4 TSI maksaa 23620 e. (Siihen tulee tietysti parilla tonnilla varusteita, mutta niin taitaa tulla muihinkin. Enää ei muuten Golfissa ole niin paljon valinnanvaraa, kuin saksalaisissa on totuttu. Onkohan syynä myyjän peruste pitkästä laivamatkasta ja sen myötä hankalista toimituksista tehdastilausten kanssa oikea?)



    Vertailuauto farmari-Avensis 1,8 Sol maksaa 28250 e. Tuossa on jo eroa liki 5000 e.



    Avensis kuluttaa eu-normin mukaan 7,2 l/100 km eli 10,08 e/100 km (1,4 e/l). Golf vie 6,4 l/100 km eli 8,96 e/100 km. Jos ajaa vuodessa 15000 km, eroa syntyy 168 e. Vakuutukset Pohjolan mukaan maksaa Avensikseen 70% bonuksilla 423,32 e/vuosi, Golfiin 414,38 e. Huolto- ja korjauskuluja on vaikeampi arvioida, mutta TM:n käyttötestissä Avensikselle tuli 2,23 e/100 km, Golfille (1,6 FSI) 2,44 e/100 km. Jos ajaa 15000 km vuodessa, suhteet saattaa muuttua riippuen siitä, miten Golfin huollontarpeeseen aika vaikuttaa. Toyota huolletaan kerran vuodessa. Korjausten määrää ja kustannuksia takuuajan jälkeen on vaikea arvioida ja niiden osuus kokonaiskuluista on yleensä pieni. Käytetään silti laskennassa tuota TM:n käyttörestistä saatua 30 e / 15000 km eroa.



    Summattuna Avensiksen käyttö maksaa vuodessa noin 150 e vuodessa enemmän. Jos pitää autoa 10 vuotta (oletus, jälleenmyyntiarvo liki nolla), merkkaa tuo noin 1500 euron säästöä tai kustannusta vertailukohdasta riippuen. Ihan pieleen ei laskelmat menneet, koska TM:n käyttötestien yhteenvedossa 22/07 Golf on 0,96 e/100 km Avensista halvempi.



    Eli tästä yksinkertaisesta laskelmasta voi päätellä, että ostohinta ratkaisee. Siinä Golfilla on iso etu. Jäljelle jää spekulointi vikaherkkyydestä ja korjausten aiheuttamasta harmista, vaikka niiden kustannuksista merkittävää eroa kokonaisuuteen ei syntyisikään. Samoin nykyistä autoa ei ole perusteltua vaihtaa uuden auton alhaisempien käyttökulujen takia.





      
  • "Opelin laadusta voisi aloittaa kokonaan uuden ketjun, sen verran ristiriitaisia käsitykset siitä on. Ihan heti ei unohdu sellaiset tapaukset, kuten TM:n käyttötesti-Astrastan moottorista löytyneet liian pienet männät tai Vecrasta kiihdytyskokeessa särkynyt vaihteisto (vetopyörästö?). Eikä Vi Bilagaren tuska kahden långtest-Vectran ja yhden Saab 9-3:n kanssa.



    Muuten tuo tarjous Vectrasta on sellainen, joka varmasti tuottaa tuskaa muita autoja myyvien keskuudessa."



    Auto-Bild testasivat Golfin ja astran, ja ajoivat 200tkm, sitten purkivat osiin. Kokonaisuutena laatu molemmissa erittäin hyvää(ei täydellist&#228:wink:. Muuten, mitä tuossa Vi Bilagaren jutussa kerrottiin Opelista ja saabista?. Asian vierestä sen verran, että muistaakseni TM:n koeajossa ainakin pösön 605 ja 405 mi16-mallien kiihtyvyysmittauksissa ei uskallettu yrittää täysillä, kun pelättiin vaihteiston hajoavan.



      
  • Avensis on siis ehdoton minimi lapsiperheen auton koolle!



    Tjaaaah.... Voihan se olla sellaiselle, joka ei ole käynyt tutustumassa esim. Ceedin ja Huyndai i30-farkkuihin (molemmissa vuosien takuu esim), Cromaan, Pösö 307/308 jne. Tai "kaappiautoihin", tai "pienempiin" tila-autoihin.



    Elämä turvaistuinten kanssa helpottuu siinä vaiheessa, kun ne voi kääntää kasvot menosuuntaan. Kun turvallisinta on olla selkä menosuuntaan ja edessä pitäisi olla tilaa, niin mittaaminen kannattaa ja sen oikean tuntuman ottaminen.



    Mutut nurkkaan automerkeistä EDES haku-/tutkintavaiheessa! Lopputulos hankinnan suhteen voi olla sitten mitä on, mutta tässä vaiheessa mitään ei ole vielä "menetetty". Päinvastoin, pos. yllätys voi olla suurempi kuin kuvitteleekaan.

      
  • Kumppani:

    Avensis on siis ehdoton minimi lapsiperheen auton koolle!

    Tjaaaah.... Voihan se olla sellaiselle, joka ei ole käynyt tutustumassa esim. Ceedin ja Huyndai i30-farkkuihin (molemmissa vuosien takuu esim), Cromaan, Pösö 307/308 jne. Tai "kaappiautoihin", tai "pienempiin" tila-autoihin.




    Croma taisi lipsahtaa listalle vahingossa, onhan se kaikilta mitoiltaan Avea isompi...

      
  • No minä sen Croman heitin jo aiemmin, tässä kuitenkin TM:stä napattua konkretiaa farkkumalleista vertailtavaksi:



    Järjestys Croma, i30, Avensis



    Akseliväli, mm 2700 2700 2700

    Pituus, mm 4783 4475 4715

    Leveys, mm 1775 1775 1760

    Korkeus, mm 1603 1520 1525

      
  • Kumppani:

    Tjaaaah.... Voihan se olla sellaiselle, joka ei ole käynyt tutustumassa esim. Ceedin ja Huyndai i30-farkkuihin (molemmissa vuosien takuu esim), Cromaan, Pösö 307/308 jne. Tai "kaappiautoihin", tai "pienempiin" tila-autoihin.

    Mutut nurkkaan automerkeistä EDES haku-/tutkintavaiheessa! Lopputulos hankinnan suhteen voi olla sitten mitä on, mutta tässä vaiheessa mitään ei ole vielä "menetetty". Päinvastoin, pos. yllätys voi olla suurempi kuin kuvitteleekaan.




    Millaista faktaa meillä on käytössä Kiasta ja Hyundaista omistajaa kiinnostavista asioista?



    Ainakin se, että noiden takuu ei ole niin hyvä kuin vuosien määrästä voisi päätellä. Ehdoissa on aika paljon rajauksia.

      
  • mikkot:

    Muuten, mitä tuossa Vi Bilagaren jutussa kerrottiin Opelista ja saabista?




    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=75&modelID=383



    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=75&modelID=400

      
  • Herbert:

    mikkot:
    Muuten, mitä tuossa Vi Bilagaren jutussa kerrottiin Opelista ja saabista?


    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=75&modelID=383

    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=75&modelID=400






    Voisitko suomentaa, kun on tuo Ruotsin kieli heikkoa.

      
  • Herbert:

    Ihan heti ei unohdu sellaiset tapaukset, kuten TM:n käyttötesti-Astrastan moottorista löytyneet liian pienet männät tai Vecrasta kiihdytyskokeessa särkynyt vaihteisto (vetopyörästö?).




    No eipä tosiaan unohdu ihan heti, Astran tapauksesta on kymmenen vuotta ja Vectrasta vähän yli.



    Poistuvaa Vectraa on tehty nyt yli kuusi vuotta, joten eiköhän nuo Vi Bilägaren kohtaamat lastentaudit ole hoidettu kuntoon jo aikoja sitten. Pituussuuntaista tilaa lastenistuimille saa tällä hetkellä eurolla eniten farkku-Vectrassa. Myös tavaratila on runsas.

      
  • nimim Erkki:


    Poistuvaa Vectraa on tehty nyt yli kuusi vuotta, joten eiköhän nuo Vi Bilägaren kohtaamat lastentaudit ole hoidettu kuntoon jo aikoja sitten.




    Mistä päättelet niiden olleen lastentauteja?

      
  • minusta sinun herbert kannattaisi lähteä kokeilemaan eri merkkejä aivan ennakkoluulottomasti kun ei sitä tiedä vaikka joku yllätäisi sinut taikka sitten saisit vain vahvistuksen että jokin ei sovi sinulle...



    ja ei myöskään pidä ajatella ns.merkin kotimaata kun tehdas voi olla lähes missä tahansa esim. eikös vw golf stw tule meksikosta

    ja eräs vähä vikaisimmista autoista tule ranskasta toyota yaris...



    hankitko auton suoralla kaupalla vai vaihto-auton kanssa???

    jos vaihtari niin väliraha voi heitellä paljonkin eri merkkie/paikkakuntien välillä.

    suoralla kaupalla voi olla myös eroja alennuksissa,kun tuo oston taloudellisuus mietityttää

      
  • mikkot:



    Voisitko suomentaa, kun on tuo Ruotsin kieli heikkoa.




    Vapaasti käännettynä.



    Opel: Reistailevat sähköt



    Vectrassamme oli niin paljon vikoja, että saimme uuden auton takuuna!

    Kolmannen polven Opel... (yleistä esittelyä mallista)



    Talvitestissä todettiin, että lämmityslaite voisi olla parempi. Ajovalot ja ajettavuus olivat hyvät.

    Mutta kun autolla oli ajettu 10000 km, sähkövikoja tuli ja meni. Luistonesto- ja abs-järjestelmä lakkasi toimimasta, mittaristo ja radio sammui, varoitusvalot vilkkuivat.



    Viat ilmeni milloin tahansa. Ruotsin Opelin mielestä ne johtui väärin asennetusta lohkolämmittimestä. Reikä, joka pitäisi tiivistää, päästi vettä sisään lattialle, jossa sähköjohtoja ja -liitoksia sijaitsee. Auto vietti paljon aikaa korjaamolla, mutta sitä ei saatu kuntoon. Lopulta he antoivat meille kokonaan uuden auton takuuna.



    Myöhemmin olemme kuulleet, että muillakin on ollut samantyyppisiä vikoja. Ja 7500 km ajettuna meidän toiseen autoon tuli vastaavia vikoja!



    Opel käytti paljon aikaa vian etsintään. Kuukauden kuluttua tuli ilmi, että abs-yksikössä on joku alimitoitettu osa.



    Kaikki hyvin? Ei, 20000 km jälkeen sähköt taas reistailivat. Abs-varoitusvalo syttyi, keskuslukitus ja sähköikkunat lakkasi toimimasta. Tällä kertaa auto saatiin kuntoon ja kun se 50000 km myöhemmin myytiin, oli kaikki kunnossa. Tosin vuotava kytkinsylinteri ja huono valojen sähköliitos uusittiin. Vectran ajettavuus, tilat ja ruosteensuojaus (korkein arvosana) oli hyviä asioita.



    Käännän Saabin jutun myöhemmin.

      
  • finman: "minusta sinun herbert kannattaisi lähteä kokeilemaan eri merkkejä aivan ennakkoluulottomasti kun ei sitä tiedä vaikka joku yllätäisi sinut taikka sitten saisit vain vahvistuksen että jokin ei sovi sinulle..."



    Monet asiat ovat sellaisia, jotka ei kokeilemalla selviä. Tai selviää, jos auton ensin ostaa ja sitten viisi vuotta kokeilee. En vain viitsi sellaiseen harrastustoimintaan ryhtyä.



    "ja ei myöskään pidä ajatella ns.merkin kotimaata kun tehdas voi olla lähes missä tahansa esim. eikös vw golf stw tule meksikosta

    ja eräs vähä vikaisimmista autoista tule ranskasta toyota yaris..."




    Merkki ratkaisee, koska sen tuotekehitys määrittelee valmistuksen tason, laatuvaatimukset ja toleranssit. Kokoonpano voi olla missä tahansa. En usko suomalaisen, saksalaisen (=turkkilaisen...) tai japanilaisen osaavan kiristää mutterit yhtään muita paremmin. Poikkeuksia löytyy, esimerkkinä Mitsu/Volvo-yhteistyö Hollannissa.



    "hankitko auton suoralla kaupalla vai vaihto-auton kanssa???

    jos vaihtari niin väliraha voi heitellä paljonkin eri merkkie/paikkakuntien välillä.

    suoralla kaupalla voi olla myös eroja alennuksissa,kun tuo oston taloudellisuus mietityttää"




    En tiedä. Mutta kokemuksesta tiedän, että eroja hyvityshinnoissa on ja että käteisellä uutta ostava on paremmassa asemassa kuin vaihdokin kanssa pelaava.

      
  • Vectra C:tä en kyllä suosittele. Olen kuullut kokemuksen jos toisenkin sen surkeasta laadusta- vikoja ja erityisesti varoitusvalo/sähkö temppuilua liukuhihnalta. Eräänkin kaverin kesälomat meni piloille kun autoilusta ei vain tullut mitään, ja kaveri oli lopulta sekoamispisteessä opelinsa kanssa.

      
  • petos:

    Vectra C:tä en kyllä suosittele. Olen kuullut kokemuksen jos toisenkin sen surkeasta laadusta- vikoja ja erityisesti varoitusvalo/sähkö temppuilua liukuhihnalta. Eräänkin kaverin kesälomat meni piloille kun autoilusta ei vain tullut mitään, ja kaveri oli lopulta sekoamispisteessä opelinsa kanssa.




    No olenpa minäkin kuullut vastaavia Saksalaisesta Premiummerkistä, ja siihen vielä ruostehommelit lisänä.



      
  • Herbert:

    Millaista faktaa meillä on käytössä Kiasta ja Hyundaista omistajaa kiinnostavista asioista?




    Sasse!! Olisko Suomi24:ssa, kun täällä väännellään etupäässä "preemmiummeista"? :tongue:



    Herbert:

    Ainakin se, että noiden takuu ei ole niin hyvä kuin vuosien määrästä voisi päätellä. Ehdoissa on aika paljon rajauksia.




    Taisi olla niin, että huoltopaikoiksi kelpuutellaan vain merkkiliikkeen pisteitä?



    Finmanin kanssa ollaan näköjään samaa mieltä: ei muutakuin kauppaan kokeilemaan ja kyselemään ennakkoluulottomasti kaikkea "uutta", mutta tuskin pelottavaa (eihän?).



    Luemme tietenkin mielellään ja kiinnostuksella subjektiiviset kommenttisi.

      
  • Herbert:

    nimim Erkki:

    Poistuvaa Vectraa on tehty nyt yli kuusi vuotta, joten eiköhän nuo Vi Bilägaren kohtaamat lastentaudit ole hoidettu kuntoon jo aikoja sitten.


    Mistä päättelet niiden olleen lastentauteja?




    No siitä kun tuolla Vi Bilägaressakin sanottiin näin:



    Plus

    Köregenskaper, rostskydd



    Minus

    Barnsjukdomar



    Eipä vainkaan, lienee itsestään selvää, ettei Opelinkaan kannata valmistaa kuuden - seitsemän vuoden ajan autoja, jotka joutuu vaihtamaan takuuna uusiin ja taas uusiin... Muistelen lukeneeni jostain selityksen Vectran alkutuotannon elektroniikkaongelmiin: valmistuslinjalla johtosarjan pääliittimeen kytketyn testerin kontaktipiikit olivat kestävyyssyistä huomattavasti paksummat kuin johtosarjan urosliittimessä, mikä aiheutti kontaktien väljistymistä naarasliittimessä.



    Kannattaa myös muistaa, että nykyautot ovat kaikki luotettavia: tielle tai pihaan jättävien osuus on millä tahansa merkillä hyvin pieni, jos kohta merkkikohtaisia eroja on. Vikatilastojen kärkimerkeissäkin on joskus vikoja, sen näkee vaikka niistä tilastoista eikä vähävikaisintakaan autoa ostaessaan voi olla varma siitä, ettei siihen omaan yksilöön tulisi joskus jotain vikaa.

      
  • petos:

    Vectra C:tä en kyllä suosittele. Olen kuullut kokemuksen jos toisenkin sen surkeasta laadusta- vikoja ja erityisesti varoitusvalo/sähkö temppuilua liukuhihnalta. Eräänkin kaverin kesälomat meni piloille kun autoilusta ei vain tullut mitään, ja kaveri oli lopulta sekoamispisteessä opelinsa kanssa.




    Just joo. Ja minun kummin kaiman siskon vävyni kertoi Subarunsa temppuilleen siihen malliin, että joutui mielisairaalaan. Ihme juttu, kun vikatilastoissa C Vectra on menestynyt viimevuosina melkoisen hyvin. Kaipa ne tilastot ovat vain valetta muiden kuin Subaruiden ja japsien osalta...

      
  • katos, viikon Subaru-kortti on vedetty japsifoobikon hihasta :lol:



    Aiemmin kertomani lisäksi mulla on ollut vuokra-autona tuliterä Vectra, eikä temppuiluilta selvitty silloinkaan.



    Joten en todellakaan voi suositella, tämän halusin kertoa nimenomaan herbertille, vitut minua kiinnosta mitä simppa tästä ajattelee.



    Ja eihän mielipidettä vectrasta kannata muodostaa sen perusteella mitä siitä kuulee yhdeltä henkilöltä, kuten minulta. Halusinpa vain kommentoida kun tuli puheeksi.



    Täälläpä ei vain saisi ikinä mitään kritiikkiä antaa :open_mouth:

      
  • Kumppani:



    Taisi olla niin, että huoltopaikoiksi kelpuutellaan vain merkkiliikkeen pisteitä?




    En muista yksityiskohtia, mutta jotain oli rajattu 1 vuosi/20000 km. Kytkin muistaakseni kuului tuohon.

      
  • Herbert:

    Kumppani (joskus toisaalla): "Minusta on merkillistä kun täällä ei puhuta suosikkiluokista! Ei farkkumalleista, tila-autoista, pikkuautoista, perheautoista jne. TM ja muut autolehdet kyllä tekee niistä testejä ja tekstiä sivutolkulla. Ihmiset tarvitsevat niitä, joten niitä ostetaan. Ei siis heppoja, vääntöjä, kiihtyvyyksiä tai nahkasisustusta, vaan tilaa, luotettavuutta, käytännöllisyyttä."

    Kokeillaan. Kiinnostuksen kohteena on oikea tavisautojen äiti, eli sellainen joka tarjoaa mahdollisimman paljon rahalle vastinetta (anteeksi MMS). Tuo vastine tarkoittaa hyvää laatua (mahdollisimman vähän vikoja), taloudellisuutta mutta silti riittävää suorituskykyä (yleensä alemman keskiluokan 1,6-1,8 litraiset ja ylemmän keskiluokan 1,8-2,0 litraiset tavikset ovat riittäviä suorituskyvyltään), korimallina farkku, jossa mahdollisimman iso tavaratila ja turvaistuinta ajatellen riittävä matkustamon pituus (penkki takana, eteen silti jää tilaa matkustajalle ilman, että polvet osuu hanskalokeroon) ja mahdollisimman pienet ulkomitat (helppo käsiteltävyys). Ajettavuus on varmaan kaikissa riittävän hyvä. Melutasojen eroilla voi olla jo merkitystä.

    Alemman keskiluokan parhaimmisto on kasvanut nuo vaatimukset täyttäviksi, mutta japanilaisilta vaihtoehdot puuttuvat tuosta luokasta kokonaan. Siellä on tarjolla vain ylemmän keskiluokan autoja, kuten Avensis ja Mazda6. Toyotalta varmaan saa kohta hyviä tarjouksia, koska Avensis on uudistumassa. Auto muutenkaan ei ole huono vaihtoehto, vain koko voisi olla pienempikin.

    VW Golf on toinen hyvä vaihtoehto, Octavia kolmas. Skoda tosin on erityisesti takatiloiltaan huono (penkki alhaalla ja muutenkin huono), joten muut saavat etumatkaa siinä. Ford Focus täyttää kriteerit, vain laadun kohdalle jää kysymysmerkki. Mondeo on liian iso.

    Astra on periaatteessa ok, hieman Golfia ahtaampi ja siten rajatapaus. Suurin riski liittyy siinäkin laatuun. Opel-myyjät myyvät parhaillaan Vectraa Astran hinnalla, joten tilaa saisi halvalla, mutta iso koko ja luotettavuus siinäkin kummittelevat.

    Ranskalaiset eivät japsiin tottunutta houkuttele, koska laatu joistain satunnaisista hyvistä tilastosijoituksista huolimatta ei vakuuta. Saksalaispremiumit, Saab 9-3 ja Volvo V70 eivät pärjää ominaisuuksillaan tässä ryhmässä, koska tekniikka ei ole riittävän kehittynyttä kompensoidakseen käyttökulujen avulla hankintahintaa. Katumaasturit ovat kalliita hankintahinnaltaan ja käyttökuluiltaan ja/tai sitten ahtaita tiloiltaan. Finaalissa on siis Golf, Octavia, Avensis ja Mazda. Jälkimmäiset maksaa vähintään 3 ke edellisiä enemmän (25000/28000 e), jos vertaillaan jokseenkin vastaavan tasoisia malleja (suorituskyky, varustelu).

    Muita näkökulmia asiaan?






    Subaru Forester on alkaen 29.900 e.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit