Skoda Yeti julkaistaan Suomessa 13.-14.9.2009. Aluksi saapuu vain nelivedot 1.8 TSI (118 kW, 8,0 l/100km) ja 2.0 TDI CR (103 kW, 6,1 l/100km).
Muut vaihtoehdot (tuotanto alkaa 11/09-02/10):
Nelivedon kanssa 2.0 TDI CR (81 kW, 6,0 l /100km) ja 2.0 TDI CR (125 kW, 6,1 l/100km)
Etuvedon kanssa 1.2 TSI (77 kW, 6,4 l/100km manuaali) ja 2.0 TDI CR (81 kW, 5,3 l/100km)
Väännöt:
175 Nm/1500-3500 r/min (1.2 TSI)
250 Nm/1500-2500 r/min (2.0 TDI CR 81 kW etuveto)
250 Nm/1500-4500 r/min (1.8 TSI neliveto)
280 Nm/1500-2500 r/min (2.0 TDI CR 81 kW neliveto)
320 Nm/1750-2500 r/min (2.0 TDI CR 103 kW neliveto)
350 Nm/1750-2500 r/min (2.0 TDI CR 125 kW neliveto)
______________Yeti________Tiguan______Octavia
pituus_________4223_______4457-4427___4569
leveys_________1793_______1809________1769
korkeus________1691_______1686________1462-1490
akseliväli_______2578_______2604________2578
raideväli ed._____1541_______1570_______1541
raideväli t.______1537________1570_______1514
maavara________180_________200________125-164
omamassa______1345-1535___1646-1681___1325-1520
kantavuus_______545_________621-656_____585-600 (RS 480)
Hinta_________22135-36413__35143-46317__20595-35873
Varustetasot Active, Adventure ja Experience. DSG vain 1.2 TSI:n kanssa. Kaikkiin 6-vaihteinen manuaali paitsi 2.0 TDI CR 81 kW etuvedon kanssa 5-vaihteinen manuaali. Jos ennakkotiedot pitävät paikkaansa, niin DSG:llä kulutus/päästöt ovat suuremmat (co2: 149 vs. 158).
Hinnat:
Skoda Yeti 1,2 TSI (77 kW) Active 22 135,68
Skoda Yeti 1,2 TSI (77 kW) Active DSG 24 066,51
Skoda Yeti 1,2 TSI (77 kW) Adventure 24125,75
Skoda Yeti 1,2 TSI (77 kW) Adventure DSG 26 084,23
Skoda Yeti 1,2 TSI (77 kW) Experience 26 179,94
Skoda Yeti 1,2 TSI (77 kW) Experience DSG 28 166,95
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (81 kW) Active 25 072,62
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (81 kW) Adventure 27 031,02
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (81 kW) Experience 29 052,52
Skoda Yeti 1,8 TSI (118 kW) 4x4 Active 29 128,80
Skoda Yeti 1,8 TSI (118 kW) 4x4 Adventure 31 245,31
Skoda Yeti 1,8 TSI (118 kW) 4x4 Experience 33 430,40
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (81 kW) 4x4 Active 29 049,35
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (81 kW) 4x4 Adventure 31 069,62
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (103 kW) 4x4 Adventure 32 764,13
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (103 kW) 4x4 Experience 34 849,49
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (125 kW) 4x4 Adventure 34 328,15
Skoda Yeti 2,0 TDI CR (125 kW) 4x4 Experience 36 413,51
DSG:n lisähinta siis 1931-1987 euroa. 103 ja 125 kW TDI:n kanssa vain Adventure ja Experience varustetasot ja 4x4 81 kW TDI:n kanssa vain Active ja Adventure varustetasot (hinnaston mukaan).
Varustetason parannusten hinnat:
Active --> Adventure = 1959-2117 euroa.
Adventure --> Experience = 2021-2185 euroa.
Active-varusteet:
- Ajotietokone, jossa kaksi muistia. Toiminnot: kellonaika, ulkolämpötila, hetkellinen kulutus, keskikulutus, ajettu matka, matkan kestoaika, keskinopeus, ajomatka jäljellä olevalla tankillisella ja huollon tarpeen näyttö
- Blues-audiojärjestelmä ja CD-soitin, MP3 (1DIN) + 4 kaiutinta edessä
- Climatic-puoliautomaatti-ilmastointi ja hajut poistava aktiivihiilisuodatin
- ESP/DSR- ajonvakautusjärjestelmä
- Ikkunaturvatyynyt
- Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyyny ja etuturvavöiden esikiristimet
- Sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät sivupeilit, jossa integroidut sivuvilkut
- Sähkötoimiset ikkunat edessä
** lisävarusteiden hinnat (1.2 TSI Active): metalliväri 507e, aut. ilmastointi 686e, etusumuvalot 256e, maxidot-näyttö 173e, Swing-audiojärjestelmä 250e, vakionopeussäädin 250e, nahkainen ohjauspyörä 417e. Eli paljon puuttuu Active-varustelusta vs. Octavian Ambiente.
Adventure-varusteet:
Lisäksi etusumuvalot, Tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, vakionopeussäädin, nahkainen ohjauspyörä/ käsijarrun kahva/vaihdevivun nuppi, 4x4:ään Off Road, Saattovalot ja huomiovaloautomatiikka, Spitzberg-kevytmetallivanteet 7,0x17'' 225/50R17, Swing-audiojärjestelmä/CD-soitin/MP3/8 kaiutinta, Verkkojärjestelmä tavaratilassa, varoitusvalot etuovien verhoilussa, Mittari- ja katkaisinvalaistuksen säätö, Lämmitettävät tuulilasin pesimen suuttimet, valaistu hansikaslokero, Kannellinen tavaralokero kojelaudan päällä, Aurinkolasikotelo kattokonsolissa, Mittaristossa Maxi-DOT-monitoiminäyttö, Keskimmäisen takaistuimen selkänojan takaosassa kyynärnojat ja mukitelineet, Kaksiääninen äänitorvi, Tavaralokerot tavaratilan takakulmissa, 4 pituussuunnassa säädettävää ja ylöstaitettavaa koukkua tavaratilassa, Painamalla avattava polttoainetäyttöaukon kansi - lukitus keskuslukituksella, Audioliitäntä Jumbo-Box -tavaralokerossa, Ristiseläntuen säätö molemmissa etuistuimissa, Automaattisesti tummentuva sisätaustapeili, SunSet-tummennetut takasivu- ja takaikkunat B-pilarista taaksepäin, Korinväriset sivupeilit ja ovien ulkokahvat, Kromatut ovien sisäavauskahvat, joissa silikonipehmuste.
** paremmat lisävarustevaihtoehdot kuin Activeen: mm. Bolero, Sound System, MDI, pysäköintitutkat, kaksoisksenonvalot (1142e).
Experience-varusteet:
Lisäksi Automaattisesti tummentuvat ulkopeilit ja Boarding Spots -maavalot, Climatronic- kaksialueinen automaatti-ilmastointi,
Dolomite-kevytmetallivanteet 7,0x17'' 225/50R17, Etusumuvalot kääntymisvaloilla, Kaksoisksenonajovalot kaarreajovalotoiminnolla ja automaattinen korkeudensäädöllä, Nahkainen 3-puolainen monitoimiohjauspyörä +radion säätimet, Poljinpinnat terästä/kumiset liukuesteet, Pysäköintitutka taakse, Sähkötoimiset ikkunat takana, Kannellinen tavaralokero etumatkustajan istuimen alla, Huonon tien paketti sis. moottorin alasuojapelti, polttoaine- ja jarruputkien sekä käsijarruvaijerin suojaus.
Värit:
Candy White, Corrida Red, Pacific Blue, Brilliant Silver, Cappuccino Beige, Mato Brown, Amazonian Green, Rosso Brunello, Storm Blue, Aqua Blue, Anthracite Grey (09/09 asti), Platin Grey, Black Magic.
Uusi Octavia on jo pihassa. Jos autoa ei vielä olisi, niin Skoda Yeti 1,2 TSI Experience DSG olisi varmasti harkinnassa.
Jep, aika "yllättävää" ettei automaattia edellenkään saa yhdistettyä nelivetoon, edes bensassa.
VAG:n resurssien luulisi riittävän märkä-DSG:n terästämiseen kestämään nelivedon rasitukset katu"maastureissa".
Vähänkin kun mennään perusmallista ylöspäin, alkaa siinä fabialla olla hintaa.
Ei minun tarpeitani vastaava (kakkos)auto ainakaan noilla hinnoilla.
Paitsi että Yeti on Octavian pohjalle tehty. Fabian tai Roomsterin kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Näin ollen hintoja pitää verrata esim. Tiguaniin, neliveto Golffiin ja Octaviaan.
Niinpä onkin. Ainakin akseliväli on sama.
Joskus aikanaan kun auton kerrottiin olevan tulossa markkinolle, puhuttiin Fabiasta, ja Fabian/Roomsterin näköinen se edelleen on ainakin keulasta. Kokoluokkakin on lähempänä Fabiaa kuin Octaviaa.
Taitaa olla aika kaksijakoinen malli. Nuo 1,2 litraiset koneet tekevät varmaan auton aika tavalla eriluonteiseksi kuin 1,8-2,0-litraiset. Ellei uutta pikkukonetta ole saatu yhtä hyväksi ominaisuuksiltaan kuin 1,4 TSI. Periaatteessa auto vaikutta ajatukseltaan hyvältä (suht pienikokoinen auto ja pikkuisen normaalia enemmän maavaraa = huoleton työmatka-auto). Noille luulisi olevan markkinoita, kunhan hinta vain pysyisi kurissa. Nyt ollaan Octavian hinnoissa, jopa Scoutin.
Tuntuu pärjäävän Tiguania vastaan hyvin. Ei huono suoritus, Tiguan on testien perusteella luokkansa parhaimmistoa.
Paljonko Yetissä on tavaratilaa?
Lisäys: vastaus löytyikin TM 13/09, 405 l.
Maahantuojan sivuilla ei vielä ole kunnon faktoja autosta.
Yeti voitti saksalaisen Autozeitung lehden testin:
http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=de&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.autozeitung.de%2Fnode%2F381505%2Ftabelle
Netistä bongasin eräältä ulkolaiselta foorumilta (sori kun ei ole linkkiä! ) sellaisen taulukon, jossa näkyi 4x4 2.0 TDi (143hv) DSG version valmistuksen alkavan 2010 vuoden lopulla. Vois kuvitella olevan aika suosittu peli kunhan tulee. Kysyntä diesel + automaatti + nelivedolle on kova.
Tietääkö muuten kukaan milloin ensimmäiset koeajoautot saapuu jälleenmyyjille?
Ekat Yetit löytää varmaan kaupoista ensi kuun alussa. Virallinen esittely on kuun puolivälin tienoilla.
Yetistä on jo ensimmäiset tuntumat- ja kuvat otettu täällä:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=13790&sivu=6
BoxerDiesel:
Muistan lukeneeni tuosta myös ja pettymys olikin suuri kun hinnastosta tuota ei löytynyt. En muistanut, että saatavuus olisi vm. 2011 ->.
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä tuo neliveto-diesel yhdistelmiinkin sopiva DSG ei ole nykyinen 6-portainen märkäkytkin-versio, vaan päivitetty (uusi, 7-port.) vaihteisto. Sama loota (mahd. vahvistettu versio) löytyy tod. näk. täältä -> http://autoinfonews.org/new-car-2010-volkswagen-caravelletransportert5-facelift/
Kaikkien poikittaismoottoristen Vagineiden pelastus lienee siis lähellä
Tässä:
Ja lähde http://briskoda.net/yeti/official-yeti-uk-pricing/151790/