Skoda kyykkyyn

65 kommenttia
«13

VW aikoo pistää Skodan kyykkyyn, ettei se kilpailisi VW:n kanssa. Karsimalla varusteita ja tuotantokustannuksia Skodasta aiotaan tehdä ilmeisesti Dacian kilpailija. Onkohan ihan viisasta.



http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101030899
  
  • on se varmaan kokonaisuuden kannalta viisasta.

    Oman konsernin sisällä oleva kilpailu se vasta typerää on!



    Luultavasti on käynnyt niin että Volkkari myyjät ovat tinkineet hintoja kilpailussa Skodaa vastaan ja sehän syö katteita.



    Kun taas jos Skoda "tippuu" alemmaksi ja alkaa kahmimaan asiakkaita muilta merkeiltä.

      
  • Ennen Skodat tehtiin VAG:n allakin tahallaan tarpeeksi rumiksi ettei tarpeetonta kilpailua tulisi, mutta vähitellen tätä tahallista rumennusta on sitten vähennetty ilmeisesti liikaakin.

      
  • 235+255:

    Ennen Skodat tehtiin VAG:n allakin tahallaan tarpeeksi rumiksi ettei tarpeetonta kilpailua tulisi, mutta vähitellen tätä tahallista rumennusta on sitten vähennetty ilmeisesti liikaakin.




    Rumennusta ei todellakaan ole vähennetty vaan jatkuvasti lisätty. Skodat ovat pokkeuksetta kaikilla malleilla luokkiensa rumimpia autoja (ainakin Fabia, Yeti, Suberb). Nyt VAG vain karsii varustelua, kun ovat päässeet lipsahtamaan liiaksi Volkkarin tasolle.

      
  • Tämä tarkoittanee Seatin lähtöä VAGine-konsernista. Tuskin on järkevää pitää Audin alla kolmea samanlaista roska/tavistuotetta. Varsinkin jos tyhmiä maksavia asiakkaita ei ole riittävästi enää uusostojonoissa ja jälkimarkkinoinnin asiakkaina.

      
  • Ikävää mutta aika loogistahan tuo on. Itse esimerkiksi olen ihmetellyt, että kuka ihme ostaa Passat-farkun kun Superb on mielestäni autona parempi ja nykyaikaisempi ja käsittääkseni vielä pienemmällä hintalapullakin. Farkkuna ei ole edes ruma.



    Kokonaan toinen juttu on puheet siitä, että VAG ostaa Alfa Romeon. Volkkarilla ovat selvästi ilmoittaneet kiinostuksensa Alfaan. Mihin ihmeen väliin Alfa positioitaisiin? Audi on jo merkin sporttinen "parempi" ja Seat se sporttinen "perusauto". Mihin Alfa enää mahtuu tuossa? Audin sisarmerkki, joka jakaa tekniikkansa Audin kanssa vähän kuin Skoda vs. Volkswagen?

      
  • 507 TS:



    Rumennusta ei todellakaan ole vähennetty vaan jatkuvasti lisätty.




    uusi Superb on ruma perästä ja Skodan musta pystysäleinen maski on ruma...eipä noissa muissa pahemmin vikaa ole



      
  • Mihin Alfa enää mahtuu tuossa? Audin sisarmerkki, joka jakaa tekniikkansa Audin kanssa vähän kuin Skoda vs. Volkswagen?




    Audiko ei jaa tekniikkaansa Volkkarin ja Skodan kanssa?



    Eipä.. Ole vahva uskossasi!

      
  • No on siinä sellainen ero, että valtaosa Audeista on pitkittäiskoneisia ja niihin saa sellaisia koneita mitä ei perusvolkkareista löydy. Vai mistä löytyy Passat tai Superb kutosdieselillä? Mistä saa Superb RS:n?



    Toki volkkarillakin on "parempina" malleina Phaeton ja Touareg. Niihin jo rupeaakin saamaan samoja koneita kuin isoihin Audeihin.



    Jos Alfan ostaisivat, pitäisin realistisimpana vaihtoehtona sitä, että tulevat Alfat jakaisivat alustan ja perusratkaisunsa Audien kanssa. Tämä siis tarkoittaisi pitkittäiskoneita ja sitä myöten varsinkin diesel-puolella laajempaa valikoimaa kuin konsernisisaret tarjoavat.



    Ei minulla mitään uskoa ole. Miksi olisi? Omasta tallista löytyy BMW-merkkinen saksalainen ja GM:n tuotos. Mitään intohimoja volkkarin puolesta tai vastaan ei ole.



    Rupeaa kohta merkit loppumaan kesken, kun niin monen automerkin/konsernin palvojaksi ja uskovaiseksi on väitetty. No eipä siinä. Suhtaudut fanaattisen palvovasti ainakin Miniin, Corvetteen, Volvoon, mersuun (usein on kyllä haukuttu mersuvihaajaksikin) Fordiin, Jaguariin, Citroeniin, Alfa Romeoon... Näitähän riittää.

      
  • simppa:

    No on siinä sellainen ero, että valtaosa Audeista on pitkittäiskoneisia ja niihin saa sellaisia koneita mitä ei perusvolkkareista löydy. Vai mistä löytyy Passat tai Superb kutosdieselillä?




    Kuinkas paljon Audeja myydään jollain kuutoskoneilla?



    Ensinnäkin valtaosa Suomi-Audeista on A4 ja A3 mallisarjoja ja pienimmillä neljä sylinterisillä koneilla varustettuja kulimalleja. Nelivetoisetkin ovat selvänä vähemmistönä.



    Sen myönnän, että Audilla on maukkaitakin autoja, mutta kovin ovat harvinaisia täällä Härmässä. Käytettynä niitä maukkaampiakin onneksi tuodaan ihan mukavasti.

      
  • Eipä ole mitään tilastoa. Toisaalta niitä A4/A5-mallisarjan autoja pakoputket kummallakin puolella autoa näki kesällä aika paljon. Jo se tarkoittaa, että konepellin alla on jotain, mitä konsernisisariin ei saa. 2.0T quattro tuntui olevan ihan kohtalaisessa suosiossa. Nelisylinterinen toki on (kullimalli?), mutta eipä sitä Valveliftiä taida vieläkään saada muihin kuin Audeihin.



    A3 onkin sitten mielestäni aika järjetön auto. Kolopallo tarjoaa paremman paketin halvemmalla.

      
  • simppa:

    Nelisylinterinen toki on (kullimalli?),




    KULI, kulimalli.



    Urbaanisanakirja.com määrittelee kulin seuraavasti:



    "Laivastossa nuorempi matruusi, joilla teetetään kaikki ikävät työt" http://urbaanisanakirja.com/word/kuli/



    Google löytää haulla "kulimalli" satoja osumia ja kaikissa viitataan autoihin.

      
  • mikahe:

    Tuskin on järkevää pitää Audin alla kolmea samanlaista roska/tavistuotetta.




    Tavisasiaan en halua palata, mutta millä perusteella Skoda tai Volkswagen on mielestäsi roskatuote? Tekniikka on yleisesti ottaen kunnossa, ajettavuus samaten jne.

      
  • (kullimalli?)



    Täällä oppii uusia sanoja. Jotain hyötyä siis tästäkin palstasta. Ilmeisesti Subaru ei ole tuollainen malli, ainakaan Norjalaislehden mainoksen mukaan. :lol:



    http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1204280/automerkki-mainostaa-peniksen-koolla

      
  • Bugracer:

    mikahe:
    Tuskin on järkevää pitää Audin alla kolmea samanlaista roska/tavistuotetta.


    Tavisasiaan en halua palata, mutta millä perusteella Skoda tai Volkswagen on mielestäsi roskatuote? Tekniikka on yleisesti ottaen kunnossa, ajettavuus samaten jne.


    Esim. 1) jatkuvan nelivedon saa vain osaan Audeista, roska-autoihin ei yhteenkään.

      
  • Pahoittelen aukkoa sivistyksessäni. Pointti oli jokatapauksessa, että 2.0T 211 hv Quattro ei mielestäni ole mikään karvalakkimalli, vaikka nelisylinterinen onkin. Nyt kun netistä tarkastin, niin wikipedian mukaan tuon Valveliftillisen koneen saa pitkittäiskoneisten Audien lisäksi vain Seat Exeoon, joka sekin entisenä Audina on pitkittäiskoneinen.



    Mielestäni tuo Subarun mainos on tosi onnistunut.

      
  • simppa:



    Mielestäni tuo Subarun mainos on tosi onnistunut.




    En minäkään tuota sen kummemmin halua kritisoida. Jos automerkillä on pokkaa koetella ihmisten huumorintajua tuohon malliin, niin siitä vaan. Tuskin tuo nyt ainakaan vähentää myyntiä. Millä automerkillä olisi pokkaa vastata haasteeseen ja markkinoida, että "tämä auto on miehille, jotka kaipaavat p*niksenpidennystä?"

    :smile:

      
  • "Meidän merkkimme on miehille, jotka ovat kiinnostuneita vallan muusta kuin peniksestä"

      
  • mikahe:

    Bugracer:
    mikahe:
    Tuskin on järkevää pitää Audin alla kolmea samanlaista roska/tavistuotetta.


    Tavisasiaan en halua palata, mutta millä perusteella Skoda tai Volkswagen on mielestäsi roskatuote? Tekniikka on yleisesti ottaen kunnossa, ajettavuus samaten jne.

    Esim. 1) jatkuvan nelivedon saa vain osaan Audeista, roska-autoihin ei yhteenkään.




    Eikös tällä logiikalla esim Ferrari on roska-auto? Samaten esim Audin ei nelivetoiset mallit?

      
  • Miksi kaikki suhtautuvat kovin negatiivisesti tähän uutiseen?

      
  • Ehkäpä siksi, että Skoda on joissakin luokissa tarjonnut jopa pätevämmän paketin kuin emomerkki Volkswaen. Hinta on kuitenkin ollut pienempi. Tottahan toki se voi joitakin harmittaa, että kohta joutuu ostamaan volkkarin, joka ei tarjoa yhtä paljoa rahalle vastinetta.



    Onhan se toki ollut nurinkurinen tilanne, että esimerkiksi Superb on tarjonnut ainakin minun mielestäni paremman paketin kuin Passat. Syö taatusti Passatin myyntiä. Itsekin noista päätyisin Skodaan.

      
  • No mutta ei kai tämä nyt tarkoita sitä, etteikö Skoda voisi olla monille edelleenkin se pätevämpi paketti? Skodan hinta tulee laskemaan. On kai todennäköistä, että tämän ansiosta moni kokee saavansa nykyistä enemmän vastinetta rahoilleen.

      
  • Skodan hinta tulee laskemaan.




    Missäs tuollaista on luvattu?



    Ennemmin siinä käy niin, että Skodan hinta säilyy ennallaan ja Volkkarin nousee, kun Volkkari kerran on niin paljon parempi kuin Skoda. Samalla tietysti joudutaan nostamaan Audinkin hintoja, jotta kansa uskoo sen olevan ehtaa premiumia.

      
  • Minusta on hyvä asia, jos edullisempia vaihtoehtoja tulee lisää. Skoda voisi olla erittäin kilpailukykyinen siinä suhteessa, koska epäilyksiä laadusta ei tarvitse esittää toisin kuten esim. Dacian tapauksessa. Jos (siis JOS) Skodan hinta saadaan nykyistä halvemmaksi yksinkertaisemmalla tuotteella, ei varmaankaan estettä kaupankäynnille ole. Veikkaan etten ole ainoa, joka on kyllästynyt nykyautojen ylitsepursuavaan varustekikkailuun yms. turhanpäiväisyyteen. Joillakin on vielä tarvetta yksinkertaiselle perusautollekin. Ja voihan toisessa autossa silti olla kaikki nykyajan normaalit hienoudetkin.



    Octavia esimerkiksi on hyvä auto, joten jos se nykymuodossaan jää pois askeettisemman linjan tieltä, on se varmaan monille ikävä asia, mutta Golf on silti hyvä vaihtoehto.

      
  • Herbert:

    Skoda voisi olla erittäin kilpailukykyinen siinä suhteessa, koska epäilyksiä laadusta ei tarvitse esittää toisin kuten esim. Dacian tapauksessa.




    Miksi Dacian laatua tulisi jotenkin epäillä?



    Sehän on täysin Renaultin (ja Nissanin) tekniikkaa, aivan kuten Skoda on Volkkarin tekniikkaa. Autolehtien kestotesteissä Dacia on menestynyt hyvin eikä vikoja ole sen enempää kuin eurooppalaisissa autoissa muutoinkaan.



    Ymmärtäisin nuo pelot jonkun täysin nollasta aloittaneen kiinalaisen ym. autotehtaan suhteen.





    Herbert:

    Jos (siis JOS) Skodan hinta saadaan nykyistä halvemmaksi yksinkertaisemmalla tuotteella, ei varmaankaan estettä kaupankäynnille ole. Veikkaan etten ole ainoa, joka on kyllästynyt nykyautojen ylitsepursuavaan varustekikkailuun yms. turhanpäiväisyyteen. Joillakin on vielä tarvetta yksinkertaiselle perusautollekin. Ja voihan toisessa autossa silti olla kaikki nykyajan normaalit hienoudetkin.




    Oletko varma, että se nykyaikainen tekniikka on varmasti kalliimpaa kuin vanhempi tekniikka?



    Itse en ole lainkaan varma..



    Otetaan esimerkiksi sähkölasit vs. käsin veivattavat.



    Sähkömoottorin teho tiedetään tarkasti ja ylikuormituksen tapahtuessa moottori pysäytetään ennen kuin vahinkoja syntyy. Siksi ikkunan mekanismit voidaan optimoida kestämään vain ja ainoastaan sähkömoottorin maksimiteho.



    Entäs käsiveivit? Niitähän voi joku härmän häjy tai karpaattien kovakoura runtata oikein voimalla ja taatusi suuremmalla momentilla kuin sähkömoottorin rajoitettu teho on. Siispä käsin veivattavien ikkunoiden kaikki mekanismit on rakennettava reiluilla mitoituksilla. Se maksaa.



    Tuotahan ei tietysti moni usko, koska kyllähän sähköikkunoiden pitää olla kalliit.. Niistähän piti joskus vuonna ´89 maksaa Corollassakin lisähintaa eli kyllä ne kalliit ovat..



    Dacia Duster on erinomainen auto avaamaan silmiämme. Neliveto mallin tekniikka on kutakuinkin suoraan Nissan Qashqaista, mutta hinta on halpa. Se on kymppitonnin halvempi kuin halpana pidetyt Korean citymaasturit. Siinä on sellainen hinnoittelumalli, että varmasti kilpailijoita sapettaa. Renault menee pilaamaan yhteiset bisnekset.





    Edit: Jatketaan autojen varusteiden hinnoista vielä vähäsen.



    Uskooko joku oikeasti, että tehdasasenteisen navigaattorin hinta tehtaalle on lähellekään niistä pyydettävää 3.000 euroa. Vastaavat toiminnot sisältävän navigaattorin kun saa marketista parilla-kolmella sataa. Ei sellaisen värkin omakustannushinta autotehtaalle voi olla kuin joitakin kymppejä.



    Entäs ajotietokone? Niistäkin pyydetään monessa autossa lisähintaa, ainakin kulimalliin verrattuna. Kuitenkin kaikki tarvittavat tiedot ovat jo valmiiksi nykyaikaisen moottorin ohjausboxissa. Aivan samalla tavalla boxille tulee tarkka tieto käytetystä polttoaineesta olipa autossa ajotietokonetta tai ei. Ajotietokoneen lisääminen mittaristoon maksaa autotehtaalle käytännössä tuskin mitään.

      
  • sjvirt:

    Miksi Dacian laatua tulisi jotenkin epäillä?




    Koitetaan nyt pysyä Skodassa. Dacian laatua tuli epäiltyä ihan riittävästi toisessa ketjussa.



    Oletko varma, että se nykyaikainen tekniikka on varmasti kalliimpaa kuin vanhempi tekniikka?




    Mielestäni korostin aika selvästi mahdollista Skodan halvempaa hintaa.



    En usko, että käytännössä samoilla valmistuskustannuksilla konsernin sisällä aletaan sellaista Skodaa valmistamaan, joka myytäisiin Volkkaria halvemmalla. Etenkään nykytilanteessa, jossa Skodan imago ei ole ollenkaan huono. Varsinkaan Octavian ja siitä pienempien kokoluokassa, jossa kilpailu on kovaa ja katteet siksi pieniä.

      
  • "- Skoda Fabiassa ei voi olla arvokkaampi kojelauta kuin VW Polossa, Winterkorn sanoi Pariisin autonäyttelyssä."



    Pomo näyttää suoraan kertovan sen mitä olen epällytkin, Skodassa on kalliimmat osat kuin volkkarissa ja työn laatuhan on ollut aina konsernin parasta, turkkilainen ei vaan tee tuotetta yhtä isänmaallisesti kuin tsekki tsekeissä. Sinänsä pirun sääli, koska Skoda Euroopan vanhimpana automerkkinä oli alunperin luksusauto ennen kuin kommunistit tulivat säheltämään väliin. Miksi toista pitää huonontaa, miksei VW voisi parantaa omaa laatuaan, jotenkin nurkinkurinen tilanne. Minä ainakin yhtiön pomona sanoisin vw:n pajalla, että prkl jätkät, Skodan tehdas kyykyttää meitä halvemmalla työvoimalla ja paremmalla laadulla sata nolla, tehkää jotain tai tulee monoa perseeseen. Makuasioista ei voi kiistellä, mutta mielestäni skodat ovat vieläpä paremman näköisiä, ainoastaan SUperbin perä häviää Passatille, mutta farkkuna sekin on paljon paremman näköinen kuin Passat. Jotain kertonnee sekin, että uuteen Passattiin tulee puhdas Skoda Superb-kopio keskikonsoli. Olisivat nyt ihan suosiolla keksineet jotain omaa, mutta kun ei niin ei. Toisaalta Superbin keskikonsoli retroilmeellä pyöreine "old fashion" radionappeineen on tosi tyylikäs.



      
  • sjvirt:

    Skodan hinta tulee laskemaan.


    Missäs tuollaista on luvattu?

    Ennemmin siinä käy niin, että Skodan hinta säilyy ennallaan ja Volkkarin nousee, kun Volkkari kerran on niin paljon parempi kuin Skoda. Samalla tietysti joudutaan nostamaan Audinkin hintoja, jotta kansa uskoo sen olevan ehtaa premiumia.




    Na kai nyt on täysin selvä asia, että tuotteen hinta tippuu samalla kun sen sijaitia markkinoilla säädetään alemmas.

      
  • NHB:

    Na kai nyt on täysin selvä asia, että tuotteen hinta tippuu samalla kun sen sijaitia markkinoilla säädetään alemmas.


    Kumpi VAG-skenaario on arvoisan raadin mielestä todennäköisempi tulevassa das Auto product portfoliossa, mukitelineiden määrä edessä:



    Skenaario a)

    - Audi: 0

    - VW: 2

    - Seat: 4

    - Skoda: 6



    vai



    Skenaario b)

    - Audi: 6

    - VW: 4

    - Seat: 2

    - Skoda: 0

      
  • Warcraft:

    Miksi toista pitää huonontaa, miksei VW voisi parantaa omaa laatuaan, jotenkin nurkinkurinen tilanne. Minä ainakin yhtiön pomona sanoisin vw:n pajalla, että prkl jätkät, Skodan tehdas kyykyttää meitä halvemmalla työvoimalla ja paremmalla laadulla sata nolla, tehkää jotain tai tulee monoa perseeseen.




    Eihän kyse ole siitä, että Volkkaari olisi jotenkin kyykytetty. On vain luonnollista pyrkiä välttämään konsernin sisäistä kilpailua. Työvoima ei ole enää Tsekeissä erityisen halpaa. Skodan myynti kasvaa koko ajan mutta tulos on laskenut jo kolme vuotta peräkkäin. Jotai tarvitsee tehdä.

      
  • NHB:

    Warcraft:
    Miksi toista pitää huonontaa, miksei VW voisi parantaa omaa laatuaan, jotenkin nurkinkurinen tilanne. Minä ainakin yhtiön pomona sanoisin vw:n pajalla, että prkl jätkät, Skodan tehdas kyykyttää meitä halvemmalla työvoimalla ja paremmalla laadulla sata nolla, tehkää jotain tai tulee monoa perseeseen.


    Eihän kyse ole siitä, että Volkkaari olisi jotenkin kyykytetty. On vain luonnollista pyrkiä välttämään konsernin sisäistä kilpailua.




    Miksi Volkkaria ei sitten asemoida uudelleen? Jonkinlaiseksi puolipremiuksi nimeäminen voisi olla paikallaan. Ryhtyisivät kilpailemaan vaikkapa Volvoa kohtaan.





    NHB:

    Työvoima ei ole enää Tsekeissä erityisen halpaa. Skodan myynti kasvaa koko ajan mutta tulos on laskenut jo kolme vuotta peräkkäin. Jotai tarvitsee tehdä.




    Parantaako omakustannushinnaltaan puoli-ilmaisten varusteiden karsiminen Skodan kannattavuutta?



    Tähän asti automerkkien kannattavuutta on pyritty nostamaan lisäämällä puoli-ilmaisia varusteita, kuten sähköikkunat ja mukitelineitä ja niiden varjolla nostettu hintaa paljon enemmän kuin valmistuskustannukset ovat nousseet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit