Auto Glymin punainen alle ja kulta päälle. Ei kannata vahata, ennenkuin autokaupassa levitetty vaha alkaa menettää ominaisuuksiaan.
Enpä nyt ymmärrä. Toteat, että ei kannata vahata, mutta kuitenkin ehdotat AutoGlymin punaista alle. Sehän juuri on vahaa. Vanhaan maalipintaan punainenkin on toki paikallaan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelkkä AutoGlymin kultainen (siis Extra Gloss Protection) riittää yksinään uuteen autoon usemmaksikin vuodeksi, kunhan käsittelyn tekee keväisin ja syksyisin. Kiiltohan on uudessa maalipinnassa jo omasta takaa. Kultaisessa AutoGlymissähän ei ole lainkaan vahaa ja/tai hiovia ainesosia, vaan se on maaöljytislepohjainen suoja-aine, joka toki liuottaa maalipinnan pienet epäpuhtaudet. Kannattaa huomata, että aine kuivuu/kiillottuu sitä paremmin, mitä lämpimämpi ilma on. Liian viileässä tuntuu nihkeältä eikä meinaa kiillottua.
Enpä nyt ymmärrä. Toteat, että ei kannata vahata, mutta kuitenkin ehdotat AutoGlymin punaista alle. Sehän juuri on vahaa. Vanhaan maalipintaan punainenkin on toki paikallaan.
Tuohan lukee kultaisen vahan etiketissäkin. Pelkkää kultaista en ole kokeillut, mutta olettaisin sen vain korostavan mahdollisia epäpuhtauksia altaan. Se punainenkaan ei sisällä hionta-aineita, vaan ainoastaan puhdistavia aineita.
Mitä sitä uutta autoa vahaamaan. Sehän on juuri liikkeessä vahattu ennen luovutusta.
Uutta autoa ei suositella vahattavaksi missään eikä millään. Odota nyt, että se vanhenee noin puolivuotiaaksi niin sitten voit alkaa jynssäämään. Vahan merkillä ei nyt niin suurta väliä ole, pääasia on, että sitä laitetaan ja osaa vahata ja vielä riittävän usein. 2x vuodessa pärjää, 4x on aika hyvä tahti...
Uutta autoa ei suositella vahattavaksi missään eikä millään.
Kumma kun tästäkin on täysin vastakkaisia mielipiteitä. Viime syksynä varta vasten kysyin vaihtaessani, koska auton saa vahata. Vaikka heti, sanoi automyyjä...
Se että uusi auto olisi vahattu autoliikkeessä ennen luovutusta en kyllä usko, sen sijaan se on kyllä käynyt liuotinpesussa.
Käsittääkseni uusi auto kyllä kannattaa vahata koska pinnan himmeneminen alkaa auringossa välittömästi, punainen resign polish ei sisällä hioma-aineita, ja pohjavahan tarkoitus on tasoittaa pinnan epätasaisuuksia, eli jos pintaa tarkastelisi mikroskoopilla niin kyseessähän olisi vuoristo ja pohjavahan tarkoitus on täyttää laaksoja ja saada aikaan tuntureita. Gloss protection kovetttaa kemiallisesti pohjavahan ja toimii uv-suojana mitä pohjavaha ei tee, kannattaa antaa kovetinvahan kuivaa levityksen jälkeen vaikka seuraavaan päivään jolloin tulos paranee.
Itse olen veneessä saanut Glymillä parempia tuloksia aikaan kun varsinaisilla venevahoilla, joista osa on tosi surkeita paitsi hinnaltaan.
Kannattaa vilkaista myös parin numeron takaisen Auto Bild-suomen vahatesti. Siinä voiton kirjasi Korrek TFX, joka hyvän hinta / laatu suhteensa lisäksi säilytti hyvin kiiltonsa.
Itse meinaan laittaa kyseisen vahan tänä keväänä. En viitsi enää leikkiä Auto Gymin kahden eri vahan kanssa.
Uuden auton olen vahannut suoraan AutoGlymin Extra Gloss Protectionilla ja sitä käytän muutenkin silloin tällöin. Vahaan auton 3 - 4 kertaa vuodessa ja käytän joillakin kerroilla myös pelkkää AutoGlymin punaista vahaa. Se on nopea ja helppo laittaa vaikka useamminkin ja kestää kokemukseni mukaan ihan saman verran kuin Korrekit ja Turtletkin. Olennaisia eroja en ole perusvahoissa havainnut, paitsi yksi huono kokemus on: Tähän nykyiseen autoon erehdyin uutuuttaan laittamaan Korrekin uuden auton vahaa, kokemus oli surkea. Vaha imi kiinni kaiken kuran pahemmin kuin ilman vahaa, mikään ei irronnut ilman liutinta. Tuon jälkeen vahasin auton uudelleen AutoGlymin punaisella, eikä mitään ongelmaa ole sen jälkeen ollut. Huolellisen pesun jälkeen olen laittanut myös tuon AutoGlymin kiillokkeen suoraan ilman sitä punaista vahaa, kiilloke tuntuu irrottavan erittäin hyvin mm. bitumitahrat.
Se että uusi auto olisi vahattu autoliikkeessä ennen luovutusta en kyllä usko, sen sijaan se on kyllä käynyt liuotinpesussa.
Oma autoni ainakin oli vahattu ja varsin hyvälaatuisella vahalla olikin. Vesi helmeili pois auton päältä todella tehokkaasti, suunnilleen samalla tavalla kuin rasvatulta pinnalta. Pari kuukautta tuo vaha kesti ennenkuin ominaisuudet alkoivat heiketä. Sitten tulikin jo kevätvahauksen aika.
...Olennaisia eroja en ole perusvahoissa havainnut, paitsi yksi huono kokemus on: Tähän nykyiseen autoon erehdyin uutuuttaan laittamaan Korrekin uuden auton vahaa, kokemus oli surkea. Vaha imi kiinni kaiken kuran pahemmin kuin ilman vahaa, mikään ei irronnut ilman liutinta. Tuon jälkeen vahasin auton uudelleen AutoGlymin punaisella, eikä mitään ongelmaa ole sen jälkeen ollut. Huolellisen pesun jälkeen olen laittanut myös tuon AutoGlymin kiillokkeen suoraan ilman sitä punaista vahaa, kiilloke tuntuu irrottavan erittäin hyvin mm. bitumitahrat.
Jaa, minä olen myös käyttänyt Korrekin Protection UV (?) uuden auton vahaa ja itse en muista mitään lian tarttumisongelmia. Tosin oma autoni on suht tumma, joten kenties en vain ole erottanut kaikkea likaa.
Itse ajattelin palata Korrekiin, kun jaksa sählätä useamman pullon kanssa, kuten AutoGlymin kanssa on pitänyt. Lopputulos on minulle ihan riittävä
Itselleni sanottiin, että heti voi vahata ja kultaista Glymiä laitoin pintaan. Punaisella Glymillä ei uudessa pinnassa saa mitään etua. Mutta voihan se olla mukavaa touhuta uuden auton kanssa, että ei se kai haittaakaann...
Vastaukset vaihtelevat myös eri merkkien edustajille. Jotkut sanovat ettei uuteen vahaa ennen kuin 1-2kk jälkeen, että pinta ehtii "kuivua" kunnolla. Pitää myös muistaa että aika alkaa juosta siitä hetkestä, kun auto tulee maalaamosta, eikä siitä kun se ajetaan liikkeestä ulos.
...Siinä voiton kirjasi Korrek TFX, joka hyvän hinta / laatu suhteensa lisäksi säilytti hyvin kiiltonsa.
Itsekin ko. testistä rohkaistuneena levitin Korrekin pintaan. Yllätyin helposta kiillotettavuudesta ja jälki on niin hyvä kuin vahaukselta sopii odottaa. Lasimaisen liukas lopputulos kiiltelee kuin sitsontiaisen persii kevätauringossa
Vahasin myös tuulilasin - ja se homma kannatti. Ei viihdy pisarat kauaa lasipinnalla maantievaudissa
Alkuperäinen kysymys tosin taisi koskea uutta autoa. Itse tein aikanaan niin, että vein auton ammattilaiselle vahattavaksi - ja nimenomaan maininnalla, että tämä on sitten tuliterä kärry. Hyvä tuli, vaikkei sitä uudessa autossa juuri eroa huomaa. AutoGlymin tuotteita tuntuivat käyttävän.
Engineeri
[Engineeri muokkasi tätä viestiä 23.05.2005 klo 23:50]
Vastaukset vaihtelevat myös eri merkkien edustajille. Jotkut sanovat ettei uuteen vahaa ennen kuin 1-2kk jälkeen, että pinta ehtii "kuivua" kunnolla. Pitää myös muistaa että aika alkaa juosta siitä hetkestä, kun auto tulee maalaamosta, eikä siitä kun se ajetaan liikkeestä ulos.
Olen hieman hämmästynyt, sillä kuulen nyt ensimmäistä kertaa, että joku on saanut autonsa vahattuna autoliikkeestä... Noh, oppia ikä kaikki.
Tässä on kysymys usein vanhentuneista tiedoista ja sitten sekoitetaan usein uusi auto vanhaan, vastamaalattuun sellaiseen.
Uuden auton maalin seassa on kovetinta vain minimaallisesti. Maalin kuivaus hoidetaan korkealla lämmöllä uunissa, jonka lämpötila vaihtelee. Auto viihtyy uunissa n. puoli tuntia, korkeintaan 40 minuuttia. Tässä ajassa on mukana myös jäähdytys. Sen jälkeen auto voidaan vaikka hioa ja maalata uudelleen ja näin valmistajat tekevätkin usein, sillä joskus maalaus epäonnistuu valmistusvaiheessa, tai sitten siihen tulee naarmuja kokoamisvaiheessa jne. Maalinpinta on siis käsiteltävissä välittömästi, maalauksen jälkeen.
Käytetyssä autossa juttu on eri. Koska auto jo valmiiksi koottu, ei voida käyttää samoja, korkeita lämpötiloja uunissa, maalia kuivatessa. Siksi maaliin sekoitetaan enemmän kovetinta maalausvaiheessa. Tämä tekee sen, että maali "elää" joitakin viikkoja maalauksen jälkeen. On hyvä odottaa kuukausi, ennen kuin hinkkaa jollakin auton pintaa. Maalaus onkin hyvä suorittaa kesällä, jotta myös aurinko voi tehdä tehtävänsä.
Joskus juttelin Auto-Glymin edustajan kanssa tuosta Auto-Glymin kullan värisestä purnukasta. Hyvä tulisi jos vahaisi ensin vahalla joka on punaisessa purkissa ja sen jälkeen se kullan värinen vaha. Se mikä itselleni oli uutta edustaja sanoi, että jos on talli (pölytön ja aurinko ei pääse paistamaan) niin kannattaisi kullan värinen vaha levittää pintaan ja jättää tunniksi jopa yön yli pintaan ja sitten vasta kiilloittaa. Kuulemma kovettaa sen punaisen vahan todella hyväksi pinnaksi. Mitä arvelette?? En ole vielä kokeillut.
Joskus juttelin Auto-Glymin edustajan kanssa tuosta Auto-Glymin kullan värisestä purnukasta. Hyvä tulisi jos vahaisi ensin vahalla joka on punaisessa purkissa ja sen jälkeen se kullan värinen vaha. Se mikä itselleni oli uutta edustaja sanoi, että jos on talli (pölytön ja aurinko ei pääse paistamaan) niin kannattaisi kullan värinen vaha levittää pintaan ja jättää tunniksi jopa yön yli pintaan ja sitten vasta kiilloittaa. Kuulemma kovettaa sen punaisen vahan todella hyväksi pinnaksi. Mitä arvelette?? En ole vielä kokeillut.
Muistikuvia... Eikös se punainen ollut sitä hiovaa ja puhdistavaa ainetta ja kultainen kiillottavaa ja suojakalvon muodostavaa. Tällä perusteella laittaisin aivan uuden auton pintaan pelkästään kultaista. Vähän käytetyn voisi sitten siistiä ennen "kultausta" tuolla punaisella.
Pelkän punaisen jäljiltä ymmärtääkseni maalipinnalle ei ole oikein mitään suojaa.
Eräs tuttavani tekee ammatikseen auton pesuja/vahauksia autoliikkeille ja hän sanoi, että auto kannatta vahauttaa uutena, että saa sen uuden auton rasvan pois päältä.
Eräs tuttavani tekee ammatikseen auton pesuja/vahauksia autoliikkeille ja hän sanoi, että auto kannatta vahauttaa uutena, että saa sen uuden auton rasvan pois päältä.
Siis rasvan... minkä rasvan?? Ei uuden auton päällä ole mitään rasvaa! Se on vastamaalattu, maalilla, eikä mitenkään rasvattu.
Ennen autonvalmistajat ruiskuttivat autojensa päälle suojaavan vahan, kuljetuksen ajaksi, koska joskus autot saattoivat seisoa pitkiäkin aikoja tehtaan pihalla, satamissa jne, alttiina ilmansaasteille ja auringonpaisteelle. Tänään tilanne on toinen, autonvalmistajat eivät tee autoja enää putken täydeltä, vaan jokainen auto on tilattu ja ne toimitetaan asiakkaille niin nopeasti kuin mahdollista. Jotkut tehtaat käyttävät vielä vahaa, mutta suurin osa käyttää tänä päivänä muovikelmua, jonka he levittävät konepellille, katolle ja peräluukun päälle.
Harvinaisen paljon mutu-mielipiteitä. Minua kiinnostaisi tietää onko vahauksessa ylipäätään järkeä jos käyttää autoa pikapesussa jossa kätetään liuottimia. Oman mutu-kokemukseni mukaan helmeilevä vahattu pinta on mennyttä ensimmäisen liuotinpesun jälkeen.
Toivottavasti TM tekisi testin jossa selvitettäisiin tämä asia.
Harvinaisen paljon mutu-mielipiteitä. Minua kiinnostaisi tietää onko vahauksessa ylipäätään järkeä jos käyttää autoa pikapesussa jossa kätetään liuottimia. Oman mutu-kokemukseni mukaan helmeilevä vahattu pinta on mennyttä ensimmäisen liuotinpesun jälkeen.
Toivottavasti TM tekisi testin jossa selvitettäisiin tämä asia.
Tämä olisi todellakin mielenkiintoinen testi!
Tunnustan, en ole vahannut autoa 15 vuoteen, enkä tule todennäköisesti koskaan tekemään sitä. Olisikohan sitten niin, että olen käyttänyt joskus huonolaatuisia vahoja, mutta minun autoni eivät ole olleet koskaan mitenkään huonompia maalipinnaltaan, verrattuna sellaisiin autoihin, joita vahaillaan kerran pari kuukaudessa.
Tulee mieleen eräs suuri helsinkiläinen liikennöitsijä, joka osti tuliterän Opel Kadetin joskus 80-luvun vaihteessa. Autoon vaihdettiin öljyt vain kerran, ensimmäisessä takuuhuollossa. Sen jälkeen hän vain lisäsi öljyä ja auto korjattiin vain silloin, kun se meni jostain rikki. Hän myi auton, kun mittarissa oli n. 200 000 km. Auto ei ollut luonnollisesti parempi, kuin muutkaan sen ikäiset, mutta ei kyllä huonompikaan. Noh, koneen avaus olisi ehkä tuonut ilmi jotain muuta...
Mutta joka tapauksessa, hyvä automaattipesu saattaa olla jopa parempi, kun huono vahaus.
Me suomalaiset olemme tosi tunnollisia, kun on kysymys auton hoivailemisesta. Minusta meidän automme eivät ole tosin sen kummempia, kuin muidenkaan maiden autoilijoiden. Päinvastoin, joskus tuntuu, että monen auton omistaja tekee joissain vaiheessa autonsa maalipinnalle karhunpalveluksen, käyttämällä aineita, jotka kuluttavat ja hiovat. Lisäksi, moni hinkkaa samalla, likaisella sienellä autonsa kymmeniä, satoja kertoja, mutta huoltaa itse sienen todella huolimattomasti. Tuntuuko tutulta: Pese ensin auton yläpinnat, sen jälkeen kyljet, puskurit ja viimeiseksi vanteet. Huuhtele sieni hiekansekaisessa ämpärissä, rutista vedet pois ja heitä se ämpärin pohjalle, johon jää usein se pieni kalvo pölyä ja muutama hiekanjyvä. Sitten kun on taas aika pestä auto, täytä ämpäri ja pese yläpinnat ensin, puhtaalla sienellä... Uskon, että omien välineiden puhtaanapito on paljon parempi, kuin ainainen vahailu.
Näin autofixarin kokemusta omaavana sanon ettei glymin punanen oo hiova vaha vaan puhdistava. Kultanen vaatii alle puhtaan pinnan, ei muuten toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Eli ensin punanen ja sitten kultanen. Kultanen annetaan olla yön yli pinnassa ja sitte vasta kiillotetaan. Vanhaa autoa joka on maalattu, ei sais yhen automaalarin mukaan vahata n. puoleen vuoteen. Oma auto maalattiin yksi syksy ja seuraavana keväänä vasta vahasin sen eka kerran.
Harrastin auton käsinpesua ja vahausta, kun vielä asuimme taloyhtiössä, jonka alakerrassa oli autohalli ja pesupaikka. Nyttemmin pesetän autoani olosuhteiden pakosta sinänsä ihan hyvin pesevällä ja palvelevalla pesukadulla, mutta en ole tohtinut enää vahata pintaa. Syy: hyvänkään konepesun jäljiltä pinta ei ole puhdas, vaan siinä on edelleen karhea tuntuma (pikeä, nastahiukkasia yms.) enkä halua hinkata likaista pintaa kiillotusrätillä naarmujen pelossa. Onko varovaisuuteni aiheellista vai liioittelua? Puhdistavalla vahalla mömmöt varmaankin lähtisivät, mutta onko tulos maalipinnan keston kannalta plussalla vai miinuksella?
Huoltoasemien TI-pesupaikkoja en viitsi käyttää, koska saan auton käsinpesuun kulumaan reilut puoli tuntia (tykkään tehdä homman mieluummin nysväten ja huolella kuin vähän sinne päin).
Syy: hyvänkään konepesun jäljiltä pinta ei ole puhdas, vaan siinä on edelleen karhea tuntuma
Oletko varma, ettei autosi ole ollut lähellä "maalaria"? Riittää, jos poikasi maalaa aerosolipurkilla fillarinsa rapakaaren, samassa autotallissa. Väripöly tarttuu koko autoon. Tunnetko karheuden myös ikkunoissa?
Konepesu toimii todellakin hyvin monessa paikassa, mutta jotkut paikat kannattaa jättää väliin.
Jos olet epävarma, jätä autosi jonnekin, jossa saat asianmukaisen käsittelyn. Usein vielä siivoavat auton sisältäkin ja jynssäävät oven välitkin. Tämän käsittelyn saa varmasti 100 eurolla.
Oma auto täytti tässä 7 vuotta, ostin sen 1½v sitten. Autoglymin mustalla vahasin ensimmäistä kertaa muutama viikko sitten, auto on luumun värinen. Mitään ongelmia vahauksen kanssa ei ollut, ja kyllä tuo ainakin omaan makuuni kiiltää ihan riittävästi. Vahauskin oli todella helppoa. Vahailen yleensä joka toinen kuukausi.
Oletko varma, ettei autosi ole ollut lähellä "maalaria"? Riittää, jos poikasi maalaa aerosolipurkilla fillarinsa rapakaaren, samassa autotallissa. Väripöly tarttuu koko autoon. Tunnetko karheuden myös ikkunoissa?
Juu, olen varma, ettei maalista ole kysymys. Tuollainen karheus ovien alareunoihin jää myös huolimattomamman käsinpesun jälkeen.
Käytän omien autojeni vahauksessa myös Autoglymin kultaista ja punaista vahaa. Vahaan automme kaksi kertaa vuodessa.
Huomioita: Talvikaudella suola/epäpuhtaudet palavat vahapintaan kiinni. Talvikaudella pesen työautoni painepesurilla 3-5 kertaa viikossa. Tästä huolimatta lika alkaa vähitellen pinttyä kiinni, jolloin suihkutan liuottimen (Motonet töhnää noin 20%:n liuos) auton pintaan ja kymmenen minuutin kuluttua pesen auton painepesurilla.
Noin 1-2 viikon välein pesen autoni paremmin eli liuotin pintaan ja painepesu. Sitten pesen Carlaken liuotinpesuvahalla auton huolellisesti ja lopuksi painepesu päälle. Carlaken pesuvahaa käytän aina kun sen puhdistusteho riittää.
Keväällä - syksyllä pesen autoni painepesurilla 1-3 kertaa viikossa ja parempi puhdistus 1-2 viikon välein Carlaken jommalla kummalla pesuvahalla, liuotinta välttäen jos mahdollista.
Noissa välipesuissa ajan autoni maantien kautta kotiin, jolloin en naarmuta hieman likaista maalipintaa säämiskällä.
Hyviä vahoja löytyy useita, mutta miksi vaihtaa Autoglymiä, sillä kultainen glymi antaa upean, kestävän kiillon.
Ostin suihkutettavaa vahaa (Turtle?) joku aika sitten ja aion kokeilla sitä "välivahana" pari kertaa kesän aikana.
Auto Glymin punainen alle ja kulta päälle. Ei kannata vahata, ennenkuin autokaupassa levitetty vaha alkaa menettää ominaisuuksiaan.
Enpä nyt ymmärrä. Toteat, että ei kannata vahata, mutta kuitenkin ehdotat AutoGlymin punaista alle. Sehän juuri on vahaa. Vanhaan maalipintaan punainenkin on toki paikallaan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelkkä AutoGlymin kultainen (siis Extra Gloss Protection) riittää yksinään uuteen autoon usemmaksikin vuodeksi, kunhan käsittelyn tekee keväisin ja syksyisin. Kiiltohan on uudessa maalipinnassa jo omasta takaa. Kultaisessa AutoGlymissähän ei ole lainkaan vahaa ja/tai hiovia ainesosia, vaan se on maaöljytislepohjainen suoja-aine, joka toki liuottaa maalipinnan pienet epäpuhtaudet. Kannattaa huomata, että aine kuivuu/kiillottuu sitä paremmin, mitä lämpimämpi ilma on. Liian viileässä tuntuu nihkeältä eikä meinaa kiillottua.
Tuohan lukee kultaisen vahan etiketissäkin. Pelkkää kultaista en ole kokeillut, mutta olettaisin sen vain korostavan mahdollisia epäpuhtauksia altaan. Se punainenkaan ei sisällä hionta-aineita, vaan ainoastaan puhdistavia aineita.
Mitä sitä uutta autoa vahaamaan. Sehän on juuri liikkeessä vahattu ennen luovutusta.
punaisessa on hionta-aineita kuten varmaan kaikissa? puhdistavissa/uudistavissa vahoissa.
"Autoglym SRP's cleaning ability is mostly chemical, not abrasive"
Uutta autoa ei suositella vahattavaksi missään eikä millään. Odota nyt, että se vanhenee noin puolivuotiaaksi niin sitten voit alkaa jynssäämään. Vahan merkillä ei nyt niin suurta väliä ole, pääasia on, että sitä laitetaan ja osaa vahata ja vielä riittävän usein. 2x vuodessa pärjää, 4x on aika hyvä tahti...
Kumma kun tästäkin on täysin vastakkaisia mielipiteitä.
Viime syksynä varta vasten kysyin vaihtaessani, koska auton saa vahata. Vaikka heti, sanoi automyyjä...
Se että uusi auto olisi vahattu autoliikkeessä ennen luovutusta en kyllä usko, sen sijaan se on kyllä käynyt liuotinpesussa.
Käsittääkseni uusi auto kyllä kannattaa vahata koska pinnan himmeneminen alkaa auringossa välittömästi, punainen resign polish ei sisällä hioma-aineita, ja pohjavahan tarkoitus on tasoittaa pinnan epätasaisuuksia, eli jos pintaa tarkastelisi mikroskoopilla niin kyseessähän olisi vuoristo ja pohjavahan tarkoitus on täyttää laaksoja ja saada aikaan tuntureita. Gloss protection kovetttaa kemiallisesti pohjavahan ja toimii uv-suojana mitä pohjavaha ei tee, kannattaa antaa kovetinvahan kuivaa levityksen jälkeen vaikka seuraavaan päivään jolloin tulos paranee.
Itse olen veneessä saanut Glymillä parempia tuloksia aikaan kun varsinaisilla venevahoilla, joista osa on tosi surkeita paitsi hinnaltaan.
Kannattaa vilkaista myös parin numeron takaisen Auto Bild-suomen vahatesti. Siinä voiton kirjasi Korrek TFX, joka hyvän hinta / laatu suhteensa lisäksi säilytti hyvin kiiltonsa.
Itse meinaan laittaa kyseisen vahan tänä keväänä. En viitsi enää leikkiä Auto Gymin kahden eri vahan kanssa.
Uuden auton olen vahannut suoraan AutoGlymin Extra Gloss Protectionilla ja sitä käytän muutenkin silloin tällöin. Vahaan auton 3 - 4 kertaa vuodessa ja käytän joillakin kerroilla myös pelkkää AutoGlymin punaista vahaa. Se on nopea ja helppo laittaa vaikka useamminkin ja kestää kokemukseni mukaan ihan saman verran kuin Korrekit ja Turtletkin. Olennaisia eroja en ole perusvahoissa havainnut, paitsi yksi huono kokemus on: Tähän nykyiseen autoon erehdyin uutuuttaan laittamaan Korrekin uuden auton vahaa, kokemus oli surkea. Vaha imi kiinni kaiken kuran pahemmin kuin ilman vahaa, mikään ei irronnut ilman liutinta. Tuon jälkeen vahasin auton uudelleen AutoGlymin punaisella, eikä mitään ongelmaa ole sen jälkeen ollut. Huolellisen pesun jälkeen olen laittanut myös tuon AutoGlymin kiillokkeen suoraan ilman sitä punaista vahaa, kiilloke tuntuu irrottavan erittäin hyvin mm. bitumitahrat.
Onko kukaan testannut tuota autoglymen mustaa vahaa? sopii kaiketi uudelle maalipinnalle paremmin kuin tuo punainen?
Oma autoni ainakin oli vahattu ja varsin hyvälaatuisella vahalla olikin. Vesi helmeili pois auton päältä todella tehokkaasti, suunnilleen samalla tavalla kuin rasvatulta pinnalta. Pari kuukautta tuo vaha kesti ennenkuin ominaisuudet alkoivat heiketä. Sitten tulikin jo kevätvahauksen aika.
Mustaa vahaa suositellaan tummille väreille. Tiedä sitten mikä olisi lopputulos vaikkapa valkoisessa autossa.
Jaa, minä olen myös käyttänyt Korrekin Protection UV (?) uuden auton vahaa ja itse en muista mitään lian tarttumisongelmia. Tosin oma autoni on suht tumma, joten kenties en vain ole erottanut kaikkea likaa.
Itse ajattelin palata Korrekiin, kun jaksa sählätä useamman pullon kanssa, kuten AutoGlymin kanssa on pitänyt. Lopputulos on minulle ihan riittävä
oma on metallihohtobeige = pannacotta. tuliskohan hyvä tuolla mustalla vahalla... vai laittasko perinteistä puna - kulta yhdistelmää
Itselleni sanottiin, että heti voi vahata ja kultaista Glymiä laitoin pintaan. Punaisella Glymillä ei uudessa pinnassa saa mitään etua.
Mutta voihan se olla mukavaa touhuta uuden auton kanssa, että ei se kai haittaakaann...
Vastaukset vaihtelevat myös eri merkkien edustajille. Jotkut sanovat ettei uuteen vahaa ennen kuin 1-2kk jälkeen, että pinta ehtii "kuivua" kunnolla. Pitää myös muistaa että aika alkaa juosta siitä hetkestä, kun auto tulee maalaamosta, eikä siitä kun se ajetaan liikkeestä ulos.
Itsekin ko. testistä rohkaistuneena levitin Korrekin pintaan. Yllätyin helposta kiillotettavuudesta ja jälki on niin hyvä kuin vahaukselta sopii odottaa. Lasimaisen liukas lopputulos kiiltelee kuin sitsontiaisen persii kevätauringossa
Vahasin myös tuulilasin - ja se homma kannatti. Ei viihdy pisarat kauaa lasipinnalla maantievaudissa
Alkuperäinen kysymys tosin taisi koskea uutta autoa. Itse tein aikanaan niin, että vein auton ammattilaiselle vahattavaksi - ja nimenomaan maininnalla, että tämä on sitten tuliterä kärry. Hyvä tuli, vaikkei sitä uudessa autossa juuri eroa huomaa. AutoGlymin tuotteita tuntuivat käyttävän.
Engineeri
Etsin aiheesta kokemuksia ja ohjeita. Oletan markkinoille tulleen uusia vahoja ja tapoja hoitaa homma kätevästi.
Olen hieman hämmästynyt, sillä kuulen nyt ensimmäistä kertaa, että joku on saanut autonsa vahattuna autoliikkeestä... Noh, oppia ikä kaikki.
Tässä on kysymys usein vanhentuneista tiedoista ja sitten sekoitetaan usein uusi auto vanhaan, vastamaalattuun sellaiseen.
Uuden auton maalin seassa on kovetinta vain minimaallisesti. Maalin kuivaus hoidetaan korkealla lämmöllä uunissa, jonka lämpötila vaihtelee. Auto viihtyy uunissa n. puoli tuntia, korkeintaan 40 minuuttia. Tässä ajassa on mukana myös jäähdytys.
Sen jälkeen auto voidaan vaikka hioa ja maalata uudelleen ja näin valmistajat tekevätkin usein, sillä joskus maalaus epäonnistuu valmistusvaiheessa, tai sitten siihen tulee naarmuja kokoamisvaiheessa jne.
Maalinpinta on siis käsiteltävissä välittömästi, maalauksen jälkeen.
Käytetyssä autossa juttu on eri. Koska auto jo valmiiksi koottu, ei voida käyttää samoja, korkeita lämpötiloja uunissa, maalia kuivatessa. Siksi maaliin sekoitetaan enemmän kovetinta maalausvaiheessa. Tämä tekee sen, että maali "elää" joitakin viikkoja maalauksen jälkeen. On hyvä odottaa kuukausi, ennen kuin hinkkaa jollakin auton pintaa. Maalaus onkin hyvä suorittaa kesällä, jotta myös aurinko voi tehdä tehtävänsä.
Joskus juttelin Auto-Glymin edustajan kanssa tuosta Auto-Glymin kullan värisestä purnukasta. Hyvä tulisi jos vahaisi ensin vahalla joka on punaisessa purkissa ja sen jälkeen se kullan värinen vaha. Se mikä itselleni oli uutta edustaja sanoi, että jos on talli (pölytön ja aurinko ei pääse paistamaan) niin kannattaisi kullan värinen vaha levittää pintaan ja jättää tunniksi jopa yön yli pintaan ja sitten vasta kiilloittaa. Kuulemma kovettaa sen punaisen vahan todella hyväksi pinnaksi. Mitä arvelette?? En ole vielä kokeillut.
Muistikuvia... Eikös se punainen ollut sitä hiovaa ja puhdistavaa ainetta ja kultainen kiillottavaa ja suojakalvon muodostavaa. Tällä perusteella laittaisin aivan uuden auton pintaan pelkästään kultaista. Vähän käytetyn voisi sitten siistiä ennen "kultausta" tuolla punaisella.
Pelkän punaisen jäljiltä ymmärtääkseni maalipinnalle ei ole oikein mitään suojaa.
Eräs tuttavani tekee ammatikseen auton pesuja/vahauksia autoliikkeille ja hän sanoi, että auto kannatta vahauttaa uutena, että saa sen uuden auton rasvan pois päältä.
Siis rasvan... minkä rasvan?? Ei uuden auton päällä ole mitään rasvaa! Se on vastamaalattu, maalilla, eikä mitenkään rasvattu.
Ennen autonvalmistajat ruiskuttivat autojensa päälle suojaavan vahan, kuljetuksen ajaksi, koska joskus autot saattoivat seisoa pitkiäkin aikoja tehtaan pihalla, satamissa jne, alttiina ilmansaasteille ja auringonpaisteelle. Tänään tilanne on toinen, autonvalmistajat eivät tee autoja enää putken täydeltä, vaan jokainen auto on tilattu ja ne toimitetaan asiakkaille niin nopeasti kuin mahdollista. Jotkut tehtaat käyttävät vielä vahaa, mutta suurin osa käyttää tänä päivänä muovikelmua, jonka he levittävät konepellille, katolle ja peräluukun päälle.
Harvinaisen paljon mutu-mielipiteitä. Minua kiinnostaisi tietää onko vahauksessa ylipäätään järkeä jos käyttää autoa pikapesussa jossa kätetään liuottimia. Oman mutu-kokemukseni mukaan helmeilevä vahattu pinta on mennyttä ensimmäisen liuotinpesun jälkeen.
Toivottavasti TM tekisi testin jossa selvitettäisiin tämä asia.
Toivottavasti TM tekisi testin jossa selvitettäisiin tämä asia.
Tämä olisi todellakin mielenkiintoinen testi!
Tunnustan, en ole vahannut autoa 15 vuoteen, enkä tule todennäköisesti koskaan tekemään sitä. Olisikohan sitten niin, että olen käyttänyt joskus huonolaatuisia vahoja, mutta minun autoni eivät ole olleet koskaan mitenkään huonompia maalipinnaltaan, verrattuna sellaisiin autoihin, joita vahaillaan kerran pari kuukaudessa.
Tulee mieleen eräs suuri helsinkiläinen liikennöitsijä, joka osti tuliterän Opel Kadetin joskus 80-luvun vaihteessa. Autoon vaihdettiin öljyt vain kerran, ensimmäisessä takuuhuollossa. Sen jälkeen hän vain lisäsi öljyä ja auto korjattiin vain silloin, kun se meni jostain rikki. Hän myi auton, kun mittarissa oli n. 200 000 km. Auto ei ollut luonnollisesti parempi, kuin muutkaan sen ikäiset, mutta ei kyllä huonompikaan. Noh, koneen avaus olisi ehkä tuonut ilmi jotain muuta...
Mutta joka tapauksessa, hyvä automaattipesu saattaa olla jopa parempi, kun huono vahaus.
Me suomalaiset olemme tosi tunnollisia, kun on kysymys auton hoivailemisesta. Minusta meidän automme eivät ole tosin sen kummempia, kuin muidenkaan maiden autoilijoiden. Päinvastoin, joskus tuntuu, että monen auton omistaja tekee joissain vaiheessa autonsa maalipinnalle karhunpalveluksen, käyttämällä aineita, jotka kuluttavat ja hiovat. Lisäksi, moni hinkkaa samalla, likaisella sienellä autonsa kymmeniä, satoja kertoja, mutta huoltaa itse sienen todella huolimattomasti.
Tuntuuko tutulta: Pese ensin auton yläpinnat, sen jälkeen kyljet, puskurit ja viimeiseksi vanteet. Huuhtele sieni hiekansekaisessa ämpärissä, rutista vedet pois ja heitä se ämpärin pohjalle, johon jää usein se pieni kalvo pölyä ja muutama hiekanjyvä. Sitten kun on taas aika pestä auto, täytä ämpäri ja pese yläpinnat ensin, puhtaalla sienellä...
Uskon, että omien välineiden puhtaanapito on paljon parempi, kuin ainainen vahailu.
Näin autofixarin kokemusta omaavana sanon ettei glymin punanen oo hiova vaha vaan puhdistava. Kultanen vaatii alle puhtaan pinnan, ei muuten toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Eli ensin punanen ja sitten kultanen. Kultanen annetaan olla yön yli pinnassa ja sitte vasta kiillotetaan. Vanhaa autoa joka on maalattu, ei sais yhen automaalarin mukaan vahata n. puoleen vuoteen. Oma auto maalattiin yksi syksy ja seuraavana keväänä vasta vahasin sen eka kerran.
Harrastin auton käsinpesua ja vahausta, kun vielä asuimme taloyhtiössä, jonka alakerrassa oli autohalli ja pesupaikka. Nyttemmin pesetän autoani olosuhteiden pakosta sinänsä ihan hyvin pesevällä ja palvelevalla pesukadulla, mutta en ole tohtinut enää vahata pintaa. Syy: hyvänkään konepesun jäljiltä pinta ei ole puhdas, vaan siinä on edelleen karhea tuntuma (pikeä, nastahiukkasia yms.) enkä halua hinkata likaista pintaa kiillotusrätillä naarmujen pelossa. Onko varovaisuuteni aiheellista vai liioittelua? Puhdistavalla vahalla mömmöt varmaankin lähtisivät, mutta onko tulos maalipinnan keston kannalta plussalla vai miinuksella?
Huoltoasemien TI-pesupaikkoja en viitsi käyttää, koska saan auton käsinpesuun kulumaan reilut puoli tuntia (tykkään tehdä homman mieluummin nysväten ja huolella kuin vähän sinne päin).
Oletko varma, ettei autosi ole ollut lähellä "maalaria"? Riittää, jos poikasi maalaa aerosolipurkilla fillarinsa rapakaaren, samassa autotallissa. Väripöly tarttuu koko autoon. Tunnetko karheuden myös ikkunoissa?
Konepesu toimii todellakin hyvin monessa paikassa, mutta jotkut paikat kannattaa jättää väliin.
Jos olet epävarma, jätä autosi jonnekin, jossa saat asianmukaisen käsittelyn. Usein vielä siivoavat auton sisältäkin ja jynssäävät oven välitkin. Tämän käsittelyn saa varmasti 100 eurolla.
Oma auto täytti tässä 7 vuotta, ostin sen 1½v sitten. Autoglymin mustalla vahasin ensimmäistä kertaa muutama viikko sitten, auto on luumun värinen. Mitään ongelmia vahauksen kanssa ei ollut, ja kyllä tuo ainakin omaan makuuni kiiltää ihan riittävästi. Vahauskin oli todella helppoa. Vahailen yleensä joka toinen kuukausi.
Juu, olen varma, ettei maalista ole kysymys. Tuollainen karheus ovien alareunoihin jää myös huolimattomamman käsinpesun jälkeen.
Sitä paitsi minulla on vain tytär.
Käytän omien autojeni vahauksessa myös Autoglymin kultaista ja punaista vahaa. Vahaan automme kaksi kertaa vuodessa.
Huomioita: Talvikaudella suola/epäpuhtaudet palavat vahapintaan kiinni. Talvikaudella pesen työautoni painepesurilla 3-5 kertaa viikossa. Tästä huolimatta lika alkaa vähitellen pinttyä kiinni, jolloin suihkutan liuottimen (Motonet töhnää noin 20%:n liuos) auton pintaan ja kymmenen minuutin kuluttua pesen auton painepesurilla.
Noin 1-2 viikon välein pesen autoni paremmin eli liuotin pintaan ja painepesu. Sitten pesen Carlaken liuotinpesuvahalla auton huolellisesti ja lopuksi painepesu päälle. Carlaken pesuvahaa käytän aina kun sen puhdistusteho riittää.
Keväällä - syksyllä pesen autoni painepesurilla 1-3 kertaa viikossa ja parempi puhdistus 1-2 viikon välein Carlaken jommalla kummalla pesuvahalla, liuotinta välttäen jos mahdollista.
Noissa välipesuissa ajan autoni maantien kautta kotiin, jolloin en naarmuta hieman likaista maalipintaa säämiskällä.
Hyviä vahoja löytyy useita, mutta miksi vaihtaa Autoglymiä, sillä kultainen glymi antaa upean, kestävän kiillon.
Ostin suihkutettavaa vahaa (Turtle?) joku aika sitten ja aion kokeilla sitä "välivahana" pari kertaa kesän aikana.