Palstan keskusteluja seuratessa ei voi välttyä ajatukselta, että useat ihmiset pitävät oman tietämyksen korostamista ja toisten virheiden löytämistä huomattavasti autoilua ja autoja kiinnostavampana asiana.
Näinpä ollen miten olisi, autoaiheinen knoppitieto-visa.
Tervetulleita olisivat visaiset knoppikysymykset (ja tietenkin vastauksetkin) autoista.
Voisin aloittaa esimerkin omaisesti:
1. Mistä tulee S-sarjan Mersujen S-kirjain?
2. Jos BB 512 tarkoittaa Berlinetta Boxer,(bokserikoneinen coupe) 5 litaraa ja 12sylinteriä, niin mitä tarkoittaa f355gts?
3. Monet automerkit saavat nimensä perustajansa mukaan. Näin myös Brittiläinen TVR, mutta miten?
Ekat veikkaukset:
1) Sonderklasse
2) 3,5 litrainen 5-venttiilikone
3) Trevor Wilkinson => Trevcar => TVR
2) Ei kiinnosta Ferrarit. Kaukaa katsottuna hienoja, mutta sisältä ylihintaisia Fiat Ritmoja.
Jatketaan kysymyksillä:
4) Mitä tarkoittaa Mersun SL-luokka?
5) Cadillacin BLS?
6) Land Roverin tyyppinumerot 90, 110 ja 130?
KonstaKoo:
Tuosta ensimmäisestä kuulin muutama vuosi sitten Mercedes museossa toisenlaisen version.
Toista vastausta voisi vielä täsmentää ja tuo Trevcar on kyllä minulle ihan uusi tuttavuus.
sjvirt:
en tähän hatään muista tuota mersun lyhennelmää
huumorilla vois sanoa et toi BLS= bullshit
lantikan numerot on rungon pituuksia
sjvirt:
SL luokka on muistakseni Sport und Light Class(siis saksaksi kirjoitettuna tietty)
= akseliväli tuumissa
F355 gts = Ferrari 3,5 L 5-venttiilikone gran turismo spider, tosin tuo malli on oikeasti targa-kattoinen
SL = Sport Leicht
"Pauli Petteri"
Tuosta ensimmäisestä kuulin muutama vuosi sitten Mercedes museossa toisenlaisen version.
Toista vastausta voisi vielä täsmentää ja tuo Trevcar on kyllä minulle ihan uusi tuttavuus.
no antaa tulla sitten vaan oikeat vastaukset jos nuo Konstakoon ei kelpaa
BVZ9:
no antaa tulla sitten vaan oikeat vastaukset jos nuo Konstakoon ei kelpaa
En voi väittää omia sen oikeammiksi, mutta...
Tuo Ferrari tuli varsin pätevästi FARwd:lta.
TVR pitäisi tulla nimestä TreVoR.
Ja sille S-sarjalle kuulin sellaisen tarinan että aikanaan (silloin kun Mersulla ei kovin useita mallisarjoja ollut) kaikkein ylellisimpiä versioita sanottiin Stutgarter malleiksi. Eli S niin kuin Stutgarttilainen.
Tuo Cadillacin BLS onkin visainen.
Joku lehtihän vinoili aikanaan että se on Bob Lutz Special. Joku väitti myös että S tulee sanasta Sweden, mutta tämäkään ei varmaan pidä paikkaansa.
Tulisiko tuo ensimmäinen kirjain auton koosta, eli kyseessähän on pykälää pienempi malli kuin CTS. Tietääkö joku paremmin?
SL = Sehr Leicht?
EDIT: SLK vastaavasti Sehr Leicht Kurz
Joskus Ferrarin tyyppimerkintä tuli muistaakseni yhden sylinterin tilavuudesta kuutiosenttimetreinä.
Pauli Petteri:
Tunnustan apuvälineiden käytön: googlaus paljastaa akronyymin takana piilevän ilmaisun olevan "B-segment Luxury Sedan".
1.E63 mallin moottorin iskutilavuus? (nykyinen malli)
2.S63 mallin moottorin iskutilavuus? (nykyinen malli)
On muuten todella usein väärin nämä mitat -jopa amg:n omilla sivuilla!(tai tietoisesti kummmallisesti ilmoitettu)
Eikös E:ssä ole se 6,2 litranen ja S:ssä ahdettu 5 ja puoli litrainen?
Kukas tietää tämän?
Ferdinand Porsche oli ensiluokkainen suunnittelija, mutta hänen tunnetuin työnsä, kupla volkkari, oli kopio kenen toisen visionäärin suunnitelmasta? ja mikä oli tämä kopioinnin kohteeksi joutunut auto?
Pauli Petteri:
Se on juuri näin! AMG itse pyöristää tekstissä tuon 6,3 litraiseksi, mutta fakta-sheetillä 6208cm^3 on oikea luku.
Hans Ledwinkan suunnittelema Tatra V570 ?
http://www.shorey.net/Auto/Eastern%20European/Tatra/1933%20Tatra%20V570%20Prototype%20-%20fVr%20(Czechoslovakia).jpg
FARwd:
Myöhemminhän (60-luvulla) VW maksoi suhteellisen pienen 3000000DM:n korvauksen Tsekoslovakian valtiolle tuosta kopioinnista.
mikä oli VW:n ensimmäinen etuveto malli?
kuka tietää ilman apuvälineiden käyttöä.
finman:
Eikös ennen ensimmäistä Golffia ollut jo se Passatti mistä oli myös Audin versio. Olisiko se?
Pauli Petteri:
eipä ole passatista tehty audia vaan,
vw polo tuotiin markkinoille audi 50 mallina testiksi vuotta ennen poloa...
oikea vastaus ei silti ole tuo...
finman:
K70
Palataan esikuviin eli Mercedes-Benziin.
Mitä tarkoittaa tavara-autoissa käytetyt mallinumerot esim. 108, 1823 tai 3356?
finman:
Se oli tämä jota muistelin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Vw_passat_b1_v_sst.jpg
Audi versio tuli ennen myyntiin, mutta miten suunnittelu prosessi eteni onkin sitten eri juttu.
Tuo K70 on minulle ihan vieras. Onko sitä joskus tullut suomeenkin?
sjvirt:
sprintereissä eka numero kokonaispainoluokkaa ja viimeiset tehoa.
raskaammissa 2 ekaa kok painoa ja 2 viim tehoa
esim sprinter 313= 3 t ja 130hv
axor 2543= 25t ja 430hv
Pauli Petteri:
jos syntynyt esim.-80 luvulla tai myöhemmin niin varmasti tuo k70 on yllätys...
tehokkaasti ne (k70 ) ovat hävinneet taitaa olla n.6-8 kpl museokilvissä tällä hetkellä.
teknisesti mielenkiintoinen laite mutta koko autohan oli NSU:n suunittelema...
http://en.wikipedia.org/wiki/NSU_K70
Muistan olleeni VW K70 taksissa joskus 70-luvun alkupuolella n. 10 ikäisenä, jolloin autobongaaminen oli osa elämää. Taitaa olla vieläkin hiukan. Muuistikuvaksi jäi tosi tilava takapenkki, kun auto oli ulkoa selkeästi johtotähteä pienempi.
Böpi:
aikanaan teknarissa oli auton tunnistuksen kilpailukuvia mitkä oli hienoja tutkia...
jepp k 70 oli aikanaan suht iso auto ja jonkin tason ongelma taisi olla ruostumis herkkyys suunitteluvirheen takia
finman:
-78 mutta ei ole mieleen jäänyt.
K70 on minulla pudonnut tuntemattomuuteen, olemalla sen verran vanha etten ole itse sellaista koskaan harkinnut, mutta kuitenkin niin nuori (ja tavallinen) ettei ala kiinnostamaan klassikkona.
K 70:n isoveli NSU Ro80 onkin harrastemielessä paljon kiehtovampi auto.