Jos arvioit tuota omaa kirjoitustasi samalla tavalla kuin kävit läpi koko "tuotani", niin kuinka rakentava viesti tuo sulta oli?
-tiedän että tämä oli asiatonta minulta, eikä liittynyt lexukseen, mutta täällä ei ole muita osioita jossa voisi tällaisia asioita selvitellä. Ei täällä ole muutenkaan minkäänlaisia sääntöjä eikä kehotuksia ottamaan viesteissä muiden keskustelijoiden erilaisia tarpeita ja intressejä huomioon, tai kunnioittaa keskustelutoveria ( joka on uhrannut aikaansa keskusteluun sinun kanssa ) sen verran että lopettaa suoraselkäisesti viestienvaihdon, vaikkei samoilla linjoilla oltaisi oltukkaan. Eli jonnekkin väliin tällainen kritiikki on vain heitettävä.
Minä ainakin haluan kuulla, jos olen ikävä/kiero keskustelukumppani. Ja olen välillä kuullutkin, ja otan siitä vastuun.
Itse keskustelen kuintenkin täällä etupäässä autoista ja tekniikasta
Niin joo. Autoja ja tekniikkaa käsittelee nämä heitot kehittyvien maiden ihmisten taipumuksista osoittaa elintasoaan hankkimalla kiiltävällä metallilla pinnoitettuja koruja ruumiinosiensa ympärille, ja sitä rataa...
Tuo AMG mesen omistajan profiilin piirtäminen jäi vielä hieman kesken, mutta viitteitä siitäkin saatiin.
Autosta ei juuri olla annettu tietoja, mutta konseptista päätellen luvassa on ainakin luokkansa tyylikkäin auto, mikäli tuotantomalli vähääkään näyttää tuolta: persoonallinen, elegantti, voimaa uhkuva ja nuorekas. Saa kilpailijansa, kuten Audi A3:n, Volvo C30:n, BMW 1-sarjan, Alfa-Romeo Miton ja Mercedeksen CLC Sportcoupen näyttämään lähinnä kompostisäiliöiltä.
Ja kun auto on Lexus, täytyy sen olla erinomainen. Vielä kun hinta saadaan kohdalleen niin eiköhän noita ala näkyä tien päälläkin ensi vuonna.. ei siitä varmaan massa-autoa tule Volkswagenin, Audin tai Volvon tapaan, mutta sehän on vain etu.
Itse keskustelen kuintenkin täällä etupäässä autoista ja tekniikasta
Niin joo. Autoja ja tekniikkaa käsittelee nämä heitot kehittyvien maiden ihmisten taipumuksista osoittaa elintasoaan hankkimalla kiiltävällä metallilla pinnoitettuja koruja ruumiinosiensa ympärille, ja sitä rataa...
Tuo AMG mesen omistajan profiilin piirtäminen jäi vielä hieman kesken, mutta viitteitä siitäkin saatiin.
Sivuutit taas kätevästi koko viestin ajatuksen. Ihmettelin siinä, että mikä peruste naapureiden pään kääntäminen on auton hankkimiselle? Voitko kenties vastata tuohon kysymykseen ja jättää jauhamisen vähemmäksi?
Sivuutit taas kätevästi koko viestin ajatuksen.
Ihmettelin siinä, että mikä peruste naapureiden pään kääntäminen on auton hankkimiselle? Voitko kenties vastata tuohon kysymykseen ja jättää jauhamisen vähemmäksi?
Mikäkö peruste? mitä sillä on väliä, jos joku haluaa auton joka herättää luxuksen ja harvinaisuutensa takia naapureiden päiden kääntymistä, niin siitä vaan. Sinunhan piti pitäytyä kommentoimassa vain tekniikkaa, ei tällaisia asioita.
Mikä noissa AMG-mersuissa jäi mieltäsi kaihertamaan?
No ei sinänsä mikään, aloit silloin kuvailemaan tyypillistä amg-mesen ostajaa, ( tai omaa mielikuvaasi sellaisesta ) vaikka sinähän keskustelet vain itse autoista ja tekniikasta. Kun kysyin hieman vielä tarkennusta, et koskaan vastannut mitään.
Kyllä tämä AMG-asia voidaan puolestani haudata. On ihan ymmärrettävää ettei kaikki ymmärrä mitä jännää niissä on.
Mikäkö peruste? mitä sillä on väliä, jos joku haluaa auton joka herättää luxuksen ja harvinaisuutensa takia naapureiden päiden kääntymistä, niin siitä vaan. Sinunhan piti pitäytyä kommentoimassa vain tekniikkaa, ei tällaisia asioita.
Kun kirjoittaa ajatuksiaan keskustelupalstalle, niin siihen sisältyy vaara. Jos oikein huonosti käy, niin joku voi pyytää perustelemaan esittämiään ajatuksia. Tämä on kai aika olennainen osa näiden palstojen ajatusta...
Onhan tuossa nyt syytäkin olla muotoilussa jotain edistystä jos vuonna 2004 esiteltyyn 1-sarjaan vertaa. Se lienee ollut samassa konseptiautovaiheessa joskus 2003 jos ei aiemminkin, eli 6-7 vuotta sitten.
Ei autoista välttämättä mitään yksilöllistä ja mahtavan uniikkia etsitäkkään, mistä te olette sellaista saaneet päähän?
Kaikki vaan eivät halua omistaa ja ajaa autoa joka on tavattoman yleinen.
Minulle auton yksilöllisyys on sitä että auto on juuri sellainen kuin sen haluan olevan. Toki on mukavaa että samanlaisia autoja ei liiaksi tule vastaan, mutta yleisyys ei minusta ole suora synonyymi "tusina-autolle". Harvinaisia autojahan löytyy monesta syystä: jotkut ovat harvinaisia koska ne ovat kalliita, toiset siksi että ne ovat huonoja ja jotkut muut jostain ihme syystä jota ei aina edes ymmärrä.
On paljon erittäin hyviä autoja jotka vaan jostain syystä jäävät harvinaisiksi, tosin näistä yleensä hyötyvät käytettyjen ostajat jotka ymmärtävät katsella muutakin kuin niitä kaikkein kysytyimpiä ja siten ylihinnoilluimpia malleja.
AkiK valitteli nelivetomallien puutetta. Hieman ihmetyttää moinen väite, kun neliveto löytyy niin IS, GS, kuin LS mallistostakin. Ja (katu)maasturimalleissa luonnollisesti kaikissa myöskin.
Ajatus Lexuksen farkkumallista tuntuu henkilökohtaisesti lähinnä oksettavalta. Esim Jaggen farkku on mielestäni irvokas näky.
Lexuksen moottorimallisto on kieltämättä melko kapea, mutta kyllä sieltä vaihtoehtoja löytyy. Toki nuhapumppuja ei ole tarjolla, mutta niitä haluavat voivat paneutua vaikkapa Tojon mallistoon.
En myöskään täysin allekirjoita Lexuksen moottoreiden saamia negatiivisia kommentteja. Esim 3,5-litraisesta pannusta saadaan vaparina yli 300hv, joka on mielestäni ihan kelpo määrä. Toki pihimpiä voisivat olla, mutta mielestäni tämän hintaluokan peleissä tuo kulutus ei ole ensimmäinen kriteeri autoa valittaessa.
Sitten jos haluaa suorituskykyä pienillä päästöillä, voi suunnata hybridi-osastolle. Hintaviahan nuo ovat, mutta teho/kulutus -suhde alkaa olla aika muikea.
No niin, siinä se nyt sitten on, uusi Lexus CT200h hybridi, Lexus-malliston pienin vaihtoehto.
Ensimmäinen ajatus on pettymys. Mutta niinhän se melkein aina on verrattaessa todellista autoa konseptiin. Mielestäni kyllä tarpeeton vesitys Lexukselta; eihän se konseptikaan mitenkään ufon näköinen ollut vaan kabiinia lukuunottamatta varsin toteuttamiskelpoisen näköinen.
Varsinkin keula on mitäänsanomaton, kuin kehno toisinto IS:stä viiden vuoden takaa. Peräosa sentään on parempi, mutta kyllä seksikkyysskaalalla mitattuna auto on pilattu: konsepti edusti arvosanaa 9 ja tämä toteutunut saa minulta 7-. Eipä tarvitse Lexuksen pelätä, että tätä autoa myytäisiin niin, ettei tehdas pysy perässä. Aivan varma, että ainakin Euroopassa Infiniti tulee menemään Lexuksen ohi.
Eipä näköjään tarvitse muuttaa mielipidettä tuon suhteen. Tuo ei tule muuttamaan voimasuhteita mihinkään suuntaan. Vieläköhän Petos haukkuu mut tämän sanomisesta ääneen?
Pikku-Lexus olisi voinut menestyä, mikäli se olisi täyttänyt kaksi ehtoa:
1. Poikkeuksellisen hyvä, nuorekas ja menevä ulkonäkö
2. Suhteellisen edullinen hinta
Nyt kumpikaan ei toteudu. Auton ulkonäkö on konseptiin verrattuna floppi, vaikka se nyt esimerkiksi Audi A3:n kirkkaasti tässä suhteessa päihittääkin. Toisekseen autosta ei voine tulla kovin halpaa, koska siinä on hybriditekniikka. Tavallinen karvalakki-Priuskin taitaa maksaa päälle 30 000 tuhannen, joten tämä Lexus luultavasti on tätä selkeästi kalliimpi, ehkä jossain liki 40 000 luokassa. Se on kova hinta jostain Golf-kokoluokan autosta. Tuskin noita montaa vuodessa myydään.
Vieläköhän Petos haukkuu mut tämän sanomisesta ääneen?
-Minua ei kiinnosta jankata jostain mistä on kinattu joskus kauan sitten. Kuka niitä haluaa lukea tai muistella? Enkä usko että haluat sinäkään, joten ihmettelen miksi viljelet aina tuollaisia viittauksia vanhoihin kinasteluihin...
Uusi pikku-Lexus uhkaa perinteisiä merkkejä Lopputuloshan on etäisesti Subaru Imprezaa muistuttava tekele Priuksen tekniikalla. Hinta tulee olemaan varmaan aika kova, tulee ainakin euroopassa myynnillisesti jatkamaan Lexuksen perinteitä eli eipä noita paljoa tulla myymään. Jotenkin järkevämpi vaihtoehto olisi ehkä ollut siirtää toi tekniikka IS:n koppaan, mutta mitäpä minä näistä tiedän.
Alfassa on sentään tyyliä, vaikka todennäköisesti sen kanssa tuleekin Lexusta enemmän murheita. Lexus myös lupailee, että CT200:ssa on hyvä suorituskyky. Vähän kyllä epäilyttää, onhan siinä käsittääkseni Priuksen moottori. Kyllä tuollaisen kompaktin premiumin pitäisi nollasta sataan päästä 8 sekuntiin. Ei taida Lexukselta onnistua?
Mutta ehkä koko laite on tehty jenkkimarkkinoille? Siellähän se varmaan myy, onhan USA:ssa jonkinlainen pienten autojen buumi ja siellä Lexus on jo vahvempi kuin BMW ja Mercedes. Mutta Euroopassa en usko tuolle laitteelle suurta menestystä. Konseptissa olisi ollut muodon puolesta eväät menestykselle. Olisi vain laitettu pieni, mutta tehokas turbomoottori pakettiin ja vähennetty auton massaa mm. kokoa pienentämällä, nythän auto on 432 senttiä pitkä, eli vain 8 senttiä lyhyempi kuin ensimmäisen polven Primera: ei nyt kovin kompakti.
Asiaankuuluvasti Lexus on myös lupaillut hyviä ajo-ominaisuuksia. Miten muutenkaan? Nähtäväksi jää. Ja vaikka tässä suhteessa olisi onnistuttukin, tehot ovat luultavasti liian vaatimattomat sporttiseen elämykseen tai pikkupremiumimagoon.
No nyt on sitten kuvia julkistettu. Näyttää vähän pullistetulta Mazda 3:lta, joten japanilaistyyliin mennään. Priuksen hybriditekniikka ei tee autosta rakettia, mutta yhdistää nyt sentään taloudellisen bensakoneen ja järjellisen muotoilun. Toisaalta jos ajattelee, että A3 ja 1-sarja maksaa tuolla jossain 30k:n paikkeilla peruskoneilla ja varusteilla, niin voisi varmaan odotella että jossain 40 tuhannen paikkeilla olis hybridilexuksen hinta, jolloin se jää auttamatta marginaaliryhmään. Ja tuon kokoista autoa ei markkinoille tuoda ilman että sillä tavoitellaan massoja. Saapa nähdä mitä bensa ja dieselpuolelle on tulossa. Diesel nyt tietty sotii hybridihypetystä vastaan, mutta Euroopassa ollaan auttamatta hukassa jollein nakuttajaa pellin alle tule.
CT:n ehkä lähin kilpailija, Audi A3 Sportback maksaa 27 000 alkaen. Kun ottaa huomioon, että Lexus on luultavasti paremmin varusteltu ja että siinä on hybriditekniikka, voisi olla hyväksyttävää, että se maksaa 5 000 euroa enemmän kuin Audi, eli Lexuksen hinnan pitäisi olla 32 000 alkaen, jos se aikoo LAISINKAAN kilpailla ostajista. Mutta jos hinta menee paljon tuon yli ja hipoo jo 40 000 euroa, koko auto jää marginaaliin eikä saavuta edes IS:n sinänsä vaatimattomia myyntilukuja. Kuka maksaa Mazda 3:n kokoisesta autosta 40 000? Ainakaan, jos siinä on nuhapumppu moottori. Tuohon hintaan saa samassa kokoluokassa enemmänkin, esimerkiksi Mitsu Lancer Sportback Ralliart, joka maksaa 40 000 tarjoten nelivedon, 240 heppaa ja nollasta sataan 7 sekuntia.
CT:n ehkä lähin kilpailija, Audi A3 Sportback maksaa 27 000 alkaen. Kun ottaa huomioon, että Lexus on luultavasti paremmin varusteltu ja että siinä on hybriditekniikka, voisi olla hyväksyttävää, että se maksaa 5 000 euroa enemmän kuin Audi, eli Lexuksen hinnan pitäisi olla 32 000 alkaen, jos se aikoo LAISINKAAN kilpailla ostajista.
Täytyy kyllä ottaa huomioon että Audiin saa helposti ruksia varusteita sen pari-kolmetonnia jos on yhtään tottunut sähköherkkuihin. Lexukset tuppaa tulemaan tähän maailmankolkkaan aika hyvin varusteltuina. Mutta mutta...35k alkaa olla siinä kipukynnyksellä. Sen jälkeen sieltä tulee vastaan jo suuremman kokoluokan autoja.
Lueskelin tuossa huvikseni brittipalstojen kommentointia koskien uutta "baby-Lexusta". Valtaosa haukkui auton aivan pystyyn. Ilkein sanoi, että BMW:n 1-sarjalainenkin on kauniimpi. No, se oli ehkä asiatonta, mutta netissähän on kaikkea.
Mutta osa sentään hieman lämpeni. Muistuttivat hybridin pienistä päästöistä, jotka takaavat edullisen autoedun verotuksen. Myös muistuttivat siitä, että vaikkei CT200h mikään kuolematon veistotaiteen näytös olekaan, eivät sen kilpailijatkaan ole yhtään sen paremmannäköisiä. Tästä olen samaa mieltä sillä poikkeuksella, että Alfan tuleva Giulietta tekee kyllä vaikutuksen.
Britannia lienee Lexuksen suurin markkina Euroopassa. Eikä vastaanotto sielläkään pienen otannan perusteella ollut kovin lämmin. Eivätkö ne Lexuksella tee kuluttajatutkimusta?
Autosta ei juuri olla annettu tietoja, mutta konseptista päätellen luvassa on ainakin luokkansa tyylikkäin auto, mikäli tuotantomalli vähääkään näyttää tuolta: persoonallinen, elegantti, voimaa uhkuva ja nuorekas. Saa kilpailijansa, kuten Audi A3:n, Volvo C30:n, BMW 1-sarjan, Alfa-Romeo Miton ja Mercedeksen CLC Sportcoupen näyttämään lähinnä kompostisäiliöiltä.
Alfa Mito ei ole saman kokoluokan auto , vaan uusi Giulietta
GTAm on oikeassa, Mito on pienempi. Mainitsin sen silloin, koska kirjoitushetkellä Giuliettaa ei ollut olemassa ja Mito oli Alfalta lähin vertailukohde. Vaikka onkin hieman pienempi, uskon, että Mito kuitenkin vetoaa samaan ostajakuntaan, joka on kiinnostunut pienistä premiumautoista.
Eihän tuo olekaan niin epäonnistunut, mlitä ensin vaikutti. Toyotan omat kuvat olivat suttuisia ja niissä oli outo valaistus. Toimittajan ottamat kuvat paljastavat saman vehkeen aiempaa paremmannäköiseksi. Eihän tuo olekaan Auris, kuten ensin näytti. Rohkaisevaa. Korotan arviotani 7 miinuksesta kasi plussaan: selvästi keskitasoa parempi. Mutta hinta edelleen jäänee ongelmaksi. Ainakin Suomessa.
NHB:
NHB:
Niin joo. Autoja ja tekniikkaa käsittelee nämä heitot kehittyvien maiden ihmisten taipumuksista osoittaa elintasoaan hankkimalla kiiltävällä metallilla pinnoitettuja koruja ruumiinosiensa ympärille, ja sitä rataa...
Tuo AMG mesen omistajan profiilin piirtäminen jäi vielä hieman kesken, mutta viitteitä siitäkin saatiin.
Anders-Simo:
Uhkaa, alkaa näkyä, ei tule massa-autoa
petos:
Sivuutit taas kätevästi koko viestin ajatuksen. Ihmettelin siinä, että mikä peruste naapureiden pään kääntäminen on auton hankkimiselle? Voitko kenties vastata tuohon kysymykseen ja jättää jauhamisen vähemmäksi?
Mikä noissa AMG-mersuissa jäi mieltäsi kaihertamaan?
NHB:
Mikäkö peruste? mitä sillä on väliä, jos joku haluaa auton joka herättää luxuksen ja harvinaisuutensa takia naapureiden päiden kääntymistä, niin siitä vaan. Sinunhan piti pitäytyä kommentoimassa vain tekniikkaa, ei tällaisia asioita.
NHB:
No ei sinänsä mikään, aloit silloin kuvailemaan tyypillistä amg-mesen ostajaa, ( tai omaa mielikuvaasi sellaisesta ) vaikka sinähän keskustelet vain itse autoista ja tekniikasta. Kun kysyin hieman vielä tarkennusta, et koskaan vastannut mitään.
Kyllä tämä AMG-asia voidaan puolestani haudata. On ihan ymmärrettävää ettei kaikki ymmärrä mitä jännää niissä on.
petos:
Kun kirjoittaa ajatuksiaan keskustelupalstalle, niin siihen sisältyy vaara. Jos oikein huonosti käy, niin joku voi pyytää perustelemaan esittämiään ajatuksia. Tämä on kai aika olennainen osa näiden palstojen ajatusta...
Onhan tuossa nyt syytäkin olla muotoilussa jotain edistystä jos vuonna 2004 esiteltyyn 1-sarjaan vertaa. Se lienee ollut samassa konseptiautovaiheessa joskus 2003 jos ei aiemminkin, eli 6-7 vuotta sitten.
petos:
Minulle auton yksilöllisyys on sitä että auto on juuri sellainen kuin sen haluan olevan. Toki on mukavaa että samanlaisia autoja ei liiaksi tule vastaan, mutta yleisyys ei minusta ole suora synonyymi "tusina-autolle". Harvinaisia autojahan löytyy monesta syystä: jotkut ovat harvinaisia koska ne ovat kalliita, toiset siksi että ne ovat huonoja ja jotkut muut jostain ihme syystä jota ei aina edes ymmärrä.
On paljon erittäin hyviä autoja jotka vaan jostain syystä jäävät harvinaisiksi, tosin näistä yleensä hyötyvät käytettyjen ostajat jotka ymmärtävät katsella muutakin kuin niitä kaikkein kysytyimpiä ja siten ylihinnoilluimpia malleja.
AkiK valitteli nelivetomallien puutetta. Hieman ihmetyttää moinen väite, kun neliveto löytyy niin IS, GS, kuin LS mallistostakin. Ja (katu)maasturimalleissa luonnollisesti kaikissa myöskin.
Ajatus Lexuksen farkkumallista tuntuu henkilökohtaisesti lähinnä oksettavalta. Esim Jaggen farkku on mielestäni irvokas näky.
Lexuksen moottorimallisto on kieltämättä melko kapea, mutta kyllä sieltä vaihtoehtoja löytyy. Toki nuhapumppuja ei ole tarjolla, mutta niitä haluavat voivat paneutua vaikkapa Tojon mallistoon.
En myöskään täysin allekirjoita Lexuksen moottoreiden saamia negatiivisia kommentteja. Esim 3,5-litraisesta pannusta saadaan vaparina yli 300hv, joka on mielestäni ihan kelpo määrä. Toki pihimpiä voisivat olla, mutta mielestäni tämän hintaluokan peleissä tuo kulutus ei ole ensimmäinen kriteeri autoa valittaessa.
Sitten jos haluaa suorituskykyä pienillä päästöillä, voi suunnata hybridi-osastolle. Hintaviahan nuo ovat, mutta teho/kulutus -suhde alkaa olla aika muikea.
http://www.autoblog.com/gallery/lexus-ct-200h-brochure/
No niin, siinä se nyt sitten on, uusi Lexus CT200h hybridi, Lexus-malliston pienin vaihtoehto.
Ensimmäinen ajatus on pettymys. Mutta niinhän se melkein aina on verrattaessa todellista autoa konseptiin. Mielestäni kyllä tarpeeton vesitys Lexukselta; eihän se konseptikaan mitenkään ufon näköinen ollut vaan kabiinia lukuunottamatta varsin toteuttamiskelpoisen näköinen.
Varsinkin keula on mitäänsanomaton, kuin kehno toisinto IS:stä viiden vuoden takaa. Peräosa sentään on parempi, mutta kyllä seksikkyysskaalalla mitattuna auto on pilattu: konsepti edusti arvosanaa 9 ja tämä toteutunut saa minulta 7-. Eipä tarvitse Lexuksen pelätä, että tätä autoa myytäisiin niin, ettei tehdas pysy perässä. Aivan varma, että ainakin Euroopassa Infiniti tulee menemään Lexuksen ohi.
Eipä näköjään tarvitse muuttaa mielipidettä tuon suhteen. Tuo ei tule muuttamaan voimasuhteita mihinkään suuntaan. Vieläköhän Petos haukkuu mut tämän sanomisesta ääneen?
Pikku-Lexus olisi voinut menestyä, mikäli se olisi täyttänyt kaksi ehtoa:
1. Poikkeuksellisen hyvä, nuorekas ja menevä ulkonäkö
2. Suhteellisen edullinen hinta
Nyt kumpikaan ei toteudu. Auton ulkonäkö on konseptiin verrattuna floppi, vaikka se nyt esimerkiksi Audi A3:n kirkkaasti tässä suhteessa päihittääkin. Toisekseen autosta ei voine tulla kovin halpaa, koska siinä on hybriditekniikka. Tavallinen karvalakki-Priuskin taitaa maksaa päälle 30 000 tuhannen, joten tämä Lexus luultavasti on tätä selkeästi kalliimpi, ehkä jossain liki 40 000 luokassa. Se on kova hinta jostain Golf-kokoluokan autosta. Tuskin noita montaa vuodessa myydään.
NHB:
-Minua ei kiinnosta jankata jostain mistä on kinattu joskus kauan sitten. Kuka niitä haluaa lukea tai muistella? Enkä usko että haluat sinäkään, joten ihmettelen miksi viljelet aina tuollaisia viittauksia vanhoihin kinasteluihin...
Anders-Simo:
Näinhän se on. Voidaan kuitenkin pohtia, tarvitseeko Lexuksen kaltaisen brändin alla myydä halpoja kansanautoja. Mielestäni ei tarvitse.
Maailma on täynnä valmistajia, joiden mallistosta löytyy noita alle 30k:n tavisautoja. Ja hyvä niin.
Uusi pikku-Lexus uhkaa perinteisiä merkkejä Lopputuloshan on etäisesti Subaru Imprezaa muistuttava tekele Priuksen tekniikalla. Hinta tulee olemaan varmaan aika kova, tulee ainakin euroopassa myynnillisesti jatkamaan Lexuksen perinteitä eli eipä noita paljoa tulla myymään. Jotenkin järkevämpi vaihtoehto olisi ehkä ollut siirtää toi tekniikka IS:n koppaan, mutta mitäpä minä näistä tiedän.
Havoc78:
HS 250H (http://www.lexus.com/models/HSh/) täyttää tällä hetkellä tuon "kolon".
Argumentaation tasosta päätellen tuo 63 ei viittaa syntymävuoteen, vaan pikemminkin älykkyysosamäärään.
EDIT:
CT 200h:n ensiesiintyminen Geneva Motor Show:ssa.
http://www.lexus.co.uk/about/news-and-events/2010/ct200h.aspx?WT.ac=spotlight_Lexus_launches_the_CT_200h_The_world%E2%80%99s_first_full_hybrid_luxury_compact
Jos tuosta luokasta pitäisi auto valita, niin tämä voisi olla aika vahvoilla:
http://www.autoblog.com/2009/12/02/alfa-romeo-previews-stylish-new-giulietta/
Alfassa on sentään tyyliä, vaikka todennäköisesti sen kanssa tuleekin Lexusta enemmän murheita. Lexus myös lupailee, että CT200:ssa on hyvä suorituskyky. Vähän kyllä epäilyttää, onhan siinä käsittääkseni Priuksen moottori. Kyllä tuollaisen kompaktin premiumin pitäisi nollasta sataan päästä 8 sekuntiin. Ei taida Lexukselta onnistua?
Mutta ehkä koko laite on tehty jenkkimarkkinoille? Siellähän se varmaan myy, onhan USA:ssa jonkinlainen pienten autojen buumi ja siellä Lexus on jo vahvempi kuin BMW ja Mercedes. Mutta Euroopassa en usko tuolle laitteelle suurta menestystä. Konseptissa olisi ollut muodon puolesta eväät menestykselle. Olisi vain laitettu pieni, mutta tehokas turbomoottori pakettiin ja vähennetty auton massaa mm. kokoa pienentämällä, nythän auto on 432 senttiä pitkä, eli vain 8 senttiä lyhyempi kuin ensimmäisen polven Primera: ei nyt kovin kompakti.
Asiaankuuluvasti Lexus on myös lupaillut hyviä ajo-ominaisuuksia. Miten muutenkaan? Nähtäväksi jää. Ja vaikka tässä suhteessa olisi onnistuttukin, tehot ovat luultavasti liian vaatimattomat sporttiseen elämykseen tai pikkupremiumimagoon.
eipä lexus (toyota ) varmasti laske mitään euroopan myynnin varaan...
myynti 20 462 kpl vuonna 2009 laskua edelliseen vuoteen 27,5 %
No nyt on sitten kuvia julkistettu. Näyttää vähän pullistetulta Mazda 3:lta, joten japanilaistyyliin mennään. Priuksen hybriditekniikka ei tee autosta rakettia, mutta yhdistää nyt sentään taloudellisen bensakoneen ja järjellisen muotoilun. Toisaalta jos ajattelee, että A3 ja 1-sarja maksaa tuolla jossain 30k:n paikkeilla peruskoneilla ja varusteilla, niin voisi varmaan odotella että jossain 40 tuhannen paikkeilla olis hybridilexuksen hinta, jolloin se jää auttamatta marginaaliryhmään. Ja tuon kokoista autoa ei markkinoille tuoda ilman että sillä tavoitellaan massoja. Saapa nähdä mitä bensa ja dieselpuolelle on tulossa. Diesel nyt tietty sotii hybridihypetystä vastaan, mutta Euroopassa ollaan auttamatta hukassa jollein nakuttajaa pellin alle tule.
CT:n ehkä lähin kilpailija, Audi A3 Sportback maksaa 27 000 alkaen. Kun ottaa huomioon, että Lexus on luultavasti paremmin varusteltu ja että siinä on hybriditekniikka, voisi olla hyväksyttävää, että se maksaa 5 000 euroa enemmän kuin Audi, eli Lexuksen hinnan pitäisi olla 32 000 alkaen, jos se aikoo LAISINKAAN kilpailla ostajista. Mutta jos hinta menee paljon tuon yli ja hipoo jo 40 000 euroa, koko auto jää marginaaliin eikä saavuta edes IS:n sinänsä vaatimattomia myyntilukuja. Kuka maksaa Mazda 3:n kokoisesta autosta 40 000? Ainakaan, jos siinä on nuhapumppu moottori. Tuohon hintaan saa samassa kokoluokassa enemmänkin, esimerkiksi Mitsu Lancer Sportback Ralliart, joka maksaa 40 000 tarjoten nelivedon, 240 heppaa ja nollasta sataan 7 sekuntia.
Anders-Simo:
Täytyy kyllä ottaa huomioon että Audiin saa helposti ruksia varusteita sen pari-kolmetonnia jos on yhtään tottunut sähköherkkuihin. Lexukset tuppaa tulemaan tähän maailmankolkkaan aika hyvin varusteltuina. Mutta mutta...35k alkaa olla siinä kipukynnyksellä. Sen jälkeen sieltä tulee vastaan jo suuremman kokoluokan autoja.
Lueskelin tuossa huvikseni brittipalstojen kommentointia koskien uutta "baby-Lexusta". Valtaosa haukkui auton aivan pystyyn. Ilkein sanoi, että BMW:n 1-sarjalainenkin on kauniimpi. No, se oli ehkä asiatonta, mutta netissähän on kaikkea.
Mutta osa sentään hieman lämpeni. Muistuttivat hybridin pienistä päästöistä, jotka takaavat edullisen autoedun verotuksen. Myös muistuttivat siitä, että vaikkei CT200h mikään kuolematon veistotaiteen näytös olekaan, eivät sen kilpailijatkaan ole yhtään sen paremmannäköisiä. Tästä olen samaa mieltä sillä poikkeuksella, että Alfan tuleva Giulietta tekee kyllä vaikutuksen.
Britannia lienee Lexuksen suurin markkina Euroopassa. Eikä vastaanotto sielläkään pienen otannan perusteella ollut kovin lämmin. Eivätkö ne Lexuksella tee kuluttajatutkimusta?
Anders-Simo:
Alfa Mito ei ole saman kokoluokan auto , vaan uusi Giulietta
GTAm on oikeassa, Mito on pienempi. Mainitsin sen silloin, koska kirjoitushetkellä Giuliettaa ei ollut olemassa ja Mito oli Alfalta lähin vertailukohde. Vaikka onkin hieman pienempi, uskon, että Mito kuitenkin vetoaa samaan ostajakuntaan, joka on kiinnostunut pienistä premiumautoista.
Uudet, paremmat kuvat:
http://www.autoblog.com/gallery/geneva-2010-lexus-ct-200h-live/
Eihän tuo olekaan niin epäonnistunut, mlitä ensin vaikutti. Toyotan omat kuvat olivat suttuisia ja niissä oli outo valaistus. Toimittajan ottamat kuvat paljastavat saman vehkeen aiempaa paremmannäköiseksi. Eihän tuo olekaan Auris, kuten ensin näytti. Rohkaisevaa. Korotan arviotani 7 miinuksesta kasi plussaan: selvästi keskitasoa parempi. Mutta hinta edelleen jäänee ongelmaksi. Ainakin Suomessa.
Tuleeko kenellekään muulle tuosta mieleen Impreza?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:2007_Subaru_Impreza_Front_Quarter.jpg
slowgear:
Kun nopeasti vilkaisee niin kyllä mullekin tulee mieleen Impreza.