Uusi Volvo S60

535 kommenttia
11213141517
  • E-sarjan Mersua ei kuulemma voi käyttää talvella, kun siinä on tyyppivikana se, että tuulilasia ei saa sulaksi talvella. Tuulilasissa on "threadi" tästä.




    Uudessa ABS:ssa näkyi olevan lämpiämistesti perusperheautoille (Golf ja kumppanit). Kaikkein huonoimmat oli Golf TDI ja Golf TSI. Yllättäen C4 oli paras ja BMW 116 toinen.

    Liekö joku Güntherlandian lakisääteinen juttu ettei tuulilasia sovi sulatella ajonaikana. BMW tosin on selvä sääntörikkuri.



    Mersun C:stä muuten tulee maalis-huhtikuussa facelift jolloin automaatiksi tulee uusi 7-vaihteinen. Taitaa vaihtua merkki

    :sunglasses:

      
  • Mielestäni ranskalaisen menestys lämmityspuolella ei ole mitenkään ihme sillä kaikki talvitestatut (siis tm:n talvitestissä mukanaolleet)ranskalaiset on lämmenneet erinomaisesti paitsi c4 picasso,joka jo matkustamon laajuuden vuoksi(7 hengen tila-auto)antaa melko reilusti tasoitusta esim. skodalle joka sekin muistaakseni oli melko lähellä picasson lukemia vaikakin lämmitettävä kuutioala melkoisesti pienempi. Volkkarin jääminen testin hännille ei sekään yllätä sillä samaan tulokseen on tm:ssäkin päädytty mutta sillähän ei talviautoiluun ole mitään vaikutusta kuten tm on todennut jo monen vuoden ajan.Tm selittelee tätä volkkarin erinomaisen hyötysuhteen omaavien moottorien hukkalämmön puutteella mutta kyllä kyseessä taitaa olla ennemminkin tirtoinen suunnittelu tai ehkä ennemminkin välinpitämättömyys kyseistä asiaa kohtaan. Tämä kirjoitus on kylläkin jo niin kaukana otsikon aiheesta että vastaa jo lähes metsähakan tasoa.

      
  • FARwd,

    "Sitä ei voi testata, kun se jarruttaa ennen törmäystä ihan ite!"



    Näyttää niin olevan.



    Jokohan ne saisivat sen laitteiston poiskytkettyä toiminnasta toukokuuhun mennessä. :sunglasses:

    Seuraavat testitulokset 25.5.

      
  • A-utoilija:

    740 GLE:

    Volvo on livennyt jo liian kauas Volvomaisuudesta minua miellyttääkseen.


    Mitä tarkoitat Volvomaisuudella? Kenties muotoilua, joka on viime aikoina livennyt kauas laatikkomaisuudesta, jota Volvo edusti aiemmin?


    Vaikka muotoilu onkin osa tuota Volvomaisuudesta eksymistä, en tarkoittanut muotoilua ulkonäön kannalta, vaan muotoilun siirtämistä käytännöllisyyden edelle.



    Ennen Volvon piti olla käytännöllinen ja se sai olla myös kaunis, käytännöllisyydestä tinkimättä. Vanhin Volvoni on ollut Amazon ja se oli mielestäni molempia.



    700-sarjasta eivät kaikki pidä ja ymmärrän hyvin. "In 1982 Volvo hit the Cd conscious market like a brick. Well, in fact it was a brick".



    Muistutan silti, että jos on pakko inhota 780 linjoja, niin silloin pitää hyljeksiä myös saman ikäistä Maseratia.



    Mutta pointti ei ole tässä.



    Vaan se on siinä, että 14 vuotta 740:lla perheen ykkösautona ajettuamme päätimme palkita itsemme uudella autolla. Koska sedanin tilat riittivät kahdenkin lapsen tavaroiden kanssa meille hyvin, ostimme uudenkin sedanina sen hyviin puoliin (lämmitys, äänieristys) mieltyneinä. Arvaat varmaan miten käy, kun 740:n peräkontista aletaan pakata tavaraa S60:n kyytiin?



    Nykyinen on S80, eikä sen tavaratila ole paljonkaan huonompi kuin 740:n, mutta selvästi pienempi kuitenkin.



    Näitä uusia sukkuloita ostaessamme pidin parkkitutkaa ihan oikeasti vähän pelleilynä. Tai plondeille sopivana. Kyllä minä sähköpeilein varustetun 740:n pysäköin yhtä lähelle sivu- tai takaseinää kuin S80:n parkkitutkan kera. S80 on opettanut minulle, etten oikeasti osaa pysäköidä autoa. Minun ei ole aiemmin tarvinnut arvioida yhtään mitään, koska normaalin auton kuljettajan paikalle näkee kaikki kulmat. Mihin siinä kaikuluotainta tarvii?



    Ja sitten nämä uusien Sportwagonien tavaratilat, vs. Merikonttimainen Kartanoauto. V90 tavaratila on melko tarkkaan puolet (=50%) suurempi kuin nykyisessä V70:ssa.



    A-utoilija:

    Minusta Volvo on mennyt viime aikoina hyvään suuntaan kaikin puolin, kun muotoilussa on jätetty laatikkomuotoilu pois ja on siirrytty vihdoinkin nykyaikaan ja moottorit ja mallivalikoimakin ovat menneet hyvään suuntaan.

    Uusi V60 on hyvä esimerkki siitä, että Volvo voi nykypäivänä jättää jo farmaristakin sen perinteisen pystyn laatikkoperän pois ja tehdä sen enemmän muotoilun ehdoilla.


    V60 tosiaan on hyvä esimerkki käytännöllisyyden uhraamisesta muotoilulle. Kävin kylmät tyypit takapenkillä ja kun 181-senttinen hukkapätkäkin joutuu istumaan farmariauton takapenkillä pää katossa, kiemurtelin äkkiä pakoon. Yksi elämäntapafarmari Golfbägin kuskaamiseen lisää. Tavaratila taitaa olla pienempi kuin 940 sedanissa?



    Sama peli nykyisessä S80:ssa. Ellei tuon kokoiseen sedaniin mahdu normaalikokoinen aikuinen takapenkille, niin silloin se on liian moderni. Paitsi että Bemariin ja Mersuun kyllä mahtuu oikein hyvin. Jälkimmäisessä on vieläpä tavaratilakin sedanissa, ettei tarvitse ajaa pakettiautolla ellei pakettiautoa tarvi.



    Matkustamon ergonomia on ollut yksi Volvon vahvuuksista. Kanttivolvot olivat ensimmäisiä kansanautoja, joissa oli etuistuinten korkeussäätö vakiona. Meillä on vaimon kanssa niin suuri pituusero, että molempia miellyttävät kuljettajanpaikat ovat harvassa. V60 karsiutuu meillä pelkästään siihen, että on 2-paikkainen (koska vaimoni on perheen pienin eikä istu takana).



    A-utoilija:

    Tuosta ei tunnu moni vanhan koulukunnan Volvoilija pitävän, mutta samalla moni muu taas vastaavasti pitää ja saattaa vaihtaa Volvoon. Kuitenkin Volvoille tutut ominaisuudet ovat nykymalleissakin tallella eli turvallisuus, mukavuus, hyvät talviominaisuudet jne.


    Hep, osui ja upposi :wave:



    Tyylin muutos saattaa Volvolle yrityksen olla kaupallisesti aivan oikea veto. Mutta ainakin yhden sellaisen asiakkaan he menettivät, jolle ei aiemmin tarvinnut edes myydä mitään, vaan ainoastaan antaa uuden mallin tilauskaavake.

      
  • Ai niin, ja ylläolevassa tekstissä ei ole vielä puhuttu sanaakaan siitä miksi autolla pitää pystyä ajamaan muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan tai miksi kaarteeseen tullessa neliveto lakkaa olemasta neliveto ja miksi nelivedon lakatessa olemasta neliveto irrotetaan veto kääntymisen kannalta tärkeämmältä pyöräparilta ja pidetään veto päällä siellä missä sillä saa aikaan eniten hankaluuksia.



    Kone takaisin oikein päin, pomminkestävä voimalinja (ikuisen manuaalivaihteiston kera) takaisin tuotantoon ja takapainoinen neliveto joka saa halutessaan irrottaa tarpeettomaksi katsomansa etuvedon kun sitä ei tarvita, niin olen Wetterillä jonossa ensimmäisten tilaajien joukossa.



    Edellyttäen, että autossa on istumapaikat neljälle joista yksikään ei istu turvaistuimessa.



    Ahtaita etuvetoisia muovisukkuloita saa muualtakin.

      
  • 740 GLE:



    Kone takaisin oikein päin, pomminkestävä voimalinja (ikuisen manuaalivaihteiston kera) takaisin tuotantoon ja takapainoinen neliveto joka saa halutessaan irrottaa tarpeettomaksi katsomansa etuvedon kun sitä ei tarvita, niin olen Wetterillä jonossa ensimmäisten tilaajien joukossa.

    Edellyttäen, että autossa on istumapaikat neljälle joista yksikään ei istu turvaistuimessa.

    Ahtaita etuvetoisia muovisukkuloita saa muualtakin.




    Ootko käynyt istumassa uutta 520 baijerilaista tai mittaamassa takakonttia. Itsellä harkinnassa kunhan myyntiin tulee yksilöitä joista joku toinen on ajanut kahden ekan vuoden kalliit kilometrit pois...



      
  • Jorma L:

    ... uutta 520 baijerilaista tai mittaamassa takakonttia. Itsellä harkinnassa kunhan myyntiin tulee yksilöitä joista joku toinen on ajanut kahden ekan vuoden kalliit kilometrit pois...




    Katsele ennemmin kuusisylinterisiä, tuskin tulevat olemaan käytettynä paljoakaan kalliimpia ja auto on täysin eri.



      
  • 740 GLE:

    Ai niin, ja ylläolevassa tekstissä ei ole vielä puhuttu sanaakaan siitä miksi autolla pitää pystyä ajamaan muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan




    Mitä takoitat tuolla?

      
  • Vackraste:

    Jorma L:
    ... uutta 520 baijerilaista tai mittaamassa takakonttia. Itsellä harkinnassa kunhan myyntiin tulee yksilöitä joista joku toinen on ajanut kahden ekan vuoden kalliit kilometrit pois...



    Katsele ennemmin kuusisylinterisiä, tuskin tulevat olemaan käytettynä paljoakaan kalliimpia ja auto on täysin eri.




    muuttuuko se 7 sarjalaiseksi? (sori heikkoa huumoria )

      
  • finman:

    muuttuuko se 7 sarjalaiseksi? (sori heikkoa huumoria )




    Muutoksen huomaa kyllä. Ei ole verrattavissa joidenkin merkkien varustetason eroihin summummum/mummunmon tms. Kokeile joskus muitakin kuin fiatia tai volvoa :wink:



      
  • Vackraste:

    finman:
    muuttuuko se 7 sarjalaiseksi? (sori heikkoa huumoria )


    Muutoksen huomaa kyllä. Ei ole verrattavissa joidenkin merkkien varustetason eroihin summummum/mummunmon tms. Kokeile joskus muitakin kuin fiatia tai volvoa :wink:




    vaikea sanoa kun en ole ajanut uutta 520d mutta pariin otteeseen 530d mallia kylläkin.

    sinun pettymyksesi en edes muista milloin olisin viimeeksi ajanut fiatilla vaikka jotku laskevat varmaan alfan sellaiseksi.



    kerro mitkä ovat sinun mielestäsi sellaiset erot että voi puhua kokonaan toisesta autosta?

      
  • Mä olen koittanut edellisen korimalli 5-sarjan bemaria 4- että 6-sylinterisenä. Ihan sama auto se oli moottoria lukuunottamatta.



    Ehkä tämä uusi F10 sitten kokee jonkin maagisen muutoksen niiden kahden lisäsylinterin myötä. Vähän jää mietityttämään, että mikä

    se valtava taianomainen muutos voisi olla?



    F10 ei muutenkaan ole kovin urheilullinen auto, joten ymmärrän kyllä hyvin 520d:n hankkineita.

      
  • Jos nyt palattaisiin sen verran alkuperäiseen otsikkoon, että onkohan jollakin oikeita käyttökokemuksia uudesta Volvosta koeajojen ja linkitettyjen testien sijaan? Jos 500 sarjan bemari muuttuu ihan toiseksi autoksi moottoria vaihtamalla niin tästä kannattaa avata ihan toinen ketju. Omat kokemukset ovat kyllä samat kuin Simpalla, ja olisi mukava kuulla miten bimmeri tuon taikatempun tekee ja miksei sitä itse huomannut.



    Miksei Heinzman ole muuten linkittänyt Volvon TM'n ja AMS'n testivoittoja? :no_mouth:

      
  • Heinzmanin on vaikea myöntää sitä, että Volvo on paras talviauto omassa luokassaan ja muutenkin. Varsinkin automotorsportin rata-testi lämmitti sydäntä.

      
  • Tuolla on luettavissa koko AMS:n testi pisteytyksineen ja rata-aikoineen. Kova temppu Volvolta saada parhaat pisteet ja paras rata-aika tuommoisessa joukossa sakemannien testissä. Liekö sitten väärin testattu?



    http://www.volvocars.com/at/all-cars/volvo-v60/Documents/1101145_MP_A.pdf



    Noita V60-malleja alkaa jo nähdä liikenteessä ja on se vaan tyylikäs peli farmariksi, vaikka ne tilat ei mitään luokkansa kärkeä olekaan. Ostakoon tilaa tarvitsevat muita merkkejä, ei kaikkien autojen tarvi olla tilaihmeitä jonkin Superbin tyyliin.

      
  • Derrick:

    Heinzmanin on vaikea myöntää sitä, että Volvo on paras talviauto omassa luokassaan ja muutenkin.




    Onko tällaisia urpoja oikeasti olemassa?

      
  • A-utoilija:

    Tuolla on luettavissa koko AMS:n testi pisteytyksineen ja rata-aikoineen. Kova temppu Volvolta saada parhaat pisteet ja paras rata-aika tuommoisessa joukossa sakemannien testissä. Liekö sitten väärin testattu?

    http://www.volvocars.com/at/all-cars/volvo-v60/Documents/1101145_MP_A.pdf

    Noita V60-malleja alkaa jo nähdä liikenteessä ja on se vaan tyylikäs peli farmariksi, vaikka ne tilat ei mitään luokkansa kärkeä olekaan. Ostakoon tilaa tarvitsevat muita merkkejä, ei kaikkien autojen tarvi olla tilaihmeitä jonkin Superbin tyyliin.




    ...ja toinenkin löytyi!!

      
  • Jorma L:

    Ootko käynyt istumassa uutta 520 baijerilaista tai mittaamassa takakonttia. Itsellä harkinnassa kunhan myyntiin tulee yksilöitä joista joku toinen on ajanut kahden ekan vuoden kalliit kilometrit pois...


    E60/61 on koeajettu ja siinä on yksi parhaita takapenkkejä tiloiltaan ja mukavuudeltaan mitä on vastaan tullut.



    Kaikki muukin toimisi minulle, mutta yksi yksityiskohta tekee tuosta meille mahdottoman. Kuljettajan istuin ylimmässä asennossa ei rouvasta näy ratin takaa kuin otsatukka.



    Uuteen malliin emme vielä tutustuneet.

      
  • NHB:

    740 GLE:
    Ai niin, ja ylläolevassa tekstissä ei ole vielä puhuttu sanaakaan siitä miksi autolla pitää pystyä ajamaan muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan


    Mitä takoitat tuolla?




    Sitä että auto menee suoraan vaikka ratista kääntää.



    Tämä ärsyttävä havainto on tosin 2000-luvulla valmistetuista Volvoista, tuota uutta en ole ajanut.

      
  • 740 GLE:

    Sitä että auto menee suoraan vaikka ratista kääntää.

    Tämä ärsyttävä havainto on tosin 2000-luvulla valmistetuista Volvoista, tuota uutta en ole ajanut.




    Siis puskemista tarkoitat. Kai nyt on täyisn selvää, että nykyautot puskevat tai yliohjaavat ajonvakautuksen ansiosta paljon vähemmän kuin vanhat autot. Eivätkä nuo vanhat takavetovolvotkaan ole tunnettuja uroteoistaan mutkaradalla.



    Lasketko yliohjaamiseen samaan sarjaan?

      
  • @NHB: Ymmärrän kyllä, että takavetoVolvoa hitaammat autot jääradalla ovat harvassa. Kyse ei ole paremmuudesta eikä nopeudesta, vaan siitä mikä uudessa ärsyttää vanhaan tottunutta.



    Minua näissä uudemmissa ärsyttää se, että jossain tilanteissa niiden kääntämiseen tarvitaan prosessoriohjattua takajarrukikkailua tilanteissa jotka vanhalla voisi ajaa ilman temppuja.



    Mutkan tai liikenneympyrän jälkeen nopeutta nostettaessa mikä tahansa karkaa kantti-Volvolta. Se olisi todennäköisesti etuvetoisella tai nelivetoisella ajamaan tottuneelle ahdistava kokemus, mutta tuohon vaivaan minä olen tottunut, joten sen kanssa osaan elää paremmin kuin auton joka ei käänny ratista.

      
  • 740 GLE:


    Minua näissä uudemmissa ärsyttää se, että jossain tilanteissa niiden kääntämiseen tarvitaan prosessoriohjattua takajarrukikkailua tilanteissa jotka vanhalla voisi ajaa ilman temppuja.




    Jos kaasujalan ohjauksessa tapahtuu virheitä, niin samalla tavalla takavetokin tarvitsee apuja koneälyltä.



    Lienee myös turvallista olettaa, että keskimääräinen kuski tarvitsee etuvetoisella ajaessaan vähemmän apua ajonhallinnalta.

      
  • Takavetoisessa mukavaa on se, että sitä voi ohjata SEKÄ ohjauspyörällä ETTÄ kaasupolkimella JA vielä kiihdyttää vauhtiakin. Useimmilla etuvetoisilla JOKO ohjataan ohjauspyörällä TAI sitten vain kiihdytellään, ainakin liukkaalla. :sunglasses:

      
  • Tai luullaan, että kiihtyy!

      
  • NHB:

    740 GLE:

    Minua näissä uudemmissa ärsyttää se, että jossain tilanteissa niiden kääntämiseen tarvitaan prosessoriohjattua takajarrukikkailua tilanteissa jotka vanhalla voisi ajaa ilman temppuja.


    Jos kaasujalan ohjauksessa tapahtuu virheitä, niin samalla tavalla takavetokin tarvitsee apuja koneälyltä.


    Pitäähän väärinkäytetty nuoruus jossain näkyä. 740 GLE on edelleen tehtaan maalipinnalla.



    NHB:

    Lienee myös turvallista olettaa, että keskimääräinen kuski tarvitsee etuvetoisella ajaessaan vähemmän apua ajonhallinnalta.


    Kuten jo sanoinkin, vastasin vain siihen miksi perinneVolvoäijälle uusi tuntuu epämiellyttävältä: se on vanhaa ahtaampi ja huonommin kääntyvä. Pieni ja kömpelö aivan sama kokeileeko sitä sulalla vai jäisellä tiellä ja se ahdistaa suureen ja ketterään tottunutta.



    Jos siirrytään vertailuun ESP (DSTC) vai ilman, olen kanssasi samaa mieltä. Ainoa syy siihen miksi minun käytössäni oleva perheen kakkosauto on V70 on 17 ja 19-vuotiaat pojat. Itselleni olisin ostanut ilman muuta 945 turbon kovalla laatikolla. Mutta vanha takavetoinen Dr. Jekyll - Mr. Hyde turbokoneella ilman ajonhallintaa ei ole edes rauhallisin ja varmoin ottein kevarinsa suorakylkisenä pitäneen 18-vuotiaan ensimmäisen talven auto.



    Seuraavassa autossani on ilman muuta ajonhallinta.



    Kuljettajan virheiden korjaamiseen suojelusenkeli on tervetullut, mutta suunnittelijan virheiden jäljiltä ilman suojelusenkeliä vastahakoisesti kääntyvä auto on ärsyttävä.

      
  • Tulipa ajeltua Alpeilla viikon verran uudella nelivetoisella S60 D5 R-Design -versiolla.



    Tämä on ajo-ominaisuuksiltaan loistava auto! Vihdoinkin auto joka kääntyy ahnaasti ja tarkasti mutkiin, kulkien tarpeen vaatiessa myös järkähtämättömän suoraan. Esimerkiksi BMW:n 3-sarjalaisilla on tästä Volvosta todella paljon oppimista.



    Mutta miksi tästäkin Volvosta on tehty sisätiloiltaan niin tavattoman ahdas? S60:n takapenkki on lähinnä naurettava. Jopa alle 10-vuotiaat lapset valittavat ahtaudesta. S60 ei ulkoa ole erityisen kompakti, mutta sisältä on. Mainittakoon tosin, että kuljettajan tilat ovat konsolien teräviä reunoja ja vasemman jalan ahdasta tukea lukuunottamatta hyvät.



    Myös S60:n tavaratila on surkea. Huono vitsi. Miksi auto ei ole 5-ovinen, kun korin muotokin sen sallisi?



    Moottori. D5:ssä on toki voimaa ja nykyinen automaatti osaa karsia sen pahimmat puolet aika hyvin pois. Mutta silti. Miksi ihmeessä näin urheilulliseen autoon pitää asentaa kuorma-auton moottori? Ihan oikeasti. Tämäkin diesel kolisee ja ronksuttaa siihen malliin, ettei ihmettelyltä voi välttyä. Hienoista värinää välittyy moottorista myös ohjauspyörään. Asiallinen, ahdettu, noin 250-hevosvoimainen bensakone sopisi tähänkin Volvoon paljon paremmin. Pitäisi kokeilla T6:tta, mutta se on taas bensasyöppö. Mistä Volvoihin moottoreita?



    Ja sokerina pohjalla: tässäkään Volvossa ei etuistuimen selkänojan kallistusta pysty säätämään rikkomatta kelloaan tai taittamatta rannettaan. Onko ergonomian suunnittelu näin vaikeaa? Sähkösäädöt on tietysti keksitty.



    Volvon integroidun navigointilaitteiston käyttö on ilmeisesti tarkoituksella tehty mahdottomaksi. Iso kartta on kiva, mutta suunnistamiseen laite ei sovellu. Kosketusnäyttö, haloo?



    Hyvä auto se silti on. Varsinkin ajolleen.



      
  • Koeajokokemuksia tälle palstalle kaipaisi enemmänkin, joten siitä pisteet PropJockille.



    Tuo tilojen arvostelu pitää suhteuttaa kilpailijoihin. Jos S60:n takapenkki on naurettava, niin miksi pitäisi kutsua kilpailijoiden takatiloja? TM:n vertailutestissä oli vastassa A4, C-sarja ja Lexus IS ja niiden takatilat todettiin vieläkin huonommiksi. Volvo sai ainoana 9 p ja muut sai 8 p ja testin yhteenvedossakin hyvää oli takamatkustajan tilat. Itse istuin peräjälkeen S60:n ja C-sarjan takapenkillä asetettuani ensin etupenkin sopivaksi ja C-sarja tuntui ahtaammalta. S60:n tavaratila sen sijaan oli tuon testijoukon pienin ja varsinkin lastausaukko on ahdas. Itse ottaisin mieluummin V60:n, jossa on jo kunnon tavaratila ja sehän on itse asiassa jopa tyylikkäämmän näköinenkin kuin S60.



    Eikö tuosta moottoripaletista nyt luulisi sopivaa löytyvän useimpien makuun:

    http://www.volvocars.com/fi/all-cars/volvo-s60/details/pages/technical-spec.aspx



    D5 on nyt 215 hv ja bensapuolella T4 on 180 hv, T5 on 240 hv ja T6 on 305 hv. 2,0T jossa oli 200 hv, näyttää tippuneen kokonaan valikoimista pois. Itse ottaisin todennäköisesti Volvon moottoreista T5:n, johon saa paremman Powershift automaatinkin. T6 on jo tarpeettomankin tehokas eikä yli 300 hv:n tehoista ole enää oikein hyötyä Suomen liikenteessä ja en näe muutenkaan tarvetta nelivedolle, joka lisää tietenkin kulutustakin. Mutta ei tuon T6:n kulutus minusta ole mitenkään paha tehoihin ja nelivetoon nähden.



    Taitaa penkkien sähkösäätö olla nykyään sen verran yleinen varuste, ettei käsisäätöjen ergonomiaan ole tarvetta paljon panostaa. Itseä ei oman S80:n penkkien käsisäätöjen hankaluus haittaa, kun eihän niihin tarvi koskea kuin hyvin harvoin.

      
  • Kokemusta on näistä kaikista (A4, C, IS, S60). C-Mersujahan nyt on takseinakin valitettavan paljon. Mittanauhaa en käytä, mutta Volvo on näistä kyllä ahtain. Luoja paratkoon moista taksina! Kokeilin huvikseni istua S60:n takapenkillä. Sieltä ei oikeasti tahdo päästä ulos. Olen ihan normaalikokoinen.



    Itse asiassa tuo vertailu on aika turhaakin. Kysymykseni kuuluu miksi S/V60 on tehty niin ahtaaksi? Eivät pienet takatilat ole vahinko vaan tietoinen valinta. Esimerkiksi edellisen sukupolven S60 oli kaikilla mittareilla paljon suurempi auto. Erilainenkin toki. Volvo haluaa jostain syystä tehdä sisätiloiltaan alimittaisia autoja (30, 50, 60). Aivan tietoisesti. En ymmärrä miksi. Ehkä kotimarkkinoilla Kiinassa koolla ei ole niin väliä...



    Pointtini oikeastaan on, että Volvo on onnistunut tekemään ajo-ominaisuuksiltaan varsinkin nelivetoisena erittäin hyvän auton, jonka takasisätilat ja tavaratila pilaavat. Kun tarkasteluun otetaan myös hankintahinta, Volvo ei pärjää perheautona alkuunkaan. Eivät toki em. "premiumitkaan". Ainoan nelivetoisen bensavariantin (T6 AWD) hinnat alkavat 61 keur:sta. Sillä saa erittäin ajettavan ja epäkäytännöllisen auton. Ostaisin tuolla rahalla jotain ihan muuta. Vaikka käytetyn Porsche Caymanin.

      
  • PropJock:

    Ja sokerina pohjalla: tässäkään Volvossa ei etuistuimen selkänojan kallistusta pysty säätämään rikkomatta kelloaan tai taittamatta rannettaan.


    Löytyihän siellä Volvoäijälle jotain tuttuakin :smirk:

      
  • PropJock:

    Kokemusta on näistä kaikista (A4, C, IS, S60). C-Mersujahan nyt on takseinakin valitettavan paljon. Mittanauhaa en käytä, mutta Volvo on näistä kyllä ahtain. Luoja paratkoon moista taksina! Kokeilin huvikseni istua S60:n takapenkillä. Sieltä ei oikeasti tahdo päästä ulos. Olen ihan normaalikokoinen.

    Itse asiassa tuo vertailu on aika turhaakin. Kysymykseni kuuluu miksi S/V60 on tehty niin ahtaaksi? Eivät pienet takatilat ole vahinko vaan tietoinen valinta. Esimerkiksi edellisen sukupolven S60 oli kaikilla mittareilla paljon suurempi auto. Erilainenkin toki. Volvo haluaa jostain syystä tehdä sisätiloiltaan alimittaisia autoja (30, 50, 60). Aivan tietoisesti. En ymmärrä miksi. Ehkä kotimarkkinoilla Kiinassa koolla ei ole niin väliä...




    Uudessa S60:ssä on takajalkatilat kasvaneet 3 cm edellisestä mallista ja auto on myös leveämpi kuin ennen ja taitaa kaikki muutkin ulkomitat olla edellistä mallia suuremmat. Vain tavaratila on pienentynyt edellisestä mallista ja taitaa olla pienin luokassaan eli siksi itsekin ottaisin mieluummin V60:n. Yli 180 cm päälaki ottaa takana kattoon ja istuin on matalalla ja oviaukko on ahdas, mutta siltikin takapenkki oli minusta ihan kohtuullinen ja kuten jo mainitsin, niin TM arvosteli takatilat vertailutestissään kilpailijoita paremmiksi. Tuossa pari linkkiä joissa kommentoidaan tiloja suhteessa edelliseen malliin ja kilpailijoihin.



    http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/koeajot/volvo-s60-on-jalkamiehen-kaveri/566657



    http://www.ajovalo.net/Koeajot/S60-11.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit