Hybridiautot

747 kommenttia
«13456725

Mitä mieltä olette hybridiautojen arvon alenemisesta?

Kuka ostaa nykyisen hybridiauton 3-5 vuoden kuluttua ja millä hinnalla?



Esim. uusi Honda Insight on hyvän näköinen hybridiautoksi.

http://automobiles.honda.com/insight-hybrid/exterior-photos.aspx



Vielä kun saisi valtion osallistumaan autoveroalennuksin näihin hybridi-/sähköautoihin.



Järkevintä olisi kehittää helposti autoon vaihdettavat akkupaketit. Silloin autot voisi olla puhtaasti sähköautoja.

Huoltoasemalta voisi vaihtaa täyteen ladatun akun ja palauttaa tyhjentyneen akun, vähän samaan tapaan kuin vaihdetaan nestekaasupulloja.

Akuissa voisi olla elektroniikka joka hinnoittelisi akun hinnan sen kunnon mukaan, siis enemmän käytetty akku olisi halvempi kuin vähän käytetty akku ja omasta hyvitettäisi vastaavasti sen mukaan minkälaiseksi elektroniikka on palautettaessa analysoinut akun kunnon. Erotus maksettaisiin automaattiin tai kassalle.



Näin sähköautolla voisi ajaa pitkiäkin matkoja.

  

  • Mitä mieltä olette hybridiautojen arvon alenemisesta?
    Kuka ostaa nykyisen hybridiauton 3-5 vuoden kuluttua ja millä hinnalla?




    Ainakin Toyotalla hybriditekniikalla on 8 vuoden takuu, joten se helpottaa kummasti vähän käytetyn Priuksen myymistä.

      
  • aina täytyy miettiä mitä noinkin pitkän takuun piikkiin saa...

    vaikka luulen että tuo on laskettu käyttö ikä...

      
  • Pitäisi automerkkien lisätä hybridimallien tarjontaa ja, että hinta-laatu-suhde silti olisi kohdallaan.Rupeisivat ihmiset ajamaan ymp.ystävällisemmin.Honda Insight on hyvännäköinen auto, tosin ainoana vastuksena on tällä hetkellä Toyota Prius.Chevrolet Volthan saapuu myöhemmin.

      
  • aina täytyy miettiä mitä noinkin pitkän takuun piikkiin saa...




    Aiheellinen kysymys.



    Hybriditekniikkahan on täysin huoltovapaata eli mitään siihen liittyviä toimenpiteitä ei pitäisi tehtävän.



    Kääntäen ajateltuna kaikki hybriditekniikkaan liittyvät ongelmat ovat takuuasioita, ainakin sen 8 vuotta.

      
  • Vanhimmat Priukset maailmalla ovat jo 11 vuotta vanhoja, mutta enpä ole ongelmista kuullut. Suomen taksissa on ajettu noilla jo huomattavia kilsoja ja kuulemma ovat niitä vähävikaisimpia autoja. Myös autobildin 100tkm kestotesti taisi sujua parhaiten tähänasti testatuista. Ja sitten kun vielä muistetaan, että kyse on Toyotasta niin tuskinpa laatu pettää.

    Ne jotka ostivat Priuksen ennen veromuutosta niin hävisivät, mutta uskoisin jatkossa Priuksen säilyttävän arvonsa Toyotien tapaan hyvin ja kenties jopa paremmin jahka muutkin valmistajat saavat hybridinsä valmiiksi.

      
  • Vaikea kysymys. Toisaalta voisi ajatella että 5 vuoden päästä vähäkulutuksisella autolla on kysyntää. Toisaalta hybriditekniikka edistyy ja kilpailu kiristyy lähivuosina, jolloin uudet hybridit ovat selvästi edistyksellisempiä kuin vanhat eivätkä välttämättä edes älyttömän kalliita - silloin ei vanhasta makseta samassa suhteessa.



    Niitä muutamia varmaan harmittaa, jotka menivät ostamaan Priuksen ennen veromuutosta.



    Jatkossa kun kilpailu kiristyy ja hybrideistä pitää alkaa saamaan myös tuottoa, Priuksella tuskin on 8 vuoden takuuta. Nythän tuo on sen takia, että kuluttajien epäluulot uutta tekniikkaa kohtaan saataisiin voitettua.

      
  • Henzkuh93:

    Honda Insight on hyvännäköinen auto, tosin ainoana vastuksena on tällä hetkellä Toyota Prius.Chevrolet Volthan saapuu myöhemmin.




    Hondasta puhuvat että se hinnoitellaan Priusta halvemmaksi.

    Hyvä että kilpailua tulee.

    Onko sitten hinta ainoa peruste jolla hybridiauto ostetaan jää nähtäväksi.

    Kevään aikana se nähdään.



    Voihan olla että hallitus vielä tulee puuttumaan sähkö- ja hybridiautojen verotukseen.

    Kuka jää sitten odottamaan mahdollista veroalea ja jättää ostamatta hybridin, ettei käy kuin edellisessä veromuutoksessa jossa Priuksen ostajat kärsivät.

      
  • Pidän parempana Suomen olosuhteisiin sellaista hybridiautoa jossa sähkömoottorit vaikuttavat takapyöriin ja polttomoottori/sähkömoottorit vaikuttavat etupyöriin.



    Sellaisia henkilöautomalleja valmistaa mm. Lexus.

    Ranskalaiset autovalmistajat suunnittelevat tuovansa myös nelivetomalleja keski- ja ylempään keskiluokkaan.

    Peugeotin Prologue ja Renault Ondelios ovat crosover hybridimalleja joissa on em. nelivetotekniikka.

      
  • Mites käy jos EU:n kaavailema kahden vuoden valmistajan virhevastuu menee läpi ja astuu voimaan myös Suomessa? :frowning:

      
  • Metsähaka:

    Mites käy jos EU:n kaavailema kahden vuoden valmistajan virhevastuu menee läpi ja astuu voimaan myös Suomessa? :frowning:




    Ei vaikuta mitenkään, koska kyseessähän on vain minimitaso eli Toyota saa aivan vapaasti tarjota vaikka 10 vuoden takuuta.

      
  • sjvirt:

    aina täytyy miettiä mitä noinkin pitkän takuun piikkiin saa...


    Aiheellinen kysymys.

    Hybriditekniikkahan on täysin huoltovapaata eli mitään siihen liittyviä toimenpiteitä ei pitäisi tehtävän.

    Kääntäen ajateltuna kaikki hybriditekniikkaan liittyvät ongelmat ovat takuuasioita, ainakin sen 8 vuotta.




    Tuskin 8 vuoden takuu koskee akkuja.

    Osaako joku sanoa paljonko akkujen vaihto maksaa?

      
  • Tuskin 8 vuoden takuu koskee akkuja.
    Osaako joku sanoa paljonko akkujen vaihto maksaa?




    Akuilla on sama 8 vuoden takuu.



    Uusi akkupaketti maksaa Toyotan merkkiliikkeiden hinnastojen mukaan Saksassa 2800 euroa ja USA:ssa 4500 dollaria. Tuon verran sen pitäisi Suomessakin maksaa, koska varaosista ei sentään tarvitse maksaa autoveroa.



    Suomessahan Prius on verraten nuori tuttavuus, mutta muualta maailmasta ei ole kuulunut valituksia akkujen kestosta.



      
  • Citroenin Hypnos konseptiauto on oikeilla jäljillä hybridiauton kehittelyssä:



    HYmotion4: innovaatio ympäristön puolesta

    Hypnosin dieselhybriditekniikka on suunniteltu luonnon ehdoilla. Tämä näkyy erityisesti kaupungissa käytettävässä päästöttömässä ZEV (Zero Emission Vehicle) -tilassa, joka on ”laajennettu”, täysin hiljainen ja pelkkää sähkömoottoria käyttävä tila.

    Se on käytössä noin 3–50 kilometrin tuntivauhdilla ajettaessa sekä maantiellä, kun nopeutta joudutaan lisäämään ja vähentämään toistuvasti. Jälkimmäisessä tapauksessa hybridirakenne vähentää kulutusta käyttämällä kumpaakin moottoria yhdessä.

    Hypnosissa on käytössä myös tehokas pysäytys ja käynnistys -tekniikka, joka pysäyttää moottorin, kun auto pysähtyy liikenneruuhkassa tai liikennevaloissa. Sama järjestelmä käynnistää sähkömoottorin myös, kun auto on nelivetotilassa.



    Kahden litran HDi DPFS -dieselmoottori on erittäin tehokas moottoritiellä, ja sen polttoaineenkulutus on 20 % pienempi kuin bensiinimoottoreilla.



    Polttoaineenkulutuksen ja samalla päästöjen rajoittamisen ansiosta Hypnosin kulutus on vain 4,5 l / 100 km ja hiilidioksidipäästöt 120 g/km.

    http://www.autokanta.com/autopokkari/tekniikka_ja_koeajot/?x139047=289981





    Mersun S400 on ensimmäinen askel hybriditekniikan hyödyntämisessä. Nelivetomallisissa (eikä kaksivetomallissakaan) ei pyöräkohtaista sähkömoottoria ole.



    S 400 BlueHybrid perustuu S 350 -malliin, josta on peräisin 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori (205 kW/279 hv). Hybridimallissa on lisäksi sähkömoottori, joka tuottaa 15 kW/20 hv lisätehon. Liikkeelle lähdettäessä sähkömoottori tukee polttomoottoria 160 newtonmetrin väännöllä. Vaihteistona käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa, jonka toiminta on ohjelmistopäivityksellä optimoitu juuri hybridimallia varten. Tuloksena on 220 kW/299 hv teho ja 385 newtonmetrin huippuvääntö.

    Bensiini- ja sähkömoottorit sekä 7G-Tronic-vaihteisto kootaan hybridimoduuliksi, joka asennetaan yhtenä yksikkönä.

    http://www.autokanta.com/autopokkari/tekniikka_ja_koeajot/?x139047=290763

      
  • sjvirt:



    Suomessahan Prius on verraten nuori tuttavuus, mutta muualta maailmasta ei ole kuulunut valituksia akkujen kestosta.




    Tuon tyyppisillä akuilla ei kesto varmaan ole suuri ongelma. Ongelmana on niiden painon ja koon suhde varaukseen sekä käytön jälkeinen kierrätys. Kierrätettävyys lienee ongelma myös tulevilla li-ion ym. akuilla.



    Näistä ympäristöasioista tulee usein aika mielenkiintoisia. Säästetään energiaa ja saadaan tilalle toinen ongelma. Luin Saksassa artikkelin energiansäästölampuista. Niistä on tulossa siellä merkittävä ongelmajäte. Lisäksi ne eivät testeissä tuota lupausten mukaan valoa eivätkä kestä luvattuja tuntimääriä. Muuten ihan hyviä lamppuja... :wink:

      
  • Mä en ole tälle hybridi-innostukselle lämmennyt oikein missään vaiheessa, mikä johtuu varmaan siitä että tuskin ikinä tulen sijoittamaan autoon nykyrahassa 30keuroa eli olen tyypillinen käytetyllä autolla ajava ja siitä syystä näen hybridit tarpeettoman monimutkaisena puolivillaisena ratkaisuna auton kulutuksen ja sitä kautta tietysti päästöjen vähentämiseksi.



    Hybridihypetyksen sijaan itseäni kiinnostaisi nähdä minkälaisiin tuloksiin päästäisiin jos samaan lopputulokseen pyrittäisiin toista kautta, eli keventämällä bensa-autoa käyttämällä esim. mahdollisimman hyvän tehopainosuhteen omaavaa turbomoottoria ja panostamalla aerodynamiikkaan samaan tyyliin kuin mitä Priuksessa on tehty. Priuksen kokoisen kopan liikutteluun riittäisi mainiosti litrainen turbokone josta saisi kevyesti otettua 120 hevosvoimaa ja kun Priksesta heivaisi mäkeen kaikki turhat sähkömoottorit, akut yms. hybrdin vaatiman painolastin niin sen painon saisi puristettua helposti alle tuhannen kilon ja hinnasta samalla 10-15000 euroa pois. Noilla eväillä Prius kulkisi maantiellä neljän litran pintaan ja ruuhka-ajossakin jollain seitsemällä. Tuollainen Prius alkaisi olla meikäläisen tyyppiselle autonomistajallekin jo paljon näitä hybridejä houkuttelevampi vaihtoehto etupäässä tietysti hintansa puolesta, mutta myös koska tekniikkapuoli olisi niin paljon perinteisempää että vanhempana sen ylläpito tulisi myös halvemmaksi.

      
  • Slowgearin kanssa olen kyllä samoilla linjoilla. Ja jos miettii ns perusautoilijan tarpeita, niin mihin jotain Priusta tarvitaan? Lähes samaan ekologisuuteen (jopa parempaan, riippuu miten laskee) pääsee nytkin valitsemalla hyvän perusbensa-auton tai pikkudieselin. Rahaa menee merkittävästi vähemmän.

      
  • Hybridit ovat tosiaan muotioikkuja ja turhakkeita, siis odotellaan jotain järkevämpää kuten esim. töpselisähköautoa agrekaatilla varustettuna? :hug:

      
  • Hybridit ovat tosiaan muotioikkuja ja turhakkeita, siis odotellaan jotain järkevämpää kuten esim. töpselisähköautoa agrekaatilla varustettuna?




    Periaatteessa samaa mieltä, mutta pidän hybridejä hyvänä välietappina sähköautoja odoteltaessa. Niissä saadaan testattua tekniikkaa kuten akkuja. Samalla sarjatuotanto alentaa komponenttien hintoja ja antaa akkutehtaille uskoa tulevaisuuteen eli uskallusta tuotekehitykseen sijoittamiseen.



    Töpseli-Priuksen pitäisi olla myynnissä ensi vuonna.



    Tuon aggrekaatin tulkitsin huulen heitoksi.



    Eikä kannata unohtaa imagoa, jonka Prius antaa Tojotalle.

      
  • sjvirt:


    Periaatteessa samaa mieltä, mutta pidän hybridejä hyvänä välietappina sähköautoja odoteltaessa.




    Aivan, ne ovat todellakin vain välietappeja tiellä täyssähköautoihin eikä mikään ratkaisu ongelmiin. Ymmärrettävästä syystä tätä ei vaan kukaan hybridivalmistaja halua kovinkaan selvästi tuoda esille vaan hybridejä markkinoidaan ennemmin maapallon pelastajina.



      

  • Aivan, ne ovat todellakin vain välietappeja tiellä täyssähköautoihin eikä mikään ratkaisu ongelmiin.




    Jonkinlaisella hybriditekniikalla lienee sijansa myös sähköautojen aikakautena, koska pelkällä sähkövoimalla tuskin tullaan koskaan pärjäämään. Todennäköisesti osassa sähköautoja on oltava myös polttomoottori, joka päräytetään käyntiin pitemmillä taipaleilla.



    Jos akkujen varassa voisi ajella edes muutamia kymmeniä kilometrejä, niin se olisi riittävä toimintasäde useimpiin matkoihin ja mahdollistaisi saasteettoman kaupunkiliikenteen. Toki sähköntuotantokin saastuttaa, mutta edes kivihiilivoimala ei puhalla savukaasuja katukuiluun.

      
  • sjvirt:

    Hybridit ovat tosiaan muotioikkuja ja turhakkeita, siis odotellaan jotain järkevämpää kuten esim. töpselisähköautoa agrekaatilla varustettuna?


    Periaatteessa samaa mieltä, mutta pidän hybridejä hyvänä välietappina sähköautoja odoteltaessa. Niissä saadaan testattua tekniikkaa kuten akkuja. Samalla sarjatuotanto alentaa komponenttien hintoja ja antaa akkutehtaille uskoa tulevaisuuteen eli uskallusta tuotekehitykseen sijoittamiseen.

    Töpseli-Priuksen pitäisi olla myynnissä ensi vuonna.

    Tuon aggrekaatin tulkitsin huulen heitoksi.

    Eikä kannata unohtaa imagoa, jonka Prius antaa Tojotalle.




    Minä nyt mitään huulta heitä, varsinkaan omaani! :snotty:

    Tarkoitin "laturiksi" optimoitua "apumottia" joka lataa akkuja "ideaaliteholla" tarvittaessa, siis toimii auto aina sähköllä ja tarvittaessa "agrekaatti" lataa akkuja! :wave:

      
  • Mitä todennäköisemmin hybridiautojen autoveroa alennetaan vuoden vaihteessa.

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=154453



    Myös tämän päivän HS arvelee että jatkossa autoverotuksella kannustetaan hybridiautojen ostoa.



    Tämän arvaa myös Toyotan maahantuoja. Kun lukee perjantain HS:n Nyt-liitettä, siinä on 7 kokosivun + 1 kokoaukeaman Toyota hybridiauton mainosta.

    Nykyhintaiset hybridiautot pitäisi saada myytyä pois vielä tämän vuoden puolella.





      
  • Penteles:

    Mitä todennäköisemmin hybridiautojen autoveroa alennetaan vuoden vaihteessa.




    Todennäköisesti, mutta vasta vuoden kuluttua, kun uudet ajoneuvoverot esitellään.





    Penteles:


    Nykyhintaiset hybridiautot pitäisi saada myytyä pois vielä tämän vuoden puolella.




    Ei se noin mene, koska autoliike maksaa autoverot vasta rekisteröintihetkellä. Varastossa seisovat autot ovat verottomia. Ennen EU:ta verot maksettiin jo satamassa.

      
  • sjvirt:


    Ei se noin mene, koska autoliike maksaa autoverot vasta rekisteröintihetkellä. Varastossa seisovat autot ovat verottomia. Ennen EU:ta verot maksettiin jo satamassa.




    Ainakin TM no: 21 sivu 92 kirjoittaa "Jatkoa autoverouudistuksille" näin:



    "Jatkossa autovero maksetaan, kun auto rekisteröidään. Näin autokaupan ei tarvitse sitoa pääomiaan veroon varastossa seisovien uusien autojen osalta." ... "Autoveron muutoksen voimaanastumispäivä päätetään, kun kyseinen muutos on saatu selvitettyä. Autoalan arvioiden mukaan se vaatii kuukausien valmisteluajan."



    Eli tämä järjestely tulee voimaan aikaisintaan vuonna 2009.

      
  • Penteles:

    Järkevintä olisi kehittää helposti autoon vaihdettavat akkupaketit. Silloin autot voisi olla puhtaasti sähköautoja.
    Huoltoasemalta voisi vaihtaa täyteen ladatun akun ja palauttaa tyhjentyneen akun, vähän samaan tapaan kuin vaihdetaan nestekaasupulloja.
    Akuissa voisi olla elektroniikka joka hinnoittelisi akun hinnan sen kunnon mukaan, siis enemmän käytetty akku olisi halvempi kuin vähän käytetty akku ja omasta hyvitettäisi vastaavasti sen mukaan minkälaiseksi elektroniikka on palautettaessa analysoinut akun kunnon. Erotus maksettaisiin automaattiin tai kassalle.

    Näin sähköautolla voisi ajaa pitkiäkin matkoja.




    Kirjoitin edellä olevan avatessani tämän keskustelun hybridiautoista viime lokakuussa.

    Nyt näyttää että sähköautojen akkupaketteja ja infrastruktuuria kehitetään tähän suuntaan kuten TM uutisoi:



    Tesla S Sedan on linjakas sähköauto, joka kiihtyy ja kulkee - pelkän sähkön voimalla.



    Tesla valmistaa kaksipaikkaista Lotus Eliseen perustuvaa sähköurheiluautoa ja seuraavaksi se pyrkii henkilöautomarkkinoille.



    Lisäksi Tesla suunnittelee Yhdysvalloissa yhteistyössä partnerin kanssa infrastruktuuria, jossa on akunvaihtoasemia. Niillä akut voidaan vaihtaa 5-8 minuutissa.


      
  • Fortum haluaa olla aktiivisesti mukana sähköautoilun edistäjänä:

    http://www.fortum.fi/sahkoauto/#/fin/fortumjasahkoauto



    Ensimmäinen kotimainen sähköauto, Toyota Corolla on kohta valmis:

    http://www.sahkoautot.fi/autot:saehkoeinen-toyota-corolla



      
  • Alkuperäiseen viestiin:



    Tuskinpa se hybriditekniikka kovin epäkestävää on, kun niitä rupeaa tulemaan mm. jakeluautoihin ja kaupunkibusseihin, jotka ovat aivan tolkuttomasti raskaammassa ajossa kuin henkilöautot.

      
  • Idioottimaisia kuitenkin koska on keksitty myös parempi tekniikka? :warning:

      
  • Honda hinnoitteli mielenkiintoiset hinnat uudelle Insight hybridilleen:



    Uutuuden hinnat paljastettiin tänään, ja ne asettuivat odotettua alhaisemmalle tasolle alkaen vajaasta 24 000 eurosta. Yhteistä kaikille malleille on aerodynaaminen kori ja 4,4 l/100 km alkava kulutus.



    Varustetasoja on kolme eli S, Comfort ja Elegance. Kaikissa on vakiona kattava turvavarustelu ja mm. ilmastointilaite. Comfort-taso tuo mukanaan mm. kevytmetallivanteet ja koria vasten taittuvat taustapeilit.



    Elegancen tärkeimmät lisät ovat tasanopeudensäädin ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin. Comfortin hinta on 24 987 euroa ja Elegancen 26 694 euroa.

      
  • Penteles:


    Uutuuden hinnat paljastettiin tänään, ja ne asettuivat odotettua alhaisemmalle tasolle alkaen vajaasta 24 000 eurosta. Yhteistä kaikille malleille on aerodynaaminen kori ja 4,4 l/100 km alkava kulutus.




    Mielenkiintoista, indeed. Nyt vain innolla odottelemaan raportteja todellisesta kulutuksesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit