Sattumalta kävin eilen testaamassa Priusta. Takapenkkiä ei mun mielestä ole mitoitettu miehille. Pääntila loppuu kesken todella pahasti. Lyhyt ihminen sopii varmaan ihan mukavasti taakse, mutta se ei vielä riitä tekemään takatiloista hyviä.
Muita havaintoja Priuksesta:
+Tekniikka pelaa hienosti, veto on tasaista ja polttomoottorin käynnistyminen on varsin huomaamaton
+Auto rullaa erityisen hyvin
-Näkyvyys taakse ja sivuille on erittäin huono. Tämä on huono ominaisuus erityisesti autossa, jonka erikoisen tekniikan ominaisuudet toimivat parhaiten kaupunkiajossa. Peruutuskamera on tähän autoon yllättävän tarpeellinen varuste
-Sähkömoodi on turha, ainakaan talvikeleilla sähköllä ei pysty ajamaan liikenteen seassa oikein missään tilanteessa
-Laatuvaikutelma on huono
-Ajettavuus ja alustan toiminta jättävät aika paljon toivomisen varaa
-Navigaattori on huono
-Mittaristo on sekava, itseäni ei ainakaan kiinnosta yhtään katsella animoituja energianuolia ja HUD-nopeusnäyttö ei osu silmiin (voiko tätä säätää?)
Tuli mieleen koeajon yhteydessä, kannattaako pyrkiä kaupunkiajossa olemaan jarruttamatta vai ajaa ei ennakoivasti ja jarrutella, kun silloin ottaa energiaa talteen.
Jarruttamisen suhteen säännöt ovat ihan samat kuin millä tahansa autolla; mitä vähemmän selviät koskematta jarrupolkimeen, sitä vähemmän energiaa kuluu. Sakko on toki pienempi hybridillä, mutta silti siinä hukkaantuu energiaa.
Todennäköisesti suurin ero "tavalliseen" autoon taloudellisessa ajotavassa on se, että hybridi toimii hyvin tehokkaasti myös pienellä teholla. Ei kannata pyrkiä mitenkään kovin reippaisiin kiihdytyksiin. (Eikä tuo uusi versio ECO-asennossa siihen kyllä kannustakaan. PWR-napin takaa löytyy ihan toinen auto.)
Normaalitilanteessa Prius ei kuluta tai talteenota energiaa lainkaan, kun kaasupolkimen nostaa ylös. Tällöin tietysti ruuhkassa pitää painella jarrupoljinta. Mitä kevyemmin sitä painaa, sitä tehokkaampaa energian talteenotto on. Toinen vaihtoehto on laittaa se vaihdevipu asentoon B, jolloin tarjolla on jotain moottorijarrutukselta tuntuvaa.
Siinä suhteessa Prius on ehkä vähän hassu auto, että ajotavalla ei ole lopulta ihan mahdottoman suurta merkitystä kulutukseen. Käsivaihteisessa tavallisessa autossa hyvän ja huonon kuskin ero on suuri, hybridi pehmentää eroa huomattavasti. Huono puoli siinä tietysti on se, että ajotavan hiominen ei kovin paljon paranna taloudellisuutta.
Avaimet hybridin taloudelliseen ajoon ovat ihan samat kuin muutenkin:
- vältä nopeasti ajamista
- vältä kylmäkäynnistyksiä
- vältä matelemista
- vältä jarruttelemista
Suurin osa näistä riippuu ajotarpeesta ja reitinvalinnasta, kuski ei kovin paljon voi vaikuttaa.
Reittivalinnan osalta on myös hiukan eroa tavalliseen taloudelliseen ajamiseen. Useimmilla perinteisillä autoilla nopein reitti on yleensä myös kulutukseltaan pienin. Hybridillä käytännössä on niin, että lyhin reitti on kulutukseltaan pienin.
-Sähkömoodi on turha, ainakaan talvikeleilla sähköllä ei pysty ajamaan liikenteen seassa oikein missään tilanteessa
Tässä kohdassa pakkanen on avainsana. Pakkasella tarvitaan niin paljon lämpöä, että mylly pitää pitää pyörimässä sen vuoksi. Tämän näkee seuraamalla akun varaustasoa. Normaalisti moottori pysähtyy, kun akussa on tarpeeksi sähköä, kovilla pakkasilla pyöritetään lämmön vuoksi.
Ei tuo sähkömoodi mikään sähköautomoodi kyllä muutenkaan ole. Oikeasti sillä pääsee normaalilla kelillä ehkä kilometrin. Mutta sen tarjoaminen muutenkin on vähän hassua. Siinä sitä voi käyttää, jos tietää siirtävänsä auton tallista pihalle tai kolmesataa metriä lähikaupan pihalle. (Joskin suosittelen jälkimmäisessä ns. apostolinkyytiä.) Käytännössä lienee fiksumpaa jättää auton mietittäväksi optimaalinen toiminta.
-Ajettavuus ja alustan toiminta jättävät aika paljon toivomisen varaa
Japsi mikä japsi... Kannattaa kuitenkin huomata, että autoa on vähän eri rengastuksilla, ja ainakin kesärengastuksissa ero 15":n ja 17":n välillä tuntuu olevan aika suuri.
-Mittaristo on sekava, itseäni ei ainakaan kiinnosta yhtään katsella animoituja energianuolia ja HUD-nopeusnäyttö ei osu silmiin (voiko tätä säätää?)
Mittaristossa muistaakseni saa monta eri näkymää, esimerkiksi kulutushistorian. Ymmärtääkseni nuo kulutusnuolet ovat sekä huvin vuoksi että tosipihistelijöille, jotka tuntuvat uskovan niiden magiikkaan.
HUD:n korkeudelle ja kirkkaudelle on olemassa säädöt, mutta japanilainen insinööri on keskittynyt erityisen paljon niiden piilottamiseen. Kuten myös aika monen muun nippelin ja nappelin.
Vaikka helpompi tuo on kuin edellinen versio. Siinä ilmanvaihdon säädöt olivat kosketusnäytön takana, jolloin hanskat kädessä oli ihan toivotonta yrittää saada vaikkapa takalasin lämmitystä päälle. Tai selitettyä vehkeelle, että nyt puhalletaan tuulilasille mutta ei käytetä ilmastointia.
Kyllähän se olisi kiva, jos joku eurooppalainen olisi osannut tehdä yhtä hyvän voimalinjan kuin Priuksessa... Priuksen voimalinja ja luotettavuus, saksalainen ajettavuus ja ranskalainen mukavuus.
Ja sellainen huomio itselläni on tuosta, että edellinen malli oli enemmän kaupunkiauto, nykyinen vähän vähemmän kaupunkiauto. Edellinen oli kaupungissa pehmeämpi ja notkeampi. Nykyinen on paljon jämäkämpi ja ajettavampi maantiellä, mutta samalla esimerkiksi tuo Avensiksesta poimittu akseliväli tekee notkeudesta sellaista vähän suhteellista.
Tässä kohdassa pakkanen on avainsana. Pakkasella tarvitaan niin paljon lämpöä, että mylly pitää pitää pyörimässä sen vuoksi. Tämän näkee seuraamalla akun varaustasoa. Normaalisti moottori pysähtyy, kun akussa on tarpeeksi sähköä, kovilla pakkasilla pyöritetään lämmön vuoksi.
Kävin ensin ajamassa koneen motarilla varmasti sen verran lämpimäksi, että tuo ei ollut ongelma. EV-moodin tippumisen syyksi näyttä kertoi excessive speed ja acceleration. Sallituissa rajoissa pysyminen olisi mahdollista ehkä jossain ruuhkassa matelemiseen.
Kyllähän se olisi kiva, jos joku eurooppalainen olisi osannut tehdä yhtä hyvän voimalinjan kuin Priuksessa... Priuksen voimalinja ja luotettavuus, saksalainen ajettavuus ja ranskalainen mukavuus.
Omasta mielestä perinteisin keinoin päästään parempaan tulokseen. Otetaan vaikka Golf BlueMotion TDI DSG ja ruksitaan siihen lisävarustelistalta säätyvä alusta. Kulutus on samaa luokkaa Priuksen kanssa. Laatuvaikutelma ja ominaisuudet ovat aivan eri tasoa kuin Priuksessa. Ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmä on todella hyvä. Hintakin jää Priuksen alle. Tai jos haluaa polttaa bensaa, niin Polo tai Golf BlueMotion TSI DSG on myös aika taloudellinen vaihtoehto. Auto on paljon parempi ja halvempi kuin Prius.
Ja sellainen huomio itselläni on tuosta, että edellinen malli oli enemmän kaupunkiauto, nykyinen vähän vähemmän kaupunkiauto. Edellinen oli kaupungissa pehmeämpi ja notkeampi. Nykyinen on paljon jämäkämpi ja ajettavampi maantiellä, mutta samalla esimerkiksi tuo Avensiksesta poimittu akseliväli tekee notkeudesta sellaista vähän suhteellista.
Kankeaa autoa josta näkee ulos yhtä hyvin kuin taistelupanssarivaunusta ei oikein voi kaupunkiautona pitää. Kulmatkin ovat siellä jossain.
Todennäköisesti suurin ero "tavalliseen" autoon taloudellisessa ajotavassa on se, että hybridi toimii hyvin tehokkaasti myös pienellä teholla. Ei kannata pyrkiä mitenkään kovin reippaisiin kiihdytyksiin. (Eikä tuo uusi versio ECO-asennossa siihen kyllä kannustakaan. PWR-napin takaa löytyy ihan toinen auto.)
Omasta mielestä perinteisin keinoin päästään parempaan tulokseen. Otetaan vaikka Golf BlueMotion TDI DSG ja ruksitaan siihen lisävarustelistalta säätyvä alusta. Kulutus on samaa luokkaa Priuksen kanssa. Laatuvaikutelma ja ominaisuudet ovat aivan eri tasoa kuin Priuksessa. Ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmä on todella hyvä. Hintakin jää Priuksen alle. Tai jos haluaa polttaa bensaa, niin Polo tai Golf BlueMotion TSI DSG on myös aika taloudellinen vaihtoehto. Auto on paljon parempi ja halvempi kuin Prius.
On todella mielenkiintoista, kun keskustellaan hybridiautoista tai mistä tahansa muista autosta kuin VW-konsernin, niin eiköhän joku VW-uskovainen ala hokemaan tätä samaa mantraa. Nyt näköjään jo VW:n pappamallienkin laatuvaikutelma on aivan eri tasolla kuin Priuksen. Hohhoijjaa. No onneksi laatututkimukset osoittavat, miten asia oikeasti on.
Omasta mielestä perinteisin keinoin päästään parempaan tulokseen. Otetaan vaikka Golf BlueMotion TDI DSG ja ruksitaan siihen lisävarustelistalta säätyvä alusta. Kulutus on samaa luokkaa Priuksen kanssa. Laatuvaikutelma ja ominaisuudet ovat aivan eri tasoa kuin Priuksessa. Ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmä on todella hyvä. Hintakin jää Priuksen alle. Tai jos haluaa polttaa bensaa, niin Polo tai Golf BlueMotion TSI DSG on myös aika taloudellinen vaihtoehto. Auto on paljon parempi ja halvempi kuin Prius.
On todella mielenkiintoista, kun keskustellaan hybridiautoista tai mistä tahansa muista autosta kuin VW-konsernin, niin eiköhän joku VW-uskovainen ala hokemaan tätä samaa mantraa. Nyt näköjään jo VW:n pappamallienkin laatuvaikutelma on aivan eri tasolla kuin Priuksen. Hohhoijjaa. No onneksi laatututkimukset osoittavat, miten asia oikeasti on.
Ja mitenköhän NHB mahtuu poloon taakse, kun ei priusikseen.
On todella mielenkiintoista, kun keskustellaan hybridiautoista tai mistä tahansa muista autosta kuin VW-konsernin, niin eiköhän joku VW-uskovainen ala hokemaan tätä samaa mantraa. Nyt näköjään jo VW:n pappamallienkin laatuvaikutelma on aivan eri tasolla kuin Priuksen. Hohhoijjaa. No onneksi laatututkimukset osoittavat, miten asia oikeasti on.
Et ilmeisesti ymmärrä mitä termi laatuvaikutelma tarkoittaa. Ilmainen vinkki: se ei liity huoltoihin tai korjauksiin.
Jos joku tutkimus osoittaa Priuksen laatuvaikutelman olevat Golfia edellä, niin ole hyvä ja kerro lisää tästä tutkimuksesta.
Aika typerää alkaa änkyttämään jostain uskovaisuudesta kun puhun pelkästään autojen ominaisuuksista. Väitätkö ettei Golf BM TDI DSG säätyvällä alustalla tarjoasi samaa luokkaa olevan taloudellisuuden mutta paljon paremman ajettavuuden, laatuvaikutelman, jousitusmukavuuden ja takapenkin päääntilan? Ulkomitat ovat myös Golfissa kompaktimmat, kulmat helpommin arvioitavissa ja ulos näkee paljon paremmin.
Tarkennetaanpa vielä, jottei kenekään tarvitse alkaa vetoamaan uskontoon. En ottanut Poloa mukaan vertailuun sen vuoksi, että siinä olisi tilaa Priusta paremmin. Molemmissa eteen sopii hyvin pidempikin ihminen, mutta takana on nihkeämpää. Golfissa sitten on takanakin tilaa.
Hetki sitten silmäilin kaupassa tähän aiheeseen liittyvää vertailua Prius vs. Golf TDI BM. Kahdeksasta arvostelun osa-alueesta kaksi meni tasan ja loput voitti Golf. Vertailukulutus Priukselle 5,5 ja Golfille 5,0 l/100 km. Melumittauksissa oli Golf 4 db hiljaisempi. Golf oli vieläpä selvästi halvempi. Tarvitseeko tässä enää paljon uskontoa, jos väittää Golfin olevan ominaisuuksiltaan parempi?
Et ilmeisesti ymmärrä mitä termi laatuvaikutelma tarkoittaa. Ilmainen vinkki: se ei liity huoltoihin tai korjauksiin.
No se on kyllä aika itsestään selvää, että niihin se ei voi liittyä, jos Golf on parempi kuin Prius. NHB voikin varmaan antaa perusteellisen selvityksen siitä, mitä laatuvaikutelma tarkoittaa. Laatuvaikutelma-termistä saa sen käsityksen, että kyse on täysin arvioijan fiiliksestä, ei siis mistään mitattavasta asiasta. Ja jos VW on jo etukäteen arvioijan mielestä maailman paras merkki ja Toyota kuraa, niin kummassakohan tämän arvioijan mielestä on parempi laatuvaikutelma, Golfissa vai Priuksessa. Eikä edes tarvitse mennä oikeasti vertailemaan, vaan tämän vastauksen voi heittää kotisohvalta.
Ja mitenköhän NHB mahtuu poloon taakse, kun ei priusikseen.
Aika yksinkertaista: Polossa on paljon enemmän pääntilaa takana.
Taksit olleet tyytyväisiä Priusiksen takatiloihin, ehkä eivät Polon, jos taksina olisi . Toisaalta jos priusikseen pitää NHB:n ahtautua ja poloon on helppo mennä, niin kiva olisi livenä nähdä. Onhan toki ymmärrettävää jos pitkä selkä, ehkä kaulakin ja suuret ajatukset vaatii tilaa, lyhyiden reisiluiden kanssa voi tosiaankin polo olla hyvä istuttava takana.
. Ja jos VW on jo etukäteen arvioijan mielestä maailman paras merkki ja Toyota kuraa, niin kummassakohan tämän arvioijan mielestä on parempi laatuvaikutelma, Golfissa vai Priuksessa. Eikä edes tarvitse mennä oikeasti vertailemaan, vaan tämän vastauksen voi heittää kotisohvalta.
Jo toinen viesti, missä et ota mitään kantaa ominaisuuksiin. Jatkat edelleen laukomalla samoja umpitylsiä henkilökohtaisuuksia. Palataan sitten aiheeseen kun alat puhumaan autoista. Harmi kun yhtä Hiilipäästöä kohti on monta kaltaistasi trollauksen ja ymmärtämättömyyden välimaastoon eksynyttä kirjoittajaa.
Luulisi tosiaankin, että Poloja tai Golfeja olisi takseinakin läjäpäin, jos tilat ja ominaisuudet sekä "laatuvaikutelma" ovat ylivertaisia Priukseen verrattuna, kun hintakin on vielä halvempi. Johtuisiko siitä, että takseilla se todellinen laatu on tärkeämpää kuin vaikutelma.
Takatiloista Prius sai Tuulilasin nro 15 vertailussa 14 pistettä (max 15) eli parhaat pisteet yhdessä Octavian kanssa, kun Volvo ja Honda saivat 12 pistettä eli eiköhän tuo kerro siitä, että takatilat ovat Priuksessa aivan riittävät. Saattaahan olla, että jonkun mielestä "tilavaikutelma" on Priuksessa huono. Ja kyllähän tuon testin perusteella Octavian TSI+DSG -yhdistelmän kulutus on todella kova etenkin kaupunkiajossa (Ocu 9,3, Prius 5,8) eli kulutuksella ei TSI+DSG:n valintaa kannata perustella.
Myös melulukemat olivat Priuksen, Ocun ja Insightin osalta hyvin tasoissa tuossa samaisessa testissä. Ainoastaan V50 oli 2-3 db muita hiljaisempi. Joten miksikään melupesäksi Priusta on turha moittia.
Luulisi tosiaankin, että Poloja tai Golfeja olisi takseinakin läjäpäin, jos tilat ja ominaisuudet sekä "laatuvaikutelma" ovat ylivertaisia Priukseen verrattuna, kun hintakin on vielä halvempi.
Takatiloista Prius sai Tuulilasin nro 15 vertailussa 14 pistettä (max 15) eli parhaat pisteet yhdessä Octavian kanssa, kun Volvo ja Honda saivat 12 pistettä eli eiköhän tuo kerro siitä, että takatilat ovat Priuksessa aivan riittävät.
Poloja ja Golfeja ei kannata taksiin ottaa, koska Touran ja Passat ovat olemassa. Golf farmari kyllä olisi taksiin paljon tilavampi kuin vaikkapa C-mersu tai Prius. Touran näyttää olevan hyvinkin suosittu taksiauto, vaikka sekin on tavallaan pienen luokan tila-auto. Jos väitteesi laadusta pitäisin paikkaansa, näin tuskin olisi. Melkein kaikissa testeissä joissa on vertailtu autojen kokonaiskustannuksia, on VW ollut yleensä ykkönen tai hyvin kärjessä. Sillä on varmaan olennainen vaikutus käyttäjälle, jolle kustannukset jotain merkitsevät. Volkkarin huolto-ohjelmatkin suosivat paljon ajavia.
Mainitsemassasi testissä kuitenkin todettiin, että lastenistuimet mahtuivat Priukseen huonommin kuin vaikkapa tuohon Volvoon, joten pakkohan se varmaan on Priuksessa joku "takatilavaikutelma" enemmän olla kyseessä kun autossa ei pituusmitta ns hyvistä tiloista huolimatta lapsiperheelle riitä.
Tuosta testistäkin näkee sen, että tilaa voi mitata monella tapaa. Pystyllä ja korkealla istuma-asennolla saa autoon nimenomaan sitä parjaamaasi "tilavaikutelmaa", ei varsinaista tilaa aina kuitenkaan. Isoissa tila-autoissa on sitten molempia: oikeaa tilaa sekä runsaasti tilavaikutelmaa.
Myös melulukemat olivat Priuksen, Ocun ja Insightin osalta hyvin tasoissa tuossa samaisessa testissä. Ainoastaan V50 oli 2-3 db muita hiljaisempi. Joten miksikään melupesäksi Priusta on turha moittia.
Kovin paljon siis ei kannattaisi lähteä asiaa taksiluokassa kehumaan, jos vertailukohtana on tyypillisesti MB E-sarja, BMW 5-sarja, Volvo V70, Passat jne.
Kovin paljon siis ei kannattaisi lähteä asiaa taksiluokassa kehumaan, jos vertailukohtana on tyypillisesti MB E-sarja, BMW 5-sarja, Volvo V70, Passat jne.
Näin se on, jos melu on se taksinvalinnassa tärkein asia. Eiköhän melulla ole enemmän merkitystä edustusauto- kuin taksikäytössä. Ainakaan itseäni ei pari dB:iä suurempi melu satunnaisena taksimatkustajana haittaa. Luulisi kyllä, että luotettavuus ja pieni kulutus ovat ne taksikäytössä huomattavasti tärkeämmät ominaisuudet.
Näin se on, jos melu on se taksinvalinnassa tärkein asia. Eiköhän melulla ole enemmän merkitystä edustusauto- kuin taksikäytössä. Ainakaan itseäni ei pari dB:iä suurempi melu satunnaisena taksimatkustajana haittaa. Luulisi kyllä, että luotettavuus ja pieni kulutus ovat ne taksikäytössä huomattavasti tärkeämmät ominaisuudet.
Matkustajalla tuskin on väliä, mutta työhyvinvoinnin kannalta varmaan on merkitystä sillä, mikä tuo melutaso on. Jos julkisen sektorin toimistossa ilmastointi pitäisi 3 db suurempaa jatkuvaa melua ympäri vuoden, presidenttikin olisi sitä mieltä että lakkoilu moisissa työoloissa on ihan sallittua.
Matkustajalla tuskin on väliä, mutta työhyvinvoinnin kannalta varmaan on merkitystä sillä, mikä tuo melutaso on. Jos julkisen sektorin toimistossa ilmastointi pitäisi 3 db suurempaa jatkuvaa melua ympäri vuoden, presidenttikin olisi sitä mieltä että lakkoilu moisissa työoloissa on ihan sallittua.
Tuolla perusteella kaikki rekka- ja bussikuskit olisivat lakossa ympäri vuoden.
Takatiloista Prius sai Tuulilasin nro 15 vertailussa 14 pistettä (max 15) eli parhaat pisteet yhdessä Octavian kanssa, kun Volvo ja Honda saivat 12 pistettä eli eiköhän tuo kerro siitä, että takatilat ovat Priuksessa aivan riittävät. Saattaahan olla, että jonkun mielestä "tilavaikutelma" on Priuksessa huono. Ja kyllähän tuon testin perusteella Octavian TSI+DSG -yhdistelmän kulutus on todella kova etenkin kaupunkiajossa (Ocu 9,3, Prius 5,8) eli kulutuksella ei TSI+DSG:n valintaa kannata perustella.
Myös melulukemat olivat Priuksen, Ocun ja Insightin osalta hyvin tasoissa tuossa samaisessa testissä. Ainoastaan V50 oli 2-3 db muita hiljaisempi. Joten miksikään melupesäksi Priusta on turha moittia.
No niin, nyt päästiin jo puhumaan autoista ja niiden ominaisuuksista.
Tuulilasissa sanottiin myös, että Priuksessa takana pääntila riittää juuri ja juuri 180 senttiselle. Toisilla tuo riittää ja toisilla on ankeampaa Priuksen takapenkillä. Samass testissä Prius ja Insight jäivät viimeisiksi. Tuulilasin vertailumenettely pisteytti siis Priusta kymppitonnin halvemmat perustautot paremmiksi. Tämä on juuri se asia, mistä alunperinkin puhuin. Objektiivisesti pelkkiä auton ominaisuuksia katsoen halvemmat perinteistä tekniikkaa edustavat autot ovat parempia ja halvempia.
Mitä tulee kulutukseen, niin Volvon vertailukulutus oli samaa tasoa Priuksen kanssa. BluMotion diesel-volkkarit kuluttuvat varmasti Volvoa vähemmän. Vertailun Octaviassa oli eri kone kuin BlueMotion bensavolkkareissa ja näissä on muitakin tekijöitä, jotka pudottavat kulutusta. Toki Prius kuluttaa niitä vähemmän, mutta ero ei ole enää kovin suuri.
Kukaan ei ole tainnut haukkuakaan Priusta melupesäksi, mutta Golf on sitä selvästi hiljaisempi. Kaikki eivät meluttomuutta arvosta, mutta minä arvostan. Matala melutaso on laatua mulle.
olihan ne taksikuskit myös tyytyväisiä jotka aikanaan ajoi mazda 121 ja samaraa helsingissä...
Juuri näin. Niin kauan kuin alalla ei ole kilpailua, tarjontaa on liian vähän ja parempaa kyytiä ei saa hinnoitella kalliimmaksi, niin asiakas joutuu tyytymään siihen autoon minkä saa. Olipa pirssi sitten 121, Lada, Avensis, E-klasse tai S-klassa, niin taksikuskin tyytyväisyys on kiinni aivan muista tekijöistä kuin takatiloista.
NHB, missähän mielessä se golf niin selvästi on hiljaisempi sillä ainakin oman kokemukseni mukaan ei tuo golf ole ihan niin hiljainen kun annat ymmärtää. Uusi golf on toki hiljaisempi kuin edellinen mutta jos puhutaan selvästä erosta(erosta siis priukseen,ei edelliseen golf:iin) niin sille pitäisi olla oikeasti myös katetta.Melumittaukset antaa suuntaa mutta se miltä melu tuntuu on myös merkittävä tekijä ja mielestäni golf ei ole mitenkään huomattavan loistelias tässä suhteessa. Ymmärrän kyllä että pieni liioittelu kuuluu asiaan mutta alkaa jo tuossa VW ylistyksessä olla hieman myyntimiehen puhetta liikaa kun ottaa huomioon miten asialinjalla kirjoitukset on NHB:llä yleensä ollut(käsittääkseni sama henkilö joka kirjoitti jo tuulilasin palstalla samalla nimimerkillä?).Tai ei niinkään myyntimiehen vaan konsernimiehen puhetta sillä asiantuntemusta on enemmän kuin myyntimiehillä yleensä on.
NHB, missähän mielessä se golf niin selvästi on hiljaisempi sillä ainakin oman kokemukseni mukaan ei tuo golf ole ihan niin hiljainen kun annat ymmärtää. Uusi golf on toki hiljaisempi kuin edellinen mutta jos puhutaan selvästä erosta(erosta siis priukseen,ei edelliseen golf:iin) niin sille pitäisi olla oikeasti myös katetta.Melumittaukset antaa suuntaa mutta se miltä melu tuntuu on myös merkittävä tekijä ja mielestäni golf ei ole mitenkään huomattavan loistelias tässä suhteessa. Ymmärrän kyllä että pieni liioittelu kuuluu asiaan mutta alkaa jo tuossa VW ylistyksessä olla hieman myyntimiehen puhetta liikaa kun ottaa huomioon miten asialinjalla kirjoitukset on NHB:llä yleensä ollut(käsittääkseni sama henkilö joka kirjoitti jo tuulilasin palstalla samalla nimimerkillä?).Tai ei niinkään myyntimiehen vaan konsernimiehen puhetta sillä asiantuntemusta on enemmän kuin myyntimiehillä yleensä on.
En tiedä vihjailetko, että olisin tässä markkinoimassa volkkareita työni puolesta? Tehdäänpä tämä selväksi siltä varalt. En voi kuvitella itseäni myymässä autoja. En näe juuri mitään tavoittelemisen arvoista tuon alan toimissa, enkä missään nimessä halua myyntiorganisaatioon työskentelemään. Autotehtaalla sitävastoin olen vuosia sitten työskennellyt ja voisin helposti nähdä itseni siellä joskus tulevaisuudessakin.
Meluttomuus on tietenkin suhteellista. Mutta kyllä mun mielestä Golf on selvästi Priusta hiljaisempi. Tuon mainitsemani testin 4 desibeliäkin on jo sellainen lukema, että puhutaan jo selvästä erosta. Tokihan Ässä ja kumppanit painivat vielä eri sarjassa, mutta ei nyt puhutaan perusautoista. Jotku tuntuvat pitävän Golfia selvästi meluisampana kuin minä. Liekö tämä rengatuksesta kiinni. Periteisestihän Volkkarit ja Audit ovat kärsineet nastarenkaista turhan paljon. Uutta Golfia en ole nastoilla kokeillut, mutta normaalin kokoisilla kesä- tai kitkarenkailla hiljaisuus on ollut luokkansa ehdotonta kärkeä.
En mä omasta mielestäni paljon Volkkaria ylistä. Ihan hyvin voisimme puhua vaikka tuularin vertailun Volvosta tai Skodasta, mutta Golf nyt sattuu olemaan luokkansa suosituin auto ja alalla yleisesti tunnustettu mittatikku. Kun nykyisin Golfin moottoritekniikka on alan taloudellisinta, niin valinta on mun mielestä selvä. Samalla tavalla Focuskin on lähes kaikilta ominaisuuksiltaan Priusta parempi, eikä taloudellisimman Focuksen kulutus häpeä ollenkaan Priusta. Jotenkin tuntuu, että volkkarin mainitseminen saa ihmisissä aikaa hurjan tunnekuohun, vaikka se on vain tässä keskustelussa esimerkki erään teknisen toteutuksen edustajasta.
Kirjoittelin tosiaan joskus tuularin palstalle. Tämä loppui palstan uudistukseen, joka oli mun mielestä täysi floppi.
NHB, kyllä ajattelin että toimisit autoteollisuudessa VW organisaatiossa ja olin siis väärässä. Automyyjäksi en uskonutkaan koska tietämys on erillaista kuin automyyjillä.
Ok, perustelujesi vuoksi ymmärrän tuon golfin ottamisen mukaan. Itse en näe mitään syytä mihinkään tunnekuohuun volkkarin kohdalla kuten en minkään muunkaan perusauton kohdalla. Tosi on että jokainen kokee meluttomuuden eri tavalla ja onhan golf kohtuu hiljainen mutta sanoisin ennemmin että samalla tasolla kuin muut eurooppalaiset omassa luokassaan omien kokemuksieni pohjalta.
Tosiasia tuo mitä totesit tuularin palstasta,ei siellä enää keskustella muutakuin verotusasioista ja se keskustelu on jankannut paikallaan jo ihan riittävän kauan joten se ei tarjoa enää mitään.
Suomen olosuhteet on aika vaikeat kaikille hybrideille ja kulutus-säästöt hukkaantuu pitkiin välimatkoihin ja vähäisiin kaupunkiajeluihin.En usko että suomen olosuhteisiin löytyy kovinkaan helposti todellista ja ennenkaikkea tekniikkansa tuoman lisähinnan säästävää hybridiä vaikkakin odotan tuota psa:n kyhäelmää koska se tuo oikeasti lisäarvoa tuon nelivetoisuutensa takia.
Toyota vuokraa ensimmäiset 600 pistoke-Priusta tutkimustarkoituksessa ja myyntiin autoa kaavaillaan kahden vuoden kuluessa.
Toyota ottaa vuonna 2010 uuden askelen hybridiautoilussa, kun se vuokraa erilaisille yhteisöille ja yrityksille noin 600 tavallisesta sähköpistokkeesta ladattavaa Prius-hybridiä. Autoista noin kolmannes saapuu Eurooppaan. Toyota kerää pistoke-Priuksen käytöstä tietoa, jotta auto olisi parin vuoden kuluttua valmis laajempaa lanseerausta varten.
Prius Plug-in Hybrid on Toyotan ensimmäinen auto, jossa käytetään tehokkaampia litiumioniakkuja. Autolla voidaan ajaa pelkän 60 kilowatin tehoisen sähkömoottorin voimin tavallista hybridiä pidempään ja kovemmalla, noin 100 km/h vauhdilla. Uutuuden CO2-päästöt ovat vain 59 g/km, mikä on 30 g/km vähemmän kuin Prius hybridillä.
Lainaus Tm:n uutisista. Onkohan autossa suuria muutoksia, kuin akut?
Honta mainostaa että ei tarvitse sähköverkosta ladata koska kulkine tuottaa itse sähkönsä, mutta onko mainoksen arvoista, siis EKOTEHOKAS SÄHKÖN TUOTANTO BENSALLA?
Jos ajatellaan standardin mukaista kulutuksen mittausta ja siitä CO2-päästöjen laskentaa. Mittaussykli on rajallinen, aloitetaanko se akut tyhjänä vai täytenä? Minusta tulokset eivät ole vertailukelpoisia jos pistokkeella voi ladata akut täyteen ja akuilla voi ajaa osan keskikulutusmittauksesta. Sehän ei kuvaa mitään todellista keskikulutusta.
Minkä kokeilemista tarkoitat? Akun lataamista, jarruttamista, Priuksen takapenkille ahtautumista...
NHB:
Takapenkille ahtautumista.
Sattumalta kävin eilen testaamassa Priusta. Takapenkkiä ei mun mielestä ole mitoitettu miehille. Pääntila loppuu kesken todella pahasti. Lyhyt ihminen sopii varmaan ihan mukavasti taakse, mutta se ei vielä riitä tekemään takatiloista hyviä.
Muita havaintoja Priuksesta:
+Tekniikka pelaa hienosti, veto on tasaista ja polttomoottorin käynnistyminen on varsin huomaamaton
+Auto rullaa erityisen hyvin
-Näkyvyys taakse ja sivuille on erittäin huono. Tämä on huono ominaisuus erityisesti autossa, jonka erikoisen tekniikan ominaisuudet toimivat parhaiten kaupunkiajossa. Peruutuskamera on tähän autoon yllättävän tarpeellinen varuste
-Sähkömoodi on turha, ainakaan talvikeleilla sähköllä ei pysty ajamaan liikenteen seassa oikein missään tilanteessa
-Laatuvaikutelma on huono
-Ajettavuus ja alustan toiminta jättävät aika paljon toivomisen varaa
-Navigaattori on huono
-Mittaristo on sekava, itseäni ei ainakaan kiinnosta yhtään katsella animoituja energianuolia ja HUD-nopeusnäyttö ei osu silmiin (voiko tätä säätää?)
koivuniemen herra:
Jarruttamisen suhteen säännöt ovat ihan samat kuin millä tahansa autolla; mitä vähemmän selviät koskematta jarrupolkimeen, sitä vähemmän energiaa kuluu. Sakko on toki pienempi hybridillä, mutta silti siinä hukkaantuu energiaa.
Todennäköisesti suurin ero "tavalliseen" autoon taloudellisessa ajotavassa on se, että hybridi toimii hyvin tehokkaasti myös pienellä teholla. Ei kannata pyrkiä mitenkään kovin reippaisiin kiihdytyksiin. (Eikä tuo uusi versio ECO-asennossa siihen kyllä kannustakaan. PWR-napin takaa löytyy ihan toinen auto.)
Normaalitilanteessa Prius ei kuluta tai talteenota energiaa lainkaan, kun kaasupolkimen nostaa ylös. Tällöin tietysti ruuhkassa pitää painella jarrupoljinta. Mitä kevyemmin sitä painaa, sitä tehokkaampaa energian talteenotto on. Toinen vaihtoehto on laittaa se vaihdevipu asentoon B, jolloin tarjolla on jotain moottorijarrutukselta tuntuvaa.
Siinä suhteessa Prius on ehkä vähän hassu auto, että ajotavalla ei ole lopulta ihan mahdottoman suurta merkitystä kulutukseen. Käsivaihteisessa tavallisessa autossa hyvän ja huonon kuskin ero on suuri, hybridi pehmentää eroa huomattavasti. Huono puoli siinä tietysti on se, että ajotavan hiominen ei kovin paljon paranna taloudellisuutta.
Avaimet hybridin taloudelliseen ajoon ovat ihan samat kuin muutenkin:
- vältä nopeasti ajamista
- vältä kylmäkäynnistyksiä
- vältä matelemista
- vältä jarruttelemista
Suurin osa näistä riippuu ajotarpeesta ja reitinvalinnasta, kuski ei kovin paljon voi vaikuttaa.
Reittivalinnan osalta on myös hiukan eroa tavalliseen taloudelliseen ajamiseen. Useimmilla perinteisillä autoilla nopein reitti on yleensä myös kulutukseltaan pienin. Hybridillä käytännössä on niin, että lyhin reitti on kulutukseltaan pienin.
NHB:
Tässä kohdassa pakkanen on avainsana. Pakkasella tarvitaan niin paljon lämpöä, että mylly pitää pitää pyörimässä sen vuoksi. Tämän näkee seuraamalla akun varaustasoa. Normaalisti moottori pysähtyy, kun akussa on tarpeeksi sähköä, kovilla pakkasilla pyöritetään lämmön vuoksi.
Ei tuo sähkömoodi mikään sähköautomoodi kyllä muutenkaan ole. Oikeasti sillä pääsee normaalilla kelillä ehkä kilometrin. Mutta sen tarjoaminen muutenkin on vähän hassua. Siinä sitä voi käyttää, jos tietää siirtävänsä auton tallista pihalle tai kolmesataa metriä lähikaupan pihalle. (Joskin suosittelen jälkimmäisessä ns. apostolinkyytiä.) Käytännössä lienee fiksumpaa jättää auton mietittäväksi optimaalinen toiminta.
Japsi mikä japsi... Kannattaa kuitenkin huomata, että autoa on vähän eri rengastuksilla, ja ainakin kesärengastuksissa ero 15":n ja 17":n välillä tuntuu olevan aika suuri.
Mittaristossa muistaakseni saa monta eri näkymää, esimerkiksi kulutushistorian. Ymmärtääkseni nuo kulutusnuolet ovat sekä huvin vuoksi että tosipihistelijöille, jotka tuntuvat uskovan niiden magiikkaan.
HUD:n korkeudelle ja kirkkaudelle on olemassa säädöt, mutta japanilainen insinööri on keskittynyt erityisen paljon niiden piilottamiseen. Kuten myös aika monen muun nippelin ja nappelin.
Vaikka helpompi tuo on kuin edellinen versio. Siinä ilmanvaihdon säädöt olivat kosketusnäytön takana, jolloin hanskat kädessä oli ihan toivotonta yrittää saada vaikkapa takalasin lämmitystä päälle. Tai selitettyä vehkeelle, että nyt puhalletaan tuulilasille mutta ei käytetä ilmastointia.
Kyllähän se olisi kiva, jos joku eurooppalainen olisi osannut tehdä yhtä hyvän voimalinjan kuin Priuksessa... Priuksen voimalinja ja luotettavuus, saksalainen ajettavuus ja ranskalainen mukavuus.
Ja sellainen huomio itselläni on tuosta, että edellinen malli oli enemmän kaupunkiauto, nykyinen vähän vähemmän kaupunkiauto. Edellinen oli kaupungissa pehmeämpi ja notkeampi. Nykyinen on paljon jämäkämpi ja ajettavampi maantiellä, mutta samalla esimerkiksi tuo Avensiksesta poimittu akseliväli tekee notkeudesta sellaista vähän suhteellista.
Hiilipäästö:
Kävin ensin ajamassa koneen motarilla varmasti sen verran lämpimäksi, että tuo ei ollut ongelma. EV-moodin tippumisen syyksi näyttä kertoi excessive speed ja acceleration. Sallituissa rajoissa pysyminen olisi mahdollista ehkä jossain ruuhkassa matelemiseen.
Omasta mielestä perinteisin keinoin päästään parempaan tulokseen. Otetaan vaikka Golf BlueMotion TDI DSG ja ruksitaan siihen lisävarustelistalta säätyvä alusta. Kulutus on samaa luokkaa Priuksen kanssa. Laatuvaikutelma ja ominaisuudet ovat aivan eri tasoa kuin Priuksessa. Ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmä on todella hyvä. Hintakin jää Priuksen alle. Tai jos haluaa polttaa bensaa, niin Polo tai Golf BlueMotion TSI DSG on myös aika taloudellinen vaihtoehto. Auto on paljon parempi ja halvempi kuin Prius.
Kankeaa autoa josta näkee ulos yhtä hyvin kuin taistelupanssarivaunusta ei oikein voi kaupunkiautona pitää. Kulmatkin ovat siellä jossain.
Hiilipäästö:
Miksei kannata pyrkiä reippaaseen kiihdytykseen?
NHB:
On todella mielenkiintoista, kun keskustellaan hybridiautoista tai mistä tahansa muista autosta kuin VW-konsernin, niin eiköhän joku VW-uskovainen ala hokemaan tätä samaa mantraa. Nyt näköjään jo VW:n pappamallienkin laatuvaikutelma on aivan eri tasolla kuin Priuksen. Hohhoijjaa. No onneksi laatututkimukset osoittavat, miten asia oikeasti on.
kulkuepeli:
Ja mitenköhän NHB mahtuu poloon taakse, kun ei priusikseen.
kulkuepeli:
Et ilmeisesti ymmärrä mitä termi laatuvaikutelma tarkoittaa. Ilmainen vinkki: se ei liity huoltoihin tai korjauksiin.
Jos joku tutkimus osoittaa Priuksen laatuvaikutelman olevat Golfia edellä, niin ole hyvä ja kerro lisää tästä tutkimuksesta.
Aika typerää alkaa änkyttämään jostain uskovaisuudesta kun puhun pelkästään autojen ominaisuuksista. Väitätkö ettei Golf BM TDI DSG säätyvällä alustalla tarjoasi samaa luokkaa olevan taloudellisuuden mutta paljon paremman ajettavuuden, laatuvaikutelman, jousitusmukavuuden ja takapenkin päääntilan? Ulkomitat ovat myös Golfissa kompaktimmat, kulmat helpommin arvioitavissa ja ulos näkee paljon paremmin.
koivuniemen herra:
Aika yksinkertaista: Polossa on paljon enemmän pääntilaa takana.
Tarkennetaanpa vielä, jottei kenekään tarvitse alkaa vetoamaan uskontoon. En ottanut Poloa mukaan vertailuun sen vuoksi, että siinä olisi tilaa Priusta paremmin. Molemmissa eteen sopii hyvin pidempikin ihminen, mutta takana on nihkeämpää. Golfissa sitten on takanakin tilaa.
Hetki sitten silmäilin kaupassa tähän aiheeseen liittyvää vertailua Prius vs. Golf TDI BM. Kahdeksasta arvostelun osa-alueesta kaksi meni tasan ja loput voitti Golf. Vertailukulutus Priukselle 5,5 ja Golfille 5,0 l/100 km. Melumittauksissa oli Golf 4 db hiljaisempi. Golf oli vieläpä selvästi halvempi. Tarvitseeko tässä enää paljon uskontoa, jos väittää Golfin olevan ominaisuuksiltaan parempi?
NHB:
No se on kyllä aika itsestään selvää, että niihin se ei voi liittyä, jos Golf on parempi kuin Prius. NHB voikin varmaan antaa perusteellisen selvityksen siitä, mitä laatuvaikutelma tarkoittaa. Laatuvaikutelma-termistä saa sen käsityksen, että kyse on täysin arvioijan fiiliksestä, ei siis mistään mitattavasta asiasta. Ja jos VW on jo etukäteen arvioijan mielestä maailman paras merkki ja Toyota kuraa, niin kummassakohan tämän arvioijan mielestä on parempi laatuvaikutelma, Golfissa vai Priuksessa. Eikä edes tarvitse mennä oikeasti vertailemaan, vaan tämän vastauksen voi heittää kotisohvalta.
NHB:
Taksit olleet tyytyväisiä Priusiksen takatiloihin, ehkä eivät Polon, jos taksina olisi . Toisaalta jos priusikseen pitää NHB:n ahtautua ja poloon on helppo mennä, niin kiva olisi livenä nähdä. Onhan toki ymmärrettävää jos pitkä selkä, ehkä kaulakin ja suuret ajatukset vaatii tilaa, lyhyiden reisiluiden kanssa voi tosiaankin polo olla hyvä istuttava takana.
kulkuepeli:
Jo toinen viesti, missä et ota mitään kantaa ominaisuuksiin. Jatkat edelleen laukomalla samoja umpitylsiä henkilökohtaisuuksia. Palataan sitten aiheeseen kun alat puhumaan autoista. Harmi kun yhtä Hiilipäästöä kohti on monta kaltaistasi trollauksen ja ymmärtämättömyyden välimaastoon eksynyttä kirjoittajaa.
Luulisi tosiaankin, että Poloja tai Golfeja olisi takseinakin läjäpäin, jos tilat ja ominaisuudet sekä "laatuvaikutelma" ovat ylivertaisia Priukseen verrattuna, kun hintakin on vielä halvempi. Johtuisiko siitä, että takseilla se todellinen laatu on tärkeämpää kuin vaikutelma.
Takatiloista Prius sai Tuulilasin nro 15 vertailussa 14 pistettä (max 15) eli parhaat pisteet yhdessä Octavian kanssa, kun Volvo ja Honda saivat 12 pistettä eli eiköhän tuo kerro siitä, että takatilat ovat Priuksessa aivan riittävät. Saattaahan olla, että jonkun mielestä "tilavaikutelma" on Priuksessa huono. Ja kyllähän tuon testin perusteella Octavian TSI+DSG -yhdistelmän kulutus on todella kova etenkin kaupunkiajossa (Ocu 9,3, Prius 5,8) eli kulutuksella ei TSI+DSG:n valintaa kannata perustella.
Myös melulukemat olivat Priuksen, Ocun ja Insightin osalta hyvin tasoissa tuossa samaisessa testissä. Ainoastaan V50 oli 2-3 db muita hiljaisempi. Joten miksikään melupesäksi Priusta on turha moittia.
koivuniemen herra:
olihan ne taksikuskit myös tyytyväisiä jotka aikanaan ajoi mazda 121 ja samaraa helsingissä...
kulkuepeli:
Poloja ja Golfeja ei kannata taksiin ottaa, koska Touran ja Passat ovat olemassa. Golf farmari kyllä olisi taksiin paljon tilavampi kuin vaikkapa C-mersu tai Prius. Touran näyttää olevan hyvinkin suosittu taksiauto, vaikka sekin on tavallaan pienen luokan tila-auto. Jos väitteesi laadusta pitäisin paikkaansa, näin tuskin olisi. Melkein kaikissa testeissä joissa on vertailtu autojen kokonaiskustannuksia, on VW ollut yleensä ykkönen tai hyvin kärjessä. Sillä on varmaan olennainen vaikutus käyttäjälle, jolle kustannukset jotain merkitsevät. Volkkarin huolto-ohjelmatkin suosivat paljon ajavia.
Mainitsemassasi testissä kuitenkin todettiin, että lastenistuimet mahtuivat Priukseen huonommin kuin vaikkapa tuohon Volvoon, joten pakkohan se varmaan on Priuksessa joku "takatilavaikutelma" enemmän olla kyseessä kun autossa ei pituusmitta ns hyvistä tiloista huolimatta lapsiperheelle riitä.
Tuosta testistäkin näkee sen, että tilaa voi mitata monella tapaa. Pystyllä ja korkealla istuma-asennolla saa autoon nimenomaan sitä parjaamaasi "tilavaikutelmaa", ei varsinaista tilaa aina kuitenkaan. Isoissa tila-autoissa on sitten molempia: oikeaa tilaa sekä runsaasti tilavaikutelmaa.
kulkuepeli:
Kovin paljon siis ei kannattaisi lähteä asiaa taksiluokassa kehumaan, jos vertailukohtana on tyypillisesti MB E-sarja, BMW 5-sarja, Volvo V70, Passat jne.
AkiK:
Näin se on, jos melu on se taksinvalinnassa tärkein asia. Eiköhän melulla ole enemmän merkitystä edustusauto- kuin taksikäytössä. Ainakaan itseäni ei pari dB:iä suurempi melu satunnaisena taksimatkustajana haittaa. Luulisi kyllä, että luotettavuus ja pieni kulutus ovat ne taksikäytössä huomattavasti tärkeämmät ominaisuudet.
kulkuepeli:
Matkustajalla tuskin on väliä, mutta työhyvinvoinnin kannalta varmaan on merkitystä sillä, mikä tuo melutaso on. Jos julkisen sektorin toimistossa ilmastointi pitäisi 3 db suurempaa jatkuvaa melua ympäri vuoden, presidenttikin olisi sitä mieltä että lakkoilu moisissa työoloissa on ihan sallittua.
AkiK:
Tuolla perusteella kaikki rekka- ja bussikuskit olisivat lakossa ympäri vuoden.
kulkuepeli:
No niin, nyt päästiin jo puhumaan autoista ja niiden ominaisuuksista.
Tuulilasissa sanottiin myös, että Priuksessa takana pääntila riittää juuri ja juuri 180 senttiselle. Toisilla tuo riittää ja toisilla on ankeampaa Priuksen takapenkillä. Samass testissä Prius ja Insight jäivät viimeisiksi. Tuulilasin vertailumenettely pisteytti siis Priusta kymppitonnin halvemmat perustautot paremmiksi. Tämä on juuri se asia, mistä alunperinkin puhuin. Objektiivisesti pelkkiä auton ominaisuuksia katsoen halvemmat perinteistä tekniikkaa edustavat autot ovat parempia ja halvempia.
Mitä tulee kulutukseen, niin Volvon vertailukulutus oli samaa tasoa Priuksen kanssa. BluMotion diesel-volkkarit kuluttuvat varmasti Volvoa vähemmän. Vertailun Octaviassa oli eri kone kuin BlueMotion bensavolkkareissa ja näissä on muitakin tekijöitä, jotka pudottavat kulutusta. Toki Prius kuluttaa niitä vähemmän, mutta ero ei ole enää kovin suuri.
Kukaan ei ole tainnut haukkuakaan Priusta melupesäksi, mutta Golf on sitä selvästi hiljaisempi. Kaikki eivät meluttomuutta arvosta, mutta minä arvostan. Matala melutaso on laatua mulle.
finman:
Juuri näin. Niin kauan kuin alalla ei ole kilpailua, tarjontaa on liian vähän ja parempaa kyytiä ei saa hinnoitella kalliimmaksi, niin asiakas joutuu tyytymään siihen autoon minkä saa. Olipa pirssi sitten 121, Lada, Avensis, E-klasse tai S-klassa, niin taksikuskin tyytyväisyys on kiinni aivan muista tekijöistä kuin takatiloista.
NHB, missähän mielessä se golf niin selvästi on hiljaisempi sillä ainakin oman kokemukseni mukaan ei tuo golf ole ihan niin hiljainen kun annat ymmärtää. Uusi golf on toki hiljaisempi kuin edellinen mutta jos puhutaan selvästä erosta(erosta siis priukseen,ei edelliseen golf:iin) niin sille pitäisi olla oikeasti myös katetta.Melumittaukset antaa suuntaa mutta se miltä melu tuntuu on myös merkittävä tekijä ja mielestäni golf ei ole mitenkään huomattavan loistelias tässä suhteessa. Ymmärrän kyllä että pieni liioittelu kuuluu asiaan mutta alkaa jo tuossa VW ylistyksessä olla hieman myyntimiehen puhetta liikaa kun ottaa huomioon miten asialinjalla kirjoitukset on NHB:llä yleensä ollut(käsittääkseni sama henkilö joka kirjoitti jo tuulilasin palstalla samalla nimimerkillä?).Tai ei niinkään myyntimiehen vaan konsernimiehen puhetta sillä asiantuntemusta on enemmän kuin myyntimiehillä yleensä on.
1065:
En tiedä vihjailetko, että olisin tässä markkinoimassa volkkareita työni puolesta? Tehdäänpä tämä selväksi siltä varalt. En voi kuvitella itseäni myymässä autoja. En näe juuri mitään tavoittelemisen arvoista tuon alan toimissa, enkä missään nimessä halua myyntiorganisaatioon työskentelemään. Autotehtaalla sitävastoin olen vuosia sitten työskennellyt ja voisin helposti nähdä itseni siellä joskus tulevaisuudessakin.
Meluttomuus on tietenkin suhteellista. Mutta kyllä mun mielestä Golf on selvästi Priusta hiljaisempi. Tuon mainitsemani testin 4 desibeliäkin on jo sellainen lukema, että puhutaan jo selvästä erosta. Tokihan Ässä ja kumppanit painivat vielä eri sarjassa, mutta ei nyt puhutaan perusautoista. Jotku tuntuvat pitävän Golfia selvästi meluisampana kuin minä. Liekö tämä rengatuksesta kiinni. Periteisestihän Volkkarit ja Audit ovat kärsineet nastarenkaista turhan paljon. Uutta Golfia en ole nastoilla kokeillut, mutta normaalin kokoisilla kesä- tai kitkarenkailla hiljaisuus on ollut luokkansa ehdotonta kärkeä.
En mä omasta mielestäni paljon Volkkaria ylistä. Ihan hyvin voisimme puhua vaikka tuularin vertailun Volvosta tai Skodasta, mutta Golf nyt sattuu olemaan luokkansa suosituin auto ja alalla yleisesti tunnustettu mittatikku. Kun nykyisin Golfin moottoritekniikka on alan taloudellisinta, niin valinta on mun mielestä selvä. Samalla tavalla Focuskin on lähes kaikilta ominaisuuksiltaan Priusta parempi, eikä taloudellisimman Focuksen kulutus häpeä ollenkaan Priusta. Jotenkin tuntuu, että volkkarin mainitseminen saa ihmisissä aikaa hurjan tunnekuohun, vaikka se on vain tässä keskustelussa esimerkki erään teknisen toteutuksen edustajasta.
Kirjoittelin tosiaan joskus tuularin palstalle. Tämä loppui palstan uudistukseen, joka oli mun mielestä täysi floppi.
NHB, kyllä ajattelin että toimisit autoteollisuudessa VW organisaatiossa ja olin siis väärässä. Automyyjäksi en uskonutkaan koska tietämys on erillaista kuin automyyjillä.
Ok, perustelujesi vuoksi ymmärrän tuon golfin ottamisen mukaan. Itse en näe mitään syytä mihinkään tunnekuohuun volkkarin kohdalla kuten en minkään muunkaan perusauton kohdalla. Tosi on että jokainen kokee meluttomuuden eri tavalla ja onhan golf kohtuu hiljainen mutta sanoisin ennemmin että samalla tasolla kuin muut eurooppalaiset omassa luokassaan omien kokemuksieni pohjalta.
Tosiasia tuo mitä totesit tuularin palstasta,ei siellä enää keskustella muutakuin verotusasioista ja se keskustelu on jankannut paikallaan jo ihan riittävän kauan joten se ei tarjoa enää mitään.
Suomen olosuhteet on aika vaikeat kaikille hybrideille ja kulutus-säästöt hukkaantuu pitkiin välimatkoihin ja vähäisiin kaupunkiajeluihin.En usko että suomen olosuhteisiin löytyy kovinkaan helposti todellista ja ennenkaikkea tekniikkansa tuoman lisähinnan säästävää hybridiä vaikkakin odotan tuota psa:n kyhäelmää koska se tuo oikeasti lisäarvoa tuon nelivetoisuutensa takia.
Alle 60 gramman Toyota
Toyota vuokraa ensimmäiset 600 pistoke-Priusta tutkimustarkoituksessa ja myyntiin autoa kaavaillaan kahden vuoden kuluessa.
Toyota ottaa vuonna 2010 uuden askelen hybridiautoilussa, kun se vuokraa erilaisille yhteisöille ja yrityksille noin 600 tavallisesta sähköpistokkeesta ladattavaa Prius-hybridiä. Autoista noin kolmannes saapuu Eurooppaan. Toyota kerää pistoke-Priuksen käytöstä tietoa, jotta auto olisi parin vuoden kuluttua valmis laajempaa lanseerausta varten.
Prius Plug-in Hybrid on Toyotan ensimmäinen auto, jossa käytetään tehokkaampia litiumioniakkuja. Autolla voidaan ajaa pelkän 60 kilowatin tehoisen sähkömoottorin voimin tavallista hybridiä pidempään ja kovemmalla, noin 100 km/h vauhdilla. Uutuuden CO2-päästöt ovat vain 59 g/km, mikä on 30 g/km vähemmän kuin Prius hybridillä.
Lainaus Tm:n uutisista. Onkohan autossa suuria muutoksia, kuin akut?
Honta mainostaa että ei tarvitse sähköverkosta ladata koska kulkine tuottaa itse sähkönsä, mutta onko mainoksen arvoista, siis EKOTEHOKAS SÄHKÖN TUOTANTO BENSALLA?
Toisaalta ei kait kulje metriäkään sähköllä?
Jos ajatellaan standardin mukaista kulutuksen mittausta ja siitä CO2-päästöjen laskentaa. Mittaussykli on rajallinen, aloitetaanko se akut tyhjänä vai täytenä? Minusta tulokset eivät ole vertailukelpoisia jos pistokkeella voi ladata akut täyteen ja akuilla voi ajaa osan keskikulutusmittauksesta. Sehän ei kuvaa mitään todellista keskikulutusta.