Hybridiautot

747 kommenttia
11920212224
  • Pösö 3008 on tilava crossover ja verrattavissa enempi BMW X3een. Neliveto X3 jossa automaatti ei olekaan enää niin kovin taloudellinen. Perus 300 sarjalainen on ahdas ja epäkäytönnöllinen perheautoksi ja tiloiltaan paljon pienempi kuin 3008.

    Vertailun voisi lisäksi tehdä tammikuun alun lumisateissa täällä Suomessa. Siinä voisi suorituskykyyn tull aikamoinen ero.



    Asiat on niinkuin halutaan esittää.

      
  • Eli vertailu Pösöä 150 kiloa raskaampaan, 30 senttiä pidempään sekä 5 senttiä korkeampaan ja leveämpään maasturimaisempaan X3:een on ok, mutta tuohon 3-sarjaan ei missään nimessä saa verrata... Ja edelleenkin: jos puhutaan hybriditekniikan eduista, niin siihen ei kannata sotkea asiaan kuulumattomia tekijöitä kuten takavedon pito liukkaalla. Itse asiassa, vastaavalla tekniikalla tehdyn auton pitäisi olla etuvetoisena takavetoista taloudellisempi.



    Mitä tulee automaattilaatikkoon ja nelivetoon, niin eipä tuo Bemarinkin käyttämä 8-vaihteinen pahemmin kulutusta lisää. Neliveto hieman lisää, mutta kyllä noilla eroilla on varaakin.



    Itse en kyllä kykene minkään lasien läpi näkemään tuon Pösön suoritusta tuossa testissä hyvänä ja kaiken tämän hypetyksen arvoisena. Toivottavasti tulevaisuudessa tulee parempiakin suorituksia, mutta tämä testi ei kyllä lupaa erityisen paljoa. Ainakaan itse en niin vahvasti värjättyjä lasejani päähäni löydä, että voisin pitää tuota litraa suurempaa kulutusta ja teholuokkaa huonompaa suorituskykyä kiittelemisen arvoisena tuloksena.

      
  • kello68:

    Pösö 3008 on tilava crossover ja verrattavissa enempi BMW X3een.




    Minusta tuo ei kyllä mitenkään ole verrattavissa X3:een, joka on aivan selvästi isomman luokan auto ja vielä maasturi.



    X1 voisi olla verrokkina jo jotenkin menevä.

      
  • Penteles:


    On epäreilua verrata takavetoisen ja nelivetoisen auton kulutusta ja hintaa keskenään.




    Eikös ne päästöt ratkaise sen, kumpi saastuttaa enemmän?



    Näiden nelivetohybridien osalta kyse on vielä siitä, että valittavana ei ole taka tai etuvetoista, vaikka ei nelivetoa tarvitsisikaan.

      
  • AkiK:

    Eikös ne päästöt ratkaise sen, kumpi saastuttaa enemmän?


    Ainakin kaupunkiajossa Peugeot saastuttaa vähemmän.



    Vero määräytyy päästöjen mukaan.

    BMW: 109 g/km

    Peugeot: 99 g/km

      
  • Tuossa testissä kaupunkikulutus oli niukasti Pösön eduksi 4,6 vs. 4,7. Se on aika laiha lohtu kun normilenkillä ja pihistelyajossa kului litra enemmän.

      
  • Nythän täällä päästiin vertaamaan hybridiappelsiinia ja perinteistä omenaa keskenään.



    Pösö on korkea ja painavahko nelivetoinen crossover, jolla on huono aerodynamiikka ja paljon massaa.



    Bemari on matala ja aerodynaaminen normipainoinen takavetoinen.



    Näiden kahden kuvauksen perusteella Pösön pitäisi viedä samalla teknologialla varustettuna kaupungissa massansa ja maantiellä huonon aerodynamiikkansa vuoksi huomattavasti enemmän polttoainetta.



    Käytännössä Pösö vie kaupungissa vähemmän polttoainetta, joten siellä teknologia selvästi säästää energiaa. Maantiellä hybridistä ei ihmeempää iloa pitäisi dieselissä olla, joten siellä Pösön pitäisi hävitä Bemarille sitä enemmän, mitä kovempaa ajetaan. Ja näin kävi.



    Vertailu kertoisi jotain enemmän hybriditeknologiasta, jos vierekkäin olisi kaksi samanlaista Pösöä, joista toisessa olisi hybridi ja toisessa ei. Tai jos vierekkäin olisi kaksi samanlaista Bemaria, joista toisessa olisi hybridi ja toisessa ei. Nyt tuli lähinnä osoitetuksi, että kevyt ja aerodynaaminen auto kuluttaa vähemmän kuin painavampi ja enemmän tiiliskiveä muistuttava.



    Hybridin säästö dieselissä jää bensakonetta pienemmäksi, koska koneen kuormituksen optimointi tuottaa vähemmän hyötyä. Ehkä tuosta hybridisoinnista on kokonaiskulutuksessa 10 % iloa, riippuu paljolti maantiejon määrästä. Nelivetoiseen autoon verrattuna siitä on enemmän iloa, koska nelivetoisuus tulee kaupan päälle PSA:n ratkaisussa.

      
  • Eipä noiden painoero ole kovin suuri. Olisiko ero todellisuudessa sadan kilon luokkaa. Pösön paino on tässä vertailussa luonnollisesti ilman hybriditekniikkaa.

      
  • Ehkä kannattaisi verrata sitten samantasoisia osaajia molemmissa? Bmw on dieselosaamisen huippua maailmassa, Peugeot ei taida hybrideissä olla ihan vastaavaa tasoa (kuten ei ole yksikään Eurooppalainen autonvalmistaja).



    Toki tottahan se on, että hybrideistä on sitä enemmän iloa, mitä isompi moottori on kyseessä. Pieni moottori, pieni (tai olematon) hyöty, vähän samaa tasoa kuin esimerkiksi volkkarin sylinterien lepuutukset mopomoottoreissa.



    Kohtalaisen mielenkiintoinen vertailupari voisi olla vaikkapa Toyota Camry 2.5 hybridillä ja tuo bemari, vaikka toki Camry huomattavasti suurempi ja painavampi auto onkin.



    Toki jokseenkin hölmöä ylipäänsä verrata keskenään autoja, jotka ovat noin erilaisia ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään ja ylipäänsä käyttötarkoitukseltaan.

      
  • NHB:

    Ja edelleenkin: jos puhutaan hybriditekniikan eduista, niin siihen ei kannata sotkea asiaan kuulumattomia tekijöitä kuten takavedon pito liukkaalla. Itse asiassa, vastaavalla tekniikalla tehdyn auton pitäisi olla etuvetoisena takavetoista taloudellisempi.




    Reilu 200kg painoero on mielestäsi asiaan kuulumaton tekijä?

      
  • Jarski:


    Reilu 200kg painoero on mielestäsi asiaan kuulumaton tekijä?




    Ilman hybridekniikkaa jäädään alle puoleen tuosta. Hybriditekniikasta ei ole paljon iloa, jos se vain kuittaa oman painonsa haitat. Toki tuo 100 kiloakin on jotain, mutta on kertaluokkaa pienempi tekijä kuin 20 prosentin kulutusero.

      
  • Jarski:

    Ehkä kannattaisi verrata sitten samantasoisia osaajia molemmissa? Bmw on dieselosaamisen huippua maailmassa, Peugeot ei taida hybrideissä olla ihan vastaavaa tasoa (kuten ei ole yksikään Eurooppalainen autonvalmistaja).

    Toki tottahan se on, että hybrideistä on sitä enemmän iloa, mitä isompi moottori on kyseessä. Pieni moottori, pieni (tai olematon) hyöty, vähän samaa tasoa kuin esimerkiksi volkkarin sylinterien lepuutukset mopomoottoreissa.

    Toki jokseenkin hölmöä ylipäänsä verrata keskenään autoja, jotka ovat noin erilaisia ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään ja ylipäänsä käyttötarkoitukseltaan.


    Ikävä kyllä, dieselhybrideissä meillä ei ole kovin suurta valikoimaa. Ihan hyvin näyttää Toyota saaneen hybriditekniikan toimimaan Priuksen mopomoottorissa. Ja siitäkin on jo Yarikseen skaalattu entistä pienimpimoottorinen versio, joka lienee isolla marginaalilla markkinoiden taloudellisin "normaali" bensaa polttava auto.





      
  • Onhan tuo nyt aivan päivän selvään, että kun jo valmiiksi kalliimpaan ja painavampaan, mutta myös taloudellisempaan moottoriteknologiaan (diesel vs. bensa) yhdistetään kallista ja painoa lisäävää hybriditekniikaa, jolla ei edes periaatteessa voida dieselin kanssa saavuttaa samoja hyötyjä kuin bensakoneen kanssa, niin että lopputuloksena ei voida saavuttaa mitään kovinkaan merkittävää kulutussäästöä loppupeleissä.

      
  • Jos verrata haluaa niin tässä hyvät verrokit mihin löytyy datat

    508RXH hybridi

    SUORITUSKYKY (kuljettaja yksin)

    Huippunopeus (km/h) 213

    Kiihtyvyys (s) • 0-100 km/h 8,8

    Kiihtyvyys (s) • 0-1000 m 30,4

    KULUTUS (litraa / 100 km)

    • Kaupunkiajo 4

    • Maantieajo 4,2

    • Keskimäärin 4,1

    CO2-päästö (g/km) 107



    508 163hp manuaali / automaatti

    SUORITUSKYKY (kuljettaja yksin)

    Huippunopeus (km/h) 226/223

    Kiihtyvyys (s) • 0-100 km/h 8,9/9,5

    KULUTUS (litraa / 100 km)

    • Kaupunkiajo 6,7/7,6

    • Maantieajo 4,0/4,6

    • Keskimäärin 5,0/5,7

    CO2-päästö (g/km) 130/150



    3008 tavallisen mallin tietoja ei Pösön sivuilla ole kun linkki pointtaa hybridin tietoihin. Hybridi on aina leveämmillä renkailla joilla kulutus on hitusen korkeampi (hybridin maantiekulutus).





    Lisäys: Jotenkin minua ihmetyttää joidenkin massiivinen hybridien kyseenalaistamisvimma. Onko nyt kaikki autotehtaat (mukaan lukien BMW, MB ja Audi) täysin osaamattomia ja vain tämän palstan muutama jannu tietää kaiken teknologiasta?



    Muistan vielä kun autoista kaiken tietävät tiesivät ettei neliventtiilikansilla tee mitään ne kun tulee niin kalliiksi 100tkm välein tehtävän kansirempan vuoksi eikä neliventtiilikoneissa ole vääntöä. Sama asia toistui liki kaikkien uudistusten yhteydessä.



      
  • NHB:

    Jos erot ovat noin suuria, niin nelivetoisuus ei niitä selitä. Pösö kuluttaa 20 prosenttia enemmän ja samalla kiihtyy paljon huonommin. Hinta on tässä tarinassa sivuseikka, koska tässä mielenkiinto kohdistuu tekniikkaan.

    Jos epäreiluudesta puhutaan, niin kyllähän hybridin kulutuksen vertaaminen perinteiseen polttomootoriseen pitäisi olla epäereilua. Turha alkaa selittelemään sitä, että tässä testissä kävinkin toisin päin kuin pitikään.




    Jos hinta on sivuseikka niin verrataan sitten BMWn bensaautomaatteja Lexuksen hybrideihin. Molemmat tehtaat edustaa kovinta kärkeä teknologiassa.



    Tuon vertailun tarkoituksesta ei kai kenelläkään ole mitään tietoa mutta autot on kyllä täysin erityyppisiä ja eri tarkoitukseen joten ihan faktojen perusteella minkälaisen yhteenvedon tuosta voi vetää? Sen että Pösö 3008 possu kuluttaa enemmän kuin pienikokoinen BMW300 ja BMW oikealla automaatilla kiihtyy nopeammin kuin robottivaihteinen 3008 pösö.

    Minusta faktat eivät riitä päättelemään mitään teknologiasta.

      
  • En tiedä miten on menetelty 508:n kanssa, mutta 3008:n tapauksessa hybridiin o tehty myös muita muutoksia kuin vain lisätty hybriditeknologia. EU-syklin kulutukseen PSA ilmoittaa lisäpainosta koituvat 3, 12 voltin sähkölaitteista 1 ja sähköisistä / takapään hammasvälityksen häviöistä 6 prosenttia kulutuslisää. Näiden kumoamiseen on autoa optimoitu -8 prosentin edestä. Ilmanvastus mainitaan vielä erikseen tässä yhteydessä.



    Huonosti toimivaa automaattia ei voi pitää perinteisen dieseltekniikan ongelmana. Se on vain PSA:n valinta. Monella valmistajalla on jo tarjolla automaatteja, jotka eivät aiheuta tuon luokan häviöitä.

      
  • kello68:


    Jos hinta on sivuseikka niin verrataan sitten BMWn bensaautomaatteja Lexuksen hybrideihin. Molemmat tehtaat edustaa kovinta kärkeä teknologiassa.

    Tuon vertailun tarkoituksesta ei kai kenelläkään ole mitään tietoa mutta autot on kyllä täysin erityyppisiä ja eri tarkoitukseen joten ihan faktojen perusteella minkälaisen yhteenvedon tuosta voi vetää? Sen että Pösö 3008 possu kuluttaa enemmän kuin pienikokoinen BMW300 ja BMW oikealla automaatilla kiihtyy nopeammin kuin robottivaihteinen 3008 pösö.
    Minusta faktat eivät riitä päättelemään mitään teknologiasta.




    Lexukseen Bemareita on jo monta kertaa verrattu ja tulokset ovat selkeitä. Tojotan hybriditeknologia toimii hyvin. En missään tapauksessa ole väittämässä, etteikö hybriteknologia voisi toimia. Kysymys on vain PSA:n toteutuksen onnistumisesta. Bemari ja muutkin saksalaiset ovat bensapuolella osoittaneet aiemmin hyvin heikkoja tuloksia bensahybrideissä.



      
  • Naapuri on tilannut uuden Opel Voltin ja saa sen ensikuussa.

    Mielenkiinnolla odottelen hänen käyttökokemuksiaan pidemmällä aikavälillä.

      
  • NHB:


    Lexukseen Bemareita on jo monta kertaa verrattu ja tulokset ovat selkeitä. Tojotan hybriditeknologia toimii hyvin. En missään tapauksessa ole väittämässä, etteikö hybriteknologia voisi toimia. Kysymys on vain PSA:n toteutuksen onnistumisesta. Bemari ja muutkin saksalaiset ovat bensapuolella osoittaneet aiemmin hyvin heikkoja tuloksia bensahybrideissä.




    Miten sen nyt ottaa. Jos katsoo vain yhtä mittausta ja sitäkin vain yhdeltä kantilta niin voi vetää aika monenlaisia one-linereita.



    En nimittäin sanoisi että nuo 'lievähybridit', joissa on panostettu muuhun kuin pelkästään kulutukseen, olisivat saavuttaneet heikkoja tuloksia.

      
  • finman,

    Opelilla Ampera ja Chevroletilla Volt.

    Helposti ne sekoittaa keskenään.

    Samapa tuo, ainakin melkein sama.

    Kertoile toki täällä naapurin kokemuksista.

      
  • HS oli testannut Peugeot 3008 Hybridin ja mielestäni kovin heikosti meni, 5.9 l/100km. Koeajoin kesäkuussa Citroen DS5 Hybridin maahantuojan koeajokiertueella ja itse tykästyin autoon mutta robottivaihteiston hitaaseen toimintaan ei voinut ollut tyytyväinen Toyotan hybridiin tottuneena.



    http://autot.oikotie.fi/koeajo/hybridin-edut-kateissa/69605?ref=HS

      
  • Ensi vuonna tulossa myyntiin Euroopassa.

    Paljonkohan tullee maksamaan?

      
  • mhj:

    Ensi vuonna tulossa myyntiin Euroopassa.
    Paljonkohan tullee maksamaan?


    Jenkeissä plug-in autojen hinnat ovat näin:



    Prius: 32 000 $

    Volt: 39 000 $

    C-Mac: 33 700 $



    Varustelueroja varmaan Suomen malleihin on, joten vaikea sanoa.

    Eiköhän hinta asettune johonkin 45-50 000 € paikkeille.

      
  • Niinpä kai se menee.

    Ja niinpähän se jää noilla hinnoilla monelta ostamatta.



    Taitaa olla Toyotan Yaris tällä hetkellä myytävista hinnaltaan halvin.

      
  • mhj:

    Niinpä kai se menee.
    Ja niinpähän se jää noilla hinnoilla monelta ostamatta.

    Taitaa olla Toyotan Yaris tällä hetkellä myytävista hinnaltaan halvin.


    Niin on, 20 900 €. Tosin ei ole plug-in.

      
  • https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mitsubishilta-huipputaloudellinen-katumaasturi



    Tämähän on fiksun oloinen laite. Sähköauton kulutus pienillä matkoilla, tavallisen sauton toimintasäde, nelivetoisuus ja hyvät tilat. Eikä minusta ole hassuman näköinennkään tämä hybridi malli.



    Iso kysymysmerkki lienee se, että mikä tällaisen auton hinta on. Jostain kuulin huhua että 40 - 50 kiloeuroa. :xmas:

      
  • Matti-:

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mitsubishilta-huipputaloudellinen-katumaasturi
    Iso kysymysmerkki lienee se, että mikä tällaisen auton hinta on. Jostain kuulin huhua että 40 - 50 kiloeuroa. :xmas:




    Tästä oli keskustelua jo aiemminkin:

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6716



    Jos hinta jää alle 50 k€ on se edullinen, hieman epäilen.

      
  • Peugeotin uusin konseptiauto ONYX nähdään Pariisin autonäyttelyssä.



    Auto on hybridi.

    Bensiinimoottori 1,6 l, 256 hv

    Sähkömoottori 120 hv



    >> Kuva <<

      
  • Penteles:

    mhj:
    Niinpä kai se menee.
    Ja niinpähän se jää noilla hinnoilla monelta ostamatta.

    Taitaa olla Toyotan Yaris tällä hetkellä myytävista hinnaltaan halvin.

    Niin on, 20 900 €. Tosin ei ole plug-in.




    Aika vaikea nähdä noissa pienimmistä autoissa suurta etua hybriditekniikasta. Kevyellä rakenteella, start-stopilla ja taloudellisella pikkumoottorilla päästään noissa jo todella hyviin arvoihin. Ympäristön kannaltakin voisi olla edullisempaa panostaa tavallisiin säästömalleihin, koska niihin on huomattavasti useammilla varaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit